Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Jó lett nagyon! Szép visszatérő motívumok voltak benne, és a harmonizált rész is nagyon ütősen szólt. Jöhetnek gyakrabban is az ilyen szólók, jó volt végighallgatni.
0:41-nél jó kis Petrucci-s hangulat alakult ki. 1:04-nél pedig egy tipikus Imi-s stíluselem indult, a hangok, a vibrato, a karozás, a dallamvilág szempontjából egyaránt. Bárhol hallanám, 5 másodperc alatt tudnám hogy ki játszotta.
1:46-nál pont egy olyan új szakasz indult, amit az előbb Biciklipumpának is említettem. Ez a mélyebb, bluesos szakasz jó lett volna ha megismétlődik 1:56-nál is, mert akkor ez egy szép ide-oda váltás lehetett volna a mély és a magas részek között.
2:00-tól külön kiemelem, ahogy a tappinges részből a lefelé tartó legato-futamba átmentél, és a gyors futam nagyon szép tisztán volt kivitelezve, és a megállás is tökéletes volt a végén.
Igen, megtaláltam az elrejtett hangot Ahogy a többiek már kifejtették, ez a nagy szeptim volt, amely szépen vezet vissza az alaphangra.
0:38-nál a Duran Duran: Ordinary World című száma jutott eszembe, teljesen azt a dallamot játszottad
Ami a felépítést illeti, valóban nem könnyű közel másfél percet kerek egészként megtervezni. Ha ez a zene egy konkrét szám szólórésze lenne, akkor valószínűleg 8 vagy 16 ütem hosszú szóló lenne az ideális.
Ha hosszú szóló készül, akkor sokszor nem a töretlen "történet" a leghasznosabb megoldás a szólófelépítésben. A töretlen "történet" alatt azt értem, hogy elindul a szóló lassú, dallamos részekkel, és fokozatosan gyorsul és/vagy magasodik, így az egész szóló egy ívre van felfűzve. Hpsszú szólóknál inkább a "kaleidoszkóp" megoldás lehet a nyerő, azaz teljesen elkülöníthető szakaszokból lehet összerakni a szólót. Tehát itt pont a megtörésről van szó, nem pedig a töretlenségről.
Például amikor 0:27-nél lementél a mély húrokra, az egy ilyen új szakasz eleje lehetne. Viszont ilyen esetekben érdemes azonos hosszúságra bontani a szakaszokat, és itt a mély rész rövidebb volt, mint az őt megelőző magasabb szakasz.
Kiemelném még a 0:48 körüli csúszásos részt, itt a hangok és a csúszások kombinálása nagyon jó lett.
Köszi a szólót! Tetszett, hogy az elején hagytál helyet a későbbi gyorsulásra és sok szünetet használtál. Szépek voltak a dallamok is. Tulajdonképpen a teljes első szakasz, 0:21-ig a nyitó téma variálása és továbbfejlesztése volt, úgyhogy ezért külön egy sárkány-elismerés is jár, nagyon szeretem az ilyesmit
A legjobban a 0:43-nál induló rész tetszett. Jól szólt önmagában nézve is, és ráadásul jelezte a szóló változását kb. "félpályánál".
Amit 1:05-nél kérdeztél, az egy "dóros" hang volt, azaz az F-hez viszonyított megemelt 6. fokot játszottad. Elvben használható (sőt, szoktam egy "dóros hang becsempészése a mollba" nevű trükköt tanítani), de azért óvatosan kell bánni vele, mert ez a zene inkább a Db hangot szereti a D helyett.
Még annyit, hogy a szóló szépen emelkedett hangulatilag. Ha improvizáció volt, azaz nem volt előre kigondolva a menete, akkor gratula ehhez is!
miért lenne hiba? azt játszol amit akarsz :D tamás vhol ír a hangnem kívüli hangokról olvasd el. nemrég a GG s videoba amit egyik fórumtag lefordított belőle egy lényeges részt, és az az volt hogy: szívből játsz, ha túlságosan skálaszerüen játszol az már nem tejesen a saját zenéd. vhogy így volt leírva csak máshogy megfogalmazva :) azóta próbálgattam úgy improzni hogy (elfeljetem) a skálát, és fülemre támaszkodtam, és bizony találtam pár olyan teknikát ami csak úgy szól jól, ha bele játszok hangnem kívüli hangot.
tipikus Imi féle solo :) órákig képes lennék hallgatni, annyira hangulatosak a soloid!
0:41-bírom az ilyen részeidet, sok solodban hallatom hasonlót.
felépítése is nagyon tetszett a solodnak, lassan kezded el, utánna egyre gyorsabb, ezt 1:05 befejezed és rámész a lassú részre, ami már magasan kezdődik! :)
Sziasztok!
Most van egy kis időm, mert egész nap a kerítésünket csiszoltam és festettem. (Mostanra lett kész kb. a negyede) Még három nap és már kész is.
Már gitározni sincs kedvem ma.
Amint látom viszont másoknak igenis volt a mai nap során. Nagyon dicséretes, hogy így felpörgött most mindenki szólók tekintetében.
Nagyon szép dolgok születtek, Iminek pedig külön köszönöm a köszöntést és a meglepi számot. Nagyon jó lett, köszönöm. Ilyet még sosem kaptam szülinapra, nagyon jól esett.
Ennyi szóló feltöltés után most már nekem is aktivizálnom kellene magamat, de a hét hátralévő részében jó, ha látom a gitáromat.
Horváth Imi többször is felszólított már, hogy osszak meg itt valamit. Gyenge ritmusérzékemet szégyellve ennek nem nagyon akartam eleget tenni, de most végre összraktam a POD-ot a számítógéppel, és kerítettem egy backing track-et... Itt az eredmény.
FLS próba by nyakigasztratban Ugye jobb, ha maradok a kaptafánál?
Wow, érkeznek a szólók egymás után, öröm hallgatni őket!
Írok majd róluk és a díszítőhangokkal kapcsolatban is, este lesz már több időm is.
Addig is szeretném megmutatni nektek a második lemez most elkészült borítóját, remélem tetszik! Én nagyon örülök, álmomban sem gondoltam hogy ilyen szép lesz!
Minden elismerésem és tonnányi sárkány-köszönet az alkotóknak: Jókuti András (fotó és koncepció) és Köhler Ágnes (grafika és design). A képkereten játszom, és a gitár lóg a falon, és ez is mutatja hogy a lemez az ellentétek világa körül forog, zeneileg és mondanivalóban is. A Timeless Hour (időtlen óra) cím is erre utal. (És valóban több mint egy óra zene lesz rajta)
1:60tól azt h kell csinálni, h megy a tekerés de közben hallani, h egy hang a saját útján jár, ilyet már hallottam több gitárostól, de nem sikerül magamtól rájönnöm
Végre sikerült,közben visszaolvastam a topicot és látom hogy fazsinak és szgábornak szülinapja volt gyorsan írtam egy kis köszöntős számot,azt is felrakom.
nálad egészen jó helyére került a hang. előtte is használtál blues hangot, ezért még kevésbé kirívó.
pumpánál is pont oda került, ahol jól tud szólni, vagyis a kör végén lévő domináns harmóniára és rögtön szépen vissza is vezet az alaphangra. ezért is hívjuk vezetőhangnak.
szóval kivételes esetben játszható hangokról van szó, de úgy egyáltalán nem hiba. nekem már tudatosan kell magamat kényszeríteni az ilyen hangnemi kitérésekre sajnos.
és ez jó vagy rossz? játszható oda kivételesen ebben az esetben, vagy hiba? megesik, ha sokat gitározok, akkor nem tűnnek egyértelműen hamisnak azok a dolgok, amik máskor annak tűnnének, de lehet csak azért van, meggajdul tőle az agyam a végére
különben jók lettek. ezek olyan "hibák", amikből pont a legtöbbet lehet tanulni. ritmikailag néha bizonytalanok, de ahogy a topikmester szava járása: "az majd kialakul"
postoltam komiba :D, am sztem tök jól indul 0:16-0:20 tök jó, 0:38-tól is tök jó, az is amibe bele raktad azt a sunyi hangot, meg a vége is tetszett, ha van benne vmi eltévedés, akkor az csak a jó futamok között van, de sztem nálam is van bőven
szerintem a felépítése pocsék lett :) remélem majd tudsz vmi okosat írni erre is tamás, mert ugye itt az alap zene végtelenített, így elvoltam veszve, szerintem hallatszik is majd a solomon h a részek nem jól passzolnak (szerintem)
elrejtettem benne egy hangnem kívüli hangot kiváncsi vok hogy észreveszed-e :D és hogy jó e bele :)
köszi az észrevételeket, 0:39-0:41 közt a ritmikáját rontottam el a dolognak :S, de am amit 0:11 től írtál, azt én nem érzem, így másnap, tiszta fejjel sem
dehogy haragszok :) én is úgy kaptam még vkitől fórumon ezt az alapot, és nagyon jó kis solot készítettél erre grat :) 0:20 rész tökéletes egészen tartod ezt a szép dallam vezetést 0:34 ig, és szépen megoldottad a felépítését a solodnak szerintem, h az elején lassú részt játszol aztán pedig a 0:44 pedig nyomod 1000 rel :D
A leírás alapján tényleg úgy tűnik, hogy betelt a 2 óra, amit a SoundCloud enged.
A legegyszerűbb, ha csinálsz egy másik emailcímről egy új SoundCloud azonosítót (pl. ugyanazzal a névvel, csak a végére odaírsz egy számot, pl. "HorváthImre02").
Ez két perc alatt megvan, és akkor arra is újabb 2 órát tudsz feltölteni. Így az eddigiek sem vesznek el, és letörölnöd sem kell közülük.
nagyon szépen indítottál, de 0:11 olyan érzésem van, mintha nem lennél ritmusban :/ talán 0:20 nál tudtam újra bekapcsolodni a szolodba ez miatt, amit kérdeztél hogy oda jétszható-e, én annak a híve vok hogy legyen egy szóló minnél változatosabb, ugráljon legyen érdekes, úgyhogy szerintem rendeben volt az a rész, máshol voltak olyan részek ahol már megkérdezted volna akkor azt mondom h lehet ott mást kellet volna játszani, pl 0:39-0:41 volt egy kis bizonytalan rész, és pl 1:22 nél volt egy olyan h belepiszkoltál egy kcisit a játékba,(ezt több helyen halltam) most nem tudom szándékos volt-e, de az ilyenek le tudjáék rontani a szolot. 0:53 nál a gyors rész nagyon jó volt! egy baj van ott is, hogy az elején nem tiszta egy hang de attól eltekintva jókor játszottad, és nagyon rendeben volt a menete, ezt a részt mondanám én a legjobb résznek a szolodban :)
mikor én tettem fel, elég nehézkesen ment mert többször leált közben az oldalt és elindult... de mostanra már teljesen jó, próbáld meg most és ha nem jó írd le mit ír ki.
Szerintem nagyon jó lett a szóló.a 0:42 0:56-ig rész jól sikerült .
Gratulálok.Én is felraknám a szólómat de nem engedi a soundcluod,betudok lépni defelrakni már nem engedi.Nem tudod hogy mi lehet a baj?
az erősítőn több múlik mint a gitáron, úgy értem van egy alap gitárod, abból jobb kis kezdő erősítővel szépeket ki lehet hozni, a gitártanárom anno azt mondta, h egy erősítő 40W-tól adja ki igazán a hangját, persze a pénz az úr
Tegyed fel csak nyugodtan. Nem a célba érés a fontos, hanem az út maga. Ne tudd meg mennyi mindenben hiányos az én tudásom, mindig tanulok valamit. Akár a te szólódból is.
A hangzás egyébként egyszerűen adódik: zajzár, tubescream (boostolásra, és a szólót boostoljuk!), mesa recto (full gain), orange v30-as láda (sm57), duplázó (egyféle kórus), deléj (a tempóhoz képesti negyed triolás), reverb. Mindez szoftveresen, waves gtr3. Pár millával olcsóbb így asszem.
Én meg köszönöm az elemzést! Tényleg sokszor kifordítva építkezem, nem annyira tudatos ez. Talán rá kéne feküdni, hogy ne így tegyek. Most visszahallgatva pár helyen helyből radikálisan változtatnék, de ez kb. mindennel így van. Ezért sem gyakran fejezek be számot.
V.M-et sajnos nem sokat hallgattam, bár ha jól rémlick, akkor volt egy REH oktatója, amit végignéztem, meg talán pár számát még Szekeresnél.
Kifejezetten stúdió monitort akkor éri meg venni, ha komoly munkát is végeznek rajta. (Persze, ha van rá keret, lehet anélkül is:)).
Neked valami elfogadható minőségű hangfalat kellene választanod, amivel nem kötsz túl nagy kompromisszumot, de még sem kell kifizetned sok pénzt olyan szolgáltatásokért, amiket nem használsz ki.
Pl.
Köszi a szólót! És tényleg vannak benne sárkány-futamok, tapping+csúszás, szép dallamok, ami csak kell. 0:35-0:36-nál a tremolókaros két hang nagyon szépen szólt (fokok szerint is és kivitelezés szerint is), Vinnie Moore régi zenéit juttatta eszembe. 0:40-nél a hirtelen lecsúszás is tetszetős.
A felépítésben pedig ötletes volt a szóló "története", hogy az elejét kezdted tizenhatodokkal, és utána abból bontakozott ki a dallamos szakasz a felfelé haladó futam végén. Ez ritkább megközelítés így, és pont ezért hatott frissen és érdekesen.
Lehet hogy ilyen időszakban kell elkezdeni saját zenét írni, vagy legalábbis felvenni és elraktározni riffeket, ötleteket a későbbi saját számokhoz.
Amúgy tényleg sok zenét csináltál az utóbbi időben, belefér egy kis töltődési időszak. A fenti saját zeneírás módszeren kívül még azt lehet ilyenkor csinálni, hogy hallgass sokféle zenét és nézz sok gitárost a youtube-on, és akkor töltődik az inspiráció-tartályod.
Lehet hogy ma cserélnek szervert, vagy egyéb karbantartás van SoundCloud-éknál. Remélem estére vagy holnapra már ismét elérhető lesz. A szólóra kíváncsi leszek!
Szerintem csak a LAG miatt néznek franciából sokan. Meg már kaptam jópár üzit, hogy milyen, stb. A fórumon is kérdezték. Szóval ilyenkor szoktam linkelni ezt a tesztet.
Személy szerint nincs vele különösebb bajom, jó kis sportgitár. A floydot egy éve úgy rángatom, hogy szakadnak a húrok, de nem hangolódik. Ami egy licenced-től nem rossz. (Különben gyárilag réz tőkés és leginkább egy gotoh-ra hajaz.) Egy apró gondom a nyakával van, mert nekem egy leheletnyit vékony. De ez is 3+ óra játék után érződik. Bár lehet, hogy a 9-es húr miatt van, mert azon nekem mindig kicsit fárasztóbb, mint 10-esen. Talán a nyújtások miatt, talán, mert gyorsabban játszom. Amúgy ez a második elektromosom, amit boltban vettem. Elég nagy a kínálat, így nyilván eléggé eltaláltam a saját ízlésemet vele. Egyszer hirdettem már, de ez nálam általában kényszerből szokott lenni.
én eddig úgy csináltam, mint nem tapasztalt szoloista :D hogy ami nem tetszik alap arra általába nem is szoktam agyalni, tehát ami nem jön azt nem szoktam úgymond erőltetni. de az a baj 2 hete 1 alap se tetszik :D nem tudom veled szokott-e ilyen lenni, vmikor meghallok 1 alapot és egyből tudom mi dobná föl,mit játszak alá. és ha az nincs meg, nincs lelkesedés :( én eddig így tápláltam a lelkesedést egész nyáron... ami így mostanra fogyott el, lehet ez ilyen alkotói válság :D
jah és ne értsd félre jó az alap, csak annyira jól megcsináltad hogy így jó ahogy van :D de később azért még nekifutok még1szer hátha most bekopog egy "ihlet" és vendégül tudom látni ahogy te fogalmaznál :)
itthonra kellene a számítógéphez zenét hallgatni, + felvenni vele gitárt.nem is tudom mire lehetne még használni mert ami most van a számítógéphez sima hangfalam, az kezd szarrá menni, és eléggé idegesít h állandóan kötözgetek ide oda mikor vmit fel szeretnék venni, de már oda jutottam h szeretem szinte mindig felvenni amit improzok, és kicsit zavaró h más lesz a hangzás ezzel a hanfalal ha exportálom.
hehe, az alapot meghallgatva egyből a "Hogyan készült?" sorozat jutott eszembe, ami a Discovery-n fut. Simán elmenne aláfestő zenének egy tudományos műsorba.
Az alapnak más a stílusa, mint amiket mostanában néztünk, úgyhogy ez újszerű ötleteket hozhat ki mindenkiből, aki kipróbálja. Kíváncsi lennék, hogy állandó szólistáink közül ki mit játszana rá. És így ráadásul sok ötletet meríthetünk egymás szólóiból, és abból is, hogy ki hogyan közelíti meg ugyanazt az alapot.