Most éppen egy sztereo keyboard kombóba rendeltem két darab 10 colost az egyik hangszerboltos ismerősömtől.
Nem tudom mit kevert el, de a kartonra LK663 felirat került, pedig a katalógusok szerint olyan csak 12 colosban létezik.
A lényeg hogy ugyan lemezkosaras, de nagyon vastag lemezből, és akkora mágnes került rá mint egy kisebb malomkerék.
Nagyon érzékeny (szerintem a 91 dB/mW-ot bőven túlteljesíti).
Most puhítom, mert még gyári kemény, de alakul. Egy Eminemce APT150 és egy 18dB-s váltó került mellé, már így is jó a hangképe.
Ha mondjuk összevetem egy Eminence Beta10-el, az ára kb. harmada, és annyival nem rosszabb.
Ami rajzot Gazz linkelt, annak messze sok a 2x50V.
De ha nem vagytok járatosak az elektronikában , kár vesződni az építéssel.
Ebay-on 5-7ezerért kész áramköröket lehet kapni ezzel a TDA-val.
Itt egy hidalt, mint a rajzon, nekem 2x19V váltóval etetve szól mint állat. Bekapcs. késleltetés, hangfalvédelem beépítve.
2x150W kész áramkör Nem mondom hogy PA cuccnak elég, de kezdetben próbákra bőven jó.
Ugyanúgy gitár végfoknak is vannak ott óccsó kész modulok.
Hangszórónak meg a legjobb ár/teljesítmény most a Snowsea kínai LK széria, meglepően jók is akadnak köztük. A Voicekraftokat is ilyenekkel szerelik. Itthon jó áron beszerezhetőek, nézzetek utána!
na hát ilyesmire lettem volna kíváncsi :D Gitár fejben kicsit tájékozottabb vagyok de ének cuccnál nuku. Annó Castone-al hangosítottam azért gondoltam erre. Amit linkeltél képet az hány voltos tápról hajtandó? szerk közben látom +- 50 Volt. Am ezekhez Toroid trafókat hol a csudában lehet kapni? nézegettem használt piacon de alig találtam 60 meg 60 voltos trafót.
A TDA7296-ot, ami a Gazz által említett IC kisebb tesója, használják pl. a Kustom Contender kombóban is. Nekem van (bár már ritkán használom), szerintem jó.
Először is tanácsot adnék.
Az alkatrészek két dologtól szeretnek tönkremenni, a túlmelegedéstől és a túlfeszültségtől.
Az én vesszőparipám az, hogy minél alacsonyabb feszültség, annál stabilabb a cucc. A melegedés is kisebb, mert a nyugalmi áram és a feszely szorzata vagyis a teljesítmény kisebb.
Namost a feszültség alacsonyan tartására a hídkapcsolás a legjobb módszer. Én a helyedben a TDA 7294-el próbálkoznék. Kiforrott technológia, Mosfet, stabil, egyszerű megépíteni.
Mindenképpen szükség lesz egy hangfalvédő áramkörre, ez ilyen célra készült erősítőknél elengedhetetlen.
Az erősítő természetesen legyen legalább két csatornás. Puffernek használj minimum 10000 mikrós kondit a tápban, az éneknek kell a dinamika.
sziasztok! Segítségre lenne szükségem. Egy zenekarban gitározok és eddig kölcsön cuccokon kellett játszanunk (sajnos, nem sajnos). Eldöntöttük hogy minden cumó megy vissza a tulajhoz és saját felszerelést építünk/veszünk (ha engedi a pénztárca) hogy kisebb kocsmákba, koncertképes cuccot vigyünk el. Gitár fejet csinálunk a másik gitárosnak, az nem probléma. Ami nekem kellene: egy olyan kapcsolási rajzot tudtok e adni ami áttekinthető és egy éneket ki tudunk vele hangosítani. Én amit találtam a neten az a Castone CPA500-as széria. Na már most. Kicsit kusza a rajz ezért írok ide, hátha ti tudtok segíteni, esetleg jobbat ajánlotok ennél. Kézzel rajzolt az egész azért kusza, kicsit "igénytelen" :) Szerintem egy 2x250W-os erősítő bőven elég lenne erre a célra. Vadi új sajna nem jöhet szóba elég csóró a keret, talán használt olcsó pénzért (általában nincs semmi jó kis pénzért :D). Építeni azt tudunk (toroid-ot veszünk a többi meglehet itthon). A lényeg az hogy szerintetek milyet kéne építeni és ha van esetleg akkor kapcsolási rajzot mellékeljen valaki mert azt megköszönném nagyon. Azért ide írtam mert többségében tranyósok ezek az erősítők, de amúgy is tranyósat építenénk.
Egyrészt nem ezekkel az R-C értékekkel van, hanem próbálgatós alapon, másrészt mind a két OPA fokozatnál a VCS-ben amúgy is levágom a magasakat, biztosamibiztos-alapon.
Én inkább a tone-stack jellegű szabályzókat nem csípem.
Semmi extra.
A végfok két TDA2040-es hidalva (nem a a nagyobb teljesítmény, hanem az aszimmetrikus táp miatt). Kb. ilyesmi Tehát nem kapcs. üzem, sima AB osztály, melegszik is a ház rendesen.
Az előerősítő két FET meg egy 4588, kapcs. rajzot nem csináltam, de NYÁK-rajzokat adok, ha kell.
- egyszerű földelt drain-es FET bemeneti fokozat
- invertáló OPA, egyrészt a visszacsatolásban állítható erősítéssel, másrészt kapcsolóval beiktatható vcs. diódákkal, ill. ugyanez a kapcsoló gaint is kapcsol a bemeneti RC-tag változtatásával
- a második ME ilyesféle hangszínszabályzó
A végén egy kapcsolható gain-es földelt source-ős FET a boost funkcióhoz.
Ami a tápot illeti: laptop.
Bocsi.Nem vagyok tranzisztor ellenes csak ide is kell hogy írjon valaki.AET 453 végfokát alakítottam át.Tranzisztor cserék, új tápegység a saját trafójával. 120watt simán lejött 4 ohmon.Multi efektem van és álltalában végfokot szoktam hozzá bütykölni.
Nem igazán szoktak azok tönkremenni, ha tisztességesen meg vannak csinálva.
A tranyónak három igazi ellensége van, a túlfeszültség, a rövidzár, meg a melegedés. Mindegyik ellen lehet jól védekezni, kidolgozott módszerek vannak.
Ha valaki ezeket kihagyja, az nem a tranyó hibája.
Csak úgy tudod megállapítani hogy rámérsz.A nagyobb ohmosra megy az árnyékolt vezeték.Néd meg a burkolattal nincs-e kontakt.Oda megy az árnyékolás. Ha nincs akkor mindegy.
Pár hónapja volt nálam egy Valvestate 8080 kombó.
Annak is kontakt baja volt,néha elhalkult,néha elhallgatott.
Először egy megtört hangszóró vezetéket cseréltem benne,mert ilyen szorítós sasszi átvezetővel volt a vezeték rögzítve,és full megtörte a vezetéket.
Kicseréltem,tulaj elvitte,fasza minden.
Aztán rá pár hétre a tulaj felhív,hogy megint jelentkezett az elhalkulás/elhallgatás,de aztán a végén már meg sem szólalt,és a mains led sem világít.
Na mint utóbb kiderült,hangszórót próbálgattak,le-fel húzkodták a hangszórón a sarut,aztán akkor hallgatott el végképp. Valószínüleg összeért a két pólus,és kinyírta a végtranyókat.
Rendeltem bele új végtranyókat,kicseréltem,szólt faszán! De az elhalkulás/elhallgatás még mindig jelentkezett.
Újra szétkaptam,kikaptam belőle az egész nyákot,aztán nagyítóval végigmentem rajta. Meg is találtam egy elég bizonytalan forrasztást,kissé fellazult a rezgéstől a forrpont a loop csatlakozónál,valószínüleg ott nem ment át a jel a végfokra rendesen.Újraforrasztottam,próba,aztán örülés,mert végül jó lett.
Ha az aljzatokkal, potikkal van rögzítve a burkolathoz, akkor kb esélytelen kiküszöbölni a rezgést.
Kivéve ha a poti, ajzat lengő vezetéses és nem a panelra van forrasztva.
PA hangfal hangváltójában láttam már olyat, hogy a nehéz, és a súlyához képes vékony kivezetéssel rendelkező alkatrész (pl nagy teljesítményű ellenállás teste, ömledékragasztóval volt rezgéscsillapítva.
Ennek ellenére eltört a lába :D
Mikor kicseréltem az ellenállást, taknyoltam én is rá, ennél azért jobban.
Itt maga az ellenállás testének rezgése törte el a saját kivezetését.
hajlékony vezetékkel tuti.
Durva egyébként, hogy a hangszóró mennyire szétbassza a forrasztásokat.
Mondjuk azért az a gyakoribb hogy normálisan rögzítenek mindent, de a marshall és a peavey is belefutott már ebbe a folyton tönkremenő nyákba.
Megoldás lehet még a rögzítés átalakítása is, hogy minél kevésbe tudjon a nyák berezegni.
Köszi.
Azt a részt még nem tudtam szétszedni.
A vezeték viszont elég merevnek tűnik már, az dugó is lötyögős...
Azzal még teszek egy próbát, ártani nem árt.
Végső megoldásként átforrasztok mindent, és fej lesz belőle
Gondoltam rá hogy javaslom a basszernak, hogy csináljunk belőle fejet :)
Ha felválik a nyákról a réz film, érdemesebb inkább átkötni dróttal?
Egyik poti már nem egyszer volt forrasztva.
Félek ha rázkódik, akkor a felvélt részen (hiába van még kontakt, el tud "törni" a ki vezetőréteg.
A Bementi jack-ek már meg vannak kókányolva az előző tulaj által.
Szénnéforrasztotta a nyákot, és ott már vannak vezetékes átkötések.
Ráadásul nem is belevaló cuccokat tett bele, hanem stereo aljzatokat.
Érdemes pedig kooperálni a hazai forgalmazóval. 2,5 k-ért küldték a gyári potisort (6db) pkg-el együtt.
Az baráti, és nem kell kókányolni...
Mondjuk először elbaszták mert rossz értékűt küldtek, de aztán ingyér szó nélkül cserélték, és küldték a jókat.
Kár hogy az aljzatokat még nem onnan rendeltük.
Bár én legalább rendes Neutrik aljat tettem bele.
De lehet a gyári jobb lett volna.
Én egyszer egy évig szoptam egy marshall kombóval kontakt probléma miatt. Sajnos nem látszik kiívülről. A végén mindent átforrasztottam a jelúton, és jó lett. Általában ha berezonál a nyák a béna felfüggesztés miatt, akkor alakul ki ilyen hiba.
Egy kis segítség kellene.
Talán ez a megfelelő topik :)
H&K Basskick 505 basszuskombó.
Használat közben néha elhallgat.
Először hangszóró csatlakozó aljzatokat cseréltem.
Aztán az egyik poti az előlapon kontaktos volt, azt is kicseréltem.
Egy ideig jó volt aztán megint előjött.
Volt egy másik kontaktos poti is az előfokban, végül az egész potisort kicseréltem :)
Biztonság kedvéért a végfoktranyók forrasztásait is átforrasztottam.
Meg a végfok és az előfok közötti szalagkábelt is megnéztem, van kontakt.
Most egyelőre működik.
Ha elengedett, elöregedett egy forrasztás, az látszik vizuálisan?
Még a hangszóró vezetéket akarom kicserélni meg a jackdugót rajta.
1x5 mm2 OFC kábelem van otthon az elég hozzá?
200W-os a kombó.
Esetleg más tipp amit érdemes megnézni?
Úgy tudom, igen.
Ezt a hangszórót több mint 20 éve vettem tőle, kedvencem.
Később is dolgoztattam nála, jók voltak azok is, de ezt nem közelítették meg.
A lilában egy bolgár kávás Aubeck van, arra vigyázok, többek közt azért sem hurcolom.
A zöldben egy olcsó Celestion, a fadobozosra meg nem emlékszem, és zárt láda.
A lila az itthoni effekt-tesztelő, a zöldet a fényképezés kedvéért túrtam elő, évek óta először be is kapcsoltam: jó.
De van még legalább tucatnyi, házi-gyári vegyesen.
pl ez:
Én hát.
És van még pár.. alkalomadtán lefényképezhetem őket, csak sok lomolással jár.
Koncerten gyáriakat használok: vagy Roland Cube 60 (régi, narancs) vagy Laney VC30 212, de leginkább azt ami "van a helyen".
Én csak szerelgetek párat.....néha.
Kb 30 perce vitt el a gazdája pl. egy Valvestate kombót,végtranyó cserés volt.
Meg a cirka 20 éves 1db előfokcső is cserélve lett. :D
De ez itt off. :)
Erre gyúrok most. Mivel rezonánsan működik, ezért szinuszos az áram, ami a trafóra jut, nem négyszög. Ami azért jó, mert sokkal kisebb zavart szór. 60 kHz körüli a váltóáram frekvencia benne, úgyhogy egészen kicsi trafó is elég bele.
Nagyjából minden megvan hozzá, csak a litze huzalra várok, mert a trafót azzal kell tekercselni.
Most nézem, ez egy csöves erősítő, ergó nagyfeszültségek vannak. Én itt abba is hagynám a tanácsadást, nézz át a csöves erősítők építése topikban, valaki biztosan tud segíteni a trafó szekunderjének letekerésében.
A kérdés az, hogy a külső trafó mellett a hálózati védőföld eljut-e az erősítőig.
Én azt feltételezem, hogy igen, de nem ismerem a konkrét külső trafót. Ehhez látni kellene.
Mindenesetre szerintem is a legpraktikusabb, ha a belső trafót használod.
Add meg a típusát, megnézem, hátha van hozzá kapcsrajz, aztán ha megvan a tápfesz, akkor lehet nézni trafót hozzá, vagy még célszerűbb a szekunderből letekerni annyit, hogy jó legyen. Nem olyan bonyolult, egy multiméter kell hozzá, meg némi türelem. A letekerés az tipikusan az, amit egy amatőr is meg tud csinálni, mert nem kell hozzá szaktudás.
Ha tudtok segíteni...
Van egy MM erősítőm, benne még a gyári 110V-os amerikai trafóval. Egy külső transzformátorral használom. Nemrég egy hangosító tette szóvá, hogy ez így nem túl biztonságos megoldás, inkább tekercseltessem át a fej trafóját 220-ra, mert ha minden földelvezetés rendesen működne, akkor a gitárhúrok és a mikrofon között keletkező 110V feszültség-különbség már többször megsimogatott volna. 2 éve használom, eddig nem történt semmi hasonló.
Én azt olvastam valahol hogy az analóg módon vezérelt kapcsolóüzemű végfokok nagyon jók, de a digitálisan vezéreltek sz@rok.
Igaz, az valami hi-fi fórum volt.
És gyakorlatilag törhetetlen is volt. A két pici szóró pedig - igaz, a méret miatt csőszerűen terjedt a hang - szuper gyorsan reagált és bivaly erő volt benne. Ládával 100-as csöves fejek mellett üvöltött félgázon. Hátránya csak a stabil beállításoknak volt (+gain, chorus, echo - lehet, volt odabenn trimer, de sosem mertem szétszedni az én elektronyos tudásommal), ám ezekkel simán ki lehetett békülni. És dupla (sztereo jack) lábkapcsolóval a csatornák és az effektek is kapcsolhatók voltak. Azóta is siratom, mindig az a kurva pénz...
Gallien Krueger 250ML gitárkombóm volt. Hónaljméret, teljesen fémház, sztereó 50w, echo, chorus, kompresszor, 2 csatorna, loop, 4 potis aktív eq, ext. speaker kimenet, jack + canon vonalkimenetek. Szaftos-lucskos Marshall jellegű hang, fasza attackkal. Szerintem elég bonyolult, hogy senki se kopizza, pedig az egy bomba kis kombó. 2x12 ládával 4-5 hangerőnél nagy színpadon őrjöngött mindenki, hogy vegyem vissza, mert meglincselnek...
De nagy marha voltam, hogy már nincs meg...
Ha valakinek volna eladó emberi áron vagy mindenáron ilyet készül gyártani, szintén emberi áron, szóljon!
Tudom, egy magyar csávónak szabadalma is van róla.
De szerintem ez a technológia alkalmatlan a nagy hangerő elérésére.
Viszont Robi lentebb nem mondott hülyeséget a kapcsolóüzemű hangszóróval.
Valószínűleg igen jelentősen lehetne a súlyát csökkenteni ezzel a technológiával.
Ugye a hangszóró súlyának jelentős részét a mágnesek adják.
A kapcsolóüzemű tápok mérete azért tud sokkal kisebb lenni a szokásos tápoknál, mert a trafó nagyfrekis kapcsolófrekvencián dolgozik (60-150 kHz), és ezért drasztikusan kisebb vasmag kell bele. Ha láttál már kapcstápot szétbontva, tudhatod, hogy egy 350W-os tápban akkora trafó van, mint egy gyufásdoboz, és kb 40 menet rézderót van a primer oldalon.
Ugyanez 50 Hz-en több kiló, és dögnagy.
namost ezt valszleg meglehet csinálni hangfalnál is. kicsi mágnes is elé lesz, kicsi tekerccsel, a papírmembrán meg majd úgyis aluláteresztő szűrőként kiátlagolja a nagyfrekis meghajtójelet, ráadásul súlya alig van. Szóval ezzel szerintem lehetne kezdeni valamit.
A crate fasza tisztán is, az ampeget csak torzítottan hallottam. A félvezetőkkel nincs gáz azt tudom,csak hogy az egész hogy működik hosszútávon az később derül ki(nyák,kondik minősége,stb)
Szerintem félvezetősben nem számít, hogy Kína-e vagy sem. Ezt a technikát ők nagyon vágják.
Milyen ezeknek a tisztája? Nálam egy erősítő ott kezdődik, hogy jó a tiszta hangzás.
Tehát kis hangszóró, mindkét oldalán vízzel tölthető lufik.
A lufik feltöltésével drasztikusan nő a membránfelület, s mivel a fíz összenyomhatatlan, ezért a hangszórótól veszteség nélkül jutnak el a rezgések a membránig. Szerintem jó lehet a hatásfoka. A cuccot a koncert helyszínén feltölthető kivitelben kell megcsinálni, így a hordozhatóság kipipálva.
Felkészül: Kavitáció