Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Ahogy egyre jobban beleásod magad, lehet, hogy elkezded hajtani a fizetős, modellezős cuccokat. Én is így kezdtem. Még van néhány plugin, amit be kell szereznem, utána azt hihetném, hogy leállhatok, de biztosan nem úgy lesz. Lehet, hogy elkezdem igényelni a milliós hardvereket. Persze ahhoz igencsak felkapott mixer-nek kellene lennem (vagy nevetségesen sok pénzt keresnem).
Szívesen. Vannak 14 napos próbaverziók, érdemes lenne kipróbálni, hogy amikor kész vagy egy keveréssel, lecserélni a transzparens EQ-kat channel strip-re, hogy milyen változást hoz hangzásban.
Ez biztosan így lesz, mert minél többet foglalkozol vele, annál inkább meg fogsz hallani apró dolgokat is. Nálam ez nem annyira van így, mert serdülő koromban légvédelmi ágyúból tüzeltek a közelemben, és megsérült a hallásom.
(az ágyúzás igaz, a hallásromlást nem tudom van-e, de ha igen, van mire fogni. )
Egy ekvalízeren, amin van konkrét szaturáció-állítási lehetőség.
Illetve most ismerkedem egy Veriety Of Sound - Tessla SE nevű cuccal is.
Igazából olyan jókat olvastam ingyenes progikról is, hogy azt hiszem, ez az én szintemen teljesen megfelelő
De azért köszönöm a sok tippet, ha belefutok 1-1 problémába, még az is lehet, hogy beszerzek belőlük
Meg aztán annyit kell még tanulnom ezekről (és gyakorolnom velük), hogy még korai is lenne, és nem tudnám értelmesen használni őket. Remélhetőleg folyamatosan fogom tudni azért..
Nem írtad, hogy miken "futtatod át", de ha nem analóg szimuláción, akkor valószínűleg semmi sem fog történni a hanggal. Ilyen szellősebb zenében különösen van értelme az analóg modellezésnek. Én metálban nem igazán hallom gitárokon, mert azok annyira torzak, hogy csak jelentősebb szaturációt lehet meghallani.
SSL területen elsősorban a 4000 E és G változatot javasolnám, amit a 80-as évek óta rengeteg lemezen hallhattunk. Ezen belül a Brainworx által fejlesztetteket. A Plugin Alliance árulja ezeket, és jelentős leárazások is szoktak lenni (minden nap van valami) (az E például most volt 40 dollár). De elő lehet fizetni a Mix & Master csomagra, egy évre kb. 50 eFt, és kapsz egy 200 dolláros utalványt is, plusz havonta 25-50-75 dollárosat is attól függően, hogy mennyiért vásároltál előzőleg. Én azt csinálom, hogy (bár korábban már vettem akciós plugin-eket) előfizettem az 1 évesre, és közben a rendszeres akciók során megvásárolom azokat, amikre szükségem van, és a végén lemondom az előfizetést. Így már korábban el tudtam kezdeni használni az eszközöket. Negyedévente van mega sale (sok mindent leáraznak), ott érdemes elkölteni a 200 dolláros utalványt.
Az előfizetés keretében olyan eszközökhöz lehet hozzájutni, amik például több millió forintos hardvereket modelleznek. Persze a hangzás nem lesz annyival jobb, mint amennyivel többe kerülnek, de Grammy díjas keverést nem lehet stock (DAW-ba épített) plugin-ekkel elérni.
Néhány eszköz, amire szerintem érdemes lenne koncentrálni (ez mind Plugin Alliance):
Channel strip: SSL 400 E/G, SSL 9000 J, AMEK 9099, Console N
Analóg EQ: Knif Audio Soma, AMEK 200, Maag EQ 2 és 4, Bettermaker EQ 232D (Pultec típusú modell)
Kompresszor: Purple Audio MC 77 (1176 típusú modell), Shadow Hills Mastering Compressor, SPL Iron
Szaturátor: Black Box Analog Design HG-2 MS, Big AL
Mastering limiter: BX Limiter True Peak
Hasznos eszköz: ADPTR Metric AB
Persze ezeken kívül is van élet, én pl. eredeti SSL plugin-eket is használok: Channel Strip, Bus Compressor, X-Comp (transzparens), X-Verb, X-Saturator, stb.
Waves-ből megvan nekem a teljes Horizon és SSL csomag, plusz további eszközök.
Igyekszem minden plugin-t akcióban megvásárolni.
(Most, hogy beszélgetünk róla, kedvet kaptam egy jó kis rock szám megkeveréséhez tapasztalatszerzési céllal, de nincs hozzá anyagom)
Nagyszerű, köszi a tippeket Fox mester!
Fresh air töltve, ki is próbálom.
Mivel csak 3 hangszer van, kell, hogy legyen ereje a gitárnak. Máskülönben a basszus emelkedne ki túlzottan.
Át van egyébként futtatva 1-2 cuccon, csak "üresben", szaturáció miatt. De megpróbálok vmilyen SSL-t is.
Nagy mákom van, hogy küldés előtt vágólapra mentettem a hozzászólást, mert a fórum motor úgy gondolta, hogy beküldés helyett inkább törli az egészet. Még egyszer biztosan nem írtam volna be az egészet.
Mellékes megjegyzés: szerintem kicsit hangos a gitár. Plusz lehet, hogy egy pici air-t is elbírna (20 kHz feletti high shelf filter) (nem elírás). Brainworx Maag EQ-val, vagy Slate Digital Fresh Air-rel (ez most ingyenes) például meg tudod csinálni. A pergő jó, a többi dob talán lehetne picit fényesebb. A lábdobon egy kicsit lehetne vágni 300 Hz környékén 2 körüli Q értékkel.
Ha egyébként is szereted a vintage hangzást, akkor ahhoz analóg konzol emuláció lenne jó, ami a keverőpultok hangzását képes valamennyire modellezni. Ehhez channel strip plugin-t* lenne érdemes beszerezni. Legendásak például az SSL (4000 E és G, illetve 9000), a Neve, a Focusrite konzolok. Ilyen szimulációban érdemes gondolkodni. SSL plugin fellelhető például a Solid State Logic (az eredeti konzolok gyártója), a Brainworx, a Waves és az UAD kínálatában. Utóbbit azt hiszem, csak UAD (DSP) hangkártyával lehet használni.
Előbb persze érdemes róla videót nézni. Ajánlom például Joe Carrell-t, aki egy Nashville-i producer, vagyis eléggé hasonló stílusú zenében használja ezeket. Ebben a videóban SSL channel strip-ek különböző változatait hasonlít össze (a konklúzió, hogy mindegyik máshogy és esetleg máshol jó, tehát kell neked mindegyik - nekem megvannak ):
* A channel strip egy keverőpult egy csatornáját modellezi, és az eredetihez hasonlóan filter-t (HPF, LPF), parametrikus EQ-t (általában 4 sávos), compressor/limiter-t, gate/expander-t, illetve néhány speciális eszközt tartalmaz.
Egy mellékes észrevétel. Nem vagyok nyelvtan zseni, de szerintem úgy lenne helyes a magyar cím, hogy "blues-zal". Úgy hiszem, a teljes hasonulás idegen szó esetén a kiejtéshez igazodik.
Ritkán hallgatom ezt a műfajt általában (=almost never), de ez a dal kivétel: sikerült megoldanod, hogy végig öröm volt hallgatni. Ez nagy szó, mert azt jelenti, hogy a műfajtól függetlenül beletetted a tőled megszokott zeneiséget és saját világot.
Ha innék kávét, akkor a zenéd hatására azonnal mennék is a kávéfőző felé:) Nagyon hangulatos zene lett, és örültem a fotóknak is a videó második felében.
Szia Laci! Nem ismertem, szép zene és szóló tényleg
Én is épp egy gitárszólós videón dolgozom, ezúttal egy speciális technikai gyűjtemény lesz, ahol többszörös elemekből áll végig a szóló (tapping+üveghang, nyújtás+tremolókar, hibrid+csúszás, stb).
Tomi: Gitárszóló?
Nem tudom hallottad e már Peta ezen albumát, fantasztikus lett, az elmúlt két héten ismét elővettem és újra hallgattam. Ebben a számban a szóló még mindig fantasztikus, a vezetés, a technikai alakítások, ahogy a hangokat megfogja a tremolóval lebegtet. Imi biztosan ismeri, Peta munkásságát követi akárcsak én : )))
Most jutottam el ide (videókat készítek elő teljes lendülettel), és a zene gazdag örömben és erőben, tehát feltöltő hatással van rám, nagyon jó hallgatni.
A hangzásbeli csiszolási lehetőségeket a többiek nagyon jól és részletesen leírták. Várom a következő zenét, érződik mindegyiken az életerő, szuper formában vagy!
Sziasztok. A legújabb keverésem. A gitárok és a basszusgitár saját hangzások. A dobokat a cintányérok kivételével (aránytalanul nagy munka lett volna) lecseréltem.
Készítettem egy null tesztet. Ezen a felvételen csak a két jel különbsége hallható, vagyis a második rész ennyit tett hozzá az első részhez. Egy kissé túlkompresszált jelről van szó, de ennek a technikának pontosan ez a lényege.
Érdekesség, hogy annak ellenére, hogy csak a dobtestekre készítettem párhuzamos kompressziót, a cintányérok is megjelennek a különbségi jelben. Ennek az a magyarázata, hogy a room rajta van a felvételen, aminek insert-jében van kompresszor is, és mivel ez a különbségi jel is hozzáadódik a room-hoz, a kompresszor kicsit más eredményt produkál.
Ha esetleg nem hallod elsőre a különbséget, a lábdobra koncentrálj, és kattintgass oda-vissza a kettő között (lehetőleg ugyanarra a szakaszra). Ha így sem sikerül, akkor ne csüggedj, az ilyen apróságokat sokszor nehéz meghallani (megfelelő hallgatási környezet is kell hozzá), de sok esetben az apró nüanszok teszik a teljes mixet még jobbá.
Szia Imi.
Én kísérleteznék egy kicsit a kórus effekttel.
A kompresszor megfelelő beállítása lenne a legfontosabb.
Az én gépem elég erős, de egy nagyobb project-nél már fel kell tennem az ASIO buffer méretet 2048-ra, hogy ne recsegjen.
Csináltam neked egy rövid próbát. A jelenlegi project-emben még csak a nyers keverésig jutottam, de kiexportáltam a dobokat abból a célból, hogy meghallgatható legyen, hogy a parallel compression-nel is csak árnyalatnyival módosítom a dobok hangképét. Ezt elősegíti az is, hogy már eleve elég jó dobokat sikerült csinálnom, ezért nem is volt szükség nagy változásra. Könnyen elképzelhető, hogy a különbség csak ide-oda kattintgatással hallható egyértelműen. Metálról van szó, de rock dobok esetén sem szokott nagy mértékű lenni a változás.
Először a dob párhuzamos feldolgozás nélkül, majd azzal együtt:
Szia Fox mester!
Igen a gitáron chorus van lehet hogy sok egy kicsit?
A kompresszor a Logic ba van nem egy nagy szám!
Sok mindent kéne megtanulnom de nem olyan jó a gépem sajnos!
A fuvolát megpróbálom,a szinti éles hangot EQ om hátha jól sikerűl!
Köszönöm a jó tanácsokat,próbálkozom!!!
Egyet kell értsek miszter Pumpával, a szinti az nem a legjobb, nekem olyan retrós 90-es évek jut eszembe róla, az ötlet fasza a hangzása csiszolható, egyébként egyben van a zene
Szia Imi. Nagyon jó szám, de a a keveréshez lenne néhány hozzáfűznivalóm:
- A dobok túl vannak kompresszálva. Elképzelhető, hogy a Release paraméter értéke is túl magas. Leginkább akkor hallani, hogy sok a kompresszió, amikor több dob szól közvetlenül egymás után. Ilyenkor a jelszint jelentősen meghaladja a Threshold értékét, és nagyobb kompresszió lép fel a beállított Ratio-nak megfelelően. Ha Crush Bus-t használsz (Parallel v. New York Compression néven is ismerheted), akkor a blending (két v. több párhuzamos csatorna közötti arány) rendes beállítására is szükség van. Ha külön hangszereket küldesz rá, és nem a teljes dobsávot, akkor az arányokat be lehet állítani küldéskor. Ha Insert-be tetted a kompresszort, akkor ha van rajta Dry/Wet beállítási lehetőség, akkor a Dry irányba kellene tekerni, amíg meg nem szűnik a nyomott hangzás. Meg még van egy rakás infó, de ahhoz többet kellene tudni arról, hogy csinálod.
- A cintányér számomra túl ciccegősen szól.
- Az első részben a szólógitárokon chorus effect van? Mintha egy kicsit több fázisproblémát okozna a kelleténél.
- 2 perc környékén eléggé éles a szintetizátor hangzása. Lejjebb kellene venni a hangerejét, illetve levenni a magasakból. Lehet, hogy egy furulya, vagy fuvola kellemesebben szólna itt.
- 2:30 környékén a szinti szintén éles, de ezt nem cserélném le, csak EQ-znám, és a hangerejét állítanám be. A vége kicsit hirtelen következik be, talán ki kellene úsztatni.
- 2:54-nél a vokál számomra természetellenesnek tűnik. Ez nem a Te hibád, amit eddig hallottam, az mind ezt csinálta nagy ugrásoknál. Meg lehetne próbálni rövid csúszásokat (glissando / slide) beszerkeszteni az ugrások elé.
- Több hangszer is eléggé középről szól. Amit nem lehet eltolni egy kicsit (vagy annál is jobban) oldalra, arra érdemes lenne egy kicsit jelentősebb teret tenni, hogy szélesebb legyen, és hátrébb kerüljön.
Látom új hangzásokkal is kísérletezgettél, nem tudom milyen hangszer ez vagy hangzás (2:00 től és 2:34 től a szinti) nem volt rossz de néhol nekem nem tetszett annyira, szerintem még keresgélj hátha találsz jobb hangszert ezekre a sávokra. Természetesen a gitár szóló részed tetszett a legjobban :D A fő dallam nagyon egyben van és kerek, és nagyon fülbemásszó, és jól felépítetted az egész zenét.
Még egy kicsit hegesztgettem rajta. Lehet, hogy A/B teszt nélkül nem lehet észrevenni a változást, de legyen itt a végleges változat.
Sajnos a régi videóval együtt eltűnt az egyetlen like is. Ha esetleg valaki innen jelölte be, akkor megtenné ismét? Örülnék, ha a videó nem a 3.293.178-adik lenne az ajánlati listában, hanem eggyel előrébb kerülne. Köszönöm.
Azért hallgass bele, hogy megérdemli-e a like-ot.
Letöltöttem, és tényleg más jellegű egy kicsit. Fényesebb és energikusabb.
A tömörítéseken kívül még talán az is okozhatta, hogy a YT videódnál 720p a maximum felbontás (a képméret alapján ezt lőtte be a rendszer), és ehhez automatikusan egy rosszabb audio bitrátát rendel hozzá a YouTube. 1080p vagy 2160p esetén jobb az audio is.
"Meg volt jó pár egyéb probléma is a forrásanyaggal"
Nem arra gondolok, hogy a DI a probléma, sőt, annak külön örülök, mert sokkal nagyobb a mozgásterem a végső hangzás kialakításában.
Köszönöm szépen. A hivatalos keverésben (amit nem én csináltam) a basszusgitár sokkal torzabb, de ilyen punk-rock-hoz szerintem is inkább ez illik. Egyébként sem szeretem általában a szénné torzított basszusgitárt, bár már hallottam abból is jót.
Itt van az eredeti változatom, ezen nem módosított se az mp3 tömörítés, se a videószerkesztő program, se a YouTube. A dobok szerintem hangosabbak, és a ritmusgitárok is fényesebbek kicsit. Szerintem jobb, mint a YouTube-os változat: LINK.
A ritmusgitárok egy kivételével már eleve torzítottak voltak, a basszus és a szólógitár DI volt, azokat én effekteztem.
Meg volt jó pár egyéb probléma is a forrásanyaggal, de szerintem többnyire sikerült jól megoldani.
Arányos és kiegyensúlyozott hangkép A basszusgitár hangzása tetszik leginkább, tökéletes arányú torzítást kapott, skandináv metál hangzása lett. A dobok hangzása is tetszik, kicsit a dobokat hangosabbra vettem volna.
A ritmusgitároknak kicsit talán sötétebb lett az összhatása, egy kis magasat emeltem volna ki még. Persze ezek csak szubjektív benyomások, as always.
Köszi szépen, örülök, hogy teszik.
A szóló és a gitárok nálam jól szólnak együtt.
Igen, a keverés modernebb hangzású, lehetne akár koszosabb is, azt is elbírná a stílus.
Sőt, az eredeti keverés koszosabb is: LINK.
A múltkori verzióhoz képest sztem sikerült jó irányba alakítani
A szólónál még mindig érzek némi maszkolást a ritmusgitárok javára, de nem tudom, mennyire volt megdolgozható a sáv. A dobok jó erősek, a tamok különösen tetszenek. Basszus is nagyon jól dübörög, szépen elkülönül minden.
Ének effektezés nagyon király.
Talán kissé erősnek érzem a hangzást a stílushoz képest, el tudnék képzelni egy fokkal lazábbat neki.