1: az aki erre A-mollt játszik az süket. én egyszerűen kivenném a kezéből a gitárt.
2: hangsúlyozzuk azért hogy épp hogy nem E-mollt kell játszani. ez az egésznek a lényege. hogy ugyan az ujjrend az e-mollé, de pont hogy nem az e alapú moll skála jellegezetes hangjait fejezzük ki belőle - hisz pl. akkor faszán kvintre zárnánk futamokat, mikor A-ra célszerűbb - hanem A tonalitással gondolkodunk, mely így végül egy A dór skála lesz (ha jól gondolom, mindig keverem a neveiket a módoknak:)).
3: szerintem ez nem rendszer, hanem ez a szükséges minimum ahhoz hogy zenéljen az ember... mármint ez az egész összefoglalható 1 A4-es oldalban és erre mindenkinek kéne vennie a fáradságot, hogy megtanulja, vagy én gondolom rosszul?
..és ott jön ki legszebben az, ami szerintem a shredder arcoknál kb 90%ban és amúgy a gitárosok legtöbbjénél, különösen a metál gitárosoknál hatalmas és általános probléma szerintem, és az nem az elmélet, meg a skálák meg a rendszer hiánya szerintem, hanem hogy egyszerűen nincs dallamérzékük, mert abszolút egysíkú dolgokat hallgatnak, csak a metál van vagy csak ez csak az. Szerintem ez gecifontos dolog.
Én nem tartom magam nagy gitárosnak, néha van, hogy kigurul egy két fasza figura a kezemből amin én is meglepődöm, de oltári hiányosságaim vannak, viszont én a fülemet használom, mert azt szeretném, ha egy totál idegen zenei szituációba kerülök, mint például tegyük fel egy jamszessönön vagyunk ahol ismeretlen zenlésztársakkal küldjük, hogy "három és...", akkor tudjak mit kezdeni, mert a fülem vezeti a kezemet. Az, hogy egy backingre kell játszani, sőt mondjuk improvizálni pontosan ugyanez a helyzet csak a zene magnóról gyün nem zenészekből és ilyenkor jön ki, hogy a legtöbben megkeresgetik szépen a milyenskálajórákat, mert abban a skálában ugye BÁRMIT csinálhatok, mert jó rá és ők frankón BÁRMIT csinálnak bennük. Ezért nincsenek fő témák ezért nincs fantázia, ezért nincs íve a dolognak nagyon sokszor.
Nem mondom, hogy az én módszerem jobb, szeretném megtanulni az elméletet, mert persze nagyon fontos, hogy értsünk sok mindent (én amúgy most zongorán kezdtem el az alapoktól rájövögetni és összehasonlíthatatlan mennyivel jobban át lehet látni), viszont bőven kevés ha csak erre a mit lehet rá játszanira hagyatkozunk, mert onnantól megvan az eszközkészlet, fasza, de az, hogy abból ki hogy válogat na az már dallamérzék, fantázia és stílusérzék kérdése és ezek azok a dolgok, amiktől egy jó gitáros jó gitáros, ettől érzi az ember azt, hogy hé ez tökre nem ugyanaz mint, amit a többi csinált...pedig a skála nála is tökugyanaz volt. Én így látom.
Senki. Mivel mindent magamtól tanultam, így én ezt fundáltam ki az évek során, lévén, hogy semmit nem tudtam a zenéről, csak szerettem gitározni, zenélni. Aztán fény gyúlt az éjszakában
Én meg évekig azt vallottam, hogy nem kell skálákat tanulni (tudni) elég, ha a füledre figyelsz, és az elképzelt dallam hangjait megkeresgéled ( real time-ban ez nyilván nem nagyon tud működni )
Aztán amikor megtanultam őket, és lett rendszer a fejemben, akkor rá kellett jönnöm, hogy minden dallam leírható vmelyik skálával, és mekkora tévúton jártam sokáig
Én igazából csak kerítésnek használom a skálákat, amiket néha át kell ugorni egy kis "almáért", majd vissza, hogy le ne lőjjenek, de a feszültség meglegyen
2010-01-09 14:35 |
#291
Na jó, de most mit vártál egy olyan arctól, akinek egy halom gitár mellett épp egy 6-7 ezer dolláros ( vagy nem tom már mennyibe kerül ) limitált PGM-je van ?
És melyik mollra gondolsz, természetes, összhangzatos vagy dallamos? Mert nem mindegy
Na komolyan: Annak idején az idősebb Tornóczky Feri bá'val csináltuk azt,(merthogy én hála Istennek hozzá jártam majdnem 2 évig) hogy egy adott harmóniamenetre csak egy adott kézpozícióban megfogható 12 hangot lehetett csak használni. Hogy érhetőbb legyen: V. fekvésben vagy és csak kis A-tól A'-ig használhattad azt a 12 hangot és a kezedet sem mozdíthattad el a fekvésből. Nem rossz gyakorlat, hogy 30 másodperc után se legyen unalmas amit játszol. Remélem érthető volt ahogy leírtam...
sztem ez nem probléma, az enharmonikus gondolkozásért nagyobb tasli járhatna :D:_d
ezt én könyvől is, tanártól is így hallottam,
révén a major pentatonic lefordítása :O
Csak arra próbáltam utalni, hogy amit dúrpentatonnak hívnak, az helyesen dó-pentaton, vagy dúr JELLEGŰ pentaton. Ez persze nem a Te hibád, mert valószínűleg Neked is így tanították. De lassan már az is öröm, hogy van aki tudja mi a pentaton...
Ugyan, a fusion arcok tekeréseinek nem sok köze van Gilberthez! Ő egy lick gitáros, akinek van pár marhára begyakorolt figurája, és mindent abból old meg, ami egy idő után marha uncsi-nekem!
Viszont a fusion-ös csávókat órákig el tudom nézni, és akkor sem tudom megfejteni, hogy milyen szisztéma alapján pakolgatják az ujjaikat ( tipikus rock gitáros betegség, mert nekünk van a 3 hang/húr dolog, meg az egyszerűbb alternative picking, oszt cső..)
Na jó, de ilyen alapon minden skálából akad legalább egy jó hang
A lényeg, hogy sokan full A-mollt játszanak, mikor ugye E-mollt kellene, ha már épp a mollnál tartunk.
Mindegy, ez csak abból a szempontból érdekes, hogy mennyire nincs rendszer az emberek többségénél.
Vagy dúr, vagy pentaton, a kettő együtt nem működik... (Első éves voltam, amikor az első félévi zeneelmélet kollokviumon azt találtam mondani, hogy dúr pentaton. Nem sok kellett hozzá, hogy ki ne rúgjanak... Ezt sosem fogom elfelejteni)
Attól függ, hogy az A-dór helyett milyen mollt használnak? Ha A-mollt, arra nem mondanám, hogy totál nem jó, hiszen az A-dór, az tulajdonképpen Lá-sor fi-vel. Van olyan hangja amely nem illeszkedik (F helyett Fisz) De egyszerre úgysem játszhajuk a skála minden hangját..
Aza gáz hogy a NEMMAGYAR versenyzőket hallgatva, az összes olyan aki teker, ott a tekerés 3/4 része Paul Gilbert oktató. És azé megmondom a frankót hamán én egy ilyenre neveznék (amit mosmán szívesen megtennék de ,ég mindig bem volt időm megtenni) akkor azé törekednék arra hogy ne a kitanult egyazegyben figurát jáccam el , csak hangnembe, hanem próbálnék kitalálni valami brendnyút. Ismétlem ez a NEMMAGYAR!!!!!! versenyzők javarészére vonatkozik akiket ide belinkeltetek
Nekem az alterációkkal vannak fejfájásaim. Ahhoz kéne nekem egy komolyabb rendszer. Sajnos már tanárra nem nagyon van időm, de most újból, Tom Quoyle hatására elkezdtem beleásni magamat jobban a témába.
Ha vissza emlékszel, akkor én elmagyaráztam a modális skálákat, csak nem igazán foglalkoztál vele még akkor. Az, hogy valaki átlátja a skála rendszereket, és mi hova vezet, ahhoz darabokban kell megnézni/megtanulni a skálákat, első, második, negyedik ujjas, majd összekapcsolni őket, és ezek mellé (nem csak az) átláthatóság miatt jöhetnek még a modális skálák.
Épp erről dumáltunk a Ferivel, és mondta, hogy külföldön járt, egy neves kinti blues zenésszel csináltak egy gitárkliniká(ka)t, aki ilyen SRV típusú gitáros. Aztán elkezdte magyarázni a hallgatóságnak a Little Wing körét, és hogy mire miket lehet játszani, és mondta, hogy a közönség szemében látta, hogy fogalmuk sincs arról, hogy miről beszél, majd az egyik akkordnál még ez a kint híres blues gitáros is azt mondta, hogy "it's good to know"..
Szóval hidd el, a legtöbb embernél nincs rendszer!
Jó hír, hogy a Feri most dolgozik egy oktató videón, aminek segítségével remélhetőleg egy csomóan megértik majd azokat a dolgokat, amit korábban kínainak hittek!
És arra gondolok elsősorban, hogy az nem rendszer, hogy megtanulsz egy C dúr skálát 2 fekvésben 2 oktávon keresztül. Ezt sokan megtanulják, aztán használni meg nem tudják, mivel a gitárnyakat nem "látják át". Anno, mikor szomszédok voltunk, emlékszel, hogy téged is kérdezgettelek a modálisokról, meg egy csomó embert, és senki nem tudta elmagyarázni, hogy mi is ez, mire hasznosítható. Mert aki így-úgy mégis használja, annak sem feltétlenül van rendszer a fejében, éppen ezért érthetően elmagyarázni sem tudják másoknak!
Nekem hatalmas flash volt, mikor a Feri megmutatta az 5 ujjrendet, amit ha megtanulsz, akkor minden hangnemben az egész nyakat be tudod játszani keresztbe-hosszába, és akkor jöttem rá, hogy ez baromi egyszerű, csak kell hozzá egy rendszer.
Én megnézegettem a Gambale, Govan féle oktatók magyarázatait, de nekem abban nem volt rendszer, megmutatnak egy-egy skálát két oktávon keresztül 3 hang per húr kiosztásban, oszt cső. Ebből te nem fogod átlátni az egész nyakat, és nem fogod tudni, hogy melyik fekvésekben mit játszhatsz!
Ha nagyon egyszerű akarnék lenni, azt modnom erre játszhatsz: A pent, A blues pent, F dúr skála, A melodikus mol, C dúr, és ha valaki még bolondozni is akar, akkor: szűkített skála, fél egész, japán skála, meg az összes többi 12 hang a jó helyre téve
Jó, de érted mire gondolok? Ez nem az a megfejtős backing track, abban egyet kell értsünk. Ennyi erővel egy sima I.IV.V. is lehet ádáz ellensége az autodidakta bluesmanusoknak.
Az, hogy buta metal gitárosok az esetek nagy többségében moll-ban tudnak játszani és cső..ez a verseny is jól példázza.
Az A Dór skála helyett sokan moll-t használnak, ami totál nem jó ide, de őket ez láthatóan nem nagyon zavarja
A modulációknál is nagy csodák történnek, ott lehet leginkább megfigyelni, hogy ki az, aki tudja is hogy mit kéne játszani, és ki az, aki nem..
Sajnos az autodidakta metal gitárosok vannak a legszarabb helyzetben, mert hiába tanulnak meg x lemezt eljátszani, ha azt mondod nekik, hogy játssz egy dór vagy mixolíd skálát, akkor kb. azt se tudják miről beszélsz..
Tapasztalat, hogy itthon nagyon-nagyon kevés embernek van rendszer a fejében a zenéről és a gitározással kapcsolatban, szinte alig akad pár ember!
A legtöbb gitáros nem agyalt ezen sokáig, azért is van annyi gáz köztük..a másik, hogy sokan szerintem agyaltak volna rajta, csak éppen a tudásuk eléggé hiányos, így ezt már nem tudták megfejteni..jelzem 2 éve még engem is sarokba állított volna kb. az egész bt
Amúgy én is kikértem két ember tanácsát a 2. videó előtt ( Birta Miki és Tornóczky Feri )a mire mi játszható témakörben, míg az elsőnél még saját kútfőből dolgoztam, azért is használtam domináns fríg helyett japán skálát, (mert épp azokat tanulgatom mostanában, és illett rá )
Ő nagyon jó, én is felfigyeltem már rá, de ez a "produkció" mellettem most totál "elment"..
A minősége is elég gáz, főleg, hogy ő sokkal jobbra is képes lenne..
arról hogy mit várnak szerintem inkább egyelőre nem érdemes beszélni, majd ha tényleg olyan kapja aki tényleg olyan. A majonézesen is egyetlen szempontnak sem felelt meg a gyerek aki nyert.
nálam meg is van amúgy a nyertes, Diezel endorser kollégád Andy Wood, 28 éves és nem komplett, ő az új kedvencem, de ismeritek már talán, a Diezel topikban találtam multkor asszem
Eddig nagyon jó a hazai teljesítmény szerintem
Termászetesen lesz még 1-2 nagyágyú, akik általában jól teljesítenek: Ugur, Draggiani, DamjanP, Zapata... marha kíváncsi vagyok, mivel jönnek
Ne tagadjuk ez tényleg válalhatatlanul összevissza kanyhalás :) Pedig én már láttam jót ettől az embertől...
Egyébként köszi a bíztatást, de ez tényleg nem az én mezőnyöm :) Sok sikert mindenkinek aki nevezett, majd nézegetem ezt a topicot, hogy ki ne hagyjak egy hazánkfiát sem :)
Azt írták, hogy amit várnak: dallamok, jó sound, értelmetlen tekerést pedig nem keresnek ( elvileg egy csomóan frankón kiikszelték magukat ), úgyhogy szerintem simán indulnod kéne! Andy meg te vagytok azok, akiktől ízes feeling gitározást lehet hallani itt a fórumon, úgyhogy hajrá!!!
De aranyos vagy! Köszönöm az ingyen reklámot, én lennék az elkövető és köszönöm mindenkinek a kedves szavakat is! Még nem született eredmény a versenyen sajnos. Ha esetleg nyernék vmit ezzel a kis szösszenettel (amit kétlek) akkor megírom :)
Sok sikert Nektek a Shred This Too versenyhez, én is láttam a kiírást és nagyon jó a backing track csak épp maximálisan alulképzetnek érzem magam technikailag a mezőnyben így nem is próbálkozom :)
Sok sikert Miki meg Krisztián nagyon beteg dolgokat sikerült összehoznotok mindkettőtöknek (soundra mondjuk abszolút Miki viszi nálam a prímet :)) úgyhogy szorítok értetek!!!
Bocs, hogy beleszólok, de attól lesz valaki jó gitáros, hogy mindent kiszámolva, azaz nem összevissza játszik egymás után? mert sok olyat láttunk már, sok jót is természetesen...de ez a srác jó, annak ellenére, hogy összevissza...vagy épp azért
Kipróbálgattam én is. Mindenki előtt meghajolok akik alkottak rá valamit, kimondottan nehéznek találom az alapot. Vagy csak tőlem idegen kicsit a stílus. Gyakorolni nekem pont jól jött ez a bt.
Egyet értek. Engem sem inspirált, de azért jó volt nyekeregni rá. Szerintem a harmóniamenetben semmi nagyszám nincs. A moduláláson kívül nem sok odafigyelést igényel, de így van ez jól, mert ezekre nehéz kitalálni olyan dolgokat, hogy ne legyen unalmas még másfél perc után se.
Azzal is egyet értek, hogy ilyen versenyre meg kell írni legalább a JAM 90%-át.
Rengeteg a nagyon rossz produkció! Sok ember totál rossz skálákat használ, úgy is mondhatnánk, hogy a többség..De ez a backing ezért jó, mert nem csak annyit mutathat meg benne az ember, hogy fél perc alatt hány hangot tud elpödörni mollban, hanem itt már előtte meg kell fejteni mire mit lehet játszani, és ez izgalmassá teszi a dolgot.
Nézd, nem volt kikötve stílus! Szerintem abszolút üdítően hatna, ha egy "magadfajta" gitáros is benevezne, én baromira kíváncsi lennék mit vakernál rá, úgyhogy szerintem hajrá!!!
nagyon igazságtalan, hogy ilyen versenyeket mindíg csak ilyen gitárstílusra írnak ki. Megmondom őszintén, mindenki jó, (bár van, aki már túlkavarja kicsit), de nekem meg kellett néznem 5 videót, mire rájöttem, hogy nem pont ugyan azt játszák az emberek. Persze a tudásuk nagyon magas.
Örülnék egy versenynek abban a stílusban vagy azokban, amikhez picit én is értek. Csak azt sajnos hát elég kevesen játszák.
2010-01-08 20:03 |
#216
Ez a backing szerintem messze a legzseniálisabb az összes versenyből, amit látni lehetett itt-ott..
Én azoktól vagyok ki, mikor van fél perced egy egy hangnemes, totál egysíkú alapra..na ott nem lehet értelmeset virítani..(lásd a Mayonese versenyt pl.)
Itt vannak dinamikai váltások, modulációk, sztem izgalmas, különben nem foglalkoztam volna vele!
igen, a helyzet kurvára az hogy ez nem egy olyan alap, amire séróból rázol egy oylat mintha meg lenne írva, egyrészt a váltások miatt másrészt meg szerintem tökre nem inspiráló engem nem mozgat úgy, meg valahogy nem hagy elég helyet a backing olyan a ritmusa úgyérzem, hogy főtémát játszon az ember meg ilyeneket, csak a lassú részben lehet rendesen építkezni.
Szóval nekem meg kell írnom ha akarok valamit kezdeni, amit utálok, rázni úgy a legjobb ha a pillanatot kapja el az ember szerintem, de megpróbálom :)
Ahogy mondod,de sztem egy ilyen versenynél nem is lehet követelmény az improvizáció. Sokkal jobban megéri faszán kitalálni,abból születnek az olyan megmozdulások,amiket a laikus zenehallgató is megért. És valahol szerintem az a cél a zenélésben,hogy szó szerint (és nem a mai pejoratív értelemben) szórakoztassa az embereket. A második videod sztem 100%-ban teljesíti ezt a kritériumot,jó hallgatni.