Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Köszi Fox mester!
Megmondom, mostantól hogy lesz veled és velem. Megcsinálom a lemezeket. Te felénekled. Megproducerkeded. Marketingeled. Én meg learatom a világhír babérjait (remélem, nem)
Most értem haza koncertről, és egy új dallam motoszkált a fejemben. Ó, de jó ötlet, felhasználom egy új számban - gondoltam. Aztán kisvártatva leesett a tantusz. A szám valójában már elkészült. Meg is hallgattam újra a Butterfly-effect-et.
Elképesztő. Óriási élmény hallgatni. Zseniális.
Mindig is mondtam, ha Landmine mester odatesz valamit, az oda van téve. 🙂
OK, akkor beszéljünk a jövőről. A cinematic metal album után jöhet egy újabb prog metal album, de az már énekkel, és bitang módon megproducerkedve. Irány a világhír.
Volt egy felajánlásom egy néhány száz tagot számláló magyar (helyi zenész) FB csoportban, egyhónapos időkerettel. A néhány like-on kívül senkit sem érdekelt a dolog. Ez szóba került egy ismerősömmel folytatott beszélgetésben, aki azt mondta, hogy szerinte a zenekarok full megoldást keresnek, vagyis ahol felveszik a hangszereket, ott csináltatják meg a keverést is. Amelyik zenész fel tudja venni a hangszereket, az inkább saját maga végzi a keverési munkát is. Azt is mondta, hogy neki is csak azért van szerencséje ezzel, mert ott van a zenekari próbaterem, ahol fel tudja venni ezeket.
Köszi szépen.
Igen, jól hallod, az eredetivel sok probléma van keverési szempontból.
Egyrészt vannak szabadon hozzáférhető dalok (sávonként becsomagolva), másrészt fent vagyok egy FB csoportban, ahol havonta megosztanak egyet (a legtöbbször metál szokott lenni). Ez a szám konkrétan szabadon hozzáférhető forrásból származik.
A "nem ugyanaz a dal" érzéshez még egy adalék (Post-hardcore):
Ez egy összehasonlító videó, ahol az eredeti sávokat bárminemű manipuláció nélkül, vagyis úgy, ahogy megkaptam, hasonlítom össze az általam produkált eredménnyel.
Azta, mintha nem is ugyanaz a dal lenne... lehet, hogy rosszul hallom, de az eredeti mintha hamis és torz is lenne pár helyen... kiváló munka!
Ilyenkor felkérnek, és megkapod a nyers sávokat, vagy lementhető valahonnan, és saját elhatározásból kevered újra?
Nincs 24 órája, hogy a videóidról írtam, erre tessék... soha jobb időzítést!
Lementhetem mp3-ban? Én a kocsiban szoktam zenét hallgatni, de ott nincs Youtube...
Köszönöm, ez tökéletesen illik rám, bizony, beleragadtam a dobozokba (meg a pentatonba is).
Kb. 1-2 éve gitározgathattam, amikor egy tanult, tapasztalt gitáros azt mondta, hogy ne egy húron játsszam a szóló(cská)kat, hanem egy fekvésben az összes húron, mert az mennyire menőn néz ki. Akkor ezt megfogadtam, és így 28 év távlatából ez a fajta "egyhúrozás" igen nehezen megy... jó, már nem annyira, de rendesen oda kell figyelnem, hogy ne kalandozzak el.
Én is ezzel próbálkoztam már az AX8 esetében, csak a fülem a "régi" hangzásokra áll rá, így nehezen tudok elégedett lenni a modellező effektek hangzásával. Pedig lehetőség annyi benne, mint égen a csillag (a múltkor kiszámoltam, torzító+erősítő+hangfal kombinációból "csak" kétmillió+ van benne). Az sem segít, hogy egy sima PC alaplapi hangkártyája line bemenetére van kötve, hogy egyszerre tudjon szólni az alap és az effekt, mert valami zajt szed össze, ami zavar (a legtöbb gitárom noiseless szedőkkel van szerelve, ennek ellenére is). Talán földhurok is lehet, mert USB-n is össze vannak kötve a könnyebb kezelhetőség miatt. A visszahallgató "rendszer" egy pár 40 éves AKAI hangfal és egy általam épített erősítő, ami eddig kiválóan teljesített és ennél a földhurok kiköszöbölése meg van oldva.
A skáladoboz és a skála között az én szóhasználatomban az a különbség, hogy a skála lehet egy elméleti fogalom (pl. a C-dúr skála hangjai, hangszertől függetlenül), a skáladoboz pedig egy konkrét helyszín (séma) a gitár nyakán, amit a gitárosok memorizálnak (és aztán benne ragadnak sokszor, mert egyszerűbb ezt használni, mint megtanulni a hangokat).
A fok pedig csak simán a skálahang sorszáma. Pl. a C D E F G A H hangsor (C-dúr) 2. foka a D hang.
A hangszínek tekergetése tényleg Bermuda háromszög tud lenni. Nálam az vált be, hogy igyekszem nem foglalkozni vele, megpróbálok egy jó hangzást találni a netes presetek között, és ha megvan, akkor utána már csak gitározni kell.
Szívesen, majd megkérdezem a dalok jogainak tulajdonosát, hogyan tehetem közzé őket.
Egyelőre privátban mehetnek csak, már ami van.
Annyi probléma van azért, hogy az utolsó 5-6 év dalai vállalhatatlan, egy mikrofonos próbatermi minőségben vannak meg, pedig ott van egy-két szólóm, zenei megoldásom, amit még én is jónak gondolok... Mivel azóta már nem vagyok a zenekar tagja, így egyelőre nem lesz belőlük rendes felvétel. Mindazonáltal beszéltem a "főnökkel", és azt az ígéretet kaptam, hogy ha lesz ezekről a dalokról felvétel, az általam elkövetett dolgokat majd feljátszhatom, és így azért majd idővel meghallgatható lesz.
Igen, a videókat preferálom jobban, mert munka közben nézem (inkább hallgatom) őket. Eddig inkább az akciófilmek mentek (ott nem nagyon kellett gondolkodni a mondanivalón), de talán értelmesebb lenne ilyesmit nézni, legalábbis bizonyos mértékben.
A munka alatt elektronika javítást értek, asztal mellett ülve, de legalább otthon végezhetem.
Köszönöm a segítséget, Landmine videóit is ismerem, de többnyire a "zenélős", és nem a zeneelméleti tartalmúakat szoktam suttyomban nézegetni...
Tanácsodat megfogadva és a saját megérzésemre is hallgatva egyelőre maradok Tamás videóinál, a klasszikus gitáromat ebben a pillanatban vettem elő egy kis g-mollos próbálkozásra.
Igen, ezzel együt tudok érezni én is és még sokan itt a fórumon.
Bátran jöhetnek a felvételek is majd ha lesz rá alkalom, én szívesen hallanék tőled még felvételt Itt Nem foglakozunk azzal, hogy valaki milyen szinten áll.
Ha jól emlékszem landmine csinált zeneelméleti alapokról videókat, azt még érdemes lehet megnézni, ha a videót preferálod jobban :)
Skáladoboz alatt azt értik általában, hogy mondjuk 1 oktávon keresztül lejátszod a hangokat valahol a gitáron (egymás után pl C-dúr-ban: C hangtól C-ig. Vagy ránézel bármilyen skálára a neten, és arra is mondhatják hogy skáladoboz csak mondjuk az több oktávon keresztül megy.
fok pedig egyszerű de szeirintem már rájöttél:
C-dúrban C hang (mint alaphang) azaz 1 es fok, és így tovább. D 2-es fok, E-3, F-4, G-5 ... összesen 7 KÜLÖNBÖZŐ hang van 1 skálában, és a 8. fok nincs mert az újból a C hang csak egy oktávval magasabban, ezért az marad 1 es fok :) De pl D-dúrnál a D hang lesz az 1-es fok mert ott azaz alaphang. Igazából ez a klasszikus do ré mi fá szó lá ti do, ahol a do az 1 es fok.
Bár gyakorlati haszna nincs, de érdekességképen megnézhetjük hogy miért így van? Lemegyünk a matematikai szintre és megnézzük a skála képletét, hogy mikor lépünk 2 fél hangot(egész hangot), és mikor lépünk 1 fél hangot. Tehát ha C ről lépünk D hangra az 1 egész hang lépés, de pl E ről F re lépünk az pedig fél hang lépés. Így megfigyeljük a hangtávolságokat mikor végigmegyünk a 7 hangon, és azt vesszük észre hogy a dúr skála képlete az lesz hogy:
dúr: egész-egész-fél-egész-egész-egész-fél
Ha neten találkozol modális skálákkal, ott így magyarázzák el általában hogy ezt a skála képletet máshonnan indítjuk és a képlet preiodításából adódóan máshogy jönnek ki a dolgok, fokok stb... (ennél jobban nem megyek bele mert unalmas) :D Csak azért írom le mert neten legtöbb helyen így magyarázzák el ezt, de Tamás ezt sokkal egyszerűbben, jobb szemszögből, a lényeget mondja el ezekkel a pl "színező" hangokkal. Szóval csak azt akarom mondani, hogy érdemesebb az Ő szemszögéből megérteni és megtanulni. Szerintem a következő videói erről fognak szólni.
Köszönöm, hogy befogadtatok, és külön köszönöm Iminek is, mivel ő volt az első, akivel olyan jóízűt beszélgettem, mint a 30+ éves barátaimmal még soha.
Képzetlenségem okán nem értem a skáladoboz, fok és hasonló (tehát zeneelméleti) meghatározásokat, de többszöri megnézésre azért kitaláltam, mik lehetnek. Én úgy gondolom, hogy ezt azért nem kell figyelembe venni a videóidnál, hiszen nem kisiskolás oktatóvideó. Majd fölzárkózom idővel, meg a gugli barátom.
Amúgy volt gondom az AX8-nál is, hogy mit jelenthet benne a SCENE meghatározás... rájöttem végül, hogy miként működik, de az időbe telt. Hiába, Jupiterek között a kisökör...
Köszönöm, de ráérsz vele, nem hajt a tatár.
Igazából van egy negyedik pont is, csak ez most realizálódott, teljesen elvesztem a gitárhangszínek beállításában, a végső döfést az AX8 multieffekt beállítása, és használata adta, mivel mindig gitárerősítőn játszottam, ez meg nem oda való.
Úgy érzem, ennek a következtetésnek meg kellene felelnem.
Hú, tényleg, a karácsonyi szóló. Egy jóféle (hard)rockos alapra vágynék. Ha elég korán kiválasztásra kerülne és igény is lenne rá, akkor megcsinálom a zenei alap keverését, és akár a végső, szólókat is tartalmazó változatot is. Videót nem tudom még, esetleg azt bevállalhatja más is.
Remélem, készültek/készülnek felajánlható zenei alapok.
Úgy látszik kicsit mindenki másra gondol egy szó hallatán de a lényeg az amit most megfogalmaztál, és ezen erősen érződik, hogy imádsz gitározni. Lesznek még itt közös gitáros projectek már nagyon várom hogy ismét alkossunk közösen valami zenét :)
"lényegről beszéljünk a videókban és egyszerre legyen közérthető és érdekes"
Ezt sikerült elérned, tömören a lényegre, figyelemfelkeltően semmi cullanggal. Ezt kell tartani amíg lehet, utána pedig mehet angolul is. :) Vagy mint a természet filmekben hangosabban rámondani egy angol narrátorral a fordítást :D
Nagyon örülök neki, hogy ezzel a videóval úgymond kiléptél az online térbe. Régóta vártam ezt, mert van egy bíztató (talán ez a legjobb szó rá) kisugárzásod ami videóban is erősen megjelenik, és mint ahogy landminének is közben egy intelligens kisugárzással társul.
(Bár landmine mostanában már színészi képességeit is beveti) :D
Szépen szerkesztett, letisztult, minimalista. Ezek a jelzők jutottak eszembe.
Az egy szóra jutó hasznos tartalom igen magas. Ha belegondolok, hogy egy hosszabb sorozat többi részében is hasonló tudás átadásra számíthatok, akkor úgy érzem, hogy itt most tényleg egy új fejezet indul.
Örülök, hogy ezzel a témával kezdünk.
Király vagy Tamás!
Egy kérdés jutott eszembe.
Milyen gyakorisággal tervezed megosztani az új videókat? Leginkább a házi feladatok miatt kérdezem. Mennyi időnk lesz az egyes részekhez tartozó feladatokra?
Remélem, hogy a fiatalok között is lesznek majd olyanok, akik rátalálnak a sorozatra és ráéreznek a tempójára. Nekik ez egy igazi lehetőség.
Ez kimondottan fontos infó lenne a jövőbeli videóhoz, nagyon kíváncsi vagyok, hogy a videó kapcsán mi volt a No.1 felmerülő kérdés számodra? Ez nagyon hasznos lenne ahhoz, hogy hogyan tervezzem a többi videón az elméleti magyarázatokat.
Egy ilyen lista már 80% siker a probléma leküzdéséhez
Az 1. és 3. pont érthető teljesen, és a 2. pont lényegét is sejtem. A többit akkor majd élőben, és nem felejtettem el a szólót sem, amit mutattál, csak most kerülök lassan elő a videókészítés alaptáborából :) (És jövő csütörtökön jön a következő videó, de most már minden strukturálva és automatizálva van, tehát a munka kétharmadával csökken mostantól.)
Ó, ezekről a szavakról pont a napokban és pont a videó felvételei kapcsán beszéltünk itthon is Tündivel, mert ő is talált pár hasonlót nálam. Érdekes, hogy korábban senki sem vett észre semmi ilyet. Nekem teljesen jónak hangzanak, szerintem csak ritkább verziók, mindig így használtam őket. Úgyhogy maradnak is így :D
Nagyon fontos visszajelzéseket adtál, és ezek alapján sikerült megoldanom a kitűzött célokat. Pont azt szeretném, hogy a lényegről beszéljünk a videókban és egyszerre legyen közérthető és érdekes. Jól sejted, hogy sok tervem van a következő videókra
Lehet, hogy az email az esetedben azért nem jött meg, mert nyár elején jelentkeztél trénernek a leendő Szólómánia online tanfolyamra, ezért most a rendszer nem vett téged új feliratkozónak. Mindenesetre megoldottuk messengeren :)
Köszönöm ezt a videót, egyszer megnéztem, még többször is meg fogom, remélhetőleg már gitárral a kezemben. Sok mindent értettem, sok mindent nem, de ez van, ha az ember zenei képzettsége a nyolc általánosban megakad, majd szép lassan az is elvész...
Letöltöttem a Hatékony gyakorlás 7 szempontját is, na, oda már fel kell kötni a gatyát rendesen, nem is fog menni egyelőre, de majd idővel talán összejön.
Úgy néz ki, találtam ezt-azt... úgy 12 évre visszamenőleg. Feleségem segített. Címszavakban:
1. Időhiány.
2. Youtube.
3. Zenekari nézetkülönbségek.
A részleteket inkább privátban, vagy személyesen beszélném meg, vannak benne erősen személyes dolgok is.
Többször is végignéztem a videót (4. lejátstzásnál tartok) és azt kell hogy mondjam, főleg magyarázat szempontjából nagyon jól felépítetted. Pl hogy kérdéssel indítasz a videó elején, figyelemfelkeltő, a billentyűs példa pedig
3 kamera szög! Végig látszik, hogy nagyon gondosan végiggondoltad a videó felépítését. Azt érzem, hogy annyi hasznos és fontos dolgot mondtál el ebben a videóban, hogy nem tudom a többi videó meg tudja-e ütni ezt a szintet, hogy ilyen magasan kezdtél :D Bár ettől azért nem tartok, sőt, még azt is le merném fogadni, hogy talán már fel is vannak előre véve részek, és csak a megosztásra várnak :)
Ha ez a videó 10 évvel ezelőtt kerül fel... mikor még itt fórumon tanítottál meg ezekre itt üzenetben :) De számomra még így is egy kissebb pofon volt, vagy emlékesztető, hogy ne lustuljak el és ne támaszkodjak ennyire se a skáladobozokra mint most. Eddig is nagyon sok embernek a zenei útját alapoztad meg, remélem így még több emberhez eljut a tudás.
Várom nagyon a többi videót, adtál megint egy ledületet hogy gyakoroljak, ez a 7 szempontos módszer pedig nagyon ígéretesnek hangzik, sajnos az email még nem ért ide pedig lassan 1 órja kértem az emailt. :(
Jó kérdés, nem is tudok hirtelen erre válaszolni.
Először megpróbálom megtalálni, hogy mikortól nem öröm a zenélés, hátha akkor megkerül a keresett információ.
Megmutatom én is, hogy nekem mi okoz flow-élményt.
Lehet, hogy nem is a flow a legjobb kifejezés.
Olyan szinten tud engem kikapcsolni ez, hogy szinte a folyamatra sem figyelek, mintha csak megtörténne.
Sajnos egyre ritkábban van időm erre, de ha összejön, akkor az a legjobb dolgok egyike.
Amikor régebben egyértelmű és jelentős örömforrás volt számodra a zenélés, akkor arra az időszakra mi volt a legjellemzőbb? Mi az, ami akkor jelen volt a gitározásban és most nincsen meg?
Szerintem csak ösztönzés hiányzik, nekem is vannak ilyen időszakaim. Én ilyenkor más stílusok fele szoktam kacsingatni, de legjobb ha yt videón gitárosokat hallgatok/nézek. https://www.youtube.com/c/JTCGuitar
Egy jó alap találása, más zenészekkel való beszélgetés, közös zenélés másokkal
Hát én most ebben a csapdában vagyok, jelenleg (legalább) tíz hónapja nem öröm magamnak sem a gitározás és a zenélés sem... de lehet, hogy évek óta nem, csak nem mertem magamnak se bevallani.
Igen, ott a zenehallgatás (és a zene átéláse) szerzi a flow-élményt. Persze lehet, hogy a tevékenységgel együtt még "flowbb" a dolog, de sokszor a zenehallgatás is akkora élmény, hogy nyugodtan hívhatjuk ennek.
Lehet, hogy számodra saját magad belső világának és érzéseinek megmutatása a fontos, és a gitár is "csak" egy eszköz ebben, akárcsak a keverés. Az biztos, hogy amikor alkotsz, akkor lelkessé válsz (ugyanis láttam ezt a folyamatot nálad), és a lelkesedés jelzi, hogy a lelked örül ennek (a nyelvek sokszor nagyon jól kifejezik a dolgokat a szavakkal).
Szerintem pont ez a sorrend. Ha magunknak nagy öröm a gitározás, akkor ez az öröm megjelenik a zenénkben is, és ez fog tetszeni a népnek is és a gitárosoknak is.
Igen, a koncentráció és a flow hasonló tőről fakad, a figyelem fókuszálása mindkettő. Az utóbbi ellazultabb, ezért "örömtelibb" (kevésbé vonódik bele intellektus). De a folyamat hasonló.
Ennél már csak az a jobb, amikor a tudatosságra is tudatos közben az ember, nem csak a tevékenységre, mert akkor egy még fullosabb spektrumon fogja fel a élményt.
Nálam az egyébként ritkán érzett flow egy bizonyos tevékenység gördülékeny, odafigyelést nem, vagy csak másodlagosan (szinte tudat alatt) igénylő folyamat. Ilyen volt például gitáron egy viszonylag egyszerű húrkihagyásos szólótechnika gyakorlása. Először természetesen oda kellett rá figyelni, amíg megtanultam, de gyakorlás közben eljutottam arra a szintre, hogy a lehető legkevesebb izommunkával mintegy áramlani éreztem az ismétlődő mozdulatokat. Hasonló, mint egy szabadon csörgedező patak. Nagyon harmonikus élmény volt, és annyira unikális, hogy bármikor felismerném, ha újból érezném. És valójában vágyom is rá, úgyhogy még az is előfordulhat, hogy újra előveszem a gitárt.
Ez nálam a koncentráció, amikor olyan erősen fókuszálok például a munkámra, hogy szinte teljesen kizárok minden mást. Egy következő hozzászólásban leírom, hogy az én értelmezésemben mi a flow.
"mert ha elvesszük mögüle a zenét, akkor huss, oda a flow is. " :D
Számomra ez a szó tényleg csak a belemerülést jelent egy adott munkafolyamatba, nem feltétlen jelenti hogy katartikus élményt élek át közben amit gitározás közben néha-náha átél az ember vagy zenehallgatás közben.
A keverés, maszterelés is egyfajta flow állapot, még ha csendesebb tevékenységek is. A lényeg a beleveszés, áramlás egy adott feladatban/tevékenységben, vagyis a feladattá válás - nem pedig a minőség.
Az "örömteliségét" az adja, hogy addig se kattog az elme a hülyeségein, nem kreál átmenetileg problémákat, stb, egyszóval "lekötik a gyereket"
Aztán ha megvan a keverés, felocsúdik, "jajmár ennyi az idő, mennyi dolgom van ma még, a fenevigye" és el is oldalgott a fló.
Erre nem tudom a választ, de ha nincs ütemérzékem, akkor nem lesz flow sem.
És szerintem egyébként sem közvetlenül és önmagában az ujjdobolás váltaná ki, mert ha elvesszük mögüle a zenét, akkor huss, oda a flow is.
Értem mire gondolsz, csak annyit kérdeznék, hogy szerinted ha pl az asztalon dobolsz egy jó zenére, az lehet flow-élmény? :) Ott aztán tényleg nem kell semmi technikai tudás, csak ütemérzék. :)