Megkaptam. Abban is csak a faszbúkos oldalára hivatkozik, meg a saját weblapjára. Emellett az ígért inygenes oktatócsomag sem elérhető a megadott linken Max. a levél feladójának tudnék válaszolni, de az sztem egy automatikus levélküldő mechanizmus, annak kábé tök fölöslegesen írogatok. Sztem ha valaki tanítványokat akar, akkor azért ennél transzparensebbé kellene tennie magát...
Ez engem is érdekelne, de csak facebook elérhetőség van, ahova emiatt nem fogok regisztrálni. A linken szereplő ingyenes próba-csomagot sem tudom megrendelni, mert beírva a nevemet és email címemet egy halott linkre visz a gomb Esetleg tudsz egyéb elérhetőséget adni hozzá?
Ez valóban fontos szempont, össze kell hasonlítani a mikrofonok karakterisztikáját. Ezt megadják papíron is, így kipróbálás nélkül is ki tudod szűrni, melyik lehet a legjobb. A túl szűk karakteriszika nem szerencsés ének/gitárnál...
Köszi. Gondolom azt is érdmes próbálgatni, hogy melyik hogy reagál arra, ha nem vagyok hozzá teljesen közel, vagy mozgok pár centin belül. Mivel nem kézben tartom, nehezemre esik feltapadni a mikrofonra...
mindegyiket tedd rá ugyanazon, lehetőleg jó énekcuccra külön külön csatornákra, de ugyanazon eq beállítással (lehetőleg középre, azaz flatre állítva). egymás után mindegyikbe énekelsz és amelyiknek a hangja jobban tetszik a TE hangoddal (mondjuk úgy, hogy a legtermészetesebbnek tűnő), azt válaszd.
AKG 880, BeyerDynamic Opus 29 S, BeyerDynamic DMX 29 - mekkora külnbség van ezek között minőségben (árban van), van valamiknek tapasztalata?
Ha van lehetőség egymás mellett összehasonlítani mikrofonokat, mit érdmes kipróbálni? Gondolom a hangzásról lehet az embernek egy benyomása, lehet a két mikrofon jelszintje különböző, meg kell nézni, hogy melyik mekkora hangerőnél gerjed be, mennyire dinamikus. Ha vannak jó ötleteitek, hogy mire kell ilyenkor figyelni, akkor szívesen venném.
Hamár a Singing success-t említed.
Jó ének tanárt is tatálhatnak akik akarnak, meg lesz Brett Manning szeminárium is, bár olcsónak nem olcsó buli:
http://www.magyarhajnalstudio.hu/hu/brett-manning
Ha csak énekelsz, és mondjuk kézben fogod a mikrofont is (tehát nem gitáros/énekes vagy mikrofonállvánnyal), akkor a 0 forintos megoldás az, ha a hüvelykujjaddal 'eltartod' magadtól a kosarat. Másképpen mondva, úgy kezeled a mikrofont, hogy a hüvelyujjad körme érjen az alsó ajkadhoz. Vészhelyzetben gyorsmegoldás lehet :)
De az az igazi, ha viszed a saját mikrofonodat, és gyorsan kicseréled.
a kosarat is kb 10 másodperc alatt le lehet csavarni és másikat fel. SM58/beta 58 esetén simán, csereszabatosak is. Lehet külön is kapni. Az ánlus szakirodalom grille-nek hívja:
Sziasztok! közös mikrofonoknál mit érdemes használni, hogy az ember ne kerüljön érintkezésbe a mások által összeköpködött felülettel? Valami olyan kellene, amit akár egy szám erejéig gyorsan fel tudok tenni aztán levenni. Valami szivacsféle?
A torokból erőltetett éneklés nem hogy nem hatásos, és nem szól jól, de veszélyes is. Simán vezethet hangszalagszakadáshoz, ráadásul hosszú távon a hangszalagok veszítenek a rugalmasságukból, így a nagyobb magasságokat, és egyéb technikai dolgokat pl vibrátó el lehet felejteni. mindegy, hogy punk, vagy metál, azt gondolom, egy helyes énektechnika csak segíteni tud, mert ha az eszköztár meg van hozzá, akkor már lehet több irányba mozdulni. Én saját tapasztalatból mindenkinek ajánlom az énektanárt (privátban akár a sajátomat is). rövid idő alatt sok oylan dologhoz tud hozzásegíteni, amire magadtól nem jössz rá. Nekem még sokat segített Bratt Mannings oktatóanyaga a Singing success, ami a legalapoktól indul neki, és visz végig a nehéz skálákig, fejhangig. Angolul. Nekem mióta énektanárhoz járok nagyon sokat nőtt a hangterjedelmem le is, fől is, és épp az a szép benne, hogy az olyan magasságok, amik elérhetetlennek tűntek valaha, most könnyedén kijönnek. Nagyon fontos a helyes légzés, rekeszizommunka, dinamika elsajátítása. Még akkor is, ha esetleg egyszerűbb témákat énekel az ember. Summa summárum, énektanár, és sok-sok gyakorlás...
2012-09-07 11:39 |
#1994
Szerintem meg keress meg egy énektanárt, aki ért is hozzá!
A bácsi jól írja:
"Attól nem fogsz magasabban énekelni, ha erővel próbálod megoldani azt, amit technikával kellene. Ha megtanulod, helyes énektechnikával a magasságok maguktól ki fognak nyílni. Éneklésük nem igényel emberfeletti erőfeszítést."
Garatom alacsonyan van, meg nem feszítem a nyakam, meg az izmaim, és kijön a hang, de máshol meg azt írjak, hogy feszíteni kell, hogy magasabb hangokat kapjak. De hát ez akkor full bullshit, még jó hogy nem próbálkozok vele.
A lazaság abszolút megvan, minden gondot elhárítottam már, csak és kizárólag a tónuson szeretnék alakitani a D4-H4(B4) tartományban.
Feszíteni ??? Dehogyis, mindenféle erőlködést kerülni kell.
A hang nem attól lesz 'nagy', hogy tolod izomból, amíg be nem kakkantassz, hanem attól, hogy elhárítassz minden akadályt a levegő útjából - ehhez pedig pont lazítani kell a megfelelő izmokat és egyebeket, erre vannak gyakorlatok. Na, ehhez kell a tanár, a személyes kontaktus...
Igazából ez a perfekcionista megközelités abból adódik, hogy nem szeretném szétcseszni a hangom, mert ha befutunk, akkor szeretném életem végéig azt csinálni.
Gitározom is mellette már 10 éve, szóval az érzés az megvan, nem félénken játszok, hanem rendesen odacsapok a húroknak.
Meg nem tudom, hogy melyik magasságban énekeljek, mert nekem pl a 3. oktáv tűnik elég erősnek hozzá, tehát G3, de ők meg úgy tudom, hogy G4-nél énekelnek. Szeretnék egy erős hangot, nem kell nekem vibrato, meg ilyenek, csak egy magas, normális hang, meg a rekesztés/torzitás vagy angolul distortion technika, és én elégedett vagyok teljesen.
Ennyit szeretnék, többi nem érdekel igazából, mert a dalokat úgyis majd a kényelmesebb zónába irjuk.
Kevert hangot szeretném felfedezni, mert azzal talán teltebb lehetne a hangom a tenor tartományban. Azt szeretném tudni, hogy azt hogyan érjem el.
De van pár kérdésem, amit még nem tisztáztam, és tényleg jól jönne egy válasz...
1. Ha a fejhang tartományba szeretnék lépni, akkor tovább kell feszitenem az izmokat? Vagy hagyjam, hogy könnyen átlépjek a magasba? (ez a falzett viszont, nem?)
2. Ha kevert hangot akarok, akkor a feszitést, illetve az orrhangokat kell balanszolni? Mert én nem értem hogy lehet egyszerre mell meg fej hangokat használni, mit kéne éreznem...
Punkrockhoz szerintem az ilyen perfekcionista megközelítés nem passzol... Vagy érzi azt a műfajt az ember, vagy nem... Nem szokás hangterjedelmet méregetni ott, meg ilyenek... A hangszínt majd adja a szétütött mikrofon meg a hangcucc :)
Na komolyan: szerintem nincs gond a levegős hanggal. Attól is lehet egyéninek lenni. Sőt, ha ugyanarra gondolunk levegős alatt, akkor én kimondottan szeretem a levegős hangot egyes énekeseknél.
Hát, lehet, ezt én is csak olvastam, de mondjuk több helyen is. A szobahangerőt nyilván nem szó szerint értették ('speech level singing'), csak arra céloztak, hogy nem üvölt, mint a fába szorult féreg, vagy mint az oldschool énekesek egy jelentős része :)
Amúgy hol hallottad őt a backstage-ben, milyen alkalomból ?
Lassan egy éves "énekesi" tapasztalattal mondom: nagyon igaz, hogy a levegősebb nóták feleannyi energiát nem vesznek ki, mint a sűrű szövegű, szünetet levegővételre is alig hagyó dalok. Persze ez talán triviális,de mióta meg is kell ezzel küzdenem, nagyon más a dolog..:)
Dio például szinte szobahangerőn énekelt, mégis etalon hang, és élete végéig csúcsformában volt... (RIP)
Ezzel vitába kell szállnom.
- hallottam élőben is énekelni (backstage-en is!), hát nem szoba hangerővel énekelt, viszont nagyon okosan és takarékosan bánt a levegővel és az erővel. ráadásul igazán sűrű és tempós szövegei sose voltak mint pl Halfordnak, így nem fáradtak annyira a hangszálai!
- másrészt nem véletlen írták/mondták róla, hogy : "...kis ember akkora hanggal, ami egy gyorsvonatot is megállít..."
Lenne pár kérdésem, és megköszönném nagyon, ha kapnék rájuk válaszokat.
1. Tudtok vmi jó gyakorlatot, amivel megtalálhatom a mix/kevert hangomat? Ez kb mekkora tartományt jelent?(Hány fél hang?)
2. Kipróbáltam itthon egy csomó poziciót. Most a hangterjedelmem olyan E2-A4/B4 között van, C4-nél váltok kb a másik regiszterbe (sztem fejhang, mert nagyon könnyen kezelem.), és olyan B4 körül van az, hogy hallom, hogy már csak a levegő jön(60% levegő, 40% hang kb).
Teljesen erőltetésmentes a hangom, gége/garat nem emelkedik, könyen megy, sőt olyan 80%-osan pontos is. Amit észrevettem, hogy a magasabb tartományban (C4 felett) kissé levegős a hangom. Ez normális? Nem suttogósan, de azért hallatszik.
A másik, hogy úgy hallom, mintha sok lenne benne a magas, "túl sok a treble" :D
Ahogy megyek felfelé, úgy gyengül a hangom C4 után, majd olyan F4 körül megint erősödik, G4 a legerősebb talán. De sok a magas, és kissé levegős,. de fürdőben tök jól hangzik. :D
17 éves fiú vagyok, és punkrockot akarok énekelni. Viszont úgy tudom, az a G4-A4 körüli tartományban szól, igaz?
Egyik számnál viszont a G3 is egész jól hangzik nekem, nincs benne az a sok magas...
Pl ez: http://www.youtube.com/watch?v=JVhMBW5FqbA
Hasonlóan levegős a hangom, talán egy icipicit jobban ennél.
Alapokra, légzéstechnikára szerintem elég 1 év, ha szorgalmas az ember.
De már ott is vannak eltérések, pl. egy ismerősömet úgy tanították rockosan énekelni, hogy tolja ezerrel, feszítsen, amig be nem tojik vagy el nem ájul, mert úgy a jó, úgy a kemény, úgy a 'true'.
Ellenben a modernebb iskolák ezt már ésszel közelítik meg, tehát inkább arról szólnak, hogy a levegő útjából mindenféle akadályt hogyan kell eltávolítani (feleslegesen megfeszített izmok a torokban stb.) Így kevésbé kell betojni ugyanakkora hangerőhöz, sőt - urambocsá - szobahangerőn is lehet használható hangszínen énekelni. Ez lehet, hogy nem hangzik túl metalosan, de ez első csoportba tartozó énekeseknél borítékolható a 'magasvesztés' az évek múlásával, pláne az üvöltözőseknél, akik a gain potival is annyira spórolósak, mintha az pénzbe kerülne. Dio például szinte szobahangerőn énekelt, mégis etalon hang, és élete végéig csúcsformában volt... (RIP).
Most beugrott, sok éve láttam, még a Gyöngyvér zenekarban, aztán úgy tudom, beteg is volt egy darabig... Szóval simán lehet, hogy rengeteget fejlődött azóta, mióta hallottam.
Tomi nekem is feltűnt, hétvégén rákérdezek nála, hogy milyen szakmai/pedagógiai háttere van, ha már úgyis egy színpadon fogunk játszani... Az hogy ki hogy énekel egy dolog, meg hogy hogyan tanít egy másik (ideális énektanár: mindkettőben jó)
attól függ, milyen szinten. Az alapok, a légzéstechnika stb az ugyanaz minden műfajnál. A specializáció már inkább a végstádium, olyan, mint a 5. évfolyam az egyetemen. De akinek az első 4 év (is) kell, annak végsősoron megfelelhet egy úgymosnd általános de JÓ énektanár. Aki persze pl CSAK a klasszikus operaéneklést sulykolja, illetve csak és kizárólag ahhoz 'ért', azt érdemes meggondolni...
(félreértés ne legyen, biztosan profi mindenki, én nem akarok leszólni senkit, de tanulni nekem csak olyantól lenne kedvem, akire valamilyen szinten 'felnézek' az adott műfajban...)
Jó a link, de gyakorlatilag rockra egyetlen ember lenne itt, a Rubicon énekese, bár se lemezen, se élőben eddig nem dobtam hátast tőle, bár évekkel ezelőtt hallottam, akkor még talán más zenekarban.
A többiektől, akik nagyon csinos lányok, szerintem kevésbé lehetne rockot tanulni, legalábbis ha a rockot úgy értjük, ahogy mi itt, és nem keverjük össze a musical-lel, rockoperákkal stb... :)
Nem kell ennyire tudományosan közelíteni, mert hiába a hangszóróérzékenység, ha szar a hangfal akusztikai kialakítása és/vagy a hangszóró minősége. Lehet hangos egy cucc, ha egyenetlen torz átvitelt ad.
Kiváló választás énekre pl a Yamaha S115 hangfalpár, kellően érzékeny, jó az akusztikája és az hangátvitele, nem véletlen választottam én is. Csak hogy konkrétumot is mondjak.
Gitárhangszórókat felejtsük el énekra meg PA.ra, egészen másra vannak kihegyezve...
Eddie bátyó, te kevered a V60-al!!! Na arra pontosan illik amit leírtál. A V30 pont az ellentéte: nincs sok alja, cserébe harsány közepek.
Tudom, mert nálunk van 1 ENGL V30 412 és 1 ENGL V60 412... lehet A/B tesztelni...
Gázsi téma: 1999 környékén, egy fullamatőr zenekarom legelső fellépésekor kaptunk tizenvalahány ezer Ft gázsit egy kis vidéki kocsmában, hihetetlen volt, azt hittük ennyi pénzzel mi leszünk a következő Ossian :) Ma, 13 évvel később, sokkal profibb bandával sokszor csak ingyen tudnánk játszani, esetleg benzinpénzt adnának, de jó esetben is csak max. 30 ezer a teljes gázsi, amit a fő- és előzenekar között szétosztunk. Pedig az elmúlt 13 évben durván emelkedtek a költségek...
Ebben valamennyire a közönség is ludas, mert a sz.r zenekarokat nem dobálják le a színpadról, ha megvan a kellő mennyiségű söradag, akkor már mindegy, mi szól... Így a zenekaroknak sem kell megfeszülni a színpadon, meg komolyan rágyakorolni a próbateremben...
akkor nem tudom... a T75 "füstös hangú, picit tompa"
általában nagyon mélyrehangolt zenészeknél találkoztam V30-as ládával, nekem nagyon harsánynak tűnt, sok mély, sok magas, de ezexerint az erősítő beállítása miatt, K100 közelebb áll a lelkivilágomhoz!
Miki barátom is lecsrélte a Vintage ládát AV-re és jobb lett a hang...
én meg még nem teszteltem az új ládám... bár ami ment az se V30, meg a mi jött az se... :)
Mi?!?!?! A V30, ami a magasközép tartományban akkorát emel, hogy kiszúrja az ember fülét a 2k? A G12T75 az, aminek a közepe visszább van nyesve, a V30-at aki nem szereti, az pont az orros, urambocsá' szokolrádiós közepei miatt nem szokta szeretni.
A vintage 30 egy erős középvágott hangszóró...
zúzdára jó, de másra nem nagyon! én pl nem lelkesedem érte annyira, sztem kicsit túl van hypeolva...
igen arra célzok, hogy jó érzékenységű ládákkal csodát lehet tenni!
pl brutál zenére is elég a 2x300W! Ez a tapasztalat...
egyébiránt már nem olyan drágák az ilyen ládák!
A gázsi meg lassan egy nem létező fogalom, köszönhetően azoknak a zenakaroknak, akik szarért-hugyért elmennek játszani! A tulajnak úgyis az italfogyasztás számít...
Dupla bemenő teljesítményre 3dB-t nő a hangnyomás, én erre gondoltam.
A tényen mondjuk nem változtat, hogy a végfokokon teljesítmény adatokat adnak meg, és nem hangnyomást :)
Ugye nem arra célzol, hogy vegyen jó érzékeny hangszórókat, mondjuk 100dB felettieket, és akkor egy 150W-os erősítő is elég lesz egy nagy teremben ? A gyakorlatban azért nem így működik, van egy ár/érték arány, nem hinném, hogy megérné szuperérzékeny hangszórókba beruházni.
A gázsi sem lesz több, hiába 'fogyaszt' ezáltal kevesebb áramot a zenekar... Sajnos :)
Azzal együtt, hogy persze, nagyon fontos eleme a láncnak a hangszóró érzékenység. A gitárosok nagy része sem véletlenül használ Vintage30-at :)
A Behringeren az sem segít, ha a világ legérzékenyebb hangszóróját akasztod rá :)
Legszívesebben mögéírnám, hogy P.M.P.O. :)
Amúgy az 5dB hogy jött ki ? (mondjuk érzékenységben nem számoltam utána, de általában a 3, 6, 10, 20dB-ek jelentik az egész számú többszörözést, a képlettől függően...)
Énekesek figyelmébe ajánlom, hogy eladó vált Digitech Vocalist Live 4 ének multieffekt-processzorom.
A cucc kiváló állapotban van, Amerikából hozattam be, amikor megjelent, azóta kétszer volt bekapcsolva kipróbálás céljából. Amerikai tápos, de jár hozzá Radioshack-es 230V-ra átalakító eszköz, ami semmilyen fennakadást, problémát nem okoz a működésében, hangjában.
A Google-be beírva megtalálható itthon is az egyik bolt kínálatában, elég borsos új áron.
Én 80 ezer Forintért adom gyakorlatilag vadiújan, nincs alku, nincs csere, nincs beszámítás.
Érdeklődni az axestheguitarist@gmail.com címen lehet. Kipróbálási lehetőséget nem tudok biztosítani énekcucc hiányában, de a műszaki működőképességet természetesen bemutatom.
egy átlagos zenekart figyelembe véve, ha mindenki alapról nyomja és a dobhoz lövik be a cuccot (ahogy egyébként is kell ilyenkor) akkor kis klubban (erről volt szó) elég lehet. Ha ennél több kell, akkor ott már amúgy is PA rendszer játszik...
Egy keverő kijön 40-50 pénzből, egy végfok szintén (pl 2*300W) egy jóminőségű hangfapárat meg lehet csípni 120 körül. Ezek természetesen használt árban számolva.
Ehhez kellene kiegészítők (hangfalkábel, esetleg rekk a keverőnek, végfokoknak) de ezek már az adalékok, összegben a legkisebb hányad.
Mondjuk ha ügyesen válogatsz úgy 250-bül kijön a móka, de ebben nincs benne a mikrofon(ok).
Helló! Lehet, hogy nem a legmegfelelőbb topic, de végülis énekkel kapcsolatos. Az érdekelne, hogy mennyiből lehetne összerakni egy komplett ének cuccot. Mikrofon, keverő, stb. Olyat, amely már kisebb klubokban is használható. Csak egy hozzávetőleges ár kellene, hogy tudjak tervezni. Amúgy használtan szeretném, mert sajna nem vet fel a pénz. Köszi.
Sziasztok, én is keresnék énektanárt Kecskemét környékén. Gitározok tizenéve, most kezdtem énekelni, rendbe kellene szedni az alap dolgokat. Számom a nick alatt
Hát igen, ha tévútra visz valaki, mert nem jól tanít, az elég sokat árthat, akár egészségügyileg is...
Általában kevés, aki egyben jó zenész és jó tanár is egyben. Pont itt a csavar, aki inkább hangszerrel, zenével, énekkel tudja magát jól kifejezni, az kevésbé tud jól kommunikálni, beszélni, általában introvertált emberke.
A jó szakember jól elvan a saját világában, ha ki kell onnan mozdulni, megnyílni, az nem mindig megy. (sajnálom, de megint az IT-t tudnám példának hozni, értenek hozzá, de sokszor borzasztóan kommunikálnak azokkal, akiket támogatniuk kellene, mert nehéz kilépni a virtuális világból, és a való élet problémáinak szemszögéből látni a dolgot... Tisztelet a kivételnek persze)
ahogy nézegetem a különböző stúdiók leírásait, abban azért nagyjából konszenzus van, hogy az alapok azok közösek pl a megfelelő hangképzés, légzéstechnika stb aspektusából. Utána következik csak a "specializáció". Tehát lehet, hogy az helyes alapok szempontjából indifferens, a lényeg inkább azon van hogy a mentor jól át tudja adni az alapokat, tehát nem csak arról van szó, hogy ő maga milyen énekes, hanem sokkalinkább hogy megfelelő pedagógiai gyakrolattal rendelkezik. Ergo meg is tudja tanítani. Sok önjelölt oktató (akár ének akár gitár) itt tud elvérezni: lehet hogy ő maga jól csinálja, de az hogy pusztán megmutogatja, azzal még nem tanította meg a nebulónak.
mindenesetre még kutakodom.
Én sem fizetnék annyit érte. De azért, ma már a legalja autószerelő műhelyben is elkérnek 3000 forintos óradíjat, és persze ebben nincs benne az alkatrész... :)
Esetleg tanár ismerőseidet kérdezd körbe, ének-zene tanár vagy ilyesmi előfordul, hogy oktat is. Vagy a helyi művházban megkeresni a kórusvezetőt, karnagyot, ők is szoktak, de persze ott modern rockról szó sem lehet, csak a klasszikus megközelítésről, ami ugye az operás téma...
azt mondanám a piaci ár teteje, ez már a sztárstúdiók gázsija. Nem az Operába készülök tenornak, nem kell mindjárt ágyúval verébre. Ennél mindenképp 'barátibb' megoldásra gondoltam.
Nézd, gitárosból rengeteg van, sokan oktatnak is, jól-rosszul, de többnyire képzettség nélkül, videókról ellesett figurákat bemagolva és eladva óránként mondjuk kétezerért.
Az énektanítás egy kicsit más műfaj, mondjuk úgy, hogy talán komolyabb képzettség van mögötte, és talán a felelősség is nagyobb, mert egy sz.r gitárosról senki sem kérdezi meg, hogy hol tanult gitározni, ellenben egy sz.r énekesről... :)
Én is sokallom az összeget, de megértem, ha valaki ennyit kér érte. Mondjuk lehet, hogy van mögötte 20 év zeneiskola, vagy 40 év operai tapasztalat, míg gitárt 4-5 év után is nekiállnak oktatni egyesek... És ehhez nem csak énekelni kell tudni, hanem zongorázni is, meg egy kis anatómia, pszichológia stb. Érted, ez nem szimplán az, hogy magold be: 12. bund, 14.bund stb.
Amúgy az alapokhoz elég pár óra is, onnantól kezdve, ha ügyes vagy, megy magától, mint a biciklizés, lehet folytatni a netről leszedhető, könyvekből kiolvasható stb. dolgokkal, tehát nem arra kell gondolni, hogy éveken át, hetente 3x ki kell csengetni ezt az összeget. Aki komolyan gondolja, autodidakta módon is csinálhatja, de az alapokat (légzés stb.) jobban jár, ha tanár mutatja meg.
Van énekesnős is, korábban linkeltem azt is. Az énekesnősben Magyar Hajnal a véleményező, és nagyon szimpatikusk, hogy a durvább stílusokat sem szólja le, sőt... pl. Arch Enemy női hörgés... :)
Megvan a honlap, tanárok közt látom Bokodi Bálintot, aki talán a legközelebb áll ehhez a stílushoz. Nem tudom járt-e nála már valaki, milyen benyomása volt nála?
Pesten tudtok profi tanárt ajánlani énektechnika fejlesztéshez? Gyakorlati, énektechnikai, légzéstechnikai, bemelegítéstechnikai stb oktatásra gondoltam, NEM elmélet és szolfézsra. Ja és nem opera, sem pop stílusban hanem inkább metal/rock.
Nézd, egy biztos, fórumon keresztül nem lehet megtanulni énekelni. Érdemes eljárni énektanárhoz, legalább az alapok miatt, mert a rossz technikát utólag már sokkal-sokkal nehezebb korrigálni.
A levegőt egyébként a tüdőbe veszed mindenképp (máshova nem nagyon lehetne :) Ez a 'gyomros' dolog valóban közszájon forog, de nem erről szól.
Nagyon röviden: a helyes levegővétel pont az, ahogy a csecsemők vagy pl. a kutyák lélegeznek. (ha hallottál már egy csecsemőt üvölteni, akkor tudod, miről beszélek... :) A tüdő alsó része telik meg leginkább, és tágul is a hasad az 'övednél'. Ez ad erőt és 'támasztást' a hangnak. A legtöbb 'civilizált, nyugati' felnőtt ember, és főleg a nők viszont rosszul veszik a levegőt, a mellkas mozog fel-le, mert a tüdő felső részébe veszik a levegőt. Ez komolyabb, hosszútávú 'munkára', pl. éneklésre nem jó. Frankón bele lehet szédülni, ha valaki így akar énekelni... :)
Na, a tanár például erre a helyes légzésre fog megtanítani. Ehhez kell a kontroll, hogy lássa mit csinálsz, mindenféle spec. gyakorlatokat fog mutatni, szóval nem igazán lehet ezt megspórolni, és hónapok, sőt évek munkája kell hozzá... Persze vannak 'őstehetségek', akik helyesen veszik a levegőt eleve, de ez ritka. Amúgy asszem a jógán is ugyanezt a légzést tanítják, tehát jógázni is elmehetsz, ha az énektanár ciki valamiért :)
Nem írtad pontosan, hogy háttérvokálról van szó, vagy főénekről, de igazából egyik sem egyszerűbb a másiknál. Háttérvokálnál is pontosnak kell lenni, sőt kevésbé is hallod magad legtöbbször, mert az az egy szem monitorút a fő énekeshez van belőve.
Persze veheted lazára is a dolgot, csordavokál amolyan régi Pokolgép módra :), ahhoz sok képzés nem kell, de nem árt, ha többen is csináljátok a zenekarból, különben béna lesz...
Na, komolyan, szóval tanár és helyes levegővétel. Enélkül nem nagyon lehet továbblépni...
sziasztok.
van tippetek egy olyan embernek aki a fürdőszobában se nagyon énekelt még? :)
ritmus gitározok egy zenekarban, szeretném próbálgatni a szárnyamat vokál terén.
refrénenként 1-1 sorról lenne szó… (a dallamos rock)
hallottam valami olyasmit hogy a levegőt bent kell gyomorban tartani és onnan énekelni. van valami ilyesmi?
lehet hogy nem is lehet erre válaszolni, akkor meg bocsi a kérdésért
Például ezt meg NE vedd, pénzkidobás az egész.
Egy öreg fószer magyaráz rajta mindenfélét, és a tanítványai be is mutatják, de inkább vicces az egész, keményen 80-as évek eleji, mindenki norvégmintás pulcsiban, bajusszal, dús hajjal, és karótnyelt stílusban, tényleg vicces, de semmi újat nem mond, a gyakorlati bemutatóik (zenekarral) sem meggyőzőek... Olyan vállalati, irodista stílusban megy az egész, csak 30 évvel ezelőttről, átlagemberek, semmi rock nincs ebben, a borítója a fotóval együtt jól megtéveszt...
Az Amazon-on keress rá, hogy 'singing', elég nagy a választék... Nekem nem nagyon van DVD-m, talán csak 1-2db, de azokat nem ajánlanám, mert nekem nem tetszettek.
Még annyit tennék hozzá, hogy minden ember más, más az arcberendezése, máshogyan rezonál, tehát más-más hang jön ki mindenkiből (hála az égnek :)
Tehát igazából egyéni megközelítést 'érdemelne' minden hang, hogy kihozza belőle a legjobbat. Ezért nem is hiszek abban, hogy egy módszer jó lehet bárkinek a világon. Borzasztó is lenne, ha mindenki ugyanúgy (próbálna) énekelni :)
Igazából erről szól a gyakorlás.
Nincs gyors csodaszer, a rendszeres és következetes gyakorlás fogja meghozni az eredményt.
Fontos (nagyon!!!) a fokozatosság, a bemelegítés, hogy ne erőltesse az ember, mert akkor a helyes hangképzést akadályozó izmok is működni kezdenek, illetve rossz beidegződések alakulnak ki. A cél, hogy a hang (pontosabban a levegő) akadálytalanul tudjon áramolni. Ehhez fontos a helyes légzés elsajátítása is.
Nem nagyon tudok mást mondani, tanár kellene, aki megmutatja neked ezeket.
Itt azért vannak különböző 'iskolák', módszerek, ezeken jókat lehet(ne) vitatkozni.
Ehelyett szerintem mindenki informálódjon, és találja meg a saját stílusának megfelelő módszert és tanárt/módszert. Ha pl. operás, hősmetalos a stílus, akkor az ahhoz közeli tanítási módszert, ha pop-country-generálrock, akkor az megint egy kicsit más ésatöbbi... még hörgős 'iskola' is van, persze nem itthon, de az internet korában az ilyen távolságok is áthidalhatók, könyv, oktatóCD-k, DVD-k... csak ezeknek az a veszélye, hogy az ember félreért valamit, és nincs személyes kontaktus, azaz a tanár, aki korrigálja azonnal...