HANGMESTER.HU
 
 
 
 
 
E-mail cím:

Jelszó:
Emlékezz rám


A WEBÁRUHÁZBAN TÖRTÉNŐ VÁSÁRLÁSHOZ NEM SZÜKSÉGES REGISZTRÁCIÓ

WEBÁRUHÁZ

PENGETŐS

BILLENTYŰS

FÚVÓS, VONÓS

ÜTŐS

EFFEKT/PROCESSZOR

ERŐSÍTŐ

FÜLDUGÓ/FEJHALLGATÓ

FÉNYTECHNIKA

HÚR

KOTTA

MIKROFON

KIGÉSZÍTŐ

HANGRENDSZER

KEVERŐ

AJÁNDÉK, KOBOLDOK

IRODA



A FÓRUM legfrissebb témái

Akusztikus gitárok

2024. április 30

CORT GITÁROK

2024. április 30

Fotók, képek, GALÉRIA

2024. április 27

Offtopic

2024. április 25

Jónás Tamás (instrume

2024. április 25

***YAMAHA billentyűsök

2024. április 24

. : PRÓBATERMEK : .

2024. április 23

ADOK-VESZEK-CSERÉLEK

2024. április 20

***FENDER***

2024. április 11

***IBANEZ***

2024. április 06

?Hangszórót ?Ládába

2024. március 28

Vizelde

2024. március 25

JÁTÉKTECHNIKA

2024. március 21

Zenészeket, zenekart ke

2024. március 20

Csöves Gitárerősítő

2024. március 18

LINE6 - VARIAX

2024. március 16

In Memoriam...

2024. március 11

Gitáreffektek

2024. február 08

BÚÉK 2023 Karácsony

2024. január 15

*MARSHALL.hu KLUB *

2024. január 12

***GIBSON***

2024. január 11

Oktáv, nyak stb. beállít

2024. január 04

***Squier***

2024. január 02

***JACKSON***

2024. január 01

YAMAHA gitárok

2023. november 27

***SX gitárok***

2023. november 27

A számítógép és a z

2023. november 10

ZENEELMÉLET

2023. november 08

GITÁRÉPÍTŐ - GITÁRF

2023. október 29

Videó & mp3 linkek

2023. október 29




HANGMESTER.HU AKCIÓ
VILLON TRIÓ: TÁBOR LIVE 2020
VILLON TRIÓ: TÁBOR LIVE 2020

VILLON TRIÓ: TÁBOR LIVE 2020


Akciós ár:
999 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
HANGSZERUTALVÁNY 3000
HANGSZERUTALVÁNY 3000

HANGSZERUTALVÁNY 3000


Akciós ár:
3 000 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
HANGSZERUTALVÁNY 5000
HANGSZERUTALVÁNY 5000

HANGSZERUTALVÁNY 5000


Akciós ár:
5 000 Ft



hangszermagazin.hu

Technikai okok miatt a MAI NAPON a Campona-ban zárva vagyunk
2024. április 23.





hangszermagazin.hu

SZAKMAI BESZÁMOLÓ: MEGJELENT NAGY KRISZTA VIDEÓKLIPJE - CSAK A PÉNZ
2024. február 29.







Legfrissebb használt hangszerek:
SoundSation
84 900 Ft
Elektronika
75 000 Ft
Gretsch
219 000 Ft
Line6
65 000 Ft
Fender
245 000 Ft
Fender
160 000 Ft
Dean
160 000 Ft
Roland
105 000 Ft
Steinberg
99 990 Ft
Hughes&Kettner
23 000 Ft
Elektronika
23 500 Ft
Peavey
200 000 Ft
KARÁCSONY UTÁN ÚJRA KÉTSZERESÉRE BŐVÍTJÜK A HANGSZERBOLTOT
2023. december 24.
ITT A NOVEMBERI 10%-OS KEDVEZMÉNY KÓDJA! NYISD MEG A CIKKET!
2023. október 28.
Iskolakezdési KOTTA és HANGSZER AKCIÓ -10%
2023. szeptember 10.
A HANGMESTER.HU SZERVEZI A VILLON TRIÓ JUBILEUMI ERDÉLYI TURNÉJÁT
2023. április 19.

Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek

Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!

Témák


Harkh 2011-01-05 23:27 |  #364
én vizuális típus vagyok, nekem könnyebb úgy megérteni, ha látom. talán hátha segít valaki másnak is, ezt a sok félhang-egészhang dolgot inkább lerajzoltam. a lényeg ugyanaz

direkt eltolva, így látszik, hogy ugyanazok a hangközök, csak máshonnan indul. (░ = egész hangköz, █ = fél hangköz)

░ ░ █ ░ ░ ░ █ (ión)

░ █ ░ ░ ░ █ ░ (dór)

█ ░ ░ ░ █ ░ ░ (fríg)

░ ░ ░ █ ░ ░ █ (líd)

░ ░ █ ░ ░ █ ░ (mixolíd)

░ █ ░ ░ █ ░ ░ (aeol)

█ ░ ░ █ ░ ░ ░ (lokriszi)

ez végülis ugyanaz, mint amit leírtál, csak "más nyelven".
egész véletlenül pont úgy néz ki, mint a zongora billentyűi, heuréka :)
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#361)

tibyee2011-01-05 23:26 |  #363
#217
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#361)

marone2011-01-05 23:24 |  #362
Kösz a segítséget.
Jó ez a hangulat-megközelítős-dolog. Így már sokkal jobban megmarad az emberben.
Kipróbáltam a mixolyd dolgot amit javasoltál.
Nekem nem ment. Valahogy nem tudtam a Himalája fennsíkjainak a drogos jakokkal, hangulatát elővarázsolni.

2 dologra jöttem rá, miért nem.

a-nem tudok igazán úgy pengetni, ahogy kellene
b-az effekt amit használtál, sokkal többet nyom a latba, mint a mixolyd maga
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#109)

tibyee2011-01-05 23:10 |  #361
Sziasztok!
Most értem haza, és ennyi kérdésre reggelig írhatnám a válaszokat...
Hála a hozzáértőknek, ezt már megtették helyettem.
Az a gond ezekkel a modális skála, és akkord kapcsolatokkal, hogy nem csak egy megoldás létezik!
Illetve ha a dúr skálát vesszük alapul akkor igen, de van még két remek moll skálánk is , a természetes mollon kívül, amire ugyanugy akkordok és modális skálák épülnek...
De visszatérve a dúrhoz.
Valaki azt írta, hogy ha a G dúr hangjait, játssza bármelyik hangról elkezdve, akkor az mégis csak G dúr nem?
NEM!!!
A hét modális skála mind más, és más...
Valahol jóval lejjebb már írtam hogy egy oktáv 12 hangból áll, és ebből kell kiindulni!
A mi skálánk, adott esetben a G dúr, ebből a 12 hangból, csak hét+1 hangot használunk fel ( a +1 a G-nek az oktávja. )
Szerkezetileg kell megvizsgálni minden modális skálát, és akkor talán könnyebb megérteni a lényeget.
A 12 hang ( kromatikus ) azaz egyforma távolságra van mindegyik az őt megelőzőtől.
Egy sima dúr skálában is, mint minden más skálában hangközök vannak szigorú szabályok szerint.
Nézzük az elsőt, magát a dúrt, aztán a többi modális skálát úgy hogy a hangokat számokkal helyettesítjük...
Ehhez tudnunk kell hogy melyik szám melyik hangot jelenti...
Itt a megoldás: /1: alaphang./ b2: az alaphangot követő hang, attól kis szekund távolságra. / 2: az alaphangtól nagy szekund távolságra, vagyis van köztük egy fél hang. / b3: az alaphangtól kis terc távolságra, van köztük két fél hang. / 3: az alaphangtól nagy terc távolságra van köztük három fél hang. / 4: az alaphangtól tiszta kvart távolságra, van köztük négy fél hang. / b5: az alaphangtól szűkített kvint távolságra, van köztük öt fél hang. / 5: az alaphangtól tiszta kvint távolságra, van köztük hat fél hang. / b6: az alaphangtól, bővített kvint távolságra, van köztük hét fél hang. / 6: az alaphangtól szext távolságra, van köztük nyolc fél hang. / b7: az alaphangtól kis szeptim távolságra, van köztük kilenc fél hang. / 7: az alaphangtól nagy szeptim távolságra, van köztük tíz fél hang. / A hiányzó kettő az alaphang, és az oktávja.
Így van nekünk most 12 hangunk egy oktávon belül, amit számokkal behelyettesítettünk, és kezdődhet a képlet! Maga a hang, vagy hangnem most nem számít, a hangközökön, távolságokon van a hangsúly!
IONIAN: 1-2-3-4-5-6-7. DORIAN: 1-2-b3-4-5-6-b7. PHRYGIAN: 1-b2-b3-4-5-b6-b7. LYDIAN: 1-2-3-b5-5-6-7. MIXOLYDIAN: 1-2-3-4-5-6-b7. AEOLIAN: 1-2-b3-4-5-b6-b7. LOCRIAN: 1-b2-b3-4-b5-b6-b7.
Ha ezeket szépen, egy papírra leírjuk egymás alá, ( mint ahogy itt sajnos nem lehet... ) akkor látni fogjuk, hogy hét teljesen más szerkezetű skálát kaptunk, és nincs két egyforma közöttük!
Ha most az egyes számot G hangnak tekintjük, akkor valóban csak, és kizárólag a G dúr skála hangjait használjuk, mégis hét teljesen eltérő hangtávolságokkal rendelkező modális skálát kaptunk.
Tegnap be lett linkelve egy elég jó hanganyag!
Érdemes meghallgatni a szólókat, és mindegyik módozathoz van backing track is. Akit érdekel a téma az mentse le magának. ( valahol az első oldalon van )





matyesz 2011-01-05 23:01 |  #360
ide is megjött. köszi:)

2011-01-05 22:55 |  #359
Köszi, megérkezett. Ma már nem, de majd a napokban tolok rá valamit:)

JonasTamas2011-01-05 22:54 |  #358
Jó lesz mindkét backing:) Közben küldtem is a mailt, benne a letöltési infóval.

Várjuk majd a felvételt!
Válasz 'mazseszka ' hozzászólására (#356)

JonasTamas2011-01-05 22:51 |  #357
Nincs mit:) Jókor voltál jó helyen, és ami a fő: jót válaszoltál

Válasz 'zarek' hozzászólására (#353)

2011-01-05 22:48 |  #356
Hú, én még sosem nyertem semmit:). Ha inspiráló lesz a backing, akkor lehet, hogy tolok rá valami felvételt a napokban...:)
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#350)

matyesz 2011-01-05 22:47 |  #355
vEgGg többet hallgatózott:)

csabela2011-01-05 22:47 |  #354
nézd má' a 3. belógott a buliba...
Válasz 'kottamuvek' hozzászólására (#352)

matyesz 2011-01-05 22:46 |  #353
:D
nagyon köszönöm, bár nem ezért szóltam bele a megfejtésbe de tényleg köszönöm!
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#350)

csabela2011-01-05 22:45 |  #352
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#350)

JonasTamas2011-01-05 22:44 |  #351
Ja, a kép:


JonasTamas2011-01-05 22:43 |  #350
Na, mivel ez az első topikversenyünk volt, ezért két nyertest hirdetek.

A győztesek:


vEgGg

és

matyesz


http://ts1.mm.bing.net/images/thumbnail.aspx?q=421478138316&id=e4da398ec2c1795d2c67c00dc987d9f2&index=ch1

Mindjárt küldöm mailben a nyereményt, a Sharp Guitars Bonus Pack-et. Tartalma: 1 szám, 2 backing track, csomó kotta.

matyesz 2011-01-05 22:42 |  #349
na és mit kaptál ajándékba pontosan???:)

matyesz 2011-01-05 22:39 |  #348
sorry! igaz
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#346)

2011-01-05 22:39 |  #347
Mindig tanul az ember valami újat...:D
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#343)

JonasTamas2011-01-05 22:38 |  #346
Csak hat kereszt, mivel a mixolíd mindig egy kereszttel kevesebb, mint ugyanaz a dúr. (C#-dúr 7 kereszt, C#-mixolíd 6 kereszt.) Mégpedig azért, mert a mixolíd a dúr hasonmása, csak a 7. foka le van szállítva, és ezért eltűnik egy kereszt.
Válasz 'zarek' hozzászólására (#340)

Blaze2011-01-05 22:38 |  #345
Azért, mert a C#-re az F az egy szűkített kvart, mivel a C-től számítva az F a negyedik hang. Így mindenképp E-ről kell származtatni a hangot.
Válasz 'mazseszka ' hozzászólására (#338)

matyesz 2011-01-05 22:37 |  #344
a hiszisz sem jobb, de a bebé sem:D feszeszről meg már ne is beszéljünk:P

JonasTamas2011-01-05 22:37 |  #343
Igen, eisz. Ennél durvább dolog már csak a Hisz (pedig ilyen is van).
Válasz 'mazseszka ' hozzászólására (#341)

matyesz 2011-01-05 22:36 |  #342
íígy van:) eisz

2011-01-05 22:35 |  #341
Ja, erre tippeltem is, de ezt még sosem hallottam kimondva. Egyáltalán hogy mondod ki magyarul? Eisz?
Válasz 'zarek' hozzászólására (#340)

matyesz 2011-01-05 22:33 |  #340
E#, mert 7 keresztünk van.

matyesz 2011-01-05 22:32 |  #339
az az enharmónia..az az enharmónia :)
Válasz 'mazseszka ' hozzászólására (#333)

2011-01-05 22:31 |  #338
Őszintén szólva nem tudom, miért nem jó az F, máshogy nem tudom hívni, max E#, vagy F#b
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#335)

matyesz 2011-01-05 22:31 |  #337
http://www.youtube.com/watch?v=b7rfDRWocv0
talált,süllyedt:)

matyesz 2011-01-05 22:26 |  #336
köszi a gyors reagálást:)
máté
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#334)

JonasTamas2011-01-05 22:26 |  #335




Majdnem teljesen tökéletes! Ha még elmondod, hogy az "F" elnevezés miért nem jó ide, és mi kell helyette, akkor meg is nyerted, alig pár perccel a versenykiírás után.

És nem dőltél be a 3. kérdésnek sem
Válasz 'mazseszka ' hozzászólására (#333)

JonasTamas2011-01-05 22:22 |  #334
A videóban amit belinkeltél, 1:00-nál épp dúr arpeggiók mennek, azaz hármashangzatok, több oktávban. Az arpeggio-knak étezik kéthúrostól hathúrosig mindenféle típusa (sőt héthúros is van). Nekem csak 1-2 arpeggio-videóm van (pl. ez: http://www.youtube.com/watch?v=-tgfjXXWTn0), de a youtube-on keress rá "arpeggio lesson" címen, lesz rengeteg.
Válasz 'zarek' hozzászólására (#332)

2011-01-05 22:22 |  #333
1.) Így első próbára C# mixolíd
2.) Ha az, akkor C#, F (nagy terc), H (kis szeptim)
3.) F#-dúr, és a hangnemünkkel semmi sem történik, ha beledöglünk se:)
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#329)

matyesz 2011-01-05 22:13 |  #332
http://www.youtube.com/watch?v=uC-WLdCqXpU

1:00-nál
Válasz 'zarek' hozzászólására (#331)

matyesz 2011-01-05 22:11 |  #331
hali!
úgy látom itt megy az élet!
lenne egy kérdésem. melyik az a skála, van-e róla videód, amit hogyha játszanak egy-egy szólóban, akkor úgy hat, mintha a gitáros 2-3 hanggal, egy fekvésben kijátszotta volna a nyakat. bocsi, de tényleg csak így tudom elmagyarázni:P

JonasTamas2011-01-05 21:59 |  #330
Megjegyzés: a nyereményjátékban profi zenészek, tanárok, és hozzátartozóik nem vehetnek részt

JonasTamas2011-01-05 21:56 |  #329
Itt is van, csak a vért letörölgettem. Az első modális áldozat.

Ezt a forradalmi riffet anno modális szemléltetés céljából készítettem. A kérdések:

- mi a konkrét hangnem (mi a modális jelleg és alaphang)?
- mi a három legfontosabb hang a skálában?
- mi az adott hangnem párhuzamos dúr hangneme, és mi történik az eredeti hangnemünkkel, ha erre a riffre ezt a párhuzamos dúr skálát rájátsszuk, a párhuzamos dúr skála alaphangjától indulva?

Az első helyes megfejtő digitális ajándékcsomagot kap mailben.

Modális kitalálás 01 by JonasTamas@Hangmester

Tippelni nem ér, mind a 3 kérdésre kell a jó válasz.

JonasTamas2011-01-05 21:50 |  #328
Váltsunk fokozatot - én a gyakorlat híve vagyok. Még köteteket írhatunk a móduszokról, de inkább nézzünk meg pár példányt élőben. Épp elfogtam egy kis mocskot, görög néven próbált meg az A-húr mögött elbújni. Mindjárt töltöm is fel, és megírom, hogy mit kell megvizsgálni rajta. Aztán rituálisan feláldozzuk.

Szóval új sebességi fokozat jön. Fasten the seatbelts.




JonasTamas2011-01-05 21:46 |  #327
Az alsó 3 sorod tartalma zene füleimnek
Válasz 'macika' hozzászólására (#279)

JonasTamas2011-01-05 21:44 |  #326
Egyetértek. Jó dolog hogy ezek a modális kérdések felmerülnek itt, a topik első napjaiban. Kell a modális tisztázás ahhoz, hogy utána jöhessen a sárkány-metál szólóalkotás.
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#275)

2011-01-05 19:19 |  #325
Na vazze, az előbb még nem látszott az első hsz..
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#324)

2011-01-05 19:18 |  #324
Megnéztem gitárral is, igazad vagyon!
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#322)

2011-01-05 19:17 |  #323
Na, megnéztem gitárral, és igazad van!
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#322)

Harkh 2011-01-05 19:12 |  #322
na várjunk, nem 3:07-nél megy vissza C lídbe az általam elmített F-ből?
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#318)

2011-01-05 18:54 |  #321
te kötekedsz épp most
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#320)

bluevoodoo 2011-01-05 18:54 |  #320
tökmind1, mert ott van helyesen leírva jelekkel, a szöveges rész hibáit én is javítottam, de mind1, te eddig csak kötekedéssel járultál hozzá itt a dolgokhoz, kezdem érteni, hogy miért van rád kibukva Krisztián...
Válasz 'a86music' hozzászólására (#319)

2011-01-05 18:52 |  #319
magyarázat szempontjából mellékes, ezért is írtam, hogy mind1, nem? (elfárad szegény keze...)
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#316)

2011-01-05 18:38 |  #318
Az utolsó 3:03-at kivéve -ami már visszamodulál C-lídbe- jól írtad le.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#313)

Beetlejuice 2011-01-05 18:37 |  #317
ez mekkora ötlet....ettől bonyibb vagyok:DDDDD
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#310)

bluevoodoo 2011-01-05 18:35 |  #316
Mindent egy fokkal feljebb írtam első blikkre (sietés), észrevettem, javítottam. Még jó, hogy te elképesztően hatalmas zenész és gitáros vagy, aki sosem hibázik. Szeptim mindkettőben kicsi, ez ott is van leírva...
Válasz 'a86music' hozzászólására (#311)

2011-01-05 18:34 |  #315
Így is lehet!
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#310)

2011-01-05 18:32 |  #314
#289
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#307)

Harkh 2011-01-05 18:31 |  #313
így már ok.

csak hogy tuti legyen. az említett nóta


C líd, jól gondolom, hogy 2:44-nél Gisz lídbe megy át, aztán pl 2:59-nél G líd, majd 3:03-nál F líd?
legalábbis ezeket a módokat/skálálat esik jól rájátszani
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#309)

Beetlejuice 2011-01-05 18:31 |  #312
G dúr az alaphang folyamatosan...

dúr: g a h c d e fisz g
líd: g a h cisz!!! d e fisz g
mixolíd: g a h c d e f g

ezek dúrosak...
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#295)

2011-01-05 18:31 |  #311
nem ő írt a nickeddel, ugye? (mert akkor az ő titkárnője is repülhet )

"Tehát a dór skálában dúrhoz képest leszállított 3. fokunk van, eolban pedig a leszállított 3. fok mellé egy leszállított 6. fok is bejön."

szeptim?

"És egyvalamit elkúrtam, a terc, a kvart és a szext állnak a 9-11-13. fokokon, bocsánat."

terc??

Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#304)

bluevoodoo 2011-01-05 18:25 |  #310
A hangnem megállapítása az én logikám szerint úgy megy, hogy megnézed az előjegyzést, teszem azt egy kereszt, tehát G dúr. Aztán megnézed a darab utolsó hangját, és hogy ez az előjegyzés szerint hanyadik fokon áll, az lesz a dal hangneme. Tehát ha van egy kereszted, és az utolsó hang A, akkor A dórban van a dal. (Modulációt kihagytam most a képletből.)
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#307)

2011-01-05 18:23 |  #309
Ha a bőgősöd egy E alaphangot penget folyamatosan, akkor olyan módban lesztek, amit te E alaphangról indítva játszol, tehát ha E-moll-t, akkor E-mollban, ha E-dórt, akkor meg abban, és így tovább. Ha viszont már van legalább egy hármashangzat az alapban, akkor az fogja meghatározni a hangnemet, és neked aszerint kell játszanod.

A modális hangnemeket pedig leginkább a harmóniakörök határozzák meg, bár természetesen bizonyos akkordokra is játszhatók különböző modálisok.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#307)

frettila 2011-01-05 18:21 |  #308
Szerintem ott kapargasd - most csak tippelek - de pl. Gambale bácsi mondja (és mutatja), hogy egy helyen van két major akkord akkor egész hangra egymástól, az pedig a IV. és V. fok. Ebből tudni mi a többi, és máris tudod, hogy mi a hangnem.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#307)

Harkh 2011-01-05 18:18 |  #307
Kezdem én érteni.
De akkor ezzel kapcsolatban még két kérdés.

Világos, ha egy másik gitár v billentyű v akármi kísér, Em-t játszik. De ha nincs ilyen, csak mondjuk a basszusgitár játszik E hangokat, vagy rátesz mondjuk H-kat. Akkor pont az fogja meghatározni a hangnemet, hogy mit játszok rá gitáron, nem? Na és akkor Em lesz, vagy A dór, vagy mi? vagy ez fingreszelés?

mitől lesz A dór az alap? kinyitok egy akkordosfüzetet, vannak benne dúrok, mollok, 7es akkordok, stb stb, de olyan, hogy
A dór, olyan nincs. Nyilván az A dór hangjaiból fog felépülni, de melyikekből, honnan lehet tudni?

sorry, ha sok a hülye kérdés, de szeretném már tisztába rakni ezeket.
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#300)

2011-01-05 18:17 |  #306
Nyilván mindig az alaphang dominál. Ha C-lídben van egy dal ( pl. Satriani : Flying in a blue dream ), akkor értelemszerűen a C egy olyan hang lesz, amit hangsúlyozni kell.
Válasz 'lLoudelR' hozzászólására (#302)

frettila 2011-01-05 18:15 |  #305
És az akkordok meg a G dúr harmonizációjából tudhatók meg? Nekem valami ilyesmi jött le.
Válasz 'lLoudelR' hozzászólására (#302)

bluevoodoo 2011-01-05 18:14 |  #304
akkor reklamálj Frank Gambale-nél
Válasz 'a86music' hozzászólására (#299)

FGGYZ 2011-01-05 18:14 |  #303
Szerintem Norbi jól válaszolt, csak lehet nem fejtette ki eléggé.
Tehát ha pl. az egyik gitáros folyamatosan az e moll-t játsza, te meg az e moll skála hangjait rájátszod, mindegy, hogy melyik hangtól melyik hangig az e moll lesz.

De ha pont ugyanazt a dallamot eljátszod mint az előbb, és a másik gitáros nem e mollt játszik alatta hanem egy másik akkordot folyamatosan (tehát most más lesz az alapakkord), akkor már te nem e mollban leszel, hiába ugyanazt a dallamot játszod, mint az előbb.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#295)

frettila 2011-01-05 18:14 |  #302
Viszont a dallam az E aeolnál az E-hez húz, meg mint Tamás írta még egy-két a módra jellemző hangoknak van nagyobb szerepe, a C lydian-nél meg inkább a C az erős?
Válasz 'lLoudelR' hozzászólására (#301)

frettila 2011-01-05 18:12 |  #301
Gergő kérdésére nézve, az E aeol a G dúr 6. módja, a C lydian meg a G dúr 4. módja. Remélem nem írok butaságot, vagyis inkább kérdezem, hogy így van?
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#300)

2011-01-05 18:06 |  #300
Azt, hogy pontosan mit is játszottál az határozza meg, hogy mi a hangnem. Ha E moll hangnemre rájátszod az G-dúr, A-dór, H-fríg, C-líd, D-mixolid, stb. modális skálákat, attól még E-mollban maradsz, tehát effektív E-mollt játszottál. Ha mindezeket a skálákat egy A-dór alapra játszod, akkor meg A-dór lesz. Ennyi.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#295)

2011-01-05 18:05 |  #299
én még találtam pár hibát, de mind1
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#296)

frettila 2011-01-05 18:04 |  #298
Gergő! Nekem Gambale bácsi videója, a Modes No More Mystery-je adott nagyon jó válaszokat ezekre! Ha kell lemásolom.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#295)

2011-01-05 18:03 |  #297
élvenyúzás, felnégyelés, halottgyalázás, bárányokkal megetetés...
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#296)

bluevoodoo 2011-01-05 17:58 |  #296
És egyvalamit elkúrtam, a terc, a kvart és a szext állnak a 9-11-13. fokokon, bocsánat.
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#285)

Harkh 2011-01-05 17:58 |  #295
nyilván, de ezzel nem válaszoltad meg a kérdésemet.

Emoll vagy E aeol ugyanazokból a hangokból áll, mint pl egy C líd. Mindegyik rámegy egy Em-ra

máshogy fogalmazok, Em akkordra elindulok E-ről az Em hangaival, de nem állok meg a következő E-nél, hanem továbbmegyek mondjuk A hangig. Akkor Em-t aeolt játszottam, vagy A dórt vagy mit?
Válasz 'Hammond' hozzászólására (#283)

2011-01-05 17:56 |  #294
HA g az alaphang...

önmagában álló dallamnál viszont igenis számít a dallamvezetés, aminek része a kezdő és záró hang is...
Válasz 'Hammond' hozzászólására (#291)

Beetlejuice 2011-01-05 17:54 |  #293
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#292)

bluevoodoo 2011-01-05 17:53 |  #292
igen, ezt írtam én is, hogy hangnembeli környezet a fontos! lásd a hosszú fejtegetést
Válasz 'Hammond' hozzászólására (#291)

Beetlejuice 2011-01-05 17:52 |  #291
indíthatod bármelyik hangjáról...az még így "csak" G dúr skála....
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#287)

2011-01-05 17:52 |  #290
de látod, hogy mekkora űr van itt a fejekben

Tamás célja pedig egyértelmű: domináns líd
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#284)

2011-01-05 17:49 |  #289
2. e alaphangra játszott e-moll hangkészletű (bármilyen dallamvezetésű) dallam e-eol móduszként szól, mert a fül a harmónia alaphangjához viszonyít.

az akkordfordítás esetén fellépő perbasszus nem érdekes, mert a harmónia alaphangja attól még változatlan marad

tehát G7/D akkordra játszott d-dór skála g-mixolíd móduszként szóla
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#277)

bluevoodoo 2011-01-05 17:47 |  #288
hangjai
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#287)

bluevoodoo 2011-01-05 17:45 |  #287
Pontosan úgy kellene mondani, hogy a G dúr skála hangja E-ről indítva.
" G-dúr/G-ión E-től E-ig játszva "
valóban pontatlan kicsit.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#281)

Beetlejuice 2011-01-05 17:45 |  #286
Ha van egy zongorád üss le egy G hangot és szóljon folyamatosan...majd a móduszokat játsz le rá...dúr skála, dór skála, fríg, líd...ésatöbbi.
Válasz 'Hammond' hozzászólására (#283)

bluevoodoo 2011-01-05 17:43 |  #285
A második kérdésre meg (nem biztos, hogy szépen meg tudom fogalmazni) az a megfejtés, hogy van a hét alapvető módusz (ión, dór, fríg, líd, mixolíd, eol, lokriszi), amelyek közül a dór, a fríg és az eol moll jellegű, a ión, a líd és a mixolíd dúr jellegű skálák.

Vegyünk példának egy moll 7-es akkordot, és hasonlítsuk össze a dórt az eollal. Kétféleképp fogható fel a dolog, dúr hangnem második fokán, vagy hatodik fokként.

Ha második fokon áll a moll 7-es akkord, akkor, alaphang, kisterc, tiszta kvint, kis szeptim a hangközök, a terc, a kvint és a szeptim 9., 11. és 13. fokon állnak. Ilyenkor kell a sima mollskála helyett a dórt használni, amelyiknek leszállítjuk a második és hetedik fokát.

Ha hatodik fokon áll ugyanez az akkord dúr hangnemben, akkor szintén alaphang, kisterc, tiszta kvint, kis szeptim a hangközök, viszont itt a kis szeptim leszállított 13. foknak minősül (fokonként nézve 1-2(9)-b3-4(11)-5-6(13)-b7), és a természetes moll skála így fokonként a következő: 1-2(9)-b3-4(11)-5-b6(b13)-b7 - ez a dúr hatodik módusza. Tehát a dór skálában dúrhoz képest leszállított 3. fokunk van, eolban pedig a leszállított 3. fok mellé egy leszállított 6. fok is bejön.

Például:

Dm7 C dúr második fokaként:

Cmaj7 - Dm7 - Em7 - Fmaj7 - G7 - Am7 - Bm7(b5)

Dm7 F dúr hatodik fokán:

Fmaj7 - Gm7 - Am7 - Bmaj7 - C7 - Dm7 - Em7(b5)

Ha összehasonlítod a a két skálát, látszik, hogy az akkordok egyetlen hangban térnek el. Dórban a skála 13. foka jön kis szeptimre, míg eolban leszállított 13. fok jön kis szeptimre. A két módusz csak a szextben tér el, természetes mollban nagy szext van, dórban kis szext az alaphanghoz képest. Mivel a hatodik fok megegyezik a tizenharmadikkal, a leszállított hatodik pedig a leszállított tizenharmadikkal, a pentatonok, akkordbontások, amiket Dm7-re játszun, dórban lesznek, amennyiben H-t használunk benne, és eolban, ha B-t. És ezt szépen végig lehet vezetni az összes móduszon.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#277)

Twain2011-01-05 17:41 |  #284
Télleg halkan:ezek mind ott vannak a zeneelméletben x éve...

nem Pyra vagyok...sokkal fiatalabb.
Válasz 'macika' hozzászólására (#279)

Beetlejuice 2011-01-05 17:41 |  #283
Nem az a lényeg, hogy milyen hangról indítod a skálát, hanem, hogy mire játszod azt éppen.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#281)

Beetlejuice 2011-01-05 17:40 |  #282
az dönti el amire játszod...mindig az a mérce...a lényeg, hogy mire játszod.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#277)

Harkh 2011-01-05 17:33 |  #281
na de a G-dúr elvileg ugyanaz, mint a G-ión. Ami G-től G-ig megy. Tehát ebben az értelmezésben képzavar az, hogy G-dúr/G-ión E-től E-ig játszva.
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#278)

Harkh 2011-01-05 17:31 |  #280
ezt az utolsó sort nem értem. mik is ezek, hogy kell érteni?
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#234)

kegyetlen2011-01-05 17:30 |  #279
Pyra bácsi!
...télleg halkan jegyezd meg.
Mert ebben a topikban 2 nap alatt több hasznos információ hangzott el, mint az emlitett topikban összesen...
Szerintem...
Világbéke, és igy tovább! Jó a topik, jók a felvetések. ISKOLAAA!
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#273)

bluevoodoo 2011-01-05 17:15 |  #278
Az első kérdésre a válasz, hogy az eol (Aeolian) módusz egyenlő természetes moll. Ugye a párhuzamos moll fogalma is az, hogy az adott dúr hatodik fokáról elindított skála. Ahogyan a ión módusz is egyenlő a dúr skálával.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#277)

Harkh 2011-01-05 17:12 |  #277
Szia!

Hadd kérdezzek már kettőt, nekem is kicsit zavaros ez a téma, legalábbis azt gondolom.

1. Azt írtad, "Ha egy Em7 akkordra játszol G dúr skálát, E hangtól E hangig, akkor ez Aeolian mód"
G-dúr skála, mármint a G-dúr skála hangjai E-től E-ig, az akkor nem Emoll?? Vagy így értetted, csak nem írtad ki?

2. mindig ezt olvasom, hogy valamilyen hangra xy skálát játszol, akkor az dór/fríg/mixolíd mód. Ez ok, meg tudom is, melyik melyik. De ha nem skálát játszom mondjuk H-tól H-ig, vagy G-től G-ig, akkor mi dönti el, hogy az most milyen mód? Szóval ha van egy E alaphang, játszom rá hangokat Em-ból, ami ugyanazokból a hangokból áll, mint mondjuk a Fisz lokriszi, vagy a G-dúr/ión
Ilyen esetben mi dönti el, hogy az most melyik? Vagy eleve ez értelmetlen kérdés?

köszi
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#237)

Twain2011-01-05 17:06 |  #276
I.A.
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#275)

bluevoodoo 2011-01-05 17:04 |  #275
Hát majd a topikgazda rendet vág, ha úgy gondolja, a kérdés itt merült fel, akkor ki lehet itt tárgyalni, ameddig senkit nem zavar. Szerintem.
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#273)

bluevoodoo 2011-01-05 17:03 |  #274
Tehát ha lineárisan nézzük a funkciókat, akkor így jönnek sorban:

I. fok - tonika
II. fok - szubdomináns
III. fok - tonika - domináns
IV. fok - szubdomináns
V. fok - domináns
VI. fok - szubdomináns - tonika
VII. fok - nincs funkciója, mivel funkciót csak olyan hármashangzat tölthet be, amelynek kvintje tiszta...úgy lehet hetedik fokot dominánsként tekinteni, hogy egy alap nélküli ötödik fokként tekintünk rá

És ezek a funkciók csakis adott hangnemben értendők, egy önmagában álló hármasnak nincs funkciója, az dönti el, hogy az adott hangsor hányadik fokán áll.
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#272)

Twain2011-01-05 16:58 |  #273
Csak halkan jegyzem meg: ez itt elég off, mivel végig zeneelmélet a téma, amire van külön topik..

bluevoodoo 2011-01-05 16:39 |  #272
És még hozzá lehet tenni, hogy két hármashangzat azonos funkciót tölt be, ha két hangja megegyezik, így pl. a C-E-G első fokú dúrhármas kiterjeszti a hatását a harmadik fokon lévő E-G-H és a hatodik fokon lévő A-C-E hármashangzatokra is, és ez ugyanúgy rávezethető a domináns és szubdomináns hármasokra is. Amúgy ezek a funkciók igazából azt hivatottak jelezni, hogy milyen hatást, érzetet keltenek a megfelelő helyen alkalmazva.
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#271)

bluevoodoo 2011-01-05 16:34 |  #271
A domináns egy akkord funkcióját jelenti, az alaphangra (tonikára) visszavezető akkord (V. fok általában). 3 fő funkciója van a hármashangzatoknak, tonika (megnyugvó), szubdomináns (feszültségkeltő) és domináns (kirobbanó) funkciók vannak, a legalapvetőbb zárlat a IV-V-I fokokra épített hármashangzatok.
Válasz '' hozzászólására (#269)

JonasTamas2011-01-05 16:34 |  #270
A domináns akkord az adott hangnem V. fokára épített akkord. Tehát C-dúrban a G hangra épített akkord lesz a domináns.
Válasz '' hozzászólására (#269)

MrBugi2011-01-05 16:23 |  #269
Sajnos a zeneelméleti képzettségem némileg hiányos, de a fórum és a hivatkozások olvasgatása után kezdem tömködni a hézagokat. Egy kérdés: mitől domináns egy akkord?
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#237)

JonasTamas2011-01-05 16:19 |  #268
*** A NAP PROBLÉMÁJA ***

Mi van akkor, ha a felnőtt medvéknek már bocs-koruk óta van bocskoruk?

*** A NAP PROBLÉMÁJA HANGZOTT EL ***

JonasTamas2011-01-05 16:07 |  #267
Csak így részletesen leírva tűnik a dolog "pontos mateknak". De azért a leírtak nagy része tudat alatt zajlik (persze ennek előfeltétele, hogy eleinte egy darabig nagyon oda kell figyelni ezekre a részletekre is).

Végül is a megközelítés lényege itt csak annyi volt, hogy a szóló első fele végig ismétlődő ritmuselemekből áll, a második fele pedig mozgalmasabb dallamokból, ahol nincs ismétlődés, csak záró futamok a periódusok végén.
Válasz 'fostoshalozat' hozzászólására (#254)

JonasTamas2011-01-05 16:01 |  #266
Köszi, örülök hogy tetszett!

Igen, bár nem klasszikus hemiola, mert ezek az ötösök összevissza forognak a hangsúlyokhoz képest.
Válasz 'a86music' hozzászólására (#251)

JonasTamas2011-01-05 15:58 |  #265
Válasz 'a86music' hozzászólására (#257)



Témák


 
VÁSÁRLÁSI INFO

A HANGMESTER.HU oldalain található anyagok a HANGMESTER-Online Kft. írásbeli engedélye nélkül nem használhatók fel!

HANGMESTER.HU Ügyfélszolgálat: hangmester@hangmester.hu
© Copyright 2003-2024 HANGMESTER.HU .:. Minden jog fenntartva.
. : A tévedés és az árváltoztatás jogát fenntartjuk! . :
A weboldalon feltüntetett árak csak internetes megrendelés esetén érvényesek
és kizárólag aktuális készletünk erejéig, melyről visszaigazoló e-mailben tájékoztatjuk vásárlóinkat/érdeklődőinket.
Minden weboldalunkon leadott rendelés csak akkor tekinthető visszaigazolt megrendelésnek, ha kollégánk e-mailen egyértelműen megerősíti,
hogy az adott termékből van jelenleg készketen általunk megvásárolt és bevételezett modell.
Weboldalunkon feltűntetett árak nem számítanak árajánlattételnek.

CAMPONA HANGSZERBOLT (1222 Nagytétényi út 37. Földszint, POSTA és GYÓGYSZERTÁR között)
NYITVA MINDENNAP (vasárnap is!) 11:00 - 19:00 | +36-20-323-0641 | hangmester@hangmester.hu