Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
3 év allat menyit lehet fejlődni intezíven? :D levelezős éretségire megyek 3 évig... az allat nyomni akarom 1000 rel :D csak így nyár folyamán elfogytak a tanulnivalók meg a lelkesedés :S ami azért nem ártana :D
Ez a feladvány ezúttal nem hozott nyertest, úgyhogy most már el kell árulnom a választ:
A videóban látható szóló ütemszáma nem a "szabványos" 8, 16 vagy 32 ütem, és ilyenkor külön kell figyelni arra, hogy ennek ellenére kerek szóló alakuljon ki.
Jó példa erre az esetre Andy Timmons egyik legzseniálisabb szólója Kip Winger eyik szólólemezén, a "This Conversation Seems Like A Dream" című lemezen, a "Kiss of Life" számban. Itt a szóló 3 kör hosszúságú, azaz szintén nem a fül számára megszokott ütemszám szerepel benne. Ennek ellenére Andy Timmons a létező legkerekebb szólót játszotta rá.
sztem hasonlít az ízlésünk, PAul Gilbert-Hurry Up című számában van egy számomra rendkívül fülbemászó rész, az üteme is tök érdekes 1:36-tól kezdődik, van asszem lesson videó, de ez hallás után is könnyen tanulható
Kitartasz egy hosszú hangot bal kéz 3. ujjal, utána kis idő elteltével pull-off a két bunddal lejjebbi hangra (ahol az 1. ujj várja a szereplési lehetőséget), és rögtön utána hammer-on vissza az eredeti hangra, utána pedig tremolókarral lassan induló, de gyorsuló süllyesztés.
meghalgattam, nem rosz... de hallotam nála jobbat is :) egyébként még nem mondtad el mi a fura ebbe a háttérzenébe, érzem h az ütembe van vmi, de nem tudom leírni h miért fura :D
Azt kell mondjam, hogy ez szerkezetileg talán a legjobban felépített szólód lett. Kifejezetten szép hangokkal indult (és a hangszín is jó választás volt). A szakaszok között mindig átgondolt váltások voltak, mint például 0:30-nál és 0:54-nél is. Utóbbi esetben tökéletes volt az időzítés is, amikor a magasabb hangokra átköltöztél.
1:16-nál a kis szeptim (Eb) helyett a nagy szeptim (E) szerencsésebb választás lett volna, de ezt az esetet, és 3:04-et leszámítva mindenhol tudatosan kiválasztott hangokat használtál. A dallamalkotásod kimondottan sokat fejlődött azóta, amióta elkezdtél szólókat feltölteni.
2:08-nál is kitűnően sikerült a magas hangokra átváltás. A hosszan kitartott hangokra próbálj ki szélesebb vibrato-kat, így a gitár még inkább "beszélni" fog.
Jó úton haladsz, őrizd meg ezt a lendületet, tényleg jól hallható hogy mennyit léptél előre viszonylag rövid idő alatt.
Köszönöm szépen!
Amúgy ha sikerül továbbra is ilyen sokat és lelkesen foglalkoznod a gitárral, akkor gyorsan fogsz továbbfejlődni, és egyre több örömet fog okozni a zenélés. Ezen a nyáron már rengeteget léptél előre.
Köszönöm szépen! Örülök hogy tetszett, és köszönöm a youtube kommentet is!
Ami a tapping-futamot illeti, a D-G-H húrokon 13-14 bal kéz 1-2. ujjakkal, és 16 tappinggel. A vékony E húron pedig 12-14 bal kéz 1-2. ujjakkal, és 16 tappinggel. Ha sorrendben végigmész ezen, akkor ez egy C#-moll skála, plusz a H-húr 13. bundján egy kromatikus kötőhang. Ha ezen az útvonalon elindulsz, és két vagy három húronként visszaugrasz az eggyel vagy kettővel vastagabb húrra, és onnan folytatod az emelkedést, akkor az eredeti 12 db hangból több mint 20 jön ki, és egy hullámzó, de mégis emelkedő futam jön ki belőle.
halgatom milyen solokat készítettek, 2 helyezés violin :D apám a végére faszán szól az effectel :D egyéb ként ha az első 3 hoz viszonyítok tamás lepipálta őket...
nagyon örülök neki hogy beavatsz ilyen kis kuliszatitkokba is :) emlékszek régebben mikor elkezdtem tanulni gitározni, és irigykedve néztem a videon az embereket ahogy gitároznak, gondoltam "náluk már beszél a gitár" és 1:05 utáni részed újra elhozta ezt, olyan dallamot csináltál utánna egészen 1:38 ig h le a kalappal. eleje közepe és a vége is rendben volt.
Ákostól játsszátok a "Nem"-et a Beavatásról. Az akkora metál, mint a ház, Madi böhöm nagy riffet rakott alá. Igaz, nem árt hozzá egy héthúros a háznál.
Tanuld meg a Megadeth "Ashes in your mouth" második szólóját. Vagy ott a Harem Scarem "Empty promises" intrója, ami szerintem kegyetlen nehéz, de nagyon jól szól.
Hello Tamás, heti rendszersséggel szoktam olvasni a topicot, ezért nemtudom, hogy volt-e szó a Staind: Not Again szólódról (youtube). most néztem meg, és le vagyok döbbenve, ez valami nagyon király, readásul impróból. nagyon jól átjött a feeling, és kontrasztnak faszák voltak a futamok. szóval az egész felépítése bejött.
ha időd engedi, akkor a 0:32-nél lévő tapping részt leírhatnád tabba, szívesen megtanulnám. 0:47-nél a felfutás is nagyon tetszik ám.
csak ennyit akartam további jó gitározást
Mindkét eset előfordul, valamikor a dallamot találom ki előbb, van amikor először az akkordmenet vagy riff jön és utána születik csak meg a dallam.
Sőt, olyan is van, hogy ugyanazon a számon belül is eltér a dolog. A Platinum című számnál a szám elején induló riff előbb volt meg, és a témát csak később találtam ki rá. A refrénnél (1:05-től) viszont a dallam volt meg előbb, és a kísérő akkordmenet csak később alakult ki, és többször is változott.
Kérdésem lenne:
szerintetek a Laney Cub Head a maga 15wattjával (full csöves cucc, és a hangja tetszik nagyon) mire elég? Próbán mg megszólalna?
Illetve alapból elég vintage-esnek tűnik, ami nem baj, de szeretnék minél sokoldalúbb hangzást, és kéne a modernebb sound is. Ha a tiszta csatornájára rárakok egy Syco Machine-t az hogy szólna?
Lehet amatőr kérdések, sőt biztos, de nem tudom merre induljak a sound kialakítással.
Köszönöm előre is!
"nem akarok Trabantra alufelnit rakni" lol :D én mit szóljak vettem pickup setted 45 ér meg 40 ér effectet :D és rosszab gitárom van mint neked :D de egyébként az effecten pickupon több múlik szerintem mint a gitáron... most lehet többen elszidnak majd, de sztem így van :)
semmi baj a pickuppal, minden ami zörej v akármi, az a gép miatt van, erősítőn teljesen rendben van, inkább az effekt suportba fektetem a pénzem ha lesz, ez megteszi addig, nem szól olyan nagyon szarul, h vegyek egy küldő hangkártyát, meg nem akarok Trabantra alufelnit rakni, ha érted mire gondolok , persze én szeretem ezt a gitárt attól függetlenül nagyon, a nyaka a csavarozásnál le van kerekítve szépen, nagyon kényelmes is
vegyél magadnak egy effectet amin van hangkártya, vagy csak egy sima külső hangkártyát amit Veg is használ (line6)... nagyon megéri venni, + pickup-okat sztem cseréld le ha lesz rá keret :P ezekről a cortokról csak jót hallok egyébként, de inkább azok dicsérik akik metal műfajban játszanak. azt mondják súrolják a "magas" kategoriás gitárok alsó szintjét :)
Nemtom, szerintem nem pont így van, de persze ez se szól rosszul, meg az se amit én mondtam... szóval nem életbevágó a dolog, csak próbálok maximalista lenni:)
Jaja, az megvan, csak a többibe nem vagyok biztos. Nekem eddig az tűnik a legközelebbinek, ha egy sima c-dúrt játzok, aztán a h húron játszom be az f-et... (valami "sus" vagy hogy hívják ezt... bevallom, ezen a téren vannak hiányosságaim elméleti síkon...:/)
tamás egyébként billentyűs haverom azt mondta: "előbb a dallam, utána a háttérzene". jó hogy eddig én csak fordítva csináltam :D mi a meglátásod? te hogy írsz zenét, vmikor így, vmikor úgy? ha kitalálsz egy jó dallamot, utána írsz 1 háttérzenét és onnantól már a hátérzene viszi tovább a számot inkább vagy még agyalsz dallamon? elég kényes kérdés tudom de a gitár meg a billentyű azért kicsit különböznek egymástól, és kíváncsi vagyok egy profi gitáros meglátására is :D
Srácok, kéne egy kis segítség! Hívtak gitározni egy bandába, és többek közt ezt az Ákos számot kéne megtanulnom:
Természetesen a nagyja megvan, meg az alaphangok/tonalitások is megvannak, de valahogy nem tudok rájönni, hogy a 0.18nál lévő részben pontosan mit és hogyan fog a gitáros? Nagyon bassza a csőrömet, mert ismerősen cseng ez a fajta akkord, de bepróbáltam minden általam ismert fogást/akkordot, de valahogy nem szól ugyanúgy. Ha valaki tudna segíteni, megköszönném!:)
szörfözött a 8. utassal meg ugye Vai is ott van a szeren, valaki azt mondja, h belőle jobb gitáros lett, de sztem ezen a szinten nincs oylan, h jobb v rosszabb, csak ízlések és pofonok
tudom h tremolóval csináltad :D tremoló kar nélkül nem így szólna ez :) amúgy nálam is favorite stariani, nem tudom hogy hogyan csinált meg enyi albumot ilyen jól, egy ufo az tuti :D
Imádom Satrianit, nálam már örök favorit, nem kell már más, mert nincs jobb nála számomra, a számból vette ki a dallamot :D, nagyon fekszik nekem beteges rajongásomról ennyit
egy Cort x-6-ost használok, gyári pick up-al, a gitárt rákötöm egy Roland cube-15x-re arról biztosítom a torzítást, és így vezetem tovább gépre Guitar Rig 4-be, ez azért van mert alaplapi a hangkártyám, és a belső torzításaival a program nagyon gerjed, am is, de így elviselhetőbb, am ez a God's Love-MC, egy kész hangzás a sok közül, csak azon kevesek egyike ami alaplapival viszonylag szépen szól
44-45 között hazudnék ha azt mondom, h direkt volt, de ahogy hallom, az történhetett, h rossz heylre csúsztam, és gyors korrigáltam, és kicsit beleszólt a másik húr, meg hozzáadtam az X-vegyszert
lehet, h te is úgy érted, csak én értettem félre, a "nyújtások" tremolókarral történnek
vki sokat halgat satrianit? :D egyébként milyen gitár milyen pick up és mivel vetted fel?
az eleje az nagyon jól indul, olyan 0:10 ig nagyon jó a kicsi nyújtások :) 10 nél a nagyon magas C# hang helyet mást kellet volna sztem, 0:35 satriani tól szoktam ezt hallani nagyon jól beleillik sztem ez a technika erre az alapra. 44-45 közöti rész nem tudom h szándékos volt-e vagy véletlen de nem volt jó :D 1:10 nél még egy satrianiság, nagyon szépen szól ismét a nyújtás. 1:22 nél lehet legjobban hallani a zörejt... azért is kérdeztem h milyen cuccot használsz, 1szer mintha írtad volna már de azóta elfelejtettem
egyébként nekem ezek a satrianos dolgok nagyon tetszettek benne
az szép :D és a hangszín nem változik felvétel után? :) mert nekem most az a bajom h kicsit változik a hangszínem ezzel a hangfallal, amit még számítógéphez vettem anno x) hát halgasd meg az egyik felvételem, nem vagyok megelégedve még mindig a hangszínnel... keresem de 1 dögös hangot nem bírtam még kikeverni magamnak... lehet hogy a voxal csak felveszek és cubase effectjeivel keverek vmit, hát nem tudom mire megyek majd velük :)
az szép :D és a hangszín nem változik felvétel után? :) mert nekem most az a bajom h kicsit változik a hangszínem ezzel a hangfallal, amit még számítógéphez vettem anno x) hát halgasd meg az egyik felvételem, nem vagyok megelégedve még mindig a hangszínnel... keresem de 1 dögös hangot nem bírtam még kikeverni magamnak... lehet hogy a voxal csak felveszek és cubase effectjeivel keverek vmit, hát nem tudom mire megyek majd velük :)
én eddig csak a voxommal kevertem a hangszínt :) ami alapból van cubasen azt hazsnálom, láttam már h le lehet tölteni hozzá még + effectet a cubaséhez de annyira nem izgatott a dolog, amíg meg nem láttam a videodat :D az a baj, hogy én már azt nem tudom mi után mit érdemes kötni :S gondolom akkor te csak így otthonra hasznász egy line6 ot amit mondtál videodban, monirot hangfalakat és nagyából enyi? :) van egy imserösöm aki vett még ilyen progikat de volt közülük olyan rosz effect is amit alig lehetett keverni és szar hangja volt, és nem volt olcso szoftver...
A TSE után még kelleni fog egy láda szimulátor (pl. LePou féle, ha rákeresel kidobja a gugli... van pár elég ütős erősítőmodellje is a srácnak), ami úgy működik, hogy tetszőleges láda impulzussal lehet "etetni", és akkor elvileg adott ládát fog szimulálni. Ezekből szintén lehet sok jót ingyen letölteni. Elé pedig érdemes egy tube screamer szimulátort tenni (már ha high-gain dologról van szó). Ez az egész úgy működik, hogy a stúdió progiba a gitársávra lehetőség van egy effekt láncot felépíteni (insert effects). Tehát a sorrend: tubescreamer (több féle is létezik, szintén ingyenesek...) -> TSE X30 (vagy bármi más) -> láda szimulátor. Lehet, hogy elsőre bonyolultnak hangzik, de igazából annyira nem az, és sokkal olcsóbb és sokoldalúbb a dolog, mintha az ember multieffekttel, vagy igazi erősítőkkel dolgozna. A Sonart sajnos nem ismerem (sose láttam), de gondolom hasonló a felépítése a többi hasonló programhoz. Én Nuendot vagy Cubaset szoktam használni (a kettő szinte ugyanaz audio tekintetében).
Köszi a bíztatást! Nekem már az is győzelem lenne, ha a döntőbe bejuthatnék... (persze nem 5 ember közül... remélhetőleg azért születik még pár nevezés:)). A technikai dolgokkal nincs bajom, szerencsére ehhez van affinitásom, de igazán ütős akkor lenne a dolog, ha a gitározáshoz is legalább annyira értenék... ezen még dolgozom:)
Ebből kiokosíthatnál picit engem is. Letöltöttem a TSE-t, azt mondja, kell neki egy VST-kompatibilis környezet. A Boss ME-25-höz adtak Sonar LE-t, az ilyen. Namost hogy lesz ebből valami realtime dolog, olyasmi, mint az Amplitube vagy Guitar Rig?
Jó lett volna ha többet mondasz róluk,nagyon kevés a hat perc de így is nagyon ötletesen, zenéddel együtt nagyon jól sikerült a bemutató.Már többször olvastam az írásaidat azt tapasztaltam hogy te nagyon érted ezeket a technikai dolgokat,ez nagyon jó dolog.Olvastam azt is hogy filmzenével is akarsz foglalkozni.Nekem is voltak ilyen terveim,még majd próbálkozom.Gratulálok a bemutatóhoz,remélem nyerni fogsz.
Mindenesetre ritmusra meg riffelésre én nagyon szeretem a 8505öt meg az x30at,a Line6 saját cuccait csak szólózásra szoktam használni, ill. néha tisztákra.
Megígértem Csillag Patrik barátomnak hogy erre a Satriani bt-re csinálok egy kis szólót és ide rakjam fel, még nincs kész teljesen majd folytatom tovább.
Joe Sat by Horváth Imre
Ezek nem mind a Line6-ben vannak. Itt a Line6 csak hangkártyaként üzemel, egy csomó szoftver (pl. a 8505 meg a tse x30) ingyenesen letölthető, ilyenek nincsenek a Line6ben. Szívesen beszéltem volna többet a hangzásról, eredetileg úgy terveztem h rendesen érthetően elmondok mindent, de idő szűkében (6 perces limit) ez nem fért bele sajnos.
Köszi le is szedtem.Egyébként jó cuccok vannak ebben a Line6-ben.Sajnos ilyen dögös riffet nehezen tudok összerakni a Boss GS 10-sel,nem sok heavy-s hangszín van benne.
Szívesen! Arra nem jöttem rá, hogy a soundcloudon hogyan tehetem letölthetővé, de felraktam az uw-s tárhelyemre: link Elvileg jobbklikk->mentés másként és le lehet szedni.
Köszönöm! Itt a backing, ha valaki szeretne rá játszani:
Marshallbacking by laszlogabeli87 Egyébként nincs még győztes, még el sem kezdődött a verseny tulképp... aug 31-ig lehet nevezni (korábban 25 volt a határidő, ezért is "dobtam össze" tegnap, azt hittem addig kell). Egyelőre nagyon kevés nevezést láttam, talán 3at-4et... viszont azok nagyrészt eléggé ott vannak: Petró Tomi, Lovrek, Nagy Máté... meg mintha lett volna még egy, de őt nem jegyeztem meg, nem volt ismerős:)
Köszi szépen, lényegében nem tudnám 2x ugyanazt feljátszani, de mielőtt csinálok egy felvételt játszok pár kört rá, h mégis legyen rá elképzelésem, de szívesen csinálnék egy olyan számot is, ahol előre ki van gondolva minden, ehhez valami olyan alap kéne, ami több hangnemből áll.
Igen, ismerem én is ezt a jelenséget, én is küzdök néha vele. És
érdekes módon nekem is C hangoknál a legfeltűnőbb. Valóban csak
nagyobb hangfalakon tűnik fel a dolog jobban, például a Sharp Guitars
készítésénél a stúdióban jött ki, hogy milyen zavarók ezek, és utólag
kellett javítani jó pár helyen.
Nekem az a módszer vált be, hogy EQ-val egy keskeny tartományban egy
erőteljes vágást állítok be a ritmusgitáron. Kb. 120 Hz körül kell
megkeresni ezt a tartományt, és beállítani olyan keskenyre, hogy
ezeket pont kiszűrje, de a hangszínt még ne befolyásolja. Ez az
EQ-beállítás mehet send effect-ként a sávokon, és akkor nem
változtatja meg magát a hangfelvételeket, csak a visszajátszásnál lép
működésbe. És akkor szükség esetén bármikor megvan az eredeti,
EQ-zatlan felvétel is.
Pengetésileg egyébként nem könnyű megakadályozni ezt az utólagos
hangot. Azzal lehet kísérletezni, hogy kipróbálod magadnál, melyik
esetben jobb a helyzet: ha a tompított hang végén a jobb kezeddel,
vagy ha a bal kezeddel némítod el a húrt (azaz a bal kéz ujjainak a
szorítását gyengíted, de még hozzáértsz a húrhoz vs. jobb kéz
tenyéréllel tompítasz, és ekkor a bal kéz mozdulatlan maradhat).
Egy apró technikai kérdésem lenne, ami talán másokat is érinthet.
A palm mute technikával kapcsolatos a kérdés, mégpedig az, hogy bizonyos hangoknál (az A húron a 3. bund és környékén, ill. a mély E húron a 8. bund környékén - tehát valahol a C hang körül) kellemetlenül sok lesz a mély "zengése" a hangszernek. Tehát a szokásos technikával, amivel általában egy rövidebb, letompított hang szólal meg, ott ezeknél a hangoknál jelentkezik egy kísérő, mély búgás jellegű utózengés. Biztos hallottál már róla, a neten is páran emlegetik, hogy ez bizony előfordul a gitár sajátosságaitól függően. Nekem sokáig nem tűnt fel, mert a fejhallgatóban valószínűleg nem volt elég a mélyhang tartomány. Mióta megvannak a frankó hangfalaim (Adam A3X studio monitorok) azóta viszont hallom, és nem kellemes a fülnek.
A kérdésem igazából az lenne, hogy ha ez gitározási technikával kezelhető, akkor mit javasolsz (próbáltam pl. a bund érintése nélkül, vagy csak nagyon finom érintéssel), illetve van-e valamilyen EQ beállítás, ami ezen segíthet. Persze csomó mindent kipróbáltam már, de a megfelelő kombinációra még nem találtam rá. Ha nagyon letekerem a mélyet, akkor persze megszüntethető, de ahhoz tényleg annyira le kell tekerni, hogy már a hangszín is elveszett.
Amit még ki fogok próbálni, hogy ez egy másik, minőségi hangfalon felvétel után jelentkezik-e, mert lehet csak a hangszórók sajátossága is.
sima éretségi, 11-12 évfolyam, mert eddig szakmunkás ba jártam 5 évig, és az nem ad éretségit... úgyhogy most 2 évig járok majd ilyen esti éretségire. utánna pedig go hangszerkészítő szakmára :P
Nagyon szívesen!Örülök hogy tetszik.Nekem is már kéne festeni a kerítést.Kitartás,majd ha végzel és meglátod milyen szép lesz.
Az a legjobb megoldás hogy munka közben hallgass valami jó gitárzenét akkor gyorsan megy az idő.
örülök hogy ilyen tehetségesekkel vagyok körülvéve itt a fórumon :) nem is tudom melyik tetszett a legjobban, egyformán tetszett. a 2.kat még nézni is jó volt hogy játszod... :) egyébként itt mindig van igény háttérzenére úgyhogy jöhet :P