Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Viszont a lököttségem határtalan.
Épp a mohó bogárpattintóról kerestem fejzsugorító leírást, amikor ráakadtam egy matematikai gyöngyszemre, a reciperexkluzívára. Erről rajtam kívül mindenki tudja, hogy egy olyan szám, ami önmagán kívül minden számmal egyenlő. Ez elsőre talán értelmetlennek tűnik, de a kávéházi számlák végösszege gyakran pont ilyen: a valós fogyasztáshoz semmi köze sincs. Pláne, ha egy-két pángalaktikus gégepukkasztó is szerepelt a fogyasztásban. Nem véletlen, hogy az időutazás matematikai leírását (bisztromatika) is egy kávéházban találták fel, amihez nélkülözhetetlen a reciperexkluzíva.
Nagyon kellene fejlődni, de amikor nem full time vagyok elfoglalt, akkor csak bambán bámulok kifelé a fejemből. Ahhoz sincs energiám, hogy ezt a tevékenységet ne bambán végezzem*.
Igen és igen. Azaz lesz hozzá közösségi felület, ami több, mint fórum, mert személyre lebontott feladatok, visszajelzések, tanmenetek lesznek ott. Tehát munkára, iránymutatásra, tanulásra fejlődésre lesz kihegyezve, beletéve a tudásom legjavát. És természetesen, mint minden értékteremtő szolgáltatás, ez is az aktív, előfizető tagoknak jár majd. Aki komolyan befektet a saját fejlődésébe és elkötelezetten dolgozik, annak jár ez a képzés.
Köszi. Tegnap este a világvége vonatkozásában felmerült a fejemben egy történet. Szerepeltek benne delfinek, egy pesszimista robot, a gluon-párok és a gravitáció közötti összefüggések, a vasúti váltókezelés és a vogon költészet is. De már túl későre járt az idő, így nem fogalmaztam meg. Egyszer majd leírom, de addig fogalmatlanul lebeg abban a mérhetetlen ürességben.
Sok sikert az új fejezetnek!
Biztos vagyok benne, hogy értékes anyagok kerülnek majd fel az új oldalra.
A korábban a fészbúkos csoportban közzétett anyagok meglepően jól szerkesztettek, könnyen olvashatóak, és hasznos tartalommal bírnak.
Én biztosan tagja leszek a csoportnak. A fizetős jelleg miatt már csak azért is megtalálom majd az időt is, hogy átrágjam magam az új anyagokon.
Sok sikert Tamás!
Lesz majd betekintés előtte, YouTube-ra kiteszek majd rövid anyagokat ízelítőnek a nyár folyamán.
Voltam már tag ilyen membership jellegű havidíjas csoportokban (például marketing témakörben), és utána is néztem a dolgoknak, kivétel nélkül mindig az van, hogy az előfizetés megszűnésekor a hozzáférés is megszűnik. Amúgy pont ilyen módon működik a Patreon is, ott is addig látom a fizetős tartalmakat, amíg előfizető vagyok. Sőt, a Netflix, HBO is ilyen. Viszont három dolog miatt ez teljesen rendben van: egyrészt az anyagoknak a célja, hogy beépüljenek és tudássá váljanak. Azaz a tagság végén mégsem veszíted el őket, ha a tagságod során felhasználod és feldolgozod az anyagokat. Másrészt az ilyen csoportoknak mindig a közösség a legnagyobb vonzereje, mert információt bármiről és bárhol lehet találni, de jó közösséget sokkal nehezebb. Közösségben a tanulás hatékonyabb, mert egymást motiváljuk, és erről szólnak ezek a csoportok. Harmadrészt pedig a havidíj mértéke egy elkötelezett és fejlődni vágyó gitárosnak nem lesz jelentős, főleg összehasonlítva azzal a fejlődéssel, amelyet megszerezhet általa. Olyan is előfordulhat, hogy valaki tudja, hogy most lesz egy sűrű időszaka, amikor valamilyen okból átmenetileg biztos, hogy nincs ideje (pl. házfelújítás, stb). Ilyenkor szünetelteti magát, és amikor újra tag lesz, akkor a korábbi anyagok és a csoportbeli ismerősei ugyanott várják majd, ahol a szünetelés előtt hagyta őket.
Érdekesen hangzik. Jó lenne látni egy-egy rövid videó részletet néhány anyagból. Illetve az is érdekelne, hogy ha valaki szüneteltet, vagy megszünteti az előfizetését, akkor továbbra is hozzáférhet-e az előfizetett korábbi anyagokhoz, vagy elveszti azokat?
Először is: ez a fórum változatlan formában megmarad ezentúl is. Sőt, a fórum résztvevői közül néhány kollégára fontos szerep vár az új fejezetben is: egy szép feladatra kérném fel őket.
Az új fejezet lényege, hogy szeptember 1-én (vagy még előtte) elindul a fejlécben látható gitárszóló tanfolyam, egy külön e célra készülő honlapon, és havi előfizetéses rendszerben fog működni. A havidíj nagyjából 15ezer forinttól indul majd (két kategória lesz), és szerintem ár-érték arányban nagyon meg fogja érni mindenkinek, aki szólózásban szeretne előrelépni.
Ebben a tanfolyamban lesz közösségi rész is (kérdések, válaszok, közös kihívások, nyeremények, stb.) és ehhez keresek két vagy három online segítőt. Nekik az lesz a feladatuk, hogy segítsenek az új tagoknak, válaszoljanak kérdésekre, véleményezzék az alkotásokat, vagy röviden fogalmazva: legyenek aktívak, és hozzák el az itt nálunk megszokott segítőkész és előremutató hozzáállást. Cserébe a segítők teljeskörű és ingyenes örökös tagságot kapnak, hozzáférhetnek az összes tananyaghoz (amely havonta folyamatosan bővül majd), és részesei lehetnek egy egyre népesebb és aktívabb gitáros társaságnak.
Van is több konkrét jelöltem a két-három segítő személyére innen a fórumból. A jelöltjeimnél nem azt néztem, hogy ki milyen régóta gitározik, vagy mennyire gyorsan játszik futamokat, hanem azt, hogy odafigyelve, aktívan hozzátett a fórumunk színvonalához: ötletekkel, biztatásokkal, tanácsokkal, kérdésekkel, felvételekkel.
Nem írom még meg őket :D Azt találtam ki, hogy ha olvasod ezt a felhívást, és lenne kedved ezt a segítői feladatot kipróbálni, akkor jelentkezz itt: https://tinyurl.com/rock-szolo-csoport
Aki a fenti linken jelentkezik, és eleve a jelöltjeim között szerepelt, azt emailben megkeresem, mert ez azt jelenti, hogy tökéletes az egyezés: én is gondoltam rá, és neki is lenne kedve ehhez.
Ha van bármi kérdés, akkor jöhet nyugodtan itt is, vagy emailben is.
Nagyon köszönök minden segítséget és véleményt, amit tőletek kaptam az elmúlt évek során. Külön köszönöm, hogy elviseltétek az abszurd agymenéseimet, és a zenei amatőrségem. Talán még összefutunk valahol, bár ti valószínűleg nem szeretnétek. Mivel én ezzel nem értek egyet, addig is megpróbálok sok agyament dolgot kieszelni. Sziasztok.
2k körül elég sok minden szokott lenni (gitár attack, basszus presence, pergő smack). Gyakorlatiasabb módon közelítettem meg a kérdést. 2k-nál elkezdtem emelni, amíg nagyjából megfelelőnek találtam, és egy kicsit lenyomtam egy kicsit ugyanezt a tartományt a multiband kompresszorral, ezzel tettem még egy ilyen kört, és jó lett.
Köszi. Netán hallottad az eredeti mix-et is?
Ilyen energikusabb (gitárcentrikus) zenénél én sem szoktam hátrébb tenni a gitárokat. Könnyen veszíthetnek az energiájukból. Ha van ének, akkor ott persze azt is figyelembe kell venni. Persze ízlés kérdése.
A mastering szakaszban ezt gondolom úgy érted el, hogy megnézted az adott frekvenciatartományt, hogy van-e ott más domináns zenei információ a pergőkön kívül, és mivel nem volt, ezért akkor rá tudtál engedni egy emelést egy viszonylag keskeny sávban. Jól vezetem le a gondolatmenetet?
Szépen kinyitottad, fényesebb lett tőle a felvétel. Az a tippem, hogy a keverést egy gitáros végezte, mert nagyon előrerakta a gitárokat, kicsit több egyensúly szerintem jót tenne a mixnek.
Köszi.
Jó volt a mix, bár egy kissé tompa. Kicsit kevés volt a low-end, javítottam a mély-közép tartományt, a pergő dobot kiemeltem 2k körül, és a magas tartományban meg kellett szelídíteni a cineket. Adtam neki egy kis 3D mélységet is, és természetesen beállítottam a végső jelszintet.
Egy helyen van valami furcsaság, de az szerintem nem 1:52-nél van. Mit hallasz ott furának? Mindenesetre valószínűleg már eleve benne volt a felvételben.
Sajnos a téma annál összetetteb, mint hogy itt le tudjam írni rögtön implementálható módon, ezért csak a lényeget fogalmaznám meg.
Arról van szó a konkrét esetre vetítve, hogy a basszus sávon (buszon) elhelyezünk egy kompresszort, amit a lábdob sávról (buszról) vezérelünk (sidechain - oldallánc). Így amikor a lábdob megszólal, akkor az vezérlő jelként kikerül a basszus kompresszorára, ami "megülteti/guggoltatja" (ducking) a basszust arra az időre, amíg a lábdob szintje nem esik a rá vonatkozó megadott küszöbérték alá. Érdemes lehet nem broadband (szélessávú), hanem multi-band (többsávos) kompresszort (pl. FabFilter Pro-MB, Waves C6), vagy dinamikus EQ-t használni (pl. FabFilter Pro-Q3, Kirchhoff EQ), de szóba kerülhetnek még a spektrális EQ-k is (pl. Soothe, DSEQ). Nem minden dinamikus eszköz rendelkezik sidechain szolgáltatással.
Köszi Fox mester!
Ehhez a side-chain cucchoz sajnos végképp nem értek Amúgy van benne valami, eléggé egybeolvadnak, néha nehéz érzékelni külön (főleg a refrénben).
Zárójel:
- Nagyon tetszik ez a jazz klubos hangulat.
- A lábdob és a basszus hangszer nagyjából azonos frekvenciatartományon osztozik. Lehet, hogy érdemes lenne megpróbálni sidechain kompresszióval kicsit lejjebb küldeni a basszust, amikor a lábdob megszólal. Sajnos ezt nem tudtam jól megfigyelni, mert a gitár alól nehezen hallom ki, az elején van egy rövid rész, ahol tudnám hallani, de mire ráállna fülem, addigra bejön a gitár.
- A gitár nekem egy kicsit hangos a kísérethez képest.
A közös szólóval kapcsolatban: ha esetleg valaki az info kukac kezdetű címemre küldte a szólóját és nem kapott tőlem választ, az azért van, mert (ahogy most kiderült) gond van ezzel a címmel és nem továbbítja a küldeményeket. Úgyhogy ez esetben írjál itt vagy a gmailes címemre (a nevem és a végén egy kilences).
Szia Ákos, nagyon szépen fogalmaztad meg, és úgy tudom, hogy Imi számára is ez volt az egyik legfontosabb, hogy a zenéjében tovább él és gondolunk rá.
Itt a fórumon szerveztünk egy közös emlékszólót, és még pont van pár nap a kibővített határidő végéig. Ha szeretnél csatlakozni, itt töltheted le a zenei alapot: #93752
Basszus, én meg még csak most olvastam a hírt...nem találok szavakat...Isten nyugasztaljon kedves Imi! Köszönöm a sok fantasztikus zenét, az érzelmes, fantasztikus szólókat, a kedves kommenteket a saját dalaimra...a zenéidben tovább élsz... örökké...:(
"Gluing" A különböző dinamikájú csatornák (sávok, hangszerek, egyéb) összeragasztására szolgál, ami által az eredmény koherensebb lesz. A megvalósításához egy megfelelően beállított kompresszorra van szükség.
A MasterDesk-et még nem használtam, de úgy tudom, hogy jó cucc. Ne feledkezz majd meg a Black Box HG-2-ről és a Shadow Hills-ről, mert szintén nagyon jók. Ezeket én is használom.
Dinamika alatt most csak olyasmit értettem, hogy pl. a fő gitársáv mellett a színező szólam mondjuk az egyik témánál túl hangoska lett (nagyon előtérbe került), mert magasabb hangokat játszik. Ilyenkor szoktam halkítani azokat a részeket, ahol már elég magas hangok vannak, mondjuk 0.5-2db-el. Vagy pl. egy téma közepénél válik ketté a gitárszólam, ilyenkor az éles átmenet miatt pl kell egy kis "simítás".
Más: tetszik ez a bx masterdesk nevű kis plugin, amit múltkor ajánlottál itt, ma remasterelgettem az összes idei dalomat (kivéve, amiket te mastereltél), sokat lehet vele dobni rajtuk. De ezeket már csak év végén tolom majd fel, ha teljesek lesznek az EP-k.
Egyébként azért is volt most gyorsabb az alkotási folyamat, mert én 22 éves koromra/tól kezdtem el azt amit mások 15 körül: párkapcsolatokba ki-be lépkedni ahogy az élet hozza, így aztán csapongok jobbra-balra néha, de kifejezetten jó ihletet ad a zenéhez :D
Most is egy nagy döntés/kérdés előtt állok és passzolt ez az alap a hangulatomhoz, így jött magától :)
Általában a gitározásom 70%-ában imprózgatok, így amikor találok egy alapot ami nagyon fekszik gyorsan megpróbálok ilyen első "belső" hallásra jövő dallamokat akár egy refrén jelleget megalkotni aztán köré húzom ami úgy jön.
Ezzel olyan különösen sokat nem bütyköltem, főleg hogy az alap április közepén jött ki, szóval kb nettó 10 órát mondanék a felvétellel együtt. A felvétel volt kb 2 óra mire sikerült egy számomra elfogadható take-t varázsolnom.
A felvétel live-take amire most kifejezetten büszke vagyok, mert fejlődöm a "lámpalázban" :D
Éneklésben sajnos nem tudok segíteni.
A reverb veszélyes, mert könnyen ellenkező hatást lehet vele elérni, vagyis még inkább a háttérbe kerülhet az ének (illetve bármi).
A háttér vokál viszont nagyot tud dobni rajta, pláne, ha két oldalon szól (kétszer rögzítve), akár más szöveggel/dallammal. De lehet szó scream vokálról is (abból elég lehet akár egy sáv is). Stílus, szám és ízlésfüggő dolog.
Kiugrás ellen gluing. Nem csodaszer, de ha minden más jó, akkor azzal még jobb lesz.
Nem tudom, milyen automatizmust használtál a gitároknál, de szénné torzított gitároknál szerintem kerülni kell a rövid idejű hangerő módosítást (kivéve a javítást).
Két időtartamra értelmezhetjük a dinamikát: hosszabb (macro), illetve rövidebb (micro). A volume automation nincs hatással a mikrodinamikára, mert a halkabb részeket is erősíted, ezért a dinamika nem változik az adott időtartamban, csak hangosabb lesz minden. A makrodinamikára szerintem kevésbé vagyunk érzékenyek, és legfeljebb a szám felépítésénél lehet szerepe. Heavy gitároknál elég kicsi a dinamika (az erősítők kompresszálnak). Ha valóban dinamikát szeretnél növelni, akkor expander-re lesz szükséged, vagy visszább kell tekerni a gain-t az erősítőn.
Persze simán lehet, hogy több mindenben is tévedek, mert a fejtegetések egy része csak az elmém szüleménye. Keveredik a valóság és a fikció.
Örülök, h tetszett
Huh, azt kihallottad? :) 1-1 mondatrészt akartam megtámogatni pici háttér-dallamkákkal.
Köszi a zárójeleseket!
Tudod, hogy vagyok vele, nem túl jó, nem akarom igazán előretolni. Egyébként vmiért eléggé hátra vannak tolva más blekkmetálban is a vokálok. Mondhatni, referenciához igazítottam.
A renfrén-énekre kicsit több reverbet toltam, de igen, nem lett vmi jól kiemelve.
Felsőtamok kiugranak sajna..
Elég sok fader-automatizációt alkalmaztam a gitároknál (itt-ott doboknál is), talán emiatt érezhető hullámzás, ill. 1-2 helyen a kész mixben is halkítottam, mert túlságosan kiemelkedett (pl. 1.37-1.40, 2.28-2.40). Ezt dinamika miatt is fontosnak tartom, és az sávok viszony-arányai miatt főként.
Nagyon klassz.
Különösen tetszett a verse alatti ének. Különleges volt.
Zárójel:
Az ének kicsit halk nekem.
A refrén alatt jó lett volna az éneket valahogy kiemelni (pl. háttér vokállal, vagy más effektezéssel).
A dobok szerintem néhol kiugranak.
A doboknak kellene egy kicsit több energia.
A kick szerintem halk.
A crash nagyon élesen és fémesen szól.
2:39-nél van egy (rövid) hangerőesés.
Hullámzást is hallani vélek, olybá tűnik, mintha csoport kompresszort használnál (magas threshold-dal és magas ratio-val), de lehet, hogy másról van szó.
Noha én nem ismertem személyesen Imit, de nem volt videóm jó pár éve, hogy pár bíztató szavat ne kaptam volna Tőle. Példamutató volt a kitartása és a zene iránti szenvedélye, talán egy zenei közösségre nézve ez a legjobb "hagyaték" :)
Ez tényleg így van, nagyon jól levezetted. Amikor a Spring EP-t 2016-ban még nem én kevertem, akkor a hangmérnök által küldött első mix nagyon távol állt tőlem (pedig nem használt katedrális reverb-et sem, hanem csak a saját elképzeléseit megvalósította, nagyon színvonalasan amúgy). Tehát hiába volt kitűnő a mix, nekem nem tetszett, mert más volt az elképzelésem.
Elegendő a kész mp3-at küldeni emailben, tehát külön szólósávra most nem lesz szükség. (Ha esetleg vasárnapig valakinek nem fér bele, de pár nappal később már igen, akkor szólj és megvárunk.)
Ennek több oka is lehet. Egyrészről Tamás egy , másrészről a lehallgatási környezeted esetleg nem ideális, harmadrészről nem minden hallatszik definitíven, egy-két dolog csak megfelelő koncentrációval hallható meg. Például a tapsot hallottad a refrén alatt?