Ez egy viszonylag egyszerű és gyors kis ebay-es alkatrésztesztelő műszer, de például amikor a tranzisztorokat kellett nézni az erősítőben akkor jó szolgálatot tesz. Hogy mennyire pontos, meg releváns az adat amit mutat azt nem tudom, de ha ennyire el van szállva egy kondenzátor vagy tranzisztor mint ebben a végfokban is volt akkor az egyértelműen látszik rajta. Hogy egyszerű öregedésről van-e szó azt nem tudom, mert érdekes módon a párja tökéletes. De mivel az erősítő nagyon sok nedvességet kapott lehet az nem tett jót neki. A fadoboz is nagyon megszívta magát és hálótrafó is nagyon rossz állapotban volt. A fedőlemez kívül-belül teljesen rozsdás volt amikor megkaptam... Itt már az első kör takarítás után láthatod mennyire rossz volt.
Ez a kondenzátor revitalizálás ilyen alkatrészárak mellett nem a legkifizetődőbb, bár a nagyobb feszültségű, csöves áramkörökben lehet van létjogosultsága. Éppen egy szalagos visszhangba kéne most pont egy 32+32+32uF 450V-os kondi. De mivel ilyet már sehol sem lehet találni, lehet összefogok három 33uF-os kondit és berakom a régi házába, ha beleférnek.
Elég jól fel vagy szerelve műszerekkel, ami azt illeti.
Van valami módszer a kondiregenerálásra, Greggel beszélgettem erről ha jól emlékszem, de valahogy az volt a végkövetkeztetésem, hogy nem érdemes vesződni vele.
Az egyik szűrőkondi teljesen off, már várom hozzá az alkatrészt hogy kicserélhessem, aztán meglátjuk hogy minden rendbe jön-e. Azért fura csak mert amikor először mértem, akkor jónak mutatta a műszer. Most megint kiszedtem mindkettőt és az egyik most is rendben van, de a másiknak a Vloss meg az ESR értéke is kritikán aluli.
Ugye azt írtad, hogy a tápon megvannak a feszkók, csak akkor esik le az egyik oldalon, amikor rákötöd a végfokot.
Namost a táp akkor esik le, ha terhelve van. Ahhoz, hogy az egyik ágon több mint 12 Voltot essen, ott azért elég komoly terhelésnek kell lenni, magyarán brutál nagy áramnak kell elfolynia. Ez jellemzően valamelyik végtranyón lehetséges, azon, amelyik a gebaszos ágon van. Igazság szerint erőteljes amperszagot kellene érezned.
A másik lehetőség, hogy a táp nem stimmel, de ezt ugye kimérted.
A Q3-at kimértem és a műszer nem tudta megmondani hogy micsoda, szóval kicseréltem BC300-ra ahogyan mondtad. Ugye a lábkiosztás nem stimmelt az előzővel, szóval a 2. és a 3. lábát fel kellett cserélni, de amúgy oké.
Nem jutottam beljebb a tranyók cseréjével sajnos, lehet kicsit pihentetnem kéne a fiókban hátha megjavul.
A Q3 bázisán 13, a kollektoron 21VAC-ot mérek, a Q2 kollektorán is 12.5VAC van. A Q2 előtt nem mérek váltóáramot szóval valahol ezen a részen kéne keletkeznie, nem?!
Én szoktam. Ha beszerelted, nézd végig, hogy nincs sehol rövidzár a bordára szerelt tranyók tokja meg a borda között. A csillám lapka, meg a szigetelőgyűrű is olyan, hogy könnyen megvicceli az embert.
Oké, próbáljuk meg az eredetiket, most nincs jobb ötletem. Ezek párba vannak készítve bétára, elvileg szimmetrikusak.
Q9 MJE253G - 60Ft.
Q5 MJE243G - 63 Ft.
Érdemes mindegyikből legalább kettőt venni, ha elcsúszik a kis csillámszigetelés alatta, könnyen tönkremegy. Gondolom ezek hűtőbordán vannak, nem?
És ahogy mondtam, Q3-at mérd ki, van rá sansz, hogy az is eldurrant. Ha eldurrant, akkor BC300-at a helyére.
Q3-at mérd ki, és ha rossz, cseréld BC300-ra.
A Q5 Q9 párban most elbizonytalanítottam kicsit, mert ezeknek közel egyformáknak kéne lenni, de pnp-ben mindig gyengébbek a paraméterek. Szóval oda nem BC300 kell, nézek valami olyat, ami több áramot bír és a pnp párja is elég jó. Talán a BD sorozatban találok valamit.
Ami azt illeti, ezeket van esélye lelkes amatőröknek javítani.
A mai smd-s digitális csodákat meg szinte esélytelen.
Ma egy kicsit elgondolkoztam azon, hogy a francba nem terjedtek el korábban a kapcsolóüzemű erősítők? Teljesítmény mosfetek már a szocialista idők végén is hozzáférhetőek voltak, a másik meg az, hogy ezeket bipoláris teljesítménytranzisztorokkal is meg lehet építeni. A méltán legendás 2N3055-ös határfrekije 2,5Mhz, ez azt jelenti, hogy simán alkalmas kapcsüzemre. Az ilyen erősítők működési elve már 50 éve ismert. Mi hiányzott vajon ahhoz, hogy korábban elterjedjenek? Egy Quad 405-ösnél nem bonyolultabb egy egyszerű kapcsüzemű sem.
Ezek a régi, 70-es években gyártott Peavey-k nagyon jó cuccok szerintem, jellemzően jó hangjuk van és sokféle hangot ki lehet belőlük tekerni. Ha működnek és van aki megjavítja őke,t ha elromlanak :)
Egyszer majd kérni fogunk valamit.
Ez a fajta hiba sokszor magával rántja a végtranyókat, de szerencsére szerencséd volt.
Amúgy megnéztem, amennyiben az 5331 az a 2N5331-es tranyót jelenti, annak 80V az Uce max, szóval azt kell mondjam, kib. amatőr hiba azt oda betenni.
Fogalmam sincs.
Olyan tranyó kell ide, aminek az Uce max-a nagyobb, mint 105V.
MErt az utánhúzás miatt annyi összejöhet rajta.
A többi paramétere nem annyira érdekes, azért jó, ha a bétája 100 feletti.
Jó vadászatot.
Szerintem közel vagy a megoldáshoz :) Kivettem a Q5-öt és nem sikerült kimérni, szóval minden bizonnyal rossz. Ez egy 5331 jelölésű tranzisztor, van valami kommersz helyettesítője ennek?
Illetve Q5 meghajtótranyó kritikus. Ennek a kollektorkörében utánhúzás van, ezért igen komoly feszültség kerülhet a kollektorra. Az itteni tranyók sokszor a max feszültségtűrés környékén vagy akár azon is túl dolgoznak.
Ezt a tranyót ki kellene mérni, hogy jó-e. Ha jó, akkor átmeneti jelleggel az utánhúzást meg kell szüntetni, magyarán a C34 kondenzátort ki kell forrasztani.
C24 meg C19 marginális jelentőségű.
A TL sorozat ugyebár fetes, ott nem hétszentség, hogy a kimenet ott van, mint a bemenet, mivel a fetek azért nem annyira egyformák, mint a bipoláris tranyók.
Nézd meg, hogy a TL074 12-es és 13-as lábán földpotenciál van-e (0V).
Illetve nézd meg, hogy CR9 elemen mekkora feszely esik. Olyan 1.4V körülinek kellene lenni.
Végigmentem azokon a dolgokon, amiket írtatok (illetve Kócos adott pár tippet privátban). Mondom mire jutottam.
Végtranyók: jók.
TL074: csere nem segített viszont az első lábán -2.8V-ot, a 14-en meg -1.5V mérek (szkópon: nem teljesen szabályos négyszögjel van mindkét helyen). A rajzon egyik sem stimmel. Viszont a többi lábon kb jó értéket látok.
U2: kivettem, ugyanúgy 22VAC volt a hangfalon.
CR15, CR12: jók.
C24, C19: nincsenek ezen a nyákon rajta.
Első körbe nem bántanám a végtranzikat, ha ekkora váltót tud produkálni a kimeneten, azt vezérelve teszi sztem.
Viszont azt a szabályzó kört kiiktatandó az U2-t simán kivenném és foglalatot tennék a helyére.
Anélkül is kell működni a cuccnak, de mint hibakör ki lehet iktatni átmenetileg.
Az R22 meleg végét testre zárva a kimeneten illene megjelenni a 0V-nak vezérlés nélkül.
Ez a végfok ténlyeg elég undorítóan néz ki debuggolás szempontjából.
Első körben kimérném a végtranyókat, hogy nem szakadt-e valamelyik.
Ha igen, akkor csere.
Ha nem, akkor a TL074-et én lecserélném először is LM324-re, vagy egy másik TL074-re.
Ha a probléma továbbra is fennáll, az U2-t cserélném.
Van szkóp, az lesz a következő lépés csak ezt a komplexebb végfokot én nem tudom úgy olvasni, mint egy egyszerűbb csöveset, ahol könnyebben megállapítható, hogy a jelben hol jelenik meg a zaj. Itt kevésbé lineárisan kéne előre haladni és a visszacsatolások eléggé sokat bonyolítanak az ügyön.
A kimeneten egy állandó gerjedés, búgás van amúgy. Ha a kompresszor/limiter áramkör be van kapcsolva akkor halkabb, ha kikapcsolom akkor a fullon szól a hangszóróból. Mindezt úgy, hogy az előfok teljesen le van választva a végfokról mert külön modulon van.
A 44 meg a 41 az szódával elmegy.
Azt nézd meg, hogy ha csak az R27-et kötöd vissza, akkor marad-e így? kellene.
Ezután nézd meg a 15V-os részt, ennek is stabilnak kellene lennie.
Ezután az előfokot nézd meg. Nem szabadna brummot látnod.
A végfok tuti szar, de ezeket a csekkpontokat végig kell játszani.
Hú Bandus, ez így nem lesz egyszerű!
Ekkora váltó (brumm ? vagy gerjedés?) a kimeneten igazából csak szkóppal lesz behatárolható.
Ez a kapcsolás még rutinos rókáknak is feladja a leckét , hacsak nem a +/- 15V a ludas.
Következő lépésben azt kéne lecsekkolni alaposan.
Kicseréltem a +-42V-os kör diódáit. A pozitív oldalon +44V-ot, a másik ágon meg -41V-ot mérek. Ha visszakötöm a R27-et és a végfokot, akkor visszaáll az eredeti rend. Szóval úgy tűnik a táp része jól működik. Amikor csak a + oldal volt visszakötve, akkor a hangfalkimeneten rögtön megjelent a 42VDC, amikor a másik oldalt is bekapcsoltam a rendszerbe, akkor az visszaállt nullára, viszont a váltóáram az marad 22V körül.
Mivel a rajzon nincsen váltóáram megadva, ezért nem tudom. 65VAC jön ki a trafóból, 32.8V ha csak az egyik felét nézem. A 15VDC körön ugyanez 44VAC. Szóval nekem jónak tűnik. Holanap kipróbálom új diódákkal.
A műszered a csúcsot méri egyenfeszkó esetén, szóval ott is 42V-nak kéne lenni.
Cseréld ki a diódákat.
Váltóáramot valszleg azért mérsz, mert a pufferkondik szarok, és rárakódik az egyenfeszre pár volt váltófesz. A trafón a diódák előtt jó váltófesz érték van mindegyik ágon?
Na, feltudtam tenni az asztalra az erősítőt. A +-15V rendben van, a -42V is jónak néz ki (-40.8V-ot mérek), de a pozitív ágát nem tudtam a szűrőkondi után leválasztani, a két dióda (CR15-17) anódjánál +30V-ot mérek. Cserélni kéne a diódákat vagy csak azért kisebb az érték, mert a pufferkondi nincsen benne a rendszerben?
Ha a tápot leválasztottad a végfokról, akkor válaszd el a két szekunder tekercset is.
R57-et átmenetileg forraszd ki. (elég az egyik lábát.)
A javítás menete, hogy először a +-42v-ot rendbe tedd, azután a +-15V-ot.
Ezután lehet rátérni a végfokra. Amit elég jó elbonyolítottak, szóval küzdős lesz, de sebaj.
Illetve bocsi, aszondod nem graetz van, hanem külön diódák?
Akkor a diódákat cseréld ki, vagy tegyél be helyettük egy graetzet. Az utóbbi az olcsóbb megoldás, csak gondolom a panel nem lesz vele komptibilis.
Először is válaszd le a tápot a végfokról, és úgy mérd ki.
Először mindenképp a tápot kell rendbetenni, addig esélyed sincs a további javításokra, hibafelderítésekre.
Ha leválasztva sem jók a tápfeszek, a +-42V graetzét cseréld ki. Ha még mindig nem oké, a puffereket is cseréld ki, első körben a pozitív ágon, ahol szar a feszkó.
Ha ezzel megvagy, jelentkezz újra.
Van egy régi Peavey erősítőm, ami megszívta magát vízzel az előző gazdájánál. Miután kipucoltam elkezdtem rendbe rakni a belsejét is de nagyon zúg és nem reagál a hangerőpotik tekergetésére. Az előfok rendben van, nem onnan jön a zaj, sikerült lekorlátozni a végfokra a hibát.
A kapcsolási rajzon bejelöltem, hol mit mértem. A hangszóró kimenetén alapból van 22.5VAC, szerintetek tippetek honnan kerülhetett oda? A tápnál is mértem fura értékeket, -42V helyett csak -29.2-t mérek a CR18, CR19-es diódák anódján és ott is mérek váltóáramot (amit nem kéne). A +42V az rendben van a tápban.
Ha van valakinek tippje, merre érdemes elindulni azt megköszönném.
Elég az. De ha valakinek ilyen fétise van, akkor mivel most már ők is technológiát váltottak, vagyis a jfetekről áttértek a műveleti erősítős, diódás módszerre, (pld Thunderbird) semmi akadálya a tápfesz növelésének.
Ha emberi számítás szerint leszámítjuk a baktert és a kisebb kombókat....
Ezt akartam írni.
Nem igazán használtam még tranzisztoros gitárerősítőt, kivéve Marshall MG15, Vox Pathfinder10, meg egy MG50-est, a tirzított hangjuk nagyon nem jött be. A kicsiknek még a tisztájuk is dróthangú volt, viszont 12"-os hangszóróval kezdtek valamivel barátságosabbak lenni. A nagyobb MG meg csak az asszonynak tetszett, mikor nyálas dolgokat nyekergettem.
Bár a zenei hangzás leírása nem egzakt, de pl. az én olvasatomban pont a tranyós a darabos. A Vermonák rossz kiinduló pont a jellegzetes hangjukkal és speciális megoldásaikkal nem azok alapján kell(ene) megítélni egy tranzisztoros gitárerősítő hangját. Bár a gitár és basszus kombóik, amikben pl. hagyományos AB osztályú végfok van, nem szólnak olyan rosszul, rendes, gitárátvitelre is alkalmas hangszóróval (vagy amelyikben a későbbi, pótkónusz nélküli hsz-k vannak).
Az utolsó mondatodat meg nem is értem. :)
Sokaknak nem tetszik a fuzzos hang, és ezekre a diszkrét tranyós erősítőkre inkább az jellemző, ha túlhajtják, illetve ha van beépített overdrive (voxban, rolandban pl. van), akkor az is fuzz. De amúgy igen, buzi, aki nem fuzzol :)
Nekem pl. az OTA-s bemenetű Laney basszuskombóm túlhajtva, gitárral elég szép, csöves-szerű hangot tud adni, az EQ-jával jól lerontva a frekimenetet persze.
Egy tranzisztoros tud olyan darabos lenni egy csöves?
Csak úgy érdekesség képpen említem, az előbb láttam a GS-en egy Vermona 1000H erősítőt. Tini koromban ilyenek voltak a művházakban, ilyenekel léptünk fel. Van egy sajátos savanyú hangjuk.
Abban a hiszemben voltam, hogy, ha leszítjuk a baktert és a kisebb kombókat, a tranyós erősítöknek elég jó a tisztájuk.
Roland JC-120, régi, diszkrét tranzisztoros változat, Vox Foundation, Accousticok, kb. minden, amiben induktív hangszín van.
Torzra viszont szerintem a műveleti erősítősök nem annyira fuzzosak.
Kollegák,
Tudtok javasolni jóféle félvezetős gitár előfokot? A Sunn Beta és a LabSeries L5 megvoltak. Előbbi torzítottnak nagyon fasza, utóbbi nekem kicsit kevésbé jött be. Egyéb kipróbálásra érdemes dizájn akad? Főleg tisztára kellene valami megoldás, de minden érdekel. Köszi!
Szeretném invitálni a tranzisztoros gitárerősítő építő szakikat az idén Győrben rendezendő találkozónkra. Pedálok, erősítők, hangfalak, hangszerek készítőit várom a csöves topikban közzétettek szerint. További infókat ott fogom közzé tenni. Aki eljönne, kérem iratkozzon fel majd a listára.
Van köztetek olyan, aki vállal tranzisztoros erősítők javítását? Van két régi Peavey fejem és mindkettő valamilyen végfok problémával küszködik. Rajz van hozzájuk csak olyan szaki hiányában szenvedek, akinek van ideje/kedve foglalkozni ilyesmivel. Lehetőleg a Dunán túl, mintsem innen, de ha azon múlik futárral is eltudom küldeni.
Rajza nincs előttem, de ha a belső áramkör lebegő földes, akkor meg kell nézni, hogy a GND a készülékhéázon van-e. Ha nincs, akkor oda kell tenni. Bár amiből eleve 3 derótos hálózati kábel jön ki, nem 2, ott 99%-ban gyárilag oda van téve.
Most ezt így nem tudom, lecsekkolom majd. De akkor nem kéne minden erősítővel csinálnia? Ha nincs földelve, akkor csak bekötöm a zöldsárgát földre és jónak kéne lennie?
Lehet hogy valami ilyesmi gondom van nekem is. Egy csöves fejemmel a próbateremben eléggé zajos egy szalagos és egy sima bbd delay-em is. Mindkettő belső tápos és lehet ott is valamilyen földhurok keletkezik. Egy másik, tranyós fejemmel zajtalan mindkettő és otthon panelban a csövessel is rendben van (és más, belső tápos effekttel mindkét helyen oké).
Rackes elő/végfokaimba, amit mindenféle ismeretlen lommal köthetnek össze, én is szoktam tenni. 2 nagy áramú ellenparallel diófa (vagy gréc az ac és dc oldalakon összekötve), 10R, 100n.
Egy erősítő váltóáramot vár a konnektorból. Nem vágom, hogy miért lenne jó az, ha lüktető egyenáramot küldesz a táptrafóra. Azt a 100nF-ost sokkal értelmesebb helyre is lehet tenni szerintem.
Most lehet hogy nagyon nagy lámaságom lepleződik le... de érdkelne hogy Ti hallottatok-e már ilyen "medveölő" áramkörről, esetleg használtatok is már? Van ennek európai dugós változata?
HumX Állítólag egy nagyáramú Graetz , egy 10 Ohm 1W és egy 100nF van benne.
Mert mi ügyes csávók vagyunk, ha nincs akkor csinálunk ilyent, nemde?