Ettől azért jóval tetemesebb az a szempont, hogy öt, vagy húsz hangszórót kötünk a végfokra.
Én ilyen Tesla hangszóróból csináltam 82-ben 4x10 gitárládát, meg a B93-hoz hangfalat, ott mélyközépnek használtam. 4, vagy 5Watt darabonként. Fillérekért lehetett venni a karbantartótól az iskolában
Meg azert, mert tobb szaz meter vezeteknek tetemes ellenallasa van, es nem mindegy, hogy 10V, vagy 100V megy rajta. (tudom, a feszultseg nem megy sehova..)
Hmmmm, ez tulajdonképpen azt is jelenti, hogy az iskolák hangszórói, a falikutyák, az osztálytermekben tele vannak kimenőtrafókkal.
ELTE koleszben is volt emlékeim szerint, és már nem használták. Kihagyott lehetőség...
A magas feszültség meg úgy van ahogy írtad.Mint a hálózati áramunk.Feltranszformálva, utána letranszformálva kicsi a veszteség.Aztán meg vékonyabb a vezeték.
Ennél a típusnál a trazisztor a csövek helyén működnek.A kimenő transzformátor kell bele nem csak inpedanciát illeszteni.Az APT és az AET erősítők 4 ohmon mőködnek azt transzformálja a kimenő, ami el is hagyható.Benus László (Cirokl) épített kíváncsiságból hasonlót a hobbielektronikán tette közzé (tranzisztoros, csöves, is-s erősítők összehasonlítása)
Szerintem volt egy ilyenhez szerencsém a Hetényi Géza Eü. szakközépben, amikor még tanítottam. Az iskolarádió szerintem valami ilyenről ment.
Ez hogy van egyébként? Erősítő végén feltranszformáljuk a jelet, az osztálytermekben meg a hangszórók előtt letranszformáljuk? Mert gondolom ez a kimeneti trafó az ohmos veszteség minimalizálása miatt lehet. Vagy nem?
A mixnél az egyik végállás az, amikor simán átmegy a jel, a másik végállás viszont nem a fázistolt jelet jelenti, hanem a fázistolt és a sima jel adott arányú keverékét, ahol a phasing effekt a legjobban érvényesül.
De ha szerinted nem így van, szívesen látom a kapcsolást elterjedt márkáktól, amelyben a tisztán fázistolt jel megy a kimenetre, eredeti jel nélkül.
Nem egészen. Amire szerintem gondolsz, az a visszacsatolás poti, amivel gyakorlatilag a mindentáteresztő szűrő jóságát állítod.
Illetve gondolhatsz az LFO amplitúdóját állító potira is. Egyik sem az, amiről én beszéltem.
A legalapabb "egygombos" phaser vitán felül az mxr phase 90.
Lehet megmutatni, hol van az a bizonyos potméter, vendégem vagy egy sörre, ha megtalálod.
mivel ezzel a módszerrel a késleltetés mindig a periódusidőn belül marad, nyilván nem fog ugyanúgy szólni, mint egy időeltolással dolgozó choruseffekt.
A frekvenciamoduláció mindenesetre működik, attól olyan zavaros a hangkép.
Egyébiránt jól észlelhető a különbség a kapcsoló két állása között. Az egyikben az eredeti jellel keverik, és ekkor valóban nem kórus hangzású, hanem phaser. A vibrato állásban csak a fázistolt jel megy a kimenetre. Ne gyere nekem azzal, hogy ez phaser, mert kurvára nem az, a phasernél mindig van visszacsatolás is, meg jelkeverés, tisztán fázismodulált jel nem jön ott a kimenetre.
Persze lehet jönni a kapcsolásokkal, ahol szerinted igen, nosza.
Most tényleg be kell írjam megint, hogy kurvára nem fogod ilyen egyszerűen észrevenni a frekimodulációt a frekiarányok miatt?
Gondolkodj már egy kicsit, ha a fázistolás miatt a következő szinuszcsúcs egy kicsit közelebb jön mint kellene, akkor pont ugyanaz van, mint a dopplertorzításnál. Frekvenciamoduláció történik, kicsit magasabb frekvencia jelentkezik a periódusra. Mire a kövi csúcs jön, ha még nő a fázistolás, akkor még közelebb van.
Ha összeveted a modulálójel változását a gitárjellel, hát bazmeg sasszemed kell legyen ha a periódusról periódusra történő változást kiszúrod a szkópon, szóval tényleg könnyebb azt állítani hogy nem történik frekvenciamoduláció, meg hogy hogy jön ide a doppler, de inkább gondold végig.
Azt majd rájössz.
A chorus az olyan vibrato, amihez hozzakeverik a tiszta hangot, illetve haromszogjelu az lfo-ja Semmi mas nem kell hozza, csak frekvenciamodulacio, ami vibrato.
Akkor ugy mondom, hogy a hangforras all a hallgatohoz kepest, igy jo?
Kuldj be egy szinuszjelet egy phaserbe, es nezd meg szkopon, mi tortenik a frekvenciaval (semmi).
ne beszélj mellé. A hangszóró doppler torzítását arra írtam, hogy "áll" a hangszóró.
A Fender vibroverbjéről hallottál már?
A kérdésedre a válasz meg az, hogy vibratót már csináltam.
Flangerhez meg chorushoz egy kicsit több kell ennél, ezt te is tudod.
Ok, hagyjuk a cexet, nem is ertem, miert hoztad fel? Nem mintha lenne cex phaser.
Tessek, a vilag egyik legkiralyabb phasere. Lfo rate 0,01-250 Hz. Persze itt mar nyilvan, mint egyfajta ringmodukator mukodik. google masodik talalat.
Annak, hogy a hangszoronak letezik un. dopplertoezitasa, mi koze annak, hogy egy fazistolo aramkor okoz-e frekvenciamodulaciot, vagy sem? Vagy ha igen, akkor miert nem csinalsz vibratot, chorust, flangert, stb. rc tagokkal?
megsúgom neked, dopplereffektust még akkor is tapasztalhatsz, ha elég vájtfülű vagy, amikor egy felharmónikusokban gazdag jelet lesugároz egy hangszóró membránja. A mély hang egy adott sebességgel tolja ki a membránt, vagy húzza vissza a fázistól függően, miközben a magas rezgéseket is kibocsátja.
És közben a hangszóró áll.
Ha nagyon akarod, elmagyarázom neked, hogy a modulált fázistolás miért okoz frekimodulációt, de szerintem rájössz magad is.
fázisban. Ott a megoldás. Nem fix a fázismoduláció hanem változik. Ennek következtében a hangolható szűrő is modulálja a frekit ha változtatják.
Amúgy lehet mutatni a húsz herzzel modulált phasereket, nosza. A CEX-et most hagyjuk.
Az a 0.1 az valojaban 0.1...10-20 Hz, es nem frekvenciaban modulalsz vele, hanam amplitudoban es fazisban. Vagy akkor egy hangolhato szuro ia frekvenciamodulator?
doppler effektus és fázistolás.
Mire számítottál, füllel fogod hallani ha egy párszáz hertzes hangot megmodulálsz 0.1 körüli Hz-el, ami jellemzően a phaserek oszcillátorának működési frekije?
Nem csak zsebradiokban, de korabeli nagyteljesitmenyu tranzisztoros erositokben is volt fazisfordito trafo, mert nem tudtak meg teljesen egyforma komplementerparokat kesziteni. Kesobb ez kisjelz tranyoknal sikerult, akkor jelentek meg a kompozit-komplementer kapcsolasok.
Fázisfordító trafó volt csak abban ha jól tudom, és szerintem a kis vasmérete miatt a mélyeket nem igazán hagyta érvényesülni. Meg persze a hangszóró sem volt nagy.
Aztán gondolom akkor is fogják vele a rádióadókat, amikor komolyzenét hallgatnak. De legalább nem szárad ki, mint az elkó.
Emlékszem egy beszélgetésre, Gregg esküszik rá, hogy a kimenőtrafó csinálja a jó hangot.
Felharmónikus biztosan keletkezik benne, meg a hangszóró csatolást is lazábbá teszik, ezeket kétségkívül szokták szeretni, más kérdés, hogy ezek trafó nélkül is megoldhatóak. Mármint a tranyós technikában, de tulajdonképpen a csövesben is.
Úgy emlékszem egyébként, hogy a Sokolban volt kimenőtrafó, na az viszont nem szólt valami szépen. Sőt, egyáltalán.
Néhány elvetemült vas-hívő hifista cég máig épít csak trafós csatolású erősítőt, még a fokozatközi csatolás is az. (csöves, nyilván). Mondjuk az más ár-dimenzió.
A fázisfordítást azért jellemzően nem trafóval oldják meg a csövesben sem.
A kimenőtrafónál jól gondolod, a súly miatt. Meg azért, mert egy kimenőtrafó többe kerül, mint az egész tranyós kapcsolás.
Keresgéltem átmenetet csöves és tranzisztoros kapcsolásokhoz.Csöves kapcsolástechnika, tranzisztor erősítőelem.A régi zsebrádiókban alkalmaztak ilyeneket, de miért nem fejlődött tovább?A nehéz trafók miatt? Véletlenül bukkantam rá a jófogáson egy Kanadai keverőerősítőre ami fázisfordító transzformátorral és kimenő transzformátorral rendelkezik.Ez utóbbi nem nagy inpedanciát illeszt kicsire hanem pont fordítva.Ha sikerül feltenni megmutatom.
Azért nem lehet triviális a forgó hangszóróra átvinni a jelet.
Én inkább pásztázót csinálnék akkor már. Ott egy laza drótpárral ez megoldhatót, mégha a mechanikai kivitelezés egy kicsit bonyolultabb is.
De leginkább meg megelégednék egy phaserrel.
Úgy tudom az eredeti leslie-t liszenc védi, és annál a hangszóró nem forog.A másolatok mind más más megoldásokkal készülnek.Attól függetlenül lehet másképp is!
Szia!Még nem építettem, de a leslie hangszóróknál nem a hangszóró forog, hanem a hangterelők a hangszóró elött.Az erősítő ami meghajtja szerintem nem kritikus.
Tököm tudja. Konzerv zenéhez jóval kevesebb is elég, de itt nagyobb a dinamika, bár elvileg ez is konzerv hang. De a jobb PA tweeterek amúgy minimum 50W-osak.
Eddig, ha csak az anyagköltséget nézem, már kb 50ezernél járunk, és ebben a doboz nincs is benne, mer ingyér van.
Már látom, hogy dobosunk hangszórót fog kérni karácsonyra.
Jóóóó tudom, jogos amit írsz, azért írtam hogy ha fogalmazhatok így :D Csak hogy egy nagyon okos volt barátom említsem "a tekercstől lesz jó a basszus" :DDDDDDD
Ha azt akarod, hogy ciccegjen a lábdob a tweeterben, akkor elég :)
Másodfokú elég (tekercs+kondi), a töréspont a hangszóróktól függ, de mondjuk 7-10 kHz, mert addig illik szólni egy 12 collos basszuslökőnek. De legegyszerűbb bontani vagy vaterázni valamit. Képletek meg vannak a nenet vagy a Klinger könyvben.