Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Én is hasonló módon szerzem be ezeket, de ezek a hajgumik valahogy nem passzolnak jól a gitárnyak átmérőjéhez, nem elég szorosak. Viszont legalább szép zöldeket válaszottam, jól megy a színük a bordó gitárhoz.
Ez a kérdés pont jó irányba visz minket, az én tervem szerint is lassan már ezek jönnének majd az eddigi sok elmélet után.
Szóval: figurák, motívumok, phrasing, ritmikai elemek. Majd én is pakolok fel ilyeneket, és várjuk a saját kedvenc dallamötleteket a többiektől is.
Azért soroltam ide a ritmikai elemeket is, mert az a tapasztalatom, hogy az átgondolt ritmusokra sokan nem fordítanak kellő figyelmet.
Ezért is tettem fel az egyik olyan szólómat (+ a backing tracket, lásd #85), ami direkt ilyen célból készült, ahol a zenei alap is igen egyszerű, és technikailag is szándékosan könnyű dolgokat játszottam*, hogy megmutassam: a ritmusok ismétlésének módszere is nagyon jól elvisz a hátán egy teljes szólót.
fasza...én ezeket most agyban jól szétszedtem, meg az előtő Tomi alapját is:)...milyen akkordok, milyen hangok, milyen móduszok:)...fazsa...gitár nincs nálam így elméleti síkon fejlődtem egyet:)
én csak sima hajgumit használok amit itthon találok a fürdőszobai fiókban.
általában a feleségemé vagy a kislányomé fogalmam sincs hogy hol veszik milyen fajta stb.
huhh... elsőre biz'isten néhány táncoslábú, csábos hölgyet véltem felfedezni a képen...
kábé a negyedik rátekintés alkalmával esett le, hogy csak mikrofonok
egyébként jó kérdés, kár, hogy ezt még sosem figyeltem, viszont ha felkapok egy gitárt és minden zenei alap nélkül elkezdek játszani rajta, akkor tutifix, hogy H moll, D moll, vagy G harmonikus moll lesz a kiindulási alapom, őket sosem tudom megunni.
plusz: Hm7 akkord, csak így önmagában, minél tovább kitartva; ülök a széken és néha, mint egy retardált, ezt az egyetlen akkordot pengetem, változó ritmikával, aztán idővel felépül belőle valami... vagy nem
Ha már itt tartunk...és ami az én gyengém és utálom is magamban...a FIGURÁK!
ki milyen figurákat szeret és használ(ami nem titok és megosztja esetleg:)))?---tudom nincs jogom kérdezni...Tomi feltennéd eme kérdésem?:)
bajban vagyok:) mert én általában úgy vagyok, hogy meghallok egy akkordot, vagy meglátom a gitáros kezét és akkor megtanulom, beleszerkesztem a játékomba. Valahogy sosem tisztázódott le bennem, hogyan bírom megállapítani egy akkord nevezékét. a gitáron. zongorán, vagy kottapéldánál megértem - egyenlőre bizonyos fokig - de a gitáron nem tudom h ez hogy működik.
szóval akkor jöjjön az akkordmenet, sajátos felírással:D
Ez lehet bármi, pl. amire a legtöbbet improvizáltál, vagy ami a legjobb saját számban szerepelt, vagy ami a legnagyobb kihívást jelenti, vagy amiben a legelborultabb akkordok vannak és mégis jól szól, stb.
Amire én például mostanában nagyon szeretek improvizálni, az a Bird's Eye View akkordmenete (Greg Howe, http://www.youtube.com/watch?v=PQ6ZjXr21hI) Ez az akkordmenet így néz ki: Cm7-Am7-Abmaj7-G7#5
Ezt így leírva, megfogalmazva, megmagyarázva, hanganyaggal alátámasztva, MAGYARUL!!!, még soha nem láttam! Nagyon nagy dolog ez, és ilyen információkhoz hozzájutva, sok jó zenész fog "felcseperedni".
Én Magyarra lefordítva,a "modern hármas" dologra gondoltam, ami szintén az öreg Carlton nevéhez fűződik ebben a műfajban.
A legegyszerűbb változata ennek az amikor egy skálát nem skálaként használ, hanem a skála hangjaira épülő dúr hármasokat használja fel a dallamjáték során.
pl: C dúrban három darab dúr hármast találunk: C dúr, F dúr, G dúr. Ha ezeket játsszuk például, Dm7, Am7, Cmaj7, G7 akkordokra, arpeggio szerűen, akkor kapunk hasonló hangzásvilágú dallamot, mint a lenti videóban ( szerintem ) A fél-egészben is van három darab szimmetrikusan elhelyezkedő dúr hármas hangzatunk, amik így megfelelő, ( és ezen van a hangsúly ) zenei környezetben hasonlóan viselkednek. Persze lehet hogy ebben a videóban nem ez történik, ( nekem ehhez le kellene ülnöm és megpróbálni leszedni a "nótát" ) de valami hasonló koncepció alapján van felépítve. ( szerintem )
Üdv: Tibi
Dehogy fél-egész, szerintem zeneelméletileg nem nagy itt a megfejtés. Csak a basszusgitárt figyelitek az alapon, azt hiszem ott a probléma. Az első részben a basszusgitár ugyanolyan alaphangú groove-ot játszik, de a billentyűnek köszönhetően ettől függetlenül van harmóniamenet (én sem hallom fülhallgató nélkül, de szerintem ilyen pofonegyszerű I-IV vagy I-VI-II-V színvonalú dolog lehet), a gitáros srác egyszerűen a változó harmóniákra játszható skálákból játszik. A basszus meg így peres akkordot képez. Itt kivételesen nem szabad csak azt figyelni, mert esetleg nem az akkord alaphangját játssza.
Nagyon komoly egyébként! Meghallgattam még egyszer, és az alapot sem egyszerű megfejteni, nem hogy a témát...
Azért van itt olyan ember aki kapásból megfejti!
Most pedig: megyek aludni.
Szerintem ez is fél-egész, de nem vagyok benne biztos, le kéne szedni, vagy legalábbis hangszer kellene, hogy kitotózzam.
Így csak meghallgatva, nem tudom. ( nekem nincs abszolút hallásom, meg már rendes se nagyon... )
Én olvastam róla, de úgy is nagy volt a boldogság!
Hirtelen bezárt ajtók nyíltak meg...
Nagyon fontos még ezeken a dúros modálisokon, túl lenni, hogy a mollosokba is bele kóstolhasson az ember!
Szinte másik dimenzioóÓ!!!
Nekem ebben is Larry Carlton a KIRÁLY!!!
Már egy másik topikban beszéltem arról, hogy nekem a legnagyobb felfedezés a fél-egész skálát illetően volt.
Érdekes dolgot lehet találni benne aki keres.
Mivel ott van szimmetria, ezért a megfejtés nem is olyan bonyolult, de teljesen magamtól jöttem rá, és ez olyan jó! Annyit elárulok hogy az alaphangot nem kell használni, az összes többit pedig igen, és nem skáláról van szó!!!
ha pl. f re nyomsz egy E lá pentatont akkor az olyan Lid es cucc
pl.Steve Vai és a régi Shakti lemezeken és még nagyon sok zenében használják a pentaton megfejtéseket..királyság
a dór középről szimetrikus vannak akik így tanítanak szolmizációt mert középről azonosak a hangtávolságok.
és azt vágjátok hogy minden modális 3 pentatonból áll és a skálán kívüli hangok is egy pentatont adnak ki? jó ám az a téma is..
én vizuális típus vagyok, nekem könnyebb úgy megérteni, ha látom. talán hátha segít valaki másnak is, ezt a sok félhang-egészhang dolgot inkább lerajzoltam. a lényeg ugyanaz
direkt eltolva, így látszik, hogy ugyanazok a hangközök, csak máshonnan indul. (░ = egész hangköz, █ = fél hangköz)
░ ░ █ ░ ░ ░ █ (ión)
░ █ ░ ░ ░ █ ░ (dór)
█ ░ ░ ░ █ ░ ░ (fríg)
░ ░ ░ █ ░ ░ █ (líd)
░ ░ █ ░ ░ █ ░ (mixolíd)
░ █ ░ ░ █ ░ ░ (aeol)
█ ░ ░ █ ░ ░ ░ (lokriszi)
ez végülis ugyanaz, mint amit leírtál, csak "más nyelven".
egész véletlenül pont úgy néz ki, mint a zongora billentyűi, heuréka :)
Kösz a segítséget.
Jó ez a hangulat-megközelítős-dolog. Így már sokkal jobban megmarad az emberben.
Kipróbáltam a mixolyd dolgot amit javasoltál.
Nekem nem ment. Valahogy nem tudtam a Himalája fennsíkjainak a drogos jakokkal, hangulatát elővarázsolni.
2 dologra jöttem rá, miért nem.
a-nem tudok igazán úgy pengetni, ahogy kellene
b-az effekt amit használtál, sokkal többet nyom a latba, mint a mixolyd maga
Sziasztok!
Most értem haza, és ennyi kérdésre reggelig írhatnám a válaszokat...
Hála a hozzáértőknek, ezt már megtették helyettem.
Az a gond ezekkel a modális skála, és akkord kapcsolatokkal, hogy nem csak egy megoldás létezik!
Illetve ha a dúr skálát vesszük alapul akkor igen, de van még két remek moll skálánk is , a természetes mollon kívül, amire ugyanugy akkordok és modális skálák épülnek...
De visszatérve a dúrhoz.
Valaki azt írta, hogy ha a G dúr hangjait, játssza bármelyik hangról elkezdve, akkor az mégis csak G dúr nem?
NEM!!!
A hét modális skála mind más, és más...
Valahol jóval lejjebb már írtam hogy egy oktáv 12 hangból áll, és ebből kell kiindulni!
A mi skálánk, adott esetben a G dúr, ebből a 12 hangból, csak hét+1 hangot használunk fel ( a +1 a G-nek az oktávja. )
Szerkezetileg kell megvizsgálni minden modális skálát, és akkor talán könnyebb megérteni a lényeget.
A 12 hang ( kromatikus ) azaz egyforma távolságra van mindegyik az őt megelőzőtől.
Egy sima dúr skálában is, mint minden más skálában hangközök vannak szigorú szabályok szerint.
Nézzük az elsőt, magát a dúrt, aztán a többi modális skálát úgy hogy a hangokat számokkal helyettesítjük...
Ehhez tudnunk kell hogy melyik szám melyik hangot jelenti...
Itt a megoldás: /1: alaphang./ b2: az alaphangot követő hang, attól kis szekund távolságra. / 2: az alaphangtól nagy szekund távolságra, vagyis van köztük egy fél hang. / b3: az alaphangtól kis terc távolságra, van köztük két fél hang. / 3: az alaphangtól nagy terc távolságra van köztük három fél hang. / 4: az alaphangtól tiszta kvart távolságra, van köztük négy fél hang. / b5: az alaphangtól szűkített kvint távolságra, van köztük öt fél hang. / 5: az alaphangtól tiszta kvint távolságra, van köztük hat fél hang. / b6: az alaphangtól, bővített kvint távolságra, van köztük hét fél hang. / 6: az alaphangtól szext távolságra, van köztük nyolc fél hang. / b7: az alaphangtól kis szeptim távolságra, van köztük kilenc fél hang. / 7: az alaphangtól nagy szeptim távolságra, van köztük tíz fél hang. / A hiányzó kettő az alaphang, és az oktávja.
Így van nekünk most 12 hangunk egy oktávon belül, amit számokkal behelyettesítettünk, és kezdődhet a képlet! Maga a hang, vagy hangnem most nem számít, a hangközökön, távolságokon van a hangsúly!
IONIAN: 1-2-3-4-5-6-7. DORIAN: 1-2-b3-4-5-6-b7. PHRYGIAN: 1-b2-b3-4-5-b6-b7. LYDIAN: 1-2-3-b5-5-6-7. MIXOLYDIAN: 1-2-3-4-5-6-b7. AEOLIAN: 1-2-b3-4-5-b6-b7. LOCRIAN: 1-b2-b3-4-b5-b6-b7.
Ha ezeket szépen, egy papírra leírjuk egymás alá, ( mint ahogy itt sajnos nem lehet... ) akkor látni fogjuk, hogy hét teljesen más szerkezetű skálát kaptunk, és nincs két egyforma közöttük!
Ha most az egyes számot G hangnak tekintjük, akkor valóban csak, és kizárólag a G dúr skála hangjait használjuk, mégis hét teljesen eltérő hangtávolságokkal rendelkező modális skálát kaptunk.
Tegnap be lett linkelve egy elég jó hanganyag!
Érdemes meghallgatni a szólókat, és mindegyik módozathoz van backing track is. Akit érdekel a téma az mentse le magának. ( valahol az első oldalon van )
Csak hat kereszt, mivel a mixolíd mindig egy kereszttel kevesebb, mint ugyanaz a dúr. (C#-dúr 7 kereszt, C#-mixolíd 6 kereszt.) Mégpedig azért, mert a mixolíd a dúr hasonmása, csak a 7. foka le van szállítva, és ezért eltűnik egy kereszt.
Majdnem teljesen tökéletes! Ha még elmondod, hogy az "F" elnevezés miért nem jó ide, és mi kell helyette, akkor meg is nyerted, alig pár perccel a versenykiírás után.
A videóban amit belinkeltél, 1:00-nál épp dúr arpeggiók mennek, azaz hármashangzatok, több oktávban. Az arpeggio-knak étezik kéthúrostól hathúrosig mindenféle típusa (sőt héthúros is van). Nekem csak 1-2 arpeggio-videóm van (pl. ez: http://www.youtube.com/watch?v=-tgfjXXWTn0), de a youtube-on keress rá "arpeggio lesson" címen, lesz rengeteg.
1.) Így első próbára C# mixolíd
2.) Ha az, akkor C#, F (nagy terc), H (kis szeptim)
3.) F#-dúr, és a hangnemünkkel semmi sem történik, ha beledöglünk se:)
hali!
úgy látom itt megy az élet!
lenne egy kérdésem. melyik az a skála, van-e róla videód, amit hogyha játszanak egy-egy szólóban, akkor úgy hat, mintha a gitáros 2-3 hanggal, egy fekvésben kijátszotta volna a nyakat. bocsi, de tényleg csak így tudom elmagyarázni:P
Itt is van, csak a vért letörölgettem. Az első modális áldozat.
Ezt a forradalmi riffet anno modális szemléltetés céljából készítettem. A kérdések:
- mi a konkrét hangnem (mi a modális jelleg és alaphang)?
- mi a három legfontosabb hang a skálában?
- mi az adott hangnem párhuzamos dúr hangneme, és mi történik az eredeti hangnemünkkel, ha erre a riffre ezt a párhuzamos dúr skálát rájátsszuk, a párhuzamos dúr skála alaphangjától indulva?
Az első helyes megfejtő digitális ajándékcsomagot kap mailben.
Váltsunk fokozatot - én a gyakorlat híve vagyok. Még köteteket írhatunk a móduszokról, de inkább nézzünk meg pár példányt élőben. Épp elfogtam egy kis mocskot, görög néven próbált meg az A-húr mögött elbújni. Mindjárt töltöm is fel, és megírom, hogy mit kell megvizsgálni rajta. Aztán rituálisan feláldozzuk.
Szóval új sebességi fokozat jön. Fasten the seatbelts.
Egyetértek. Jó dolog hogy ezek a modális kérdések felmerülnek itt, a topik első napjaiban. Kell a modális tisztázás ahhoz, hogy utána jöhessen a sárkány-metál szólóalkotás.