Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Midenesetre nagyon szépen szól, olyan dolgokat nem hallok ki mint Tamás, nincs annyira jó fülem, de mindig érezni a "profi studió minőségű" hangzást egy-egy munkád után.
Ez ezzel jár. Furcsa lenne, ha az építési vállalkozó olyan házat építene nekem, ami neki tetszik, és nem pedig olyat, ami nekem.
Én egyébként is legutóbb csak a vokálban segítettem neked (részben), és a master-t csináltam.
Igen, de itt tömegtermékben is kell gondolkodni szerintem. Hiába jó a zene, ha a produkció hallgathatatlan. Tehát ha én nagyon szeretném például azt, ha az egész zene egy katedrálisban szólna, akkor azt a kakofóniát senki nem hallgatná szívesen. Másfelől ott van a megrendelő, akinek többnyire lehet elképzelése arról, mit szeretne hallani, tehát kordában tarthatja az elrugaszkodott ötleteket. Feltételezve, hogy tényleg van elképzelése legalább arról, hogy amit hall az jó, vagy nem. Jelen pillanatban portfoliót gyártok, aminek azt a célt kellene tudnia szolgálni, hogy kívánatossá tegye a portékát a potenciális megrendelőim számára. Ha én az átlag zenehallgatóétól túlságosan eltérő ízlésre, technikai, vagy képességbeli hiányra visszavezethetően nem jó terméket árulok, akkor senkit sem fog érdekelni. Tehát az a kérdés számomra, hogy a játéktéren (ballpark) vagyok-e, vagy odakint a porban játszok. Nekem hiába tetszik (esetleg nagyon eltérő ízlés miatt), mert nem én fogom hallgatni, hanem a közönség.
Szóval művészkedni jó ebben a produkciós szegmensben, de bizonyos kereteken belül (ld. a katedrális példáját). Zenében sokkal szabadabban lehet gondolkodni, ott az újszerűségnek sokkal inkább van létjogosultsága.
Szerintem a keverés is ugyanolyan értékes kreatív folyamat, mint a zeneszerzás, tehát erre is érvényes, hogy egy saját világ sokkal izgalmasabb, mint egy sokadik klón világ. Az persze külön kérdés, hogy a saját keverési világ találkozik-e nagy kereslettel, de ezt már nem tudjuk befolyásolni. Csak annyi a dolgunk, hogy magunkat fejlesztjük, és arra megyünk, amerre a leginkább szeretnénk menni. A többi a világ dolga. :)
Szia. Szerencsére nem. Az Eventide (hardver és szoftver gyártó) dolgozói feljátszották a számot újra.
A keverés úgy történik (általában és most is), hogy rögzítik a hangszereket, mindegyiket külön sáv(ok)on. Ezeket a sávokat kell úgy összeszerkeszteni és effektezni, hogy az eredmény kész zene legyen. Jelen esetben 40 sávról van szó. Ebből lett nekem 95 csatornám a saját játékteremen. A keveréshez 232 db (52 különböző) plugin-t használtam.
Egészen biztosan nem fogok nyerni, mert egyrészt ez bizonyos mértékben szubjektív műfaj, másrészt előírás volt az Eventide Flanger és Phaser effektek jól hallható módon történő használata (mert az eredeti felvétel is erősen használja őket). Én pedig rendkívül kreatív módon az intro gitárra és wurlitzer-re tettem a flanger-t, az outro gitárokra pedig a phaser-t (igaz, ezt automatizálva). Szerintem sokaknak fel sem tűnne, ha nem tudnának róla (nekem sem). Úgy éreztem, hogy elrontanám velük a számot, ha máshova teszem, ráadásul sokkal hallhatóbban.
Ez így van, de lehet, hogy nem fogalmaztam pontosan. Ha a saját zenémet csinálnám a magam módján, akkor teljesen rendben lenne. A portéka azonban itt nem a zene, hanem a keverés. Negatív irányban nem szeretnék kilógni a mezőnyből. Ha másmilyen a munkám, de jó és kellemes hallgatni, akkor minden rendben.
Szerencsére az ízlésed kitűnő, tehát az utolsó mondatban levő veszélyt ezzel el is hárítottuk.
Szerintem az a legfontosabb, hogy a saját fülednek és értékítéletednek a legjobban megfelelő keveréseket készítsél. Ha úgy érzed, hogy szívesen hallgatod a végeredményt, akkor megtettél mindent. Mindenki pontosan 1 ember véleményét tudja befolyásolni: saját magáét. Úgyhogy másoknak vagy tetszik a végeredmény, vagy nem. Ha neked tetszik, akkor kész is van a dolog.
Sokszor pont az erős elképzeléssel rendelkező alkotók hoznak újat. Aki azt nézi, hogy ne lógjon ki a sorból, az egy dolgot fog biztosan elérni: hogy nem lóg ki a sorból. :D
Emlékszem rá, hogy szinte rögtön a találkozásotok után felhívott, és büszkén mondta, hogy élőben találkozott Jónás Tamással :D Itt találkozatok először tudomásom szerint. Ennyi idő után is tudom idézni a szavait: "nem csak gitározában jó Tamás, hanem emberileg is." Jó volt újból meghallgatni, örök emlék m/
Szép meghallás. Valóban, ezeknél a zenéknél (ami nem metal, vagy hard rock) competitive szintet (kb. -10LUFS-t) célzok meg.
Igen, némelyik mai füllel hallgatva nem igazán kellemes. Ez az eredeti (50 éves): LINK Szerencsére nem az eredeti sávokat kellett megkeverni, hanem az Eventide-nál rögzítettek egy cover-t.
Igen, erre törekszem általában, és egyre inkább. Viszont el szoktam azon gondolkodni, hogy vajon jó úton járok-e ezzel, nem válik-e túl sterillé, ezáltal hallgathatatlanná. Mivel nem igazán hallok ilyen tiszta keveréseket, mosottabbat annál inkább, vannak kétségeim. Lehet, hogy én lógok ki a sorból, és valójában rossz az, amit csinálok, és csak a kifacsart ízlésem miatt tartom jónak?
Igen. Az analógot azért is szeretjük szerintem, mert azon nőttünk fel, melegebb a hangzás, jobban hallgatható a zene egy kis harmonikus torzítással és a színezéssel is teltebben szól. Digitális környezetben is leginkább analóg modellezéssel érhető el ez.
Ez egy 2011-es közös felvétel Imivel, ekkor készült az első olyan videó, amikor együtt játszunk. Nekem ez az egyik kedvenc alapom volt akkoriban (félpercenként fél hangot lép az alaphang Hm és Dm között), Imi viszont akkor hallotta először és mégis kapásból ilyen jókat improvizált négy moll hangnemben.
Nagyon szép tiszta keverésnek hallom, és az is tetszik, hogy a régi kornak megfelelően a teljes jelszintben nem mentél el a loudness war irányában, hanem egy arany középutat használtál. Ezek a régi zenék eredeti keverésben sokszor kásásak, itt viszont kristálytiszta volt minden. Rengetegen emlegetik az analóg hangzás előnyeit, de szerintem ez a mai modern digitális eszközökkel is elérhető, kicsit máshogyan.
Sziasztok.
A legújabb keverésem. Az Eventide keverési versenyt hirdetett fennállásának 50. évfordulója alkalmából, aminek keretében ennek az 1968-os zeneszámnak a keverését kellett elvégezni. Ezzel a munkával neveztem a versenyre.
Szintén akkor reggel kaptam én is a hírt Gergőtől...nagyon sajnálom, hogy ez lett a vége, én nem is tudtam, hogy 10 éve tartott a küzdelem. Elképesztő. Gondoltam rá én is sokat, hátha a pozitív gondolatok eljutnak odáig. Én ugyan személyesen nem találkoztam Imivel, de emlékszem, hogy mindig nagyon kedves és bátorító üzeneteket írt, ha esetleg egy saját kis ötletet osztottam meg vagy ha közös topic szólózás volt terítéken.
Nyugodjon békében és sok lelki erőt/kitartást kívánok Mindenkinek ebben a helyzetben!
Találtam egy nagyon szép alapot Imitől, és ha mindenki egyetért, akkor erre játszhatnánk. Kb. 60 másodperc szóló jut így mindenkinek.
A beküldési határidő lehetne jövő hét legvége, azaz május 8. vasárnap estig. Ha elkülditek nekem a felvételt (a teljes szóló mp3-ban), akkor egymás után rakom őket, és a közös szólót feltöltöm.
Drága Imi! Csak a test nyugszik, a lélek magasan szárnyal...
Örülök, hogy találkoztunk ebben az életben, nagyszerű ember voltál és maradsz.
Köszönöm, hogy közösen dolgozhattunk ezen a zenéden anno 2014 körül.
Imivel több mint 10 éve rendszeresen tartottuk a kapcsolatot skyponon, egészen mostanáig, ez miatt is nagyon közel állt hozzám Imi. Sokszor órákig tartottak ezek a beszélgetések, nagyon jókat lehetett vele beszélgetni. Aki beszélt már vele akár telefonon akár élőben, az tudja, hogy mennyire sugárzott belőle a jóindulat és a szeretet. Nagyon furcsa lesz, hogy nem fog rám írni ennyi idő után, hogy: "tudunk egy kicsit beszélni? Csináltam egy új zenét, kérlek mondj róla véleményt"
Imivel még előző héten beszéltem utoljára, és azt mondta, hogy egy facebook csoportba megosztotta a zenéjét és több mint 1000-en meghallgatták, és nagyon sok pozitív üzenetet kapott utána, és annyira jól esett neki, hogy az mondta ez az amire legjobban vágyik az életben, neki nem kell pénz, vagy bármi más, csak az, hogy minél több emberhez eljusson a zenéje. Ezért megkért engem arra, hogy készítsek neki egy weboldalt, hogy minél több helyre eljuttassa zenéit. Ilyenkor kezdett romlani az állapota, de az utolsó erejével még összeírta a kedvenc saját zenéit, és együtt kitaláltuk, hogy nézzen ki a weboldal. Mintha egy utolsó kívánsága lett volna felém, hogy ez még elkészüljön. :(
Miután elkészültem vele, vártam Imire, hogy közzétegye itt a fórumon, de sajnos az állapota miatt ezt már nem tudta megtenni:
"Imi különlegesen kedves, jószívű, segítőkész és optimista ember volt"
Lesújtó hír...
Én ezt a topikot többnyire csak olvastam, de...
Imit személyesen nem ismertem, de emailben és telefonon sokat beszélgettünk. Zenéről, technikáról és személyes dolgokról is, sok szeretetet, megbecsülést, támogatást kaptam tőle, így, ismeretlenül is.
Zenéiből többször is merítettem ihletet, amikor elakadtam.
Megbeszéltük, hogy elmegyek hozzá és személyesen is megismerjük egymást, de ez most már soha nem fog létrejönni, és ez az egyik legjobban sajnált elmulasztott dolog lesz az életemben.
Nyugodj békében, Imi! A világ sokkal kevesebb lett Nélküled...
Imi különlegesen kedves, jószívű, segítőkész és optimista ember volt, és az utóbbi években azt is megmutatta, hogy egy nagyon nehéz helyzetben is a lehető legtovább megőrizte az erejét és a bizakodását. Példát mutatott az életével.
Emlékezzünk rá azzal is, hogy ma az ő zenéit hallgatjuk. Csodálatos dallamokat alkotott.
Egy olyan fényképet kerestem elő most a tiszteletére 2012-ből, amelyen Imi éppen most kapta meg a kategóriagyőzelemért járó díjat a gitárversenyen, és a többi győztessel együtt áll a Syma csarnok színpadán. Tudom, hogy mennyit jelentett számára ez a díj, az oklevél bekeretezve felkerült a szobájának a falára.
Előttem mindig bizakodó volt a gyógyulásával kapcsolatban. Sokat szenvedhetett az elmúlt évek során, de mindvégig alkotott.
Számunkra túl korán rendelte magához őt az Úr. Angyalként fog segíteni bennünket abban, hogy jobb emberek legyünk földi életünk során.
Szia Imi, búcsúzom tőled. A tested nyugodjon békében, a lelked pedig szárnyaljon.
Reggel írta a hírt Gergő, nem hiszem el. Drága Imi, pedig szombaton még annyira bíztam benne, hogy rendbe jössz és gitározunk még Az angyalok vezessenek utadon drága barátom, Te gitáros csoda
Imi felesége Ildi kérésére közlöm a hírt, hogy ma hajnalban Imi végleg elaludt. “Már az angyalok között van, mert Ő is angyal volt.”
Köszönik barátainak, hogy mellettük voltunk.
Szuper lett, és nemcsak maga a zene tetszik nagyon, hanem a hangzás is, olyan krémes ez a Fender, hogy hozom a teljes kiőrlésű kenyeret, rá lehet kenni.
Ezt az írásodat meg is osztottam a GSFanatic oldalon a legutóbbi cikkem alatt kommentben, de lehet, hogy külön be is másolom a főoldali üzenőfalra is.
Ezt írtam:
Tananyag ajánló: tegnap a fórumunkban Fox egy részletes anyagot írt hangtechnikai témában, ábrákkal és leírásokkal. Szenzációs, részletes, informatív, hasznos. Ha érdekel a téma, nyisd meg ezt az oldalt és keresd a #93688. hozzászólást: http://www.hangmester.hu/forum.php?topik=267&start=0
---------------------------------------
ADSR burkológörbe
---------------------------------------
Az ADSR a (többnyire zenei) hullámformák időbeli lefolyását jellemzi, és az Attack, Decay, Sustain, Release elnevezések rövidítései.
-------------------
Attack
-------------------
A hang azon szakasza, amely alatt a jelerősség eléri a maximumát. Doboknál ez a felfutás nagyon rövid idő alatt megy végbe, más jellegű hangszereknél pedig lassabban.
-------------------
Decay
-------------------
A hang azon szakasza, amely a maximális csúcsról a Sustain szintjére csökken a jel erőssége.
-------------------
Sustain
-------------------
A hang azon szakasza, amely alatt a hangerő közel állandó.
-------------------
Release
-------------------
A hang azon szakasza, amikor a hangerő 0-ra csökken a Sustain szakasz után.
Bizonyos hangszereknél egy-egy szakasz hiányozhat (pl. dobok). Kompresszálással a burkológörbe alakja és szakaszainak hossza bizonyos mértékig szabályozható.
Pergődob hullámformája
Zongora hullámformája
A képeken látható, hogy míg a zongora hullámformája megfelel a teljes burkológörbének, addig a pergődob csak Attack és Release szakaszokat tartalmaz.
---------------------------------------
Néhány kompresszor plugin bemutatása (digitális / analóg (modellező))
---------------------------------------
Videó hiányában a lehetőségek a kompresszor plugin-ek elméleti bemutatásra korlátozódnak. A kompresszor plugin-ek tartalmazhatnak további funkciókat is, ezeket itt nem tárgyaljuk.
Minden kompresszor fizikai, illetve matematikai összefüggések alapján működik. A digitális kompresszorok kizárólag a fizikai/matematikai modell szerinti működést valósítják meg. Az analóg hardvereket modellező kompresszorok pedig próbálják a megcélzott hardver minden tulajdonságát és sajátosságát átemelni a digitális környezetbe. Ilyenek lehetnek a zaj, a torzítás, a szaturáció, és az egyéb paraméterfüggő viselkedés.
Digitális kompresszor (SSL Native X-Comp)
Analóg (modellező) kompresszor (SSL Bus Compressor)
Analóg (modellező) kompresszor (SPL IRON Mastering Compressor)
---------------------------------------
Leveling paraméterek
---------------------------------------
Ezeknek a paramétereknek beállítása befolyásolja a kimenő jelszintet.
-------------------
Threshold
-------------------
Ez a paraméter határozza meg a működési küszöbértéket. Ha a jelszint meghaladja ezt, akkor a többi paraméter beállításainak megfelelően csökkenti a jelszintet. Néhány analóg kompresszor nem tartalmaz beállítható Threshold paramétert. Ezek ún. fix threshold-dal rendelkeznek, és egy Input (máshol Gain) paraméterrel lehet a jelszintet a küszöbérték fölé emelni (pl.: UA 1176). Más eszközön pedig százalékosan lehet beállítani a csökkentés mértékét (pl.: Teletronix LA-2A). Utóbbi példánál a Gain a Make-up Gain-t jelenti, vagyis a kimenő jelszintet állítja be.
-------------------
Ratio
-------------------
A tömörítési arányt jelenti, általában 2:1, 4:1, stb. módon írható le. A 2:1 arány azt jelenti, hogy minden jelszint, amely 2dB-lel meghaladja meg a threshold értékét, a kimeneten 1 dB változást okoz a threshold felett, vagyis felezi a threshold-ot meghaladó jelszintet. Minél nagyobb az arány értéke, annál nagyobb a kompresszió. 10-20:1 esetén már limiterként tekintenek a kompresszorra. 1:1 arány (nem minden eszközben állítható be), vagy threshold alatti jelszint esetén nem történik kompresszió.
Némely eszközön nincs ratio szabályozási lehetőség, ott vagy automatikusan kerül beállításra, vagy fix az érték. Ettől a hangerőcsökkentéstől lesz nem-lineáris a rendszer, mert a bemenetre érkező változás nem vele arányos változást okoz a kimeneten. Ez nem feltétlenül okoz problémát, de keverés közben a plugin sorrend, illetve bizonyos értékek beállításánál felmerülhet.
Az alábbi képen a kompresszort lineárisan erősödő szinusz hullámmal teszteljük. A szaggatott vonal jelzi a bemenő növekvő jelszintet, a folytonos vonal pedig a kompresszor kimenetét a szemléltetés érdekében kismértékű negatív eltolással. Látható, hogy válaszgörbe egy ideig lineárisan követi a bemenő jelet, de a -25dB-es küszöbérték (Threshold) elérésekor a kimenő jel a beállított aránynak (Ratio) megfelelően kisebb változással reagál.
Waves API 2500 kompresszor válaszgörbéje
-------------------
Make-up Gain
-------------------
A kompresszálás során bekövetkező jelveszteséget ezzel a paraméterrel nyerhetjük vissza.
---------------------------------------
Envelope shaping paraméterek
---------------------------------------
Ezekkel a paraméterekkel a kompresszor kimeneti hullámformája módosul.
-------------------
Attack
-------------------
Azt határozza meg, hogy a kompresszor milyen gyorsan lépjen működésbe a threshold értékének átlépése után. Ha gyors értéket állítunk be, akkor a tranzienseket (ld. ADSR Attack) is leszabályozza.
-------------------
Release
-------------------
Azt határozza meg, hogy meddig tartson a kompresszált mód ha a jelszint nagysága a threshold értéke alá csökken.
-------------------
Knee
-------------------
Azt határozza meg, hogy a threshold környékén mennyire induljon lineárisan a kompresszió. Vagyis, ha a jelszint csak kicsit lépi át a küszöbértéket, akkor bekapcsoljon-e a teljes arányú kompresszió, vagy legyen némi átmenet, és egy alacsonyabb mértékű kompresszió következzen be már a threshold előtt kicsivel. A legegyszerűbb esetben ez nem állítható (főleg analóg eszközöknél), máshol hard és soft knee között lehet választani, megint máshol pedig egészen finoman beállítható a két szélső érték között (pl. SSL Native X-Compressor).
Hard Knee
Soft Knee
---------------------------------------
EQ görbék, meredekség, jósági tényező
---------------------------------------
A hangok frekvencia tartományát egy balról jobbra növekvő diagramon képzelhetjük el, és sok digitális equalizer plugin is így ábrázolja.
-------------------
Low/High Cut
-------------------
Ez a hanghullám frekvencia tartományának alsó, illetve felső vágására használható. Ellenkező előjelű meghatározásuk is elterjedt:
Low Cut (LC) = High Pass Filter (HPF)
High Cut (HC) = Low Pass Filter (LPF)
(én a filteres elnevezést használom rövidítve)
A Low Cut azt a görbét határozza meg, ami alatti frekvenciákat kiszűri a többi paraméter értékétől függő mértékben.
A High Cut azt a görbét határozza meg, ami feletti frekvenciákat kiszűri a többi paraméter értékétől függő mértékben.
Low Cut (High Pass) Filter
High Cut (Low Pass) Filter
-------------------
Low/High Shelf
-------------------
Olyan válaszgörbe, amely az egyik oldalán lévő jelerősséget növeli, vagy csökkenti. Van Low Shelf és High Shelf változata. A Low Shelf a bal oldalán csökkenti vagy növeli a jelerősséget, a High Shelf pedig a jobb oldalán a balról jobbra növekvő frekvencia tartományban.
Low Shelf (-)
Low Shelf (+)
High Shelf (-)
High Shelf (+)
-------------------
Bell
-------------------
Harang formájú válaszgörbe, a beállított frekvencián és a többi paraméter által meghatározott környezetében növeli vagy csökkenti a jelerősséget.
Bell (-)
Bell (+)
-------------------
Notch Filter
-------------------
Ez a szűrőtípus csak negatív irányban működik, és egy nagyon keskeny, nagymértékű csökkenést produkál a megadott frekvencián.
Notch Filter
-------------------
Band Pass Filter
-------------------
Ez a válaszgörbe az általa közre zárt frekvencia tartományt engedi át, balról és jobbról egyaránt vág.
-------------------
Flat Tilt
-------------------
Egyenes átmenetű váltó válaszgörbe.
Flat Tilt (Low -)
Flat Tilt (Low +)
-------------------
Meredekség (Slope)
-------------------
Az a dB/oktáv érték, ami a szűrő meredekségét határozza meg.
6 dB/oktáv meredekség
24 dB/oktáv meredekség
-------------------
Jósági tényező (Q)
-------------------
Azt határozza meg, hogy mennyire legyen pontos (keskeny) a szűrő a megadott frekvencián. Minél nagyobb az értéke, annál keskenyebb lesz a szűrő által befolyásolt frekvencia tartomány.
Bár nem tudom mit lehet kezdeni ezzel a felfedezéssel, valószínűleg semmit, vagy maximum én is bemegyek egy hangszerüzletbe mint Tenacious D filmben (ahol ők más összefüggésekre jöttek rá) :D
Jut eszembe a 7 es számról, amit már beszéltünk régebben ( 7 nap egy héten, 7 fejű srákány stb..)
Ezen elkezdtem gondolkozni, hogy régen vajon miért így osztották be az időt ahogy, miért pont 7 nap van 1 héten? Mint amennyi hangból áll egy skála? Aztán továbbmentem, hány hónap van egy évben? 12, mint amennyi összes különböző hang megtalálható egy hangszeren! Nah ez már biztos hogy nem lehet véletlen :D
A mikrofon zajmentességét sikerült, mégpedig a Premiere Pro "noise reduction" funkciójával. (Ez annyira jól működik, hogy a sima kamerahangot is egész vállalhatóvá teszi, és a mikrofonos hangot még inkább.)
A gitár pengetési hangja kicsit talán benne lesz (mert nem szeretném a munkafolyamatot duplázni azzal, hogy mindenhol kiszedem, amikor épp nincs beszéd), de ez szerintem bele fog szépen simulni a vonalból felvett gitárhangba.
Örülök neki. Visszaolvasva, néhány dolgot kifejthettem volna jobban, illetve egy-két plusz kép is jól jött volna. Megcsinálom a képeket, és beteszem újra az egészet.
Ezt hallani kéne, minden téma egyedi.
Sztem amit itt írsz, az poliritmia egyébként. A polimetria a népzenékben (főleg afrikai) menőbb, ahol az egyes hangszerek más-más metrumban (olykor tempóban is..) játszanak és bizonyos szakaszokban érnek össze. (?)
Pergő-lábdob együttállás esetén felütök egy asztrolodzsi tankönyvet, de ált. megelégszem a pergővel is önmagában
Neeee. Már azon töröm a fejem (bár nem vagyok bányász), h meginterjúvollak ezzel kapcsolatban az egyik adásba.
Azért itt most szépen összefoglaltad az alap definíciókat Már tényleg csak a gyakorlat hiányzik (részemről mindenképp..)
* ha jól tudom, olyan EQ is létezik, aminél ha vágod pl a mélyebb tartományokat, automatikusan/párhuzamosan emeli a magasakat is - te biztos ismered, mi ennek a neve.
Igen, volt ma egy videó. Szuper volt, a prog metálért külön piros pont jár.
A polimetriát hogy oldod meg? A lábdob követi a gitárt, a cinek 1/4-eket játszanak, és a pergő egyenletes elosztásban üt?
Nekem 9/8-ra abszolút nem jön ki jól. Konkrétan 3 db 9/8-as ütemem van szaggatott gitárral, majd következik egy 5/8-os, ahol már egyenes dobolást terveztem. Ez meg is van, de a 9/8-ok alatt nem hangzik jól a polymeter (a pergő 4/4-ben üt 3-ra). Olyankor mit csinálsz (csinálnál), ha a a pergőnek és a lábdobnak egyszerre kellene ütnie? Én kihagytam a lábdobot, de tuti nem jó így.
De tartok egy gyorstalpalót, bár nem vagyok cipész.
Az ADSR a (többnyire zenei) hullámformák időbeli alakulását jellemzi, és az Attack, Decay, Sustain, Release elnevezések rövidítései.
Attack:
A hang azon szakasza, amely alatt a jelerősség eléri a maximumát. Doboknál ez a felfutás nagyon rövid idő alatt megy végbe, pad jellegű hangszereknél pedig lassabban.
Decay:
A hang azon szakasza, amely a maximális csúcsról a sustain szintjére csökken a jel erőssége.
Sustain:
A hang azon szakasza, amely alatt a hangerő közel állandó.
Release:
A hang azon szakasza, amikor a hangerő 0-ra csökken a sustain szakasz után.
Bizonyos hangszereknél egy-egy szakasz hiányozhat (pl. dobok). Kompresszálással a burkológörbe alakja és szakaszainak hossza bizonyos mértékig szabályozható.
Itt nem igazán tudom bemutatni, mert mozgókép kellene hozzá. Minden kompresszor fizikai/matematikai összefüggések alapján működik. A digitális kompresszorok a matematikai modell szerinti működést valósítják meg. Az analóg hardvereket modellező kompresszorok pedig próbálják a hardver minden tulajdonságát és sajátosságát átemelni a digitális környezetbe. Ilyenek például a zaj, torzítás, szaturáció.
Threshold:
Ez a paraméter határozza meg a működési küszöbértéket. Ha a jelszint meghaladja ezt, akkor a többi paraméter beállításainak megfelelően csökkenti a jelszintet. Néhány analóg kompresszor nem tartalmaz beállítható Threshold paramétert. Ezek ún. fix threshold-dal rendelkeznek, és egy Gain paraméterrel lehet a jelszintet a küszöbérték fölé emelni (pl.: UA 1176). Más eszközön pedig százalékosan lehet beállítani a csökkentés mértékét (pl.: Teletronix LA-2A).
Ratio:
A tömörítési arányt jelenti, általában 2:1, 4:1, stb. módon írható le. A 2:1 arány azt jelenti, hogy minden jelszint, amely 2dB-lel meghaladja meg a threshold értékét, a kimeneten 1 dB változást okoz a threshold felett. Minél nagyobb az érték, annál nagyobb a kompresszió. 10-20:1 esetén már limiterként tekintenek a kompresszorra. Némely eszközön nincs ratio szabályozási lehetőség, ott vagy automatikusan kerül beállításra, vagy fix az érték. Ettől a hangerőcsökkentéstől lesz nem-lineáris a rendszer, mert a bemenetre érkező változás nem vele arányos változást okoz a kimeneten.
Make-up Gain:
A kompresszálás során bekövetkező jelveszteséget ezzel nyerhetjük vissza.
Visszatérve a nem-linearitásra. Itt egy kép, amin szaggatott vonallal látható a lineáris bemenő jel, amire a kompresszor (LA-2A) a folytonos vonallal jelzett választ adja:
Ezekkel a paraméterekkel bizonyos mértékig megváltozhat a hullámforma.
Attack:
Azt határozza meg, hogy a kompresszor milyen gyorsan lépjen működésbe a threshold értékének átlépése után. Ha gyors értéket állítunk be, akkor a tranzienseket (ld. ADSR Attack) is leszabályozza.
Release:
Azt határozza meg, hogy meddig tartson a kompresszált mód ha a jel ereje a threshold alá csökken.
Knee:
Azt határozza meg, hogy a threshold környékén mennyire induljon lineárisan a kompresszió. Vagyis ha a jelszint csak kicsit lépi át (közelíti meg) a küszöbértéket, akkor bekapcsoljon-e a teljes arányú kompresszió, vagy legyen némi átmenet. A legegyszerűbb esetben ez nem állítható (főleg analóg eszközöknél), máshol hard és soft knee között lehet választani, megint máshol pedig egészen finoman beállítható a két szélső érték között (pl. SSL Native X-Compressor).
Cut:
Ez a jelszint alsó és/vagy felső vágására használható. Ellenkező előjelű meghatározásuk is van:
Low Cut = High Pass Filter (HPF)
High Cut = Low Pass Filter (LPF)
(én a filteres elnevezést használom)
A Low Cut azt a görbét határozza meg, ami alatt lévő jelet kiszűri a többi paraméter értékétől függő mértékben.
A High Cut azt a görbét határozza meg, ami felett lévő jelet kiszűri a többi paraméter értékétől függő mértékben.
Shelf:
Olyan válaszgörbe, amely az egyik oldalán lévő jelerősséget növeli, vagy csökkenti. Van Low Shelf és High Shelf változata. A Low Shelf a bal oldalán csökkenti vagy növeli a jelerősséget, a High Shelf pedig a jobb oldalán a balról jobbra növekvő frekvencia tartományban.
Bell:
Harang formájú válaszgörbe, a beállított frekvencián és a többi paraméter által meghatározott távolságú környezetében növeli vagy csökkenti a jelerősséget.
Notch:
Ez a szűrőtípus csak negatív irányban működik, és egy nagyon keskeny, nagymértékű csökkenést produkál a megadott frekvencián.
Band Pass:
Ez a válaszgörbe az általa közrezárt frekvencia tartományt engedi át, balról és jobbról egyaránt vág.
Meredekség:
Az a dB/oktáv érték, amivel a jelerősség változik.
Q (jósági tényező):
Azt határozza meg, hogy mennyire legyen pontos (keskeny) a szűrő a megadott frekvencián. Minél nagyobb, annál keskenyebb lesz a szűrő által befolyásolt frekvencia tartomány.
Óóó, válogatni is lehet? Ezeket egy héten belül, plíz.
Utána majd a többit is, kössz.
Kompresszálás:
- Mi a dinamika és a hangosság.
- Mi a célja a kompresszálásnak, miért és mikor szükséges.
- Lineáris és nem-lineáris rendszerek közötti különbség.
- Burkológörbe (ADSR) bemutatása lábdobon és zongora (szintetizátor) hullámformáján keresztül. - Kompresszor típusok és főbb tulajdonságaik (Opto, FET, VCA, Vari-Mu)
- Néhány kompresszor plugin bemutatása (digitális / analóg (modellező))
- Leveling paraméterek (Threshold, Ratio, Make-up Gain)
- Envelope shaping paraméterek (Attack, Release, Knee)
Felvételhez? Ahhoz nem használnék, mert kényszerpályára küldheti a hangmérnököt.
Ha keverésre gondoltál, akkor pedig csak erősen az alapokra koncentrálva lenne érdemes belevágni.
Összeírtam néhány "alapszintű" témakört. Válogathatsz belőle, és súlyozhatod is őket:
Kompresszálás:
- Mi a dinamika és a hangosság.
- Mi a célja a kompresszálásnak, miért és mikor szükséges.
- Lineáris és nem-lineáris rendszerek közötti különbség.
- Burkológörbe (ADSR) bemutatása lábdobon és zongora (szintetizátor) hullámformáján keresztül.
- Kompresszor típusok és főbb tulajdonságaik (Opto, FET, VCA, Vari-Mu)
- Néhány kompresszor plugin bemutatása (digitális / analóg (modellező))
- Leveling paraméterek (Threshold, Ratio, Make-up Gain)
- Envelope shaping paraméterek (Attack, Release, Knee)
Valakiből Buddha lesz itt előbb-utóbb.
Lao-Ce mesélt a nem-cselekvésről a Tao te king-ben. Tehát aki nem aktív a fórumon, az taoista, aki ezt elfogadja, az buddhista.
Én pedig keresztes hadjáratot folytatok. Van is egy szent kézigránátom hozzá:
"S a magasba emelé Szent Attila a kézigránátot, és mondá: »Ó Uram, add áldásodat a te kézigránátodra, mellyel ellenségeidet ficlikké tépheted nagy kegyelmedben.« És elégedett vala az Úr, és ők lakmározának bárányt és lajhárt és málét, sós ringlit babbal és orángutánt és zsenge gyökereket és gyönge szekereket.(...) És szólt az Úr, mondván: »Húzd ki a Szent Biztosítószeget, majd azután számlálj el háromig. Se többet, se kevesebbet. Három legyen, ameddig számolsz, s ameddig számolsz, az háromig legyen. Négyig ne számolj hát ezért, sem pediglen kettőig, hacsak nem folytatod a te számolásodat háromig. Az ötöst szádra ne vedd. Midőn a hármashoz érsz, mely sorrendben a harmadik leszen, eldobandod te az Antiochiai Szent Gránátot a te ellened felé, ki, mivel nem kedves nekem, megdöglend."
Igen, szép idők voltak nagyon, minden nap özönlöttek a hozzászólások.
Most egy ennél is nagyobb ajándékot kapunk: gyakorolhatjuk annak elfogadását, hogy most kevesen fórumoznak. (Amúgy a Petrucci Forum konkrétan meg is szűnt pár éve, pedig ott aztán voltak ezrével gitárosok. Már nem a fórumok időszaka van.)
Igen, utána térdelt le a PC :) Mostanra már minden összeállt az új gépen. Lesz majd egy lassabban készülő első videó (a téma már megvan), és utána fokozatosan alakul ki a sorozatgyártás, tehát a heti 1 új videó majd csak a lendületszerzés után várható.
Sziasztok!
Én is itt vagyok “read only” módban. Már nem fér bele, hogy aktív legyek, pedig az érdeklődés meg is lenne még.
Jó látni, hogy még vagytok páran aktívak.
Köszönöm a bizalmat, de sajnos nem értek hozzá (Recording Engineer feladatkör). Biztos vagyok benne, hogy a technikai oldalát is tökéletesen el tudod majd mondani.
Amikor beléptem ebbe a topikba sok-sok évvel ezelőtt, emlékeim szerint legalább 30 rendszeresen aktív fórumozó volt. Most van nagyjából 3, ők is csak alkalmanként írnak ide. Semmi nem indokolja, hogy a tendencia megforduljon. Jó dolgokat lehetett tanulni másoktól, és mások zenéit is meg lehetett hallgatni. Nekem hiányzik. Azt sem hiszem, hogy sokan csak olvassák a fórumot. A karácsonyi szólóhoz is szinte toborozni kellett a résztvevőket más helyeken. Azelőtt fórumon belül is sokak érdeklődését felkeltette. Szóval, szerintem nincs ok az optimizmusra. Néha azért majd átfúj a szél egy ördögszekeret a fórumon.