Csak magyarázzátok el. mert már mondtam volt csöves ötvenes kombóm, sőt próbákon itt van mellettem, mert akinek eladtam egy zenekarban játszom. Most van Irt studiom 212 es ládával.. Én nem értem miről beszéltek.
Semmi nem maradt le. Arról volt szó hogy full cső fejeknél elég a 15 watt is 212 es ládával. Erre hozol ellenpéldának egy kis szimulációs kombót. Az értelmezésed szerint mondjuk a Hughes and Kettner Tubemeister 18 gazdák el is dobhatját az erősítőjüket, mert semmire sem jó. Hát ez tényleg vicces.
" Szerintem 30W és 2x12" alatt nincs élet. "
Szerintem is, én a könnyebb cipelhetőség miatt döntöttem a 2X12 mellett. A 30 watt szerintem sok helyre még sok is, pl. próbáltam egy 5 wattos Princeton kópiával, 4X10-es ládával, és nem kellett kitekernem. Játszottam 18 wattos Mashall replikával, az se kellett.
És a gyakorlat. Ma este Szentendrén csörömpöltem egy Roland valmi micro, mini ? 15x-el. Lehetett hallani egy nem túl hangos dob és bass mellett. Tehát a hangerővel nem volt baj.
De minden más szempontból rettenetes volt. Soha többet. Főleg a headroom hiánya zavart, nem tudtam finoman pengetni, mert az már nem szólt. Fordítva én el tudok kormányozni egy jmp 50-et úgy, hogy ahol kell, ott nem nyomom el a zenekart, ahol kell, ott meg megszólal. Ez fordítva nem megy. Szerintem 30W és 2x12" alatt nincs élet.
Pedig így van. Ott tévedsz, hogy a mért hangnyomás nem arányos a szubjektív hangerő érzettel. Nem én találtam ki, ha elolvasod a megadott linket, ott ez szépen le van írva: tízszeres elektromos teljesítmény ad kétszeres szubjektív hangerő érzetet. ( Becsukott szemű tesztalanyok erre mondják, hogy dupla hangosnak hallják. ) Természetesen azonos hangszórókkal kell tesztelni, nem kell ide belekeverni a különböző hangszórók érzékenységét.
Nyilván azonos szórókkal értette. Illetve maga a hangosságérzet sokmindentől függ, nemcsak a hangnyomástól (ezt egyébként az alább említett cikkben is leírják), és bár történelmileg a +10dB-t szokták kétszeres hangosságnak (érzet alapján) nevezni, de a cikkben mutatott hangerőmintákkal nekem inkább a +6dB környékén volt ez az érzésem.
Egyébként tök igazad van, a szórók nagyon sokat számítanak.
Azért ez nem pont így van. A kimenő teljesítmény duplázása 3db-lel növeli a hangnyomást.
Pl. 50W-os erősítő hangosabb V30 szórókkal, mint egy 100W-os T75-ökkel.
Persze, nem is a túlkompresszáltság a lényeg, de egy 100W-os erősítő alapvetően sokkal alkalmasabb jazz-re, mint metálra. Még ha ez egy Peavey XXX esetében hülyén is hangzik :D
Van benne igazság amit mondasz, de nem feltétlenül a túlkompresszált hang a jó metalba sem. Én kifejezetten utálom a modern engl (fire-powerball invader és társaik) és Mesa cuccokat. Az az összekompresszált, néha szinte fulladós hang megőrít. Orange dettó. A közepek nagy igazság, azzal kell okosan bánni, meg a presence-el és nem túlzásba vinni a gaint mert csak egy kása lesz.
Igen ez a headroom dolog fontos, összefügg a játékmóddal is. Pl. el nem tudom képzelni, hogy egy telt, intenzív, puhán pengetett enyhén reverb-dealy-chorusos clean kíséret ugyanazt az élményt adná egy teljesítményben azonos hangerőre hangolt 10 wattos Roland kocka és egy 50-100 wattos 4x12" cuccon.
Kiváló cikk, köszi, hogy megosztottad. A gondolatmenetet továbbvezetve: az alacsonyabb teljesítményű erősítőket nem csak azért használjuk, hogy halkabb legyen a játék, hanem azért, hogy a kompressziót növeljük vagy ha úgy tetszik a headroom-ot csökkentsük. Illetve fordítva: a nagyobb teljesítmény nem feltétlenül csak azért kell, hogy sokkal hangosabbak legyünk, hanem a headroom növelésére. A hangerőt (itt az érzékelt hangerőre gondolok) pedig sokkal hatásosabban lehet csökkenteni power brake megoldásokkal vagy a megfelelő érzékenységű hangszóró kiválasztásával. Azaz kedves mötálos kollegák: nektek legkevésbé sem 100w kell, hanem inkább 50-30-25W, feltekerve, és ezáltal jól túlvezérelve, hozzá meg a fületeknek megfelelő érzékenységű és karakterisztikájú szórók a half/full stack-be. És persze ne feledkezzünk meg a megfelelő EQ-zásról sem. Ha a közepeket jól letekeritek, mert az a "modern mötál hangzás", akkor igen: a 100W-os erősítővel is majdnem el fogtok tűnni a mixben :P
10-szeres erősítő kimenő teljesítmény változás növeli, vagy csökkenti a kétszeresére, illetve a felére a szubjektív hangerő érzetet.
ha valakit érdekel
Ja... Csak egy idő után már azt sem hallod meg, amikor a grupie azt mondja neked: "Akarlak, tégy a magadévá". Akkor meg mit érsz a hatalmas férfiasságoddal?
Én szobagitáros vagyok, időhiány miatt nem is tervezek semmi komolyabbat, így viszont fontos nekem, hogy az otthoni cuccom jó legyen. Van Vox ACTV4-em, a mini verzió, 0,1 (!) wattra is kapcsolható. Torzítani csak a hangerőt feltekerve tud, mert nincs drive potija. A torzítást pedállal oldottam meg. A hangjával nem voltam maradéktalanul elégedett, de sok függ az adott szoba akusztikájától. Egy időben eljártam próbálgatni, és ott nagyon korrekt hangja volt. Dícsérték mások is. És oda- meg visszamenet lötyögve belefért a hátizsákba a többi cucc mellé. Lol. Aztán egy vezérhangya kitartó aknamunkája után vettem egy Marshall SL5-öt. Ez alacsony hangerőn is szépen megszólal 1W-on is, a drive csatin is. 1W, 23 kg. De egyszer volt pár éve, hogy lementem anyuhoz szilveszter környékén, és van ott egy elfekvő vox pathfinder 15-öm meg egy squier affim. És volt valami kattanásom, és vagy három órát improvizáltam habzsolva a cuccon, egy kis részét fel is vettem egy kéznél levő mp3 lejátszójával, és annyira jól szólt az egész, hogy azóta is nagyon szeretem hallgatni azt a felvételt. Szóval gondolom sok minden kihozható bármiből, csak kérdés, hogy milyen gyakorisággal.
nekem van egy más megoldásom is, de elég költséges. Izolációs láda. szinte semmi hang nem jön ki belőle laney irt studiót bömböltetve, csak amennyit a hangkártyán belősz magadnak. Teljesen egyetértek azzal, hogy csöves hangot csak csöves cuccból nyerhetsz igazán. Ezért cseréltem le az eleven racket is, ami azért nem olyan rossz , mint Mákos írja, de mégsem cső, viszont egy jó alternatíva a hangosság ellen. Viszont ennek is ára van.
Én is pod farmmal tolom itthon, teremben meg ott a 100W ENGL. Persze hogy ég és föld a különbség, de nem hiszem hogy bármiben is akadályozott volna valaha hogy itthon csak a pod van. Persze, mindenki minél jobban szeret szólni otthon is, de aki a podból nem tud gyakorlásra használható hangot kicsikarni (plusz ugye ott a csomó letölthető preset) annak a felvételkészítés eleve mission impossible lesz, mert sokkal bonyolultabb.
Jók ezek a cuccok, csak semmivel nem kerülsz vele közelebb a meleg csöves hangzáshoz, mint egy szoftveres megoldással. Kinek Amplitube, kinek más - nekem a Line6 Pod Farm-ja jött be a legjobban otthonra. Az igazság az, hogy csöves hangja leginkább csak egy csöves cuccnak van, de még egy 1W-os csöves fej is olyan hangos, hogy nemigen tudsz olyan lakótérben gyakorolni vele, amit meg kell osztanod másokkal. Más szóval csak akkor van sztem értelme, ha van egy többé-kevésbé elszeparált és hangszigetelt zeneszobád. De a legtöbb ember ilyennel nem rendelkezik. Akkor meg a szoftveres és multieffektes megoldások jóval sokoldalúbbak. Plusz gyakorláshoz még erősítő sem feltétlen kell, ha éppen csak melegítőgyakorlatokat végzel, skálázol, az még anélkül is megy. Amire ki akarok lyukadni: gyakorlásnál természetesen nem baj, ha szempont a hang minősége, de a körülmények miatt általában nem tud elsődleges szempont lenni, és a praktikum mögött háttérbe szorul.
Látom nem egyszerű dolog ez.Visszaolvastam sok oldalon...Az Amplitube nekem tökéletes,csak a hang gagyi(nincs fíling),a hangszórók miatt.Szerintem otthonra ennél nem kellene több(Amplitube).De már gondolkodtam Blackstar ID Core-ban,általában nagyon jónak tartják.Szívem vágya kis csöves Blackstar HT1,vagy 5 lenne.Erre kaptam tanácsot,hogy az társasházba már sok,de kb. hasonló hangot szeretnék...bluest,60-70-es évek rock zenéjét nem játszom...vastag,telt,meleg rock szándra vágyom + egy kis reverb.Már gondolkodtam Vox ACTV4-ben,ott lekapcsolható a teljesítmény,csak azt nem tudom,hogy akkor is úgy szól ahogy kell?Mondjuk valami torzító pedál kellene hozzá.
Az eredeti hozzászólásomban említett sztereó hangkép ezektől meg felejtős,ezért gondoltam aktív hangfalra.
Szóval mást akar a szív,mint a józan ész(vagy jó zenész).Szívem szerint nem kell semmi extra,csak csöves meleg,vastag rock sound,de ezt itthonra,hogy oldom meg(nem nyírom ki a családot,szomszédokat)?!Ennyi a teljes történet.
hát lehet, hogy titeket nem kerget a szomszéd meg a család, ha itthon gyakoroltok (főleg éjszaka fél 4kor), de otthon egyedüli pengetéshez bőven elegendő egy kis multieffekt, vagy erősítő szimulációs program, fejhallgatóval ideális gyakorláshoz.... szerintem
Egyetértek. A felvételnél fontos, hogy jól halld vissza magad, ott egy fülessel jobban jársz. Gyakorlásnál meg ha zavar a füles (engem pl. zavar), akkor a hangfalad is elég, ott úgysem a hangminőség a lényeg.
Szerintem egy jó fülessel jobban jársz. Olcsóbb, plusz ha már jó hangfalak, akkor el kéne kezdeni foglalkozni a szoba hangzásával, és elindul egy végtelen folyamat, mindig lesz valamit csinálni.
Köszi a válaszokat.Az amplitube-al(fullos 3-as,minden meg van) elégedett vagyok,csak az egyszerű pc hangszórómmal nem...vacak.Szerintem stúdió hangfal lesz a megoldás.
Sabbat.D.,igen a revalver 3 is meg van,nagyon jó.Be kellene szerezni a 4-et,mert a YT videók nagyon meggyőzőek róla.
2016-08-14 17:22 |
#19544
Van már 4.
Bár a szintén 4-es revalver ezerszer realisztikusabb peavey modellekben.
Szerintem jó, én is hasonló képpen nyomom évek óta, semmi gond nincs vele ha megfelelően beállítod, felvételhez meg nyilván sokkal jobb otthonra mint egy bármilyen kombó.
Otthoni gyakorlásra jó ötlet a PC+Amplitube3(ezek megvannak)+ egy jobb minőségű aktív stúdió hangfal megvétele...sztereó hangkép,rögzítés miatt,ellenben gitárkombóval?
hát nem tudom, nekem a hangminőség megér évente 5-6 ezer forintos kiadást, mondom ezt úgy hogy sokáig digit multival mentem imádom,szeretem semmi gond, Kezembe került a csöves motyó és azt mondtam nem érdekel hogy évente x forint valahogy összekuporgatom mert ez a hang mindent megér nekem : )
Aztán azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a csöves cuccokat "üzemeltetni kell", bizonyos üzemóra után a végfokcsövek elfáradnak, párban cserélni kell őket, ami plusz költség.
Ha napi szinten gyakorolsz, mennek ám bele az órák.
Tranyós erősítőkkel nincs ilyen nyűg !
Aztán azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a csöves cuccokat "üzemeltetni kell", bizonyos üzemóra után a végfokcsövek elfáradnak, párban cserélni kell őket, ami plusz költség.
Ha napi szinten gyakorolsz, mennek ám bele az órák.
Tranyós erősítőkkel nincs ilyen nyűg !
A tőled szervált Laney kis hangerőn messze nem adja azt, amit kitekerve.:) És hasonló tapasztalataim voltak más csöves cuccokkal. De fenntartom, hogy lehet olyan eset is, amit Te is írtál, ezért volt ott a "többnyire".
Attól függ hosszú távra tervezel vagy csak akarsz venni egy új dolgot. Hosszú távon én mindenképpen fej, ládát ajánlanék. Sokáig kombóztam, most is van kettő belőlük, de mióta átálltam fej- ládára új időszámítás kezdődött számomra. Inkább várnék még a helyedben és olyat vennék, ami igazán megfog, vagy egy zeneüzletben vagy koncerten ismerősöd cucca. Ráérsz nem kell vele kapkodni. Mindenképpen a saját füledre hallgass. Itt tí emberből tíz félét ajánl neked, amik nekik tökéletesek, de nem biztos hogy számodra is az.
"többnyire "kitekerve" szól jól, egy 50 vagy 100w-os fej kis hangerőn értelmetlen...:)"
Mostanában egy 50W/412 és egy 100W/412 szól egyszerre ~1.5 hangerőn... nem mondanám, hogy értelmetlen .
Nyilván voltak már "kitekerve", úgyhogy tudom, mi jön ki olyankor
Egy van benne, gyári, nekem tetszik. Rá van kötve az ex-ládád is, így pláne okés. A clean csatinak is külön hangereje van, ehhez jön még a master, és így be lehet rottyantani a hangját, anélkül hogy a saját torz csatiját kéne használni.
Ez vezetett oda, hogy Mákossal rakattam Master potit a Laneyre, és már ott is a cleant használom.
a hangszíntől is sok függ, de ha mondjuk 95-96dB szórókkal van szerelve a láda 20W fullcsővel, akkora hangerőt fog leadni, mint 5W fullcső 101-102dB érzékenységű hangszórókkal szerelve...
Persze dobos függő a dolog, meg aztán az is számít mennyi hangszer van a zenekarban. Nekem nem volt elég. :) pedig nagyon jó csöves, 25 Wattos Bedrock kombóm volt először 4x12-es majd 2x12-es ládával.
Nekem az 50 wattos cuccok jöttek be. :)
Azzal sem értek egyet, hogy kisebb hangerőn egy 100 vagy egy 50 Wattos erősítő nem szólal meg jól. dehogy nem. :))) egy jó erősítő megszólal, persze az igazi dög kicsit meghajtva jön elő. :))
itt az a lényeg, hogy "elég lehet" de nem elég. egész egyszerűen nem tudsz vele kitörni a közegből, ha azt kívánná a történet. Egy 25 Wattossal esetleg, de én azt is kevésnek éreztem, még 4x12-es ládával is.
Én mostanában még próbateremben is tranyósat használok, és csak a koncert előtti próbán veszem elő a csövest. Sikerült vennem egy B52 kombót, nagyon tetszik..:)
van 7W állása, az azért kihajtható, persze ládától/hangszóróktól sok függ, sokan ezért használnak kevésbé érzékeny 96-96dB hangszórókat, mert ugye a hangerőt nem wattban mérik. hangszíntől is függ, az emberi fül a középfrekvenciákra sokkal érzékenyebb.
Otthonra egy modellezős cucc kell. nekem egy Blackstar id core 10-esem van és nagyszerű, és elég bőven, meg sztereó is. :))))
Viszont próbán vagy koncerten nem tudnék elképzelni 50 Wattos erőnél kisebbet.
Oké akkor elengedem ezt a csöves fej + láda variációt. Ha majd véletlen több ezer embernek kell játszani akkor majd veszek egyet, a többit meg rábízom a hangmérnökökre :D