Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Mivel óriási a túltermelés, és nem lenne nézettség, nem tudna előre törni. Én még manapság is fedezek fel olyan csatornákat, amik évek óta léteznek, de még nem hallottam róluk, pedig iszonyatos mennyiségű videót láttam már a témában, és a YT eddig nem ajánlotta ezeket a csatornákat az érdeklődési köröm alapján.
Köszönöm. 1998 környékén már tanítottam óraadóként egy számítástechnikai iskolában, és már akkor is szerettem a részleteknek túl sok időt szentelni. Azt pedig nem mindenki bírja.
Remélem, hogy egyre jobb leszek, és másoknak is tetszeni fog annyira, hogy esetleg elgondolkodnak azon, hogy megbíznak a lemezanyaguk megkeverésével. Az év vége felé már jó lenne fizetős munkán dolgozni. Ha ez nem jön be, akkor a saját zenéim keverésére kell fókuszálnom. Ahhoz viszont a zenészi kvalitásaimat kellene fejleszteni (de nagyon), hogy saját felvételeket adhassak ki. Ha ez sem jön össze, akkor feleslegesen öltem bele sok pénzt és energiát. Találhattam volna egy olcsóbb hobbit is.
Ezzel én is így vagyok. Pontosabban nekem szinte minden problémát okoz. De azért csinálom, hogy megoldjam. Nem mindig sikerül.
A dobokon belül nekem is mindig az okozza legtöbb fejtörést.
Ha "méllyel" szóra kérdezel rá, akkor igen, jól írod, mert teljes hasonulás van.
Ha a durrogás a kérdés, akkor én még nem találkoztam ezzel a kifejezéssel. Ha sok a definiálatlan mélye, akkor "boomy" (magyar nyelven nem tudom). Szerintem akkor sokat vettél vissza belőle. Nekem úgy tűnik, mintha HPF lenne rajta, de tévedhetek is. A lábdobok alaphangja 50-60Hz körül szokott lenni. Én leginkább 60Hz-esekkel találkozom.
Ez nagyon nagy mértékben félreviheti a hangképet, mert hiába csinálod meg úgy, hogy nálad nagyon jól szóljon, máshol nagyon rosszul szólhat. Ezért törekszenek általában arra, hogy a keverés helyszínén minél síkabb legyen a frekvenciamenet.
Kompresszorral? Vagy úgy érted, hogy kompresszáltad a room sávo(ka)t? Eredetileg úgy értettem, hogy a karakterisztikája (pl. típusa, lecsengése, sztereó képe) fura nekem.
Ez teljesen igaz, és évről évre egyre nő a tartalom-túltermelés. Szerencsére igazán "tartalmas" tartalomból nincs olyan sok, ezek a csatornák nőnek meg.
Ha magyar csatornából nincs kínálat e témában, akkor egyszer (legkésőbb középtávon) tényleg elindulhatnál. Nagyon jól adod át a tudásodat: rendszerezett, részletes, segítőkész, logikusan felépített módon.
Ez pont az az irány, amit gitártanuláshoz is ajánlani szoktam. Sokfelől közelítve kialakul a saját világ, és onnan már a saját személyiséged is teljesen egyénivé válik.
Köszi Fox mester!
A zárójelest is. A dobokkal mindig problémám van sajnos.. pl egy jó pergőt sosem sikerült még kikevernem, azzal mindig elégedetlen vagyok. Pedig sokat próbálkozom.
A lábdob annyira durrogott a sok méllyel (jól írom?), hogy muszáj volt levenni belőle.. nagyon nem illett a zenei összképbe. Bár az is benne van, h a lehallgatási körülmények nem épp optimálisak.
Kompresszorral próbáltam óvatosan egy kis teret engedni rá, de lehet, h elúszott vhol a dolog..
Jó lenne ezirányban okulni.. tudsz esetleg ajánlani jó videókat a témában?
A YT videó alá ezt nyilván nem írom, egyébként is zárójeles dolog, de a dobok nekem nem nyerték el túlzottan a tetszésemet. A lábdobnak nincs mélye, a cinek számomra kicsit furcsák, a room is érdekes, és mintha nem működne a gluing.
Az biztos, hogy nem lehet elindulni több ezer követővel, mert ahhoz olyan tartalom kellene, amire sokan kíváncsiak. De sokan nem értesülnek róla, mert nincs annyi megtekintés. És nincs annyi megtekintés, ha kevés a feliratkozó. Kicsit ördögi kör jellege van.
Egyről tudok, de amikor utoljára néztem (1-2 éve), még nem osztott meg mélyebb tudást. Mondjuk az angolok sem annyira, mert (gondolom) a többség szeretné, ha megtérülne az évekig tartó tanulása és tapasztalatszerzése. Ezért vagy saját (fizetős) kurzust ajánl, vagy a való életben hasznosítja.
Én viszont pont a speciális felől közeledek az általánosabb területhez. Tehát nem valaki(k)nek a módszerét szeretném megtanulni, hanem azt a keverési szemléletmódot, amit más stílusokban is tudok alkalmazni. Jordan-nel kezdtem, és most ott tartok, hogy "saját" módszereim vannak. Ehhez más stílusban dolgozó hangmérnökök megoldásait is próbálom beépíteni a saját környezetembe, vagy akár alternatívaként az eszembe vésni. Tartózkodom a receptektől ("csináld ezt, vagy azt"). Minden zeneszám és sáv más, nincs olyan megoldás, ami mindenhol beválik. Például ha valaki megtanulja azt, hogy a crunch gitárra kompresszort tesz, és találkozik egy torzított gitárral, jó eséllyel arra is tenni fog, pedig nem biztos, hogy kell. Sőt, valószínűbb, hogy nem. Viszont ha tudja azt, hogy mire való a kompresszor, mikor, hogyan és milyet érdemes használni, akkor tudja, hogy hova kell tennie. Például dobra nem teszek 1176-ot (FET), mert szaturál és sok lesz a sizzle. Azonban basszusgitáron és a vokálon kifejezetten jó.
Jordan a "Hardcore Mixing" kurzusában a drum bus-on a kompresszor után tesz egy 0,5dB-es kiemelést 1kHz-en, hogy kisebb hangszórón is visszajöjjön a mid-range energy. Ha valaki ezt követi, akkor valószínűleg mindig rá fogja tenni bármikor ugyanezen okból kifolyólag. Nekem voodoo-nak tűnik. Persze tévedhetek, én csak egy poros figura vagyok az alsó polcon.
A stream-re:) És egyébként sajnos az is igaz, hogy első körben kicsi lenne a videó elérése. Menet közben derülhet csak ki, hogy találkozik-e az adott tartalom nagyobb érdeklődéssel.
Magyar nyelvű rock/metál keverési videók is vannak? Azt tanulom mostanában, hogy az úgynevezett "niche" a megoldás, tehát egészen speciális részterületen érdemes elindulni. Mint Jordan barátunk a HMS csatornával, ami szintén csak egy szűk stílus keverését mutatja meg.
Az ingyenes plugin-ekre szavaztál, vagy a stream-re?
Mivel én imádok pénzt költeni, fizetős plugin-jeim vannak elsősorban. Az ingyenesek között is biztosan vannak nagyon jók, akár beszélni is lehet róluk és össze is lehetne hasonlítani őket az "analóg" eszközökkel.
Ha a stream-re gondoltál, akkor a három YT feliratkozómból kb. kettőt érdekelne a dolog, és az alacsony nézettség miatt nem foglalna el előkelő helyet a videó az ajánlati listában, így a feliratkozók száma sem nőne. Amúgy is nagyon sok videó van ezekben a témákban. Én is láttam már több százat. Persze idő kell hozzá, amíg a néző összerakja a szükséges információkat. És vannak fizetős kurzusok is, ha valaki fogékony rá (legalább kettőn én is részt vettem már).
Nem mondom, ha lenne controller-em, hardver kompresszorok és EQ-k, stb., akkor érteném. De hangkártya, hangfal, gitár minden szobagitárosnál fellelhető (he nem is szinte minden háztartásban).
Szerintem simán csinálhatnál egy ilyen csatornát, sokaknak igen hasznos lehetne.
Várom az első stream-et
(A plugineknél jó lenne minél több ingyenes cucc a bemutatásnál. A Microchips-es oldalon jópárat fel is sorol a szerző a legjobb fajtákból)
Köszi. Nem a hardvert szerettem volna megmutatni, mert az nem nagyon van, hanem az egy évvel ezelőtti költözés után végre a végleges helyre kerültem. Valószínűleg ennyi idő után már csak én emlékszem erre. Egy évig egy másik, 1 méter széles asztalon dolgoztam úgy, hogy a két hangfal féltakarásban volt a monitor mellett/mögött egymásra pakolt könyveken. Találtam róla képet, de nem merem ide tenni, megmutatom privátban.
Szoftveresen vagyok inkább jól felszerelve, de azért majd egy DAW controller-t még szeretnék.
Nem egyszerű témakör. Valószínűleg vannak olyanok, akiknek kicsit nehezebben megy a megértése. Dave Pensado (többszörös Grammy-díjas hangmérnök) állítólag azt mondta, hogy 10 évébe telt, mire megértette a koncepciót. Hogy ez igaz-e vagy sem, nem tudom. Mint ahogy azt sem, hogy én tényleg érteni vélem technikai szempontból, vagy csak a Dunning–Kruger hatás munkálkodik. Az persze egy másik kérdés, hogy mennyire tudom jól és ízlésesen használni. Lehet, hogy Pensado mester igazából erre gondolt, hogy bár a tudományos tézisekkel tisztában volt, de rengeteg időt és gyakorlást vett igénybe, hogy igazán jól tudja használni.
Összeszedtem néhány ismeretet, ami érdekes lehet:
- Hanghullámok, burkológörbe (envelope - ADSR), különböző hangszerek hanghullámainak elemzése
- Dinamika, hangosság, skálák (dB, dBVU, dBFS, Peak, RMS, LUFS)
- A kompresszor, mint nem-lineáris rendszer, oversampling
- Kompresszor típusok és tulajdonságaik (Opto, FET, VCA, Vari-Mu)
- Kompresszor plugin-ek (digitális, LA-2A, 1176, SSL G Bus Comp, Channel Strip, Fairchild 670, Shadow Hills Mastering Compressor, stb.)
- Leveling paraméterek (Threshold, Ratio, Make-up Gain)
- Envelope shaping paraméterek (Attack, Release, Knee)
- Pre-filtering
- Side-chaining (internal, external)
- Stacking
- Multi-band compression
- Parallel compression
- Limiter, Clipper, True Peak Limiting
Ezekből lehetne válogatni, de lehet, hogy kihagytam valamit.
Magyarul furcsán hangzik némelyik, ott angolul írtam.
Csinálhatok persze videót is, egyszerűbb is lenne, viszont így tudnátok közben kérdezni.
De azért ne zárjuk ki a videót sem teljesen.
Ahogy végignézek a listán, nem kevés munka lenne szemléltető anyagot készíteni hozzá. Maradhatunk a kérdezz-felelek megoldásnál is, ami a legegyszerűbb lenne.
Fox mesternek az előbb jópár pericg írtam ezt a hsz-t, mert közben pörgött a szólód, és mindig vissza kellett tekerni a jó részeknél (szóval elég sűrűn..)
Minden érdekel, minden hasznos
A keveréseidből látszik, h jó érzéked van hozzá, és már némi gyakorlatod is, szóval nekem aztán bőven tudnál újat mondani.
Biztos, hogy a Release a bűnös. Próbáltam ábrát keresni róla, hogy megmutassam a problémát vizuálisan, de nem találtam. Nekem kellene rajzolnom, de lehet, hogy jobb lenne, ha elmondanám szóban. És esetleg lerajzolnám képernyőmegosztásban (közben tudnék mutogatni az egérrel). Ha mást is érdekel a téma, akkor összehozhatunk egy Skype konferenciát, vagy a fórum Discord szerverén is lehet ilyet csinálni, ha jól gondolom. De akár bővebben is beszélhetünk a kompresszálásról, ha van rá igény. Azt nem tudom, hogy a DAW hangját hogy tudom megosztani (ráadásul konferencia közben), úgyhogy nem biztos, hogy hanggal is tudnám szemléltetni, de úgy lenne az igazi.
Szia Tomi!
Nagyon örülök hogy ezeket írod!Köszönöm szépen!
Ezt a levelet elmentem magamnak. Érdekes hogy ez a szám csak jött,jöttek az ötletek
aztán mint a vízfolyás írtam tovább!
Úgy érzem ez az én stílusom csak nehéz eltalálni a dolgokat!
Mégegyszer nagyon szépen köszönöm a dicsérő szavakat,rengeteget segít az előre lépésben!
Imi, most hallgatom a zenét, és a nyitótémád szenzációs, és a 0:23-nál induló új téma az egyik legjobb és legletisztultabb, amit valaha hallottam. Néhány zenei fok a kíséret (1, 6, 5), de olyan hangszerelés, olyan tempó és olyan húzás, hogy ennél jobbat nem is lehetne kitalálni.
Az 1:40 körül induló héthúros részek is nagyon tetszenek.
A 2:30 utáni szólót is kiemelem, itt is pont úgy és pont annyit játszottál, ami kellett.
És épp akartam írni, hogy a szupertémának vissza kellene jönnie, amikor 3:40 körül vissza is hoztad. Itt nagyon jó lett a friss szinti-rész is.
A dalok szerkesztése, felépítése az egyik legérdekesebb és legnehezebb terület. Jó témákat könnyű írni, de ezekből dalokat faragni már nagyon magas szint. Úgy érzem, hogy ebben is előre tudtál lépni, és ebben látok további nagy potenciált, hogy még inkább egyben legyenek a zenéid.
Gratulálok, a 0:23-as témád világszínvonal, érett és mély zene minimális eszközökkel elérve.
Szerencsére nem történt ilyen. Kb. havonta csinálok teljes mentéseket, de a megírt zenéket szinte minden nap kimentem (felhőbe is). Ráadásul a munkák mindig külön winchesteren mennek, tehát ha a system drive letérdel, akkor csak kiveszem a munka-vinyót, és kész is. :)
Zárójel:
A cineknek kicsit fura hangja van. A dobok 2 perc környékén kezdenek elromlani. Szerintem túl magas a release paraméter értéke a kompresszorban.
De történt ilyen.Én mostmár mindíg mentek mindent ha rossz is de megmarad a dallam és újból játszom.Akkor folytatom mikor kedvem van, vagy sokszor van olyan hogy eszembe jut valami hozzá való dolog akár szóló vagy szinti és ha lehet rögtön kipróbálom!
és így irogatom tovább.Van olyan is hogy végig jön az ötlet,felveszem az egészet és újból szebben kidolgozva újbóli felvétel.
Most az új zenék írása alatt én is napi szinten mentem ki a részleteket.. már akkor igen pipa lennék, ha 1-1 jól eltalált hangzás vagy feljátszott rész veszne el.. Nálad nem történt ilyesmi?
A múlt héten a számítógépem megadta magát (az adatok szerencsére mindig ki vannak mentve tartalék tárhelyekre), úgyhogy most térek vissza. Ez még nem a fő gépem, hanem egy régi PC-t leporoltam. Mindenesetre most már itt leszek.
Jópofa poénok voltak benne. Külön kiemelném a számomra annyira kedves abszurdokat.
Mellékes megjegyzés:
Többször nagyot pattan a gitárhang induláskor. Vagy a zajzárad nyit rosszul, vagy ha szerkesztett felvétel, akkor nem zéróról indul a hang az event elején. Ha utóbbi, akkor legközelebb készíthetsz egy rövid fade-int az eventek elején olyan hosszúságban, hogy megszűnjön a kattanás. Nálad Ctrl+F a kijelölt event-eken megcsinálja (azt hiszem a végén is).
Köszi szépen.
Ezt még a másik szobában kevertem, ahol mások az akusztikai viszonyok, és most tartottam tőle, hogy itt hallgatva (room correction-nel) rossz lesz. De szerencsére nem lett az. Egész jól szól. Tervezek még hasonló stílusban keveréseket. Csak jó lenne előtte javítani az akusztikán.
Akkor közkívánatra újra felteszem. Itt már használtam némi nagyvonalú room correction-t, nem tudom, hogy mennyire lett jó az eredmény, mert nincs viszonyítási alapom. Nem a keverés a lényeg, de szerettem volna, ha egy kicsit jobban megszólal.
A kérdés úgy szólt, hogy ez szerintetek is egy szám, vagy inkább ketté kellene venni. Eredetileg egyben képzeltem el, a kitalált történethez is jobban passzolna így. Tamásnak már meséltem, egyszer talán itt is közzé teszem, ha lesz erőm, tudásom és hitem befejezni a számot.
Egy kis érdekesség (nekem ). Tegnap kimértem az új szobámat, és 140 Hz környékén van egy közel 10 dB-es emelés a frekvenciamenetben. Ez azt eredményezné, hogy ha most kevernék egy számot, 140 Hz-nél ~10 dB-lel lehúznám 140 Hz környékén, hogy megfelelően szóljon. Azonban ha a hallgatás helyszínén nincs ilyen kiemelés ezen a frekvencián, akkor a keverés nagyon vékonyan szólna. Az utánzengés is jelentős, tehát minden adott a nem megfelelő munkához. Megteszem a szükséges intézkedéseket.
Húrkihagyásos váltott pengetést én Paul Gilbert-től láttam nagyon sokat, persze más alakzatokkal. Szerintem amúgy tényleg van Pump Style, mert mindig felismerhető és érdekes a játékod
Szia Pumpa. Köszönöm szépen, örülök, hogy tetszik. Azon kaptam magam, hogy szívesen kevernék ilyeneket.
Most tétlenségre vagyok kárhoztatva ezen a téren, mert visszaköltöztem a majdani "stúdióba", csak még kong az ürességtől, és úgy nem lehet megfelelő minőségű munkát végezni.
Nagyon jó a szám, hangszínek királyul szólnak, főleg a szóló gitáré. Jó lett volna hallani néhol pár hangnem kívüli hangot, ami kicsit felborítja az egyensúlyt és azt lehet rá mondani hogy: "Ez meg mi volt? :D"
Szerintem ez inkább ilyen "lazán előremegyek és tovább a végtelenbe" muzsika :) Kutyasétáltatás közbe lenne ezt jó hallgatni például.
Kedvenc részem 2:09 körül volt, nagyon jó zenei megoldásokat tettél bele! Eszméletlen jó hangulata van ennek a számnak, és változatos, sehol sem éreztem, hogy unalmas lenne.
Hány sáv és hány különböző hangszer szól egyszerre?
Először nem ismertelek fel ezzel az új hair style-al, csak azt gondoltam de hasonlít ez a külföldi gitáros Tamásra :D
"Sweep picking + slide" elején lévő dallam
2:14 től olyan dolgok jöttek amiknél csak néztem, hogy amúgy ilyen is létezik? :D
Megérte a belefektetett munkát, egyik legjobb videód lett, érdemes lenne az egészet megtanulni így ahogy van, rengeteget fejlődne tőle az ember.
----
Jah és a 2:07-es Alternatív pickinget már használtam, pont így, emlékszem még meg is dícsértél anno. Ez létezett már az előtt is vagy végre feltaláltam a pump style-t? :D
Köszi szépen. Ha Te sem érezted különállónak, akkor egy szám marad.
Történet is van hozzá egyébként, a videóklipben majd megnézzük, ha valaha elkészül a szám, és lesz hozzá az is.
Tényleg hasonló a kezdés, mint a Savatage számban.
Sztem faja kis számkezdemény :) Csináld meg, király lenne!
Ez a retróbb hangzás is jól áll neki.
Az elejéről beugrott egy Savatage dal, ami ugyanezekkel az akkordokkal indít (nem a hasonlóság miatt emelem ezt ki, csak ez is egy jó szám, berakom: ez e. )
Sziasztok. Találtam egy számkezdeményt 2019-ből. Az a kérdés merült fel bennem, hogy ez egy szám, vagy inkább kettőnek kellene lennie?
A második (gyorsabb) rész eléggé keverék, mert rockos és metálos elemek is megjelennek benne (énekkel lehet hogy jó lenne, azt hiszem, arra is készült volna eredetileg). OK, hogy unalmas a szám, de mégis, mi a véleményetek?
Én automatikusan mindent, így nem kell döntést hoznom, hogy elmentsem-e. Egyik alapelvem: kevesebb döntés --> több fókusz a lényegre.
Például a gyakori weboldalakon (including this one) egy kiegészítővel elrejtettem mindent, ami nem a lényeg. Megosztás gombok, további cikkek ajánlásai, footer, stb. Mindent. Csak a lényeg marad, és az elmének nem kell szelektálnia, hogy hova nézzen.
A Windows 10-ben is lehet rögzíteni vágólap elemet, de nem automatikus a megőrzés a kikapcsolás utáni időkre. Gondolom, ennek adatvédelmi okai is vannak.
Minden hangszer eredeti, a dobokat sem kellett lecserélnem. Persze minden hangszeren kellett dolgozni, hogy jól szóljanak és az összkép koherens legyen, de ez mindig így van. Basszusgitárból 4 sáv volt, azzal többet kellett foglalkozni. Pergődobból még ennél is több volt, ezek egy része csak a refrén alatt szól.
Én mindig lemásolom küldés előtt, még a rövideket is. Amúgy még emaileknél is, és már ott is volt, hogy jól jött. Reflexből Ctrl+A, Ctrl+C, nem is gondolkodom, csak csinálom évek óta.