Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
igazából a közös karácsonyi szólóban feltűnően tompa, sztem tudni lehet melyik anélkül, h elárulnám, persze ott komolyabb cuccok is voltak gondolom , megfogadom amit írtál.
Nekem a Tamáséhoz hasonló "ércesebb" életteli soundok nagyon bejönnek, ahol hallani lehet, h echte gitár.
Szerintem nincs baj ezzel amit linkeltél, teljesen jó. Viszont asio4all-ba procitól függően be kéne tudj állítani olyan kis latencyt, ami már nem zavaró (mondjuk 20ms alatt). Akkor azért tágabbak a lehetőségek, lehet válogatni az erősítőszimulátorokból...
használok asiot, olyan 5-6 éves lehet a gépem, 1 giga ram 2 magos proci, elfogadható, csak annyi a gáz, h így is van kis latenci, néha ezt kihallani felvételen, persze én is pontatlan vagyok, de ilyenkor ez hatványozódik , durván gerjed, ha aktiválva van az erősítő fejen a torzítás, de ezt úgy oldottam meg, h kikapcsolom a fejet a programba és helyette kis 15 ös roland erősítőről kötöm vonalbemenetre nem szól hű de rosszul, de jól se , de itt egy sztem elfogadható minőségű, általában mindig ugyanazt használom, de mindig vmi különbözik, apróbb kis tekergetések miatt, a sima impro biciklipumpa alapra v vmi hasonló, nevű felvételben pl elég mű hatású sztem a dolog, az viszont nem tompa , mind1 szól az a lényeg, ha lesz rá keret úgy is veszek vmit korrektebb dolgot.
...egyébként az, hogy alaplapi hangkártya, nem zárja ki profi programok használatát sem, csak kell hozzá pl. Asio4all driver, meg viszonylag erős gép. Csak így max. nem lesz annyira jó minőségű a felvett gitár, de jó füllel még az is bőven vállalható, szerintem. Régen én is sima (nem alaplapi, de egy kb. 4-5ezer ft-t érő) hangkártyával dolgoztam, és egészen okés volt a dolog.
Hát, én világ életemben Cubaset vagy Nuendot használtam (a 2 zeneszerkesztés szempontjából kb. ugyanaz), de ennek az a hátránya, hogy a hangszerekhez, amiket nem te játszol fel (dob, esetleg bass meg szinti) külső vst-ket kell letöltögetni, amik ugyan baromi jól tudnak szólni, de ha még nem foglalkoztál ilyesmivel, akkor kicsit körülményes. Viszont ott van pl. az FL Studio (Fruity Loops), amit ugyan én sose próbáltam, de amennyire tudom, jóval egyszerűbb használni, mint egy Cubaset, és alapból is vannak benne használható hangszerek. Szóval én talán azzal indítanék.
nekem évfolyamtársam volt anno,anno... 2 éve, nem tudok róla, h forumozott volna, biztos csipázza a munkásságodat
őő lehetne egy kérdésem, ha már így szóba jött, milyen egyszerű programmal tudok magamnak backingtrackeket gyártani? tudni illik alaplapi hangkártyával és egy guitar rigel csinálok mindent, szóval valami alap programra gondolok, nagyon midi hangzásokra számíthatok, igaz?
Köszi, igen, erről a verzióról beszélek. Amúgy Ádám nekem is ismerősöm fb-n, bár megmondom őszintén, nem tudom, hogy honnan ismerem őt (ha egyáltalán ismerem), ő bejelölt, én meg vissza... talán ő is fórumos? Mert akkor lehet, hogy innen, csak a fórumos nevét nem vágom...:) Mindegy... szóval köszi a tippet, lehet hogy elkérem majd tőle, bár ahogy elnézem, saját backing lesz a vége, mert ezzel pl. konkrétan két bajom van: 1.) Miért van balra panorámázva a dob? 2.) Nagyon monoton a dob, nincs benne sehol semmi változatosság, csak végig alá van pakolva a 4/4. Mondjuk ha külön el tudná küldeni a szinti meg bass sávot, már az is nagy segítség volna, mert akkor nekem csak a dobot kell bepötyögni, és abból már születne egy elvárásaimnak megfelelő backing...:) Köszi a tippet még egyszer! Addig ha esetleg akad más is, akinek van backingje, jelentkezzen bátran...:)
nem vagyok otthon ezekben a slágerekben, de egy ismerősöm csinált covert erre, ha ez az amire gondoltál elkérem tőle, vagy te is felveheted vele a kapcsolatot, ha gondolod ez az
Ha már így szóba került Daczi Zsolt, akkor felteszem itt is a kérdést: A Temesvári vasárnap régebbi (gyorsabb) verziójához nincs valakinek backing trackje? Szeretnék majd egy covert csinálni belőle... ha nem találok, akkor megcsinálom magamnak, de egyszerűen nem hiszem el, hogy nincs senkinek... Daczi honlapján van egy backing, de az már a dal újabb verziója, ami egyrészt sokkal lassabb, másrészt bizonyos helyeken meg is lett változtatva (szóló például teljesen más). Én az "eredeti" verziót szeretném eljátszani, ami pl. itt is hallható: link Ha esetleg tud valaki segíteni, akkor előre is köszi...
Úgy látom mindenki túl van a karácsonyi 'hajtáson' és újra felpörög a topic.
Most nincs időm meghallgatni a betett szólókat, de holnap majd pótolom, kíváncsi vagyok rájuk.
én is rengeteget dúdolom ezt a számot a témát egyből meg akartam tanulni amikor először hallottam, próbáltad a nyújtásos részt már úgy játszani, h helyette felcsúszol arra a hangra, főleg, ha egyszer nyújtod egyszer csúszol, piszkosul jól szól
de 0:45-től ez se kevésbé fülbemászó, imádom, kezd megérni a hallásom erre a zenére is, régebben nem bírtam volna meghallgatni egy ilyet, a gitártanáromnak mondtam is anno, ott pl a jazzre, h mi élvezhető abban, h "hamis"
az alap saját, arra került rá a szóló.
A D-ről E-re nyújtás, tényleg nem ok. Újra fel kell játszanom.
A nyújtást én úgy szoktam gyakorolni - pl D-ről E-re, hogy játszom egymás után a két hangot, egyszer nyújtva D-ről E-re, majd utána sima E. Ugyanígy a fél hangokkal.
A Vibratot -tempóra szoktam gyakorolni- persze még bőven van mit csiszolnom rajta.
Ebben a szólóban szándékosan nincs vibrato. Majd játszok fel egy olyat is, amiben van.
Köszönöm az észrevételeket
Így van. Az improvizálás kell a dallamérzék fejlesztéséhez, de technikákat nem fejleszt különösebben, azokat külön kell gyúrni, aztán beleépítgetni a játékba.
Az improvizálás is nagyon fontos a gyakorlásnál, de nem szabad csak arra alapozni. Nekem is volt olyan időszakom amikor rengeteget impróztam, és nehezemre esett amikor meg kellett tanulni egy számot és azt takkra el kellett játszani. Hozzászoktam, hogy nincsenek megkötések, csak játszok, aztán a kész komplett számokban meg voltak (még ha csak a legegyszerűbb akkordmenetre is gondolunk).
Meg kell találni az egyensúlyt a saját számok írása, az improvizálás és a más zenészek számainak megtalálása között. Meg teljesen más úgy megtanulni egy technikát, ha mondjuk imprózól, aztán vagy össze jön vagy nem, meg más úgy, hogy úgy van megírva a dal és úgy kell szólnia. Előbbinél lehet leplezni, de az utóbbinál ki tud bukni nagyon ha rosszul csinál valamit az ember.:)
Csatlakozom a többiekhez. Ez a szóló amúgy valamilyen kész alapra volt följátszva, vagy te írtad az alapot is? Mert az elején valahogy nekem a ritmika nem tetszik, nem tudom miért.
Amúgy a két említett technikát (vibrato és nyújtás) fontos nagyon kigyakorolni, még ha az ember nem is akar hatalmas technikai szintre törni: a nyújtásoktól kel életre a szóló, a vibrato pedig bármikor ki tud húzni a szarból, ha félrefogsz valamit. Meg a hosszú kitartott hangoknál is rengeteget segít.
Én annyit csináltam, hogy fogtam egy kromatikus hangolót, behangoltam vele a gitárt, majd egy fekvésben egy hangot felnyújtottam. Addig amíg pontosan meg nem érkezett a mutató a kromatikus hangolón középre. Nekem egyszerűbb volt először az egész hangokat nyújtani, onnan a feleket, majd az egy és feleket kigyakorolni.
És fontos, hogy a nyújtásnál markold meg a gitár nyakát, ne támaszd a hüvelykujjaddal hátul, mert az nagyon instabillá teszi.
Nyújtásokkal te is hadilábon állsz, ugyanazt vedd fontolóra, amit genocide kollegának is mondtam. A vibratodról sajnos nem sokat tudok mondani, mert ebben a részletben az nem nagyon volt (főleg a gyorsabb jellege miatt). A gyors részek legtöbbször jól ki voltak játszva, de azért volt 1-2 hely, ahol nem sikerült minden hangot "kipréselni".
Közben átmentem a kezdő vagyok... topicba, ott is válaszoltam...:) Hangnemen kívül vagy egyrészt minden hamis nyújtással, de hogy még egyet mondjak: 1:14 és 1:15 között is van egy hamis hang, ami nem nyújtás. Nyújtások pontosítása: Ez attól függ, hogy fél, egész, vagy másfél hangos nyújtás a cél (hangnemtől/skálától függ). Ha pl. egész hangos nyújtást akarsz gyakorolni, akkor előtte tappingelj oda az induló hangtól 2 bunddal feljebb (vagy játszd ki pengetve), és utána nyújtásnál ugyanazt a hangot próbáld megcélozni. Esetleg ha van elég gyors hangolód (mondjuk gépen), azzal is lehet gyakorolni, hogy pontos legyen. Azért nehéz dolog, mert kb. minden húron más erővel kell nyújtani, hogy pontos legyen, illetve gitártól és húrvastagságtól is függ. Addig kell gyakorolni, amíg érzésre/fülre nem rögzül beléd, hogy mikor jó.
nyújtásokra külön gyakorlatok nincsenek, legalábbis én nem tudok róla. Ehhez inkább fül kell, és tanulj olyan számokat ahol sok a nyújtás.
esetleg gyakorolni úgy tudod hogy megpengeted mondjuk a g 12 őt és a g10 et pedig rányújtod és fül alapján próbáld eltalálni, és ezt próbáld más helyen és fél hangokkal is.
Köszönöm a hozzászólásokat biciklipumpa és vEgGg:)Próbálkozni fogok hogy hasznomra váljon!:D A nyújtások pontosítására milyen gyakorlatot tudnátok mondani? VEgGg tudnál mondani részletet ahol hangnemen kívül voltam?:)
Ugyanazokkal a tipikus hibákkal van tele, ami nagyon sokaknál előfordul, akik maguktól próbálnak gitározni tanulni (nálam is megvoltak sokáig, még ha nem is ilyen mértékben). Konkrétan: rossz vibrato, sok-sok hamis nyújtás (ill. skálán kívüli hangokat is véltem felfedezni, nem tudom az improvizáció akart-e lenni...), illetve a pengetési technikán is van mit fejleszteni. Egyrészt bátran pengess nagyobb erővel, másrészt próbáld rendszeresíteni a váltott (fel-le) pengetést, ez később sokat segít. Ha a felsorolt dolgokat kijavítod, akkor teljesen jó lesz, de addig ezek sajnos sokat rontanak a dolog élvezhetőségén. Ez egy építő kritika akart lenni, mindenféle rossz szándék vagy ilyesmi nélkül. Remélem, hasznodra válik!:)
A soundon kéne valahogy javítani, és kicsit felerősíteni a háttérzenét.
gyors részeket 1-2 helyen bizonytalan éreztem, de ez lehet azért volt mert nem hallottam hozzá a háttérzenét, és nem ismerem a számot. összesítve egész jól eljátszottad de a gyors részeket még pontosabban gyakorold ki, hogy profik se találjanak benne hibát :)
jah és a vibrátort nem csak látszatra kell csinálni :)
Lehet beszerzek egy Cd-t meghallgattam a Platinum című számodat Tamás, hát elég fain , bele akartam kezdeni, h leszedjem hallás után, de annyi tekerés van benne, hogy mire azt én lelassítom és hangonként megtanulom megőszülök , de a fő téma az nagyon megfogott, fantasztikus
Platinum tema by kustriani nem úgy szól, de nem lehet mindenki te :D
Meg szeretném kérdezni még, hogy 1:07-től a másik gitár mit játszik, talán ugyanazt egy oktávval lejjebb? 1:40-ig már megtanultam úgy ahogy, még talán 2:10ig leszedem, mert az elég lassú, utána már elég nehéz is, meg a tappinges részt kizárt, hogy lassítva leamortizált minőségben kihallom :/, backing, meg tab pedig nincs hozzá sehol.
A nevére rákattintasz, és ott van kiírva az emailje.:) Legalábbis én arra írtam, ha nem kaptad meg írj (mármint ő, nem te kustriani:) a szgabor91@gmail.com-ra
hát jah végülis a gitárt pengetni kell :) és a gyors pengetéshez legalább kell olyan gyors kéz mint a legatohoz. Persze legatonak is megvan a maga nehézsége.
egyébként semmit se késő kigyakorolni :) amúgy szerintem a pengetés jóval nehezebb szerintem mint a legato, legalábbis én mind2 technikát tanulom egyszerre, és nehezebben megy a gyors pengetés, 1szer rontok kiesek az ütemből... és ki fütyül a közönség :D
gondolom az h Ibanez nem segít sokat, mert egyértelmű, de prémium, ami a Marco Sfogli Sunset Light videóba is van, v simán RG prestige guitar, az biztos h RG széria.
am mondtad, h legato gyakorlatokat szeretnél, csak érdekességként mondom el, h én egyszerűen nem tudok shredelni, v h hívják a darálást, én minden "sárkányos" futamomat kizárólag legato technikával csinálom, sajnos a bal kezem fejlettebb lett mint a jobb, imádom Satrianit, és mivel ő nagyon sokat használja, elégedett voltam a hangzásommal, őszintén kicsit bánom, de nem hiányzik, lehet mert nekem nem tetszettek soha a gyors futamok kipengetett hangokkal.
Tamás neked is Kellemes ünnepeket kívánok ! és persze mindenkinek aki ezt olvassa! és most 1 perc néma csönddel köszönjük meg Tamásnak hogy létrehozta ezt a fórumot...
és köszönjük azt is hogy ilyen sokat fáradozol értünk nap mint nap, és segítesz nekünk. Sokszor nem is értem hogy bírod ennyi embernek elemezni a szolóját. :D 2 év múlva budapesten fogok tanulni mint hangszerkészítő ha minden jól megy, remélem el tudok menni majd akkor személyesen is gitár órákat venni a mestertől :D
Én is hasonlóképpen vagyok vele.
Illetve gyakran utólag elégedetlen vagyok vele. Túl unalmas, túl sablonos, stb...
Ja és másoké, mindig jobban tetszik.
huhh... őszintén szólva elég agyzsibbasztó ám 15 percen át hallgatni ugyanazt a dob és basszus-alapot, de valahogy azért sikerült
hadd gratuláljak külön 0:00-nak, 2:33-nak, 4:36-nak, 11:16-nak és 14:35-nek.
mivel - egy kivételével - egyikről sem tudom, hogy ki lehet, ezért teljesen elfogulatlanul mondhatom, hogy van mit tanulni (/tanulnom) tőlük
persze az impró nagyon is örömet szerez, amíg játszom, de az nekem más tészta, utána már azt se hallgatnám kedvtelésből, lehet, h csak azért van, mert magamat ismerem, és más megközelítésre vágyok?
Am megkérdezhetném, h a saját szólókkal más is úgy van-e, h lazulásképp nem azt hallgatja, vagy inkább a rosszat hallja benne mint a jót? nem úgy értem, h elégedetlen lennék mindig magammal, de miközben hallgatom max a büszkeség amit érzek, de szívesen meghallgatnám magam kívülálló füllel, h tetszene-e, h vélekedtek erről? Van aki a saját zenéit hallgatja, és arra lazul?
Tamás, én köszönöm a komodói sárkányos lehetőséget! Tényleg rengeteget lehet tanulni egymás megközelítéseiből és ezek megvalósításából is.
Messze vagyok a nyolc megfejtéstől. Igazából volt olyan akire azt gondoltam Te vagy, aztán jöttél. Magamat még megismertem! Nem tudom ki hogy van vele, de így egymás után következve egészen más érzés ez a "versenyzés". Amikor az enyém jött, akkor az afféle testen kívüli érzés volt. Ilyet az első koncertjeimnél éreztem utoljára.
Én is pártolom, hogy legyen még ilyen sokszor! (50év múlva pedig a mátrixban legyen egy lézersóval fűszerezett nagy "aranylakodalmas" holografikus montírozás. )
Tamás!
Köszönöm, hogy az uccsó pillanat után is be tudtad tenni a szösszenetemet, és így, ha virtuálisan is, de együtt zenélhettem ezekkel a nagyszerű srácokkal!
Békés, Boldog Karácsonyt kívánok Neked, és minden topic-lakónak!
Pisti
kihasználnád szegény fórumtáradat? :D ejnye bejnye... nah sztem ledölök mielött olyanokat írok amit később még a végén megbánok :D KELEMES KARÁCSONYT MINDENKINEK főleg neked kustrani !!!! :DD
köszi szgabor!!! mekkora kocka lettem hogy még "buli" után is képes vagyok enyhe ittas állapotban ide írni :D hát nem nagyszerű ? :D azt mondják hogy ittasan az ember csak az őszintét mondja :D
Persze nem lehordani akartalak, félre ne értsd! Bocs ha ezt érezted.:) Aki szeretne nyugodtan indítson ilyen versenyt, de én szavazni nem fogok senkire.:)
Igaz sorok, érdemes elgondolkodni rajtuk. meg amúgy minden ember szaván aki "mester" valamiben: én például szeretek profi sportolóktól nyilatkozatokat olvasni, mert nagyon jól össze tudják rakni a dolgokat fejben. És mostanában egyre több zenésztől olvasok ilyeneket, mert ők is nagyon sok igazságot mondanak, és ezekből legalább annyit lehet tanulni mint magából a művészetükből.
Frank Zappa: "Nem gondolom hogy gitárosként "értékelni" kellene. A gitárosok rangsorolása hülye egy szórakozás. Zeneszerző vagyok, és a gitár a hangszerem. Ha tetszik a kompozíció, akkor remek. Gitárosként a technikám... elmegy. Rengetegen játszanak nálam gyorsabban, ők sosem nyúlnak mellé, és csodás a hangzásuk. Aki rangsorolni akar, rangsorolja őket. De azt senki más nem reszkírozza meg amit én a színpadon, a közönség előtt: hogy volna bátor kimenni és azt mondani: "oké, még nem tudom mit fogok játszani, ti sem tudjátok mit fogok játszani, ebben tehát egyenlőek vagyunk. Csapjunk bele - vágjunk neki a kalandnak." Én ezt csinálom. Ezen meg nincs mit rangsorolni. Vagy tetszik ez a fajta szórakoztatás, vagy nem. Inkább vállalom a dolog hullámhegyeit és völgyeit az elkápráztató technika bizonyossága helyett. Zenét szeretnék hallani, a kihívás nekem abban áll, hogy ott, játék közben hozzak létre kompozíciót. Ez az amit csinálok. Azt kell hogy mondjam, mindezzel együtt, hogy tudom hogy mindenféle rangsorolás nélkül is vannak emberek akik szeretik amit a gitárral művelek."
Egyébként tegnap éjszaka írtam egy kisebb kritikát a lemezhez, csak mire megírtam kidobott a rendszer és elveszett... aztán meg már fáradt voltam újra írni. Ma még pótolom!
Én sem szeretem a versengős-zenélős dolgokat - szívem szerint betiltanám az összes tehetségkutatót, vagy legalább helyezéseket nem osztanék, csak lehetőséget adnék a még nem ismert zenészeknek, hogy megismerjék őket minél többen.
Egyszerűen a zenélés és a művészetek nem erről szólnak. A kereskedelmi csatornákon se arra szavaznak az emberek akik a legjobbak, hanem arra aki a legszimpatikusabb számukra. Ha itt a fórumon nem szimpatikus valaki úgyse szavazol rá, már "csakazértse" alapon se, mert nehogy már ő legyen a "jobb".
Szerintem az a legésszerűbb, ha majd minden szóló tulajdonosára fény derült, és Tamás elkezdi elemezgetni őket, hogy odafigyeljünk a többiekre is, ne csak a saját szólónk kritikáira, hogy minél többet tanulhassunk egymástól. Mert ez egy nagyon komoly hanganyag lett, és ahogy Tamással beszélgettem tegnap még ő is meglepődött mennyit lehet belőle tanulni - hát még akkor mi hova juthatunk.
Szia Fazsi!
Köszönöm szépen,örülök hogy tetszik.Sokat agyaltam rajta és végül a Line6 POD 500-as
mellett döntöttem,nagyon jó kis cucc sok mindent kilehet belőle hozni.