Az ének kontroll a legkritikusabb tényező, a fülmonitor jó megoldás lehet, de azt tanulni kell. Mikor Pakson játszottunk a Pokolgéppel, Tóth Ata kölcsönkérte az enyémet, mert a lábmonitorok túl zsengén szóltak, de egy idő után kikapta a füléből, mert nem érezte rendesen az arányokat, hozzászokott a lábmonitorhoz és a Kukovecz Gabi kúvahangos alapjához.
Respekt neki, hogy időnként horrorisztikus kontrolkörülmények dacára olyan teljesítmányt nyújtott, amilyet. Kazincbarcikán plusz lábmonitorokat kellett hozatni, mert az 4 is zsengének bizonyult, ami ott volt.
Hát kb.
Nekem annyi helyem nem volt a színpadon az ominózus esetben, hogy a mikrofonállvány sem fért el előttem.
Azzal is kínlódni kellett, a gémes állvánnyal oldalról lógattam be valahogy magam elé, egyszer majdnem fel is döntöttem...
Mögöttem a fej-láda, mellettem a dob, a másik oldalt mellettem meg egy fal volt.
A falban is volt egy ilyen kis bemélyedés, ahol ilyen virágláda volt betéve.
Na oda befért a gitár feje...
Szóval az összes szabadságfokom le volt kötve
Egyedül a dobosunk csinált magának monitort a két gitárra.
Belógatott egy egy mikrofont a két hangszóró elé, és egy keverőből fülessel hallgatta.
Hogy mit hallott belőle az mondjuk kérdés :)
Az ének kontrollja ott lett elbaszva, hogy a másik zenekar késett, aki a hangosítást hozta. A színpad már fel volt pakolva, az énekhangfalak pedig a színpad elé kerültek.
Kicsit hátrébb jobb lett volna. Amatőr nem amatőr, alkalmazkodni kellett a körülményekhez.
Mi egyébként évekig dobgéppel toltuk, toljuk, szóval lassan órát lehet hozzánk igazítani.
A dobot meg mindenki hallotta, azzal gond nem volt.
Értem egyébként persze, ezért is filóztam sokat, hogy mit kérjek, amikor építettem a fejet. 100-as legyen, vagy a kezelhetőbb 50-es, ami vékonyabb? Arany középútnak 50 watt lett az uborkásüvegekkel és azóta sem bántam meg bármilyen fej mellé tettem oda. Ja meg mivel a tök egyszerű verziókat kedvelem, ahol nincs sok esélyem, hogy elbasszam a hangot az állítgatásaimmal, így loop sincs.
nemmellesleg a tény, hogy egy 4 végcsöves erősítő bitangabbul szól, mint egy fele akkora, ugyanolyan nyilvánvanló, ahogy egy 412 is bitangabbul szól mint egy 212. nem nyilvánvaló?
100W nem is a teljesítmény miatt érdekes, hanem az, hogy 4db végcső dolgozik mondjuk kettő helyett
az -főleg mötálban- azért számít a vastag hangban. Hasonló hangerőn is zsírosabbnak érzek egy 100W-os fejet, mint ugyanolyat 50W-ban. Persze azért a metal arcok jobban szeretik a modernebb masteres erősítőket, mai Máki, Engl, Peavey, Mesa rombolót nemigen találsz non-masteresben már csak a réges-régieket.
nem a sörtől lesz minden csendesebb, hanem a füleg érzékenysége leszabályoz, józanul is.
Profi nagyszinpadi keverősök ezért szokták pl 2 órás buli fele után a master fader potit -3 ról -1dB-re felnyomni, hogy buli vége felé ne tűnjön a közönségnek halkabbnak a buli.
Ezt én sem fogom megérteni soha. 100W cső valami eszméletlen hangerő, ráadásul egy Marshall olyan iszonyat teret meg mélyet tol, hogy - hacsak nem nagyszinpadon van használva - beterít mindent.
Az életem első komoly erősítője a 2203 JCM800 volt. Imádom rettenetesen, de az én szintemen képtelen vagyok (ki)használni.
Stúdióban meg voltam életemben 3-4-szer. Mondjuk ott széttoltuk a JCM800-at, és az azért nagyon komoly volt. Csak a folyosóról gitároztam, mert a felvevő helységben nem lehetett tőle megmaradni.
Én most a felezhető 30W fej + 2x12 setupra esküszöm. A belezős metálon kívül minden egyébb zenei formációban tökéletesen használható szerintem, lehet kicsit küldeni is, ugyanakkor marad a relative kezelhető(bb) hangerő.
Nem tudom elképzelni, hogy lehet 100W-ot rendesen megküldve használni próba- vagy klub szinten.
Különben még az is érdekes, hogy buli közben, ha iszik az ember egy-két sört, akkor kezd halkulni minden, a végén a csutkáig feltekert cvucc is kezesbáránynak tűnik és ha a zsűri is berúgott már, akkor szintén jobban bírja a kiképzést.
Én már felhagytam a kocsmai, kisszínpad hangosítás tökölésével, hiába van cucc:
1. az utánfutó véges számú cuccot képes vinni.
2. a helységbe alig lehet elhelyezni valamit, nemhogy forgatni.
3. a színpadon biztos, hogy nem hallunk semmit jól, meg kell tanulni a káoszból kimazsolázni a hangokat. Kifelé jólszól, az bent biztos, hogy a magunknak fordított alaptól félig megsüketült tag nem hall, a monitort is tökig tekerné mert nemhallja éneklés közben magát stb. stb stb. , ááá feladtam, gitározok csak jól érzem magam.
az már gyakrolatilag kocsmabuli.
olyankor a alapnak eleve kontroll rendeltetésnek kell(ene) hogy legyen, ergo gitár és bézládák szinpad szélén befordítva a dobos felé nézzen, ergo mindenki hall (nagyjából) mindekit, kifelé csak a PA-n szól a cucc. Az ének sajnos ilyenkor a kritikus tényező, ha egyáltalán nincs az égvilágon semmi kontrollja. Mondjuk ilyen esetre ruháztam be én pl egy Shure PSM200 fülmonitor rendszerre, nem bízom a véletlenre, mert kontrol nélkül csak a full amatőr kezd el koncertet (vagy egy olyan Isten, akinek abszolút hallása és intonációja van minden körülmények közt).
Viccet félre téve, a kisklub-probléma olyan általános, hogy gyakorlatilag nincs egy épkézláb koncert az országban. Mindez azért, mert a zenekar "belül" soha nem hallja reálisan a teljes produkciót, kívül meg vagy töksiket analfabéták veszik körül a zenekart, vagy nincs pénz normális, egymással arányban lévő ének vagy PA cuccra.
Ha a banda alapról szól, többnyire a klubokban lévő PA vagy max "énekcucc" egyszerűen nem elég jó arra, hogy a zenekari arányok nagyjából helyesek legyenek.
Ha a gittyó 50 Watton ki van tekerve, ahhoz 300-600 Watt béz, + minimum 1000 wattos jó minőségű énekcucc kellene, hogy ne valami torz, kásás massza töltse ki a hangszerek közötti űrt. Ehhez azonban már éppen kevés a dob alap, ahhoz, hogy karaktere legyen a zenének, már a láb+pergőt is be kell mikrofonozni, és rádugni a PA-ra (vagy a jobb minőségű énekcuccra.) Láb és pergő nélkül alapról is kaka az egész, akármilyen jó a zenekar.
Hangosítás, pontosabban monitor nélküli helyen, könnyebben hajlik az ember keze önmaga felé.
Én speciel a legutóbbi koncertünkön (jó régen) csak a dobost halottam, illetve magamat (ládából).
Az éneket halványan, a basszust alig, a saját vokálomat meg a másik gitárt egyáltalán nem :D
De annak is örülök, hogy ez a két dolog legalább megvolt :D
És nem gondolnám, hogy magam miatt nem hallottam a többieket.
Az mondjuk tény, hogy az énekhangfalak szar helyen voltak, arra legközelebb figyelünk...
Kifelé egyébként azt mondják jól szólt.
Egy klasszikus gitársoundhoz ragaszkodás nem mindig abból fakad, hogy azt akarja a gitáros, hogy csak őt lehessen hallani. Én pl. egyszerűen szarul érzem magam, ha egy master nélküli marci nincs 6-8-ra behúzva. Ez viszont már kurva hangos 2x12" ben is. Ekkor kell elforgatni, letakarni, stb. Ha leveszem 1-2-re, akkor majdnem ugyanolyan hangos marad, csak a soundot kell elbasznom valami külső krancsosítóval és az már nagyon nem ugyanaz, elmegy az ember kedve az élettől.
(Van még a Tibusz módszere - fullstack max hangerőn + egy mesa és csak annyit mond: "nem adom magam a roadok kezére, biztos akarok lenni abban, hogy nem halk a gitár" )
az a kardinális gond, hogy sokan egyáltalán NEM zenekar szinten gondolkodnak egy szinpadi produkció kapcsán, hanem önző módon CSAK magával foglalkozik, hogy ŐT kurva jól lehessen hallani (a nézők és saját maga által). Azt kellene végiggondolni, hogy egy zenekar nem csak gitárból áll, és nem csak nagyszinpadon játszunk, ergo úgy kellene az alapokat beállítani hogy egyrészt keverhető maradjon (ergo mind hangerőben mind pozicionálásban ne csessze szét a mixet sem az első sorban, se hátul) másrészt nagyobb teret kell hagyni kifelé a PA-nak, pont azért, hogy az első sorban se süketüljenek meg a gitártól (mikózben pl nem hallják az éneket, mert az CSAK a PA-ból fog szólni). Lehet hogy az FOH tök jól hall mindent a terem végén (meg a gitáros, akinek lobog a gatyája az agyig hajtott sztekjén), de ilyenkor nem állt beállni az első sorokba is, hogy ott mi a szitu... SZóval fel kell készülni és nőni, hogy klubszinten is meg tudjon szólalni a zenekar és alkalmazkodni a helyi adottságokhoz á'lá hángörien klubhangosítás...
Bocs, ha off lenne ez itt: Plexilapon gondolkozom a ládák elé, de elég húzós az árfekvése. Van valakinek tapasztalata, mi a jó vastagság, beszerzési forrás ?
Én ilyet használok. Egyébként az "A" ládából is csak akkor kapsz rendesen magadnak, ha kb 1,5-2 méterre állsz tőle. Kb akkor kapod a felső hangszórókat.
Ezzel az állvánnyal ezt meg lehetett oldani.
"A" ládával kb fél méterre a ládától már rendesen hallod magad.
"B" ládával persze kicsit kibasztam magammal :D
De 1 m, és egy kicsit szélesebb terpesz és talán megvan :)
De nyilván a fullstack az igazi megoldás, feltornyozva
Ja értem... Amúgy a kis klubokban az a fő probléma, hogy ha alacsony a színpad és vannak emberek, akkor megfogják a gitár hangját az első sorban állók. Olyankor szar tompa az egész, viszont nem lehet ezzel semmit kezdeni. Az ilyen klubban így kell megoldani. Sajna az ilyen klubból van jelenleg több...
Ha tőlem kérdezed, akkor totális félreértésben vagy, nem monitorproblémáról beszéltem.
1. A 4x12es döntött ládát nem kell dönteni, ilyet én nem írtam.
2. Ha döntök, max 2x12es kombót döntök.
3. Nem azért döntöm, mert nem hallom, hanem azért, hogy a kis klubban a két méterre ülő, vagy álló zsüri ne kapjon olyat a pofájára, amiről én nem tudok semmit, mert a bokámnál elsüvít a hang és csak csodálkozom, hogy miért menekülnek.
4. Nagy és magas színpadon ez nyilván nem probléma, elszólnak az alapok a fejek felett, ki is lehet hajtani a fejeket, ott kell a monitor is, ha egy 6-8 méterre állsz az alapod előtt, mellett, stb.
Egy 75 x 75 x 35 méretű ládát hogy a rákba lehetne má megdönteni... Ha van hangosítás, kell kérni gitárt a monitorba azt annyi. Ha kicsi a klub, akkor gyanús, hogy nem lesz nagy színpad. Ha eldöntöd a hangfalat és pofánküldöd magadat a hanggal, az neked jó, de a közönség mit fog hallani? A fejet hová rakod? stb... Amúgy meg ha mozgás van a színpadon, akkor meg úgyse fogod mindig rendesen hallani.
A ládát fesztiválon vagy arénában okos ötlet oldalra fordítani, de egy klubban az első 2 sor közönség lófaszt sem fog hallani a gitárokból. A döntött láda meg f*s:).
Ezt nem mint hangmérnök mondtam, de lehet, hogy igazad van és a célközönség nem gondolja ezt át és a csilivilire - már hangilag - ugrik. Marketinghez nem értek.
Ezzel is egyet tudok érteni, de azért nem a hangmérnökök az első számú célközönség egy erősítőgyártónál .)
Szerintem marketing ügyileg az hozza a legkívánatosabb hatást ha a lehető legjobban szól a minta.
Ezzel is egyet tudok érteni, de azért nem a hangmérnökök az első számú célközönség egy erősítőgyártónál .)
Szerintem marketing ügyileg az hozza a legkívánatosabb hatást ha a lehető legjobban szól a minta.
Ezzel is egyet tudok érteni, de azért nem a hangmérnökök az első számú célközönség egy erősítőgyártónál .)
Szerintem marketing ügyileg az hozza a legkívánatosabb hatást ha a lehető legjobban szól a minta.
Ezzel is egyet tudok érteni, de azért nem a hangmérnökök az első számú célközönség egy erősítőgyártónál .)
Szerintem marketing ügyileg az hozza a legkívánatosabb hatást ha a lehető legjobban szól a minta.
Ezzel is egyet tudok érteni, de azért nem a hangmérnökön az első számú célközönség egy erősítőgyártónál .)
Szerintem marketing ügyileg az hozza a legkívánatosabb hatást ha a lehető legjobban szól a minta.
Érdekes én meg jobban csípem az ilyen hangi "valóságot" erősítő bemutetóknál. Leszámítom a szar mikrofont, meg a helyiség kezeletlen módusait és hitelesebben hallom a cuccot. Nekem pl. az Eye Og Horus soundja már túlságosan meg van csinálva, nem tudom, mit hallok, a hangmérnököt-e, vagy a cájgot.
Jól néz ki az oldal de egy kicsit kukacoskodnék. A mai világban szerintem elengedhetetlen, hogy minden termékhez legyen rendes minőségben felvett hang illetve képanyag, ha már használtok valamit az oldalon. A kamerás felvétel a Warthognál például nagyon amatőr megoldás, gyorsan cserélni
Fullstack felsőláda ? Egyébként az A láda teteje is ezért döntött.
Az régi trükk, hogy nem fordítom a közönség pofájába.
Mégis nagyon jó zeneiskola is, ha belegitárolsz a füledbe, egyből kijön egy csomó olyan pontatlanság, nem szépen megfogott hang, ami nem olyan zavaró, ha nem hallod.
Jó Morcz Csabi mondogatta mindig, a gitár hangfalat úgy meg kell emelni és dönteni, hogy pont a gitáros fülébe szóljon tengelyben. Akkor magától beáll az optimális hangerő. Most edzem magam ilyenféleképpen, jó szar, mert nem lehet annyira behúzni, mint amikor a gatyám szárát lengeti, viszont normális, hangosítható arányok képződnek a buliban is.
még mindig nem hallottam a Warthogot élőben, kiwi vok, mit műveltél... a videjón baromi öblösen reccsen, pont ott nyomul, ahol a thumb hörög, nemtom ebből mi lesz, ha egymásnak akaszkodnak... :Đ
Minden cuccnak hely kell ahhoz, hogy kitekerd. Ha a próbateremben nekiállok csavargatni a hangerőt, van egy pont, ahol a hely adottságai és mérete miatt a környezetben a legideálisabb hangerő van és még meg sem halok. Ha kicsavarom összefossa magát a hang ugyanabban a teremben, ahol 1/3 hangerőn próbálunk. Nagy helyen meg faszán szól, ha feljebb tolod. Meg az sem mindegy milyen messziről hallgatod. Bemikrofonozva meg nem tudod érzékelni, mert nagy hangerőt nem bírja a miksi. Az eddigi erősítőimmel szerzett infók szerint kb. fele hangerő között volt a legpofásabb mind.
Nem hinném, hogy metállal kapcsolatban olyat írtam volna, amit szerinted írtam, mivel eleve nem érdekel a stílus. Amit írtam csöves cucc/kishangerő-témában az nemmetálra volnatkozott/vonatkozik.
Nem emlékszem ilyesmire (ez nem zárja ki, hogy volt ilyen vita), és Lénim van.:)
Azt fenntartom, hogy nagyobb (30w<) cucc nem szól jól - vagy nem úgy, ahogy jobban meghajtva, ahogy én és még jópáran szeressük. Ill. én nem hallottam olyat. Épp Patkó írt ma hasonlót AC30-ról. És talán nem véletlenül van forgalomba jópár attenuator.
ezzel biztos jól elvitatkoznál mondjuk egy Zakk Wylde-al.
Mellesleg szerintem se szar megoldás szólóra egy kis boost, hogy egyrészt hangszínben is kiemeljen, másrészt a nagyobb géjni miatt 'gurulósabbá' tegye a szólót és hangerőbe is picit emeljen. Ennek főleg 2 gitáros bandákban van jelentősége, mármint a hangerő emelésnek és hangszínemelésnek.
amikor nem akartad elhinni nekem, hogy fasza csöves cucc kb szobahangerőn is jól tud szólni, pölö Máki Hatred, nem csak agyig kihajtva, merthogy a Pívid (ha jól emlékszem) is olyan cvsak kihajtva jön meg a hangja.
Minden gitáros mindig is az egyedi hangzást kereste.
Teljesen más hang ez, mint amikor van egy alap high gain erősítőd.
Én is csináltam ilyesmit régen, sőt a hős Marshallok korában rengeteg így keménykedtek.
A TS-9 és hasonló overdrive-ok nem gain növelés miatt kellenek ilyen esetben, hanem mert teljesen megváltoztatják a hangkaraktert.
Egy lassú, döngölős hangból simán lehet nagyon feszes, harapós hangot csinálni egy ilyen pedállal.
Nem értek a metál hanghoz, de épp minap néztem a Slayer Rig Rundown-t a YouTube-on, és ott azt mondja az új gityós, hogy neki végig rajta van egy TS9 a hangján, kíséreten is meg szóló is végig, merthogy az kicsit megkrémezi neki a hangot. Pedig a csóka jó sok pre-amp drive-ot használ, plusz iszonyú hangerőn bömbölteti a cuccát.
Mondjuk szerintem ezek nem normálisak. Kerry King meg ez az új csóka is 3 100W-os fejet küld élőban 6 élő ládával a szinpadon.
Én azt nem értem, amikor van valakinek egy csöves feje, metalkodik és berak elé egy tortyantót, merthogy boostol. Elkúrja a csöves jelet, ad egy rakás zajt az egészbe és eszi a dinamikát. Tiszta hangot boostolni egy kis crunch miatt még oké, de higain ritmusnál?
Ezzel elég sokkat bindzsiztem annó - legalábbis az én cuccaimon -, és tényleg az volt a végeredmény, hogy ha jó csövi hangot akarsz, akkor meg kell zavarni a végfokot.
A JCM800-nál az volt a tapasztalat, hogy úgy nagyjából pre 6 alatt sehogysem lehet igazán jó hangot csinálni, és igazán volume 5-6 fölött kezd igazán jól szólni a cucc.
A JMP-n majdnem ugyanez. Ott a legnagyobb hang 6-7-8-nál van. Az alatt még alig dolgozik, 8 fölött viszont már szét akar robbani, és csak a kása jön.
A Matchless kibaszott jól szól 2-3-on is, tulajdonképpen akárhol, de az az igazi, atom hang ott is csak 5 fölött kezd megérkezni.
Ja, és mindez stúdióban lett kibindzsizve, nem otthon. Ilyen hangerőknél ezek már bontják az épületeket, úgyhogy próbálni meg klubbokba játszani ilyen hangerőn már nem lehet.
Viszont az igaz, hogy itt kint ez az olcsó kis Orange TH30 szinte bármilyen hangerőn tud jól szólni, még nagyon halkan is. Nem egy világbajnok, sosem hallott hang, de azért használható csövi hang. Nagyon birom, de azért itt is igaz, hogy akkor kezd el igazán fasza lenni, ha felzavarod 5 fölé a dolgokat.
Persze, mindez függ attól, hogy ki milyen hangot akar. Én ezt lightos crunch hangot szeretem, ami már harap, ha odabaszol, de ha finoman pengetsz, akkor elmegy clean-nek is.
Sokakban él a a sztereotípia, hogy a metál hangzás az a következő: magas, mély csutkán, közép nullán.
És sokan ezt alkalmazzák is :)
Volt egy srác eki egyszer eljött kipróbálni az eladó Laney GH50L fejemet, ő is ezzel kezdte az ekuzást :D
Fogtam a fejem...
Egyébként jó erősítővel kb tényleg így kéne hogy működjön, minden középen.
Esetleg a láda/hangszóró adottságaihoz képest kissé korrigálni.
Nekem pl vágva van a mély egy kicsit.
Nem kell ott nagyon eq-zni, középre minden és csá, mélyből kicsi vágás, ha sok. Inkább a gain-el nem tudnak okosan bánni az emberek, nem kell kicsontolni, meg torzítót elérakni. Meg Mákos fejen lehet játszani a visszacsatolással, bár szerintem az is középen a jó:).
Küggyé egyet nekem, aztán letesztelem én
Szerintem néha inkább az EQ-val vannak bajban, legalábbis ha metálról van szó.
Tudni kell helyén kezelni a dolgokat.
Petáék nem fognak valamikor Mákos fejeket tesztelni?
Erre a Globál gitáros történetre gondolok. Azt megnézném.
A Sancii mintái jók, jók, de a stílusából adódóan nekem nagyjából semmitmondóak :)
És nagyjából mindenki hasonló stílusban tolja.
Azért azt megnézném, amikor Peta vagy akár a Dandó Zolika elbohóckodik rajta.