Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Terc, hetes. Mixolídban a hetes jelenti a különbséget egy sima dúrhoz képest (hasonlítsd össze egy D-dúrral a D-mixolídet; ezt leírta Tamás is), szóval az adja a mixolíd savát-borsát: kvázi az egy dúr skála, viszont "moll" (kis) szeptimmel.
(A harmonikus moll meg egy tiszta moll, de nagy szeptimmel.)
Tök jó, hogy ilyen sokan leírtátok az idei gitáros terveket/célokat. Köszönöm a sok hozzászólást! Úgy látom, hogy a legtöbb említést a modális skálák rendbetétele, az improvizálás fejlesztése és a számok írása kapta, úgyhogy most elsőként ezeket részletezzük majd.
A modális világról máris jön pár gondolat, eggyel feljebb.
Én a modális skálákat szolmizálva tanultam meg - bár én a szólókat is mindig így játszom a fejemben...
A skálák alaphangjáról indul a sor, pl. G esetében
G-ión: d r m f sz l t d (G a dó)
G-dór: r m f sz l t d r (G a ré)
G-fríg: m f sz l t d r m (G a mi)
stb...
így baromi egyszerű lejátszani... Igaz benne van, hogy az ABC-s hangoknak utána kell számolni, ha az a kérdés..
Kérdezni is lehet? Én egy másképpen elmondott leírat szerint fejtegetem ezeket a dolgokat (hangsúlyozom nagyon gyerekcipőben vagyok ezzel). Mondod, hogy D-mixolid. Ez nekem a fejemben és egy papír-ceruza segítségével a következőket jelenti. Mixolid az 5. mód, D-mixolid, a G dúr-é. Le szoktam firkálni a G dúr skálát is (G, A, B, C, D, E, F#). A harmóniához tehát a G dúr harmonizációjával választhatok akkordokat. Ha jól hallom a legvégén ebből a G, C, G (utóbbi egy oktávval feljebb, mint az első). A hangsúly meg a D-n van a mód miatt, ekörül kell mocorogjon a dallam. A F# és a C hang miért? Erre már nem tudom, vagy nem evidens nekem a válasz. Meg eddig jutottam kb. nagyjából ilyen szinten vagyok most elméletből. Mi az ami még következik ezekből (csak fogalmam sincs róla)? :). Köszi.
Azoknak, akiket "elijesztenek" a modális skálák:
Egyáltalán nem nagy cucc megtanulni őket, ha van egy jól összeszedett egységes tananyag hozzá. Én sokáig azért nem tanultam meg, mert sose láttam olyan oktató anyagot, amiben az összes ujjrendet egy egységes rendszerben elmondanák. Mert a gyakorlati része nem áll másból, mint 5 ujjrendből (+2, de azok nem teljesen külön ujjrendek, mert az 5 "alap" közül 2 lefedi őket), ezeket max. 2-3 nap alatt meg lehet jól tanulni, és elméletileg le is van fedve a teljes nyak. Ami nehezebb, az ezeknek a jó használata, hogy biztonságosan tudjon az ember mozogni egyikből a másikba, és egybe lássa az egészet, ez már csak gyakorlás. Egyébként Krisztián topcijában (valahol az elején) bent van az 5+2 ujjrend, én is onnan tanultam meg.
Az economy-t mutatja aminek az a lényege ,hogy mindig abba az "irányba" kezded amerre mész. pl. le-fel-le a következő húrnál a húrváltásnál le-fel-le stb. az a jó hogy ugyanabból a mozdulatból pengeted a következő húrt ellentétben a váltott pengetésnél.Nem könnyű megszokni ,főleg (mint nálam) ha a váltott pengetésre vagy beállva,de nagyon jól szól ha már megy:)))
ha valaki, hát te megérdemled az ingyenreklámot. nem is offolok, bár írtak itt páran megtévesztő/téves dolgokat kijelentő módban, de ez a te topic-od, vágj rendet a fejekben!
Nekem anno úgy magyarázta a tanárom, hogy adott egy C-dúr:
C D E F G A H
...és ha ugyanezt a hangsort különböző hangokról indítod, akkor meg is kapod a modális skálákat.
1. fok: C-dúr (CDEFGAH)
2. fok: D-dór (DEFGAHC)
3. fok: E-fríg (E-ről indítva ugyanezek a hangok)
4. fok: F-líd
5. fok: G-mixolíd
6. fok: A-moll
7. fok: H-lokriszi
Írtad, hogy elijesztenek ezek a 'mixolíd', meg 'líd' elnevezések. A nevek valóban ijesztők, de ezek a görögök nem tudtak jobbat kitalálni. Bár azért jó dolgot is feltaláltak (ouzo).
Mutatok két példát a mixolídre, és akkor nem lesz már íjesztő. Mind a két esetben az történik, hogy a D húrt üresen pengeted, a G húron az 5. és 7. bundok szerepelnek (C és D, és lefelé mehet még a 4. bund is), a H húron pedig a 7. és 8. bundok (F# és G, és felfelé még mehet a 10. bund is).
Kísérletezz ezekkel a helyszínekkel, miközben az üres D-húrt folyamatosan pengeted hozzá.
Az első példa a mixolíd egzotikusabb arca. Olyan hangulatot lehet vele kelteni, mint amikor a Himalája fennsíkról mutatnak műsort a Discoveryn, ahol az egész tájat csak 3 száraz kóró és két szétcsúszott, legelő jak alkotja:
És mind a kettő D-mixolíd volt. Ehhez csak azt kellett, hogy a D-dúr skálát használtam, de a 7. fokát leszállítottam fél hanggal. Így készül a D-mixolíd.
(D E F# G A H C). És ebből a hét hangból a D, a F# és a C a három legfontosabb, úgyhogy ezeket kell sokat szerepeltetni.
Én gitározásügyileg nem nagyon tudok hozzátenni, de van egy rakás írott anyagom amiket összegyűjtöttem. Sokhoz hanganyag is van. Ha van rá igény a listát (minden mappa méretével együtt) felteszem valahova. Arra nincs lehetőségem, hogy az egészet feltegyem valahova FTP-re. Egy-egy kisebb méretűt el tudok mailezni. Ha valakinek van lehetősége hostolni ezeket egyben (mindenki örömére, és hasznára), az segíthetne. Jó 8 GB az összes.
Romeo simán sweep penget, ha kell.
pl. smoke and mirror. ha ez nem űbertechnikás akkor mi az...
szerintem mindkét pengetést kell tudni és a kívánalomnak megfelelően használni.
vannak figurák, amik nagyon nyögvenyelősen vagy szinte lehetetlen módon játszhatóak a nem megfelelő pengetésssel.
szerintem a többség rosszabb esetben csak le ))) majd váltott és utána sweep (avagy economy) pengetési rendet tanul meg, ebben a sorrendben.
a beidegződéseket nagyon nehéz levetkőzni, jobb, ha egyből jót tanul az ember. a régi motorosoknál, akik infok nélkül autodidakta módon kezdték (mint magam is), beragadtak hüleségek és ha nem figyelek hopp ki is ugranak. szóval, aki most kezdi annak már ez a gödör nem annyira fenyegető, mert annyi jó tananyag van....
ahogy látom ez a topik jó hely lészen és nem.....(és nem kezdek bele semmi trollozásba)
szerintem sokkal jobb reklám egy gitártanárnak egy szakmai olümposztopik, mintha bármennyi "referencia" akármit linkel a "gitártanár kerestetik" nevezetű turkálóba
Skálákat, illetve skálák alatti húrváltást valóban nem nagyon penget oda-vissza, viszont vannak lickek, ahol nem tudja ezt megkerülni (lásd pl. Monster licks and speed picking, 13. példa).
Gilbertnek meg Vinnie Moore-nak vannak kegyetlen jól működő gyakorlatai. Pl. az "outside picking"-re Gilbert kitalált egy egyszerű gyakorolni valót, negyed óra alatt az agyban készség szintre lehet fejleszteni, utána a kéz már nagyjából követi az agyat, csak gyakorlás kérdése. Ha érdekel ilyesmi, a kottás topikba este pakolok fel néhányat.
Gambale-t én még nem láttam oda-vissza pengetni, ő mindent sweep-el old meg, eleve úgy használja (alakította át magának) a skála ujjrendeket, hogy azok mindig páratlan számra jöjjenek ki, mert akkor végig működik az irányba pengetés. Pl. a pentatonnál, ahol 2 hang esne egy húrra alapesetben, ő átalakította egy-három kiosztásra. Romeo meg oda-vissza penget leginkább, neki inkább a string skippinges tapping arpeggio-it érdemes tanulmányozni, én azt "loptam" le tőle
sajnos keményebb zenét játszanék, ráadásul nagyon küzdök a pregnáns, érthető szólózás elsajátításáért.
igen ,itt jön az hogy évtizedekig se tanár, se videó, se internet. a három hang/figura dolgok a legnehezebb, a gyors skálázás is nehéz így.
de az istennek se megy ez a váltott pengetés, csak tetű lassan.
próbálom magam azzal nyugtatni, hogy gambale-nek meg romeo-nak megy, akkor nekem is kell, hogy menjen.
Bár én basszusgitáros vagyok, de a zeneelmélet jól fog jönni, de csak mértékkel meg az alapoktól. :D Ami nagyon érdekel az a dalírás.
Idei tervek:
- beindítani a zenekart (jó kis heavy metal)
- több nincs. Végre álljon össze egy stabil formáció, fejezzük be a dalokat és írjunk újakat. Életem első fellépésén túlesni és a demo elkészítése. A gyakorlás stb nem terv, alap.
2011-01-04 08:59 |
#96
Nem biztos hogy baj ez, a pengetéstechnika megválasztása abból a szempontból lehet fontos, hogy milyen stílust akarsz (jól) játszani.
Ha kemény rockot, metált, akkor oda elengedhetetlen a váltott, ha viszont jazz-fusion muzsikákat, akkor oda meg simán jó csak a sweep. Ez utóbbi jóval folyékonyabb hangzást produkál, míg az előbbi meg sokkal pregnánsabb.
Eleve a különböző stílusokban használatos frazeálás miatt jobban használható egyik v, másik ( pl. rockban sok a 3 hang/húros figura, ami sweep-el elég viccesen tud szólni, míg jazzben meg sokszor egy húron csak egy hang van játszva, és már egy másikon a következő, ezért tök logikus lépés az irányba pengetés, de nyilván az a legtutibb, ha mindkettőt tudja az ember - főleg, ha több stílusban is akar mozogni.
A legfontosabb azonban az, hogy legalább egyet tudjál baromi jól, annak nincs értelme, hogy mindkettő megy valamennyire, de egyik se igazán.
Nekem az economy volt a természetes, amiben anno a Gambale-féle videó meg is erősített. Aztán nem gitároztam tizeniksz évig, és mikor tavaly újra elkezdtem néha tudatosabban pengetni, nem tudtam eldönteni, mit is kellene csinálni. Ennek megfelelően nem is tudok pengetni.
huh, én is próbáltam átállni a váltottra, nagyon nem megy.
anno sok évig az economy (most tudtam meg a nevét ) volt logikus, most már nem is megy másképp. lusta is vagyok rá, hogy rászánjak xy hónapot, évet a váltott (alternate?) pengetésre.
Hát eléggé keservesen ment, kb fél év alatt. Ma már a váltott pengetésre áll a kezem, de még nem megy tökéletesen, viszont az economy meg már nem megy... Úgyhogy legtöbbször-ha gyors futamok vannak-leginkább legato-kat v. arpeggio-kat használok (már ami megy belőle persze).
" alapvetően abban szeretnék segíteni, hogy mindenki új módszereket, új utakat találjon magának a gitározásban "
Kívánom, hogy célod a topikkal teljesüljön!
Valószínű, hogy nem fogok aktívan írni itt (sem), de biztosan követni fogom a történéseket.
Én is bevállalok valami zenei dolgot, egy év múlva jó lesz visszanézni, hogy mi sikerült belőle. Tervezem, hogy megtanulom a modális skálákat, idővel majd úgy szeretném használni őket, mint a gyerekek a legót. Bízom benne, hogy itt sok segítségem lesz majd.
Kezdőnek tudsz ajánlani valami technikát, gyakorlatot, amivel cseppenként adagolhatja magának a zeneelméletet ?
Mert az ilyen lydian meg mixolydianok kicsit elijesztenek.
Már a nevükkel is.
Ha már szóba került Scott Henderson, akkor beszéljünk kicsit a ritmikai motívumokról. Scott is emlegeti, hogy a ritmus a legfontosabb zenei elem, még a konkrét hangoknál is fontosabb. És ez tök így van.
A ritmikai motívumokkal kapcsolatban csomó példát készítettem már. Itt jön az egyik. A backing track a lehető legegyszerűbb (az Every Breath You Take akkordmenetére hasonlít).
Az improvizálásnál itt arra az egy dologra figyeltem, hogy a ritmusokkal játsszak. Tehát ha szembejött bármilyen ritmus, akkor azonnal megragadtam, és megismételtem. De csak a ritmus ismétlődik, a konkrét dallam többnyire máshova került a ritmus megismétlése során. És egy vagy kettő esetleg három ismétlés után jöhet a következő ritmus-elem.
Ebben a kb. 100 másodpercben tonnányi ilyen megismételt ritmus-elem lesz. Érdemes úgy hallgatni a szólót, hogy elsősorban ezeket keresitek benne. Pl. az első elem 0:03 és 0:06 között van, és rögtön ismétlődik 0:07-0:10 között. Vannak egész rövid elemek is (pl.csak két hangból állók), az első ilyen rövid elem 0:14-0:17 között jelenik meg 4 példányban.
Ezek a ritmus-elemek, amellett, hogy összetartják a szólót, nagyon jók a gördülékeny fekvésváltásra is. Pl. 0:48-0:53 között ez történik, a 4 hangból álló lassabb elem 2x jön elő, a vándorló arpeggio pedig 4x, és a végén a nyújtással a szóló egy egész más helyre került (és egyben új lendületet és energiát kapott ahhoz, hogy utána a magas fekvésben folytatódjon).
A kérdésnél maradva, részemről a következők a tervek:
- gyakorolni minél többet, rég játszott nótákat leporolni
- megtanulni rendesen keverni és maszterelni
- nyomni mindkét zenekart, koncertezni, dalokat írni
- gyarapítani a YT videóimat - a gépemen lévő kb 200 témából befejezni mondjuk 3-4-et végre
És köszi a részletes cél-leírást is. Az improvizálással & a szólók kerekségével/egységességével kapcsolatban majd írok itt számos példát és ötletet. És valóban így van ahogy írod, ez is fejleszthető.
sztm az improvizálást gyakorolni kell, csak úgy fejlődik. (tudom, nagy megfejtő vagyok). el kell kezdeni és egyre jobb lesz. meg kell tanulni pár licket kis zeneelmélet, de a lényeg a biztonságérzeten van, hogy átlátod a gitárt, hogy nem egy nagy útvesztő a fogólap. backingre ajánlom a youtube-ot. ITT egy jó csatorna.
A domináns líd és a havi két rocker csaj jól hangzik! Majd visszanézek tippekért... Esetleg valami jó-féle backing trackeket is szívesen látnék amik segítik a különböző skálák használatát.
Nem elvéve a topikgazda kenyerét: nézd meg Scott Henderson egyik oktatóvideóját, azt, amiben a dallamokról mesél hosszasan. (Nincs kéznél, de ha jól emlékszem, Melodic Phrasing a címe.) Mikor először láttam, többet tudtam meg a dallamvezetésről 10 perc alatt, mint előtte 20 év alatt. Nem tudom, Miki (vagy más) mennyire alkalmazza azt a magyarázatot az oktatásban, nekem messze érthetőbb volt, mint bármi más ebben a témában.
Nagyjából mindhárom dolog játszik! Igazából az a szitu, hogy én már évtizedek óta zenélek amatőr szinten, de valahogy a közeg is olyan volt, meg talán az én lustaságom is közre játszott, hogy lazán elvoltam azzal amit innen-onnan sikerült felszednem. Most saját bandám van, dalokat írok és most talán a banda is stabilabb mint eddig bármikor, ezáltal feltámadt bennem az igény, hogy összeszedettebben csináljam amit csinálok. Persze az ember minél többet megismer, annál jobban látja, hogy még mi mindent nem tud, én legalábbis most ezt érzékelem!
Pótolni való van bőven mert autodidakta módon kezdtem gitározni még akkor, amikor még nem volt internet, guitar pro, meg youtube, stb.. szóval sok minden kimaradt!
Szia, grat. a topichoz! Valamikor régebben már belefutottam az oldaladba, hallgattam a zenéidet. Szép munka, így tovább!
Kérdésedre válaszolva: Az én célom most gitárügyileg a magabiztosabb, dögösebb, "koherensebb" improvizáció, ill. szeretném azt elérni, hogy könnyebben jöjjenek belőlem a jó zenei ötletek. Jelenleg úgy érzem, hogy a technikai- és elméleti tudásomhoz képest le vagyok egy kicsit maradva "zenében". Ez mondjuk olyan dolog, hogy vannak emberek, akikből alapból jobban "ömlik a zene". Nálam ez nem mindig van így, de hiszem, hogy ez is fejleszthető. Legutóbb a Birta Miki-féle gitárverseny ébresztett rá erre. Kidolgoztam nagyjából egy szólót a backingre, technikailag (szerintem) korrektül fel is vettem, majd azt a kritikát kaptam Mikitől, hogy az ötletek jók, de nincs meg benne az, amitől egy szép egységet alkotna a szóló. Most ebben szeretnék fejlődni.
Már várom is a többiek felvételeit, remélem videósak lesznek. Használjatok olyan HD kamerát, mint a Lukács Peta (Peta topic), és akkor lehet lefigyelni a gyors figcsiket is!
Én is a váltott pengetés híve vagyok a "váltott vs. economy" kérdésben.
Ha viszont már 13-14 éve az economyt használod, akkor érdemes emellett maradnod. Ennyi idő alatt már annyira beivódtak és rutinná váltak a mozdulatok, hogy az átállás már elég macerás lenne. Frank Gambale a legjobb példa rá, hogy mi minden érhető el economy pickinggel.
Nekem a rövid távú cél egyelőre az, hogy az Ibimbe rendes szedőket vegyek, hogy képességeihez méltón szólalhasson meg, illetve hogy én is felfejlődjek a hozzá méltó szintre
Üdv Tomi! Gratulálok a saját topichoz, és a boldog új év mellett had kívánjam azt neked, hogy legyen ez egy jó hely, jó arcokkal, a trollok meg maradjanak a saját topicjaikban (bár ezt kötve hiszem, hogy így lesz)!
Hogy a kérdésre válaszoljak, szeretnék végre tisztességesen megtanulni gitározni! De komolyan!
Én sok szólót fogok idén begyakorolni, hogy rögzüljenek az ötletek, meg ritmikailag fejlődjek. Oszt lehet föl is veszem őket videóra.
Esetleg venni végre egy telét.
Hát igen, sokszor az először legegyszerűbb technikai elemek biztos megvalósítása a legnehezebb. Pl. a váltott pengetés ugye :)
Én kb 13-14 évig az "economy pickinget" használtam, mert nem jártam tanárhoz soha és egyszerűen ez a fajta pengetés logikusabbnak tűnt. Viszont nem minden szólaltatható meg vele, a váltott pengetés egyszerűen máshogy szól.
Nekem is hasonlók. Két kéz szinkronja. Ami megy egyik nap - viszonylag egyszerűbb, könnyebb dolgok - az menjen másik nap is, és ez ne váltakozzon két-három naponta. A már megtanult dologhoz közel hasonló, némileg különböző pengetnivalót ne kelljen ugyanúgy, ugyanolyan hosszan "begyakorolni", hanem tudjam az ujjaimat oda rakni ahova én akarom, azaz egy kisebb változtatás menjen szimplán tudatosan.