Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Készült egy meditatív improvizálás is a stúdióban a napokban, egy Roland JC 120 bevetésével. Egy hajtós kedd délután végén kellemes idegcsillapító hatása van.
Szia Imi! Köszönöm szépen a részletes leírást! Nagyon jó így más szemén és fülén keresztül látni a saját zenéket. Igen, az I Feel Sorry tényleg ilyen hangulatokat keltett bennem is, miközben készült a zene, persze meg is van a külön története a dolognak.
Az új lemezen is lesz sok olyan lassú rész, amiket a legjobban kedvelsz, de persze néhány meglepő hangulatváltás is van, ezt mondanom sem kell.
Már nagyon magas szinten jársz a gitározásban, és van egy kialakult saját stílusod. Ez pedig nagy szó, ez nem gyakori dolog, és innen építkezve messze eljuthatsz, és ha úgy alakul, akkor a te lemezedet is mindenfelé hallgatni fogják, és sok örömet fogsz vele másoknak szerezni.
Na, akkor itt a személyre szabott feladat: ez itt egy zenei alap, amire a H-spanyol fríg skálát játszhatod. A ma délelőtti módszerrel alkosd meg a H-spanyol fríg skálát, oly módon, hogy a H-moll skála legyen a kiindulópont. Ha megvagy vele, akkor írd meg ide a skála hét hangját, és ellenőrizzük. Utána mehet is a sárkány-szóló.
azt leszedtem de nem tudom felrakni :D amúgy nincs olyan szar gépen, cubaset használok. de köszi ennek utánanézek most jobban.. megpróbálom vhogy feltenni :D
Ha elég ó géped van, és tudsz szerezni ubase-t, akkor ajánlom az EZDrummert, lehet hozzá leszedni olyan csomagot, ahol 73 ezer dobalap közül lehet válogatni mindenféle stílusból.
Ezen kívül nekem nem ugrik be semmi.:S
Szia Tamás!
Ma reggel is meghallgattam a CD-et.Nekem az összes szám nagyon tetszik,amelyiket hallgatom mindig az fog meg.Összességében az egész zenét úgy érzem hogy valami üzenete van,gyönyörű dallamok,jó ütemes heavy kiséret,a háttérben sokszor gyönyörű csillogó szinti hangok.Nagyon egyedi stílus,igazi instrumentális progresszív gitár zene.Amikor először hallottam részleteket a számokból már nem is tudom hol,megállt a lélegzetem hogy ki ez a magyar srác aki ilyen Qr..va jól játszik de nem csak a játék hanem a zenei stílus is Qr..ra tetszik.Én úgy érezem hogy az egész zenének valami üzenete van,valami misztikus érzés fog el mikor hallgatom ,főleg a lassúbb részeknél.Engem általában a lassúbb,érzelmesebb részek fognak meg a legjobban.Pl: a Conversion c. számban a 2:40-től a 4:02-ig szóló,nagyon gyönyörű.Mikor hallgatom ezt a részt úgy érzem mintha repülnék a zenével és fent az égből látom a Földet.Imádom hallgatni.Vagy ma reggel az I Feel Sorry c.szám olyan érzéseket keltett bennem hogy reggel van,csend honol, egy kicsit szomorkás a hangulat,tervezem hogy mit fogok csinálni és jön a 2:30 résztől a felébredés egy kis feszültség aztán 3:52-től visszaesik a hangulat,szomorúbb lesz.Megyek délután dolgozni meghallgatom újból a számokat és megpróbálom megjegyezni hogy a számoknál milyen érzések jönnek,milyen benyomást kelt, mire gondolok akkor.Ez számomra egy kicsit nehéz mert nagyon a gitárra összpontosítok.Sokszor azon gondolkozom hogy tudnák, csak egy picit így gitározni mint te Tamás,nagyon boldog lennék.
Skálagyakorlás nélkül is lehet azért fejlődni. Ha a skálák fejben megvannak, akkor az út nagyobb részét megtetted, mert akkor már csak használni kell a megfelelőt, ahogy éppen a zene kívánja.
Pedig a spanyol fríget érdemes használni, nagyon jól szól.
Ez tulajdonképpen a harmonikus moll egyik modális skálája, de gyakorlati szempontból legegyszerűbben az alábbi módon készítheted el.
1) veszel egy "sima" (azaz hivatalos nevén természetes) moll skálát.
Például: E F# G A H C D E
2) Leszállítod a második hangját. Ezzel megkaptad az alap fríg skálát.
Például: E F G A H C D E
3) És ennek most felemeled a harmadik hangját. Kész is a spanyol fríg, más néven domináns fríg.
Például: E F G# A H C D E
Ha ezt a dallamot elkezded játszani, pl. a vékony E-húron: 0-1-4-5-4-1-0, akkor érteni fogod, hogy miért szereti mindenki a spanyol fríget. A jazztől a metálig bárhol, bármilyen stílusban használják.
Most, hogy az új lemez zenei része már elkészült, lesz néhány új időpontom is gitároktatásra. Ezek heti egy órát jelentenek, hetente azonos időpontokban. Egy tanóra 60 perces. Idemásolom a szokásos információs csomagot:
Gitároktatás a Nyugatinál. Olyan gitárosok jelentkezését várom, akik már eljutottak haladó szintig, megvannak a skálák és a technikai tudás, és szeretnének továbblépni, jobban érteni a zeneelméleti összefüggéseket, kitörnének a megszokott sémákból.
A tanítás teljesen testreszabottan történik, stílustól, hangszeres felkészültségtől, zeneelméleti tudástól függően. A cél a tudatosság elérése: teljesen átengedheted magadat a zenének és az adott pillanatnak, de közben mégis képben lehetsz, és pontosan tudod, hogy milyen hangulatot hozhatsz létre az adott skálák különböző fokaival, vagy éppen több skála kombinálásával, esetleg skálán kívüli kromatikus hangokkal.
Ahhoz, hogy ezt a szabadságot elérjük, számos módszert alkalmazok a tanítás során, a közös improvizációktól és számírási feladatoktól kezdődően, a létező számok elemzésén és átalakításán keresztül, a ritmus- és stílusgyakorlatokig. Mindezt megspékeljük modális skálákkal, ’egzotikus’ akkordok alkotásával és a legkülönfélébb technikai elemekkel, az arpeggióktól a többujjas tappingen keresztül a hibrid pengetésig.
Érdeklődni lehet: jonas.tamas9 kukac gmail pont com
Ha jól emlékszem, akkor a bónuszcsomagot már korábban megnyerted, de természetesen vannak tartalék nyereményeim is
Melyiket választod:
A - zenei alapokból álló nyereménycsomag
B - az amerikai OSV együttessel készített instrumentális számaimból álló nyereménycsomag (ehhez néhány TAB is tartozik)
A H-moll közelebb jár már a megoldáshoz, mert a keresett hangnem valóban a H moll hangjaiból áll (mégpedig a harmonikus moll hangjaiból, azaz megemelt hetedik fokkal rendelkező H-mollról van szó). Viszont a legfontosabb hang a riffben nem a H hang (a H hangon csak átszalad Romeo mester*). A legfontosabb hang a F#. Így tehát a hangnem hangjait F#-től kell számolni: F# G A# H C# D E. Ez pedig a fríg skála egyik verziója, a spanyol (v. domináns) fríg.
(Megjegyzés: a felvételen lejjebb hangolt gitár szerepel, azaz pont úgy játsszák, ahogy a TAB-on írtam, csak mélyebben szól).
------------------------------
*bár ha jól meggondoljuk, minden hangon átszalad...
Lehet a harmónikus moll ötödik módusza, ami megegyezik a spanyol skálával?
Ha a kottához képest egy nagy szekunddal lejjebb nézzük, akkor az E-spanyol skálára ráférnek az első ütem hangjai és ahogy mondtad, a második ütem végén hallható D# és a negyedeik ütem végén lévő A# már a kromatikus huncutságok közé tartozik.
Még konkrét dátumot nem mernék mondani, mert attól is függ, hogy kiadó/terjesztő dolgában miben állapodunk meg. Ha minden a szépen alakul, akkor akár hó végére megérkeznek a példányok.
Vannak ígéretes fejlemények, de majd csak akkor merem leírni ha biztos lesz, és ez esetben tolódik kicsit a dolog.
Ok
Távol álljon tőlem, hogy ilyen apróság miatt szólogassak, amikor biztos van éppen elég dolgod; csupán egy topikban ritkán reagálnak egy egy héttel korábbi és majd 200 hozzászólással lecsúszott dologra.
szia ibanezrg! :D vagy szólatsalak inkább iminek? :D találtam 1 et itt a fórumon eladót, "Line6 Dr. Distorto feedback" 12 ért. remélem nem bánom meg a vételt ha midnen igaz kb péntekre ideér.
Köszönöm szépen, Imi! És a legjobban annak örülök, hogy ez a vélemény egy olyan gitárostól érkezik, aki saját maga is mestere a dallamoknak. És az, hogy ennyiszer meghallgattad, és még mindig tud újat adni számodra, ez a legnagyobb dicséret, amit az ember kaphat.
Amúgy tetszett az is, amit a borítóról írtál, így még nem is gondoltam erre a képre.
Köszönöm még egyszer, és kíváncsian várom majd a részletes leírásodat is, ha lesz rá időd.
Megnéztem a programot a gyártó cég (Cakewalk) weboldalán, szerintem ez jó lenne számodra, az alapdolgokon kívül vannak benne vonósok, dob, basszus, mindenféle effekt. Egyébként a Cubase-hez is vannak hangszerek, tetszőleges mennyiségben, csak ezeket utólag kell behozni a programba (VST Instrument néven lehet rájuk keresni).
Szia Biciklipumpa!
Nekem a feedbacker a Boss GS 10-van.Ott állítom be magamnak hogy hogy szóljon,milyen hosszan,és lehet hozzárendelni plusz effekteket visszhangot stb.Ezeket is úgy állítod be magadnak ahogy neked tetszik.Elég macerás de megéri vele variálni.
Én nem ismerem a Guitar tracks pro-t. Jelenleg én az Amplitube 3-at használom, amivel nem maradéktalanul, de meg vagyok elégedve.
Én egyébkét úgy szoktam a saját nótákat összerakni, hogy ha van valami gitártéma ötletem egy riff pl., akkor azt rögtön benyomom Guitar pro-ba. Aztán ebben építgetem fel a gitártémát, akár több szólamot is, ezután pedig vagy már közben a dobot és a bass-t is. Ez ugyan midi, de arra jó, szerkezetileg készre munkáljon benne az ember egy számot. (Mi hova kerüljön, hányszor, stb...)
Ezt is köszönöm,örülök hogy tetszik.Jó lenne valami gitáros szoftver amivel profi alapot lehetne összerakni amit elképzel az ember.A Gitár tracks pro4-et néztem ki magamnak.Szerinted jó lenne ez a progi?
Szia Fazsi!
Köszi szépen,örülök hogy tetszik.Igen egy kicsit szétesett a szám, csak próbálkoztam megvalósítani az elképzeléseimet,majd legközelebb remélem sikerülni fog.
Szia Tamás!
Először is, maga a CD tok is nagyon tetszik.Ötletes mintha a földönkivüliek adnának energiát a gitárnak de lehetne fantáziálgatni róla hogy mit jelent.
Most röviden írok egy pár sort a lemezről mert elkell hogy menjek,van egy kis dolgom aztán majd bővebben írok a számokról hogy milyen érzéseket hozott ki belőlem a zenéd.Amikor először meghalgattam és utána vagy 10-szer azt éreztem hogy nekem ez a gitárzene Qr..ra tetszik.Teljesen egyedi stílus,megszólalás,gyönyörű hangszinek.Teljesen kidolgozott számok,gyors futamok
arpeggiókkal diszítve.Engem nagyon megfogott a zenéd Tamás.Különlegesen jó érzés hallgatni, már meghallgattam vagy ötvenszer ha nem többször és nem tudom megunni,mindíg találok valami újat a számokban.Majd írok a számokról részletesen , főleg azokról amelyikek nagyon tetszenek .
Na, ezt pedig most én mentem el magamnak!
Nagy örömmel olvastam amiket írtál, és nagyon örültem annak is, hogy az egységességet is megemlítetted. A sok munka is igaz, valóban igyekeztem minden egyes pillanatot kidolgozni. Ennél több munka már csak az új lemezben lesz, jelenleg egy és háromnegyed év (de a számláló itt már megáll szerencsére, mert készen van, két-három hét múlva indul a gyártás).
És az "idegen" megemlítésének is örültem, mert az volt a célom a Sharp Guitars-nál, hogy egy szokatlan zenei világ jöjjön létre. Szóval köszönöm szépen még egyszer, az ilyen visszajelzések rengeteg plusz energiát tudnak adni!
Szerintem is teljesen rendben van, tetszeni fog a közönségnek.
1:14 körül nézd meg majd a hangokat, ott néhány hangod nem illeszkedik teljesen az alaphoz. 2:06-nél is van egy ilyen eset. Hangsúlyos pillanatokban az is sokat számít, hogy a megengedett hangokon (azaz skálahangokon) belül melyiket választod, tehát megeshet, hogy látszólag betartod a hangnemet, és mégis egy-egy hang nincs a helyén. Ilyenkor oda egy fontosabb hangot érdemes játszani, pl. alap, terc, kvint vagy szeptim.
ez igen, de pont azért írtam h fejlődik a technika, és lehet h a húr helyett kitalálnak vmi jobbat és egyszerübbet... végülis a gitár ami legtöbbet fejlődött technikailag 1950 óta :)
Hát ezen én sose játszanék úgy gondolom. Ez elég gagyi valami. Nem tudom ugyan hova fejlődik, fejlődhet a dolog, de ez elég messze áll a hangszer fogalmától.
Ez a Bules-os téma nekem is nagyon tetszik.
A Bálnás delfines számot hallgattam még meg. Nekem kicsit olyan érzésem volt néhány helyen, mintha nem egy egységet képezne a szám, pl. olyan 3:12 körül. Egyébként nagyon jó hangulatú, tényleg nagyon találó a címe a zenéhez. Gratulálok!
Köszönöm, ha szánsz rá időt és írsz róla egy kicsit, bár túl sok szót nem érdemel, mivel a hosszához képest elég egyhangúra sikeredett. Így utólag visszahallgatva, amit biciklipumpa is írt, kellett volna be egy két csavar 1 perc után.
Tegnap volt szerencsém ismét meghallgatni a Sharp Guitars CD-t kétszer is, és érdekes hogy ugyanaz ugrott be mint első alkalommal.
Alien...Monster...meg Giant...
Alien: Nem a legjobb szó, mégis azt érzem hogy ez a zene, természetesen jó értelemben véve idegen. Az hogy rendkívüli, nem fejezi ki azt amit én gondolok, érzek, mert Tamás zenéje valahonnan messzebbről, talán a jövőből érkezett, ezért marad nekem az alien.
Monster: Ezt nem magyaráznám, Monster és pont.
Giant: Ez sem "látomás", hanem végig érzem, mert érezteti velem az összes "nóta" hogy valami óriási munka van mögötte.
Amit még mindenképpen fontosnak tartok megjegyezni, hogy az egész anyag nagyon, de nagyon egységes! Mint egy iránytű, végig egy irányba mutat.
Szóval:
Egy űrlény, egy óriás űrlény, egy szörnyeteg, aki lehet hogy békével érkezett a földre, csak meg kell hogy ismerjük.
Arról a "látomásomról" hogy az általam megmentett királylány a sárkány barlang félhomályában hálája jeléül letérdel elém és ...na erről most nem írnék bővebben.
csináltam egy tesztet magamnak, gondoltam 1ik impros számomat eljátszom majd :D van benne hiba 3 helyen aszem, azért nem javítottam ki mert ha itthon hibázok akkor közönség elött többet is fogok, de amiért most felrakom neked tamás az azért lesz mert most végig megvan csinálva, és kiváncsi vok h az elképzelés maga az egész szám jól e van öszerakva. nem kell részletes elemzést írni róla csak ha hiba van benne azt kiemelni :) szval amibe jó vagy :P
okés, már csak holnap lesz idpm nekiálni, de ma még elkezdtem tanulni a cry ingot is, nagyon nehezen jegyzem meg a dallamát xd kár h nem 1 óra egy ilyen számot megtanulni :)
Igazán nincs mit, szereztem hozzá 2 bt-t, az egyik talán ugyanaz, ami a számban van, a másik kicsit le van egyszerűsítve. Mindjárt felrakom őket, a komolyabbikból még le kell vágni pár másodpercet az elejéről, mindjárt lenyisszantom.
szerintetek egy a cryin' nem túl nyávogós esküvőre? :D hu lehet ez elég hülye kérdés :D csak nem tudom h ez a szám csak nekem tetszik ennyire vagy tényleg jó :P
Elég sűrű hetem volt, reggel hattól este nyolcig meló egy barátomnál.
Még zenehallgatásra sem volt időm sem energiám.
Ma viszont lesz egy hosszabb utam kocsival, így meg tudom hallgatni a penge cd-t.
Ha látomásom lesz tőle, este beszámolok róla.
egyébként ami nekem jobban tetszik joe satrianitól az ez : Cry csak ehez kéne feedbacker ami nincs :S terveztem de lehet most erre a számra veszek 1 et :) 1 hét múlva elvileg tudok is venni...
Amúgy a fenti kérdést Iminek és Tibinek is, és mindenki másnak is szívesen feltenném, akiknek megvan a Sharp Guitars From a Flat Planet. Érdekelne hogy mit gondoltok, milyen képek ugranak be az egyes számokról. Szóval ha van időtök és kedvetek, akkor leírhatnátok ezt, kíváncsian várom, hogy melyik számhoz milyen történet vagy kép fűződik.
Igen, a két új szám (Platinum és All Night Pass, amelyek itt hallgathatók meg, az új lemezen lesznek rajta. A felvételek egy része a házi stúdióban ("Witchcraft Studio") készült, de készültek felvételek az Echo Hangstúdióban is, amely néhány videón látható. (Például ezen a videón.)
Egy ilyen "akasztják a hóhért" részletes elemzés nagyon is érdekelne, mindig nagyon kíváncsi vagyok, hogy ki mit képzel el a számaimban, milyen történetek vagy képek játszódnak le mások fejében, és melyik számról mire asszociálnak. Tényleg gyakran előfordul, hogy másoknak eltérő kép ugrik be egy számmal kapcsolatban, mint amire eredetileg gondoltam, és ez így szép.
Örülök hogy említetted, hogy árad belőle az energia, ez fontos volt számomra is, és szerencsére sokan említik. Kaptam pl. mailt Manchesterből egy vásárlótól, hogy reggelenként, amikor álmosan ül az elővárosi vonaton, és megy a munkahelyre, akkor ezt a CD-t hallgatja és mennyi energiát ad neki. Képzelheted, milyen jó volt ezt olvasni
Symphony X - Light Up The Night spanyol fríg riff legatoval
Lekottáztam egy újabb részletet az új Symphony X albumról. A Light Up The Night-ról már korábban is néztünk egy riffet, ahol mindig az üres húrra történt pull-off. (Ez a korábbi anyag #2339-nél található.)
A mai riffben is akad üres húr, és itt is a legato van főszerepben. Ütemenként elég ha négy pengetés történik, minden negyed elején. Michael Romeo játékát ismerve, ő valószínűleg penget az első három ütem 8. és 10. hangjánál is, amikor eggyel vastagabb húrra lép vissza, de ez a két hang megszólaltatható hammer-onnal is a "semmiből".
Romeo mester szokásos elrejtett tréfáinak egyike található a második ütem végén, ahol fél hanggal lejjebb viszi az ütem záró hangjait (2-3-2-0 helyett 1-2-1-0). A negyedik ütem pedig egy nagyon ötletes kromatikus lezárás.
Bár az eredeti tempó elég gyors, de annak is érdemes kipróbálnia ezt a riffet, aki még nem gitározik nagyon régóta, mert a legato gyakorlásához bármilyen tempó mellett nagyon hasznos ez a gyakorlat.
A kérdés: Mi a riff hangneme? (A kotta alapján értve a kérdést, ugyanis a felvétel nagy szekunddal lejjebb hangolt gitáron történt.)
tényleg jó ötlet. azt is megköszönném ha felraknád a bt jét :) akkor legalább nekem már nem kell vadászni rá :P egyébként a másik amit el szeretnék még játszani az a Joe satriani ten words lenne amit már1szer fel is raktam ide (#2767) :) kb ez az a szint amit biztosan el tudok játszani, közönség elött :) csak legalább 2-3 számot szeretnék kb, mert az kellemetlen hogy 1 számot viszek, és kérnének még1 számot, és mondanám h nem tudok többet :D az úgy gáz nagyon...
Igen, szeretem ilyen módon is beleélni magamat, de most érdekes mód nem képek, vagy történtek jutottak szembe, inkább azt képzeltem el, ahogy feljátszod a témákat, illetve a hangszerelésre figyeltem. Persze ez nem von le semmit az értékéből, de ígérem, jövő héten ilyen módon is meghallgatom, és ha szeretnéd részletes elemzést is írok...:D (fordul a kocka, "akasztják a hóhért":D) De szerintem semmi baj nincs belőle, ha te mást akartál elmondani velük, és nekem más jött le, mert az energia árad belőle, és gondos, precíz munka. Kell ennél több ami elmondható egy zenéről?:)
Akartam még kérdezni, hogy pontosan hogy vetted fel a számokat, akár a Sharp Guitarson, akár a Timeless Hourön? Otthon demon, aztán elvitted hangmérnökhöz?
És a Facebookon lévő plusz két szám a következőn lesz majd rajta?
Köszönöm szépen, nagyon örülök hogy tetszettek a zenék! És annak is örülök, hogy a motiváció ismét pozitív irányba indult el nálad.
Tényleg, a CD-tok gerincén a betűk fordítva vannak Eddig észre sem vettem, mivel nálam a példányok egymáson vannak, és egymáshoz képest egyik sincs fordítva
A most elkészült új lemeznél már nem errefelé fognak nézni (most amúgy is egy másik grafikus készíti a borítótervet).
Egy kérdés, egy egyszemélyes közvéleménykutatás keretében: Zenehallgatás közben előfordul, hogy elképzelsz az adott zenéhez képeket vagy történetet? (Akár a cím, akár a zene alapján.) Ha igen, akkor így néhány meghallgatás után van már valamilyen konkrét kép vagy hangulat a Sharp Guitars valamelyik számához?
Köszi még 1x az elismerő szavakat, öröm volt olvasni! Majd alkalomadtán folytathatjuk a beszélgetést is, akár például a topik-találkozón is.
Valami Satriani szerintem jó ötlet lenne, az nagyon fontos, hogy ne vállald túl magad, csak olyan számot vigyél, amit 120% hogy el tudsz játszani szépen egy ilyen eseményen!
Azt hiszem egy esküvőre ez tökéletes lenne: