Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Köszi, számomra ez a legnagyobb dicséret. Ezen nincs floyd. Nagyon más a "nyújtásigény" és kapkodom a kar után is, de nem lelem. És akkor ott a gikszer.
Én domináns pentatonnak szoktam hívni, de ugyan az. A hemiton (félhang nélküli) pentatónián kívüli ötfokú szerkezet. Van benne félhang a N3 (A#) és T4 (H) közt, tehát ki sem jöhet a "hagyományos" pentatonokból. Ez egy plusz skála, amit sok helyen el lehet sütni.
Valaki hozzáértő részletezné nekem ezt a F# mixolid pentatont = F# A# H C# E
Nekem elég homályos a zeneelmélet, de dolgozom rajta, ezért én az alábbi módon olvastam és okoskodtam:
Az F# mixolid skála a H dúr skála V. fokáról indított hangsor, ami: H, C#, D#, E, F#, G#, A#
Amit olvastam, hogy ebből úgy képezzük a pentaton skálát, hogy elhagyjuk a IV. és VII. fokot. Így nekem ebből maradnak: H, C#, D#, F#, G#
Ezt átrendezve nekem az F# mixolid pentaton F#, G#, H, C#, D# lenne.
nem tudom miért, de nekem a zajmentes single coil hang a minden (HS-3 vagy Dimarzio YJM).
zenéből jól "kibeszél" és öröm rajta játszani. koszos, mocskos és mégis szeressük
de azt hiszem ezt már egyszer kibeszéltük
Szia Dzsordzs! Ez egy alapos és pontos elemzés volt, gratula, és jár a nyeremény érte!
Igen, hívhatjuk mixolíd pentaton-nak a F#-A#-H-C#-E skálát, én is így szoktam nevezni.
Kiegészítés: a játszható skálákat össze lehet "olvasztani", ha közöttük maximum 2 lépés van a kvintkörön. Az általad írt skálák: E-dúr 4#, F#-mixolíd 5# és F#-dúr 6#, azaz a teljes alapra mehet ennek a középértéke, a F#-mixolíd (5#). Így lesz a hangzás egységes.
A terc átmeneti jegelése a 8. ütemben jó ötlet, ez az a hatásos "friss hang" módszer, amiről szoktunk beszélni mostanában.
Szia Tamás! Teszek egy próbát én is. :)
A hangnem F# mixolid. A játszható skálák az 1., 3., és 7. ütemben F# dúr; a 2. és 4 ütemben F# mixolid, esetleg F# mixolid pentaton (jó így a neve?). 5. és 6. ütemre E dúr, a 8-ra (F#7sus4) pedig F# mixolid, de terc nélkül, hogy visszatérve az 1. ütemre nagyobbat üssön a megjelenő terc.
Az első akkord neve szerintem F#add4.
Jófelé jársz a válaszoddal, viszont csak egy hangneme van a teljes zenének. Valamelyik modális megnevezésre érdemes gondolni, amiről korábban sok szó esett.
Az általad írt akkordnevek között szerepelt a jó megfejtés is, egy kis kiegészítés kell hozzá. Az első ütemben levő akkordot kell egyértelműen megnevezni.
Amúgy ha van kedved, akkor erre az alapra érdemes lenne egy szólót felvenned, kíváncsi lennék rá.
hát aki ebből kihall valami értekelhetőt az tud valamit
amúgy számomra semmi orbitális különbség nem adodik az M-II-esem és mondjuk a Capa bridge PU között. a HS-3-nál annál inkább! :-O én utóbbit szueressem inkább.
mocskosul fos, annyira sz@r, hogy má' jó
pont mint a marshall erősítők átviteli karakterisztikája
végülis "baromállathighgainnél" a PU leginkább abban számít, hogy ne gerjedjen
Köszi az infókat, és bocsi a lassú válaszért, kicsit szét áll a fejem így vizsgaidőszakban.:)
Találtam egy videót, az aktív EMG-ket meg a passzv SD-ket hasonlítja össze, szerintem hasznos (nem tudnék dönteni ez alapján sem, talán a tisztái nem jönnek be annyira az EMG-nek).
Höhö, sztem kidobónak sem lenne utolsó. Elrejtettem benne tananyagot is. Tudatalatti üzenetként az ujjak latinos neveit! Bár azt lehet senki nem veszi észre...
Köszi! Jaja, ciki ez a nyamvadt kontra H, rá is rakok még egy-két húrt. Csak impró, nem emlékszem igazából, de különben az is lehet, hogy ott nem is mentem a leges-legaljára.
Szia Tamás!
Szerintem a hangneme Fis és H-dúr.Lehet rá játszani H dúr skálát E dúrt és Fis dúr skálát.
Az akkordok pontos nevei:Fis-fis4-fis9 ezeket felbontogatja,utána E-dúr akkord aztán egy H-Disz-E a kvint fisz hang helyett üresen szól az e hang H4 akkord és vissza a Fisz-dúrra.Lehet hogy hülyeséget írtam nem tudom.
Ez a nagyon kellemes alap a Lighthouse nevű világzenei együttestől származik. Érdemes ilyen üres húros mókákkal kísérletezni, szépen tud szólni az ilyesmi. Itt többnyire a H húr marad üresen, a többi húron pedig változik a lefogott hangok helyszíne.
Két kérdés, nyereménycsomagért:
1. Mi a hangneme ennek a zenei alapnak, milyen skálá(ka)t lehet játszani rá?
2. Ha az első ütemben szereplő hangokat egy akkordként tekintjük, akkor mi lesz ennek az akkordnak a pontos neve?
Készítettem egy szólót is erre az alapra, ezt is mellékelem.
A fa kérdést félig passzolnám. Mindenképp számít, de ennek a mértéke TITOK! Számomra legalábbis. Annyi biztos, hogy az aktív szedő kevésbé szól bele magának a húrnak a rezgésébe és kevésbé számít vele a faanyag.
...ja, még valami: Több helyről is nagyon jókat hallottam a Sublime pu-król (hazai gyártmány, a fórumon fel is tudod venni velük a kapcsolatot). Eddig nekem mindenki azt mondta, hogy teljesen más kategória, mint a sorozatgyártott pu-k, és semmivel sem drágább, sőt...
Aktív elektronika: Hogy milyen gyakran kell elemet cserélni, attól függ, mennyit használod. Amikor nem használod, mindig ki kell húzni a jacket, mert különben szívja az elemet. Fél évet még nagyon aktív használat mellett is bírnak, de szerintem akár 1-2 évet is. Ha jól emlékszem, a gyártók ilyen 1000 óra körüli "üzemidőt" jósolnak. Mondjuk ha az az egyetlen gitárod, és minden nap nyúzod 4 órát, akkor ez kb. 250 napra jön ki. Szóval nem egy nagy plusz:) Az, hogy melyik aktív pu hogy szól, változó. Nekem volt EMG81/85ös gityóm (pont ma cseréltem el egy Cort NZS-2re:)), abban tök jó volt, metálra főleg, szólózásra szintén, és a nyaki pu még tisztán is szépen szólt. Ellenben az egyik gitáromban egy Seymour Duncan LiveWire Metal volt (a mostani blackouts sorozat elődje), na az viszont tényleg csak zúzdára jó. 2db 9V-os elemmel megy, a kimenője sokkal nagyobb, mint az EMG-é, és gyakorlatilag nincs tiszta hangszíne, mert tisztán is betorzul a nagy jel miatt. Le is cseréltem gyorsan, mert nekem nem belezésre kellett (ellenben arra nagyon jó). Szóval szerintem az EMG81/85 páros jó választás lehet, bár Hendrixet meg SRV-t nem nagyon fogsz azzal játszani, dehát nem is ez a cél. Egyébként engem személy szerint nem győzött meg az aktív elektronika annyira. Én passzív SD-ket használok (TB-4, SH-1, TB-12), szerintem mindenre jók. Főleg, ha még felezhető is. Metálos körökben elterjedt "hit", hogy aktív EMG kell, mer csakisazajó, de szerintem ez baromság. Csak jó cucc kell (szoftveres erősítés korában ez ugye nem nagy dolog), meg jó fül kitekerni a szandot.
Hát, ha a hangzást nézzük, akkor két irányvonal, a Rock Fushion és a progresszív/melódikus/szinfónikus metál érdekel, egyszóval az eléggé progresszív hangzású irányvonalak.
Ha nevek érdekelnek: Govan, Vai, vagy a tanárom Boross Laci (az ő szandját teljesen véletlenül tudom milyen cuccok alkotják:P); a másik oldalon DT, Symphony X, a mi Tamásunk persze, de mondhatnám akár a Darkwatert is mint etalont (persze nem csak szandban, zeneileg is).
Aktív cuccok terén még annyira se vagyok otthon mint a passzívban. Éppen ezért én eddig a BC Rich gitárokban és a Schecterekben gondolkodtam - nem mintha lenne pénzem rá, de kellenek a hosszútávú tervek.:) Tehát nem csak elektronikát szeretnék venni, hanem komplett gitárt. Vagy ha veszek is elektronikát a mostani gitárom inkább csak tartalékgitár lenne, pl. majd a leendő koncertjeimen.
Még két kérdés:
tényleg ennyire ritkán kell elemet cserélni?
mennyire számít szerinted a fa, amibe beleteszed az aktív hangszedőt?
Egyelőre elvagyok a vizsgára készüléssel, meg a tankönyvekkel, de ha vége a vizsgaidőszaknak, akkor lehet kölcsönkérném, csak hogy belenézzek. Aztán ha tetszik persze megvenném magamnak, csak így vaktában nem nagyon szeretek vásárolgatni.
Amúgy ha könyv, akkor ajánlom Dan Millman könyveit, főleg A békés harcos útját. Ismered esetleg?
Az aktívoknál sokat számít a beépített előfok hangszín-módosítása. Ha ajánlanom kéne egy jó kísérletezős aktív pu-t akkor az a Shadow EQ5 lenne.
Passzívban az SH-2/SH-4 ipari sztenderd páros ritkán mond csődöt.
SD-k valószínűleg csak a név miatt drágábbak. Egy hangszedőt pár ezer forint elkészíteni, sorozatgyártásban az is lehet, hogy csak pár száz. Az árképzés általában ettől erősen független.
Ez a 81-7 se rossz, de a 707TW lenne az ideális nekem a mostani aktív hetes kínálatból.
Hát, igazság szerint nézelődöm, tervezgetek, hogy hosszabb távon milyen gitárt vegyek, és az elektronika terén teljesen tanácstalan vagyok. Márkák terén is (SD, Dimarzio, EMG) meg aktív-passzív téren is.
Pl. mennyire univerzális a hangja (az EMG-nek meg úgy általában az aktívnak)? Mert olyat is hallottam, hogy csak zúzdára, meg olyat is, hogy bármire.
Meg mennyire dinamikusabb/nem dinamikusabb a hangja? Úgy értem mennyire jön elő belőle a "dög", vagy épp mennyire nem?
Tudom, próbáljam ki őket, és hagyatkozzak a saját fülemre, de a véleményed érdekel.:)
Ja meg egy utolsó: az SD aktív cuccok drágábbak mint az EMG. Csak a név miatt, vagy esetleg jobbak is?
81-7 a pu-k, a gitár SC607b. Az előző tulaj egy ideje nem cserélte az elemet, nálam meg egy nap alatt elkezdett betorzulni a feszültségesés miatt. Normál esetben azért olyan fél-egy-két évente aktuális a csere. Az a zavaró ezzel kapcsolatban, hogy ha be van dugva a kábel, akkor eszi az elemet is, ezért mindig ki kell húzni. Írd meg mi érdekel az aktívról, mert szerencsére azért nem csak két napja van ilyen szerszámom.
Az eredeti nyeremény a Sharp Guitars Bonus Pack lett volna, de két nyertesünk már megkapta ezt (Biciklipumpa a 3000. hozzászólásért, Fazsinak pedig megvan a Sharp Guitars CD, és emellé megkapta a bónuszcsomagot is.) Úgyhogy válasszatok az alábbi lehetőségek közül:
- a Zenith, a Tight Squeeze és az Escape teljes zenei alapja
- OSV-számok, kottákkal
- zenei alap, az általatok kért tetszőleges hangnemben
Lee_Kajko esetében az ajándékcsomag a Sharp Guitars Bonus Pack lesz, mert ha jól tudom, akkor még ez nincs meg neked. (De persze szintén választhatod a fenti három opció egyikét.)
A legalsó bejegyzéssel kell kezdeni, és egyesével felfelé haladni, akkor nagyobbat üt
Igen, utánanéztem, sőt meg is van ez a könyv is tőle (lásd itt). Még csak azt próbáltam ki belőle, amit meséltem is: az értékek sorrendbe állítását. De már ez is nagyon tanulságos volt. A másik könyvét is olvastam, és az is nagyon jó.
hát simán :D úgy amikor tompítod hátul a húrokat :) vhogy úgy... én így pengettem eddig és így megy a legjobban... de most néztem egy videót amibe meg azt mondták hogy nem jó ha letámasztom (pff)
Csuklót??? Azt meg hogy? Én kisujjal és/vagy gyűrűs ujjal támasztok a húrok alatt, de megy támasztás nélkül is (a'la Marty Friedman... bár neki az egész kéztartása fura, azon kívül hogy nem támaszt egyáltalán).
Én mindig úgy voltam a kotta olvasással, hogy nem fogom megtanulni mert azt az időt amit arra fordítanék hogy gyakorlom, hogy egyből lefogjam amit ír a kotta, azt inkább gyakorlásra fordítom...
Mert mondjuk ki, fölösleges mióta van tab :) Persze ezt csak azok látják így akik csak gitároznak :) Zongorista lennék biztos mást mondanék :)
Ismerősöm most elkezdte tanulni olvasni (gitáros fejjel), de sztem bőven elég az ha megérti az ember és átírja a kottát tabulatúrába.
Kell a kotta is, egyértelműen, mert ez a "közös nyelv" minden zenész között, de túlságosan erre alapozni sem szabad.
Egyszerűen túl sok olyan infó van benne, amit az ember agyának dekódolnia kell, és hacsak nincs jobb képessége hozzá mint az átlag rengeteget kell gyakorolnia, hogy jól használhassa - ez pedig visszahúzza, ahogy említetted is.
Nem is értem, a könnyűzene már rég kinőtte magát, sok tanár mégis görcsösen ragaszkodik a kottához. A magam részéről nincs túl sok jó tapasztalatom: túlságosan gépiessé tette a játékom, ráadásul diszlexiás is vagyok, ami miatt amúgy is nehezebben ment.
Így van, akkor élte a fénykorát a lantművészet, amikor tabulatúrát használtak. Az ötvonalas megkötései ott is visszafogták a fejlődést. Persze az ötvonalas is jó, főleg egyszólamú vagy billentyűs hangszerekre, meg ugye az zeneírásnak kényelmes. De kobzos és társai jobban idomulnak a speckó lejegyzéshez. Kíváncsi vagyok mikor jön egy zseni, aki kitalál valami "jobbat", ami el is terjed.
Nehogy azt hidd. A tabot ha jól tudom már a reneszánszkor is, vagy még korábban használták. Persze nem gitárra, de én úgy tudom lantra is készültek már hasonló rendszerű lejegyzések.:)
Ezeket mind te írtad? Nagyon kemény... A legfelső első felét olvastam, és hát, nem tudom, hogy a magyar társadalomtörténet tananyag vagy ez tett be jobban...:D
Jut is eszembe, olvasás: a Robbins könyvnek utána tudtál nézni amiről beszéltünk a Nyugatiban? Nem gond, ha nem, csak beugrott most.:)
Köszi! Hegel úgy került a képbe, hogy róla írogatok néha. Gitarosaurus kolléga hozzászólásában a linket is meg lehet találni, de csak erős idegzetűeknek ajánlom
Ő Hegel. Ma is él és alkot, csak most már blogot is ír a blues-gitározás mellett. Ráadásul közben megtanult magyarul, így nem fordíthatják félre a kapkodó firkászok. (Pl. évente egy fordítás le(s)printelése már-már szentségtörő sebesség. Ennyi idő alatt a mosdóig sem lehet jól átgondoltan eljutni a hálószobából. Na ugye! )
Pedig nagyon ismert stílus. Nekem például a kedvencem a Progresszív Boas, a Post-Malinowski és a Nietzsche Fusion mellett.
Hegel maga is nagy blues-zenész volt, ő mondta, hogy: „A rozsdás gitárhúr vallásának, mint egyáltalában a vallás legmagasabb fokának a tartalma teljességgel egybeesik az igaz filozófia tartalmával.”
Ez nagyon szép! Lehet erről a Hegel blues-ról többet tudni. A gugli most nem volt a barátom, mindig csak valami "hüjje német filozófust" talál, akinek nem sok köze van a blueshoz.
Csak most jutottam fórumközelbe, és ezúton szeretném megköszönni a lehetőséget, hogy ilyen kiváló gitárosokkal kerültem egy zeneműbe!
Nem szoktam januári fogadalmakat tenni - mert általában nem tartom be őket - de igyekszem az idén aktívabb fórum-életet élni és küldök még szólókat.
Néztem is, hogy miféle modern tekknológiával készült a borító, még fényre (f)eltűnő sárkányvérrel nyomott aláírás is van beleépítve.
Január végén egyébként szoktam ilyen éves zenei összefoglaló-szerűséget csinálni, hát, könnyen lehet, hogy még a Timeless Hour is be fog kerülni.
Talán dobok egy linket, ha elkészül (és nem lesz túl méltatlan az alkotóhoz, amit firkálgatok róla).
hajnalba viszem édes apámat dolgozni... szval rákényszerített korán kelő :)
elkezdtem ugye új tanárhoz járni, elég drága 1 óra nála, de viszont nagyon tud (főiskolát is végzett) a tanító "bácsi" :) igaz 1 órán voltam még, próbálta felmérni mit tudok mit nem, és az tetszett benne hogy mindenről beszélgettünk, impromizációtól elkezdve mindenről mondott hasznos dolgokat amiket nem tudtam...
A dobost egy ideig nem is vettem észre. Fel is tűnt, hogy azért kéne valahol lennie, mert szól... Észreveszem a dobot... De miért nincs dobos? (Ennek köze sem lehet a dobos előtti téret elfoglaló nőivarú organikus szervezethez!!!)
Hajnali 6-kor te melyik vagy, a nagyon későn fekvő, vagy a nagyon korán kelő?:D
Keress leckéket, az alapoktól róla (kisnyújtott ritmus, blues pentatón, blues lickek). Érdemes a bluesba jobban is belemenni, mert az ott tanult dolgok bármelyik másik stílusban is jól jöhetnek. A Metallica is rendszeresen használ blues lickeket (csak, hogy egyet említsek a sok közül) pedig viszonylag kemény zenét játszanak, és első ránézésre meg nem mondanád róluk.
blues napok kár h én nem érzem a bluesnak a hangulatát, nem tudok felrakni blues improt. egyszerűen 1 db blues háttérzenére nem tudok semmi érdekes motívumot kitalálnom