Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Sziasztok!
Még mindig rontanám itt a levegőt egy kis bluessal, mert most ebben is fejlődnöm kéne.
Tomit nem terhelném vele, nehogy összecsapjanak a hullámok felette.
Csak úgy, mert hát az ember hazaviszi a "munkáját", és kicsit ide hazajárok!
slow evolution by tibyeecaster
Most már biztos, hogy az új lemezem, a Timeless Hour fajsúlyosabb anyag, mint a két évvel ezelőtti Sharp Guitars From A Flat Planet lemez! Ugyanis nemrég voltam a postán feladni az új lemezt két topiktársunknak is, és a CD a védőcsomagolással együtt 110 gramm volt, míg a Sharp Guitars csak 96 gramm.
Szia Tamás!
Mondtad hogy csináljak erre a bt-re egy kis szólót,hát megpróbaltam, így sikerült egyenlőre.Sajnos kevés az idő.Légyszi írj róla egy kis elemzést.Mások véleményét is szívesen fogadom.
All Eyes On próba by Horváth Imre
A Govan videóra gondoltam, csak időspórolás miatt félreérthető lettem...:S
Igen, sikerült. Odafigyelek a gondolatokra, mindig törlöm őket ha felmerülnek. Plusz hallottam egy jó koncentrációs gyakorlatot, és azt csinálom: ellazulsz, és 15 percig figyeled a gondolataidat. Nem fűzöd tovább őket, csak jönnek, és utána mennek is. Egy idő után előjönnek ezek az önkorlátozó hiedelmek, és akkor már lehet ellenük tenni (mert amíg nem szembesülsz a problémával, addig nem is tudsz ellene tenni). Utána elkezdesz egy konkrét célt elképzelni, pl. a gitározást, akkor is előjönnek a gitározásra vonatkozó önhiedelmeid. Ezeket is feldolgozod.
Részben az én találmányom, részben nem.:)
Meg rájöttem, ha kevés pozitív mondatot mondok ellazult állapotban magamnak, de sokszor, az hatásosabb mintha sokat kevésszer mondanék. A baj az, hogy rengeteg ilyen mondatom van, és szelektálni kell.:)
Meg többet vizualizálom magam, ahogy játék közben árad a "dög" a játékomból, egyedien, változatosan, fantáziadúsan játszom, és így tovább.
Meg rájöttem, hogy a Cubase tud virtuális szintit, azon is kb. 2 napi gyakorlással tök jól játszom, szóval vagy egy egyszerű dolog, vagy én vagyok hihetetlen nagy géniusz..:D
Meghallgattam az új számot, jó ez a nyugisabb nóta (gondolom lesz pár brutál-8-húros-zúzda szám is) és tetszik maga a zene is. A ritmusgitár hangereje már a végleges? Még lenne több tér a számára.
Folytatom az írást a beérkezett zenékről, ezúttal időrendben Gitarosaurus D-líd szólója következik (#4647).
Érdemes megfigyelni, hogy a 0:03-0:24 közötti részben milyen szépen végigvonul a motívum, ritmikai szempontból is, és a fontos hangok szempontjából is. A fontos hangokból ráadásul kialakul a D-líd hangnem jellegzetes akkordmenete, az első és második fokra épített dúr akkordok. Például a szóló első két hangja D-F#, amely D-dúr akkordot jelenít meg, utána egy G#-H hangpár jön, E-dúrt szimbolizálva. És ez a két akkord jön elő a további hangpárokból is. Úgyhogy így néz ki egy tudatos és kerek motívum, 20 másodpercen át kiaknázva. A slide kicsit még kereste néha a pontos helyét a bundok fölött, de ez megesik néha.
0:24-0:36 között a mélyebb hangok szépen egészítik ki az addigi magasabb fekvéseket, és utána 0:36-nál ismét jó lett a kontraszt, a hirtelen fekvésváltással. És 0:36-0:46 között ismét kiemelem az ismétlődő szakaszt, két szempontból is: egyrészt az ötlet is tetszetős az unisono nyújtással és utána a futammal, másrészt az ezekből felfűzött sorozat a szóló egészét is továbbfejlesztette és vitte magával.
A szóló befejező szakaszáról pedig már volt szó múltkor, a legato-futam, és a Giant Balls of Gold-féle elemek Vai mestertől.
Úgyhogy a teljes szólóból érdemes eltanulni a tudatosságot és az egyes részek motívummá kapcsolását. Ez a két tényező nélkülözhetetlen.
Olyan dolgokra csodálkozom rá mostanában, ami egy fél éve játszó embernek is teljesen természetes. Pl. az otthon gyakorolt dolgokat effektíve el lehet játszani próbán is. Legalábbis meg lehet próbálni beleilleszteni a zenékbe. Egész másképp adja magát, akármennyit gyakorolja is otthon az ember. Pl. most sikerült életemben először egy húrkihagyásos arpeggiot beleszuszakolnom egy számba. Muszáj volt megosztanom az örömömet.
Fogadd részemről is a gratulációt, Tamás, ez igen szép eredmény!
Bátorkodnék itt is megosztani a bandám új nótáját, remélem, hogy nem azzal a hatással, mintha vasalt csizmával lépnék a virágoskertbe, jöhetnek a kommentek bátran
Little Green Arps - húrkihagyásos arpeggio csúszással
Ez a gyakorlat Thorsten Koehne-től, az Eden's Curse gitárosától való. A pengetési irányokat bejelöltem a TAB alatt. A hangzáson kívül még az is szép benne, hogy nagyon jól alkalmazható hangnemváltásokra is ez a figura.
na Te jól megindultál a "leniniuton" ))
gratulálok! megérdemled, mert jól nyomod!
kéne valami "nagytorkot" (nem mélyet! ) a szekér elé fogni és akkor lenne igazán "szélesebb néptömegeket megmozgató" a prodáksön
hát igen, tuti választás volt az sl-880! nekem is volt, de amikor a nagyobbik lányom tanult zongorázni vettem neki egy sl-880 pro-t. aztán amikor abbahagyta az egyiknek mennie kellett. a pro maradt, de az is tuti. manapság annyira sza-hu minden, hogy érdemes venni. én még >200 vettem anno :-OOOO mostmeg...
a fatar master keyboardok nagyon jók!
nekem sl-880 és 880 pro is volt/van (az utóbbi maradt, mert az egyiket el kellet adjam és a vevő inkánn a sima 880-at szerette meg - a pro is tuti, csak másabb a billentése).
kalapácsos mindegyik, de a sima 880 közelebb áll a "szinti" billentyűzet játékérzetéhez (nem annyira súlyos a billentés).
hogy profi-e? hát az!
szerintem ha egy ilyen bebirtokolsz akkor a problémakört letudod.
jó az, ha az egész tartomány ott az ember keze alatt.
szóval ha látsz ilyet nyugodtam vegyed. ha van hibás billenytű az se gond, fillérekbe kerül bele egy gumiharangsor, tehát jól javítható (örök élet) és van is hozzá alkatrész .-)
A csöveket bizonyos időnként cserélni kell, ami zsebbenyúlós lehet. Nem tudom hány cső van benne, illetve a hangja alapján mennyire lehet ráismerni az elhasznált csövekre.
Van ám nekik egy másik zenekaruk is.Illetve ketten játszanak mindkét csapatban.Kicsit más stílus,de vannak a dalaikban nagyon tetszetős gitártémák.Kedvenc dalom tőlük:
Tömény az anyag! Már első lejátszásnál minden a helyén van, de sanszosan ronggyá lehet hallgatni. Az észrevételeket össze fogom írni, amint kikristályosodik.
Ha csöves, akkor mindenképpen vigyél magaddal egy hozzáértőbb embert, ott nagyobbat lehet bukni.
Tranyós esetén:
- minden funkciója működik e (előtte utána olvashatsz, hogy milyen kezelőszervek vannak rajta, stb...)
- Potik lehetőleg ne recsegjenek tekergetés közben
- külsérelmi nyom ne nagyon legyen rajta (nem karcolásokra gondolok)
- lehetőleg nagyobb hangerőn is kipróbálni, hogy szól
- látszanak-e rajta korábbi szerelgetés nyomai (hátlapot tartó csavarfejeken lekopva a festék, stb...)
- tartozékok megvannak-e (lábkapcsoló, hálózati vezeték, stb...)
- ha kombó és látszik a hangszóró, akkor annak membránja nem sérült, repedt-e
Ennyi jutott eszembe most hirtelen. Ha nem vagy biztos magadban, akkor inkább vigyél valakit magaddal, még, ha nem is hozzáértő nagyon, de több szem többet lát.
Ja igen, a piramisos bácsi. Volt már róla szó az egyetemen, de a 4 fázisról még nem.
A videóra emlékszem, csak sajnos arra nem, hogy mikor tetted ki. Ha mondasz időpontot akkor visszakeresem.:)
Pontosan így van! Az agy szépen megtanulja, és aztán ösztönössé válik, mint az autóvezetés.
Annak idején írtam is itt a topikban az emberi tanulási folyamat 4 fázisáról, amelyet a sárkánymetálos, bőrgatyás, szétvarrt Maslow mester fogalmazott meg. (http://en.wikipedia.org/wiki/Abraham_Maslow)
Ezért is tanácsoltuk többen, hogy tanulj más előadóktól kész számokat. Meg a ritmusgitározás is ugyanolyan fontos mint a szólózás, elvégre egy énekkel is rendelkező számban a 70-80%-át ez teszi ki a gitáros munkájának.
Nagyon szépen köszönöm, öntöttél belém egy kis életkedvet.:)
És rá kell állnom a tudatos szólóírásra, nem csak az improzgatásra. Ott tudatosabban oda tudok figyelni ezekre a tanácsokra, és be tudom építeni. Ez alapján a logika alapján józan eszemmel azt következtetem ki, ha sokszor odafigyelek ezekre a szólóírásnál, akkor egy idő után megjelennek az improimban is, nem?
Még egyszer köszönöm!
Nagyon jó zene, bejövősek!
Mondhattok még nyugodtan ilyen progresszívebb zenéket, mert számomra ilyen téren a DT-ben meg Symphony X-ben kimerül az ismeretanyagom.
Az alapra meg majd lehet próbálkozom valamit.:)
Nekem tényleg a legegyszerűbb kellene, nem vagyok túl igényes.:) Gondolom a kalapácstechnikás azoknak jó, akik zongoráztak már előtte és szokatlan lenne nekik a billentyű viselkedése. Nekem nincs ilyen előéletem, szóval tökmindegy.:)
De köszi mindenkinek a segítséget!
Nem lesz gond ezekkel sem, csak a rutint kell ebben is megszerezned. Az utolsó mondatodban tulajdonképpen fel is vázoltad a megoldást és a kritériumokat, úgyhogy innentől csak sok munka kell hozzá.
A YouTube-on írd be a keresőbe ezt: chord embellishments. Lesz csomó videó az akkordozásról.
Folytatom az írást a beérkezett zenékről, ezúttal Szgabor 3 szólója következik (#4457).
Mindhárom szólónál leírom, hogy melyik részt emelném ki, és utána írok általános ötleteket és javaslatokat is.
E moll metal impro: a legjobban az 1:02-től induló rész dallama tetszett, ez egy erős téma volt, ritmus és hangválasztás szempontjából is.
Slow rock impro: 1:39-től szép téma indult, itt ezt a részt éreztem a legjobbnak.
Pink Floyd impro: a 2:10-től kezdődő dallam ugrott ki, ez is kifejezetten jól sikerült. Érdekes, hogy mindhárom szólóban a közepén indultak a legjobb részek. Lehet hogy ez most csak véletlen egybeesés, vagy az is lehet, hogy a felvétel előtt nem tudtál sokat játszani az alapokra, és így a felvétel alatt lendültél bele.
Néhány ötletet is adnék, amire érdemes lesz figyelned:
- sokszor még az történik veled szóló közben, hogy a skála szabja meg, hogy merre menjél. Annak idején feltettem ide egy Guthrie Govan interjú-videót, és ő is beszélt ilyesmiről. A szólód során legtöbbször szekundot vagy tercet léptél: amikor a hétfokú moll skálát használtad, akkor többnyire a skála szomszéd hangját választottad, szekunddal arrébb, amikor a pentatont választottad, akkor is sokszor volt, hogy folyamatosan, a skála hangjainak sorrendjében emelkedtél vagy süllyedtél. Érdemes lenne sokkal több nagy hangközt is bedobnod, azaz más szavakkal, térjél többször le arról a "sínről" amelyre a skála próbál rátenni téged.
- a ritmusok terén továbbra is a több szünetet, és a változatosabb ritmusokat javaslom. Általában véve, nagyobb figyelmet kell a ritmusokra fordítani, ettől függ a legjobban egy szóló sikere. Érdemes azt kipróbálnod, hogy egy egyszerű, középtempójú, vagy annál kicsit gyorsabb alapra csak 4 hangot játszol percekig, és szinte kizárólag a ritmusokra koncentrálsz, megpróbálsz minél többféle variációt csinálni ebből a 4 hangból.
- a hosszabb hangoknál több vibratót érdemes használni, és a hosszú hangok végén lecsúszást, vagy esetleg egy záró rövid pull-off-ot egy szomszéd hangra v. húrra. Sokszor a hangválasztás és a ritmus is rendben van, és ilyen apró díszítési dolgok kellenek még, hogy igazán jó legyen a hangzás.
első próba nem indult a legjobban egyszerű akkordos dolgot nem bírtam próbán megcsinálni :/ elég kellemetlen volt. főleg akkordos dolgok amik nem mennek impró még úgy ahogy ment próbán, mert azt azért gyakorlom is :D de ezeket az akkordos izékat, soha nem gyakoroltam szinte csak mikor elkezdtem gitározni 4/4 es ütembe pengetni... múltkor volt szó a gyengeségről, hát nekem az akkordozás a gyengeségem :D nem is tudom hogy tudnám jól kigyakorolni... tudjam tartani pontosan az ütemet, színesíteni a pengetést, meg felütésre pengetni csak stb... meg hát (nem csak az alap) akkordokat kéne csak tudni... :D
Köszönöm Imi! Nekem is nagy öröm, és én is remélem, hogy ez még csak a kezdet.
Most, hogy a Timeless Hour megjelent (már kapható az iTunes-on és itthon már CD formátumban is elérhető, nov.1-től pedig világszerte kapható a CD), nagyon bízom benne hogy ez az album nagyot fog szólni, és sokan találkozhatnak a zenével.
Nagyon Gary Moore-os, kvintkörös akkordmenet, de ez nem az ő száma. Neki három ehhez hasonló is van, köztük a híres Parisienne Walkways és a Still Got The Blues.
A videóban a feltöltő LGT-t ír. Furcsa lenne, de akár még ez is lehet, nekik nem ismerem az összes számukat.
Gratulálok Tamás!
Nagyon jó érzés látni téged a nagyok között, nagyon nagyon megérdemelted ezt a címet mert nagyon jó gitáros vagy,qr..va jók a számaid és annak is nagyon örülök hogy egy magyar gitáros te Tamás idáig eljutottál.Szerintem ez csak a kezdet most jön még csak igazi fellendülés.Jó érzés tölt el hogy egy ekkora nagy gitárost megismerhettem.Minden elismerésem a legjobb gitárosnak!!!
én nekem most rettentő gyorsan kéne fejleszteni az ilyen fura ütemekre való játékot. ha tudsz még ilyen fajta háttérzenét nagyon megköszönném sokat tudnál rajtam segíteni.
Sziasztok!
Nem tudja véletlenül valamelyikőtök ennek az instrumentális nótának a címét? Ezer éve keresem már: 2:32-nél kezdődik és vissza-vissza tér a videó alatt. Nagyon fontos lenne.
http://www.youtube.com/watch?v=UUJeUEwrktg&feature=related
Kicsit Gary Moore jellegűnek tűnik, de nem merem biztosra mondani. :)
Ez most egy kicsit nehezebb alap lesz, mivel az ütemmutató 7/8. Érdemes ilyen alapokra is játszani, a ritmusérzéket nagyon jól fejleszti, ráadásul más ötleteket is kihoz az emberből, mint a szokványos 4/4.
Imi, számodra különösen ajánlom ezt az alapot, kicsit a szokottnál talán nagyobb a kihívás, de pont ez a jó benne. Az alap hangneme: C#-moll.
Igen, ami nem kalapácsmechanikás, és nem ennyi oktávos, azt már 30-40-ért is megkapod (vagy akár még kevesebbért). Egy 4 oktávos bőven elegendő, mivel az oktávokat a VST hangszerről bármilyen kezdőhangtól rá tudod küldeni a keyboardra.
Néhányszor meghallgattam az a Tamás által nemrég belinkelt D-fríg alapot és annyira megtetszett, hogy valamit össze kell hoznom rá. Egyenlőre hangkártya nélkül vagyok, mert eladom a mostanit, de a héten jön az új, így remélem a hétvégére valami összejön rá.
Ahogy biciklipumpa rávilágított a kis szekundos dologra tényleg nagyon jó és jellegzetes hangzásvilág. Azt hiszem ráéreztem én is erre a fríges dologra.
Ahogy nézegettem ebben az évben voltak hirdetve használtan 50-60eFt között. Valószínűleg azért ennyi ez, mert kalapácsmechanikás. Ez hasonlít legjobban az igazi zongora játékérzetéhez.
Ha ez nem cél, biztosan tudsz olcsóbbat találni. Használtak között érdemes keresgélni, bár van aki tart ettől, de azért egy-egy jó cuccot az új ár feléért is meg lehet csípni.
Nagyon bevált, már vagy 8 éve megvan. Ha mindig a géppel használod, akkor tökéletesen megfelelő egy ilyen. Ezeknek önmagukban nincsen hangja, tehát mindig kell hozzá egy szoftver, amivel MIDI-n keresztül kommunikál. Rengetegféleképpen lehet programozni, nagyon jó kis cucc.
Ha van rajta midi in- out, és a hangkártyádon is, akkor a sima szintit is tudod vst pluginekkel megszólaltatni.
Illetve sok szintin van USB csatlakozás, ami szintén lehetővé teszi a PC-s csatlakozást.
Én írta, hogy jövő héten szerzek be egy Yamaha psr-175 szintit, de én is csak most ismerkedem ezzel a világgal. Úgyhogy én tanácsot nem tudok neked adni ebben.
Nem tudom mennyi különbség van a master keyboard és egy midi billentyűzet között, én az utóbbit gondoltam inkább szinti helyett.
Valaki írta itt, hogy elkezd majd billentyűzni is. Én a közeljövőben akarok venni egy master keyboardot, ez mennyire lenne alkalmas ilyen célra, ha rákötöm a gépre? Van valami könyv amiből az alapokat meg lehet tanulni?
Az előbb elfelejtettem írni, hogy ha már a DV avi-ban gépre mentett video is ilyen, akkor annak már nem sok mindent lehet csinálni, úgy értem, hogy konvertálás, ilyesmi azon már nem segít. De majd a hozzá jobban értők megmondják, ha mégsem volt igazam.
Nem hiszem, hogy a Roar-ban megjelenne. A vásárlásnál a kislányomra is gondoltam, mert szeret játékszintin billentyűzni. Persze az apukája is használhatja majd.
A prog metal-hoz egy kicsit fel kellene fejlődnünk tudás, technika és minden egyéb terén szerintem, de ez nem is cél. Jó nekünk a lazább thrash stílus.
A második videót már ezzel vettem fel, és azon minden jól működött. Itt most az volt a furcsa, hogy már a nyers videó is furcsán viselkedett, amikor a kamerából áttöltöttem. És a legfurcsább: ennél a 3. videónál visszaállítottam a Full HD felvételi módot, és a fájlméret pont akkora maradt, mint az előző videónál, amelyik csak 720-as, tehát kisebb felbontású volt. Tehát mintha kevesebb képkockát vett volna fel a kamera másodpercenként.
Nyomozok tovább, nem szoktam feladni semmit, előbb-utóbb megfejtem! Addig is minden Toshiba-munkatársnak....................................*
----------------------------------------------------
*minden csúnya szót egy-egy "." jellel helyettesítettem.