Már meguntam az offolást a szent Ibanez topikban!
Ott kezdődött a Fibenare pro/kontra vita... mondom, erre már külön topik kéne.. És lőn! Köszi István!
De nem gondoltam volna, hogy az első nap ennyire népszerű lesz.
Akusztikus gtároknál is sokszor lucfenyő a fedlap.
De Jeti jól írta, jazzgitároknál tényleg kétféleképpen készül a fedlap domborítása: faragással (carved top) vagy gőzöléssel (pressed top).
A gőzölésnél egy formára préselik rá a forró gőzzel kezelt fa lapot, így lesz domború. Itt nincs veszteség, míg a faragásnál rengeteg. Arról nem is szólva, hogy mennyivel pepecsebb munka kifarigcsálni, mint préselni.
" A házilag készűlt mesterhangszereknél ez úgy történik, hogy kb 2 cm vastag legyalúlt és már a pontos kontúrméretre kivágott jávor falapot kézi fafaragó szerszámokkal kialakítják homorúra[...] "
Nekem van egy hegedűm, kb 30 évvewl ezelőtt készült Romániában, és nem esküszöm meg rá ugyan, de határozottan úőgy emlékszem, hogy a fedlapőja nem juharból, hanem fenyőből (valszeg luc) van... de tényleg meg kell néznem még egyszer...
Kicsit off, de kb egy hónapja láttam egy bizonyos hangszerboltban egy bizonyos hangszerkészítő mestert olyan szinten kamuzni és amatőrködni egy 25 éves forma arc hangszerének tremjén, hogy majdnem odaszóltam... csak aztán nem akartam, hogy beleköpjenek a húromba.
A tömeggyártás szintjén készülő hegedűk többségének rezonátorát (teteje) és az alját síkra mart, vékony jávor fából készítik valamivel nagyobbra, mint maga a hegedű oldalformálya, majd berekrák egy olyen szerkentyűbe, ami gőzőléssel és nagy vákummal megdomborítja, ekkor a kontúr méretei lecsökkennek a kívánt méretre, majd száznyéhány fokon fixálják, kiszárítják. A házilag készűlt mesterhangszereknél ez úgy történik, hogy kb 2 cm vastag legyalúlt és már a pontos kontúrméretre kivágott jávor falapot kézi fafaragó szerszámokkal kialakítják homorúra és maj a tetejét a szélektől számítva a megfelelő domborulatú szimetrikus ívekre, miközben folyamatosan mérik a falvastagságot. Ez a nagy figyelmet, preciz kézmozdulatokat igénylő művelet az első hátsó "fedlap" esetén ez minimum fél éves munkafolyamat! Majd jön a hántolás, hogy a szerszámok nyomait eltüntessék, kialakítsák valódi síknak, majd a csiszolgatási fázisok gyünnek folyamatos húsvastagság mérésekkel. Azytán jön a léleknek nevezett merevítők beradasztása, és a két fedlap ráragasztása az oldal húsra, ami szintén ne hajlított anyag, hanem két fél részből van kivágva, összeragasztva. Egyébként nekem van egy hölgy ismerősöm, aki hegedűművész, és Stradivarija van, és mondja, hogy,ahol lekopott a sellakk a testről, ott egy kissé ragad a felület, de, csak akkor, ha nedves ujjbeggyel ér hozzá! Ekkor ugrott be nekem, hogy anno a mester mivel tartósította és tette merevebbé a rezonátort, amitől, olyan fényes lett a hangja. Szerintem közűletek is sokan tudják, hogy, mivel tartósítják a tengerből kiemelt,évszázadokig ázott fa hajóroncsokat. A felületi kezelés első lépései meg kísértatiesen hasonlítanak a mai, akár lapgitár testek csiszolása utáni lépésekhez. Vizes ecsettel végig kell futni a felületen. Amikor megszáradt a rostok végei, mint kis tüskék felállnak. Ezt vissza kell csiszolni, majd megint vizes ecsettel átfutni a test felületén. És ezt annyiszor kell ismételni, amikor már nem lesz érdes a felület a kiszáradás után. Hegedű esetén utána jön egy híg koncentrátumra kevert sellakk denaturált szesz oldásában löttyel való megitatás, majd száradás, utána acélgyapottal megcsiszolás, majd mégegyszer ugyanez. És, csak utána jöhet a politúrozás, amit gondolom sokan tudnak, hogy micsoda combos,izzadságos meló. Dióhéjban ennyi és még anyakról, a fejről nem is beszéltem.
egy német gitárkészítő szerint a mesterhangszer,és annak tulajdonságai. tehát a mesterhangszer egy kicsit többet jelent,mint egyedi igényeket kielégíteni,és kiváló minőségű alapanyagokból építkezni.
bár a link egy mandolin készítő mesterről és a hangszereiről szól,jó támpontot ad a mesterhangszer fogalmáról.
Nagyon érdekes topik
Szerintem az ilyen egyedi igények szerint elkészített hangszereknél bejátszik egy kis "mindenkinek a saját gyereke a legszebb" effektus.
Más irányból megközelítve a dolgot: mindenki hallott már a placebo hatásról, minden új gyógyszernél kötelező ilyen jellegű vizsgálatot végezni és néha születnek meglepő eredmények.
Ezt nem fikázásnak szánom, nem tartom sznobnak az ilyen hangszerrel rendelkezőket. Ha lennének ilyen jellegű igényeim, rendelkeznék elég tapasztalattal és forinttal én is csináltatnék magamnak. Ezek hiányában maradok a széria gitáromnál
Én arra lennék kíváncsi, hogy a kb. 12 évvel ezelőttig készült japán tömeg, de ennek ellenére minőségi hangszerek miféle mahagóniból készültek... Cimar, Falcon, Ibanez, stb...
Semmi "különös" nem volt Stradivari hegedűiben sem. Egy amerikai egyetemen pár évig vizsgálták, hogy miben rejlik a különleges hangzás. Rájöttek, hogy a mester kikotyvasztott valami löttyöt, amivel tartósította a fát és a tartósításon kívül ettől lett egyedülálló hangja a hangszereknek, ami persze merő véletlen volt.
Egyik régi osztálytársam KSP-je. Jónéhány éve készültek a képek, suli óta a sráccal nem találkoztam, szóval sokmindent nem tudok a hangszerről. A hangszedők Lace Sensorok, habos jávor top, végig scaloppált fogólap.
Na én is dicsekedni fogok. Van egy homemade gitárom, nagyon öreg már szegény, már 20 évvel ezelőtt is öreg volt, amikor beszereztem, fogalmam sincs ki kászítette, de mesterhangszernek nem mevezném
Na ha kovikának lehet nekem is
Egyedi mesterhangszer 0001-es sorszám, full hómméd, nem látott cnc gépet. Egyedi holdról származó éger alapú test, minőségi szerelékek egyedi üvegfesték festéssel. A nyak lakkozatlan, olaj alapú kezeléssel és minőségi kiwi cipóviasszal ápolva, speciális a MusicManekre jellemző spéci asszimetrikus nyakprofil, a felhasználó igényeihez igazítva, a binding hamisítattlan, díszmasni madzag, a festés pedig maga Leonárdó követte el egyik modernkori freskója másolataként, nem is beszélve a zakk wylde és én és az EMG által fejlesztett hangszedőkről.
A gitáttól készült fényképek ára 10.000.000 magyar forint!!!
És szerinted az endorserséggel járó nem kevés pénz és fringe benefit nem játszik be?Én is elmondanám,hogy mennyire imádom az Ibanezeket,ha annyi lóvét meg gitárt kapnék érte,mint Satriani vagy Vai.(Mondjuk ahhoz meg is kéne közelíteni azt a szintet zenélésben )
Általánosságban mondtam,nem a hazai viszonyokat nézve.Mondjuk itthon is tudok példát az ellenkezőjére,csakhát keveset...sajnos.Magyar mentalitás itt is rulzik jól.Nem véletlen,hogy a magyar mesterek külföldre mentek anno tanonckodni.(Nekem egy cimborám most járja a zeneakadémiai sulit,ő mindenféle csók nélkül jutott be,kicsit körbeszaglászott,és el is ment a kedve attól,hogy gitárokkal hivatásszerűen foglalkozzon,olyan szintű a helyzet itthon.Először hárfákkal kezdte,ebben a műfajban egyetlen mester van itthon,gyakorlatilag mindenki hozzá hordja a hangszereket az országból,azóta átállt a nagybőgőkre.)
Vudu, ne csináld már...."tapasztalt mesterek fogják leellenörizni, hogy megüti a szintet." Szerinted a pengetös szakosztályban kik azok a "tapasztalt mesterek" akik eldöntik, hogy te közéjük tartozHATSZ-E, vagy nem? Igen, ök, ismered öket. És ez biztos szigorúan szakmai alapon megy, nem haverságból, bratyiságból....na mindegy, én is csak sírok, holott nincs okom rá, csak sejtem hogy miért van évek óta pontosan ugyanannyi "hangszerkészítö mester" itthon...bocs vudu...
filmekben pont mutatták is, hogy sorba állnak annak a kornak a legjobb hegedűsei a hangszerekért.
adaptálva: nézd meg most a nagy gitárosok (most nem a divatmajmokra gondolok - hanem az igazi hangszeresekre) milyen hangszereken játszanak! Custom Shop, Signature ilyesmik. kik készítik? a nagy gyárak elitrészlegei. azokról el is hiszem, hogy mestergitárok, mert egy ismeretpiramis csúcsán helyezkednek el és mindenük megvan a csúcsteljesítményhez...
Ez rendben is van.Minden téren találunk ilyen kiemelkedő egyéniséget.Csak az a kérdés,hogy ez kizárja-e a többi hangszerkészítőt a mesterek köréből?Ha le akarjuk csupaszítani a dolgot,akkor hangszerkészítő mester az,aki leteszi a mestervizsgát,és elkészíti a mesterdarabot.Valószínűleg tapasztalt mesterek fogják leellenőrizni,hogy megüti-e a szintet.
ha bele akarnék kötni, akkor azt mondanám, hogy ez egy eset, lehet, hogy épp a páratartalom, vagy az adott terem akusztikája pont annak a hangszernek kedvezett jobban, meg nyilván azért a stradivarik sem tökegyformák.
de végülis tökmindegy, asszem egyértelműen leírtam, amit akartam. egyébként is értelmetlen szavakon vitázni, ki ezt érti alatta, ki meg azt. valaki előnyben részesíti a "mestergitárt" ilyen meg olyan indokok alapján, nyilván igaza van a saját szemszögéből, valaki meg inkább a jól bevált szériacuccokat preferálja szintén ilyen meg olyan indokok alapján, és neki is igaza van onnan nézve.
sőt, ki a bort szereti, ki meg a sört. én meg mindkettőt :P
pont ezaz, nem csak ő volt, mégis sztem ebben kb minden hozzáértő egyetért, hogy ő csinálta minden igdők legjobbjait. én legalábbis még nem olvastam ennek ellenkezőjét. és ez a nagy dolog, ebből egyértelmű, hogy olyat tudott, amit más megközelíteni sem tudott. ilyet nem tudsz mondani egy gitármester esetében. persze etől még lehet, sőt valószínű, hogy meg tudja csinálni álmaid hangszerét, kifogástalan lesz, de tuti, hogy ha megkérsz másik mestert, aki mondjuk nem pancser, ő is tud hasonlót.
sztem ha lenne manapság ilyen mester,gitárban, mint anno stradivari volt hegedűben, akkor arról biztos hallottunk volna már.
Az is lehet, hogy Framusék még jó régen felvásároltak egy adaggal, elvégre az a cég sem ma kezdte. És a mai napig így van a speckó, hogy hondurasi, nem hiszem, hogy megengedhetnék maguknak a kamuzást.
De az is biztos, hogy az a fa nagyon gyésnó volt, közel sem olyan, mint az a mahagóni, amiből a koreai meg stb gitárok vannak.
hehe. Stradivari mester. eléggé baszta a csőrömet sokáig, hgoy ez msot legenda vagy sznobság vagy mi?! elég sokat olvasgattam neten meg néelődtem dokumentum filmek után. talán az egyik legjobb az volt amikor 4 hegedűt adtak egy művész kezébe.... be volt kötve a szeme, nem tudta melyik a stradi. a többi 3 az "frissen" készült (nem vintage) hangszer volt, 3 német mester által. volt egy 4 fős zsűri akik szintén nem tudták melyik hangszer van soron. mindenki el volt ájulva az egyiktől, hgoy ez csak a stradivari lehet semmi más. az a karakter az a hang... stb... hácc éppenséggel az egyik német mester friss munkája volt az amit az egekig magasztaltak. szal ez is egy érdekes témakör amiből könyvet lehetne írni.
Stradivari korában elég sok hegedűkészítő élt még a világon.
Honnan tudod, hogy nincs a mai gitárkészítők kozott is egy amolyan mai Stradivari?
Talán egy picit tól van misztikfikálva a dolog... vagy épp fordítva, túlzottan el van bagatellizálva?
azért ez nem összehasonlítható, mert Stradivari egy volt, azóta sem tudott senki olyat, gitárkészítő mester meg akad azért, ha nem is minden utcasarkon.
Sztem Tompika arra céloz, hogy míg pl a Stradivari tudott olyat, amivel messze megelőzte társait akkor és azóta is, addíg a gitárkészítő mestereknek mondjuk nincs ilyen a tarsolyban, "pusztán" tapasztalati úton megtanult, bevált eljárásokat alkalmazak, jó minőségű anyagokból dolgoznak, igényesen, egyedi igények szerint. De nem feltétlen tudod azt mondani, hogy ez a mester sokkal jobb, mint az a mester, max olyan szinten, mint ahogy ez elmondható egy mérnökről, tanárról, orvosról stb.
Ez igaz.De ettől még mestergitár marad a mestergitár.Stradivari hegedű is lehet rossz,vagy nem?Ki tudja,hogy annak idején nem voltak-e a híres hangszerépítő mestereknek rosszul sikerült,netán csúnya darabjai?Csak nem ezek maradtak fenn,de az emberi természetet ismerve 100%,hogy voltak ilyenek.Csak mivel a zseniálisan sikerült darabokból több volt,a történelem megőrizte a nevüket.Manapság minden felgyorsult,gondolj bele,az elektromos hangszerek gyártása alig 50 éve kezdődött.Vagy mesterhangszer csak az lehet,ami mindenkinek egyformán tetszik külsőre és hangra?Nekem nem fáj,ha leszarozzák a gitáromat,csak előtte nézzék meg,próbálják ki tisztességesen.(Mondjuk egy hangszert ránézéses alapon leszarozni elég gáz,azért egy "gagyi kinézet" jelző még nem ez a kategória,pl. sztem gagyin néznek ki az őszinte rózsaszín gitárok a 80-as évekből,mégis jó részük igencsak fasza hangszer.)
pedig a custom shop is erről szól és a Fendernél még oda is bökik esetek nagy százalékában ha tényleg egyedi a megrendelés, hogy "master built....."
de felesleges kiakadni azon az egy szón amin hívjuk ezeket a hangszereket. inkább vigyázzunk azzal, hogy 21 év alatti csajt ne dugjunk és ne smároljunk mert oda lesz midnenunk... Párnanaci úr és VAdállat úr elintéz mindent :))))
Framus... énse tudom hogy lehet. Amit mondtam azt ebből az írásból szűrtem le: Rempi tollából. Remélem nem haragszik meg, hogy bemásolom...
Hi,
egy kis mahagóni mese amit összeolvasgattam errearra ->
A Gibson Nashville-i gyárban kizárólag honduraszi mahagóniból készítenek gittyókat (ezt mindenki tudja). Az elmúlt 15-20év ben annyira megnőtt a gitárfa kitermelés, hogy nem tudnak regenerálódni az őserdők ilyen méretben. A nagy mesterek a legalább 70 éves fát tartják jó hangszeralapnak. BB.Kingnek meg Santanának pl 40.000 dolcsiért hoztak tökéletes, garantált sustaines honduraszi mahagonit 1-1 gittyónak. Kivágtak 1 bazi nagy több 100 éves fát, és a kellős közepéből kivették a 2 gittyóra való lényeget... A gitárgyártók pitiznek a honduraszi fáért, felvásároltak honduraszi területeket (amíg lehetett). Aztán jól kivagdosták és most niccs. A greenpícenek se teccett. A honduraszi őserdő azóta szinte teljesen védett, és szigorúan ellenőrzött. Van kitermelés, de kisebb mértékű, nagyon odafigyelnek a regenerálódásra, és a vevőre is (fogpiszkagyárosnak nem adnak :D ). Hiszen itt teremnek a legvadkanabb fák. Létrehoztak egy biztosítást, vagy szerződést... ami meghatározza hogy ki mennyi fát, és az őserdő melyik részéről vághat ki. A Honduraszi mahagóni az LP titka. Attól szól olyan vadkanul :D. Európába nem importálnak ilyen fát. Amerika megtartja magának - tipikus ugye? Azon belülis a PRS meg a Gibbó verekedik érte... Ha meg pár deszkára való kallódik magánkézben (mert a dédipapa kivágta és aknatető lett belőlle), nah azt nem hiszem h láthatjuk. A 80-90 években nagyon profi fákból készültek a versenyszellemben vérszemet kapott gyártók gittyói, de ma már a nagy gyártók is egyre több gitárt gyártanak szélefából, több darabból, nem kiválló minőségű fából (a top vagy a fedőfestés úgyis eltakarja, ha meg hírességnek készül, akkor keresnek 1 zsírosabb deszkát :D )
Úgyhogy nyugodtan el lehet felejteni az igazi LP készítést.
Meg azt is, hogy itthon vki honduraszi mahagónit árul (akinek van az vagy eredeti LP :D, vagy behozta még a 80as években, de nem hiszem hogy eladná nekünk, a többi az mind kamu). Az olcsó gitárgyártók is afrikai mahagónikból (sapele.. stb..) fossák a gittyókat. Ami csak névrokon, és esetleg vmit hasonlítgat a honduraszira. /Persze ettől még jó, csak mégse:D
Az itthoni fák közül a feketedió az, ami hasonlít a mahagónira. de csak nagyon messziről közelíti azt a hangzást. Én LP-t dióból tervezek, olcsóbb mint az afrikai mahagóni, és mégis a mienk. A Strathoz meg jó az itthoni juhar+kőris, éger vagy hárs. A jávor pedig ugyanaz mint a juhar. Csak a tájszólás a különbség. Persze juhar és juhar közt is van kismillió... hegyi, réti, blabla. A hegyi az kira.
De ez már egy másik mese :D
Üdv
Mindenesetre szívesen fogadnék 1-2 sörben, hogy tud e valaki itthon igazi hondurasit szerezni.
"ez a mesterhangszer dolog számomra megfoghatatlan. olyan fennköltnek hangzik. olyan különb, felette álló....
ha én 1200.-ik Kovács József Fröcsögőről elhatározom, hogy márpedig pénz nem számít "faragtatok" egy nekem tetsző gitárbútort a nekem tetsző fafaragóval az én senki által nem hitelesített kérges kezemre, akkor az mesterhangszer? a lovacska fütyikéjét, azt..."
Ha nem is pont így,de van egyezősség az Én véleményemmel...
Miért ne lehetne egy elektromos gitárt olyan szakértelemmel, odafigyeléssel és szívből-lálekből készíteni, mint mondjuk ahogyan Stradivari készítette a hangszereit?
Szerintem egy mesterhangszert ez kell jellemezzen.
bluevoodoo!
A fikázás nem feltétlen a hangjánál kezdődik egy cuccnak,indulhat pl. a külcsínynél is,ezt Te is tudod,mert volt már rá példa,hogy Te gagyiztad le egy gitár külsejét,és ahhoz nem kell kézbefogni,elég ránézni.
Harkh pont erről írt,hogy ami az egyiknek tetszik,és megvalósítja Custom Shopban,az nem feltétlenül tetszik másoknak,ha ráadásul ez elég extrém,akkor meg azok lesznek kevesebben,akik ezt értékelik.
azt azért ne felejtsük el, hgoy sok öreg rókának felhalmozott és akár örökölt fa készlete van....akár 100 éve száradó tömbök szépen beviaszolva a végükkel.
természetesen itt nem a szériagyártásra gondolok. de ha írnál Gibson custom shopnak, hogy neked CSAK ebből jó akkor megoldanák a dolgot :))
Azért szakadt a nyakadba a mázsa szar,mert jöttél,és minden alap ("próbáltam xy manufaktúra hangszerét,és szar volt wz dolgok miatt") nélkül elkezdtél vagdalkozni.Elsőként ebben a topikban.
Érdekes,Gabennek volt 1-2 éve egy handmade gitárja (ami most zolinterfané),ami hondurasi mahagóniból volt,szóval nem lehetetlen.Mahagóniból meg rengeteg féle van,az olcsó natotól kezdve az ultraritka hondurasiig.Viszont a klasszikus mahagóni,amiből a 18-19. században készítettek bútorokat,már úgy tudom kihalt.(Tehát az a faja,latin nevet nem tudok...)
" Miért fáj az bárkinek ebben a topikban,hogy akár le is szarozzák a hőn imádott "mesterhangszerét",vagy akár csak kifogásolnivalót is talál benne bárki? "
Erre még azért reagálnék.Nem fáj,abban az esetben,ha van a leszarozásnak valami alapja.Nyugodtan leszarozhatná a gitáromat a fórumról Gaben,Mákos,dr_kotasz,GGV,Korodilasz,Petya,Paulhauser,Zolika,Píí,Maugli,mert ők kipróbálták.
aha, vagdalkozó, kötözködő - az biztos hogy jó adag van belőle
hát láttam pár hangszert már, de nem állítanám, hogy tudor vagyok ...
hát tényleg egy squier-re (is) futotta, de az tényleg nem mesterhangszer, nem is kérdés...
ez a mesterhangszer dolog számomra megfoghatatlan. olyan fennköltnek hangzik. olyan különb, felette álló....
ha én 1200.-ik Kovács József Fröcsögőről elhatározom, hogy márpedig pénz nem számít "faragtatok" egy nekem tetsző gitárbútort a nekem tetsző fafaragóval az én senki által nem hitelesített kérges kezemre, akkor az mesterhangszer? a lovacska fütyikéjét, azt...
ja megint nem voltam kulturált...
Azér nem pont azon kéne lovagolni, hogy az ilyen megrendelésre készülő gityók milyen "minőségi anyagokból" vannak. Pl a hondurasi mahagóni egyetlen viszonylag kis helyen terem a világban Braziliában, és ott is egyre fogy. Nem véletlen, hogy a terület nagy részét a Gibson gyár már régebben felvásárolta, a maradék pedig szigorúan védett. Tehát kizárólag az USÁ-ba vándorol mind 1 szálig az ilyen fa... Tehát ne is álmodjatok arról, hogy nektek itthon pl a Gibsonokat akár megközelítő minőségű mahagóniból fognak gitárokat gyártani... Ez van.
Sztem meg frankó az elnevezés,most attól függetlenül,hogy van ilyen gitárom.Én magam sosem állítottam a gitáromról,hogy ezt vagy azt leszól,viszont azt továbbra is tartom,hogy bármilyen - akár custom shop - hangszer mellé oda merem tenni,és tudom,hogy nem fog szégyent vallani,mivel semmivel sem rosszabb anyagokból készült,mint egy custom shop ESP vagy Navigator,vagy urambocsá" Music Man.Egyébként meg az elnevezésen vitázni teljesen felesleges dolog,amit hangszerkészítő mester épít,azt a magyar nyelvben mestergitárnak hívják.Ez olyan,mintha valaki nehezményezné,hogy a Ferrari mellett a BMW-t is versenyautónak hívják,és inkább nagy sebességű egyszemélyes gépjárműnek nevezné.
szimplán vaktában vadgalodzó és kötözködő ember vagy... nem hinném, hogy érdemben tényleg hozzá kéne szólnod a témához lévén nem sokat tudnál.
próbálsz jópofa cinikus. vitrolos hangnemben reagálni... szerintem jobb lenne ha normálisan kifejtened kultúráltan véleményed. " nekem csak squierre futotta brühühühü" nem elfogadott... kéretik bekapcsolódni a kultúrált vitába. Tompival is hiába vitázunk. egyik első ember lenne itt a fórum akiért tűzbe tenném a kezem gondolkodás nélkül. szal véleményt lehet mondani. de tedd normálisan kérlek.
pont ezaz, ezek a kézzel készített, magas minőségű, egyedi cuccok, vagy mestergitárok vagy ki aminek akarja egyedi ízlés szerint készülnek, ezáltal ponthogy esélyesebb, hogy egy másik embernek meg kevésbé tetsszen, mint egy faja szériacucc, ami meg mondjuk nagyon sokak igényei alapján lett kifejlesztve.
elég arra gondolni, hogy tegyük fel, vannak, akik az agyoncsicsázott gitárokat szeretik, vannak, akik meg az egészen puritán külleműeket, meg valószínűleg a legtöbbek, akik a középutat. Namost, ha valaki csináltat egy übercsicsás buzigitárt, lehet az akármilyen minőség, meg 4 millás cucc, akkor sem fog bejönni szinte senkinek rajta kívül. És ilyen példát lehetne mondani a soundra is. Valaki azt szereti, a csattog, és fényes, valaki meg azt, ha mahagóni. ésatöbbi.
apropó. a fibenare pl miért mestercucc, amikor szériák vannak? vagy ilyen alapon a carvin miért nem mestercucc?
nem mondtam, hogy leszól mindent. pl az artistom sem szólja le, 83-asom sem szólja le , edgelaszlo haverom ESP-jet sem... teljesen más. szóval sem mondtam, hgoy szarabb a széria hangszer. semmivel.
nekem sincs mester hangszerem. valszeg nem is lesz mert én marha jól megvagyok a szériákkal. persze azokat is kicsit modolom a saját izlésre. és sanyi...
az viszont tény, hogy ezek a szakemberek által készített gitárok megegyeznek bármelyik amcsi gitárgyártó cég custom hopjával. ugyanúgy gyüjtik nagy gondal a fát, titkolják a beszerzési helyet, tárolják, ápolják, féltik, és csak a legjobbat használják fel.
elnevezésre meghát... így alakult ki...
az meg, hogy miért fáj nekem akinek igazából darab emster hangszere sincs ha leszólják? mert emberek nagy része összekeveri a tényleg szakember által épített gitárt az otthoni gányolással. mint ahogy a Soldanot sem teljesen automata gépsor rakja össze de nem is egy általam összerakott class A szokol rádió szép dizájnban.
Nem, ostoba vagy, és kötözködö....
Kit érdekel, hogy kinek a körébe tartozol? Mit kell ezen dagasztani? Visszaolvastál? Olvastad, hogy mit nevezel "sznobizmusba hajló"-nak?
Mások nem lefikázzák a nekik készült hangszereket, hanem megépíttetik, és használják. Sosem bántanálak, csak annyira zavar ez a fajta korlátoltság...bocsi...
Nekem eddig volt egy fogalmam a mesterhangszerekröl, és a hand made hangszerekröl. Hand made hangszernek nevezem azokat, amiket ugyan kézzel készítenek, de monnyuk nagyon egyformára (apró különbségek beleférnek, de ezek inkább a készítö fantáziáját dicsérink). Mesterhangszernek minösítettem minden olyan darabot, amit az elejétöl a végéig egy megrendelö igényei szerint építettek. Ilyenkor természetesen készülhetnek mások által kurvaszarnak minösített hangszerek (ha a megrendelö nagyon különc, vagy nem tudja mit akar, vagy a "mester" egyszerüen béna), és készülhetnek embertelen jó hangszerek is.
Példa erre a Fibenare Erotic, ami egy Hand Made hangszer (szerintem, mert bárkinek lehet ilyenje, apróbb különbségekkel), de olyan Amarantja csak vudu kollégának lehet. Csavar a dologban, hogy amennyiben a Benedek testvérek a kezéhez igazítják, és egyéb extra kéréseit is teljesítik, ami nincs benne az ö Erotic szériájukban, akkot Hand-made, vagy mesterhangszer? Vagy kizárólag azért, mert nincs papírjuk erről, simán lebútorozzuk? Szal nagy kérdések ezek...
biztos az is benne van a dologban, hogy én egyik nagy műhely ismeretségi körébe sem tartozom, így a "dagasztásban" sem kell résztvennem.
persze ezért ismereteim meglehetősen hiányosak és nem teszik lehetővé számomra, hogy érdemben hozzászoljak eme kissé sznobizmusba hajló téma boncolgatásához.
csak egy vagyok a beavatatlan, tapasztalatlan kivülállók közül (?)
Elmondtam,nem a minőséget vagy a hozzáértést vitattam,hanem az elnevezést.
Ezen mit nem lehet megérteni?
Ez az elnevezés nem frankó,és ezzel nem vagyok egyedül.
Én leszarom,hogy lefikázzák a szériagitárom,eladom árában,és legfeljebb veszek egy másikat.
Egyébként meg Tibinek adok igazat(pedig mostanában sok mindenben nem értek vele egyet).
A másik,amit BV gitárjával kapcsolatban hoztatok fel,hogy mindent leszól.
Na ebben is Tibinek van igaza,mert az emberi ízlések különböznek,lehet ami miatt Ti úgy gondoljátok,hogy leszólta a másikat,na a másik embernek pont az a hangzás nem jön be,és akkor mi van....
Miért fáj az bárkinek ebben a topikban,hogy akár le is szarozzák a hőn imádott "mesterhangszerét",vagy akár csak kifogásolnivalót is talál benne bárki?
szerintem itt már találkozik az, hogy "már csak azért is nekem legyen igazam" és az, hogy nem merültél még bele annyira mélyen egy elektromos gitár készitésébe.
engem nem érdekel, hogy mester hangszer vagy hand made-nek hívjuk. azt viszont tudom, hogy az elektromos gitár épitésénél is hatalmas nagy megfejtések és féltve örzött titkok és receptek vannak.
Ennyi erővel a XIX. század óta nincsenek mesterhangszerek?Ne már!Megértem,hogy valakit sért,hogy a többszázezres gyári gitárjára nézve degradálónak érzi,hogy szériagitár (holott vannak nagyon jó szériagitárok is,senki sem vitatta,ahogy azt sem mondta senki,hogy csak a mestergitár lehet jó gitár),de az elektromos gitárok építésének ugyanúgy megvan a klasszikus gitárépítésből levezethető hagyománya,mint a hegedű-,vagy épp a zongoraépítésnek.És ezeket mind tanítják is elég komoly szinten elég komoly iskolákban.Minden attól függ,hogy mennyire van a mester kisujjában a szakma csínja-bínja,mennyire ért az anyagokhoz,milyen minőségű anyagokat tud szerezni.
Nálam a mesterhangszer egy Stradivari hegedű,elektronyos gityókat nem szívesen keverek ebbe a fogalomba,egy lant,vagy egy klasszikus gitár az más.
Ennyi erővel egy hangszerkészítő mester csinál egy szintetizátort,az is mester hangszer,mert pl. a legfaszább cint használta forrasztásnál........?
Vagy összeüt egy zongorát,és egy kategóriában említjük egy Steinway & Sons-al.....????????
mestergitár.... hogy szuperál az ESP? tudom az csak egy szar gyári tucatárú és nem mestergitár, de valahogy jobban teccik, mint az itt felmagasztalt (mekk)mestergitárok
bárki bármit mond ez a nagy mestergitározás inkább csak handmade kategória.
inkább egy Ibanez vagy ESP Custom Shop, mint egy gitárbútor...
De miért?Volt már a kezedben ilyen hangszer?A mesterhangszer pont ezt a kategóriát jelenti...a szériagitárokhoz képest magasabb minőségű anyagok,a szériagitárokkal ellentétben teljesen kézi megmunkálás,egyedi igények szerinti kompromisszummentes kivitelezés.Ez a mesterhangszer.
Szerintem sokkal szerencsésebb megfogalmazás lenne pl.: kézzel készített magas minőségű hangszerek,vagy valami hasonló.
Ettől még természetesen aki készíti,lehet hangszerkészítő mester.
Nem azt vonom kétségbe,hogy "hangszerkészítő mester" készíti el ezeket a hangszereket.
Nekem a mestergitár megnevezéssel van gondom,hiába vannak hasonló magyarázatok,mint pl.:"mesterek által készített,szakmai szemmel nézve hibátlan hangszerek",nekem ez a megfogalmazás erősen sántít.
Van a Liszt Ferenc Zeneakadémiának egy hangszerészképző iskolája,ami szakközépiskolai képzést ad,ha jól tudom.Kötelező 3 év gyakorlat,amikor is a tanonc elszegődik egy mester műhelyébe,ott a gyakorlati idő alatt mindennemű juttatást mellőzve dolgozik,mellette az akadémián elméleti képzésben részesül.A végén vizsgát tesz,elkészít egy vizsgadarabot,és sikeres vizsgát követően hangszerépítő mester lesz belőle.Itthon ez így működik.
mert a ré, Amarant, stb.... az mesterek által készített, szakimai szemmel nézve hibátlan hangszerek. míg pl Kovika teléje nem mester hanem hand made. szerintem érezhető a különbség. ezzel msot nem Kovika teléjét akartam fikkantani mert volt a kezemben és szól ahogy kell. csakhát nyílvan hangszerész szemmel nézve van benne hiba. de ez csak az énv éleményem
yaya:)
a régi alnico híd singlet meg előre raktam a másik mellé, fúrógéppel meg vésővel csináltam neki helyet:)
különben érdekes, hogy megváltozott a Shadow számozása, az enyém régebbi és 680-ként van számozva, most 681 alatt gyártják ezt a típust, a Blues swingernek is más volt a száma...