Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Bocsánat, nem vegetáció, hanem vegetálás.
A virágzás (eredménye) viszont már vegetáció lenne.
Az előbb átsuhant a mákszemnyi agyamban gondolat, hogy csinálhatnék videót a lentebb ajánlott ingyenes csomagról. De mivel a fórum pang, és csak néhány kitartó figura lézeng itt... huss... tényleg csak átsuhant.
Én két ismeret irányt ismerek, horizontálist és vertikálist. Mindkettőnek vannak előnyei. Az előbbi széleskörűbb, de nem annyira mély, utóbbi pedig szűkebb és mélyebb.
Nálam fordítva működik, kellemetlenül érzem magam. Nem is élek sűrűn az öndicsérettel. Mondjuk, nincs is miért.
Erről azt tanulom a különféle online course és online marketing tanároktól, hogy nem az átfogóság a lényeg, hanem pont a nagyon szűk keresztmetszet. Azt a példát hozták fel, hogy valaki készített egy "hogyan írjunk hatásos hírlevelet online értékesítéshez", és nem volt sok vevő. Valaki pedig készített egy "ingatlanügynökök hogyan írjanak hatásos hírlevelet online értékesítéshez", és rengeteg vevő lett, mert a célcsoport azt érezte, hogy "hát ez pont rám van szabva".
Nagyon fontos, amit írtál! Mármint az, hogy dicsérted magad. Ellentétben a közhiedelemmel, ez hasznos és pozitív cselekedet, mert jó érzéseket ébreszt magunkban. Márpedig a társadalom miért mondaná azt nekünk, hogy nem pozitív dolog jó érzéseket érezni? :) Persze túlzásba nem kell vinni a dolgot, de más megkötés nincs is.
Mindig izgalmasak az alkotásaid, bennük van a "felkapom a gitárt, mert muszáj rá játszanom" faktor. :)
Ezeket a Korg szintiket megnézem majd, még nem próbáltam. Nekem az Absynth van, ami kicsit kevésbé követi a hagyományos analóg hangzásvilágot, de valahogy nagyon érdekes dolgok jönnek ki belőle.
Köszönöm. Néha nagyon sokat kell dolgozni egy hangszerrel, hogy jó legyen. Ez sem igazán jó még, csak valakinek a megoldását implementáltam, de a későbbi saját már penge szerintem (láttam, hogy reagáltál arra is).
Még mindig nem értem de ámulattal hallgatom ahogy ennyi hangszert ilyen szépen összhangba hozod.
2:21 nél volt egy libabőrős pillanat a gitárral, de igazából eddig a pontig nem is nagyon tetszett a gitár szólózás a többi hangszerhez képest, anynira jók ezek a zongorás témák!
4:30 utáni viszont jó volt a zúzás, főleg 4:43 körüli apreggio ha jól hallom, királyul szól.
5:11 es résznél a váltás, zseniális, egészen a befejezésig. Élvezet volt hallgatni, gratulálok
A Plugin Alliance, az iZotope és a Native Instruments stratégiai szövetséget kötött egymással, és ennek örömére mindegyikük felajánlott plugin-eket ingyenesen. A Black Box HG-2 és a Shadow Hills Comp nagyon penge, mindkettő eredetije hardveres cucc, amik egyenként kb. 10M Ft-ba kerülnek. Nekem már megvannak korábbról a nagyobb testvérükkel együtt (HG-2MS és Class A).
Ez csak a 14 napos próbaverziót illeti, most féláron vannak 600 dodóér, utána lesz normál áras. Pedig már kezdtem megörülni hogy ilyen komoly pluginek mennek ingyér.
Köszi. Nehezen adják a lelküket a gitárok, még én sem vagyok maradéktalanul elégedett. Majd készre keverem, ha már nem kong a szobám az ürességtől, és újra meghallgatjuk. Most nem tudok többet tenni a lehallgató környezet miatt. Előkészítek egy másik project-et.
A gitársound jellege nekem vhogy nem annyira tetszős, de ez csak az én problémám Mintha elválna kicsit az összképtől (vagyis a többi hangszertől). Ettől eltekintve szépen egyben van most, a basszus jó erős, de a mixben mégsem tolakodó.
Még egy ajánlat. Ez nem ingyenes, de jelentősen, 90%-kal le van árazva: Solid State Logic Essentials Bundle Elég ritkán áraz le az SSL, és általában egyenként, úgyhogy ha érdekel, most kell beszerezni, mert egyébként drága cuccok. Persze elő is lehet fizetni, és akkor havi díjért meglesznek más plugin-ek is.
Tartalma:
Channel Strip (a 9000J konzolon található hardver emulációja)
Bus Compressor (szintén hardver emuláció, ez szerintem a 4000G konzolon lévő VCA kompresszor)
Ezekhez ingyen letölthető az SSL360 Plugin Mixer. Sajnos csak ezekkel a plugin-ekkel használható, de csinálhatsz magadnak egy virtuális keverő konzolt:
Landmine-nak, Iminek, Tamásnak, és akit még érdekel.
Plugin Alliance ingyenes plugin csomag: PA Soundwide Welcome Bundle Csak április 26-ig ingyenes, utána leárazással $600 (~180.000 Ft), leárazás nélkül $1.500 (~450.000 Ft).
Plugin-ek:
Ampeg SVT-VR Classic (bass amp sim)
Black Box Analog Design HG-2 (szaturátor)
Brainworx bx_masterdesk (mastering processzor)
Brainworx bx_oberhausen (analóg szintetizátor)
Brainworx bx_console Focusrite SC (Channel Strip)
Shadow Hills Mastering Compressor (nomen est omen)
Oké zsoké, itt vannak ugyanazok a részletek az én (előzetes) basszusgitárommal. Érdemben foglalkoztam a gitárokkal is. Eléggé alul voltak torzítva, és ládahangúak voltak. Szerintem most már elég fain.
Régebben elkezdtem írni egy programot, ami a project fájlt elemzi. Nem emlékszem pontosan, hogy mi volt vele eredetileg a célom, mert nem fejeztem be, de az kijelzi a használt plugin-eket. Ez a 315 példány egyébként 54 különböző plugin.
Visszatértem, most már az új gépemről. Egy hét volt mindent feltelepíteni, beállítani, valamint a megszokott kezelőfelületeket visszanyerni (a Windows 11 alapbeállításokkal rendkívül megnehezíti a napi használatot).
A sok audio beállítás is visszakerült, és az első próba-szólóban született is egy kellemes improvizált classic rock részlet:
Egyébként szerintem rekordot fogok dönteni. 315 plugin van a jelenlegi project-emben, a DAW csak úgy recseg-ropog. Szó szerint. Tovább kell fejlesztenem a munkafolyamatom, mert így lehetetlen dolgozni. *
* Az írógépes fickó nem azt jelenti, hogy levelet írok magamnak, hanem azt, hogy dolgozom rajta. Nem a levélen, hanem a munkafolyamaton.
Megj.: Leállok a kávéval.
Nincs ez még kész kérem, csak basszusgitár próba volt egy készülő project-ben.
Köszi a hasonlatot, mostantól alig várom, hogy feltegyél valamit. Jelige: "pofonokat adunk-kapunk".
Csak viccelek, én úriember vagyok. Most is vicceltem. Azt hiszem, sok volt a kávé.
Mármint a parallel compression-nek? Azt hiszem, minden az Abbey Road Studio-ban kezdődött. A működésének lényege az, hogy a hangszer normál módon feldolgozott jelét kivezetjük egy párhuzamos csatornára, erősebben kompresszáljuk, és megfelelő mértékig az eredeti csatorna jeléhez keverjük, erőteljesebb hangzást létrehozva ezáltal.
Igen, eléggé agresszív, de végül is ez egy hard rock szám. Nekem is durva kicsit, finomítok majd rajta, és több mélyet szeretnék még. De ha lehet, nem szeretném ezt a bonyolult routing-ot használni. Csak egy próba volt.
Úgy érted, hogy vékony a gitárhangzás? Mindkét gitár 4 mikrofonnal rögzítették, elvileg nincs fázisprobléma, de majd megnézem még egyszer.
Készítettem egy gyors próbát. Kicsit átalakítottam, nagyjából beállítgattam (még kell állítani), és kiegészítettem a saját dolgaimmal. Az arányokon már nem tudtam változtatni, mert a CPU-m nem bírja maximális buffer méret mellett sem a rengeteg plugin-t, amit most még megtoldottam egy tucatnyival.
Három részből áll: Eredeti basszusgitár - a lenti routing (+ saját) szerinti basszusgitár - basszusgitár zenében:
Rengeteg időt venne igénybe. Ha ingyen készítenék ilyen anyagokat, akkor az éhhalál fenyegetne, fizetős kurzushoz pedig nincs elegendő érdeklődő és megfelelő mértékű tudásanyag a birtokomban. Sokkal átfogóbban és mélyebben kellene tárgyalni a témát, mint a meglévő, nálam sokkal képzettebek által kínált kurzusok, különben senki sem választaná az ismeretlen hobbi hangmérnök anyagát.
Sajnos van egy management része is, ami abszolút nem az én világom.
Igen, és még rengeteget tudnék tanulni. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne tudnék már most is fizetős munkákat vállalni, sőt... Engedtessék meg nekem, hogy ezen a ponton szubjektivitást vigyek a dologba. Elég sok keverést szoktam hallani, akár ugyanazt, amit én is megcsináltam, és azt kell mondjam, sok, magát stúdiónak nevező alkotó műve nem nagyon tetszik. Persze vannak jók is, sőt jobbak is, de az már többszörös árkategória. Nekem is vannak gyengébb munkáim, de még fejlődésben vagyok.
Kimegyek öblögetni, mert magamat dicsértem. Jobban áll nekem az imposztor szindróma. Ezért sem való nekem a management.
Köszönöm, igyekszem. :3
Pláne igyekszem, hogy mostantól rendszeresen legyen valami új.
Amíg a komplexebb, mikrofonozással, élőben rögzített dolgok kiesnek, legalább valami alkotásfélét muszáj lenne produkálni...
Amióta szintizgetek, meg vst-zek a Korg MonoPoly és a Korg Polysix a két fő fegyver, ezek szinte mindenben megtalálhatóak. A Polysix általában csak basszust és valami markáns ostinato-témát kap (itt pl a végtelenített Bm7 arpeggio-ért volt felelős), a MonoPoly viszont megkapja szinte a teljes spektrumot. Basszusok, vezérdallamok, akkordok, szőnyegek, ötödik oktávos cüncögős díszítőhangok... ha csak egyetlen nyolcvanasévekszinti-vst-t kellene ajánlanom, akkor az ez lenne.
Mellette a zongorát és a trombitát a Spitfire Labs hozta. Ezt már csak azért is muszáj, mert milliónyi ingyenes hangmintájuk van. Önmagában persze nem váltanának ki egy teljesértékű zongorát, vagy trombitát, de ha izgalmas, furán effektezett textúrákra vágyik az ember, akkor kihagyhatatlan szerintem.
Ez igaz, de szerencsére manapság pont ez a jó, hogy mindenki megkeresheti a neki megfelelő tanítási stílussal rendelkező oktatót. Bármilyen műfajra igaz ez, például Eckhart Tolle vagy Tony Robbins minden szempontból ellentéte egymásnak, és mégis mindketten sikerrel adják át a tudást.
Tetszik a cél, simán teljesíthető lesz év végére.
És sosem felesleges, mert közben tanultál, és szerintem imádsz ezzel foglalkozni, ami már önmagában is megéri.
Uraim! Csak gondoltam beírom a tapasztalataim, tegnap felkeltem jött az e mail, hogy fél áron vannak a Neural DSP pluginek. Régóta nagy vágyam volt a Petrucci féle megoldás, na meg is vettem, egyszer élünk :D Meg van a Gojira, Nameless Suite meg sok másik is, de eg a Petrucci mérföldekkel előtte van. Piszok jól szól minden beállításban, minden meg van benne ami szólógitárosnak valaha kellhet, gyakorláshoz is raktak be egy csomó funkciót (metronóm, transponátor stb). Ha tehetitek próbáljátok ki mindenképp, eszméletlenül jó!!
Ezek a multitrack-ek már csak ilyenek. Ha van időd és erőd, érdemes lenne megpróbálni valami minimál hangszerelésűt (blues, jazz). Bele tudsz hallgatni mindegyikbe. Élő dobok vannak, nem MIDI, úgyhogy lesz néhány dobsáv is.
Azt hiszem, az envelope-shaping-re gondolsz. Nagyobbá teheti egy kicsit, de sosem gondoltam rá térként.
Akkor a GR-ről van szó.
OK, nem akartam okoskodni, csak megosztani néhány infót abból a kevésből, amit tudok.
Én közben egy kis hard rock-kal készülök, de csak előkészíteni tudom, mert nincs még akusztikám. Már be van tárazva néhány különböző stílusú multitrack is: classic rock, blues, latin, prog metal, death metal, metalcore, esetleg hip-hop is kísérletképpen.
Az egy kicsit más, mint a HPF. Igen, szerintem sokat vettél le. Így nincs igazán low-end.
Vagy van egy room sávod, vagy reverb van a dobon szerintem. Annak a hangképe tűnik számomra furának.
Nem tudok arról, hogy kompresszor teret csinálna bárminek is.
Lehet, hogy azért érezted jó választásnak az opto-t, mert esetleg egy nem megfelelő attack beállítás megtévesztett a próbáid során. Próbálj ki szerintem egy VCA kompresszort közepes, vagy lassabb attack-kal, ha szeretnél kísérletezni a kompresszorokkal. Ajánlani sajnos csak fizetőset tudnék.
A -3dB-t nem tudom értelmezni. Ennyi volt a Gain Reduction, vagy ennyi lett a csatorna peak-je, a kompresszor után (előtte mennyi volt?)? Mindenesetre ha a csatorna peak-ről van szó, akkor érdemes némi headroom-ot hagyni. Szerintem a legjobb, ha általában megcélzod a -18dbFS RMS-t, ami peak-ben nem perkusszív jellegű hangszereknél -12dB körül lehet. Dinamikusabb hangszereknél én a peak-et nézem, mert az RMS a nagy dinamikából kifolyólag alacsony. A dob buszon nálam -6dB és -12dB között szokott lenni a peak.
A -18dbFS-nek (0dBVU) történeti hagyományai vannak, és az analóg hardverek, illetve az analóg modellező plugin-ek működése ezen a jelszinten optimális. Vannak olyan eszközök, amelyek pl. -14dB-re vannak hangolva (pl. Shadow Hills Mastering Compressor), de többnyire átállítható.
A másik téma a gain staging. Ennek lényege, hogy a feldolgozás során nem növelem a hangerőt (RMS) egyik plugin-ben sem. Tehát amennyi bemegy, annyi jön ki. Érdemes lenne erre ügyelni, mert ha elállítasz valamilyen paramétert az egyik plugin-ben, ami megváltoztatja a kimeneti hangerőt, akkor a mögöttes plugin-ek esetleg elkezdenek más eredményt produkálni, mint korábban (pl. kompresszor).
Na igen, a lábdobnál van egy low-shelf 100Hz alatt, lehet, kicsit sok neki?
Egy opto kompival vittem le a Peak-et -3db-ig, mert ahogy próbálgattam, ez szokott adni a doboknak egy kis "teret", mintha lenne rajta egy pici reverb, de nem tolja a háttérbe.
Köszi a vidiket, megnéztem őket, remélem, sikerül majdan hasznosítani belőlük!
Mivel óriási a túltermelés, és nem lenne nézettség, nem tudna előre törni. Én még manapság is fedezek fel olyan csatornákat, amik évek óta léteznek, de még nem hallottam róluk, pedig iszonyatos mennyiségű videót láttam már a témában, és a YT eddig nem ajánlotta ezeket a csatornákat az érdeklődési köröm alapján.
Köszönöm. 1998 környékén már tanítottam óraadóként egy számítástechnikai iskolában, és már akkor is szerettem a részleteknek túl sok időt szentelni. Azt pedig nem mindenki bírja.
Remélem, hogy egyre jobb leszek, és másoknak is tetszeni fog annyira, hogy esetleg elgondolkodnak azon, hogy megbíznak a lemezanyaguk megkeverésével. Az év vége felé már jó lenne fizetős munkán dolgozni. Ha ez nem jön be, akkor a saját zenéim keverésére kell fókuszálnom. Ahhoz viszont a zenészi kvalitásaimat kellene fejleszteni (de nagyon), hogy saját felvételeket adhassak ki. Ha ez sem jön össze, akkor feleslegesen öltem bele sok pénzt és energiát. Találhattam volna egy olcsóbb hobbit is.
Ezzel én is így vagyok. Pontosabban nekem szinte minden problémát okoz. De azért csinálom, hogy megoldjam. Nem mindig sikerül.
A dobokon belül nekem is mindig az okozza legtöbb fejtörést.
Ha "méllyel" szóra kérdezel rá, akkor igen, jól írod, mert teljes hasonulás van.
Ha a durrogás a kérdés, akkor én még nem találkoztam ezzel a kifejezéssel. Ha sok a definiálatlan mélye, akkor "boomy" (magyar nyelven nem tudom). Szerintem akkor sokat vettél vissza belőle. Nekem úgy tűnik, mintha HPF lenne rajta, de tévedhetek is. A lábdobok alaphangja 50-60Hz körül szokott lenni. Én leginkább 60Hz-esekkel találkozom.
Ez nagyon nagy mértékben félreviheti a hangképet, mert hiába csinálod meg úgy, hogy nálad nagyon jól szóljon, máshol nagyon rosszul szólhat. Ezért törekszenek általában arra, hogy a keverés helyszínén minél síkabb legyen a frekvenciamenet.
Kompresszorral? Vagy úgy érted, hogy kompresszáltad a room sávo(ka)t? Eredetileg úgy értettem, hogy a karakterisztikája (pl. típusa, lecsengése, sztereó képe) fura nekem.