HANGMESTER.HU
 
 
 
 
 
E-mail cím:

Jelszó:
Emlékezz rám


A WEBÁRUHÁZBAN TÖRTÉNŐ VÁSÁRLÁSHOZ NEM SZÜKSÉGES REGISZTRÁCIÓ

WEBÁRUHÁZ

PENGETŐS

BILLENTYŰS

FÚVÓS, VONÓS

ÜTŐS

EFFEKT/PROCESSZOR

ERŐSÍTŐ

FÜLDUGÓ/FEJHALLGATÓ

FÉNYTECHNIKA

HÚR

KOTTA

MIKROFON

KIGÉSZÍTŐ

HANGRENDSZER

KEVERŐ

AJÁNDÉK, KOBOLDOK

IRODA



A FÓRUM legfrissebb témái

?Hangszórót ?Ládába

2024. március 28

Vizelde

2024. március 25

***YAMAHA billentyűsök

2024. március 23

JÁTÉKTECHNIKA

2024. március 21

Jónás Tamás (instrume

2024. március 21

Zenészeket, zenekart ke

2024. március 20

Csöves Gitárerősítő

2024. március 18

LINE6 - VARIAX

2024. március 16

In Memoriam...

2024. március 11

ADOK-VESZEK-CSERÉLEK

2024. március 08

Offtopic

2024. március 07

***IBANEZ***

2024. március 02

Gitáreffektek

2024. február 08

BÚÉK 2023 Karácsony

2024. január 15

*MARSHALL.hu KLUB *

2024. január 12

Akusztikus gitárok

2024. január 12

***FENDER***

2024. január 11

***GIBSON***

2024. január 11

Oktáv, nyak stb. beállít

2024. január 04

***Squier***

2024. január 02

***JACKSON***

2024. január 01

Fotók, képek, GALÉRIA

2023. december 27

YAMAHA gitárok

2023. november 27

***SX gitárok***

2023. november 27

CORT GITÁROK

2023. november 13

A számítógép és a z

2023. november 10

ZENEELMÉLET

2023. november 08

GITÁRÉPÍTŐ - GITÁRF

2023. október 29

Videó & mp3 linkek

2023. október 29

KEVERŐK, Hangkeverés...

2023. október 01




HANGMESTER.HU AKCIÓ
YAMAHA YRS-24B BAROKK SZOPRÁN FURULYA
YAMAHA YRS-24B BAROKK SZOPRÁN FURULYA

YAMAHA YRS-24B BAROKK SZOPRÁN FURULYA


Akciós ár:
3 440 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
Alpine Plug&Go Általános füldugó kulcstartós tárolóval
Általános füldugó kulcstartós tárolóval

Alpine Plug&Go Általános füldugó kulcstartós tárolóval


Akciós ár:
2 365 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
50% BLACK FRIDAY Soundsation SS gitár zsámoly
Fémből készült, állítható, fekete lábzsámoly gitárhoz

50% BLACK FRIDAY Soundsation SS gitár zsámoly


Akciós ár:
3 800 Ft



hangszermagazin.hu

SZAKMAI BESZÁMOLÓ: MEGJELENT NAGY KRISZTA VIDEÓKLIPJE - CSAK A PÉNZ
2024. február 29.





hangszermagazin.hu

SZAKMAI BESZÁMOLÓ: MEGJELENT VASKÓ MAKKA ÚJ VIDEÓKLIPJE
2024. február 28.







Legfrissebb használt hangszerek:
SoundSation
84 900 Ft
Elektronika
75 000 Ft
Gretsch
219 000 Ft
Line6
65 000 Ft
Fender
245 000 Ft
Fender
160 000 Ft
Dean
160 000 Ft
Roland
105 000 Ft
Steinberg
99 990 Ft
Hughes&Kettner
23 000 Ft
Elektronika
23 500 Ft
Peavey
200 000 Ft
KARÁCSONY UTÁN ÚJRA KÉTSZERESÉRE BŐVÍTJÜK A HANGSZERBOLTOT
2023. december 24.
ITT A NOVEMBERI 10%-OS KEDVEZMÉNY KÓDJA! NYISD MEG A CIKKET!
2023. október 28.
Iskolakezdési KOTTA és HANGSZER AKCIÓ -10%
2023. szeptember 10.
A HANGMESTER.HU SZERVEZI A VILLON TRIÓ JUBILEUMI ERDÉLYI TURNÉJÁT
2023. április 19.

ZENEELMÉLET
ZENEELMÉLET

Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!

Témák

Első <500 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... >500 >>1000 Utolsó

biciklipumpa 2011-06-06 08:35 |  #6815
nah a H sus 4 megvan, most a Disz° nincs meg. az a karika mi az isten? :D

biciklipumpa 2011-06-06 08:18 |  #6814
H sus 4 melyik akkord? akkord táblázaton nem találom :D

biciklipumpa 2011-06-02 22:04 |  #6813
akkordfordításokkal szoktam játszani :) meg próbálok sok számot fül után leszedni h fejlődjön a fülem :)

http://www.youtube.com/watch?v=L2pqUf6CHuc

ember legyen a talpán aki ezt gitáron fül után megtanulja :D
mikor rájöttem menyit is jelent az h tudja az ember az akkord hangjait, és arra rájátszik, az nagy élmény volt :D ez ösztönöz h tanuljak skálákat is mellé, mert eddig úgy voltam vele h skálát soha :D de azt tudom h skálák is úgy épülnek fel h mondjuk egész fél egész egész stb... és akkor már csak fejben kell játszani végig az egész gitáron nyakon minnél gyorsabban... eddig így ezeket próbálgattam magamtól. de olyan h kvint kőr, ami 1 alap fogalom nem tudom :S olyan h félszűkített bővítettnél is van némi fogalmam h félszűkített E-F nél meg a H-C között van mivel egész hang vagy vmi iylesmi... csak sejtem miért van. :D

cserye 2011-06-01 23:36 |  #6812
Amúgy ha magadban vágsz bele a tanulásba, akkor én azt csinálnám, hogy sorra elkezdeni leszedni a könnyűzenéket. (magából a hangzó zenéből- mennyire "eredeti gondolat") addig idegesítsen, amíg nincsenek meg az akkordok, mégpedig a magad hallásából.
Aztán rámehetsz kicsit könnyebben érthető klasszikus zenékre (Újvilág szimfónia- ilyenek) Itt gyakrabban lesz majd pl., hogy a basszus nem alaphelyzetű, azaz az akkordfordításokkal mennyire jól el lehet játszani.. Aztán próbálj megfogalmazni törvényszerűségeket, ha nehezen birkózol, akkor jöhet a hozzáolvasott segítség, de csak lassan- csepegtetve.. (Nekem pl. a Zene anatómiája c. könyv segített annak idején sokat.)
Szóval jelszó: Élő, gyakorlati zene..
Hm?
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6808)

cserye 2011-06-01 23:16 |  #6811
tudja a fsz..
Válasz 'Snakepit' hozzászólására (#6809)

Snakepit 2011-06-01 23:11 |  #6810
Mindent azért ne. Nem lesz időd a zenére bammeg...:)
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6808)

Snakepit 2011-06-01 23:10 |  #6809
Ezzel mit akartál kifejezni?
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6807)

biciklipumpa 2011-06-01 22:57 |  #6808
eddig vmi ilyesmit csináltam :D és ha már vki zenével foglalatoskodik illő tudni mindent az elméletről :P
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6807)

cserye 2011-06-01 22:43 |  #6807
De hát ha "rock improt" akarsz, akkor mit akarsz elméletezni? Játsszál olyan gyors darálós izéket sima dúr- moll, pentaton, vagy blues skálákon, aszt kész a rock impro..(tegyél rá még jó sok delay-t)
Vagy ha mégis zenélni akarsz, akkor az persze más..
:)
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6805)

biciklipumpa 2011-06-01 22:35 |  #6806
egyébként most nézem amit küldtél és ez jónak néz ki :) köszi szépen, ilyesmire gondoltam
Válasz 'Snakepit' hozzászólására (#6804)

biciklipumpa 2011-06-01 22:33 |  #6805
ami van fent ilyen "nagyon alap dolgok" azok tudom végül is, 1 dolgot nem tudok h kottába hogyan kell írni de az nem is nagyon érdekelt soha. amit tudok az körübelül 3 hangzat felépítés, modális sklálák nál kimerül. tanárral legalábbis eddig jutottunk.
Válasz 'Snakepit' hozzászólására (#6804)

Snakepit 2011-06-01 22:00 |  #6804
A gond ott kezdődik, hogy ezeket a nagyon alap dolgokat is nagyjából tudod.
De ha gondolod kattints ide ! :)
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6802)

Snakepit 2011-06-01 21:58 |  #6803
Neked biztos felejtős, de neki nem, ahogy olvasgatom a hsz-eit.
Rock impró...:) Van olyan?
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6801)

biciklipumpa 2011-06-01 20:53 |  #6802
igen néztem, ezeket így nagyjából tudom is. kicsit mélyebben szeretnék belemenni. úgy annyira h mindent tudjak :D

Gitarosaurus 2011-06-01 14:49 |  #6801
a első felejtős, a második meg jó, de nem rock impróra.
Válasz 'Snakepit' hozzászólására (#6800)

Snakepit 2011-06-01 07:49 |  #6800
Hangmester online iskola

Kabóca zenefeüzet

+ kérdezősködj itt és megvilágosodsz.
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6799)

biciklipumpa 2011-06-01 07:27 |  #6799
én tanultam tanárral 1 rövid ideig, akkor még egyszerre a gyakorlatot az elmélettel és nem sokat vettünk át, csak az alapokat. de pénz nélkül szeretném valahogy megoldani most, mert már azért nem járok mivel nincs pénzem :) sztem biztos van 1 olyan oldal ahol sokat tudnék tanulni elméletet és nem fűzetős

Gitarosaurus 2011-06-01 01:00 |  #6798
itt a nyár, lehet menni diákmelózni. nem vicc, én is abból fizettem a gitárt. azt nem tudom mik a terveid, de az elméletet egyszer kell alaposan megtanulni. meg gitározni is. "gitár elmélet". na az így nincs, bár nem hangzik rosszul!
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6797)

biciklipumpa 2011-05-31 21:44 |  #6797
tudtok ajánlani vmi jó oldalt ahol kezdetektől leírja végig a gitár elméletet? rock impro érdekelne a legjobban. csak amit találtam az fűzetős :S

biciklipumpa 2011-05-30 21:40 |  #6796
+ meg én ilyen mezei paraszt gitáros vagyok, aki nem nagyon tudja az elméletet :)

biciklipumpa 2011-05-30 21:39 |  #6795
mind1 lényeg h nagyon nagy hülye voltam mikor feltettem ezt a kérdést :D elég legyen ennyi :D engem is haverom zavart össze 1 hasonló hülye kérdéssel :)
Válasz 'Snakepit' hozzászólására (#6794)

Snakepit 2011-05-23 13:34 |  #6794
Tökre azt hittem, hogy hülyéskedsz bakker...De úgy néz ki nem. :)
Elég zavaros amit írtál az előző hsz-ben: A-húr 2. bund miért h vagy mi...meg valami kavar a B-vel és H-val, aztán az E-húr hangjait kezded el sorolni. Segítenénk, ha elmondod pontosan mit szeretnél.
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6790)

Gitarosaurus 2011-05-22 17:27 |  #6793
ezeket én is csak úgy érdekességnek fogom fel, használni egy rendszert lehet normálisan. a B/H különbség annyira nem zavaró, de B-t csak olvasni szoktam, fejben mindig a h-val gondolkozom.
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6792)

Gitarosaurus 2011-05-22 17:22 |  #6792
olaszok, franciák, spanyoloknál (latin amerika is) do-re-mi-fa-sol-la-ti DE ugye abszolútként használva.

plusz a do a franciáknál megmaradt ut-nak a középkorból, a ti-t meg egyébként az angolok "találták ki". szóval van itt mazsolázni való, egy élet nem is elég az átlátásához.
Válasz 'Lupo' hozzászólására (#6791)

Lupo 2011-05-22 17:11 |  #6791
Na látod, azt nem tudtam, hogy a Britek is béznek. Amúgy mi mindent a németektől
veszünk át, ami nem is baj, csak a billentyűzeten a y-z cserétől kapok hülyét.
Az olaszoknál is szolmizációs nevek vannak, ezt viszont tudtam.
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6789)

biciklipumpa 2011-05-22 17:02 |  #6790
jaja kicsit összekeveredtem ebbe az internetbe :) mindenhol Bm írt... a H helyett, nah mind1 köszi mindenkitől :)

Gitarosaurus 2011-05-22 15:30 |  #6789
így, hogy Európa vs. amcsi nem igaz. anglia is Európa része. és latin és szláv helyeken a szolmizációs nevek alakultak át abszolút hangnevekké. (előnye, hogy kiénekelhető minden hang, hátránya pedig a szolmizáció valódi előnyeinek az elvesztése.) a H-s megoldás germán nyelvterületeken gyökeresedett meg (+mi a monarchia miatt). lehetne erről kiselőadást tartani, de a lényeg annyi, hogy a B van az angolszász anyagoknál (amiből a legtöbb van az interneten), idehaza meg a H-t szeressük.
Válasz 'Lupo' hozzászólására (#6788)

Lupo 2011-05-22 14:36 |  #6788
Igen, sok problémát okoz, hogy az amcsik a H-t átkeresztelték B-nek, és sajnos sokan
az amcsi jelöléseket ismerik, és nem értik mit beszél az aki az európait tanulta meg.
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6787)

Beetlejuice 2011-05-22 12:54 |  #6787
hülyén fogalmaztam, mert elég értelmetlen a kérdés is...elnézést.
A lényeg, hogy keveri a Bmoll(hmoll) és a bmoll(Bbmoll)-t.
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6784)

A modern tücsök 2011-05-22 12:23 |  #6786
Fél hang felfelé, ha jól tudom.
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6785)

biciklipumpa 2011-05-22 09:36 |  #6785
hú most jön a következő kérdésem :D
mi az a kereszt ? :D

Gitarosaurus 2011-05-22 09:22 |  #6784
megfeszített h-moll? ("egy kereszttel magasabb")
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6783)

Beetlejuice 2011-05-22 09:03 |  #6783
Mert az a b-moll, a h- moll egy kereszttel magasabb.
---a, a#(vagy kis b), h...stb
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6782)

biciklipumpa 2011-05-22 08:15 |  #6782
van 1 másik kérdésem, a Bm akkordnál miért van az alaphangja az A-húr 2. bundjánál? :D (magyar) hangsor úgy van ugye hogy e f fisz g gisz a b h c cisz d disz. miért nem első bundnál van az alaphang az A húron? és azokra rá a terc és a kvint... előre is köszönöm a használható válaszokat :)

Snakepit 2011-05-16 11:55 |  #6781
Ezt most nekem?
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6780)

biciklipumpa 2011-05-16 11:35 |  #6780
erőltesd meg magad és gondolkodj el miért is kérdeztem. -.- annyira bírom az ilyen válaszokat...

Snakepit 2011-05-16 10:45 |  #6779
Én.
Válasz 'biciklipumpa' hozzászólására (#6778)

biciklipumpa 2011-05-16 08:10 |  #6778
ki tudná elmagyarázni nekem a kvintkör-t? :D

cserye 2011-05-09 19:40 |  #6777
Természetesen a verse volt előbb (mármint a dal). Vigyázz, itt moll VI. fok van, az szubdomináns.
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6776)

Gitarosaurus 2011-05-09 18:32 |  #6776
én nem írtam, hogy miért rakta bele. szerintem simán színesítésképp, csak ugye horizontális funkcióban a hatodik fok a tonika még, ami dórban elvérzik a tritonuszos akkord miatt. hogy a verzét vagy a szólót írta meg előbb azt meg már ő sem tudja.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6771)

A modern tücsök 2011-05-08 21:11 |  #6775
Stimmel, csak szerintem ebben az összefüggésben félrevezető. Egyik hazai kiadványban is így vannak a modálisok, és abból nem lehet megérteni szerintem. Összeszedhetnék innen a fórumról is egy csokorra való olyan hozzászólást, ami e szemléletből adódó félreértésre vezethető vissza.
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6768)

cserye 2011-05-08 20:56 |  #6774
Jól van Norbi, de nem jó ez a kapaszkodó. Valamiféle "könyveléstechnikai" rendszernek ok., de ellene dolgozik a megértésnek. Beidézem lentről magamat még egyszer erről a dologról, hátha el is olvassa végre valaki, mert itt a lényeg:

"...A "felfűzős" felfogással a következő hallás-pszichikai probléma van:
Úgy akarod pl. a lídet megkóstoltatni a tanítvánnyal, hogy lejátszol egy ion-t, majd utána ennek IV fokáról végigmész ugyanezen a hangkészleten. Nem fogja érteni, mert a természetes hallása rá van állva az először játszott ion tonikájára, és ebből próbálja majd értelmezni automatikusan a másodjára lejátszott lídet (nem pedig a saját tonikájából!) Ez egy nagyon nagy hiba!..."

Az ion annyiból használható esetleg viszonyítási pontnak, hogy mostanra a mai fül számára ez a leginkább ismert skála. De ezt úgy kell használni, hogy ugyanarról a pontról kell indítani. Pl. a fenti líd-et is C-ről, és megnézni, hogy hogyan szól az ion-hoz képest. Ez jó. (az meggondolandó, hogy a moll jellegűeket-fríg, dór- esetleg az eol-lal vessük ugyanilyen módon össze, pl. ugyanitt egy A hangról).

Még egy adalék:
Sétál az öreg kelta bácsika pár száz éve az erdőben, és énekelgeti a saját kis dór hangsoros népdalocskáját. Szerintetek tud ő ilyesmiről, hogy ez "csak" egy "mellékfunkciós" kis II. fokú skálája lenne egy ion sornak...?


Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6772)

Beetlejuice 2011-05-08 20:29 |  #6773
...látszik, hogy szarul vagyok:(
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6772)

Beetlejuice 2011-05-08 20:27 |  #6772
Teljes mértékig igazad van, és értem is mitmondasz, mert teljesen kézenfekvő....de egy bizonyos pillért, kapaszkodót fel kell állítani, ha úgy tetszik pillért, mert különben hiába van az egész, mert összedől, mint egy kártyavár, kell egy zero pont. ugyanez van a matematikában, hisz ott is megvan a geometri 7(?...ha jól e,lékszem) alappillére, amit, ha megkérdőjeleznénk, érthetlen lenne az egész...sőt, ha veleki ezt, az amúgy is megkérdőjelezhető alapilléreket nem tanulja meg, nem fogja érteni az egészet....ez van itt is.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6769)

cserye 2011-05-08 19:00 |  #6771
Ja. Jól szedted le.
Ez a D eol VI. fok amúgy azért van inkább, mert a verse akkordmenetre paszírozta rá a Dór-os kis szólóját (amúgy nagyon bírom, tök eredeti nem?)

(jobb példa ugyanígy Mike Oldfield-tól inkább a to France verse része a dór-ra.)
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6764)

cserye 2011-05-08 18:54 |  #6770
Ok, tedd majd fel, kíváncsi vagyok.
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6767)

cserye 2011-05-08 18:18 |  #6769
Na még egy kicsit, csak úgy lecsengőben...:
Idézet:
"A dór mód a dúr skála második fokáról építhető, ugyanazokat a hangokat felhasználva. Példaként a D dór skála a C dúr skála hangjait tartalmazza, a D-vel kezdve: D, E, F, G, A, B, C."


Na akkor ugyanezen logika alapján írom én a jogos következőket:
A dúr skála a dór hetedik fokára építhető, ugyanazokat a hangokat felhasználva. Példaként a Cdúr skála a D dór hangjait tartalmazza a C-től kezdve: C D E F G A H C!

Miért, megtehetem nem? Jogállam van. Annyi, hogy fogtam, és a Dór-t tettem meg "főnöknek", abból származtattam a Dúr skálát. Ez a Dúr skála,a fogalmát így kell felfogni és levezetni! Mindenki érti?

Beetlejuice 2011-05-08 18:05 |  #6768
A hangközök adják a dór jelleget ugye....nézzük csak meg az idázetedben szereplő hangközöket....stimmel nem?
Válasz 'A modern tücsök' hozzászólására (#6763)

Beetlejuice 2011-05-08 18:03 |  #6767
Igen...
....köszönet a linkért olvasom.


Cserye: ...csinálok mp3-at a maiból...most próbán olyan láz tört rám....maholnap rakomide.
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6765)

cserye 2011-05-08 18:03 |  #6766
Ez a gond..Ezt mondom.
Válasz 'A modern tücsök' hozzászólására (#6763)

Gitarosaurus 2011-05-08 16:27 |  #6765
Bebop (úgy spórolósan a billentyűzéssel )

az am/maj7 elég durva akkord, nem szokás így kijátszani, mer' hördül a nagyra tisztelt

a melodikus moll meg azért fekszik, mert a f-fisz surlódás elhanyagolható a félszűkített szeptim önmagában való disszonanciájához képest.
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6755)

Gitarosaurus 2011-05-08 16:11 |  #6764
javítsatok, de én így hallom a szőnyeget:
Dm-Am-Dm-Am-Dm-Am-Dm-Dm
Dm-Am-Bmaj7(vagy Dm/B)-Am-Dm-Am-Dm-Dm

a hangnem: D-dór (0#/b)
11.ütemben apró modulációval. mondjuk a Hm7b5 nem lenne elég ütős tonikai funkció ellátására, érthető, hogy kölcsönöz a D-eolból egy VI fokot. a dallamban ez annyiban látszik, hogy ekkor nem c-ről indítja az egyébként ismétlődő frázist, hanem d-ről (Am-ra jó a c, mint terc, Bmaj7 jó a d, mint terc)

és mondjuk ebből is látszik, hogy a dór az egy moll jellegű modális hangnem, valahogy mégiscsak összenő, ami összetartozik
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6750)

A modern tücsök 2011-05-08 16:03 |  #6763
Idézet a könyvből:
"A dór mód a dúr skála második fokáról építhető, ugyanazokat a hangokat felhasználva. Példaként a D dór skála a C dúr skála hangjait tartalmazza, a D-vel kezdve: D, E, F, G, A, B, C."


Válasz 'A modern tücsök' hozzászólására (#6762)

A modern tücsök 2011-05-08 15:58 |  #6762
Bár én nem vagyok szakértő, csak hobbi gitáros, de szerintem hazai kiadványt nem találsz ami teljes körű. Ha klasszikus vonal, akkor Kesztler Lőrinc zenei alapismeretek c. könyve biztosan jó. Könnyűzenéhez meg jazz és blues vonalon keresgélnék kiadványokat, amik nem kimondottan zeneelméletiek. Esetleg olvasd el ezt itt.
Válasz 'alexanderr' hozzászólására (#6759)

cserye 2011-05-08 15:12 |  #6761
Szia! Hangmintát esetleg tudsz?
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6755)

cserye 2011-05-08 14:33 |  #6760
..a 11. ütem már term. moll akkordkörnyezetet idéz, de ezt külön megjegyeztem..
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6756)

alexanderr 2011-05-08 14:17 |  #6759
Üdv!
Tudna valaki egy igazán jó és érthető könyvet ajánlani a zeneelméletről?Olyat ami teljesen az alapoktól kezdve tárgyalja a témát de úgy,hogy meg is értse az emberfia, neagy' isten még alkalmazni is tudja az olvasottakat???
Előre is köszönöm...

Gitarosaurus 2011-05-08 13:27 |  #6758
Hogy Birtad eddig türelemmel?

Mik a a hírek könyvügyben?
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6754)

JonasTamas 2011-05-08 13:23 |  #6757
Gitarosaurus írtakéne egyszer egy "ki tud több skálanevet" versenyt is kiírnod!

Nem is rossz ötlet
De azért inkább mégsem lesz ilyen

Viszont egy témakészítési verseny lesz majd hamarosan, a Platinum c. számra.

Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6744)

cserye 2011-05-08 13:16 |  #6756
..kedves vagy, hogy leírod az önéletrajzod, de e konkrét tárgyban nem tudok ezzel mit kezdeni:)) Szerintem tök részletesen leírtam a ped. problémámat (sajnos tényleg gond a dolog, ezért gondolom, hogy ezt a tényleg egyszerű ovis példát- dór tonika és V. fok- nem érzed a maga természetességében). Azért a haragod ellenére szívesen veszek egy harmóniai jellemzést a Te szemszögedből, ha kell, aztán leírom én is az enyémet. (tényleg meg szeretném érteni a felfogásod- mondjuk az első 16. ütemnyi gitártéma)
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6754)

Beetlejuice 2011-05-08 12:44 |  #6755
jajj...olyanok vagytok, minta gyermekek...
Inkább akkor azt monjátok meg nekem, miért tetszik nekem az hmoll7b5-E7-amoll-maj7 alapra, a melodikus moll és párhuzamos dúr bebop keveréke:) pedig a a melodikus tartalmaz egy Fisz-t...vagy csak annyira kezdő vagyok, hogy pont olyan helyre rakom be a fiszt, hogy nem hallom hamisnak?...vagy a tippem még az E7-re az V. módja a melodikusnak?...és pont ide játszom ki....?

Trlt felhasznl2011-05-08 11:27 |  #6754
Nem ismerjük egymást. Te sem ismersz engem, én sem téged. A következőket is csak azért írom, le hogy próbáljam érzékeltetni miből fakad a hozzáállásom a vitában:
31 évvel ezelőtt vettem először a kezembe gitárt. Lassan 20 éve hogy tanítok. Ebből zeneelméletet 10 éve. Jelenleg is egy főiskolán tanítok zenét. Ez alatt a 3 évtized alatt Amerikától, Kijevig bejártam a világot gitárral a kézben, sok olyan zenésszel dolgozhattam együtt akiknek a zenéjén nőttem fel magam is tizenévesen. Nemzetközi jazztáborban is taníthattam, ahol Magyarországot egyedül képviseltem. De mindez nem is lenne érdekes. Elég lenne csak annyi, hogy a főiskola ahol mindezt tanultam anno, soha senkitől sem tanultam, vagy hallottam mindazt amit itt leírtál. És azért a felsőoktatásban e témakörben nincs szakmai probléma már évtizedek óta. A rendszer logikus és működik is, ezért is bátorkodtam ennyi szakmai háttérrel egy jazz elmélet könyv megírásába.
Még soha sehol a világban nem találkoztam egyetlen egy zenésszel sem akik az állították volna, amiket te itt leírtál. De mint a beszélgetésünk elején, én minden vitapartnerről feltétlezem, hogy igaza van, ha a mondandóját alá tudja támasztani. De semmivel sem tudtad a mondandódat megindokolni.
Vártam, hogy leírod, elmagyarázod, mit is gondolsz, de végül rá kellett jönnöm, hogy amit eddig tanultam az helyénvaló. Ezért írtam, hogy tanulnod kellene. Részemről befejeztem!
Üdv.: B. Miki
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6752)

Trlt felhasznl2011-05-08 11:05 |  #6753
Ne haragudj! A vita/beszélgetés parttalanná vált. Úgy viselkedsz, mint az a benszülött afrikai akinek megmutatnak egy szálló repülőt, majd azt mondja: Az nem lehet!
Lehet, hogy nem érted amit írok, innen gondolom, hogy szükség lenne nálad egy kis továbbtanulásra, mert a fórum keretei nem alkalmasak arra, hogy kellő részletességgel kifejtsem. Üdv.: B. Miki
( Mellesleg nem dór tonikai szituációról van szó a M. O. felvételen!!!)
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6752)

cserye 2011-05-08 09:59 |  #6752
:) és étkezés előtt moss kezet! (ezt még örömmel vettem volna:) Ja, a kör elején dór hangnemben vett (!) I. és V. fokú harmóniák váltják egymást..
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6751)

Trlt felhasznl2011-05-08 09:19 |  #6751
Szerintem kezdj el tanulni. Az általad belinkelt példa is arról beszél mint amiről írtam. Szerintem ha érdekel a zeneelmélet, akkor menj el egy tanárhoz, és kezdd el tanulni. A szólista harmóniamenetre játszik a harmóniák pedig egy hangnemet alkotnak, amelyek az azokat alkotó fokokból épülnek fel. Nem érted a horizontális és a vertikális nézet közötti kapcsolatot. Azt hallod amit a szólista játszik, de azt nem hogy mire játszik. Ezért írtam, hogy ezt még tanulnod kell.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6750)

cserye 2011-05-08 03:38 |  #6750
Kicsit sokat írtál.. Fókuszálva a témát:
"..Mert nem összerakták ezeket egy fűzérbe, hanem ezek egymásból következtek logikusan. A hangsorok függőségi viszonyban állnak egymással, és ebben nem egyenrangúak, hanem alá illetve főlé rendelt szerepben vannak. Tehát kapcsolatban állnak egymással..."
Szóval erre írom én azt: 1.De, összerakta őket egy füzérbe, valamikor, valaki. 2. Eredetileg nem következnek egymásból sehogy sem. 3. Nem állnak egymással függőségi , és egyáltalán semmilyen, főleg nem alá- felé rendeltségi viszonyban.
Nézd csak ezt a kis dalt. 2:12-től a szóló rész:http://www.youtube.com/watch?v=pSjgASln8Uk
Nagyon markáns kis dór dallam, a maga hangkészletével, ami semmilyen módon nem második foka semmi egyéb skálának (nem is értem a felvetést sem!).
(mondjuk annyiból rossz példa kicsit, hogy a harmonizálásban épp van itt egy zseniális csavar- mármint egy term. moll szerinti 6. fok -, ami elvileg nem kéne passzoljon ebbe a környezetbe, mégis be van passzintva rendhagyó gyönyörűen.. Mindegy, ez már egy következő, megtárgyalásra érdemes fejezet...)
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6749)

Trlt felhasznl2011-05-07 09:23 |  #6749
ezt írtad:

" Logikailag nagyon-nagyon sokféle hangsor lehetséges. Van, amelyik-beazonosítottan- névvel kitüntetett, van, amelyik nem. Na most: Nem tudom, kicsoda és mikor, de egyszercsak valaki fogott néhány ősi történelmi skálát (dór,fríg,líd,mixolíd,eol) és v.milyen pedagógiai, vagy nem is tudom, milyen céllal, sorbarendezte őket egy szintén történelmi- ion skálán! Teljesen érthetetlen, öncélú és sehová nem, sőt félrevezető, a természetes hallás ellen való művelet! Ezredszer írom le: ezeknek a skáláknak semmilyen szempont-rendszer alapján semmi közük egymáshoz! "


erre a válaszom:
" A zeneelmélet nem más, mint a megfigyelt zenének a leírása, értelmezése. Tehát előbb volt a zene, és annak elmélete csak ezután. (Most nem térnék ki azokra a XX. Sz-i -főleg program- zenékre amelyek ezt tudatosan felcserélték.). Ez a tény fontos a modálisok megértése szempontjából. Mert nem összerakták ezeket egy fűzérbe, hanem ezek egymásból következtek logikusan. A hangsorok függőségi viszonyban állnak egymással, és ebben nem egyenrangúak, hanem alá illetve főlé rendelt szerepben vannak. Tehát kapcsolatban állnak egymással. Ez a csoportosulás illetve függőségi viszony a hangnem, illetve a tonalitás. Magát a rendszert nem lehet megérteni az ahhoz tartozó harmóniák nélkül. A hangsorok tulajdonképpen a harmóniák leképezései. Ugyanis a hangsorokból kiolvasható az adott fokhoz tartozó harmónia és fordítva. Amikor egy számot játszunk ami egy hangnemben van, akkor ezek a harmóniák mind egy origó köré csoportosulnak. Minden fokhoz tartozik egy hangsor és egy harmónia és ezek elválaszthatatlan egységet alkotnak. "


ezt te írtad:
" Pl., hogy ugyanarról a C alaphangról elindítani, egy ion skálát, majd szintén ugyanonnan (C-ről, és nem F-ről!!!) elindítani egy Líd-et, és úgy megvizsgálni: Nézd csak? Egész hasonló, csak itt az előbbi F helyett van egy "érdekesen szóló" Fisz. Aztán ugyanezt a Líd skálát lehet továbbkóstolgatni pl. harmóniafokok szerint, pl. hogy II. fokon Dmoll helyett Ddúr lesz- ilyenek. Aztán: Ha már nagyon össze akarjuk hozni egymáshoz ezeket a hangsorokat, akkor érdekességként: A Dór hangsor a Líd "párhuzamos molljának" tekinthető, de szigorúan mai ízlésű- zeneelvi, nem pedig történelmi értelemben tartoznak össze.. "

" Maga az a tény, helytálló, és helyes, hogy a hangsorokat nem pusztán a helyükön, hanem funkció szerint csoportosítva tanuljuk egy azonos alaphangról. Magam is így tanítom. DE ez nem zárja ki azt a tényt, hogy ezek együttesen alkotnak egy hangnemet amiben minden foknak megvan a maga szerepe akár skála akár harmónia. Félrevezető hibás elgondolás ennek a „letagadása”. Ezt például úgy lehet gyakoroltatni, hogy a hangsorokat szét kell osztani törzs- és színezőhangokra. A funkciót hordozó hangok változnak a különböző fokokon, hiába azonos a hangkészlete a közös hangnem miatt, mindegyik hangsornak megvan a maga törzshangja adott fokon. Tehát a két dolog nem zárja ki egymást. Nevezetesen, hogy egy alaphangról tanulandó a 7 modális hangsor, és az hogy ugyanúgy feladatokat kell megoldani egy hangnemes harmóniasorra. Ez nélkülözhetetlen a tonalitás/hangnem megértése szempontjából, illetve, a fokok egymáshoz viszonyított szerepe megtanulásának szempontjából. Mert az előbbi feltételezésedből akkor az is következne, hogy ha ezeknek nincs közük egymáshoz, akkor egy hangnemben akármilyen akkord is szerepel, egy skálával végigjátszató. Ez hibás elgondolás lenne, mert mint az előbb írtam, a hangsorok egymáshoz képest sem, de egy hangsorban a hangok sem egyenlő szereppel bírnak. A törzshangok hordozzák a funkciót a többi színez. Tehát például egy C dúr F dúr kíséretben ha feltételezzük hogy C dúrban vagyunk akkor hiába része az F hang a rendszernek az C dúron falsan szól, mert a C dúr legerősebb hangjával a tercével lesz szekundsurlódásban. "



Ha úgy érzed nem ugyanarról beszélünk, akkor először tedd fel érthetően a kérdéseidet, mert én csak azokra válaszolok. Ha nem érted amit válaszolok, akkor azt sem ciki megkérdezni, de fogalmazz érthetően.

Gitarosaurus 2011-05-06 22:19 |  #6748
röhögni fogsz, de vannak ilyenek. főleg indiai raga-knál. de elég csak a klasszikus értelemben vett melodikus mollra gondolni, hisz ott is csak ereszkedő dallammenetben "lehet" a természetes moll hangjait használni, felfelé meg emelni kell a hatodik, hetedik fokot.

D-: ótahtíygóyg nálat ,táirtáihizsp a molnája rokka ,zslodnog arsám geltese levélefazssiv a tnozsiv ah
Válasz 'A modern tücsök' hozzászólására (#6747)

A modern tücsök 2011-05-06 22:09 |  #6747
Olyan skála nincsen amit csak visszafele lehet játszani?
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6744)

A modern tücsök 2011-05-06 22:05 |  #6746
Már én sem tudom miről megy a vita, de azért beírtam a saját verziómat.
Válasz 'Beetlejuice' hozzászólására (#6745)

Beetlejuice 2011-05-06 21:58 |  #6745
Szerintem mindketten ugyanarról beszéltek, csak két külön irányból.
éééés szerintem az alapokat hagyjátok el....mivel tsiztában vagytok vele.
Egy dolgot hagytok ki..az alapot...ami nekem is rengeteget segít, segített...a szómizálás!...innentól mindkettónek igaza van.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6742)

Gitarosaurus 2011-05-06 21:39 |  #6744
kéne egyszer egy "ki tud több skálanevet" versenyt is kiírnod!
Válasz 'JonasTamas' hozzászólására (#6723)

Gitarosaurus 2011-05-06 21:34 |  #6743


nem érdemes kiönteni a fürdővízzel a gyereket.
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6741)

cserye 2011-05-06 20:20 |  #6742
Ajaj. Nagyon nem ugyanarról beszélünk.. Na kis pihi..
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6741)

Trlt felhasznl2011-05-06 19:16 |  #6741
A zeneelmélet nem más, mint a megfigyelt zenének a leírása, értelmezése. Tehát előbb volt a zene, és annak elmélete csak ezután. (Most nem térnék ki azokra a XX. Sz-i -főleg program- zenékre amelyek ezt tudatosan felcserélték.). Ez a tény fontos a modálisok megértése szempontjából. Mert nem összerakták ezeket egy fűzérbe, hanem ezek egymásból következtek logikusan. A hangsorok függőségi viszonyban állnak egymással, és ebben nem egyenrangúak, hanem alá illetve főlé rendelt szerepben vannak. Tehát kapcsolatban állnak egymással. Ez a csoportosulás illetve függőségi viszony a hangnem, illetve a tonalitás. Magát a rendszert nem lehet megérteni az ahhoz tartozó harmóniák nélkül. A hangsorok tulajdonképpen a harmóniák leképezései. Ugyanis a hangsorokból kiolvasható az adott fokhoz tartozó harmónia és fordítva. Amikor egy számot játszunk ami egy hangnemben van, akkor ezek a harmóniák mind egy origó köré csoportosulnak. Minden fokhoz tartozik egy hangsor és egy harmónia és ezek elválaszthatatlan egységet alkotnak.
Maga az a tény, helytálló, és helyes, hogy a hangsorokat nem pusztán a helyükön, hanem funkció szerint csoportosítva tanuljuk egy azonos alaphangról. Magam is így tanítom. DE ez nem zárja ki azt a tényt, hogy ezek együttesen alkotnak egy hangnemet amiben minden foknak megvan a maga szerepe akár skála akár harmónia. Félrevezető hibás elgondolás ennek a „letagadása”. Ezt például úgy lehet gyakoroltatni, hogy a hangsorokat szét kell osztani törzs- és színezőhangokra. A funkciót hordozó hangok változnak a különböző fokokon, hiába azonos a hangkészlete a közös hangnem miatt, mindegyik hangsornak megvan a maga törzshangja adott fokon.
Tehát a két dolog nem zárja ki egymást. Nevezetesen, hogy egy alaphangról tanulandó a 7 modális hangsor, és az hogy ugyanúgy feladatokat kell megoldani egy hangnemes harmóniasorra. Ez nélkülözhetetlen a tonalitás/hangnem megértése szempontjából, illetve, a fokok egymáshoz viszonyított szerepe megtanulásának szempontjából. Mert az előbbi feltételezésedből akkor az is következne, hogy ha ezeknek nincs közük egymáshoz, akkor egy hangnemben akármilyen akkord is szerepel, egy skálával végigjátszató. Ez hibás elgondolás lenne, mert mint az előbb írtam, a hangsorok egymáshoz képest sem, de egy hangsorban a hangok sem egyenlő szereppel bírnak. A törzshangok hordozzák a funkciót a többi színez. Tehát például egy C dúr F dúr kíséretben ha feltételezzük hogy C dúrban vagyunk akkor hiába része az F hang a rendszernek az C dúron falsan szól, mert a C dúr legerősebb hangjával a tercével lesz szekundsurlódásban. Hát lehetne ezt még tovább boncolgatni. Lyukas órám volt…....)))


A modern tücsök 2011-05-06 19:05 |  #6740
Pedig tényleg tökéletesen félrevezető a modálisokat megfejteni egy c dúr skálából, vagy akár az ujjrendeket idekeverni. A jellegzetes hangzásokban rejlik a lényeg, amiket pedig az említett logikával nem lehet bemutatni.
Ilyenkor jönnek azok a félreértések, hogy például egy Cmaj7 akkordra, jól szól a D dór skála. Ami ugye teljesen ökörség.
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6732)

Xanax 2011-05-06 17:41 |  #6739
gondoltam odapirítok neked egy picit, miért ne alapon, éppen zabot hegyezek.
amúgy cserye felé a kérdésed adja magát, én is kíváncsi vagyok rá.

Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6737)

Trlt felhasznl2011-05-06 17:36 |  #6738
Most már értem mi a problémád. Válasz is lesz megigérem, de most épp tanítok. Vagy ma este, vagy a hét végén, de megígérem hogy kifejtem a témát.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6731)

Gitarosaurus 2011-05-06 17:14 |  #6737
"kintről" mindig könnyű kritizálni, ezért kérdeztem (volna), hogy foglalkozik-e a zeneelmélettel napi szinten, ahogy pl. Miki, vagy a többiek, akik nem ütköznek meg, ha egy skálának egyértelmű, akár származtatott modális neve is van, nem csak úgy "van". persze igazad van, bagatellizáljunk. meg minek is írjon ide az ember, ha tök fölösleges az elmélet (mert ez is le lett itt írva vki által)

a kérdéses firtatásért-kikapás teljesen más kontextusban volt és épp viral marketing volt. de azt vállalom, hogy akkor kicsit túlreagáltam.
Válasz 'Xanax' hozzászólására (#6733)

Beetlejuice 2011-05-06 16:09 |  #6736
"Pl., hogy ugyanarról a C alaphangról elindítani, egy ion skálát, majd szintén ugyanonnan (C-ről, és nem F-ről!!!) elindítani egy Líd-et, és úgy megvizsgálni: Nézd csak? Egész hasonló, csak itt az előbbi F helyett van egy "érdekesen szóló" Fisz. Aztán ugyanezt a Líd skálát lehet továbbkóstolgatni pl. harmóniafokok szerint, pl. hogy II. fokon Dmoll helyett Ddúr lesz- ilyenek. "
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6731)

cserye 2011-05-06 16:06 |  #6735
Ja. Akarjál nekem jót! Az jöhet:)
Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6732)

Xanax 2011-05-06 15:30 |  #6734
apicsát csinált ez az ikonommal.
Válasz 'Xanax' hozzászólására (#6733)

Xanax 2011-05-06 15:29 |  #6733
"úgy különben milyen viszonyban vagy a zenepedadógiával? Tanítasz, tanulsz, esetleg oktatási miniszter vagy?"

hogy kikaptam má tőled a státuszod firtatásáért....


Válasz 'Gitarosaurus' hozzászólására (#6732)

Gitarosaurus 2011-05-06 14:42 |  #6732
háát erre már interpellálni kell. úgy különben milyen viszonyban vagy a zenepedadógiával? Tanítasz, tanulsz, esetleg oktatási miniszter vagy?

különben mikor történt a "törés" a zenészeknél. Mert ugye egyik pillanatban még nem tudták hogy mit játszanak, aztán kaptak a skálák rövid neveket, amitől teljesen rossz lett minden. A felfogás, a játéktechnikák, a komponálás, a zene mélyrepülése megkezdődött. Nem érdemes hát tanárhoz sem járni, tanuljon inkább otthon az ember zenetörténelmet. Szóval mikortól? Kodály előtt vagy után lett felfoghatatlanul kaotikus a modális rendszer? Mikortól látszik/hallatszik ez a zenén? Mióta lett bevehetetlen bástya pl. A zsidó skála (m-f-si-l-t-d-r). Mióta láttad, hogy ennek az (egyik) neve az, hogy domináns fríg?

Azt hiszem sikerült parlamenti magasságokba kerülnöm, úgyhogy átadom a szót miniszter úr. (és nehogy megsértődj a csipkelődésen, neked akarunk jót. )
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6731)

cserye 2011-05-06 13:51 |  #6731
Ez a -szerintem- sötét folt a zenefelfogásban már régi "szálkám", itt is beszéltem róla eleget régebben.


Na még egyszer:
Logikailag nagyon-nagyon sokféle hangsor lehetséges. Van, amelyik-beazonosítottan- névvel kitüntetett, van, amelyik nem.
Na most: Nem tudom, kicsoda és mikor, de egyszercsak valaki fogott néhány ősi történelmi skálát (dór,fríg,líd,mixolíd,eol) és v.milyen pedagógiai, vagy nem is tudom, milyen céllal, sorbarendezte őket egy szintén történelmi- ion skálán!
Teljesen érthetetlen, öncélú és sehová nem, sőt félrevezető, a természetes hallás ellen való művelet!

Ezredszer írom le: ezeknek a skáláknak semmilyen szempont-rendszer alapján semmi közük egymáshoz! Ha valamiért együtt-egyszerre kell rájuk nézni, akkor max. úgy érdemes, hogy egyetlen(!) közös vonatkoztatási pontra (azaz alaphangra) hozni őket, és úgy vizsgálni. Pl., hogy ugyanarról a C alaphangról elindítani, egy ion skálát, majd szintén ugyanonnan (C-ről, és nem F-ről!!!) elindítani egy Líd-et, és úgy megvizsgálni: Nézd csak? Egész hasonló, csak itt az előbbi F helyett van egy "érdekesen szóló" Fisz. Aztán ugyanezt a Líd skálát lehet továbbkóstolgatni pl. harmóniafokok szerint, pl. hogy II. fokon Dmoll helyett Ddúr lesz- ilyenek.
Aztán: Ha már nagyon össze akarjuk hozni egymáshoz ezeket a hangsorokat, akkor érdekességként: A Dór hangsor a Líd "párhuzamos molljának" tekinthető, de szigorúan mai ízlésű- zeneelvi, nem pedig történelmi értelemben tartoznak össze..

A "felfűzős" felfogással a következő hallás-pszichikai probléma van:
Maradjunk az Ion- Líd példánál.
Úgy akarod a lídet ugyebár megkostoltatni a tanítvánnyal, hogy lejátszol egy ion-t, majd utána ennek IV fokáról végigmész ugyanezen a hangkészleten. Nem fogja érteni! A természetes hallása rá van állva az először játszott ion tonikájára, és ebből próbálja majd értelmezni a másodjára lejátszott lídet! Ez egy nagyon nagy hiba!
A problémát eddig én inkább pedagógiainak tekintettem, de - látván pl. ezt a "domináns fríg" elnevezést, azt kell mondjam, így már zeneelméleti tévedésre is vezet.

Érted így?


Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6730)

Trlt felhasznl2011-05-06 10:35 |  #6730
Azt próbáltam írni tegnap, hogy ha hibásan tanították volna nekem is, az ennyi idő alatt ki kellett volna hogy derüljön. Másrészt pedig fenn áll annak is a lehetősége, hogy esetleg te tévedsz. Erre próbáltam célozni korábban. Bár az is lehet, hogy nem tudod pontosan leírni, hogy mit is szeretnél, és ezért nem értem az okfejtésedet. Még mindig megválaszolatlan maradt egy sor kérdés. A tankönyvemet szaklektorálják, és remélem olyan ember fogja ezt megtenni akitől magam is tanultam és amerikai egyetemekre hívják előadásokat tartani hasonló témakörökben. Szerintem pontosítsd a problémádat és talán meg tudjuk fejteni mi is a gondod.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6729)

cserye 2011-05-06 10:30 |  #6729
Köszi, jöhet belőle, elfogadom. Én folyamatosan nyitott vagyok az értelmes dolgokra. Csak neked is vigyáznod kéne, tényleg át kéne gondolnod, hogy mit írsz bele, ill. adsz tovább benne olyan dolgokat, amit neked is hibásan tanítottak. Üdvözöllek
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6727)

Beetlejuice 2011-05-06 08:47 |  #6728
Na, azért én is sorban állok ám msjd.
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6727)

Trlt felhasznl2011-05-06 07:12 |  #6727
Szerintem tanulnod kell ezt még. Többet nem tudok hozzáfűzni. Ha kész lesz az elmélet tankönyvem, dedikálok neked egy páldányt örömmel.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6726)

cserye 2011-05-06 01:01 |  #6726
"nem származtattam hangsort, hanem a jobb meghatározás érdekében hasonlítottam egy másikhoz. ":
Azt írtad, ez egy Ion6b...Ez a megfogalmazás így azt jelenti, hogy "így hívják". Ez volt nekem furcsa. Ha van egy saját véleményed, kísérleted az Ion-ból való levezetésére, azt el tudom fogadni. (írtam a cigánydalos példánál, hogy akár másképpen is megfogható egy hangsor, ha már ilyen módon akarod)

Viszont:

"..ha az eol van tonikai helyzetben annak ötödik fokán csücsül a frig..."

Neem!! Ezt kéne megérteni, hogy rendkívül rossz, sehová sem vezető felfogás! Nincs ilyen, hogy bármiféle hangsor lenne az V fokon! Ha elkezdesz vele matekozni, akkor teljesen véletlenül, és esetlegesen(!) a hangtávolságok az eol V. fokától V. fokáig, egy olyan sorozatot adnak, ami ugyanaz, mint egy fríg hangsor az I. foktól I. fokig, de- még egyszer- ez csak egy véletlen és esetleges egyezés!
A frígnek az égadta világon semmi köze az eol-hoz, tilos és értelmetlen vele összemosni, belőle levezetni, vagy ugyanilyen hibás logika alapján nevet adni neki (mint domináns fríg)

Trlt felhasznl2011-05-05 21:41 |  #6725
Válaszaid nélkülözik az indoklást. nem derül ki például, hogy miért nem mersz származtatni hangsorokat? Egyáltalán az is kérdés mit értesz származtatás alatt, mert az én értelmezésemben nem származtattam hangsort, hanem a jobb meghatározás érdekében hasonlítottam egy másikhoz. Ezt neveznéd Te származtatásnak? A domináns frig egy angolszász kifejezés, a világ nagyobbik fle megbarátkozott ezzel a fogalommal, nem indokoltad miért és milyen szituációban lenne mindez féélrevezető. Nem világos mit értesz aza alatt hogy ez rettenet. Az összhangzatos moll V. móduszát szokták domináns frignek nevezni azon egyszerű oknál fogva (ha már származtatásról beszélünk) hogy abból van származtatva mint hogy az összhangzatos moll eredője az eol, és ha az eol van tonikai helyzetben annak öödik fokán csücsül a frig. de miután ez domináns szerepát betölteni nem tudja így a terc megemelkedik vezető hang képződik és így lesz ebből (mármint a frigből) domináns frig.
Hogy Te mennyire bánsz mértékkel a modálisok értelmezésével az a te dolgod. 20 éve taníton már, és még régebb óta használom ennyi idő alatt biztosan kiderült volna ha nem helytálló.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6724)

cserye 2011-05-05 21:30 |  #6724
Ja, hogy " Eb akar lenni" ami ott valójában E...

Szóval legyen neve a skáláknak, ezzel nincs gondom. Inkább a következetesség.. Egyetlen hang eltérés egész más tájakra vihet, és óvatosan kéne azzal bánni, hogy "mi minek a mod-ja". Én biztos, hogy nem mernék így származtatni hangsorokat.

Aztán van az a fajta elnevezés, ami viszont egyenesen félrevezető. Pl. a bizonyos "domináns fríg"... Na ez aztán rettenet. Egy tök teljesen más (harmonikus moll) hangsor V. fokáról elnevezni- származtatni egy másikat! Teljes káosz..
(ezt a szélmalomharcomat a modálisok pedagógiai értelmezésével, csak mértékkel kezdeném itt újra, kicsit már unom..)
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6721)

JonasTamas 2011-05-05 20:55 |  #6723
pirateshit írtaEz milyen skála? katt

A skála egyébként "Harmonikus dúr skála" néven is ismert.
Válasz 'pirateshit' hozzászólására (#6694)

Trlt felhasznl2011-05-05 20:53 |  #6722
Ha megérted miről beszélek akkor van értelme. Csak ismételni tudom magam: Az összefüggések megértéséhez, kell egy egyezményes nyelv amivel nevén lehet nevezni a dolgokat. Amennyiben nehéz befogadni és felfogni ezeket az információkat, akkor úgy nevezed ahogy meg tudod értetni magad a kollégáiddal. Igazából semmi jelentősége nincs az elnevezésnek, mert nem azon van a hangsúly. Ez olyan mint amikor valaki megtanul itthon angolul, majd egy magyar környezetben angol vendégekkel csak azért dumál megállás nélkül, hogy megmutassa hogy mennyire vágja az angolt. Semmi értelme, mert a beszélgetésnek nem ez az értelme, hanem az hogy közöljünk valamit. Nos a mondandómban nem annak van jelentősége, hogy ez cigány, vagy melódikus vagy akármi. Felőlem lehet ez egy szputnyik III. is ha ezzel közelebb kerülsz a célhoz.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6720)

Trlt felhasznl2011-05-05 20:47 |  #6721
Ugyanoda érkeztünk ahonnan elindultam #6695-nél: Ez egy Ión 6b. A hangsor 7 fokú, s mint olyan diatónikus. Nem része hangrendszernek. Az alsó hang gondolom Eb akar lenni és nem E. nem is szól tisztán, de nyílván nem lenne értelme E-nek!
Egyébként az ilyen jellegű hangsorok viselkedését könyebb megérteni ha harmóniát adunk alá. Ebben a hangsorban ugyanis moll és dúr jelleg is szól. Moll jelleg a 6b, ami a Tonika szubdominánsának moll terce, ami erős moll jelleg, de a hangsor alaphangjáról dúrtercünk van...
Na azt hiszem több már nincs ebben a kis dallamban...))))

cserye 2011-05-05 20:44 |  #6720
Elnevezősdihez még:
Maradjunk cigány vonalon: Hej rigó rigó-verse: "rúg a rigó, verje devla":)):
Ez most mi legyen? Dór 5b, vagy Cigányskála 7# ?
Van ennek értelme?...

cserye 2011-05-05 20:30 |  #6719
Én a hangfájlban ezt hallom: F Esz D Esz D B D B Bb B Bb As Bb As G As G F E
Azaz emelkedőben: E F G As Bb B D Esz F -hangok.
Nem is lehet belőle kihozni egy diatonikus hangsort, nemhogy elnevezést keresni hozzá!

Gitarosaurus 2011-05-05 19:41 |  #6718
nekem tetszik a krumpli... szóljunk Tarlósnak, hogy nevezze át valamelyik skálát?
Válasz 'Trlt felhasznl' hozzászólására (#6716)

Trlt felhasznl2011-05-05 19:40 |  #6717
Másrészt mi ebben a félrevezető? Hiszen pont az a lényeg, hogy megértessük magunkat egy egyezményes nyelv mentén. Erre a Modális hangrendszer kíválóan alkalmas, legalábbis a Diatóniában.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6715)

Trlt felhasznl2011-05-05 19:38 |  #6716
Számomra teljesen lényegtelen minek nevezzük. A lényeg, hogy a témához tartozó információ érthető, és befogadható legyen. Olyan nevet kell adni neki amivel érthetővé és és értelmezhetővé válik a témához tartozó információ. Felőlem krumpli is lehet a neve, ha ettő érthető miről is van szó. Ma a mi kultúrkörnyezetünkben a legáltalánosabban használt hangrendszer a Modális. Ezért az ettől eltérő hangosorokat jó ehhez a hangrendszerhez hasonltani, feltételezve, hogy ismerik. Így az információ feldolgozása egyszerübb és érthetőbb.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#6715)


Első <500 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... >500 >>1000 Utolsó

Témák


 
VÁSÁRLÁSI INFO

A HANGMESTER.HU oldalain található anyagok a HANGMESTER-Online Kft. írásbeli engedélye nélkül nem használhatók fel!

HANGMESTER.HU Ügyfélszolgálat: hangmester@hangmester.hu
© Copyright 2003-2024 HANGMESTER.HU .:. Minden jog fenntartva.
. : A tévedés és az árváltoztatás jogát fenntartjuk! . :
A weboldalon feltüntetett árak csak internetes megrendelés esetén érvényesek
és kizárólag aktuális készletünk erejéig, melyről visszaigazoló e-mailben tájékoztatjuk vásárlóinkat/érdeklődőinket.
Minden weboldalunkon leadott rendelés csak akkor tekinthető visszaigazolt megrendelésnek, ha kollégánk e-mailen egyértelműen megerősíti,
hogy az adott termékből van jelenleg készketen általunk megvásárolt és bevételezett modell.
Weboldalunkon feltűntetett árak nem számítanak árajánlattételnek.

CAMPONA HANGSZERBOLT (1222 Nagytétényi út 37. Földszint, New Yorker üzlettel szemben)
NYITVA MINDENNAP: 11:00 - 20:00 | +36-20-323-0641 | hangmester@hangmester.hu