Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Sajnos kevesebb időm van most a gitározásra, suli és munka mellet... általában csak magamnak improzok ha van időm, felvételt pedig időigényesebb, ezért nem tettem fel mostanság :) de jól esik hogy így figyelsz rám, ha lesz vmi nagyon jó ötletem felteszem minél előbb :)
Ezt érdemes meghallgatni, egyszerre nagyon sárkányosan progresszív és közben dallamos & fülbemászó. Miki, a gitáros már többször szerepelt itt a topikban, feltettem már gitárvideókat tőle (LTE-feldolgozást és saját szólót is).
Egyszer, ha lesz időm erre, akkor jó lenne a teljes Wind's Eye lemezt újra felvenni, a zenéket nagyon szeretem. És akkor ezt az új verziót már érdemes lenne promotálni.
Jóféle, ahogy az egész Vigil in a Wilderness of Mirrors lemez.
Ha a rádiók által játszott Pink Floyd dalokat nem számítjuk, akkor a Vigil volt az első progresszív dal, amit valaha hallottam.
Pislogtam is rendesen a sok Guns N'Roses, meg ACDC után, hogy milyen furcsán csatlakoznak egymásba a témák és milyen szokatlan az egész szám felépítése.
Ha egy kedvencet választhatnék, akkor csalnék és azt mondanám, hogy a Plague of Ghosts a kedvencem. (mivel az ugye egy huszonöt perces szám, ami a lemezen hat fejezetre van osztva)
Be is linkelem izibe', hátha megtetszik valakinek, aki még nem ismerte volna.
Hirtelen akut énekes- és billentyűshiány lépett fel Meg a többieknek egyre kevesebb ideje lett az aktív zenélésre. De azóta is néha lejárunk a régi próbatermünkbe örömzenélni, power trio formátumban.
Egyszer még biztosan előkerülnek a Wind's Eye anyagok. Lehet hogy érlelni kell őket még pár évig, mint a jó bort Amúgy a hangzással mai füllel már nem vagyok megelégedve, és valószínűleg ezért van, hogy nem emlegetem sokat ezt a lemezt.
Igen, a hangok a lényegesek. A skáladoboz olyan, mint egy létra*: fel- vagy lemehetsz rajta bármikor, de mindig kell egy cél, ami miatt a dobozt használod. A létrán sem azért mennél fel, hogy "létrázz" egy kicsit, hanem mert a padláson van szükséged valamire (például svéd szótárra). Amikor viszont a konyhában sütsz svéd süteményeket az útra, akkor fel sem merül, hogy a létrát is belekeverd a tésztába.
Tehát a doboz olyan mint a létra: csak segédeszköz, néha jól jön, más esetben csak útban lenne.
------------------------------
*és ismét egy hasonlat:D
Az tudjátok hogy tegnapelőtt kezdődött a kínai újév, a SÁRKÁNY éve?
Ezt a neon.hu-n olvastam, de nagyon összevág a topic sárkányos-pozitív hangulatával:
Ez az időszak a vállalkozó kedvű, ambiciózus és elszánt embereknek kedvez a legjobban. Ha nagy terveket szeretnél megvalósítani, jobb, ha minél előbb nekiállsz dolgozni az ügyön. Ne add fel. Fejezd ki magad. Ne félj.
Tehát a sárkány év azoknak kedvező, akik mernek kockázatokat vállalni, nem ijednek meg a veszélytől és határozott elképzeléseik, elveik vannak, amiktől nem tántorodnak el.
Valaminek lennie kellett abban a Fish-anyagban, mert akkora 90-es évekbeli neo-prog hangulatba keveredtem a Sign-tól, hogy muszáj lesz a következő hetekben meghallgatnom néhány Marillion-Pendragon lemezt.
(meg persze néhány Fish-t is)
Korábban írtad, hogy nem aktív az együttes, épp ezért mondtam ezt.
Mert ebben az esetben már jelentéktelen mennyiségű emberhez fog eljutni; pár myspace-dal és néhány dalminta alapján pedig vajon hányan fogják megvenni?
Nem sokan.
Épp ezért, gyakorlatilag semmi veszítenivaló nincs a youtube-os közzétételen.
Mert egyébként csak elsüllyed az internet útvesztői közt az egész, a beleölt munkával és kreativitással együtt.
Nem jobb, ha legalább az esélyt megadjuk az emberek számára, hogy belefussanak (mondjuk azután, hogy megnézték a sárkány-gitárhős videóidat?), minthogy elzárjuk, hogy ne is ismerjék meg?
Persze, ez a te szellemi terméked, nekem semmi jogom beleszólni az üzletpolitikába, amit folytatsz, vagy az eszmékbe, amikben hiszel / amit képviselsz.
Csak megosztottam a saját gondolatomat* róla.
(*: a saját gondolataim egy nagyon kis részletét, mert ennél természetesen jóval árnyaltabb minden helyzet)
Nah akkor megint jó ösvény felé tereltél, tegnap ezen gondolkoztam most a dobozok lényegesek-e, vagy inkább a hangok... eddig logikusan a 3 alaphangra építettem mindent inkább, és ezeket díszítettem a maradék hangokkal.
Köszi szépen a magyarázatot, jók ezek a hasonlatok :D gondolatébresztőek :D
Mindenképpen a fokokat és a hangokat kell figyelned. A dobozok túlzott használata "bedobozolja" az embert. A magam részéről soha nem gondolkozom így, hogy "na most a dúr dobozból átmegyek a fríg dobozba". Ezeknek a dobozoknak az elnevezése csak egy címke, hiszen a valódi hangnem nem attól függ, hogy melyik dobozt használod, hanem attól, hogy milyen zenére játszod rá.
Mivel imádom a hasonlatokat, ezért mondok is egyet. A zenét sokszor hasonlítják a beszédhez, és joggal. És ha folytatjuk a gondolatmenetet, akkor a gitár nyakát pedig hasonlíthatjuk a számítógép billentyűzetéhez. (Nyilván minden hasonlat sántít kicsit, de a lényeg át fog jönni.)
Szóval, ha megnézed a billentyűzet első "dobozát", a dúr dobozt, akkor az alábbiakból fog állni: YXC ASD QWE (legalábbis az enyémen). A fríg doboz "hangjai": XCV SDF WER. És most képzeld el, hogy szeretnéd egy élményedet leírni valakinek. Eléggé korlátozva éreznéd magadat, ha a dobozok szerint kellene gondolkoznod. Tegyük fel, hogy az lenne az élményed első mondata, hogy "MA FELHÍVOTT MISS SWEDEN 2011". Rögtön az "M-A" betűk csak a 7. és az 1. fekvésből kombinálhatók össze.
Szóval ahhoz hogy zeneileg egyre jobban kifejezd magad, nem dobozosan kell gondolkodni, hanem dallamokban. A dallamok lényege pedig az egymáshoz viszonyított hangköz, az adott kísérethez viszonyított fok, és a ritmus. (Utóbbi a legfontosabb.)
Tehát meg kell tanulni az összes hangot az összes húron. Utána minden pillanatban tudni kell, hogy milyen hangot játszol éppen és tudni kell, hogy milyen akkord megy a kíséretben. És ezt a két dolgot összekombinálva kijön egy hangulat. Ezeket még nyakon öntöd ritmikai motívumokkal, ellentétekkel, díszítésekkel, és az egészet egy tágabb összefüggésbe (mondanivaló) helyezed, és kész is a világsláger
(Tudom, nem könnyű ennyi mindenre figyelni játék közben. Ezért kell minél előbb elkezdeni, hogy annál hamarabb jöjjön el a pillanat, amikor már megy. Ha holnap délre el szeretnél jutni Svédországba (Miss Sweden-hez például), akkor gondolom reggel hamar fogsz elindulni, hogy elérd a gépet.* Ugyanígy, hamar kell elkezdeni a hosszú utat a "leolvasós" gitározáshoz, és akkor hamarabb érsz oda.
----------------------------------------
*wow, ez is egy über-mega hasonlat volt!
Valami sárkány-véletlen lehet, mert Marilliont nem nagyon hallgattam. Volt egy régi Fish szólóalbum kazettám, de a The Sign írásakor már rég nem volt min lejátszani Lehet hogy tudat alatt hatott azért.
Máshová nem tettük fel, csak a MySpace-en voltak, meg persze a CDBaby-iTunes-Amazon zeneboltokban. Mivel már nem aktív az együttes, ezért már nagyobb terjesztési hadjárat nem várható. Nagyon szeretem ezeket a számokat amúgy, egy-kettőt talán feldolgozok majd instrumentális verzióban.
Tamás mostmár értem, és használom is mind a 7 modálist, de kéne egy olyan gyakorlat ami segít abban hogy egyből tudjak dúról frigbe menni és frigből és lokriszibe lokrisziből mixolidba stb... és hogy tudjam az összes dobozt, és ne keljen gondolkoznom hogy mollból melyik hangtól kezdjem el mondjuk a mixolidet játszani... szval a szokásos nehézségek :D nah most te ezeket hogy kezdted el tanulni, csak leültél és agyaltál a gitár nyakán? vagy léteznek erre külön gyakorlatok amiről én nem tudok? :) meg nem tudom hogy mibe gondolkodjak ilyenkor hangokra építsem, vagy fokokra, vagy mind2... vizuálisan tanultam eddig mindent, a fontosabb hangokat is úgy tudom csak ha ránézek a nyakra, és kell viszonyítanom vagy a dúr vagy a moll skálára hogy hol vannak a többi modálisok, és ez elég lassú folyamat sajna. Főleg ha még figyelnem is kéne az akkordváltásokra, nah akkor van ez:
Jujj, elsőre át is vert a gitár ( ), de aztán a billentyű-kiállás helyretette a dolgokat. A biztonság kedvéért azért megfüleltem egyszer-kétszer a dobokat annak a rövidke részletnek az elején.
Youtube-on esetleg nincsen fent teljes dal? Myspace-en találtalak csak titeket, de annak manapság már nincs túl nagy reklámértéke.
Úgy értem, nem vesztenétek már semmit vele, ha az egyébként is megosztott dalokat valami látogatottabb helyre is feltennéd.
Örülök hogy tetszik!
A felvétel Tom Quayle érdeme, én a lekottázást és feltöltést végeztem. És persze a kiválasztást, hogy ilyen domináns líd ötletnek biztosan örülnél
Szerethetik a 11-et, mert a másik szám, amit belinkeltél, szintén erre épül.
Annak idején a Wind's Eye együttessel nekünk is volt egy vidám 11-re épülő számunk, a Whirl. Itt bele lehet hallgatni: http://www.cdbaby.com/cd/windseye (a 6. szám a lejátszóban)
Mint hallható, a gitárral még meg is kavartam az egészet, mert a riff hol hosszabb, hol rövidebb.
Én is ezt mondtam. Nem csak náluk voltak kevesen, hanem az Omenen és az Akelán is csak kb. 1/4-1/3 Pecsa volt. Pedig ők azért elég nagy neveknek számítanak a műfajban, és nem is tegnap kezdték (függetlenül attól, hogy nekem spec. kimaradtak...:)).
Szerintem is jó zenét játszanak. Még élőben nem halottam őket, de a dobosukkal együtt dolgoztam, tőle kaptam a CD-jüket.
Én azt tapasztaltam, hogy az élőzene népszerűtlensége nem csak a progresszív irányokra vonatkozik. Sokkal populáris zenékre is eléggé nehéz becsalni a közönséget (hacsak nem vagy "GigaSztár"...)
Én sem tartom vissza. Ugye két irány van. Húronként (ez a könnyebb) és fekvésenként (ez ujjrendekkel és skálafokokal társítva nem sokkal nehezebb). Fogod először a törzshangokat. Bármilyen pl. C-dúr/a-moll alapra is mehet közben impró, de a lényeg hogy alapfekvésből szépen felfelé haladva mindig mond ki a hangok nevét, amikor játszod. Ha ez nehéznek tűnik az azért van, mert még nem tanulad meg. De vagy ez, vagy a papír, előbb-utóbb tudni fogod. Aztán jöhet a kvintkör, mert anélkül nem lesz világos, hogy miért B és nem A# a második kérdésedre a válasz.
Rövid kis teszteredmény az 1.142-es verziójáról. Jó kis progi. Még ha egy alapos fejtágítást nem is válthat ki, de a gyakorlás részben segíthet. Negatívum: nincs benne elég konkrét példamenet és stílus, tehát pötyögni kell(ene). Így hamar monotonná válik a kíséret. Pozitívum: A random akkordok rész az igazából zeneileg izgalmas. A hét modálist mondjuk nem árt tudni előtte, de akkor meg már nem is kell nézni az ujjrendeket. Persze be lehet állítani egy modálitást és akkor azt jól ki lehet gyakorolni random transzponálással. És az egy fekvésbe való játékra is rá tud nevelni, ami sokaknál nehézség.
Szia Tomi!
Nem találok szavakat!!!
Van egy "saját", nekem készült, Jónás Tamás szólócskám!!!
Természetesen megtanulom, használom, és "tanulmányozom"!
Nagyon tetszik mind ritmikailag, ( ezekkel van azért elég sok gondom... ) mind hangilag!
És az ENYÉM! De büszke vagyok!
Aki "hozzányúl", annak...
Igen, nekem is sikerült már saját magammal kitolnom.
Habár ilyenkor nálam nem a meghatározással volt elsősorban probléma, inkább a feljátszással. Volt, hogy sikerült egy egyszerű témát úgy túlbonyolítani a váltakozó metrumokkal, hogy néhány perc után teljesen belezavarodtam, hogy hol is tartok éppen...
A népszerűség-koncertképesség témájával nekem igazából nincs problémám.
Manapság nem olyan szelek fújnak, amik kedveznének ezeknek a zenekaroknak.
Aki pedig konkrétan a progresszív zenék valamelyik válfaját képviseli, nyilván tudhatják, hogy sosem lesznek olyan ismert/megbecsült státusban, mint akármelyik középszerű pop-előadó.
Ha valaki népszerű akar lenni, akkor nem ezt kell csinálni. Annak van ezer és egy módja, csak ezek többségének a konkrét zenéléshez sajnos túl kevés köze van.
Én például teljesen önző módon csak saját magamnak zenélek.
Ha majd az olyan színvonalú lesz, esetleg meglesz benne az a plusz, ami miatt úgy érzem, hogy érdemes lesz megosztani a világgal, akkor megteszem, de egy percig sem hitegetem magamat azzal, hogy ebből valaha is kocsit/házat fogok venni.
Köszönöm a kiegészítést. Gondoltam, hogy ez nem egy egyszerű és gyors folyamat. Egyenlőre csak egy húron gyakorlom. Pengetek ezt azt és megpróbálom a hangot is beazonosítani. Majd, ha jobban megy veszek hozzá másik húrt is.
Hehe... az ilyeneket amúgy felvenni is szívás, ha nem elég jó matekos az ember:D Kitalálsz valami progosabb témát, aztán készítenéd belőle a demot, amikor rájössz, hogy fogalmad sincs, hogy kéne beállítani az ütemeket hozzá, hogy kijöjjön...:D És ha már prog. témánál vagyunk, akkor szeretném megemlíteni a Dreyelands zenekart. Eddig nem ismertem őket, tegnap együtt előzenekarkodtunk velük az Omen/Akela előtt a Pecsában. Nagyon jóféle, minőségi prog. metált nyomnak a srácok, én kicsit sajnáltam is őket, amiért elsőnek kellett játszaniuk egy kvázi üres Pecsának. Sajnos méltatlanul kevesen voltak, de a szomorú az, hogy még a főzenekarokon is nagyon kevés volt az ember a Pecsához képest. Amikor fiatalabb koromban jártam Pecsa koncertekre, nem volt ilyen... ennyire szar lenne már a helyzet? :/
Több helyen is olvastam az ütemmutatóra vonatkozó vitákat, a többen ugyanis, hozzám hasonlóan 6/4-nek számolták a dalt, sokan beszélnek azonban arról, hogy valójában 11/16.
Na most ez első pillantásra elég abszurdnak tűnhet... ekkora különbséget hogyan lehet összehozni?
Mert valóban, ha csak a gitárt számolom, nyolcad, nyolcad, tizenhatod, tizenhatod, tizenhatod, nyolcad, tizenhatod, tizenhatod... ami 11/16.
Ha csak a kezemmel ütöm ritmust, akkor mégis a 6/4 tűnik természetesnek.
Ha közelebbről megnézem, rájövök, hogy kitolt velem a kobakocskám. Ugye négy darab tizenhatod számít egy negyednek, tehát a 11/16 az egyetlen tizenhatoddal rövidebb a 3/4-nél. Hol a trükk? Mivel eleve negyedekben próbáltam megközelíteni a dolgot, nem vettem észre, hogy az általam képzelt harmadik negyedhangnak hiányzik az egy negyedrésze. Egyszerűen sosem számolom tizenhatodokban a zenét, ezért valóban előfordulhatott velem, hogy az adott sebesség mellett az agyam egyszerűen kiegészítette a hallott információt egy "plusz tizenhatodnyi" hanggal, hogy az megfeleljen az én kényelmes tévképzetemnek. Hiszen, ha már hozzászokott az ember, elég néhány másodperc a metrum azonosításához és mivel már ismerősnek tűnt a lüktetés, egyből beazonosítottam (rosszul), anélkül, hogy felülvizsgáltam volna magamat.
Innen indulva pedig már nem is meglepő, hogy a (hamis) 3/4 helyett jobban esett számomra, ha hat leütést számolok, így ugyanis még könnyebben elveszett az a kósza hangocska.
Nem osztanám meg ezt a dolgot, ha csak a saját naivitásomat bizonyítaná, de az a tény, hogy számos más ember is "félreszámolta", az mindenképp elgondolkodtató.
Egyébként jóféle játékot űz az együttes a ritmusokkal, érdemes más dalokat is meghallgatni tőlük.
Tibi, ezt számodra készítettem, örülni fogsz neki Tom Quayle itt egy D9-Eb körre játszik domináns líd ötleteket. Az első ütemben egy D-domináns líd skálát használ.
A leghasznosabb rész az első ütem második fele, a hatodik foktól induló lemenetellel, ezt érdemes egy az egyben megtanulni, és betenni a repertoárba.
A második ütemben pedig Eb-domináns líd skála szerepel, egy játékos kromatikus hang is (Ab) megjelenik itt.
A második ütem vége-harmadik ütem eleje igazi sárkányfesztivál, az F-Eb-E kromatikus szendviccsel.
Pontosan, a kreativitáshoz a jobb agyfélteke is kell.
Ahogy Tibi is írta, a skálán kívüli hangokat is be lehet sorolni, például a B hang "b9" (azaz leszállított kilencedik fok) lesz, ha az A az alaphang. Ez persze hangnemfüggő, hiszen pl. a fríg hangnemekben a b9 egyben skálahang is.
Én még annyit teszek hozzá a többiek által leírt módszerekhez, hogy improvizáció közben is érdemes (és fontos) a hangokat magadban megnevezni. Így gyorsabban rögzülnek a memóriában. Eleinte főleg a hosszú, kitartott hangoknál próbáld ezt, ott van elég idő a hang megnevezésére.
És ahogy Gáborral is beszéltük az utóbbi napokban (ez már nem a hangok neveinek memorizáláshoz tartozik, de ez lesz majd a következő lépés), az adott hang fokát is nagyon hasznos tudni játék közben.
Köszönöm mindenki segítségét,jó ötleteket írtatok.Persze, ha van még valakinek ne tartsa vissza.
Azt hiszem a rajzolásos (tibyee) módszert ötvözöm szgabor és biciklipumpa módszerével.
Ha úgy csinálod hogy egy ilyen papírra, nem csak "jeleket", hanem adott helyre, ( bund, húr ) az adott hangot, annak a nevét írod, akkor pár skála leírása után, könnyen memorizálódnak a hangok helyei, nevei.
fazsinak, és mindenki másnak is tanácsolom hogy használjanak "segédeszközt"
Szóval ha kicsit több időt szentelek egy adott pl szóló, vagy impró jellegű gyakorlásnak, akkor van nekem egy ( több ) papírocskám, amin a gitárnyak van tulajdonképpen megrajzolva, egy normál A4-es papírra, és egymás alatt négy gitárnyak található rajta.
Szépen beírom rá az adott skála hangjait, ( azért jó hogy több gitárnyak van egymás alatt mert több skálát is tudok ábrázolni, sőt különböző színekkel akár vegyíteni, kiemelni, stb )
Nekem könnyebbséget jelent tanulás során.
Még talán annyit kiegészítésként, hogy a helyes hangköz ismeretek, és az akkord építkezés szabályainak ismerete nélkül így elég nagy az "erdő"...
Érdemes néha "visszatekinteni". ( főleg nekem )
Nem rég én is ilyen kérdéssel fordultam a "zeneelmélet" topicban :) Igazából oda jutottam ki hogy a legegyszerübb és leggyorsabb ha elöször akkordokat fogsz végig a nyakon, és megtanulod a hangokat A húron és E húron. Mondjuk fogsz egy Fisz dúrt E húron is meg A húron is és próbálod memorizálni a helyét. Aztán B mol Disz dúrt stb... Ha megtanultad a felső 2 húrt utánna a D és G t húrt tanuld meg hangköz játékkal. Én most így csinálom, leírni nem hiszem hogy jó ötlet mert papír meg gitár nyaka más... legalábbis nekem nem ment mikor úgy próbáltam, jobban bevált ha hangközöket tanultam. Csináld úgy hogy fogsz le mondjuk 3 hangközt és azoknak megtanulod a hangjait, másnap ismételed és megtanulsz még 1 tetszőleges hangközt aminek megtanulod a hangjait. Én így csinálom, de ha majd kitalálsz vagy hallasz jobb módszert szívesen fogadom én is még csak most tanulgatom őket :)
Szia Gábor!
Szerintem, ( és ezt régebben már párszor leírtam ) az a legjárhatóbb út, ha nem hangokban gondolkozunk, ( egyenlőre ) hanem minden hangot, behelyettesítünk fokokra, számokra.
Egy hang számít amit neve szerint kell megneveznünk az elején, mégpedig az alaphang.
Az alábbi, az alaphangtól az oktávig, ( meg kicsit azon túl is ) terjedő kromatikus hangok "megnevezésével", az alaphangra épülő összes skálát, és akkordot fel tudjuk építeni, mivel minden hang benne van a kromatikus skálában.
A kérdésedre: Ebben az esetben a keresett hang elnevezése, foka: b9 ami hangilag B, vagy más nyelvterületen Bb = A#
Ha alaphangnak, az egyszerűség miatt például a C hangot veszed, akkor:
C=1
C# vagy Db=b9 ( akkordban is )
D=2 vagy 9 ( a 9 az akkordban szereplő elnevezése a foknak )
D# vagy Eb=b3 az az a moll terc ( dúr jellegű akkordban #9 )
E=3 az az a dúr terc
F=4 vagy ( akkordban 11 is lehet ha major vagy domináns hetesre épül )
F# vagy Gb=b5 ( akkordban vagy dim vagy #11 ) akkordtól függően
G=5
G# vagy Ab=#5 vagy ( akkordban aug vagy b13 ) akkordtól függően
A=6 vagy 13 ( akkordban is ezeket a számokat kapja )
A# vagy B (Bb)=b7 domináns hetes, ( akkordban 7 )
H=7 ( Major hetes, akkordban is ez a neve )
C=oktáv
Lehet hogy nem a legegyszerűbb módszer, de nekem ebből kiindulva a legbiztosabb a hangok megkeresése, megállapítása.
Mivel az alaphanghoz viszonyítva, ebből a 12 hangból az összes pentaton, dúr, moll, alterált, szimmetrikus, aszimmetrikus, stb jellegű skála,( az az mindegyik ) és az alaphangra épülő összes dúr, moll, alterált, stb jellegű ( az az minden ) akkord leírható, megfejthető, hangilag behelyettesíthető, oda, és vissza.
Na, remélem nem írtam semmi ( bár még korán van )
Három módja van az eredeti gyári beállítások visszatöltésének:
- flash upgrade/restore,
- reinicializáció (balra gomb nyomva tartása bekapcsolás közben),
- HD500Edit-ből az eredeti beállítások áttöltése a pedálba.
Te azokat a beállításokat szeretnéd visszakapni, amikkel kaptad a pedált az előző tulajtól. Ezeket a beállításokat sikerült törölnöd, és nem volt róluk mentésed.
A gyári beállításokat betöltheted, de nem azt az állapotot kapod, mint amivel kaptad a pedált az előző tulajtól.
Amit keresel, az elveszett. Nincs lehetőség a visszaszerzésére.
Olvastam a cikkedet valahol róla, és még joban megtetszett ez a típus. Tulajdonképpen nekem az Ibanez az etalon márka.:) Kár, hogy ki tudja mikor lesz rá lóvém...:(
Nah, még sokat kell ezt gyakorolnom, hogy menjen a leírtak szerint. Ha jól értelmezem ez kicsit inkább jobb agyféltekés módja a játéknak, nem pedig balos, mint a skáladobozolás, nem?
És még gy kérdés: azt értem, hogy a skálán belüli hangokat fokoknak hívjuk. De mi van ha egy skálán kívül eső hangot akarok bevenni? Az milyen foknak hívjuk, ha fok egyáltalán?
Mert én eddig úgy értelmeztem, hogy pl az A-moll II. foka a H, III. foka a C stb. De az A és a H közé eső módosított hangot hogy hívjuk? (ami itt épp módosított hang, de ez persze skálafüggő)
Én ezt nagyon egyszerűen tanultam meg:
a hangok ugye c-d-e-f-g-a-h-c. Itt a fél hang lépés a h-c; e-f-nél van, ami egy bundot jelent a gitárnyakon. A többi egész hang, ami két bundot.
Egyszerűen elkezdtem az üres húr hangtól ugyanazon a húron felfelé haladni, és közben mondogattam a hangok nevét. Utána ha ez megvolt mentem a következő húrra. Ha végig értem mindegyiken, elkezdtem a skála formulákat rájuk illeszteni, és megint mondogattam a hangokat.
Számomra fölösleges lett volna rajzolgatni, vagy nyomtatni, pedig elég vizuális típus vagyok - persze próbáld meg ha akarod, hátha segít, de ne ragaszkodj hozzá görcsösen. Én inkább csak ellenőrzésnek használnám.:)
Én úgy gondolom, hogy ha előrébb szeretnék jutni elmélet terén meg kell tanulnom gyorsan beazonosítani a gitár nyakán a hangokat ABC-s nevekkel.
Ez után, vagy ezzel párhuzamosan gondoltam gyakorlati szinten is elsajátítani, amit szgabor is írt itt korábban.
Van-e valakinek valamilyen módszere a hangok gyors beazonosításának megtanulásához? (Itt a gyorsat nem a tanuláson értem)
Pl. Húronként érdemes, illetve én elég vizuális alkat vagyok: jó-e, ha pl. kinyomtatok egy gitárnyakat és azon próbálom memorizálni a hangokat?
Érdemes-e hangok egymáshoz viszonyított helyzetét felhasználnom, pl. kvint, vagy oktáv másik húron?
Jó az irány, pontosan ezt a hatást érdemes figyelni, amit írtál. A C-dúr alapra játszott F hangnak teljesen más hangulata lesz, mint a szomszédjának, az E hangnak. Az F nyitott hangzást ad (dúr skála 4. fok), az E pedig stabil és egyértelmű hangzást (dúr skála 3. fok). Az összes foknak saját világa van.
A gondolatmenet igaz, viszont egy tágabb nézőpontból érdemes megközelíteni ezt. (Hegel úgy mondaná ezt, hogy egy "meta-nézőpont szintézise" történik) A tágabb nézőpont kérdése pedig ez: mit szeretnél kifejezni a következő hanggal?
Az erre adott válasz határozza meg, hogy mit tegyél az adott pillanatban. Ha a skáladobozok szabályait nézed, akkor eltűnik a kifejezési szabadság. A hangulatokat, érzéseket, fokokat érdemes keresni. Biztosan lehetne rengeteg szabályt felállítani, hogy melyik pentaton fokra épített skála esik egybe helyileg egy másik akkord skálájával. És biztosan van sok gitáros, akinek beválik ez a módszer, de nálam az vált be, hogy a konkrét hangot és annak fokát nézem, és ezt viszonyítom a kísérethez. Így közvetlenül a hangulatokat nézhetem, nem befolyásolnak a rögzített sémák. Gyors futamokhoz persze jól tud jönni egy skáladoboz, de miután felszaladtam rajta, nem gondolok rá többet.
Igen, ez teljesen jó megközelítés, így jobban lehet látni, hogy a moll skála 2. és a 6. foka az, ami nincs benne a moll pentatonban, azaz ezek a színezőhangok. Ha csak a hétfokú dobozokat veszi az ember, és nem nézi tudatosan a fokokat, akkor a doboz csak egy nagy halom "ömlesztett" hang, kényelmes ujjrendekbe szervezve, és az egyes fokok funkciója nem jelenik meg.
élőbe még aranyosabban néz ki :) aki jön hozzám mindenki megcsodálja Ha lesz rá lehetőségem csinálok még ilyenből többet és félreteszek 1et neked :) De nem tudok semmit ígérni asztalos gépek nélkül nehézkes lenne megcsinálni, és sajnos nincs még műhelyem
igen lehet kicsit szigorú voltam :/ De nekem a többi számai jobban tetszettek mint amit most csinált, és azokból kiindulva írtam amit írtam. Remélem azért Ákos nem sértődik meg legközelebb nem leszek ilyen nyers ígérem :) Amit nem tud hogy sokszor hallgatom a többi számait, és őt tartom az egyik legtehetségesebbnek a fórumozók közül. Talán azért is vagyok vele szigorú :)
Szia Gergely!
Nagyon jó ez a videó!
Meg a bt-ek is! ( majd letöltöm ha lehet. )
Viszont Ákoshoz szerintem indokolatlanul szigorú voltál! ( Még ha ez is a véleményed... )