Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
nincs meg a miroslav, de szokott lenni olyan megoldás, hogy egy midi hanggal lehet vezérelni ezeket a játékmódokat. a garrison szimfónikus vst-je vagy a kontakt mintagyűjteményében is így van megoldva. lehet, hogy az edirol-nál is, de arra nem emlékszem. tehát nem kell több külön midisáv, csak amikor pl. stacatto van, akkor azt a plusz "kapcsoló" hangot kell beleírni a kottába. a hátránya ennek, hogy nem nagyon van szabványosítva. tehát ha leteszed az esküt egy vst-re, akkor érdemes azt megtartani a project végéig. különben ha szorít az idő, akkor tényleg a konzultáció a legeredményesebb, ezt jól látod.
nekem most effect problám van, vox tonelab st elvileg tud vidibe felvenni ha jól tudom, de ha usb vel öszekötöm kicsit késik a hang, hangkártya driver kéne felrakni csak nem tudom milyet... mert elvileg van az effectbe hangkártya amit ki szeretnék ahzsnálni legkevesebb késleltetéssel.
Köszi, ezt már végignéztem, de konkrét dolgokat/használati módokat nem mutatnak benne, csak bemutatják, hogy a progi tud ilyet is, olyat is... azért köszi, és továbbra is várom valaki olyan jelentkezését, aki már csinált ilyesmit...
Hallottam róla, tényleg kemény, de van benne sok más is, amire nekem nincs szükségem egyelőre (azt hiszem). Persze vst ajánlásokra is nyitott vagyok, köszi. De mondok egy példát, hogy milyen gondom van pl.: Miután felraktam a Miroslav-ot, gondoltam első lépésként megnézem, hogy tud szólni, és bepötyörészem kottából Gustav Holst - Jupiter darabját. Nos, mindjárt az elején az a problémám, hogy adott a French Horn (ez mi magyarul? francia kürt? ilyen van?) szólam, ami néhány hangnál staccatoban, máskor pedig legatoban kéne hogy szóljon. A programban viszont külön hangszerként szerepelnek ugyanazokból a hangszerekből a "sima", staccato, tremolo, portamento, stb... verziók. Tehát külön midicsatornákra tudom beállítani őket. Ez azért tűnik nekem problémának, mert így csak úgy tudom őket használni, ha külön midisávval hajtom meg őket, ez pedig elég nehezen átláthatóvá teszi a dolgot (tehát hangonként szét kéne szednem a kürt szólamot staccato és legato hangokra). Erre például létezik valamilyen megoldás (pl. menet közben kapcsolgatni a midi sáv kimeneti csatornáját)? Feltételezem, hogy igen. Vagy tényleg ennyire bonyolult lenne vstről megszólaltatni igényesen egy ilyen nagyzenekaros darabot? Szóval per pil. ez az első gond, amivel találkoztam, de biztosan lesz még más is, ezért örülnék neki, ha valaki, aki foglalkozik ilyesmivel, meg tudná nekem mutatni az alapokat. Tehát ilyen problémákról beszéltem az előző hsz-ben...
tamás te ezeket a háttérzenéket amiket felraktála fórumokban van amit te csináltál? és ha igen milyen programot használtál? cubese 5 ről van a véleményed?
Üdv!
Azt szeretném kérdezni, hogy van-e köztetek bárki, aki foglalkozott már komolyabban filmzene/komolyzene (orchestra) készítéssel vst pluginek segítségével? Kilátásba került nekem egy ilyen munka, ezért elkezdtem próbálgatni a Miroslav Philharmonikot és az Edirol Orchestralt, de felmerült néhány kérdés/probléma, illetve abban sem vagyok biztos, hogy jó irányba indultam el. Ha van valaki, aki tapasztalt ebben, akkor hálás lennék, ha rám tudna szánni pár órát, és bevezetne a dolog rejtelmeibe. Természetesen nem ingyen gondoltam. Cubase/Nuendoban van tapasztalatom, ill. a könnyűzenei stúdiózás/keverés is megyeket, szóval nem vagyok teljesen kezdő (nyilván akkor fel sem kértek volna a munkára), de ez a filmzene terep még kicsit új nekem. Ja, és félreértések elkerülése végett: Elsősorban nem zenei, hanem technikai útbaigazításra volna szükségem! Ha valaki tud segíteni, legyen szíves írjon nekem a laszlo.gabeli87 kukac gmail pont com-ra, és megbeszéljük a részleteket. Köszi! Azért írtam ide, mert itt fordul meg a legtöbb normális arc a fórumon:)).
én ezt már az új fórum létrejötte előtt javasoltam Barnának
persze nyilván "kivagyokén", "megnehogymá'atojástojjaatyúkot" ,de ha többen írjuk tán össze is jön...
Azt gondolom, hogy elérkezett az az idő, hogy ez a topik vastagbetűs legyen.
Nem mintha ez sokat számítana a látogatottságán,de mégis...
Jó ide betérni.
Pár szót még arról, hogy miért spanyol fríg a hangnem. (A lejjebb hangolt gitárok miatt valójában G-spanyol fríg, de a kotta és a normál hangolás alapján tekintsük most A-spanyol frígnek.)
- az A hang hangzik a legfontosabbnak (= ez lesz az alaphang), tehát a hangneme biztosan az A hangról lesz elnevezve
- nagy terc szerepel benne (C#)
- kis szekund szerepel benne (B, vagy az angol jelölésben Bb)
Ezek alapján egyértelműen az A-spanyol fríget lehet már sejteni. Innentől már csak egyeztetni kell a többi hangot. Az A-spanyol fríg hangjai: A B C# D E F G, és ha végignézzük a kottát, akkor valóban kizárólag ezek a hangok szerepelnek benne.
A fríges riffeknél igen gyakori (mivel nagyon markánsan szól), hogy a kis szekundon fejezik be a köröket. És itt is a B hangon ér véget a kör, tehát ez is stimmel.
A hangneme egységesen spanyol fríg, ahogy eggyel korábban írtad. Az egész riffnek ez a hangneme.
Itt gondolom arra utaltál, hogy milyen akkordok szóltak a legjobban, amikor rájátszottad őket a riffre, igaz? Ha igen, akkor ez is helyes válasz. A spanyol fríg alapakkordja egy dúr akkord, mivel a skála nagy tercet tartalmaz. A riff második felére valóban használható egy C-moll akkord is.
Az ehhez hasonló spanyol fríg riffeknél egyébként gyakran végig az első fok dúr akkordját használják kíséretként, pl. billentyűn.
Ha hallás után állapítottad meg, akkor a válasz tökéletes. Ugyanis Michael Romeo nagy szekunddal lejjebb hangol, és ezért a fül számára ez valóban egy G-spanyol fríg riff. És külön elismerésem, hogy a spanyol fríg jelleget is jól fejtetted meg.
Ha a kotta alapján nézzük (azaz normál hangolásban játsszuk el a riffet), akkor a hangnem A-spanyol fríg, mivel akkor minden hang nagy szekunddal feljebb kerül.
Nem, a G-lídben egyebek mellett H és F# hangok is vannak, ebben a riffben pedig B és F hangok szerepelnek. A másik dolog, amiatt nem ez a megoldás: nem a G hang a legfontosabb hangja a riffnek, tehát nem is nevezhetjük el a hangnemet róla.
Technika, gyors pengetés, riffek - Light Up The Night riff - megfejtés, TAB
Itt van akkor a Symphony X riff kottája. Érdemes megfigyelni, hogy az üres húrok mennyire gördülékennyé teszik az eljátszást, a bal kéznek sokkal kevesebb hangot kell lefognia. A másik nagy húzás, hogy Michael Romeo nem négyes csoportokat használt kizárólag, hanem hol négyes, hol kettes csoportokat (mint pl. rögtön az indulásnál egy kettes csoport, majd két négyes csoport, majd három kettes csoport - így jön ki a 16 hang).
Mivel a napokban beszereztem az új Symphony X albumot, ezért nem ez lesz az utolsó részlet, amit lekottázok és megosztok, mert zseniális riffek és témák vannak az új lemezen.
Egy plusz kérdés, játékon kívül: mi a riff hangneme?
Igen, az E-A-D-G húrok szerepelnek, helyes válasz!
Mivel az üres húrok kiemelt szerepére is te jöttél rá elsőként, és a húrok számát is jól mondtad meg (ráadásul pont a jó húrokat soroltad fel), ezért én úgy gondolom, hogy megérdemled a nyereményt. Küldöm is a mai nap folyamán.
Csak egy tipp: Ha felosztjuk 4 hangonként a riff-et, akkor a jobb kéz pengeti az első hangot, utána legato (3-4. hang) és az utoló hangot a bal kéz pengeti.
Sajnos csak tippelni tudok, bármennyire figyeltem...kicsi vagyok hozzá.
Első tippem 1 húr volt, de az -eadg hùrok- lesznek .... De csak tipp, így ha jó is nem érdemlem meg a nyereményt és felajánlom annak aki biztosan tudja...
Már sok variáció nincs Mivel Beetlejuice mondta ki először a kulcsszót a riffhez (üres húrokon alapul), ezért ha ő találja el elsőnek a húrok számát, akkor ő a nyertes, ha pedig más tippel helyesen, akkor még a riff hangnemét is meg kell állapítania, így lesz korrekt.
Igen, megtaláltad a riff lényegét: az üres húrok sűrű alkalmazása teszi lehetővé, hogy a bal kéz könnyen eljátszhatja ezt a riffet ilyen tempó mellett is.
Akkor már csak azt kell kitalálni, hogy hány húron játssza a riffet Romeo mester. Ha ezt is megfejted, akkor megy is a nyereménycsomag (és utána felteszem a kottát).
Végig egyféle dolog zajlik, és a legato is ennek a része. De nem a legato a legjellegzetesebb aspektusa a riffnek, ez "csak" a megvalósításhoz kell. Az alapötlet volt a lényeg, ezt kell megfejteni.
(Segítségül: nem valami ritka vagy elborult dolog ez, elég gyakori ötlet, csak itt nagyon ötletesen van használva.)
Legato valóban van a riffben, de ez tényleg túl egyszerű lenne
Egy fő ötletre épül a riff, és ez teszi lehetővé hogy viszonylag könnyen el lehessen játszani. Ezt a fő ötletet kell kihallani belőle és megfejteni. Ha ez megvan, akkor a húrok száma is könnyű lesz már.
Igen, az jót fog tenni, ha egy tanár összefoglalja neked az összefüggéseket. Majd kérd meg, hogy zenei környezetben mutassa meg a dolgokat (azaz ne csak szavakkal elmondva), hogy hallhasd is, hogy a modális hangnemek egyben hétféle zenei világot is jelentenek.
Ha utána még további kérdésed van az elmélettel, akkor a Zeneelmélet topikban segítenek mindig. Ha pedig inkább gyakorlati jellegű kérdéseid lesznek (szólóírás, zeneírás, technika, pengetés, tapping, improvizáció), akkor arra szívesen válaszolok (a többiekkel együtt) ebben a topikban.
én eddig úgy tanultam h C-Ion Cdór C-frig .... de ha sima C dúrt sálát nézem (amit egy könyvből néztem ki most) akkor ugyan azok a hangok vannak végig... tehát akkor eddig jó iráényba tanultam még is? :D nos ha modjuk a C-mixolidot nézem ami gtől g-ig van C dúr ba akkor azt jól fog hangzani G ben is meg C ben is :/ szval itt van egy kis rövidzárlat.
a pentaton skálákat azt tudom hogy van ha ahoz hasonló a "félpítése"(tehát úgy kell gondolkodni mint annál a skálánál) mint a modálisnak akkor g-től g-ig is játszom a mixolidot alapra elvileg jónak kell lennie... de ha gisz re megyek ami nincs benne a C-dúrba akkor már nem jó... valószínű holnap elmegyek gitár tanárhoz ez ügyen, most vagy én bonyolítom túl már vagy nem tudom... :D vmi hiányzik h megértsem 100% kosan :D
Ha úgy érted, hogy elkezdted a C-dúr modális skáláival, azaz C-dúr, D-dór, E-fríg stb, akkor ehelyett egy másik módszert javasolok. Ugyanis a fenti megközelítéssel pont a modális hangnemek lényege nem jelenik meg. (Ha Cserye kolléga épp olvassa ezt, akkor ő is helyeselni fog.)
Ehelyett:
1. Játsszál egy sima C hangból álló alapra egy C-dúr skálát mindenfelé a gitár nyakán (és fontos, hogy zenét játsszál, témákkal, ritmikai ismétlésekkel, tehát ne fel-le skálákat).
2. Ha ez megvolt, akkor egy C-mixolíd skálát kezdjél játszani (ahol a C-dúrhoz képest a H hang lesz leszállítva fél hanggal)
3. Utána C-lídet, C-dórt, C-fríget ugyanígy, stb. (A sorrend egyébként mindegy teljesen.)
Ennek az az előnye, hogy a skálák szerkezetét, hangközrendszerét tudod így kipróbálni és meghallgatni. És utána nem kell folytatni ugyanígy C#-ről, D-ről, D#-ről stb, mert a modális skálák szerkezete mindig ugyanaz, tehát ha egyszer megtanulod őket, akkor bármikor tudod használni bármilyen hangnemben.
Például a fenti C-mixolíd szerkezete, az alaphangtól (C) számítva: nagy szekund, nagy terc, tiszta kvart, tiszta kvint, nagy szext, kis szeptim.
Tehát ahelyett, hogy minden egyes alaphangról végigmennél az összes lehetséges skálán (és jó eséllyel megutálnád az egészet, beleértve az összes babérkoszorús, ouzo-tól bűzlő, halat zabáló görögöt, aki kitalálta ezeket), csak a hétféle szerkezetet tanuld meg, és utána máris kezdhetsz örömzenélni, számot írni.
egyébként tamás a legfontosabbat nem krédeztem meg tőled. modális skálákat én most úgy kezdtem el tanulni h elöször a C dúrt végig. ion dór frig stb... a 7 modálist. ezt tegyem meg e f fisz g ben stb? C dúrt eddig alapra gyakoroltam fül alapján próbáltam nem magolva, elöttem volt a skála néha ránéztem mikor bizonytalan voltam később pedig már csak úgy csináltam h ahol C hang van a gitár nyakán ott van a 4 fél hang :D a többi mind egész... lehet egy kicsit egyéni megoldás de amíg nem jegyzem meg muszáj szenvedni vele :D nah erre kéne vmi okos szakszerübb megoldás...
skáláknak felépítését se teljesen értem, de szerintem csak megfelelő alap kell a megértéséhez.
hát nem annyira tetszik pl mint a tapping... tetszik az arpeggio nem az a baj, csak nehéz :D és eddig úgy voltam vele h nem éri megtanulni... de most nekilátok sztem, amit te raktál fel arpeggio gyakorlatokat nekifutok. x)
Nincs. Szerintem ahol ezt olvastad, ott az indie együttesekre (The Verve, The Strokes, stb.) utaltak, akik amúgy szintén a modális skálákat (és még csak nem is az összeset) használják.
Amúgy indiai skálák vannak, például nagy kedvencem a Pantuvarali skála. De ezzel ne foglalkozz egyelőre. Ez olyan lenne, mintha valaki már tanulna angolul, és jó pár alapdolgot el tud már mondani, de aztán hirtelen kimegy szinkrontolmácsnak egy bonctani* kongresszusra.
Biztos elméleti hátteret + hatalmas rutint is ki kell alakítanod a modális hangnemekkel kapcsolatban, és ez tényleg hónapok, évek munkáját igényli.
-----------------------------------------------
* Ez egy jól sikerült hasonlat volt!
értem, köszi a válaszod Jonas, igazából modálisnál nem is nagyon figyelek az ujjrendre inkább próbálom megjegyezni a hangokat a gitár nyakon hol találom őket, meg logikát keresni a felépítésén. de eddig 1 alapra tudtam úgy játszani ami tényleg szépen hangzott, de kb meg is akadtam ennél az 1 hattérzenével :D http://www.youtube.com/watch?v=AZVySnfGwfU
ha jól tom van külön ilyen skála h "Indie" ? és még1 kis technikai kérdés arpeggio-ot te hány évestől kezdted el igazán tanulni, és mennyit :D eddig mindig féltem belevágni elkezdeni tanulni mert tudom nagyon sok munka és annyira nem is tetszik, de most lehet ráveszem magam a kigyakorlására :)
Nagyon szívesen!
A "Balance in Hand" zenei alapot érdemes lenne megpróbálnod, ott teljesen más hangulatra van szükség. Az alap az #1342-es hozzászólásomnál letölthető.
Ha most tanulod a modális hangnemeket, akkor azt javaslom, hogy legalább két-három évig kizárólag ezekkel zenéljél. Ezek külön világok, fel kell fedezni őket, és ezt rengeteg zenéléssel, improvizációval, számírással lehet megvalósítani.
Egy fontos javaslat: ne téveszd össze a modális hangnemeket a különféle ujjrendekkel, gitárnyakon megtanult skálákkal. A lényeg nem az, hogy sok ujjrendet megtanulj rövid idő alatt (mert a kérdéseid alapján szerintem most ez lehet a célod), mert ez így tévút lesz. Ehelyett koncentrálj a zenére, ami belülről érkezik, fejleszd a kreativitásodat, írjál számokat, vegyél fel nagyon sok ötletet, témát, riffet.
A rockzene most már lassan 60 éve a hét modális hangnem világában mozog, úgyhogy ha a Deep Purple, a Queen, a Pink Floyd, Gary Moore, Joe Satriani, stb. lemezeihez elegendő volt a hét modális hangnem, akkor ez is azt jelenti, hogy nem érdemes ezen túlra tekintened, amíg ezeket nem használod olyan biztonsággal, mint az anyanyelvedet.
Szia Tamás!
Nagyon szépen köszönöm az elemzést.Nagyon azon leszek hogy azokat a hibákat megpróbálom minél kevesebbszer elkövetni amit írtál.Majd rakok fel más stílusú
szólót is.Milyenre gondolsz,milyet csináljak?
Örültem a szólódnak (és végre lett időm írni is róla), már hiányzott jó pár hét óta a topikból egy Imi-szóló.
Mivel ez egy 12 ütemes blues kör volt, ezért 12 ütemenként nézzük meg a szólód felépítését.
1. kör (0:01-0:38): jó volt az indítás, az ismétlődő motívumokkal, amelyek visszatértek a 7-8. ütemben. Nyitásnak tényleg ilyen kell egy ehhez hasonló alapra. Egy-két gyors hang nem volt teljesen pontosan kidolgozva, pl. 0:27-nél, de úgy látom, hogy jóval ritkábban vannak ezek, mint a régebbi szólókban.
2. kör (0:38-1:14): Nagyon szép nyitóhang a kis szeptimen, jó dallamvonal, és az is tetszett, hogy utána még feljebb vitted a dallamot. Ez a teljes szóló eddigi menetébe nagyon szépen ileszkedett. 0:51-nél is volt egy apró bizonytalan hang, ezeket kell majd egyre inkább kigyomlálni (és ahogy feljebb írtam, jó úton haladsz ezzel is).
3. kör (1:14-1:49): Itt is szépen jött ki, hogy most lefelé kanyarítottad a dallamot, és a kör második harmada ment felfelé. Mivel itt a kíséret hangszerelése megváltozik, ezért érdemes lett volna a szólót is levegősebbre tervezni ebben a 12 ütemben, pl. több szünet, funkys húrzajok, kevesebb hang.
4. kör (1:49-2:25): Itt a 2:01-nél induló tompított futamot emelem ki, ez tetszetős volt. Mivel az első 3 kör már 36 ütemet jelent, itt már egyre nehezebb fenntartani a hallgatóság érdeklődését újabb 12 ütem erejéig. Ilyenkor kell valami olyat játszani, amely addig még nem szerepelt, és ez a tompított szakasz pont erre volt jó példa. A legjobb megoldás egy hosszú szólónál (ahol ráadásul a kíséret mindig ugyanaz a kör) az szokott lenni, ha a szóló jellege teljesen átalakul. Ez lehet a játékmód, alkalmazott technika (pl. tappingre, tremolókarra épülő rész indul, amely addig nem szerepelt), vagy lehet valamilyen egyéb kontraszthatás (pl. egy korábban főként hangnemen belüli hangokból álló szóló átmegy kromatikus/fúziós hangulatba). Ha nincs ilyen váltás, és újabb kör indul meg, az eddigihez hasonló jellegű szólóval akkor a 40. ütemen túl a közönség figyelme leül. A jelenlegi világra egyre inkább a short attention span, azaz a koncentrálóképesség időtartamának csökkenése jellemző (és itt most nem csak a zenére gondolok, hanem minden ezt mutatja, a hétköznapi élettől a filmek vágásáig), ezért egyre különlegesebb ötletek kellenek. És ez pont igaz egy hosszú szólóra is.
5. kör (2:25-3:05): A korábbi téma visszahozása jó ötlet volt, ez sokszor jól megoldja a fenti problémát is a zenehallgató figyelmének irányításán keresztül. Ez a kör is kellemes szólószakaszokat tartalmazott, úgyhogy alapjában csak az említett két dolog, amire majd figyelj még jobban, ha hasonló zenére szólózol. (Az egyik, hogy egy hang sem lehet bizonytalan, ez alapszabály, a másik pedig, hogy egy hosszabb szólót nagyon át kell gondolni szerkezetileg is, és meg kell tervezni a "történetét", mintha csak egy filmről lenne szó.)
Várjuk majd a következő szólódat. Válassz majd egy szokatlan alapot, egy ilyennél külön kíváncsi lennék, hogy mit játszanál.
Végre lett egy kis időm, úgyhogy tudok írni a Solaris című számodról amit feltettél. (A #2187-nél lehet meghallgatni, aki még nem hallotta volna.)
Kérdezted hogy mit csinálnék ezzel a zenével, és azt kell mondjam, hogy ez egy kerek egész így ahogy van, világos mondanivalóval, áttekinthető szerkezettel, érdekes akkordmenetekkel, úgyhogy pont így a jó, ahogy van. Nem változtatnék semmit, max. a gitárok újbóli felvétele mehetne, amit említettél is.
A refrénnél 2:10-nél a Gb hangot én nyújtva használnám inkább. Látszik, hogy nem véletlenül került ide ez a Gb, hanem tudatosan használtad, feszültségkeltés céljából. Egy kis szekundos nyújtás (akár késleltetve is, hasonlóan feelingesen, mint ahogy 4:07 körül játszottál pár nyújtást) ennek ellenére sokkal jobb lenne ide. Amúgy ha késleltetve, bluesosan játszod a nyújtást itt (Gb-->G), akkor megmarad a kívánt feszültség érzete is, és nem fog annyira kilógni ez a hang.
4:11-től nagyon jó ötlet volt az új téma outro-ként. Szép szellős, ízléses szóló megy ezen a részen is, jó volt hallgatni, pont ilyen lezárás kell ennek a számnak. A zongora is nagyon finoman jött vissza a legvégére.
Na, ez így már teljesen világos. Sajna nekem keményen rá kell feküdnöm a hallásfejlesztésre, nincs valami túl jó... bár érdekes, a tanáromnál, ha mutat valamit csomószor hallásból oldom meg, de ha két hangközt kéne összehasonlítani, akkor sokszor bajban vagyok.:S
Ez két tényezőből adódik: egyrészt ez is a relatív hallás kategória, mivel az adott hangnemhez és az addigi hangokhoz viszonyítva hallottam, hogy milyen hang lenne a jó választás. Másrészt pedig rutin és elméleti tudás, például ilyenek, hogy nem érdemes egy szóló fontos helyére (pl. egy nyolcütemes kör végére, vagy a szóló legvégére) az adott hangnem negyedik fokát játszani, mert túlságosan nyitva marad a hangulat.
én se értek magammal egyet ebben, mert készült is ilyen program amivel elvileg ki lehet fejleszteni az abszolult hallást. vannak külömbző gyakrolatok pl: egy zenére le kell rajzolni egy lapra mit érzel, miközben hallgatod... iylenek voltak benne persze ennél azért értelmesebbek is :)
hülyeségnek tartom azt is h az anyja hasába fejlődik ki neki az abszolult hallás, csecsemőkorban vagy később is kifejlődhetett neki, cska mondjuk gyerek korban jobban figyel a hangokra mint egy átlagos ember, ilyenkor vagyunk a legfogékonyabbak ezt tartom a legvalószűnübnek. szval ha gyerekorban kifejlesztehető úgy hogy nem is tudsz róla, akkor kédőbb is csak tovább tart :) de ez csak az én véleményem :)
Sok helyről hallottam ezt, hogy vele született dolog, de én nem értek ezzel egyet, más a saját tapasztalatom.
Szerintem az abszolút hallás is tanulható, csak rengeteg energiát emészt fel. Az abszolút hallásúaknál egy "belső hang" a viszonyítási alap, míg a relatív hallásúaknál egy másik ténylegesen megszólaltatott hang.
Ahogy anno magamon észrevettem lett volna rá hajlamom, mert az előző tanárommal csináltunk olyat, hogy játszott valamit én meg visszajátszottam, és tudtam, hogy konkrétan az ott most egy C, az meg egy F. Nekem az üres G és az üres D húr hangja volt a "belső viszonyítási hang". De aztán rá kellett jönnöm, hogy ez rengeteg energiába kerül, és lassabban is halad vele az ember, mint a másikkal. Arról nem is beszélve, hogy sokszor nagyobb átok mint haszon.:)
Ja, és fontos még: sokszor elképzeltem, hogy azt a hangot hol fognám le a gitáron, amit hallok.
Csak azért kérdeztem, mert amikor ide tettek fel néhányan elemzésre szólókat, akkor csomószor írtad, hogy ott te e helyett a hang helyett egy másikat fogtál volna, és nekem teljesen így jött át.:)
Úgy van pontosan, ahogy Biciklipumpa írta eggyel lejjebb.
A Wikipédián például így fogalmazták meg a különbséget:
Abszolút hallásnak nevezzük azt a képességet, hogy az egyén referenciahang segítsége nélkül azonosít bármely hallott zenei hangot. Ezzel szembe szokták állítani a relatív hallást, amely az a képesség, hogy az egyén egy referenciahang segítségével azonosítja a hallott hangot.
Tehát például egy normál zenei A hang meghallgatását követően a relatív hallással rendelkező személy képes megállapítani a további hangok magasságát, hangfekvését – tulajdonképpen kiszámítja a referenciahang és a hallott hang közötti távolságot –, míg az abszolút hallású személy ennek hiányában is pontosan képes azonosítani bármely hallott hangot.
én úgy tudom az abszolult vele születet adottság és ha szól egyetlen "A" hang akkor tudod h a hang szólal meg minden más viszonyítás nélkül. relatív meg fejlesztett hallás és ott viszont kell egy másik hang tudd mihez viszonyítani a másik hangot. de ha rosszul tudom nyugodtan le lehet b***i :D
Gitarosaurus: nagyon szépen köszi már értem sokat segítettél :)
szgabor: nem egy húron játszottam a pentanont de most az is másfél hang ha mondjuk a g3 ról rálépek a h2 re. (de egyébként 1 húron is néztem h van :D )egyébként szerintem is túl "racionálisan" fogom fel és azt fogom csinálni ahogy mondtad sokat segítettél a válaszoddal köszi :)
Számírásnál nagyon jól jött nekem az, hogy ha nem csak a gitáron játszottam, hanem kipróbáltam mást is. Pl.: a Cubase-ben bepontozgattam a billentyűzeten egy dallamot, tetszőleges ritmussal és dallammal, aztán kijött belőle valami tök más, mintha gitáron kezdtem volna el gondolkodni. Egyszerűen kizártam a sémákat, amiket gitáron szoktam használni. Szóval ha van lehetőséged próbálj ki mást is, ne csak az elsődleges hangszered.
Meg nézegess sok kottát, tabot, de inkább elemzés szintjén, hogy melyik zenekar hogy építi fel a számait, hogy tűzi be a refréneket, mikor van bridge és mikor nincs, ilyesmi.
Másfél után egész? Ezt nem értem. Egy húron játszod s pentatónokat?
Szerintem ne mondogass ilyesmit, mert ez csak energiát emészt fel. Ha tanácsolnom kellene valamit, az az lenne, hogy 1. inkább keress képet a neten, és vizuálisan próbáld memorizálni, ne pedig mondogasd, 2. inkább a füledre hagyatkozz. Persze kell a logika/elmélet is, de ne fogd fel túl racionálisan, inkább az ösztönösség-racionalitás között félúton.
Persze ízlések és pofonok.:)
Engem anno úgy tanítottak, hogy fogtunk egy skála formulát, és szépen vittünk benne fel mindent a kvintkör szerint fél hanggal. Jól bele is hülyültem egy idő után, a skálák se maradtak meg a kezemben. Azóta nem is próbálkozom ezzel - van akinek ez, van akinek az működik, a lényeg, hogy találja meg mindenki a számára legmegfelelőbb módot.
Amúgy én is tudom, hogy ott milyen hang van, de nem ebben gondolkodom. Gondolom neked is ha arról van szó, hogy ki kell lépni a skálából azonnal megszólal ott belül a hang.
Amúgy akartam már régebben is kérdezni: neked abszolút hallásod van?
a "doboz" anglis jövevény, én fekvésnek hívom. tehát amit leírtam, az egész e6-től e1-ig terjedő ujjrend az első fekvése a lá pentatonnak. (van még négy ilyen, mivel ugye ötfokú a skála. ezeket most nem írnám le, megtalálod a netes is ezeket pentaton scale patterns meg ilyesmi neveken. de még ráérsz ezzel!) és azért raktam neked a gitáron is az I fekvésbe, hogy az ujjak egyértelműbbek legyenek. tehát az E1 1-4 azt jelenti, hogy a vékony húron az első és a negyedik bund, mutató és kisujjal intonálva.
a b az a h leszállított verziója. mintha hesz lenne, de olyan nincs. az angolban ez a Bb, azaz bí flet. vili' most már?