Elmélethez mindenképpen tanári segédletet ajánlanék, mert minden elméleti tudás csak hangszeren való sok sok feladattal és gyakorlattal sajátható el, ahhoz pedig kontroll kell.
ezek a könyvek is hasznosak lehetnek:
M080141113 GONDA: A RÖGTÖNZÉS VILÁGA 1. 1500 Ft
M080141120 GONDA: A RÖGTÖNZÉS VILÁGA 2. 2750 Ft
M080141137 GONDA: A RÖGTÖNZÉS VILÁGA 3. 2900 Ft
kezdő gitáros vagyok és szeretném kérdezni hogy tudtok e nekem valami olyan oldalt, anyagot felmutatni, amiből érdemben tudok zeneelméletet tanulni.thx
Én szerintem nem az a kérdés hogy mely műfajban találunk tanult zenészt vagy amatőrt, és hogy ezek közül mi jó és mi nem, mert ez parttalan vitához vezet, hiszen mindenre találunk példát és annak ellenkezőjére is.
Hanem ez egyedül és kizárólag a magunk számára kérdés, hogy van e igény bennünk (mégegyszer mondom stílustól függetlenül) hogy tanuljunk, elmélyüljünk abban amit csinálunk avagy sem.
Én természetesen azok közé tartozom akik megpóbálják vonzóvá tenni az elméleti tudást a tanulók számára, hogy rájöjjenek ezzel ők lesznek gazdagabbak a maguk és nem utolsó sorban mások számára.
Miles Davis az önéletrajzában beszél Hendrixről, mivel tervezték, hogy együtt csinálnak valamit, csak hát utóbbi idő elött távozott.. Olyasmik vannak benne, hogy amikor skálákról meg egyebekről kezdett el beszélni a Hendrixnek, az csak nézett rá, hogy na ez most mit akar. Aztán a Davis egyből ráhagyta, hogy jól van nem ez a lényeg. Máshogy is meg tudta közelíteni a kérdést. Hendrix valószínűleg inkább ösztönösen csinált dolgokat.
analfabétának biztos hogy analfabéta volt mert kottát nem tudott olvasni
az biztos hogy dúr moll hármashangzatokkal tisztába volt sőt rengeteg perbasszusos akkordot használt
skálák az zömével pentaton blues pentaton
akkord díszítések is érdekesek
de ezek fülből is összerakhatók
azt hogy nem tanult zenész volt azt hendrix életéről olvasott könyvek alapján veszem, nem én találtam ki
honna szeded ezt a hülyeséget? nézz már utána hogy kikkel zenélt, kiktől tanult. gondolod hogy képzett zenészek megtürtek volna egy analfabétát maguk között? már a nagyszülei is zenészek voltak... elhiheted hogy hendrix mindennel tökéletesen tisztában volt, ami ahhoz szükséges hogy valaki a világ egyik legnagyobb gitárosa legyen.
egyáltalán nem mondom azt hogy hendrix nem tudott semmit semmiről..sőt ismerem egykét számát és értem is..de mindenki tudja hogy ő nem járt zenetanárhoz nem tanult összhangzattant..
hogy a népzenéhez nem kell elméleti ismeret ez oltári nagy tévedés. elképzelhető hogy bizonyos kultúrkörökben másképpen fogalmazzák meg pl a hanrmóniameneteket, harmónia felépítést, stb..., de az nem azt jelenti hogy ne ismernék.
az autodidakta zenészek mind megrekednek egy szinten, ha az elméleti ismereteiket nem bővítik.
ez egy hülyeség amit mondasz,
teljesen mindegy hogy milyen zenét játszol,
ne hogy azt hidd hogy vannak olyan műfajok amihez nem kell zenelméleti tudás csak max. vannak olyan zenészek akik nem rendelkeznek vele...ez nem jelenti azt hogy zeneelméleti tudás nélkül nem lehet jól játszani
Másrészt meg azért mert a lakodalmashoz nem feltétleül szükséges az elméletet tudni, az nem azt jelenti hogy akkor más műfaj nincs is amihez ne kellene tanulni. Ennek a topicnak végül is az a neve hogy zeneelmélet, és ide általában azok jönnek akiknek ezzel kapcsolatban kérdéseik vannak, vagy válaszolni tudnak rá,
de minek drót a gitárba???
lógjon ott a gibzsa a nyakamba oszt kész.
a muzsikát meg majd nyomatjuk vinyórul mp3-ba vagy midizünk meg vigyorgunk, oszt ideapézt. így kell. :)))))))
a világösszes számát rálehet énekelni a céámolefgére, amit nem, arra meg aszt kell mondani hogy nincs meg a szövege.
vendéglátó rulez!!!! ideapézt oszt kész ;)))))
"Dehát egy akkordsor meghatároz egy hangnemet nem?"
Így igaz, de fordítva nem. Ezért volt rossz a kérdés, hogy mit játszhatunk egy dúr hangnemre. Hisz" nem tudjuk biztosra az akkordokat. Lehet, hogy az általad említett I-IV-V akkordsorban a G akkord nem tiszta hármasként szerepel, hanem mondjuk kiegészül egy bővített kvart színezőhanggal. Akkor már nem lehet végig egy skálából megoldani a hangnemet.
Dehát egy akkordsor meghatároz egy hangnemet nem?
Ha megy egy zsenge C-F-G alap akkor automatikusan rányomom a C-dúrt meg az A-mollt. Jó, triviális, de ez a lényeg nem?
Akkor értelmetlen a kérdésed második fele. Hogy A7-re mit játszhatunk, az oké volt. De hogy dúr/moll hangnemre mit játszhatunk, az nem, mivel nem a hangnem dönti el, mi mehet ár, hanem annak elemei (harmóniák, funkciók).
Azért is vettem úgy automatikusan, hogy az a kérdés, mit játszhatunk A7-re dúr/moll hangnemben. Mindegy.
A téma valóban fusionos. Mostanában kóstolgatom a témát. Furcsa is volt, hogy szinte mind a 12 hang jó bele, ha jókor pakolgatom őket. Egyébként pont úgy próbálgattam, ahogy leírtad. Sima blues, egy-két moll figcsi vissza bluesba majd kilépni egy szokatlannal, amit fincsi kis fél-egész téma követ stb stb...Majd impróznék egy ilyet jövő hétre. Szeretném, ha majd véleményeznéd. Már, ha errenézel.
Igazából a "fura" dolgok attól szólnak jól hogy az előadó hallja az akkord hangjait és a kivülvaló hangokkal csak érzékeltetni akarja az akkordot nem pedig kijátszani, ezért fontos hogy elsőre az akkordhangokkkal tudjunk unásig dögös dolgokat játszani
HÁt ha állóharmónia és olyan fusionos, az szinte mindent elbír, lényeg hogy a tálalás jó legyen, tehát jó legyen felépítve. Én mindig azt szoktam mondani először beetetejük a fület pár fikcsivel mi a harmóniára való mondjuk egy blues skálával ami dúrtervre zár, aztán meg valami egész szokatlannal kilépni és vissza mint pl egy az alap kisszekundjáról induló moll6 bontás.
Szóval nem annyira az a kérdés hogy mit hanem sokkal inkább hogy hogyan, hiszen szinte bármit el lehet adni kellő előkészités után.
Tehát először inkább csak hallgasd a harmónia hagjait dallamba építve és után akármilyen hangsort is veszel alapul, hallgasd a hangjaitfigyeldmeg a jellemző szinezőhangjait és azokból róbálj dallamot építeni a fent említett módszerrel hogy mondjuk az első ütemben játszol A7-re után jöhet egy akármi mondjuk melod VII aztán vissza megint a zárással A7-re valami.
Azt elsősorban az dönti el hogy milyen zenében van az az A7, állóharmónia e, vagy egy harmóniasor része. Milyen akkordról érkezünk oda és onnan hova tovább...stb
dúr: mixolíd, dó pentaton, melod. moll IV (11#), alterált (ez a tritonus cserére is), fél-egész (9#, 9b), blues (9#)
moll: összh. moll 5. mód, melodikus V. (13b), alterált, ennyi elég is, legalábbis nekem
hát délután igen, délelőtt meg itthon lebzselek, gyakorlom és ilyenkor is mikor szünetelek, akkor irány a fórum, elolvasom Csabi hsz-eit, hogy legyen mit tanítanom délután
teljesen jó amúgy és nem kell visszalapozni ha valakit érdekel valami.
amúgy daczi zsolti honlapján van egy txt file a leckék között....sajna nem fejezte be az okfejtést de nagyon sok improvizációs lehetőséget taglal benne...azaz mire mit játszunk.
Ha valaki veszi a fáradságot és foglalkozik vele sokat tanulhat belőle....jazzes dolgok vannak benne
Igen. Próbáltam úgy összeválogatni a dolgokat, hogy a vélemény ellenvéleményt kövessen. Tehát legyen benne pici badarság is amire jött az esetlegesen helyes reakció.
Így jobban megmaradhat az infó.
De azért annyira rossz nem lett szerintem.