Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
néha muszáj ápolni a szociális kapcsolataimat , csak takarítani ne kéne, ezért nem jó, ha az ember a házigazda ilyenkor hangszerhez nem nyúlok, mert rossz vége lenne, minden szempontból
...és egy lényeges pontot még hozzáfűzök: a számaik felépítése, szerkezete élményszámba megy. Sosem kiszámítható, mindig érdekes, az 5. percben is új dolgokat hoznak be egy szám vége felé, és az addigi témákat játékosan átalakítják, a refrén megváltozik, stb...
Élvezet hallgatni.
Egyre inkább úgy látom, hogy a Pagan's Mind lett az egyik legnagyobb kedvencem. Ha belegondolok, hogy az utóbbi 6-7 évben melyik együttest hallgattam a legtöbbet, akkor alighanem ők lennének az elsők. Amikor nagy ritkán van arra időm, hogy "csak úgy" zenét hallgassak kikapcsolódásként, és azzal a céllal nézek körül, hogy "na, valami jó zenét szeretnék most hallgatni", akkor nagy valószínűséggel náluk kötök ki. Rendelkeznek mindennel, amire egy nagy együttesnek szüksége van: egyéni hangvétel, jellegzetes saját stílus, ami nem keverhető össze semmivel, játékosság, ötletesség, változatos hangszerelés, tökéletes hangszeres tudás, kitűnő énekes (kicsit Ozzy-ra hasonlít a hangja).
A gitárosuk, Jorn Viggo Lofstad az egyik legérdekesebb és legjobb gitáros jelenleg. Technikailag hihetetlen dolgokra képes, és hatalmas alázattal játszik, mind a riffeket, mind a szólókat tekintve. Átgondolt, befogadható, dallamos szólókat talál ki, amelyben mindig van valami különlegesség is. Rengeteget tanultam tőle. Egy ideig úgy volt, hogy ő is részt tud venni a Timeless Hour-ban, és készít egy szólót, de aztán nem volt rá idő, és norvég "kollégája", Mats Haugen ugrott be helyette a Circus Maximus-ból (akik szintén megérdemelnek egy ugyanilyen méltatást).
És ami talán még ezeknél is fontosabb: a számaik egyszerre különlegesek és befogadhatók, egyszerre nyitottak és zártak, és mindegyik szám egy külön világ, kerek egész. Az új lemezük, a Heavenly Ecstasy szerintem az egyik legjobb modern rock/metál lemez, amit csak el lehet képzelni, nagyon érett és letisztult zenéket tartalmas.
És ami már csak hab a tortán: a számcímeik némelyike nagyon közel áll hozzám, és ugyanazt fejezi ki, amit én gondolok:
"Create Your Destiny"
"Power of Mindscape"
"Follow Your Way"
"Live Your Life Like a Dream"
Szóval így kell ezt csinálni.
Én pedig terjesztem a hírüket, ahol csak tudom.
Az egyik számuk itt meghallgatható az új lemezről:
Amúgy néztem bal felső sarokban csak 11 fórum van kitéve, de azok közül van olyan ahol kevesebb a hozzászólás jóval mint itt, és gitáros fórum. Meg van olyan is ami régebb óta nyílt meg és hozzászólások arányában kb 1-2 hónap és több lesz nekünk... és nem vagyunk fent ! :D mondjuk nem is zavar de hát arányba azért jók vagyunk ! :)
A vibrato dolgon rajta vagyok. Az az érdekes, hogy amikor nem éppen felveszem a zenét, akkor bátrabban vibratozok (szeintem), de amikor rögzítem, akkor gondolom arra koncentrálok jobban, hogy milyen hangot fogja le, így a vibrato-ra nem tudok eléggé
figyelni.
Nagyon-nagyon köszönöm! Tényleg jó érzés ha tudok olyat alkotni, ami tetszik nektek, és másoknak is.Rengeteg erőt ad ez a topik, és annál többet lehet itt tanulni!
jaj, el is felejtettem írni a nagyszerű gitárosunk, Ákos szólójáról. :) Sajnos rosszat nem tudok írni, ehhez csak gratulálni tudok, teljesen beletudtam magam élni a játékodba. Téged is hasonló dallamérzékkel áldott meg a sors mint Imi kollegánkat. Gratulálok
nehéz egyébként az alap monotonsága miatt érdekes játékot rá játszani, legalábbis nekem ez volt a bajom ezzel az alappal. Viszont te szépen hoztad a hangulatát, DE kicsivel több vibrato a hosszan kitartott hangoknál jobban feldobta volna
nem tudom, te hogy bírtad megállni, hogy ne a Knockin' on Heaven's Door dallamát játszd rá, lehet nekem nem kéne próbálkoznom, mert a tegnapi játék után arra jutottam, hogy úgy járnék mint az öreg Pali, plágium
Vettem fel egy impro-t a nemrég biciklipumpa által linkelt E-major alapra, de úgy látszik a soundcloud nem működik most, mert nem tudtam feltölteni semmit.
Majd később próbálkozom még.
Ha jól tudom, nem vagyok fizikus, a rezgés számok duplázódnak ahogy mész feljebb az oktáv lépéssel. És feleződik lefele. De ez csak haléovány fizika emlék.
És jó volt a Magnum Opus album is, amin a Cantabile szerepelt. Éljen májszín!
(Sok gitárosból csinálsz kaját, vajaspista is ilyen volt. Vannak még ilyenek a tarsolyban?)
A tiszta prim zeneileg is ugyanaz a hang a kottában leírva. Az oktávnál viszont a hangmagasság változik (felfelé, lefelé egyaránt változhat), hiába ugyanaz a zenei hang.
ez a Sándor név sokmindenre jó
most vasárnapra esett a Sándor nap
nyelvtekeréssel levezettem belőle a Sánday -t
amúgy egy régi barátom kitalált egy kib. jó zenekarnevet
NeoclassX - bazz, hogy ez nem nekem jutott eszembe...
remélhetőleg náluk majd bazselok hamarosan, ha kijavul a kezem :-/
ja és egy kis májszínért nem megyek a szomszédba
itt a büntike (nem pontos, de cserébe pontatlan játék ):
Illetve ha jól gondolom ennek egy többujjas tapping verziója Govan - Eric című dalában.
De az a slide-os téma borzasztóan egyedien szól. Sajnos videót még nem találtam róla, így csak tipp hogy ez történhet. Kb a dal 2. perce után kezdődik.
Nem tudom milyen a gitárod, de a drágábbaknál egyszerűen sokkal jobb a tremoló. Szerintem kitömni nem érdemes, mert a sok tremolózás úgyis szétcincálja. De mondjuk ilyenről még nem is hallottam, persze, ha hülyeséget mondok sry.:)
Meg szerintem a felvételekbe nem is nagyon szól bele, ezért én nem is foglalkozom vele.
Szívesen!
Igen, a hammer-on és pull-off közé azonos hangra beillesztett tappingelés jó móka, szép hangzások jönnek ki belőle.
A "pulzálást", amit említettél, lehet hogy inkább az effektpedál hangszínbeállításai okozzák. Én még nem tapasztaltam ilyet a gitárjaimnál, úgyhogy ha valaki észlelt hasonlót, akkor várjuk a tanácsokat.
Örömmel hallottam az Icarus Dream Suite pedal point-os részletét is az egyik felvételen!
Érdekes megoldás volt a másik felvételen a rövid delay segítségével kétoldalra kitett szóló is. És persze a San D'Or elnevezés külön sárkányos játékossági elismerést érdemel, így lehet egy keresztnévből művésznevet csinálni!
Üdv,
Tudom, hogy a lopás főbűn, de Jakab Andris 2011-es albumát, meg a Metal Soling tech. vol. 1-2-3 oktató anyagait, vajh el lehetne-e tulajdonítani valahonnan?
Igen, biztos valami liszenszelési probléma van, mert néha feldobja a licenc managert. Nagyon sajnálom, mert jókat lehet kitekerni belőle, nekem főleg a saját modellek tetszenek. De így marad a standard mód a platinum helyett (platinumnak pedig marad a 6. track... :) (ügyes kötéssel rögtön on lettem)). Ami viszont előrelépés, hogy vst-ként tudom használni, mert addig az nem ment. Köszi
nagyon jók ezek, de nekem a soloba a hangzás (sound) ami lehetne dinamikusabb... kicsit jobban kiemelhetnéd vhogy... De amúgy látszik hogy régóta gitározol, és jól kivan gyakorolva a technikád (váltott pengetésed stb)... örülnék ha már nekem is így menne :) grat
nem ez 2006 körüli, Stanley nevezetű sufnigroup (Monok gitár/ének)
gitároltam valamit 2 számban
ujjé! ez egy hivatalosan kiadott CD. most akkor én is zenész vagyok?
Köszönöm szépen a tanácsokat, és az elismerő szavakat!
Tremolókarral tényleg óvatosan kell bánnom, 0:30 körül berregtetni akartam, és ott tényleg nagyon figyelni kell erre, hogy csak az a húr szóljon, mert különben ilyen káoszba borul
Tényleg jó gyakorlás volt ez az alap, mert egyik pillanatba még elviselt egy hangot, a másikba meg már szabályosan elütött tőle, viszonylag sokat játszottam erre az alapra.
A második üres húros megoldásnál, az üres H hang helyett az oktávján tappingeltem, csak utólag sem igen hallatszik a különbség, más hanggal kellett volna, hogy meglegyen hozzá a kontraszt.
Tegnap gitározás közben megtetszett egy tapping technika, lehet, hogy hülyeség, mert csak bohóckodtam, és nem vettem észre, hogy a nagy szaladgálás közben a hammer on pull off közé a jobb kezem is tappingelt, tehát ugyanazt a hangot egyszerre hammer on-al lenyomom, aztán pull offal feleresztem, de amíg a bal kezem ujja a levegőben van, egyet gyors oda tappingelek, és ilyen kis gyors "szöszögés" lesz, lehet hogy csak nekem új, unplugged csináltam, de kipróbálom majd hamarosan erősítve is, lehet, hogy úgy már hülyén fog szólni.
Észrevettem, hogy ha intenzívebb pengetés után mindent letompítok, egy kis ideig "pulzál" a gitár hangja, vagy ha megkoppintom a testet, ez ellen érdemes kitömni a tremoló rugóit vattával, vagy valami hasonlóval, drágább gitároknál ez hogy lett megoldva?
Kustriani szólója következik, az Emaj7-Dmaj7-C#maj7-Hm7 alapra. Nézzük a történéseket, nyolcütemenként csoportosítva.
1.kör (0:01-0:28)
Nagyon jól sikerült a nyitó dallam. Fontos hangok a helyükön, a ritmusokra is tudtál figyelni, és fülbemászó volt. A puskaport sem gyújtottad be, utalva a múltkori szólóra, persze ott az alap is más stílusú volt. Egyedül 0:14-nél a H-C#-F# dallam volt egy kicsit esetleges. Szép fokok amúgy ezek is, de pont egy kiemelt részen voltak, az Emaj7 akkord elején, és itt (főleg egy szóló első részében) nagyon oda kell tenni magunkat. Azt külön kiemelem, hogy 0:28-nál, az üres húros menet végén még arra is tudtál figyelni, hogy a H-húr 5. bund kivételesen kétszer legyen, hogy elkerüld a D hangot (a lemenetel szabálya a D-t hozta volna a végére), ami ugyan a Hm7-re passzolt volna, de a rögtön utána induló Emaj7-et zavarba hozta volna. Szóval ez szép munka volt.
2. kör (0:28-0:57)
A fontos hangok továbbra is szépen megjelentek. A 0:30-nál levő nyújtás nagyon feelinges lett. Ebben a részben volt pár hang, amelynek a kivitelezése nem sikerült tökéletesre (húrzaj, elhaló hang). A gyors futam 0:50-nél már megfelelően elő lett készítve, itt már beronthat a vadnyugati kocsmába a főhős egy tele tárral.
3. kör (0:57-1:25)
Ebben a körben, főleg az első pár másodpercben érezhető volt egy átfutó „what next?” gondolat, azaz kicsit a lendület visszaesett, kellett várni az új ötletre. De tulajdonképpen jól áthidaltad ezt az újabb üres húros menettel. 1:06-nál egy erős és hatásos dallam+ritmus kombináció volt, amely a szünetjellel kombinált nyújtással indult, és szép hangokra érkezett. 1:11-nél indultak az arpeggiók, először egy több oktávon át haladó Emaj7 felbontás volt, és szépen kapcsoltad hozzá a levezető dallamot a Dmaj7 akkord alatt. Utána a C#m7 akkordra egy Amaj7 arpeggio került, szintén több oktávon át. Az Amaj7 négy hangja A-C#-E-G#, ezek közül az A hang kicsit kilóg, mivel a kísérő akkord 6. fokát képviseli. Próbáld ki, hogy az első hangot H-ra cseréled, és a H-C#-E-G# arpeggio megy fel, az már egy C#m7 felbontás, az még jobban passzol a kísérethez. Ezután is szépen jött a lefékező dallam, ez a négy ütem nagyon szép „kérdés-válasz” szerkezetet kapott.
4. kör (1:25-1:58)
Még az előző kör legvégén a viszonylag mély F# hang után kifejezetten nyerő ötlet volt felugrani a vékony E-húr 12. bundjára, és onnan indítani az új kört. Ez a hangmagasságbeli kontraszt nagyot lendített ezen a részen. Az 1:35 körüli gyors futam vége felé egy kicsit megcsúszott az időzítés, viszont nagyon szépen kijöttél belőle 1:40-nél. A tremolókarozás is tetszetős volt ezt követően. A szóló legvége tartalmazott egy-két bizonytalan hangot, egy kicsivel hamarabb indított fade-out ezt megoldotta volna.
A hangszínnel még kellene valamit kezdeni, mert egy ütős, „krémes” hangszínnel még sokkal hatásosabb lett volna a szóló. És figyelni kell a húrzajokra, a precíz megszólaltatásra, hogy ne csússzanak be bizonytalan pillanatok (szerencsére nem volt sok ilyen). És a hosszan kitartott hangokhoz én sokkal több vibrato-t tennék. Ezt a pár apróbb dolgot leszámítva úgy látom, hogy szépen haladsz, a dallamérzék adottságából bőven jutott számodra, és a tudatosság is folyamatosan növekedett az elmúlt időszakban.
Én is láttam már másoktól is ezt a témát váltott pengetéssel játszva, például a Jam Track Central-os Martin Miller is így játszotta. Az lehet még jó gyakorlat, ha kétütemenként váltakozna a sweep és a váltott pengetés:)
Szerintem azért lehet, mert nem jogtiszta, és ezek szerint nincs rendesen feltörve. Én úgy 2 éve vagy mikor vettem a Pod Studio UX1-emet, ezért nekem még jár a Pod Farm 2, és nincs vele semmi gondom.
Lenne egy kérdésem, ami csak egy kicsit off, lévén volt már hasonlóról itt szó...
Megelégedésemre egy Line6 GuitarPortot használok, amivel eddig (többek között) a Gearbox-ot és a PodFarm-ot hajtottam meg. Sikerült hozzájunom (khm...) a PodFarm2-höz, de van némi gondom vele, nem tudom van-e valami tapasztalatotok. Az a gondom, hogy az erősítő listában megjelenik szépen mind a 73 erősítő modell, de ha behívom valamelyik (Gearboxhoz, Farm1-hez képest) újat, akkor csak és kizárólag clean hangon szólal meg. Ezt még ki tudom cselezni úgy, hogy ha először valami régebben is adott erősítőt hívok be, mert utána már hallatszik és változik is a drive. Viszont ezután szintén meg vagyok lőve, mert a már fain hangot nem tudom elmenteni, mert ha kiválasztom a mentést, egyből letisztul a hang, ismét csak clean... Ha behívok egy PodFarm2-es presetet, az is csak tisztán szól, hiába valami über-brutal-hányós sound. Még akár felvenni is engedi a körülményesen előállított hangot, de azért ez a totúrát mindig végigjárni macerás. Valakinek van valami tippje? (vagy pusztán a licenc-szel van problémám?)
Srácok, próbálkozott már valaki a DT - Glass Prison arpeggioival? Ez komoly, hogy végig váltott pengetéssel van játszva? Mert akkor szép gyakorlat...:D Ez az ipse pl. elég jól letekeri, és ahogy nézem, végig váltva pengeti:
Úgy látszik, bevált a hozzászólásaim felépítése. Büszke vagyok!
Ez pont olyan, mint amikor egy pacsirta ahelyett hogy egész nap énekelne, kitesz a madárfészek szélére egy 5.1-es hangfalrendszert, és CD-ről megy a csicsergés, ő pedig ezalatt a svéd nőstény pacsirtákat szédíti. There is no need to reinvent the wheel!*
------------------------------------------------------------------
*a lábjegyzeteket kihagytad, pedig azok is fontos elemei a dolognak.
Hát... akkor ez azt jelenti, hogy az este folyamán verjem el kékre-zöldre az asszonyt, mert akkor EHHEZ VISZONYÍTVA az este többi része csodálatosnak fog tűnni?
(Mondjuk azért egy próbát megér a dolog )
Amúgy értem én hogy mire gondolsz. És valóban fontosak a viszonyítási pontok. De a zenében annyiféle módon lehet kontrasztot teremteni, hogy nincs szükség direkt rossz részekre, más módon sokkal egyszerűbben meg lehet valósítani a feszültség-feloldás témakört.
Igen, a két agyfélteke együttműködése hozza a legjobb eredményt. Egyszerre tudatos ÉS spontán, technikás ÉS dallamos, követhető ÉS meglepő. Az élet az ellentétek harmóniába hozásáról szól.
vemp-verse-reff
most szerintem a vempnél is vmi olyan dallammal kell kezdeni ami megragadja az embereket, legalább anyira mint a reffnél. Bár ez már sok mindentől függ, pl hogy hogy sikerül megírni... :D
értem mire gondolsz de olyan nincs hogy egy solo végig egyformán tetszik :D ez mindennel így van, ha elmész DisneyLand-ba ott is felülsz egy hullámvasúrta meg egy szellemszálóba meg még 80ezer ringlisre lesz olyan ami annyira nem tetszik meg ami igen...
van benne igazság, minél nagyobb a kontraszt annál erősebb a borzongós rész, ennek is a muníció a kulcsa, azaz, amit Tamás tanácsolt nekem, azaz hogy ne gyújtsam meg túl hamar a puskaporos hordót
Ha rajtam múlna én inkább kielemezném, hogy miért nem jó az az egy perc, és kijavítanám. Inkább a hangszereléssel, dinamikával, hangsúlyokkal és eltolásaikkal kell a hatásokat elérni, mint azzal, hogy egy bizonyos rész rosszabb lesz, és ezért felértékelődik a többi.
Ha már hasonlat, akkor ez nekem olyan, mint a csapatjáték: minden csapat annyit ér, mind a leggyengébb tagja.;) És ezt akár zenekarra is vetíthetjük, nem csak szólóra.
persze, de én konkrétan a felépítésre gonolok ha 1 nagyobb rész nem tetszik a solodban, akkor azt úgy kell hagyni. Tehát én nagyobb távlatokban gondolkozok...
érhetőbben:
mondjuk 4 perces szolodban a 2perctől-3percig lévő rész nem tetszik annyira, és bent hagyod, akkor nem lesz rossz az egész szólód attól a résztől, hanem a 0-2 és a 3-4 ig lesz tőle jobb.. és ettől az egész szólód nagyobb hatást vált ki emberekben. Tehát ez hasonló ahhoz hogy félig üres a pohár vagy félig tele van, vagy minden jóban van vmi rossz, és minden rosszban van vmi jó... :D Ez az én filozófiám :D
Érdekes azt is megfigyelni, hogy egy yangos zenész mennyire nem tud kezdeni semmit a yines dolgokkal. Kitűnő példa a Dream Theatre Pink Floyd koncert DVD-je. Eszméletlen nagy zenészek mind, mindenféle téren, mégis valami (nekem) hiányzott belőle.
Az egyensúlyhoz annyit, hogy mondjuk a blues, a rock vagy a metál eléggé "szögletes" stílus. A riffeknek ülniük és húzniuk kell, különben az egész feszessége, lényege vész el. Nagyra beszülöm az olyanokat, akik mondjuk a ritmus részt egy ilyen stílusban takkra odateszik, de ha jön a szóló akkor tudnak csúszni az ütemben (pont annyit, hogy dögös legyen a zene), nem félnek a félrenyújtástól (egészséges keretek közt persze), aztán amikor visszaállnak a ritmusszekcióba újra megy takkra minden.
Egyébként lehetséges, hogy ezért is nincsenek igazán nagy női gitárosok, mert ők túl "jobbosak" az elektromos gitárhoz, és főleg ezekhez a szögletesebb stílusokhoz? Mert nekem a női gitárosról az jut eszembe, hogy valaki fog egy akusztikus gitárt, akkordozik és énekel rá; nem pedig az, hogy leszaggatja a fejemet a highgain.:) (nem mintha az akusztikus gitárosok kevésbé lennének sárkányosak, sőt).
Az úrral kapcsolatos sztori: a 80-as évek elején amikor a zenekara az Autograph a Van Halen előzenekara volt, kikötötték szerződésben Steve-nek, hogy nem tappingelhet:) De tényleg
csináltam egy imprót én is a népszerű alapra , próbáltam húzni, de lehet egyhangúra sikeredett, beleraktam két helyen egy arpegio szerű valamit egyszerűen hangonként lépegetve, lehet nem is az, csak hallás után építettem fel valamit, aminek olyan arpeggios emelkedése van (szerintem) sajna vannak benne ütem hibák, de már nem volt erőm tovább játszogatni rá
Emaj7-Dmaj7-C#maj7-Hm7 impro by kustriani
Mi az, hogy rossz rész? Rossz rész nem kell a szólóba, a rossz rész = oda nem illő, vagy hamis hang. Kontraszt az kell (mondjuk valami lassú lavírozás 2-3 hangon oda-vissza), hogy utána nagyobbat üssön a csúcspont, de ez nem rossz rész, simán csak annyi a funkciója, hogy kontrasztot adjon, meg előkészítse a terepet.
Ahogy Tamás is írta korábban: egy jól eltalált és szépen díszített hang sokszor többet ad, mint egy 64-es sárkányfutam. (persze ez utóbbiak is kellenek a szólóba, mert még azt hiszik, nem tudok gitározni. )
Most hogy kb 10-edjére nézem Tamás videóját eszembe jutott egy fickó:
Ő is hasonló Samick-en játszik (amúgy milyen punk kinézete van már a faszinak...)
... kezdek attól tartani, hogy van ebben a gitárban valami... hol lehet ilyet venni?
Igen, tényleg C-re van hangolva a zenekari gitárom, de pont azért vettem egy másik gitárt, hogy azt standard E hangolásban vékonyabb húrokkal tudjam használni impro-hoz, szólók megtanulásához. Ezért én a normál hangolás alapján tanulgatom a hangokat a gitáron húronként. Most az E húrnál tartok.