Holnapután lesz 23 éve, hogy távozott az akkori magyar rockzene meghatározó gitárosa és dalszerzője az égi zenekarba.
Nagyon sok jó számot írt volna még ebben biztos vagyok ,főleg ha megéri a szabadabb légkört 1989-től. Nem egészen kettő évet
kellett volna még elviselnie a hozzá képest méltatlan helyzetből.
Születésének évfordulója is ebben a hónapban volt, 58 éves lenne.
Sajnálom,hogy nem lehet közöttünk.
Na, örülök nektek. Akkor most vastag vagy! De nehogy valami gáz vagy villanyszámlára költsd.
Ja bocs, ha én vagyok a hibás, már a Soundhunter is panaszkodott, hogy reggel nem kellett volna kinyitni a laptopot mert egy csomó hülyeséget kellett vennie, valami kis vasutat vagy mit!
Hatalmas nagy kalandok árán jutottam hozzá, tankolás, matrica vásárlás, pilisés után Tatabányáról eljutottam fővárosunkba ahol a pénteki forgalmon átvergődve eljutottam ama Blaha Lujza térhez közeli hangszerboltba ahol a hangfal bent állt bizományosi állapotban. Én erre jól megvettem és elszállítottam tatabányai kérómba.
Hatalmas nagy kalandok árán jutott hozzá a Twain, tankolás, matrica vásárlás, pilisés után Tatabányáról eljutott fővárosunkba ahol a pénteki forgalmon átvergődve eljutott ama Blaha Lujza térhez közeli hangszerboltba ahol a hangfal bent állt bizományosi állapotban. Ő erre jól megvette és elszállította Tatabányai ingatlanába.
Samu nagyon nagy zenész volt,és az hogy kiválóan gitározott nem lehet kérdés.
Azoknak a gitározós srácoknak akik valamilyen formában "nyafognak" Vele kapcsolatban csak arra hívnám fel a figyelmüket hogy olyan zeneszerző is volt akinek a számai még mindig megállják a helyüket és remek szólói ellenére is háttérben tudott maradni.
A mai körülmények között is nagy szükség lenne ilyen zenészekre.
Én mindenesetre megpróbálom számait megismertetni a fiatalabb generációval,mindig játszuk a szerzeményeit. A mai gitárosok között is vannak tehetségek (még szerencsére) de igazi zenész - zeneszerző már lényegesen kevesebb.
Ezért is kellene Samu emlékét minél tovább megőrizni. Sajnos az akkori
lehetőségek korlátozottak voltak számára.
Hát igen most már együtt nyomják a mobilokat a Samu a Pityi és a KIS Tunyó sosem felejtem el őket sajna nem láttam együtt a színpadon ezt a felállást de Samut és a Pityit igen gyerekek nagyon tudtak akkor a Samu volt a legjobb őserővel gitározott ha halhatom most a felvételeket most is ott van minden a helyén és tele van érzéssel
http://www.youtube.com/watch?v=85B9zkrq69Y
http://www.youtube.com/watch?v=e4xP2gpGjq0
ezeket nézzétek meg! Igazi ritkaságok! Kár, hogy egyik sem élő felvétel...
Mindent felborít egy régi kép /
Várom, jössz felém, én is mennék
Egy ilyen rímpárt még egy príma sound, egy tökéletesn intonált szóló, egy izgalmas (hm...) moduláció sem tud feledtetni.
Ez persze nem a gitáros hibája, hanem azé a nyomorult rendszeré, amelyben az ilyen produkciók (megengedem: a P.M. korántsem volt a legrosszabb) őszintének-kőkeménynek tűnhettek.
amit ki lehetett hozni abból a soundból, azt kihozta. sőt. és tudod mi a furcsa? hogy van 1-2 ember, aki tényleg el is tud játszani egy Samu-szólót, de a többi csak felszínesen töketlenkedik vele, aztán inkább megpróbál Malmsteent tekerni, hátha az jobban megy neki...pedig 30 éve, hogy megírta a számokat... ;)
akkor mondom azt az egészre:
olyan mint mikor a 30-as évek olimpiai magasugrószámát nézzük ma.
átugrotta! arany érmes!! de akkor is röhejes az egész mutatvány mai szemmel
természetesen ez sem Bencsikre értendő (rá nemis igazán- bár a gitárhangzás....akkor az volt a korszerű), hanem a zenekarimutatványra.
boldogult Pityi se emersoni magasában szárnyal, a dob meg, mint a karótnyeltek szakiskolájából szólna
és ez nem bántásiból mondom, hanem ténymegállapítás...
akkor, ott világszám. mameg max. nosztalgiázni lehet rajta jól
én nem Bencsiket fikáztam!!!
csupán azt gondolom, hogy eléggé fapados a produkció.
és a félreértések elkerülése végett: én is nagyon kedvelem ezt (ezeket) a mobil és p.box dolgokat.
nem rosszak ezek, csak kicsit vérzenek itt-ott...
szóval veled vagyok, nem ellened
Más gyorsnak lenni, és más precíznek lenni. Sok gitáros beleesik abba a hibába, hogy kigyakorlás nélkül elkezd gyorsítani, és az eredmény egy takony lesz. Samu pont az ellenkezője volt, ő addig nem nyugodott, amíg precízre nem sikerült a szóló.
"zeneileg és hangszeres tudást nézve viszont tényleg szinvonaln aluli ez van..."
az a dal 73-mas, és szerintem található benne pár jó kis zenei "bravúr", ha úgy tetszik, pl. hogy a Dm-ban lévő szólóval modulálnak Dm-ra C#m-ból. Amúgy meg, manapság akkor "tudsz" eljátszani egy nótát, ha tudod a hangjait. Ezt a dalt nem bonyolult eljátszani, de olyan ízzel, frazírral megszólaltatni szinte lehetetlen, ahogy Samu tette.
Ha meg igazán technikás Samut akartok hallani, akkor nyugodtan tegyétek be a 85-ös Ómen című (P.Box) lemezt, azon ki fog tűnni, kit voltunk kénytelenek elveszteni :( Nincs olyan szólója, ami ne lenne tökéletesen megszerkesztve, a gyors futamokat se csak úgy odahányja, hanem kijátsza hangról-hangra, és az első hangtól az utolsóig mindegyik a helyén van.
A minap hallottam egy John Petrucci(Dream Theater)-féle Dongó felvételt, nemrossz, de nincs olyan szépen kijátszva minden egyes hang, mint a megszokott 87-es Samus felvételen.
Sajna már nem tudom, hogy hívták...meg hozott valami sztárzenekar lemezeit City vagy mi volt a nevük, nekem egyedül az elektromos hegedű teccet benne...
Ajánlom sokak figyelmébe a Sprint zenekar lemezét a Komár énekelt a Judy meg olyan jó kis szólókat nyomott, hogy ihaj-csuhaly....Jeti bácsi biztos ösmeri
Az SBB nagyon ott volt kár, hogy kevesen ismerik...nekem nagyon bejön a mai napig...akárcsak az East az első 2 lemezéig....
A Samut s az akkori zenészeket nem lehet egy lapon emlegetni a maiakkal de, akkoriban már az is nagy szó volt ha rendes hangszered volt...jó gitáros volt ez tény...
Voltak nála jobbak is pl a Bartha meg a Judy de, teljesen más műfajt játszottak így nem is lehet összevetni őket.
Emléxem a bratyóm az NDK-ba dolgozott s hozott valami blues lemezt amin egy "tokos" (a keletnémeteket gúnyolták így) faszi játszott de, eszméletlen jó volt...ilyen lemezt nálunk ki sem adtak...nálunk a Hobo képviselte a bluest úgyahogy...
Persze a "körülményekhez képest"...ezen az alapon Szécsi Pál meg a magyar Elvis.
Én nagyjából a Mobil-Ricse vonalon szocializálódtam, és eléggé szégyellem. Halgass meg egy 1975-ös Collegium Musicumot (Cseszkó) vagy SBB-t (Lengyel), padig ott is szocializmus volt. Nálunk meg a Ricse volt a pankzenekar... én azt is bevettem, amíg valahogy hozzám nem került egy (akkori) B52-lemez.
A honfoglaláson egyébként játszik Bencsik is, de a Vonatban Sárvári szólózik igaz, nagyjából az "erdeti" - B. által megírt - témát.
A Filmmúzeum csinált nemrégiben egy Mobil-interjút; nézzétek meg, tanulságos... (Meg persze a többi is, a Piramistól az Európa Kiadóig)
Szóval: eljen fáy
Ja, és hogy kinek volt olyan "betalálós nótája"? Spions, Bizottság, VHK, Balaton ... ezek mind elég szarul zenéltek, nekem mégsem tűnnek anakronisztikusnak.
Látod, én csak egy "takonyorrú" vagyok, még írni sem tudtam, amikor kiadták a Honfoglalás albumot. Azt sem tudom, h. a Bencsik játszott-e még rajta, vagy sem, én ez alapján ítéltem. A 2forintos varázsa nem a technikában van, ahogy a Rock "round the clock, vagy a Chuck Berry:Jonny be good esetén sem. Mégis ütősek, a maguk műfajában. De ha meghallgatom vezetés közben a "Vonat"(vagy "Pokolra tartó vonat", vagy mi a címe...) számot, és megszólal a gitárszóló, a hideg futkos a hátamon, annyira ott van a szeren! Hogy mennyire technikás a nóta? El tudom képzelni, milyen forrásokból tanulhattatok technikákat anno, és most milyen lehetőségek vannak, hogy mást ne mondjak; fénymásoló, net... A körülményekhez képest a 80-as évek elején melyik zenekarnak volt annyira betalálós nótája, mint a "2 forintos" dal?
OFF: vicc ( Chuck Berry után...) "Csák Máténak 3 fia volt, két törvényes, és egy törvénytelen: a 2 törvényes: Chuck Berry, és Chuck Norris. A törvénytelen: Nemcsák Károly. :)
nézd, ez egy jéghideg, analitikus kritika! és nem mond baromságot, tényleg ennyi a dolog lényege.
" Jóságos ég, ez is milyen zene, mintha osemberek írták volna. Egy enyhén emelkedo sor, megismételve és még egyszer megismételve, és erre felel egy enyhén ereszkedo, négyszer egymás után, változatlan szöveggel. A hangszerelés lyukas és gyermeteg, a hangszeres tudás kezdetleges, a szöveg rendszersemlegesen ostoba. "
az hogy bennünk milyen húrokat pendít meg az más kérdés. én is nagyon szeretem a "kétforintost", de nem a zeneisége miatt, hanem az időugrás miatt. a fiatalságomat idézi
zeneileg és hangszeres tudást nézve viszont tényleg szinvonaln aluli ez van...
érdemes a cikket elolvasni, benne van az a szánalmas, kelet-európai információ és tudáshiányos zenészfíling.
ezt én is megéreztem anno, üzemikonyhán való próbák, lábszagú, tudásnélküli zenekarokkal, akik menőnek képzelték magukat egy paranoid lejátszásától.
ez volt ennek a szakmának a gyerekkora, annak minden bájával és tudatlanságában rózsaszín jövőképével. a valóság meg?
kicsi HMCS zenekarok a szemétdombon...
"Jönnek az emlékezok, többnyire hullott hajú, megpotrohosodott rockerek üldögélnek Bencsikék szobáiban, és próbálnak kicsiholni az emlékeik közül valami érdemlegeset. Meglepoen nehezen megy nekik, csikorognak a fogaskerekek az agyban, "jó gyerek volt a Samu", nyögik ki, meg hogy nagyon jól tudott gitározni, bár abban már nem egyezik meg a véleményük, hogy voltaképpen angolul gitározott-e, vagy volt neki saját stílusa."
Bezzeg a "Dobmegbasszus". c. műsor az M1-en, az aztás a faxa műsor! Sehonnani bitang nímad megmondóemberek csak úgy fossák a szót bármiről, mintha az lenne a kánon.
Kinek képzeli magát ez a "fáy"?! Állítom, sose hallotta a Honfoglalást! Szerintem ez az album a nyomorult magyar viszonyok közötti nyugati színvonal megvalósulása. A 2 forintos dalt pedig azért fikázza, mert nem érti/érzi ez a gyökér, és soha nem is fogja azzal a nyálas gyökér műúrigyerek képével! Úgy lehet, az ilyen fáyhoz hasonló cinikus bugrisok miatt mentek tönkre tehetséges fiatalok tömegei az "áldott" rendszerben, úgyhogy nyugodtan kajálja le magát, az biztos tetszeni fog neki!
Ez oriási butaság,mindig egyéni izlés,látásmod kérdése,hogy ki milyen gitáros.Néhány név Radics,Bencsik,Tátrai,Szücs,Mogyorossy,össze se lehet hasonlitani öket.
Annyira én sem vágom magam hanyatt Radicstól, szerintem Samu technikában meg zeneiségben is elküldte, bár ez már elég szubjektív. A Samu játékában az az igazán meghatározó, hogy szívvel-lélekkel játszotta a számokat. Ő volt a mobil és a box motorja, miután elment a Mobilból, Sárvári a töredékét sem nyújtja Samu játékának. Egyszerűen ezt nem lehet pótolni, azt a profizmust, amit ő művelt a színpadon és a stúdióban...
hallgasd meg a p.boxtól a Bolond vagy az Átok és ígéret szólóját, ha technikusságra vágysz, de ha több érzést akarsz, akkor a Honfoglalás bármelyik tételét tedd be
Rójátok le tiszteleteteket a Mester előtt!
Kispesten nyugszik, Új Temető út elvileg a térkép szerint.. ott van egy eléggé elhanyagolt temető..
Amúgy véletlen leltem rá a sírjára épp arra jártam a vasárnap délutáni sétámban
Nem látok párhuzamot a két gitáros között, hacsak azt nem, hogy mindketten gitárosok voltak, és mindketten itt hagytak bennünket! Két teljesen különböző egyéniség!!
Huhh, köszi hogy megnyitottátok a topikot!
Samu a kedvencem!
Ő minden idők legnagyobb magyar gitárosa, utánozhatatlan, pótolhatatlan!
ajánlom a p.box - átok és ígéret szólót, én attól totál behalok :)