Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Bátya, a hammondért külön piros pont jár. Te szoktad feljátszani (vagy konkrétan ebben az esetben) a billentyűs szólamokat, vagy programozod? Amúgy az enyémben is van hammond a verse-k alatt, így én is kapok egy piros pontot.
Valójában - azt hiszem - egyeztetni kellett volna a végződéseket (declinatio, vagy ilyesmi), ezért "Foxus Maximus" lenne a helyes, mint ahogy a "Circus Maximus". Ezzel el is érkeztem mondanivalóm lényegi pontjához: a végéhez.
Köszönöm szépen Imi, nagyon jólesik a köszöntésed! Le is töltöttem a videót (már 2x meghallgattam), és elteszem magamnak. Nagyon örülök neki, köszönet érte!
Minden mondatoddal egyetértek, kivéve a legutolsó mondatot, mert nekem tetszik a dobhangzás. Még azelőtt hallgattam végig az alapokat, mielőtt olvastam volna ezt a hozzászólásodat, és magamtól eszembe sem jutott, hogy bármi gond lenne a dobbal. Szépen támasztotta a zenét.
Klassz alapok. Csabi nem tudom hogy csinálja, de mindig mosolyra fakaszt, amikor hallgatom. A hangulatot tekintve úgy éreztem magam, mintha egy kerthelyiségben ülnék sörrel a kezemben, és hallgatnám a színpadon játszó zenekart. Landmine alapjával is ugyanez a helyzet, mosolygás megvolt, de egy klubba vitt el. Imi pedig sok szeretettel készíti a zenéit, és ez meg is hallatszik a munkáján. Az én dobom pedig borzasztóan szól.
Megérkeztek az alapok, nagyon sok jó alapot kaptam, sőt még válogatni is volt szerencsém, nehéz lesz az idei szavazás számomra, rengeteg jó ötlet/javaslat jött, tele van minden alap olyan megoldásokkal amikre szívesen zenélnék.
Az alapokhoz csináltam egy soundcloud fiókot ehhez a link itt található:
Ahogy látható minden alap mellé odaírtam a szerző/beküldő nevét, voks esetén az alap nevét kérném beleírni a hsz-be.
Mindenkinek egy szavazata van, itt a fórumon írjátok be melyiket választjátok, én pedig összesítem menet közben. A szavazás vasárnapig tart, addig légyszi mindenki jelezzen vissza, jövőhéten pedig jövök a részletekkel.
Ma este jutottam el a videódhoz, és a 46. szólódban a Strat-oszférikus dallamok mellett különösen tetszett az is, ahogy a dallamokat tagoltad: érdekes helyekre tett szünetekkel, a zenei alap sorain átérő meghosszabbításokkal, nem megszokott pontokon való indulásokkal
Későn kapcsoltam, hogy a második szónak is van értelme magyarul. Azt én automatikusan basszusgitárként értelmeztem. Nem az, hanem az első szó volt a lényeg. Valójában nem vagyok akkora rajongója, csak viccesnek találtam.
Elöljáróban annyit, hogy idén a szervezést részét én fogom levezényelni, remélem minden úgy sikerül ahogy szeretném és nem lesz egy katyvasz
A zenei részt Metalmolekula mester vállalta el, innen is örök hála érte.
Jelenleg a zenei alapokat várom hogy megérkezzenek, ez kb a hétvége és jövőhét közepe.
Amint megvannak a kiszemelt alapok, itt a fórumon nyilvánossá teszem és megszavazzuk idén mi legyen amire mindenki csinálhat pár sárkányos szólót! Érkezett már számomra nagyon tetszetős alap, a többiekét várom, értelemszerűen ha hamarabb érkeznek meg az alapok akkor a szavazást is hamarabb indítom, hogy a szólók írására több idő legyen
A szavazásra én 3-5 napot szánnék, akkor lesz kb december első hete, ezután Metalmolekula megkapja tőlem az alapot wav formátumban. Szétszeleteli úgy hogy a későbbi munka a legjobban mehessen vele, ezt feltöltöm és elindul a vonat
Ezután szűk 3 hét lesz a szólók elkészítésére. Kicsit szűkös az idő, későn kezdtük el a témát boncolgatni, de úgy gondolom lesz elég idő a szólók megalkotására.
Köszi Srácok! Kezd tisztulni a kép. Nincs konkrét szabály a hangnemváltásra, csak az előjegyzések közeli száma. És az átvezetési megoldás. Világos.
..igen, én zeneiskolába jártam gyerekkoromban, még csak nem is szolfézsra. Utáltam, és nem is igazán értettem. Elég volt h csak szép hangom volt :D Nem tudom még mennyire fogok tudni beleugrani mélyebb zeneelméletekbe a jövőben. Leginkább idő függvénye, amiből viszont kevés van :D
Az első mondatra nincs egyértelmű válasz, mert ez attól függ, hogy mit akarsz megjeleníteni a zenével. Néha direkt kell a nagy kontraszt. Tehát ezt a "szerző" dönti el, de alapból persze igaz, hogy egymáshoz közeli hangnemekbe való átváltás gördülékenyebb és befogadhatóbb tud lenni.
Az utolsó mondatból teljesen igaz, hogy 2 távoli hangnemnek kevesebb lehet a közös hangja, viszont a "hamis" szó félrevezető, mert ezt negatív értelemben használatos kifejezés. Az irányított, jól megtervezett disszonancia viszont csodaszép lehet.
Landmine válaszait és videóit nagyon érdemes figyelned, ő csinált egy teljes zeneelméleti videósorozatot, amelyből az előbb be is linkelt egy videót. Ezt a sorozatot akár az elejétől fogva érdemes feldolgoznod.
Összességében azt látom, hogy most vagy annál a mérföldkőnél, amikor az eddig felépített saját logikai rendszered már nem tudja ellátni a feladatát. Olyan ez, mint amikor egy saját építésű PC-t már "kinőttünk", mert közben mi is fejlődtünk, és a célok is nagyobbak lettek. Kell több RAM és több tárhely.
Zeneelméleti síkon ez azt jelenti számodra, hogy (szerintem) elkerülhetetlen, hogy elkezdjed a közös zeneelméleti tudásbázist megtanulni. Ez kell ugyanis ahhoz, hogy zeneelméleti párbeszédeket folytathass másokkal, és zeneelméleti információkat tudjál begyűjteni.
Sajnos tényleg nem volt korábban magyar nyelven semmilyen letisztult, érthető és gyakorlatias tananyag. 10-20 éve szinte csak a klasszikus zeneiskolai tankönyvek voltak, amelyek nyelvezete és felépítése szinte lehetetlenné tette, hogy hasznos infókat kinyerhessünk belőlük, alapvető didaktikai hibákkal épült fel a tananyag. Úgyhogy tökéletesen megértelek, hogy magad számára alkottál módszereket. Most már szerencsére akad 1-2 új szemléletű anyag is, Landmine videói is ilyenek.
Bocs, hogy beleszólok, én úgy értelmezem, hogy kb. arra keresel választ, hogy milyen hangnemek között lehet váltani és milyenek között nem.
Utóbbira nincs szabály, bármiből bármibe lehet váltani. Sőt, magukra a hangnem váltásokra sincs szabály: lehet szépen körülírt, előkészített a váltás, és lehet teljesen spontán is, mindenféle megalapozás nélkül.
Amiket itt példának hoztál, valóban a leggyakoribb váltások, rokonhangnemek. Em->Am, Am->Dm, stb. Ezek sok zenénél megfigyelhetők.
Sokszor 1-2 akkorddal készítik elő az új hangnemet. Csak hogy példát is hozzak gyorsan: Clapton-leila verze.
C#m G#7 C#m C D E7
F#m H E A
Dm
Az eleje cisz moll, majd a C és D már e-moll hangnemhez tartozik (legalábbis ezzel készíti elő, mint VI-VII-I), de jön a csavar és nincs e-mollra oldás, hanem E7-re (blues feeling).
Aztán a második sor E-dúr hangnem (2-5-1-4).
A kettő között a kapcsolat: cisz-moll - E-dúr párhuzamos moll-dúr.
Valamint: Az E7 azért lehet ott (bár kilóg), mert F#m akkordra oldódik (VII-I). Általánosságban a kilógó akkordok mindig oldódnak valamire.*
Végül az A is oldódik Dm-ra (V-I), ami a refrén hangneme lesz.
S bár a cisz-moll és d-moll messzi hangnemek (4# vs 1b, 5 különböző hang), mégis működött, és sláger lett belőle..
Máshol még direktebbek a hangnemváltások..
* egy másik példa: C A7 Dm G (az A7 kilóg a C-dúr hangnemből, de rávezet Dm-ra, így a körön belül keletkezett egy V-I oldás - ez nem hangnemváltás, mert nem marad meg benne, csak kitérés)
(vonatkozó videó pár további példával)
Azt persze hogy értem hogy versszak, és refrén hangneme különbözhet. De mért pont a C-dúrt, és az E-dúrt hoztad fel példának? Ez mi alapján kapcsolat?
A G-dúr skálából is értem hogy kilóghat egy akkord. De mért pont a (B-dúr)?
(Egyébként nem mindegyik akkordot értettem hogy hol találom, de ez azért van, mert mint mondtam, én nem elnevezésekben gondolkozok, hanem lefogható helyeken..)
Neten a hangnemek kapcsolataira ennyit találtam:
"Zeneművek hangnemi kapcsolataira leginkább a 0, 1 és 2 kvinttávolság (0, 1, 2 előjegyzés-különbség) jellemző, ezt kvintrokonságnak nevezzük. C-dúr legközelebbi (kvintrokon) hangnemei a kvintoszlopon ábrázolva:
D – h +2
G – e +1
C – a 0
F – d -1
B – g -2 "
Itt a rokonság szó azt jelenti, h hangzásban is rokonságban vannak? Ha a "rácsszerkezetek" hasonlóságát nézem ezeken a pontokon, (pl C-G, vagy C-F valóban csak pár hang eltérés van. Vagyis lehet hogy itt vannak a konkrét hangzásbeli kapcsolatok? Pontosabban hangnemet úgy változtatok ezek alapján, hogy pont csak annyira változnak egymás mellett a hangok, h érdekesnek halljuk, hamisnak nem? Mig ha csak random hasonlitunk össze 2 hangnemet, nagy lehet a "rácsszerkezeten" belül a lefogási helyek eltérése, és hamisnak fogjuk hallani?
Szerintem van logika a felvetésemben, de ha most a kedvemért elvonatkoztatsz az elnevezésektől, kb ez lehet válasz a hangnemváltás kérdésemre?
Ezzel arra célzol, hogy többszörös személyiségzavarom van? Hm, lehet benne valami.
Egyébként majdnem feltettem itt nem sokkal ezelőtt egy sok-keresztes kérdést, de mire leírtam azt a sok szöveget, meg is fejtettem.
Ez is alátámasztja, hogy el tudom játszani a kérdező és a válaszoló szerepét is.
Lesz egy ilyen film, "Az Utolsó Fórumos", 9 Oscar-díjra jelölve. Te leszel a címszereplő, és a filmben nagyon jó fóruméletet hozol létre magaddal, meghallgatod és véleményezed a feltöltött zenéket, tanácsokat adsz, és meg is fogadod ezeket. Több különböző felhasználónéven fog ez működni, és a külső szemlélő azt látja, hogy a fórum él és virul, akárcsak most.
Akkor ez sem sikerült nekem. Már arra készültem, hogy mártírhalált halok itt, mert mindenki eltávozik innen, és egyedüli hősként vívom a küzdelmem az érdektelenség homályában.* **
* Magányosan, elszánt tekintettel állok egy szikla ormán. Állati bőrökkel borított izmos testemen halványan visszatükröződnek a lenyugvó Nap utolsó sugarai. Hosszú, sötét hajam lobog a szélben. Igen, csak egy legény van talpon e vidéken. A cinematikus aláfestő zenébe egy-egy távoli farkasvonítás vegyül.
** Egyébként, szerintem én leszek az utolsó ember a Földön is. Már rég kihalt az emberiség, én meg csak nézelődök, hogy "mi van?"?
Igen, érthető volt teljesen a leírásod, és nagyon is pozitívnak tartom, hogy kialakítottál egy saját használatú módszert. Ez is azt mutatja, hogy mennyire sokat jelent számodra a zenélés. És egyébként jó társaságban vagy, mert pl. Allan Holdsworth, a legendás fúziós gitáros is teljesen saját zeneelméleti rendszert épített fel magának, amit csak ő használt.
Akkor kezdjük is a hangnemváltás témát:
Első körben definiáljuk a hangnemváltást, mert előfordul több eset is.
1. példa: két akkordmenet, különböző hangnemben. Pl. először van egy Am, F, G, Dm akkordmenet, majd utána indul egy C#m, E, H, A akkordmenet. Például a versszak az egyik, a refrén pedig a másik. Ilyenkor mindkét akkordmenet önmagában egy-egy hangnemet képvisel: 0# és 4# előjegyzésű skálák mehetnek rájuk. Ez a hivatalos hangnemváltás esete.
2. példa Az akkordmeneten belül van olyan akkord, amely "kilóg", azaz a hangnem hangjaiból nem állítható össze. Pl. Em, B, D, C akkordmenet. Itt a 2. akkord (B-dúr) lóg ki, az összes többi akkord benne van az 1#-es E-moll skálában. Ilyenkor a kilógó akkordra a saját hármashangzatának egyik hangját érdemes rá játszani, és ha dúr akkordról van szó, akkor a líd modális skála mehet rá. Ez a fenti 2. példa nem számít hangnemváltásnak, mert itt csak egy akkordról volt szó.
Ha van kérdésed ezekkel kapcsolatban, akkor írj, és megbeszéljük, utána folytatjuk a következő lépéssel. (Érdemes kipróbálni a két fenti példát a gyakorlatban is.)
Januártól aktivizáljuk majd a Discord-ot, és ez a fórum is megmarad. Hosszú távon kialakul majd, hogy melyik nyer (amúgy az FB is opció lehet, bár egyre kevésbé használom.)
Discordon több csatornát lehet indítani és minden csatornán be lehet állítani, hogy ki-mit tud benne csinálni. Topic szólókhoz lehet ilyen csatorna, ahol csak a Tamás és az adminok tudnak írni, de olvasni mindenki tudja, így nem kell visszagörgetni 100 oldalt, ha kíváncsi vagy a topic szólókra. Ugyanez igaz Tamás videoira, mehetnek egy külön readonly csatornára. Zeneelméletre megint egy másik, etc, így mindent lehet a maga helyén kezelni. Itt a forumon erre nehézkesen lenne lehetőség, ami pedig nem Tamás topicja, oda én gyakorlatilag be sem nézek. Szóval nem vagyok benne biztos, hogy a forumnak nagyobb lenne a létjogosultsága. A zenék megosztását és a rájuk érkező megtekintéseket úgyis a facebook és a youtube adja, kifejezetten kétlem, hogy bárki is - mármint rajtunk kívül - ide jönne megnézni, hogy esetleg valaki töltött-e fel zenét?
A Skype/Messenger pedig közel sem ad olyan funkcionalitást, mint a Discord. Azok tényleg privát üzenetküldésre valók. A Discordban szintén van privát chat, ha valakinek az kell.
Na könnyen megfogtál. Elkezdtem végiggondolni a zeneelméleti feladványodat, de nem jutottam messzire. Nem játszom zenekarban (már régóta nem), igy nem kell "zeneelméletiül" kommunikálnom senkivel. A kérdésedre a gyakorlatban az lenne a válasz, hogy fogd le ezeket az akkordokat, én ránézek a kezedre hogy hol fogod le őket a gitáron, majd fejben megállapitom a 12 fekvés közül h melyikben vagy. Na igy már tiszta sor a hangkészlet: szólóhangok akkordonként akár , vagy csak a fülre hagyatkozva.
A zeneelmélettel mindig is bajban voltam, pont az általad pedzegetett okok miatt. Sose találtam logikus, használható elméletet, melybe lett volna értelme belevetnem magam. Igy öszeraktam magamnak egy nagyon leegyszerűsitett, de használható rendszert. A hegedűnél is igy tettem gyerekkoromban. Lerajzoltam a hangszer alapvető "gyári" hangkészletét, majd fél hangonként ezt a rácsszerkezetet feljebb tolva ugyancsak lerajzoltam a lefogás helyeket. A gitárnál elég volt egy rajz, de sorba lejegyeztem a neveket: C-dúr -E a legalacsonyabb gitár hang. Desz-dúr -Esz a legalacsonyabb gitár hang. D-dúr -D a legalacsonyabb gitár hang. stb.. És itt még párhuzamba hozva a zongorán is lerajzoltam a fekete-fehér billentyűk leütési képletét, ugyancsak 12 fekvésenként. Nyilván a "rácsszerkezeten" végignéztem a minél több lefogható akkordot is, függetlenül attól hogy mi a nevük. Igy gyakorolván ezeket a fekvéseket, merül fel bennem egyre határozottabban a kérdés, hogy a gyakorolt 12 fekvés között hol az átmenet, hogy jól szóljon. Ugyanis nekem csak a jó hangzás számit, hogy változatos, szép szám születhessen belőle.
Egyébként én elöször kezdtem el hallás alapján, vakon lefogva a hangokat és akkordokat a gitáron számokat irogatni, és csak utána kezdtem el foglalkozni a "rácsszerkezettel". ...igen, és akkor hogyan, mik alapján csúsztatgassam...
Tudom, most kiakasztottam mindenkit aki ezt a gigantikusan leegyszerűsitett felfogást végigolvasta, és számára orbitálisan nagy baromságnak tűnik!!! :D :D Viszont remélem értetted Tamás, és tudsz egy két jó ötletet adni a módszereim jellegéhez kötődően, de azokat kiegészitve, hogy választ kapjak a hangnemváltás kérdésemre.
Szóval annak látnám értelmét, hogy ti, akik a a karácsonyi szóló lebonyolítását végzitek, létesítsetek kapcsolatot egymással IM-ben, de a fórum maradjon itt.
Én két különböző területet látok. Az egyik az Instant Messaging, ami két résztvevő, vagy kisebb csoport közötti azonnali üzenetváltásra (csevegésre), videóhívásra, konferenciára használható. A másik terület a kevésbé dinamikus, a kevesebb üzenetváltás miatt sokkal könnyebben visszakereshető, tartalmában statikusabb felület, mint például egy fórum. Ha 4-5 ember beszélget IM-ben, akkor a tartalom nagyon gyorsan bővül, egy később becsatlakozó, vagy ritkábban ránéző résztvevő számára nehéz visszakeresni az elejét. Szerintem emiatt nagyobb létszámú, 2-4-nél nagyobb csoport számára nem alkalmas. Persze lehet annyira okos a szoftver, hogy megjegyzi az utoljára olvasott hozzászólás pozícióját, és könyvjelzőt biztosít hozzá, de a gyorsan változó tartalom miatt (több lenne, mint itt) nehézkes lenne a kezelése, és az olvasó könnyen elveszítheti a jelenlét-érzését.
Tehát az IM csevegésre való, am jellegéből adódóan sokkal több "felesleges" hozzászólást tartalmaz, nehéz elválasztani az ocsút a búzától. Fórum esetén például könnyebben meg lehet azt csinálni, hogy reggel elolvasom a friss bejegyzéseket, majd amikor lesz időm, reagálok valamelyikre. IM-ben ez sokkal nehézkesebb.
Én is használok IM-et, csak nem Discord-ot, hanem Skype-ot. Azon is meg tudtuk volna beszélni a múltkori problémát. Semmi bajom a Discord-dal, csak szerintem más az alkalmazási területe, mint egy fórumnak.
Vannak olyan fórumtársak, akikkel a nem a nyilvánosságnak szánt beszélgetéseket FB Messenger-en (nem szeretem), vagy Skype-on bonyolítjuk. A publikus információk pedig ide kerülnek a fórumba. Bár néha hajlamos vagyok elfeledkezni róla, hogy nem csak fórumtagok olvassák, és bátran írok hülyeségeket.
Szerintem a lehető legjobb megoldás az lenne, ha a fórum kapna egy normális felületet (mobilra is), és képes lenne kezelni a megemlítéseket, a válaszokat, és értesítést küldene. De ez valószínűleg nem következik be egyhamar, pláne, hogy az olvasótábor látszólag egyre csökken.
Én arról az oldalról közelítem meg a Discordot, hogy lévén Angliában élek, de ennek segítségével könnyen tudok beszélni otthoniakkal, illetve amikor játszunk, csak felpattanunk a csatornámra és már megy is az élő beszélgetés (tudom, interneten keresztül, de mégis valahol élő, hiszen halljuk egymást).
Nem titok, hogy nagyon szeretek a Rocket League-gel játszani. Nem egy csatonra van, ahol ingyen coachingolás megy. Már nekem is segítettek kétszer is, és én is tucatnyi játékosnak segítettem. Ha belegondolsz, amikor múltkor tőled kértem segítséget a tiszta csatorna és reamping kapcsán, amit levelezésben toltunk napokig, Discordon meg tudtuk volna beszélni 10 perc alatt. Számomra ez az egyik tényező, ami nagyon fontos lenne. Vagy úgy mondom: számomra a forum nagyon lassú.
Továbbra is azt mondom, hogy a forumot nem kell kiváltan ia Discorddal. Ha mégis kiváltja, akkor az úgy van jól, de ha a forum továbbra is életben marad, akkor meg az a jó. Ha pedig a Discord hal meg, akkor az a jó.
Szerintem az ide néha-néha betérő és olvasó fórumtagok nem fognak regisztrálni a Discord-ra. Úgy sejtem, azoknak is csak egy része, akik szinte kizárólag az évvégi szóló idején néznek be ide. Bár ez csak fikció, és nem miattuk fog megszűnni a fórum, de így az esélye is elvész, hogy néha megjelenjenek ott. Ezt a fórum felületet sem szeretem, és a Facebook-ot sem, de a Discord által pont a nyilvánosság veszne el, ami szerintem fontos dolog. Úgy érdemes fejlődni, hogy ha az nem megy a fontos dolgok rovására. Egyébként miért olyan fontos ez neked? Te is ritkán szólsz itt hozzá bármihez.
Hogy a forum kileheli-e a lelkét, vagy sem, az nem a Discordon múlik. Az autó sem teszi 100%-ban elavulttá a biciklit, helyette ad néhány olyan lehetőséget, amit biciklivel nem lehet elérni. De bizonyos dolgokhoz a bicikli mindig is jobb lesz, mint az autó.