Személy szerint sok operaénekessel állok kapcsolatban a munkám miatt, és amelyikük könnyűzenét hallgat kivétel nélkül azt mondta hogy a mit a Gillan csinál az a a jó. Nem amikor visít hanem amikor énekel, bár azt mondták nekem a "silver thraoted scream" ami a Gillen védjegye technikailag az is jól van kivitelezve.
Egy apró infó: Pavarotti tudott egyet-mást az éneklésről, és láttam ahogy a saját szájával azt mondja róla (enyhe olasz akcentussal): "He's a genius!"
Plant gyakorlatilag mondhatni üvőltöt. A fiatalkori felvételein azért rekedtes picit a hangja mert torokból énekel, mellőzi a rekesz légzést és a fejrezonanciát. Nyers torok az egész, és azt csak ideig óráig bírja az ember. Persze itt van még egy dolog hogy a Plant azért tudta (tudja még egy picit azért) sokáig csinálni mert a hangi adottságai jók voltak erre, könnyedén ment magasra, viszont mélységei abszolút nem voltak. Ha meghallgatsz vele egy interjút a beszédhangja majdnemhogy nőies olyan magas hangja volt fiatalon.
Bár annyira ez nem mérvadó, mert aki brit angollal beszél általában mélyebb a hangja, az amerikai angol magas frenkvencián beszélt nyelv, de ha megfigyeled ahhoz képest hogy brit sokkal magasabb a hangja (egyébként ahogy a Bonham beszél az sem épp basszus )
Egyre nagyon figyelj, mert sokan azt hiszik hogy a torok nyitás egyenlő az "öblögetéssel". A lágyszájpadot is meg kell emelni, és nem csak lefelé nyitni a torkot, de mint mondtam a torok nyitás önmagában nem elég, hidd el a hangerőnél nagy szerepe van a fejrezonanciának.
Ha már tüdő kapacitás... Bár szerintem amikor magasabb hangokat kell kiénekelni hangosan, érzek némi erőlködést torokból.
Egyébként szerintem baromállat hangja van, kb. 'Elvist megszállta az ördög'.
Nehéz elcsípni, mert nem tátott száj esetén nem igazán látod tükörből sem, hogy pontosan hogy áll a torkod. Egy évig nekem sem sikerült. Utána kezdtem megérteni, hogy mit is kéne csinálni, és aztán már tudtam kontrollálni..de szerintem most megint nem tudnám..
A jó fizikális felépítés jelenthet előnyt, de van, aki helyes technikával simán kiváltja az esetleges ebbéli hátrányait.
Nekem a tanárom mindig mondta, hogy kurva jó a felépítésem, izomzatom, tüdő kapacitásom, és ezért erőből egy csomó mindent képes vagyok megoldani, ami előny (többek közt ezért is jöttek át két teremmel arrébbról, hogy halkabban énekeljek már, mert nem hallják a szaxofont , de hosszú távon nem kifizetődő, úgyhogy let's go technikát fejleszteni..
Végül is belegondolva értem miről írsz.
Sokan vannak akik számomra furcsán nem nyitják ki rendesen a szájukat.
Van ilyen, és vabn olyan példa is.
És mindegyikben sok a jó énekes.
Ez igaz.
" éppenhogy csak inyitja a száját mégis akkora hang jön ki rajta"
Persze, mert a torkot kinyitni nem egyenlő a szájat nagyra tátanival!
Ezt baromi nehéz megtanulni, hogy csukott szájjal is képes legyél nagyra nyitni a torkod. Ott kell állni szépen tükör előtt, és nézni befelé, hogy ráérezz mikor nyitott, és azt az érzést gyakorlatilag meg kell jegyezni, hogy amikor nem látod, akkor is képes legyél "előhívni".
Magas hangoknál, kitartásoknál nagy szerepe van!
Próbáld meg rögtön ébredés után, amikor a hangszálak még nem állnak készen a rendes éneklésre - hátha úgy ráérzel erre a technikára :) Egy biztos - ha fáj, akkor rosszul csinálod.
Amúgy tök jó, hogy így felpörgött a topik, sok érdekese elhangzik, csak így tovább :)
A falsetto vicces dolog, néha szoktam poénból King Diamondot énekelni... :)
Vajon Plantnek miért ment el a hangja olyan "fiatalon" ? Rossz volt a technikája, vagy miért ?
Ez a Vocal Fry, ez megint más dolog. Ezzel nem tudsz klasszikus értelemben énekelni (különböző hangmagasságokat), viszont ügyesebbek rá tudják ültetni a rendes énekhangjukra is :)
Amúgy a korábban emlegetett extrém énekesekkel résen kell lenni, mert sokszor használnak effekteket, pl. torzítót. Ezt onnan tudod kihallani, hogy pl. a mássalhangzók is torzak, márpedig azokat nem nagyon lehet hörögni :) Pantera, Sepultura stb. hangfelvételeken, koncerteken hallottam már ilyesmit.
Tulajdonképp a Krisztiánnak abban igaza volt hogy amit én nevezek fejhangnak az az operaéneklésben fontos erősítési technika. DE: sok könnyűzenei énektanár arra hivatkozva hogy csak az operaénekeseknek van rá szüksége nem tanítja, ennek szerintem az oka az hogy nem tudják mi is az a fejhang, mert sok operaénekes sincs tisztában vele. A fejrezonancia nem csupán a hangerő megnövelését segíti elő, hanem mint említettem kerekebb lesz tőle a hang, kijönnek az egyéni jellegzetességek. Például egy baritonnak szépen búgó hangja nem attól van hogy focipályányira nyitva a torkát. Nézzétek meg a Sinatra-t, éppenhogy csak inyitja a száját mégis akkora hang jön ki rajta hogy agyonüt egy bivalyt is, a másik akit mondanék Tom jones. Tudom ők nem éppen a rock kategória, de Sinatra még 70 fölött is énekelt, a Plant-nek (akit egyébként istenítek) már 40 éves korára is csak cincogása volt.
Na hapsikám visszatértem és most felhomályosítalak!
Teljesen igazad van abban hogy a fejhangot a fejben képezzük, és a falzett helye is ott van valahol. a különbség ponthogy lent van. Mégpedig hogy a falzettnél a torok hiányzik. Valahol a falzett valóban a fejhang, de nem teljesen.
Ezen a videon 0:52-nél amikor az a sor jön hogy "listen, surely I'VE exceeded" ott van az amit fejhangnak lehet nevezni, viszont 2:29 "WHY should I die", és a 3:20 "see how I DIE" rész pedig jó példa a falzett és a fejhang keverésére.
Ettől a faszitól vagyok én kikészülve... hogy lehet ílyen számokat írni, meg így játszani hangszeren meg így énekelni? Lehet énekileg nem is a legjobb példa ez a szám, de mindent tud a faszi.
Egyszer múltkor vettem fel gitár + éneket, saját témákat mp3 lejátszóval. Olyan jó lett h nagyon nem fogom közzétenni sehol.
De tényleg jó, legalább megmaradnak a témák, meg akkor döbbetem hogy hót hamis volt egynéhányjópár helyen. Az is nehéz hogy gitározás közben szerintem tök máshogy tartom a fejemet, lejjebb vagy néha feljebb mint amikor csak énekelni kell. Meg a magas hangok stb..
Okés, jöhet. Mert én eddig abban a hitben éltem, hogy a fejhang az az, amikor a hang a "fejben" képződik, az rezeg, ezért a hangkarakter olyasmi lesz, mint a mutáció előtt (lásd gregorian pl). Ehhez képest a falzettet úgy tudnám elképezni, mint a szájüregben képzett hangot, ami bár kívül esik a normál énektartományon, de a hang karakterében nem tér el olyan élesen a normál énekhangtól (pl rockénekesek). De majd jól kijavítasz, ha rosszul gondolom
Az segít, ha fel tudod venni, hogy visszahallgasd, mit csináltál. Mert az ember ellenkező esetben hajlamos lehet arra, hogy azt gondolja minden rendben, és berögzül a rossz..
Ez nehéz kérdés, mivel nem tudhatjuk hogy eredetielg, 6-700 éve hogy nyomták a grogoriánt, de bizti nem úgy mint manapság. Minden változik, pláne évszázadok alatt.
Ez csak gyakorlás kérdése. Én 19 évesen kezdtem rendesen gitározni és énekelni egy zenekarban, addig csak gitároztam, vagy külön énekeltem, meg néha egy-egy egyszerű nótát bevállaltam egyszerre, de semmi komolyat.
Aztán jött az Illusion, és ott én lettem az énekes, és a szólókat is én toltam. ( Metallica, Mdeth, Pantera, Bon Jovi )
Eleinte paráztam ettől, de 6 próba után már rendesen koncerteztünk, és nem volt baj a gitározásommal.
Most, hogy jó ideje nem énekeltem és gitároztam együtt, a LOVRECK próbák megkezdésével érzem magamon, hogy kissé berozsdáltam, főleg, hogy itt saját nóták vannak, amiket még nem nagyon játszottam élőben korábban, max ének nélkül, amikor anno megírtam őket, tehát mindenképpen érzem, hogy kelleni fog egy kis idő, amíg ez helyre kerül majd..
Lehet, hogy nem is kis idő, mert elég nehéz gitártémák vannak, nem sima kvint-kitart a végtelenségig típusú megfejtés, úgyhogy rendesen elfáradtam agyban a próba végére, mert egyszerre figyelni az egész zenekart, hogy ki mit játszik, gitározni, énekelni, és még a szöveget is felidézni, na, ez nem egyszerű feladat.
Pontosan, jól mondod az operaéneklésben nagyon fontos, de ha egy picit belekeversz a könnyűzenébe a fejhangból akkor nemcsak nagyobbat szól, de kicsit kerekebb is lesz.
Aha...én pl. kimondottan nem szeretem, ha rezeg az egész fejem, mert az konkrétan olyan, mintha be lenne dugulva a fülem, ezért ezt a technikát én nem is használom soha.
Anno az énektanárom mondta, hogy ennek leginkább az operaénekeseknél van szerepe, akik sokszor mikrofon nélkül kell beénekeljék az egész színháztermet, és ott gyakorlatilag ez az "erősítés"..
Közben még eszembe jutott valami. Szerintem ez mindenkinél így van, de útálom is hogy :
Ha
- tudok énekelni 100%ig magamhoz képest
meg
- tudok gitározni szintén 100%ig
akkor
ha együtt éneklek és gitározok akkor kürülbelül 70-70%-ot tudok nyújtani külön-külön...
Sok gyakorlással biztosan közelíthet az ember... De az hogy éneklés közben le van kötve a kezem és nem foghatom a mikrofont a kezemben, a távolsággal meg ezzel azzal variálva az már egy jó nagy minusz, és a gitárra se lehet annyira figyelni nyilván hogy minden pontosan tisztán ki legyen játszva, stb . . .
Ez max a magyarban válik ketté attól függően, hogy hol képzed a hangot, mert a legtöbb nyelvben erre csak egy szó van Mondjuk elképzelni nem tudom, hogy hangban mi a különbség, tudsz két különböző éneklést belinkelni akár youtube-ról, hogy megvilágosodjak?
Falzett amikor egy férfi női hangszínen énekel. A fejhang pedig amikor az ember használja a fejében lévő üregeket (egyeseknél ez a koponya üreg ).
Pl. ha meghallgatod amikor a Gillan visít akkor az egyátlalán nem nőies mert használja ezeket a rezonáns üregeket, arcüreg, orrüreg, homloküreg.
2010-06-22 18:43 |
#458
Jó, mondjuk nálunk megvan a minta, mert én a zenében élek, így gyakorlatilag ők is. Kocsiban állandóan szólnak a minőségi muzsikák, folyton dobolok, éneklek, kész diszkó
Szerencsére mindkettő az egyik legnevesebb zenesuliba járhat, úgyhogy ott is a zenében élnek, itthon is állandóan énekelnek, vagy azt hallgatják, ahogy gitározom, szóval nálunk ezzel szerencsére nincs baj.
Nyilván a többség nem így él, ezért a gyerekek hozzáállása sem lehet ilyen..
A fejhang csak az ilyen r'n'b-s énekeseknek áll jól, ha ügyesen tudják megoldani az átmenetet a torok és fejhang között, és csakis finomkodásra..Rockban nagyon ritkán tud jó lenni ( pl. Alter Bridge )
Persze, én mindig elfelejtem, hogy tényleg vannak kicsik, akik rákapnak erre, és ők nyomják a szülőket, hogy akarják. Alapvetően azonban az átlagból indultam ki, amikor valaki úgy kerül a hangszer közelébe, hogy beiratják zeneiskolába és szerintem ez a gyakoribb. Vagy max pötyögött kicsit zongorán, vagy pengetett gitárt, tetszett, de azért az nem jutott eszébe, hogy ezt komolyabban művelje. Úgyhogy büszke lehetsz, hogy ilyen gyerekeid vannak Volt nekem is egy 9 éves tanítványom, aki a saját szórakoztatására akarta a nyelvet tanulni, de mondhatom, hogy inkább olyan emberekkel találkoztam, akiknél ez hiányzott, és zenénél is így láttam az ismerőseim között.
Az, hogy a zenéhez minden gyereknek joga van, nem kérdés, de a helyzet az, hogy ugyanúgy perláni kell sajna, mint az úszóedzésekért, mint a a tánctanfolyamért és sorolhatnám. Ha van is ezekre állami alternatíva, az enyhén szólva sem a legjobb csakúgy, mint a zeneiskola esetében.
Nem tudom bővebben kifejteni hogy tulkép mi is a titka az olasznak, de ha megnézed minden olasz tud énekelni, még a legutolsó kocsmatöltelék és majdnem Pavarotti.
Mondjuk nem mondtam hogy sok tanulással nem lehet egy fahangú emberből énekes. Mindenképp érdemes viszont mérlegelni, pl. egy két méteres emberből sem lehet harckocsizó, bármennyire is szeretné.
Visszaolvastam egy kicsit, aztán szoktam meg tudok valamennyire énekelni, jártam is tanárhoz elég sokszor, régebben, azóta meg csak ótódid-xakta módon szoktam fejlesztgetni.
Szerencsére van hallásom, ritmusérzékem mert előtte már gitároztam (bár nem feltétlen egyértelmű ez a következtetés )
Ami megvan:
1. torokból "szépen" éneklés, bariton
Nem túl nagy a hangterjedelmem. Fisz-ig megy jól kb, G már necces, és itt torokból fennáll a lehetőség hogy "megbicsaklik" a hangom...
2. torokból rekesztve és mégis hangon vagy szorítva vagy hogymondjam
Na pl Mesínhed és társai. Ez készít ki a legjobban, meg szerintem ez a leg-rombolóbb a hangszálakra....
3. natúr ordítás/hörgés, nevezzük valahogy,
Ez nagyon sok levegőt használ, viszonylag mélyebben-közép hangmagasságban. Itt el lehet baszni hogy ha nem szól a hang az ember fejében a megfelelő helyen akkor ilyen undorító acsarkodásnak tűnik (bár hallottam olyan zenekart akiknél ez elfogadott de szerintem kurvabéna)
4. visszafelé szívott "ordítás"
Na ezt alig gyakoroltam, és ahhoz képest kurvajól megy Ami előnye hogy 15 másodpercig is lehet vele disznót vágni, és nagyon nagy a terjedelme szal a mélytől a kibaszottmagas raptor-üvöltésig mindent lehet vele. szal nagyon kevés levegőt használ és úgy kell tervezni a levegővételt hogy pl hosszabb üvöltésnél alig legyen(de azért legyen) bent valami levegő. Nagyon durván szól, és az benne az egyik legjobb hogy másfél óráig is lehet vele simán énekelni és nem fáradok el...
Hátránya hogy kicsit halkabb mint az előrefele éneklés, tehát csókosan kell tartani a miksit legalább, de inkább célszerű kicsit be is fogni egy részét. Egyes mássalhangzók nem jönnek ki így ...de lehet csak gyakorolni kellene.
Hátránya még hogy sokak szerint "nem trú"
5. fejhang
Na ez az ami nagyon kezdetleges, szép magasan lehet vele áriázni viszont biztos az én hibám de kurvahalk és nem lesz hangosabb, illetve buzis mint a k*isten...
Miben más a kettő éneklése? Mármint mi az a plusz, amit az olasz ad? Én nem tudom, mert sajna nem tudok olaszul, viszont a rockhoz alapvetően angolos kiejtés kell, úgy kell képezni a hangot, de lehet, hogy ez csak az elterjedsége miatt van.
A gyerekek élvezik a zenét. A 8 éves lányom fél éve imád zongorázni, most azért kuncsorog, hogy vegyünk neki hangszert..( egyelőre csak az iskolában tud gyakorolni )
Mondtam neki, hogy nézzük meg mennyire kitartó, nehogy vmi rövid hóbort legyen, aztán meglátjuk.
A fél éves vizsgáján már egy darabot tök ügyesen eljátszott..
A nagyobbik meg gitározik, bár ő nagyon tehetséges, kurvára szarik az egészbe..Én meg nem erőltetem, mert az nem vezet jóra..
Szóval szerintem a lehetőséget mindenkinek meg kell adni, mert ha kicsiként érdekli, sokkal messzebb juthat, mint aki dupla annyi idősen lát neki..
Ahogy mondtad, az éneklés mindenki számára más, hiszen van, akinek szinte soha semmit nem kell tanulnia, és élete végéig vígan elénekel, és jól, míg vannak, akik meg évekig tanulják, és soha nem lesz belőlük senki..ezért ezt totál egyénre kell(ene) szabni.
Fene tudja mi lenne a jó. Én azzal sem értek egyet, hogy 7-8 éves gyerekeket tanítanak. Simán elég lenne 14-15 évesen kezdeni, agyban is jobban ott vannak. Nagyon nem osztom azt a nézetet, hogy kölyökkorban jobban rögzül. Baromság. Aztán ha zenei pályára akarsz menni, akkor azt már 13 évesen tudnod kell, különben bukta. Nevetséges.
Mindenesetre mindenkinek adott tizenévesen, hogy kipróbálja magát. Vesz egy hangszert, aztán ha kedvet kap hozzá, akkor lehet komolyabban tolni, vannak már jó zeneiskolák, konzervatóriumok és tanárok, de az tény, hogy adott esetben ezeket meg is kell tudni fizetni.
Mellesleg, szerintem ha az ember jó énektechnikára hajt akkor érdemes olasz operaénekeseket figyelni. Pl a youtube-on rengeteg video van Carlo Bergonzi-val. Őt érdemes nézni miközben hallgatod, sok mindent lehet belőle tanulni. A légzés, a fejhang és a torok fontos, de ott van az artikuláció. Amikor egy olaszul énekel valaki, akkor jól képzi a hangot, ez a nyelv sajátja, pl az angol tök alkalmatlan az éneklésre, de mivel az a divat ezért én is angolul nyomom, a másik hogy szar szövegírója van a bandámnak.
Én személy szerint nem rajongok az utánzókért, az eredetiséget többre értékelem. Persze vannak olyan szerencsétlen formák akiknek hasonlít valakire a hangjuk és egy életre nem mossák le magukról, pedig nem akarna utánozni.
Visszatérve az énektechnikához, ha már említém Halford és Plant pl. pont a legrosszabb példák! Senki ne is akarja utánozni őket!!!
2010-06-22 18:10 |
#434
Magániskolák? Ki tudja ezeket megfizetni? A zenéhez szerintem mindenkinek joga van, sőt, mindenkinek lehetőséget kéne biztosítani, hogy hangszert tanuljon, de legalább megnézhesse, hogy van-e hozzá tehetsége, és szeretné-e csinálni..Ma erre sem adottak a lehetőségek...sajnos..
Igen, ez a "csak a tenor" a jó énekes egy óriási faszság! Főleg rock/metalban a buta parasztja ezzel a mércével méri az énekeseket..míg más műfajokban tudják jól, hogy a hangfekvés és hangterjedelem nem minden!
Én is bariton vagyok alapvetően, és persze tök jó lenne, ha nem lennének hangmagasságbeli akadályok, amikor pl. el szeretném énekelni néhány kedvenc nótám, de hát ezzel nincs nagyon mit tenni, ezt dobta a "gép"
Ezért (is) kell saját nótákat írni, amit az ember a saját hangjára ír meg, és az is pont olyan jól fog szólni, mint egy másik, tenor hangra megírt dal.
Vannak már előrelépések, van már könnyűzenei zeneiskola, ami nem is olyan régen még elképzelhetetlen volt. Kb volt a Postás, ha jazzt akartál, aztán konyec. Különben szolfézson sok jó dolgot oktatnak, csak szarul. Egy 8-9 éves kisember mindenre kiváncsi, csak arra épp nem, amit le akarnak adni neki. De ugyanez igaz a hangszeres oktatásra is. Az állami zeneiskolákban adott tanterv és vizsgakövetelmény volt, és spec senkit nem érdekelt, hogy habár van tehetséged az adott hangszerhez, de nem az adott keretek között, azért mindenkinek le kellett vizsgázni klasszikusból, barokkból, modernből meg asszem etüdből, ami magával hozta, hogy év közben természetesen ezeket tanulták. Nagy élmény. Aztán csodálkoznak, ha a gyerek egy életre megutálja az egészet. Legalább a magániskolák esetében van változás, és szerintem ez értékelendő
Nem is igazán a rendszert okolnám, sok az elfásult pedagógus. Ne menjünk bele, mert a végén még megint "leugatok" valakit.
Egy másik dolog az éneklésről. Mindenkinek el kell fogadnia a saját hangját. Manapság mindenki sikító bajnok akar lenni, és nem fogadják el hogy a legtöbb férfinek a természetes hangja bariton és nem lesz belőle Robert Plant, vagy Rob Halford akkor sem ha megfeszül!
Kb. minden téren. Főleg igaz ez a klasszikus zeneoktatásra, ami egy begyöpösödött, elavult szar rendszer, ami elképesztően nem hatékony..
Én nem vagyok egy nagy elmélet májer, de amit a lányaimnak tanítanak szolfézson, az valami elképesztő. Mindenbe belekapnak, semmi rendszer nincs az egészben, és a szerencsétlen gyereknek fogalma sincs arról, hogy mit és miért tanul...Ebből a csapongásból soha nem lesz érthető és használható rendszere a többségnek, sőt megutálja egy-két szóból..(nem véletlenül..)
Szóval nagyon kemény reformok kellenének szerintem.. megszerettetni kéne a muzsikálást, nem pedig elrettenteni tőle..
Az énekelés mindenkiben más. Érzetekre épül. egyik tanár sem tudja megfogalmazni jól mert mást érez mint a diákja. AZ ritka jó eset ha egy tanár szemléletesen magyaráz, de ahogy én érzékeltem a magyar zeneoktatás nem csak énektanár, de sok téren elég pocsék.
Csak csuklóból leugattál mindenkit csak azért, mert TE félreértetted anno, hogy mi az hasba lélegezni. Gondolom mikor meg azt mondták képzed a hangot a fej hátsó része felé, akkor elkezdted a szádtól legyezni a levegőt a tarkódhoz.
Mondom én senkit nem akartam megbántani, és tudom hogy az éneklés nem könnyű én is tanulom évek óta és sehol nem tartok, de például nekem addig gondjaim voltak amíg azt mondták a hasadba vedd.
A torokról annyit, hogy például én egyetlen kezdőnek sem mondanám hogy nyissa ki, amíg nem tökéletes a fejrezonancia. Amint fejben a hang akkor lehet torkot nyitni, mert az emberek hajlamosak csak lefelé nyitni a torkot ami persze szép telt bariton hangot eredményez, de rongálja a hangot. A szájüregben egy "gömbnek" kell lenni, és nem "gödörnek" se nem "kupolának".
Ezt nem tudom ki mondta, de azért vesznek mélyre, mert kontrollálhatóbb a levegő ereje és ezáltal a hang képzése, és nem teszed ki a hangszálakat akkora stressznek.
Az énektanárok ezt nem szó szerint értik, ennyire senki nem hülye, de mivel az éneklésben egy csomó minden megfoghatatlan- mert nem látod, hogy mivel és hogyan csinálod-, ezért érzékeltetni kell vhogy, ami alapján el tudod képzelni, minek is kéne történnie.
Az én énektanárom zseniális hasonlatokat mondott nekem mindig, emlékszem folyton azon tűnődtem, hogy honnan jutnak ezek eszébe!
Az éneklés az egyik legnehezebb dolog, mert a hangszered "láthatatlan", és nem is igazán lehet elképzelni, hogy hogyan is működik!
Mind a fejrezonancia, mind a torok nyitás baromi fontos, ez utóbbi főleg magas hangoknál, mert minél nagyobbra tudod nyitni, annál kevésbé kell erőltetni! A közhiedelemmel ellentétben pont az erőltetés teszi tönkre a hangszálakat, amikor izomból próbálsz kinyomni, megtartani magasabb hangokat, mert nincs meg hozzá a technika.