Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Az biztos, hogy 10-szeres ár nem hoz 10-szeres minőségjavulást. Ráadásul milliós cuccal is lehet gyenge eredményt elérni, míg alapszintűbb cuccal egészen kiválót.
Szerinted szól a mix? Ezt másoktól is kérdezem. Nincs "igazi" keverés, csak új lehallgatási környezeteim vannak fejhallgatón, így a hangszórókkal együtt legalább 3 (valójában 6) különböző lehallgatási szimulációm van. Mindegyiken jól szól, de nem tudom, hogy máshol is minden rendben van-e vele.
Nekem többnyire a passzív hangzás tetszik, az EMG hangzás nem szokott a kedvencem lenni, de itt valahogy jól összehoztad ez utóbbit is: erőteljes lett, de nem lett belőle aktív pickup-féle túltolás.
Itt egy újabb változat. Annyi a különbség, hogy az aktív pickup sávokhoz plusz EQ-t adtam, hogy feszesebb legyen a tompítás. Szerintem jobb lett. Nem volt célom, hogy más frekvenciákon is jobban közelítsen.
Akkor neked lehet, hogy tényleg az Jazz/JB lenne egy jó megoldás ( a sok közül ) A nyakhoz nekem az SH-1 és az APH-1 már túl "buflág"(kicsit mély és vastag) hangú superstratóba, oda én is Jazz tennék.
Az LP-ben nekem is felezhető az SH-1-SH4 és köztes állásban tiszta hangszínen nagyon tetszik felezve.(kicsit Telés hangzás is van benne)
Nem az LP-be, hanem az LTD-be gondoltam. LP-n nem tudok játszani, mert folyamatosan tartanom kell bal kézzel a gitárnyakat, hogy ne vágjon állba, miközben a gitár a földre pottyan.
Az pont jó lenne, ha úgy van, ahogy írod, hogy mindenre jó a JB. Metál mintákat hallgattam leginkább, de ez így akkor tökéletes lenne rockra és metálra is, illetve tudnám felezni is, kevésbé vágynék Strato-ra (bár így sem nagyon).
Nyakhoz pedig egy SD Jazz. Nyaki pu-t ugyan ritkán használok, de ha a hídnál lévő aktívat lecserélném, akkor a másikat is le kellene.
A Paf Pro annak idején itt a fórumon (más topikokban) sokszor megjelent.
Többfajta erősítőn is próbálgatok , sőt kispedálokon és múltieffekten is. Tehát analóg és digitális környezetben is tesztelgetek minden gitárt. És igen, máshogy szólnak más körülmények között. De az 59-es Cort Alnico 2-es mágnesű pickup mindenhol vintageosabbnak hallatszik, mint a JB. Persze ettől még a JB jó, csak Les Paulba nekem picit steril.
Valamelyik nap a Seymour JB-t(SH-4) hasonlítgattam az Invaderrel(SH-8). A JB, ilyen átlagosan (majdnem) mindenre jó pickuppnak tűnik. De a nagyobb számúak, SH-5,6,8,10,11,13 hoznak valami plusz karaktert, ami miatt nekem jobban tetszenek egy picit. Az Invadernek is nyomulósabb, betolakodóbb hangja van, mint a JB-nek (persze ez már lehet, hogy valakinek sok)
Ami viszont engem nagyon izgat pár évtizede, amit sokszor sok helye hallottam, néztem videókon,az a DiMarzio Paf Pro, az nekem nagyon jónak tűnik, de még olyanom nem volt. Tervezek is venni pár gitárba, legalább hátra a hídhoz.
Lehet, hogy a másik pickup egy másik erősítőn pedig jobban szól. Persze nem akarom elvitatni, hogy esetleg tényleg a kisebb a jobb minden környezetben.
Emiatt nem akartam a rugókat állítgatni, inkább feljebb játszottam.
Szuper. A zenei alapban a babakék és az LP tetszett. A PRS-nek nekem sok az alsó közepe, és ezt szólónál is hallani véltem. A higain szólóknál pedig az LP tetszett a legjobban. Ezeket a szólókat elhallgattam volna hosszabban.
Sajnos nekem csak egy összehasonlítási alapom van. Illetve lenne még egy, de az a gitár hosszú ideje távol tartózkodik, ráadásul abban is EMG van. Hajlanék egy Seymour Duncan JB-re, ha nem tudnám megoldani ezt a folyós tompítási hangzást. Bár ebben a gitárban nem szívesen cserélnék pickup-ot, mert gyári az EMG. Az LP-vel is elbohóckodnék, de állati nehéz rajta játszani, mert permanensen le akar fordulni, annyira testnehéz. Álló pozícióban (amit nem tudok megszokni) viszont nagyon stabil emlékeim szerint, nem billen a nyak felé.
... az indonéz Ibanezben Infinity 4-es van hátul és ez drágább gitár, a kínai Ibanezekben Infinity R van és olcsóbb, mégis jobban tetszik a hangja (több Ibanezem is van, sőt Japán is volt, de annál sem voltam hasra esve az Ibanez V8 pickupptől.)
Hasonlóképpen vélem hallani én is, és jobban is tetszik e szempontból a borotvás.
Persze, hogy máshol játszod a hangolás miatt, az is módosíthatja a dolgokat.
Múltkor csináltam egy kis tesztecskét 4 gitárral, és míg tiszta hangszínekkel szépen hallani a karaktereket, különbségeket, higain hangszínnel már alig..
..és emiatt arra jutottam, hogy ha ilyesmi zenét játszanék, nem is vennék többé drága giyót, mert kb tökmindegy..
Nekem van több "olcsó" pickuppos és több drágább pickuppos gitárom is.
Például amikor összehasonlítottam 2 Les Paul típusú gitárt egyazon gyártótól, az egyikben gyárilag Seymour Duncan SH-1 és SH-4 van, a másikban meg saját gyártású (Cort) pickuppok, de Alnico 2-es mágnessel és 59-es LP hangzássaal. Mit gondolsz, az olcsóbb Cort vagy a drágább Seymour Duncanos Les Paul hozza jobban a jó kis LP hangzást?
Az olcsóbb pickupposnak sokkal jobb eredeti Les Paulos hangzása van! Hozzá képest a Seymourok picit úgyan modernebbek, de ezzel együtt sterilebbek is, ami valahová akár jó is lehet, de valahová meg nem annyira jó, mint a vintédzsebb hangú Cort 59-esek.
Van még sok érdekes tapasztalatom, pl. az olcsóbb kínai Ibanezekben jobban tetszik az Infinity pickuppok hangja, mint a kicsit drágább indonéz Ibanezekben. ( az meg külön érdekesség, hogy az Ibanez cég kétféle pickuppot is gyárt ugyanazon a néven, mindkettőt Infinity R-nek hívják, de az olcsóbb modellekbe a "véknyabb" hangút rakják, ránézésre is látszik, hogy a kis kerek alakú vasmagok ((vagy mi az)) sokkal kisebbek, mint a drágább modellekben lévő ugyanolyan nevű pickuppokon.)
Ez is érdekes. És az is, hogy a Vintage-ben lévő pickup eléggé alapszintű. Az EMG sokkal drágább, és még csak azt sem merném kijelenteni, hogy egyértelműen jobban szól. Sőt, bizonyos szempontból a Wilkinson szól jobban.
Az EMG-re gondolsz? Az megnyomja a középtartományt, és mintha kompresszáltabb lenne a hangja. Nem lenne rossz, csak az a laza tompítás ne lenne. Persze az is lehet, hogy ha kicsit módosítok a tompítás pozícióján, akkor feljavul valamennyire.
Én is állandóan hasonlítgatom a gitárjaimat és a pickuppokat. Aktívat a passzívval, passzívat a passzívval, stb.
De az a legérdekesebb, hogy pl, van két teljesen egyforma gitárom, gyárilag aktív EMG-vel és nem egyformán szól a két gitár! Persze hasonlóan szólnak valamennyire, de még a vak is hallja a különbséget, hogy az egyik gitárnak több a mélye és picit zártabb hangú, a másiknak több a közép-magassa és picit nyitottabb hangú. Tehát ugyanolyan két új gitár, ugyanolyan aktív EMG-kkel, és még úgyanabban az éven is gyártották mindkettőt és én vagyok az első tulajdonosa mindkettőnek és simán hallani a különbséget.
De ezt már az idén többször tapasztaltam, hogy gitárvásárláskor a hangszerboltban két teljesen egyforma új gitárt kipróbálva , kicsit máshogy szól a két elvileg ugyanolyan gitár!
Ugyanazt a preset-et használtam mindkét gotárhoz. Persze lehet, hogy az egyikhez jobban passzolt, mint a másikhoz.
Nekem a passzív tompítása jobban tetszik, definiáltabb, míg az aktív lazának és hanyagnak tűnik. Pedig elvileg nem változott meg pár perc alatt a technikám.
Az LTD-n két bund-dal feljebb játszottam, mert D-re van hangolva. Ezen kívül az LTD hosszabb menzúrás és Floyd-os, míg a Vintage egy Les Paul forma és fix hidas. Tudom, hogy ezek levonnak az összehasonlítás értékéből, de mégis, na.
Az arpeggio már nem feltétlenül egy extra gyorsan játszott akkordsorozatot jelent. Dallamos rock környezetben friss hangulatokat tudsz létrehozni sus9, add4# és maj7 arpeggiókkal.
Az ötlet tetszik Kimondottan hangnemek végigtanulása nem része ennek a tanfolyamnak, de a húrok végigtanulása igen. Ha ez megvan, akkor a hangnemek már barátok, mert pl. 2b esetén csak fejben kell tartani, hogy B és Eb a módosított hang, a többi hang pedig nincs módosítva. Ha ez megvan, akkor rögtön bárhol lehet használni a 2b hangnem hangjait.
Ez kitűnő javaslat, mert így a hangok megtanulása mellett a rutin is növekszik, ami szintén szükséges része a dolognak.
Engem mindig inspirálnak az új gitárok, persze azt kell megvenni amelyik inspirál (van amikor kinézek egyet, de többet kipróbálva egy másikat veszek meg)
Múlt hónapban pont ilyen gitárt vettem:
Múlt héten pont ilyet: (Elvált vagyok, most nincs nőm, a piáról leszoktam, kevés rezsit fizetek, inkább gitárt veszek helyette )
1 hetes edzésterv annyit lendített rajtam, hogy én is meglepődtem rajta. Ma reggel kézbe vettem a gitárt, és szinte magától mozgott a kezem. :)
Konkrét hangnemek megtanulása, és hangok olvasására vagyok most legjobban motiválva.
Tamás azt szeretném megkérdezni így előjáróban a modális tanfolyammal kapcsolatosan, hogy lesz-e olyan, hogy pl hétről-hétre kiválasztunk egy bizonyos hangnemet, azok részére akik el szeretnék kezdeni megtanulnom az összes hangnemet? Ha ezt csoportosan tudnánk csinálni, nekem az rengeteg plussz motivációt tudna adni. Próbáltam váltogatni a hangnemeket, de inkább összezavart csak, szerintem kicsit több idő kell a memorizálásához, ezért gondoltam a heti lebontást pár órában.
Úgy gondoltam először érdemes lenne a 2b-s vagy 2#-es hangnemekkel kezdeni. Van valakinek még ehhez affinitása rajtam kívül? Akár itt is bedobunk hétről-hétre egy kiválasztunk hangnemet, és olyan alapokat dobálunk be azon a héten, és azokra szólózunk.
Köszi. Nekem fura.
Nálam felfelé haladva lefelé, majd lefelé haladva felfelé. A kérdés a fordulópont (ehhez), hogy az melyik irányhoz tartozik. Akkor játszom továbbra is úgy, ahogy jól esik.
Igen, a fade to black elejét így nyomnám.
Amúgy nálam az az alapelv bontásoknál, hogy a mély húrtól a vékony felé haladva csak lefele pöngetés, majd visszafelé váltott.
Pl. Don"t cry eleje: le-le-le -fel-le-fel-le.
Hú, ez kipróbálás után is elég fura nekem. 3 húron játszva ilyen?
2 húron nekem teljesen kényelmes lenne ez: le-fel-le-fel-le-fel-le-fel. Persze 3 húron játszandó.
Most néztem a Youtubeon, hogy többen is felrakták a Fade to Blackot Lesson-ként, tehát meg lehet nézni, hogyan pengetik , hogyan tanítják másoknak. Vagy esetleg a szerzőre ráírni messengeren, hogy ő hogy pengeti.
Otthon most nincs netem (mobil net se), de van gitárom. Itt a munkahelyen van netem, de nincs gitárom. Tehát most hirtelen nem tudom megnézni a Fade to Black-et. Yutubon nincs fent, hogy Jimi Hendrix, hogy pengette azt?
Otthon kipróbáltam a Felkelő nap házát, nekem mind a kétféleképpen jó, de ez nálam azért lehet, mert az első években mindent váltott pengetéssel csináltam, így nem gond a húr átlépése pengetés előtt, mostanában meg szándékosan irányba pengetek húrváltáskor, ezért nekem akár lefelé, akár felfelé kiadja a fordulás az E húron. Az említett dalban egyébként ha úgy pengetünk, hogy tá-ti-ti-tá tá-tá-tá, akkor ez két egységnek felfogható és a második egységet (tá-tá-tá) már pengethetjük felfelé, ahogy Tamás mondta, tehát akkor az E húrt már felfelé pengetjük. De mondom, nekem ott lefelé pengetve is kényelmes volt.
Köszi. Valahol meg kell fordulni a pengetéssel, és nekem kényelmesebb, ha a legmagasabb hangot (nem feltétlenül a vékony E húron) is lefelé pengetem. Azt hiszem, a lentebb található szólóval kapcsolatos kérdéshez csatolt zenei alapomban (#94442) is felfelé pengettem (nem volt fordulás), és hallatszik is, hogy egyenetlen, mert féltem, hogy hangosan pengetem meg, ezért visszafogtam magam, de így meg sokszor halkabb lett. Kellene az a hiányzó pár ezer óra gyakorlás.