Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
(Pár napig intenzív tanfolyam-készítés volt, csak most jutottam idáig...)
A vékony E-húrt már visszafelé érdemes pengetni, mert akkor könnyebb a H-húron folytatni. (Én mindig ujjakkal játszom az ilyesmit, azt stabilabbnak érzem. Minden húrnak külön dedikált felelőse van.)
30 év az tényleg elég sok Szerintem a fő kérdés az, hogy jelenleg érzed-e, hogy ez a pengetés akadályoz a szabad zenélésben (persze ez a kérdés akkor érvényes, amikor több időd és lendületed van, azaz sokat gitározol). Ha nincs nagy visszatartó hatása a nem szabályos pengetésnek, akkor maradhat így, mert 30 évig azért működött szépen a gitározás. De ha úgy érzed, hogy sokat gátol ez, akkor rá lehet szánni fél évet, napi 15 percekkel.
Penget felfelé is. A hangsúlyozástól is függ, de hangzatnál, akkordnál sokszor hallani is lehet, hogy a mélyebb, vagy a magasabb hang szólal meg előbb.
Ha már így felhívtad a figyelmem, néztem pár videót tőlük, és az alábbi videót adta fel Tecső, amin a legutóbbi Szólómánia adás témájába vágó kérdés merült fel.
4:33-tól kezdődik a szóló, jól látom, hogy Tommy egy irányba penget? Akusztikus gitárra nem érvényes a váltott pengetés, vagy ő is a berögződött "helytelen" pengetést alkalmazza (mint én)?
Nekem is tetszik, eddig nem ismertem, az előadókból is csak Ted Nugentet.
Először meglepődtem, milyen magas hangja van az énekesnek, másodszor meg akkor, amikor a basszeros még fölé is ment...
Pár helyen valahogy kiüresedik a kíséret, szerintem elkélne bele egy Hammond, vagy némi vonós... ízlés szerint.
Érdeklődöm, hogy akkordbontáskor mi az ajánlott irány? Tegyük fel, hogy felfelé haladunk a vékonyabb húrok irányába, utána megfordulunk. A legvékonyabb húron milyen irányban érdemes pengetni? Nem tudok választani. Ha felfelé pengetek ott, akkor egy kicsit erősebb, gondolom a pengető szöge miatt.
Ezért komolyan irigyellek... én gitár nélkül kezdtem "gitározni", internet még az ablakban se, csak hallás után, amit a rádióból felvettem, vagy átmásoltam kazettára. A váltott pengetésről nem is hallottam akkor. Mondjuk, sok minden másról se.
Ajjaj, tudtam, hogy ez előbb-utóbb elő fog jönni...
30 (28 aktív) éve pengetek rosszul. A közepe fele rájöttem, hogy korlátai vannak, de igazából az akkori igényeket kielégítette. Pár éve elkezdtem a váltott pengetést "erőltetni, mert gyorsabb futamokat is szerettem volna játszani. Nagyon odafigyelve és lassan viszonylag ment, de amint éles szituációba kerültem, automatán visszajött a rossz pengetési technika. Most is ez a helyzet, nem nagyon tudom a harminc évnyi rossz beidegződést felülírni.
Én is így tapasztaltam másoknál (és én is mindig váltottat használok/javaslok). Az utolsó mondatod külön is fontos, mert a legtöbb esetben azt látom, hogy az "ösztönösen kaotikus" típusú pengetés egy idő után csapda, amiből nincs kiút (kivéve ezt a 9 gyakorlatot a videóban :DD)
Ismerek egy olyan gitárost (German Schauss), aki a teljes sweep arpeggio folyamat helyett kipengeti a hangokat. A háromhúros szeptim arpeggio esetén LE-FEL-LE-LE---FEL-LE-FEL-FEL az irány a 8 db hangnál (pl. Gmaj7 arpeggio: G-húr 11-12, H-húr 12, E1-húr 10-14 és fordulás).
Nem tudom pontosan, hogy mi ez, orvos még nem látott.
Az jutott eszembe a múltkoriban, hogy nekem a gitárjaim olyanok, mintha lenne sok gyerekem, mindegyik máshogy szól/énekel, mindegyik másban jó, de mindegyiket szeretem. A gitárokkal is így vagyok, mindegyiket szeretem, mindegyikkel jó foglalkozni, máshogy szólnak, de élvezek minden eltöltött percet bármelyikkel.
Most, hogy belegondolok, igazad van elég rájuk gondolni. Már az is baromi jó érzés, ha arra a gitárra gondolok, amit holnap fogok megvenni. (bár ennek még többesélyes a kimenete)
Nem tudom, ki hogy van vele, de nekem már az is élvezet, ha egy gitárt magamhoz veszek, megfogom, még játszani sem kell rajta, már élvezem, mint egy jó szeretőt.
És ez azokban az években is így volt, amikor leálltam a gitározással, akkoriban vagy csak billentyűztem, vagy billentyűztem és esténként otthon piáltam, tehát nem gitároztam akkoriban, de ha néha kezembe került élvezettel nyúltam hozzá, még ha akkor nem is játszottam rajta. Tehát ez egy olyan több évtizedes szerelem, amely folyamatosan bennem volt mindig is, hiába évekig kézbe sem vettem.
De jó. Megpróbálom majd én is megszeretni a gyakorlást. Bár a flow (amit én nevezek annak) jó érzés, csak olyankor mindig elkezdek rá figyelni, hogy "hű, de jó, többet akarok", és már meg is szűnik*.
Én úgy gondolom, hogy mindent meg lehet tanulni, nem kell hozzá ördögi plusz energia. Természetesen ami nehezebb darab, ahhoz több gyakorlás kell, de ez csak emberi kitartás kérdése szerintem. Én egyébként is élvezem a gyakorlást is, nemcsak színpadon szeretek állni.
Jók a gyakszik
Ami a pengetést illeti, én is a végig váltottat preferálom és tanácsolom alapból mindenkinek (talán, mert ezt szoktam meg, és elsőre is ez volt természetes), de úgy vettem észre néhány tanítványnál, hogy nagyon nem akar beállni az alternate, hiába gyakorolják; s végül mindig az economy-nál kötnek ki. De sztem ez jó is így, természetesen kell, hogy kiforrjon az egyéneknek megfelelő.
Persze ez már haladóbb szinteknél jön ki, hogy tényleg természetes kiforrás-e, vagy rossz beidegződés, aminek korlátai lesznek.
Valahol megvan nekem a 24 capriccio kottában, 1872-ben még terveztem a megtanulását, aztán kiderült, hogy szövetséget kellene hozzá kötnöm az ördöggel, úgyhogy dobtam a project-et.
10 óra után megnézem, mert most nyitva vagyok a könyvtárban és mindjárt jönnek be az iskolás gyerekek
Amikor elkezdtem gitározni tanulni, még nem volt internet, autodidakta módon tanultam, akkor mindent válott pengetéssel kezdtem el tanulni, még az arpeggiókat is. Persze, hogy nem mentek gyorsan eleinte az arpeggiók.
Váltott pengetés - ez a stabil technika alapja. Mit tehetsz annak érdekében, hogy a két kéz szinkronban maradjon és ezentúl ne akadjon el a futam gyorsabb tempónál sem? Kiderül a Szólómánia 14. adásából.
Nemcsak gyors 16-odos, hanem gyors 32-edes darabot is elkezdtem tanulgatni "Szerencsére" ezt arpeggiós sweep-pel lehet pengetni, így megoldható a feladat. Bár nekem, most a kihagyások és a covid-ízűleti sz@rságok után kell pár hónap, amire ilyen gyorsan el tudom játszani elektromos gitáron ezt a hegedű darabot:
A tempó információ is fontos, mert a 16-od csak egy arányszám az egész hanghoz képest. Ami 40 BPM-ben 16-od, az a hang hosszát tekintve 80 BPM-ben 8-ad lesz. De ezt Te is tudod.
A két kéz szinkronja során az agynak sok munkát kell elvégeznie, aminek erőforrásigénye csökkenthető sok gyakorlással, mert kialakulnak olyan idegsejt kapcsolatok, amik ezt elősegítik. Ha egy (vagy több hasonló) tevékenységet nagyon sokszor végzel, akkor az idő múlásával egyre könnyebben és folyamatosabban, külső gondolati beavatkozástól függetlenül működni fog. Ha viszont sokáig nem használod a kialakult idegpályákat, akkor azok visszafejlődnek. Tehát edzésben kell tartani, aminek kulcseleme a gyakorlás. Persze lehet, hogy nem jól gondolom.
Nekem egyébként egyik tempó sem kényelmes.
John Petrucci a régi oktatóvideójában beszélt is erről a jelenségről. Ő úgy szokta csinálni, hogy metronómmal eljut egy gyors és még stabil szintre (pl. 220), és utána feljebb teszi a tempót (talán nem 30-al, csak 10-15 BPM-el), és ott próbálkozik. Ilyenkor nem gond, ha nem teljesen tiszta és pontos a játék, mert csak edzésnek veszi. Utána visszamegy a stabil tempóhoz, és onnan folytatja.
Én is próbáltam ezt, és működik.
Sammy2-nek milyen egyéni igényei vannak :D Üzenem neki, hogy kitűnő gitár, de csak a gazdájával együtt kaphat oklevelet, mert egyedül meg sem rezdülne.
Lehet, hogy a napszakot kell jól kitalálni, amikor fizikailag a legjobb energiaszinten vagy. Bár nekem pont az vált be, hogy reggel legyen az edzés, amikor a legálmosabb vagyok, mert akkor mást még úgysem tudnék csinálni.
30 BPM-mel tudom gyorsabban játszani a 16-odos futamokat, mint ahogy jól esik és komfortos. Így gyorsabban játszva néha már pontatlan, maszatos, de néha kijön és pontos.
Bár most nálam ezek elég lassú tempók, tehát nem játszok gyorsan. A covid után eleinte alig bírtan fogni a kezemmel, még ma is érzem a covid utóhatásait az ízűleteimen. Tehát visznylag lassan játszom a 16-odokat manapság.
Bár érdekes, mert a külön-külön mind a két kezem tud gyors lenni, de együtt összeszinkronizálva most nem túl gyorsak. Pár évtizede kezdő gitárosként 10-12 órákat is gyakorolta és Malmsteen számokat is elkezdtem tanulni, de akkor több évre abbahagytam a gitározást. Az elmúlt években Metál bandában billentyűztem, sokszor hetekig-hónapokig nem volt gitár a kezemben.
Ebben az évben gyakorlok megint újra minden nap, de kb. csak fele olyan gyors vagyok a 16-odos futamokban, mint pár évtizede. Tehát viszonylag lassan megy így covid után.
Nektek is van ilyen tapasztalat, hogy kb. 30 BPM-mel tudtok gyosabban futamokat játszani,ahhoz képest, ahogy még komfortos nektek?
Pl. Tamásról, vagy Taposóaknáról el tudom képzelni, hogy pl. 250 BPM-mel is tudják tekerni a 16-odos futamokat, de "csak" 220 BPM-ig érzik komfortosnak.
"Az oklevelet bekészítem előre, és ha végigcsinálod mind a hét feladatot, akkor csak szólj és küldöm is. :)"
Azóta beszéltem sammy2-vel is erről, és arra kért, hogy szóljak neked, hogy az Ő nevére készüljön el az oklevél. Én mondtam neki semmi akadálya, de ezt meg kell beszélnem Tamással is előtte. :D
"Amúgy ha a világmegváltó célok között van olyan, ami publikus és szívesen mesélsz róla, akkor nagyon érdekelne. *-* "
Semmi olyan, vagyis hát nem zenei cél, ezért nem írtam csak le. Heti szinten 6 nap 1-2 óra otthoni saját testsúlyos edzés lenne a fő cél, mivel ülő munkát végzek, így kell a plussz mozgás, de úgy, hogy nem hagyom abba mint eddig. Ezt is mindig elkezdtem, abbahagytam... Gondolkoztam hogy mi volt mindig az a gondolat, ami miatt mindig abbahagytam? Erre most már tudatosan figyelek, így remélhetőleg most nem is fog abbamaradni. :)
De egyébként zenével is így vagyok, általában kell külső hatás, ami ad egy löketet, sokszor elég egy kis szikra ami beindítja nálam a tüzet, és újból van lelkesedés, mint pl most a szólómánia sorozat (bár a szólómánia egy szikrához képest inkább egy erdőtűz most) :D
Szuper megfejtés, és külön örültem az alterált skála említésének! Ennél már csak akkor örülnék jobban, ha egy szólót is felvennél (az alapot át tudom küldeni szívesen).
Egyébként ez Greg Howe: Bird"s Eye View című számának egyik akkordmenete.
Greg ravasz, és az összes moll hetesre a saját dór skáláját teszi, tehát C-dór és A-dór az első két ütem. A közös dór hangulatot fontosabbnak érezte, mint a skálák közelítését. A fúziós világban szinte minden moll hetes automatikusan dórt kap, annyira egy jól sikerült, igyekvő skála ez a dór:)
C dór köré építeném a szólót, valahogy így:
Cm7 - C dór (2 b. Az Ab helyett itt lehet A.)
Am7- C mixolíd vagy A fríg (1 b. Korábbi Eb helyett jöhet E.)
Abmaj7 - C moll vagy Ab líd (3 b. Jöhet az Ab, és az Eb is jöhet vissza.)
G7#5 - G alterált.
Huh hát ez most tömör volt, ezt tényleg el kell osztani 7 fele. :) 7-8 perces videók azért könnyebben emészthetőek voltak :)
Ez az oklevél dolog tetszik, most pont ilyen életmódváltásos időszakomban vagyok, sok egyéb világmegváltó céllal (és még a gitár nincs is most jelenleg köztük). De az oklevél miatt be kéne valahogy sűríteni erre a hétre, hogy tudjak vele "flexelni". :D
A Szólómánia 13. adásában: egy konkrét 7 napos edzésterv, amellyel a gitározás mindegyik területén (hallás, ritmus, technika, elmélet, hangszerismeret, stílusok, önkifejezés) előre tudsz lépni. Ha van kedved egy 7 napos közös gyakorláshoz, akkor kattints a videóra!
Egy kis Fox rádió. Két nagy nevet ismerek: Billy Sheehan és Jeff Scott Soto, de állítólag a többiek is nagyok. A honlapjuk szerint Victor Wooten is feltűnik náluk.
A shortcut itt csak annyi, hogy ha a hangnem 5. fokán levő dúr akkord megjelenik, akkor ott a róla elnevezett spanyol fríg skála jelenhet meg. Sokszor a kvintfogás is elegendő a dúr akkord helyett, mert már ez is erre utal. Ha az eredeti hangnem moll jellegű, akkor a leglátványosabb a hatás.
A legjobb módszer pedig nem is az, hogy a fenti szabályt memorizáljuk, hanem az, ha annyi zenével foglalkozunk minden nap, hogy sok száz alkalommal találkozunk ilyen esetekkel, és akkor már tapasztalatból tudjuk, hogy mi a teendő. Olyan ez, mint a cipőfűző kötése: soha nem gondolkozunk szabályokon, hogy most melyik kéz merrefelé hurkolja a fűző jobb oldali szárát. Olyan sokat csináltuk, hogy már automatikus. :)
A zenei alapon múlik elsősorban:
- ha hangnemet vált az alap, akkor a szóló is követ(het)i
- ha nem vált hangnemet, de sokat megenged (kevés fok van benne, vagy szellős), akkor a szóló válthat hangnemet
Köszönöm szépen, kevés érdemem van benne, csak példának szántam, ezért ezek innen-onnan lopikázott dolgok. Az eleje eléggé Darkwater-es (Alive I), csak eredetileg 7/4 azt hiszem. Igaz, ez is 5/4-esként indult. A power szakasz pedig 95%-ban Jason Stallworth.
Erre létezik valamilyen shortcut? Mert én csak elég körülményesen tudnék ilyen matematikai műveleteket végezni, ezért az agyam már el sem kezd ilyeneken ketyegni. Vagyis megoldásként eszembe sem jutna. Amúgy mikor lehet értelme egy esetleges hangnemváltásra gondolni szólózáskor? Van valami kritérium, aminek teljesülnie kell, hogy egyáltalán szóba kerülhessen?
"Szerencsére" az én szólóim senkit nem zavarnak meg ilyenekkel.
Ami az elemzést illeti: a clean intro végig a D-moll skála hangjait használja (normál hangolású gitáron nézve), és mivel sokféle fok megjelenik, ezért a szóló is kötött lesz hangnem szempontjából, ha nem akarunk kilógni. Például van B (azaz Bb) a kíséretben, tehát a D-dór opció emiatt nem jöhet szóba, mert ott H lenne.
A clean rész végén nagyon szép 5. fok dúr akkord van, ahol az A-spanyol fríg skála mehet (ami ugyanaz a hangkészlet, mint a D-harmonikus moll).
A metál riffnél is eleinte D-moll skálát játszanék, és amikor később (nagyon ötletesen) moduláltál C-mollba, akkor ott C-moll skála mehet. Persze egy-két kósza sorvégi fríg pillanat elfér (de elég feszült lenne), azaz a D-moll körökben egy-egy Eb kísérletképpen megpróbálható. De mivel a zene itt egyértelmű hangulatot hoz, a szólistának is ezt érdemes tovább erősítenie, és jobb, ha nem zavarja össze "okos" elméleti kilépésekkel, mert nem az most a feladata.
Biztosan sokat gondolkodsz azon, hogy hol tartasz gitárosként és milyen lehetőségeid vannak a fejlődésre. A mai adásban a Szólómánia első felmérését beszéljük meg, és lesz néhány felismerés, ami segíthet neked az előrelépésben.