Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Ismét egy jó kis videó, köszönjük. Az külön öröm, hogy olyan dolgokról esik szó benne, amiket tulajdonképpen régóta csinálok (tudat alatt), csak nem volt így nevesítve.
Érdekes, hogy a kitartott hangoknál nem annyira szeretem a vibratót, valszeg az opera és operetténekesi túlalkalmazás megcsömörített tőle...
Amúgy miért tűnt el mindenki? Még nem láttam a fórumot ennyire kongani...
Igen, ez a téma lehetett a levegőben a napokban :) Tegnap olvastam is az írásodat, mialatt a videó exportálódott, és szinkronicitás-illat terjedt (az epertorta illata mellett:D
Én holnap írok rövid cikket a GS-re, és beillesztem az írásodat
Az első példában hallhatót, volt szerencsénk élőben is hallani, és ha jól tippelek ez Peti felvétele lehet. :) Azóta is megvan töltve az a szoba azzal a dallammal. :)
Miért ismerjük fel a kedvenc gitárosaink játékát már néhány hang után? A mai videó legfontosabb üzenete: minden hangodnak adjál saját személyiséget. Erre pontosan 3 lehetőséged van bármelyik hang esetén.
Hogy melyek ezek a lehetőségek, és hogyan lehet az A-moll skála 4 egyszerá hangjából is történetet létrehozni, kiderül a Szólómánia 5. adásában.
Köszi Pump! Van pár, de majd spontán, ahogy adódik. Próbálok majd új dimenziókat nyitni nekik. És lesz pár szélsőséges is bizonyára, pl. sláger thrash metálra, death metal hip-hopra, stb..
De jó anyag ez is!
Én mindig ablaktalan házat építek. Pedig ismerem a módszert korábbról (tőled ), de félek tőle.
A végén nagyon jó a szóló. Improvizáció volt, ugye?
Igen, a Loner egy külön világ, a zenetörténet (és a gitártörténelem) egyik legjobb 5 perce. A végét még ma sem hiszem el, pedig technikailag már értem, de ott is minden hang külön tanulmányt ér.
A "legkoplexebb" landmine alap melyik évadban és héten volt? Egyszer linkelted is itt fórumon hog Tamás szépet alkotott rá, szinte végig ilyen szinfónikus alap volt. Te alkotásodat nem hallottam arra az alapra kíváncsi lennék rá :)
Rokk jóreggelt pajtikák! Tavaly ilyenkor vígan zajlott a "heti szóló" sorozat. Majd zajlik még vígabban jövőre is, jópár újítással - de most nosztalgiaképp mutatkozzék itt egy fejkendős mutatvány egy igen jóképű leszpóllal.
Alább a kommentekben fellelhető Imi és Tomi ízes-csokis megfejtése is, amiket igen jó szívvel ajánlok
Ezt nem hiszem el, amikor a nagyobb hangközökről kezdtél beszélni, eszembe jutott a Loner, hogy ott mennyire követhető lenne ez, erre mivel mutattad be?...
Ismét egy rendkívül hasznos videót kaptunk tőled, köszönöm!
Szerintem fontos lépés lenne a keverések megmutatása az érintett együtteseknek. És hangsúlyozom, hogy nem tudom elképzelni, hogy ne örülne bárki, ha a zenéjével szeretettel és gondosan (és szakmailag színvonalasan) foglalkozott valaki.
Belül ezt az érzést kellene átprogramozni, hogy ez tolakodás lenne.
Pont fordítva gondolom: manapság mindenki úgy szeretne egy kis figyelmet kapni.
Szenzációs együttesek vannak teljesen a periférián, párszáz követővel, pedig ők is éjjel-nappal a zenéken dolgoznak, próbateremben járnak, saját költségből felveszik a dalaikat.
És semmi visszajelzés.
És ekkor egyszer csak ír nekik a Fox Studio, hogy a zenéjüket kiválasztotta, ingyen megkeverte. Szerintem egy ilyen jelentkezésed egy évre lendületet adna egy együttesnek.
...és ekkor még csak a win-win képlet egyik feléről beszéltem, hogy ők mennyire örülnének. A képlet másik fele az, hogy adott esetben ők megrendelnek tőled további munkát, vagy ajánlanak téged másoknak, stb.
Szerintem ez egy nagyon egyértelmű "igen" arra a kérdésre, hogy az érintett együtteseket keresd-e meg (az eddigi összes keverésed esetén).
Én SSD-re dolgozom automatikus napi mentéssel és alkalmankénti (amikor elkészül egy keverés) kézi archiválással három helyre: helyben az SSD-n egy másik könyvtárba, a router-ra csatlakozó külső merevlemezre és a felhőbe. De az instant összeomlás ellen ez sem véd.
Nem túl gyenge a gépem, de mivel a DAW-ok általában nem nagyon tudják párhuzamosan futtatni a plugin-eket, leginkább egy CPU magon fut az összes VST, azt meg néha rendesen megfekteti. Hiába van még mellette másik 7 fizikai mag, sokszor recseg lejátszáskor.
Na, azok már általam is preferált stílusok.
Az érdekest a szó pozitív értelmében gondoltam és dicséretnek szántam, csak nem tudok olyan szépen, választékosan írni a nekem tetsző dolgokról, mint itt sokan a topikban. Igyekszem beletanulni, de sokszor magamnak sem tudom megfogalmazni, hogy egy szám miért tetszik.
Amikor 2003-ban felvettünk néhány számot, részben ott voltam a keverésnél is (mivel egy teljesen idegen hangmérnök keverte), hogy a koncepció ne tűnjön el a hangmérnök más irányú zenei ízlése miatt.
Egy Macintosh gép volt, két beépített effekt kártyával. Ahogy egyre több sávra (20-24 sáv volt) kellett ezt-azt tenni, egyre morcosabb lett, hogy elfogy a rendszerteljesítmény a végére.
Úgy 90%-os készültségi foknál elszállt a vinyó (én vittem, rack-ben), amiről külön öröm volt adatot menteni, szerencsére garanciális volt még...
A régi, szép idők... ma már egy pendrive kiröhögi az akkori 133-as, 40 megás vinyót...
Köszi. Ez a teljes lista: LINK A Plugin Alliance-os valószínűleg jövő év elején összébb megy, mert előfizetés. Csak azokat vettem/veszem meg véglegesen belőlük, amiket használok. Aztán persze később kiderül, hogy mégsem annyira kellett volna, de lakva (keverve) ismeri meg egymás ember és plugin. A Waves-esek között is sok olyan van, amit nem használok, vagy időközben áttértem másra, de csomagban vettem. Még van néhány tervben, várom a leárazásokat. Van, aki gitárokat, pedálokat gyűjt, én plugin-eket (nüansznyi különbségért, vagy kényelemért).
Tolakodásnak érezném. Már így is szégyellem kicsit magam, amikor mutogatom a keveréseimet.
A dobos szempontok érthetőek, és alapvetően tetszett is az összhatás így is, tehát passzolt a stílushoz, csak szubjektív érzésem volt.
Pedig több előnye is lenne: visszajelzések gyűjtése, új tanulságok és szempontok megjelenése, networking, esetleges további megbízások, stb. Én megkeresném őket. Zenekarként biztosan nagyon jól esne, hogy valaki gondosan foglalkozott a zenénkkel, és ez a pozitív érzés már önmagában is garantált (és már csak egyedül emiatt is megérné elküldeni nekik).
Bizony, és ebben csak 126 van. Most megnéztem, a legtöbb, amit eddig használtam egy számon belül, 328 volt. Általánosságban egy metal szám esetén 2-300 között szokott lenni. Azoknál általában több a sáv, és mesterségesebb is a hangzás. Jobban ki vannak pucolva és fényezve a hangszerek. Szerintem ezért is nehezebb azt csinálni.
Nem kifejezetten az általam preferált stílus, de mindenesetre érdekes mix lett.
Nekem az a benyomásom lett, hogy az ének hátrébb van, mint a hangszerek. Ezt jól hallom, vagy valami becsap?
A lábdob eredetileg nagyon sima volt, és úgy éreztem, hogy nagyon elfedi a bőgő. de lehet, hogy egy kis munkával lehetett volna jobbat is csinálni.
Az elkészült pergő pedig megbabonázott azzal, hogy erősen szól, mégis harmonizál az énekkel, és nem esik le a felvételről. Ez a kreatív elem.
Nem tudom, szerintem nem hallották. Nem szoktam megmutatni a zenekaroknak amit csinálok. Egyedül a chilei zenekar (SkalyVan) talált rá a keverésemre, és örültek neki. Még a Favourite Nemesis (tőlük is kevertem) zenekar basszusgitárosával voltam üzenetváltós viszonyban, de ő kilépett a zenekarból, úgyhogy a keveréssel nem zaklattam.
A Chalga számának felvétele egyébként a Pannónia stúdióban készült, és elvileg ők is keverték hivatalosan. Ha jól emlékszem, egész jó volt.
(persze az enyém sem tökéletes, sőt, közel sem)
Ha idén év végéig csak egyetlen új díszítést építesz be a játékodba, akkor ez a díszítés legyen ez az új elem. A dallamok ettől az egy mozdulattól frissebbé és érdekesebbé válnak majd.
Köszi a véleményezést és a hallgatást Pumping Iron mester
Hát ez egy ilyen sűrű zene, néhol tényleg meglehetősen sok a hang(zavar), de mindig mondom, szívesen adok én kölcsön bárkinek, aki kéri. Nem szokták kérni. Ezért marad néha ilyen sok.
Azért még így is visszafogtam magam, pl egy LTE-t meg sem közelítek agymenésben és hangmennyiségben
Régebben egyébként jobban divat volt, hogy a lemezek végére tettek 1-1 "slágert". Talán, mert jó emléket hagy a végighallgatás után? Vagy hogy csak a kitartó hallgatóknak nyílhasson meg a csoda!
Morning: gyönyörű, sokáig el bírtam volna még hallgatni, nyugodtság maximum szintjét adja. :D Egy kiritkát tudok itt csak felhozni, rövid :)
Endless story: Mint hallgató, nem találtam benne magamnak megfogó dallamot, pedig én azt mindig keresem, és itt most még a hangulata se fogott meg annyira mint a morningnál. Zeneelméleti és minden más szempontból nem is véleményezném mert úgy tökéletes minden és még mindig elcsodálkozom azon, hogy van ehhez ennyi érzéked, ilyen számokat megalkotni. De itt lehet nekem kicsit sok volt a hang, kicsit vártam hogy vége legyen ennek a témának mert hosszúnak éreztem.
Butterfly-effect: Ez már sokkal jobban tetszett, 9:45 körül a gitár és utána a zongara nagyot robban, az első nagy katartikus élmény eddig :) Gyönyörű az utána lévő rész is olyan 11:00 körül. Nagyon tetszenek ezek a zongora témáid, hogy csinálod? :D Zongorázni is tanítasz? :D 12:00 utáni gitár rész nagyon technikás, és jól is szólt, de talán kicsivel kevesebb technika is elfért volna itt, és több dallam, ezért úgy éreztem ez a rész kicsit "nekünk gitár hero"-soknak készült :D
Medicine for sadness: 14:27 körül volt az első olyan gondolatom, hogy hogy lehet ilyen szépen összedobni ennyi hangszert? Annyira jól összeillett minden. Azt hittem hogy ennek vége is lesz, de nem, ezt kihúztad a szám végéig. Ezt a számodat már többször meghallgattam, és ez azt is jelenti, hogy ez tetszettek legjobban, az egész szám, több kissebb részekre is felbontható, nagyon gazdag és nagyon telt, az egész. Élvezet volt hallgatni, és több hallgatás után is még felfedeztem benne "újabb" kis részeket, hangokat. Itt nem egy megfogó témát és dallamot találtam magamnak, és felépítése is lenyűgözött. Hangulata is végig magával ragadott, szóval nem értem miért az EP végére hagytad a legjobb számodat :)
Ismét gratulálok az egész EP-hez, élvezet volt hallgatni, és egyben
Szia Gergő, köszönöm szépen a részletes leírást és az elismerő szavaidat! :)
Máris jönnek a válaszaim:
Igen, ha több érzékszerven át megy be az információ, akkor jobban megmarad.
A válasz egyszerű:) A cél nem az, hogy ezentúl 1 húron szólózzunk, hanem hogy megtanuljuk a hangok és a fokok leolvasását, azaz a tudatos gitározást. És ehhez minden húron érdemes külön gyakorolni, mert akkor nem jönnek elő az izommemóriában tárolt ujjrendek és skálák. Amikor már minden húron tudjuk azonnal a hangok nevét, és az aktuális hangnem alapján a hang fokát is, akkor szabadon zenélünk.
A nyújtás jó ötlet, erről fogok csinálni videót. A foci-testcsel csúszásnál valóban nem nehéz a kivitelezés, de a konkrét ötlet nem biztos, hogy eszébe jut valakinek. Még ha lát is ilyet egy szólóban a YouTube-on, akkor sem biztos, hogy pontosan el tudja sajátítani. Ha viszont a Szólómánia részletesen megmutatja és javasolja, akkor "kénytelen" kipróbálni, mert már úgyis ott ül egy gitárral :D
Ezt nagyon jó olvasni, és köszönöm szépen a terjesztést! :))
Szia Tamás! Új információt nem tartalmazott számomra a videó, mert ezeket már megtanítottad nekem. :) Úgyhogy csak a magyarázásra tudok, és előadásra tudok reagálni. Az pedig hibátlan :) Úgy haladsz tovább mint az első videónál, rövid, tömör, jól érthető. Plussz felbukkanó feliratok eszembejutattják a régi reklámokat amik pszichológiai szempont miatt voltak. "Ezt vedd meg, most akciós" Lehet több van a videó felépítése mögött mint gondoltam? :) De nagyon hatásosak. Felhívja a figyelmet a lényegre.
Kérdés, mikor fogunk nem 1 húron játszani? Megmutattam egy másik gitáros kollegának a videót, Ő számára kritika az volt, hogy szerinte azzal, hogy 1 húron játszol, pont azt éred el, hogy skála szerű lesz tőle, és ezzel az ellenkező hatást éred el mint amit szeretnél üzenni. Csak azért írom le mert ez is egy vélemény, gondolom ilyenkor minél több vélemény érdekel, bár én szerintem tudom, hogy miért így csinálod. De azért kíváncsi lennék a válaszra :)
Egy észrevételt én is írnék, bár ez is szubjektív lesz, de az ilyen "egyszerűbb" tehcnikai motívumokat nem magyaráznék el. Szerintem a technika úgy is érzésből jönni fog előbb-utóbb ha gyakorol az ember, és közben elég látni/ellesni yt-n valamelyik gitáros videóban. Kivéve a nehezebb tehcnikákat mint az arpeggio. Bár azért egy ilyen oktató videóban azért lehet van helye ennek is, amitől csak gazdagodik tőle aki hallgatja (és a focis példa elég ütős volt, azt meg kell hagyni.) :) De ha már technika, akkor pl a nyújtásokról szívesebben hallanék tippeket/gyakorlatokat, hogyan lehetne még hatékonyabban gyakorolni ezeket.
Így tovább, én nagyon várom a további részeket, mutogatom a videóidat ahogy tudom a környezetemben élőknek, főleg azoknak akik zenélnek :) Szülőknek is megmutattam, hogy hallják már ők is a beszédhangodat ha már több mint 10 éve mondogatlak nekik, és ismerik a zenéidet. :) De persze mindenki egyből pozitív véleményt formál rólad ahogy elkezdesz beszélni a videóban, attól feggetelnül, hogy nem értik mit mondasz :) )
Itt a Szólómánia 2. adása, amelyben már több akkordra játszunk, a kvintkörről is kiderül egy érdekesség, és kipróbáljuk a Foci-testcsel csúszást, amely az egyik legegyszerűbb és mégis nagyon hatásos díszítés.
Ez a hét kivételesen két videó készítésével telik, ezért vagyok keveset (holnapután jön ki a 2. videó, és előre elkészítem a 3. videót is, ami jövő csütörtökön jelenik meg). Utána visszaállok a heti 1 db videóra, és akkor aktívabb tudok lenni.
Köszönöm szépen
Ha egy alapötlet adott már valamelyik hangszeren, a többit hozzátölteni egész könnyen megy. Mindegyik csak hozzárak egy kicsit és kész az akciójelent :)
Lesz hamarosan egy kis videó az egyik dalhoz (Butterfly)