Van egy jó analógia. Az orvostudomány-biológia annyit tud már-amennyit, sokat és csodák vannak, genetika, egyebek...Na most: meg szoktam kérdezni embereket, tudják-e, mi az a legbonyolultabb élőlény, amit már fel tudnak építeni alapelemeiből. Majdnem mindenki elkezd tippelni ilyenkor- vírus, baktérium, sőt...
Természetesen a helyes válasz: semmilyet!!! Azt sem tudnák hol kell elkezdeni. (és ez nem köztudott- jellemző a pökhendi, elbizakodott mai emberre)
Pont ugyanez a zene. Az igazi élő természetes zene mindig "magától", kívülről teremtődik az arra tehetséges emberben, az intuíció mindig a meggondolás előtt jár. Aztán utólag szét lehet boncolni- "mit is akart itt a mester és milyen szabályok alapján".
Van egy jellemző műfaj, ami kiválóan megvilágítja a problémát, mert szélsőségesen alkalmazzák a "fontolgatósdit" benne. Ez a bizonyos Fúziós rock. Én ezt amolyan "megbeszélt zenének" nevezem. Sokszor azt csinálják, hogy leraknak előre harmóniákat szinte ad-hoc,majd elkezdenek benne valamiféle dallamszerűségeket kreálni. Aztán ezeket betanulják, néha nagyon attraktív unisonok-ban. Szóval egy hiper "látványos", akár virtuóz valami az egész. Ha nem figyelsz, eléri nálad eredeti szándékát, a csodálatkiváltást, viszont: valójában rendkívül kellemetlen hallgatni, mesterkélt és művi.
Sokkal-sokkal magasabbrendű ennél egy szép egyszerű kis népdal, de akár egy tényleg jó popzenei sláger is. Azért az, mert ezeknél jelen volt a "múzsa", az a forrás, ahonnan a bizonyos "arany melódiai mag" származik. Ez az a kis élő magasrendű valami a zenében, amit nem lehet semmilyen megfontolással, agyalással előállítani. Az egyéb vonatkozásokhoz -modulációs megoldások, hangszerelés, vagy minden egyéb, ami a kibontáshoz kell, már tanulhatóbbak, de még itt sem szabad összerakósdit játszani vakon..
Én ezeket úgy mondom, hogy nagyon is szeretek "zeneagyalni", boncolgatni..
Hali
A drop Aisz sztem egyenlő a drop Bé-vel, azaz Bb-F-Bb-Eb-G-C.
vannak érdekes hangolások, és valóban igaz, hogy a zeneelmélet mindegyikre ugyanúgy igaz.
A különböző hangolások egyébként azért születnek, hogy egyes dolgokat könnyebb legyen eljátszani.
Én egyszer kísérleteztem olyannal, hogy minden következő hang kvint távolságra legyen egymástól...és hát elég érdekes dolgok jöttek ki...mondjuk a hagyományos akkordépítést el lehet felejteni és kezdeni a nulláról.
Írtam egy füzetbe, hogy akkor hogy is van a Cdúr A moll stb. nem feltétlenül nehezebb, csak más és érdekes.
Én nem vitatkozom veled, csak van véleményem, és az különbözik a tiedtől.
Nem akarlak én megtéríteni, és ha gúnyos voltam akkor elnézést!
Te viszont ne minősítsél engemet, ha megkérhetlek.
Elolvastam a hsz-eket, nem kívánok belebonyolódni. Jó lenne hallani tőled valami sajátot, hogy mindenki megnyugodjon. Elég, ha bedugod a gépbe a gityót és egy tetszőleges backingtrack-re szólózol. Nem nagy kunszt.. De bocsesz, enélkül hiteltelen..
A tények bizony makacs dolgok. :)
Néhány dolog a hangolásról (ne vedd sértésnek): drop hangolás alatt értjük, ha egy húrt hangolsz el a többitől nem? Tehát drop D az E1-H-G-D-A-D6. Ebben nincs semmi különös.
A Birta Miki féle (asszen Kvárt hangolás - bocs Miki ha helytelenül írom én nem foglalkozom ilyesmiovel..:)) hangolás azért jóval trükkösebb.
Drop azt jelenti lefelé megyünk tehár Drop Aisz nincs, mert az olyan mintha azt mondanád "lefelé megyek az emelkedőn". :)
Na mindegy ezzel csak azt szeretném mondani, hogy tanulni nem hátrány még, ha zseni is vagy a hangszereden. Megvan egy közös nyelv amivel tudsz kommunikálni a többi (egyszerű) muzsikussal.
Köszönöm a válaszokat mindenkinek, de főleg azoknak, akik legalább részben osztották a véleményem.
Kedves tibyee! Tényleg egy véres csatának éled meg ezt a vitát, ahogy észrevettem, gúnyolódásaid sorozatából, az egész stílusodól, ami itt megnyilvánult. Azt mondtad, azért viselkedtél így velem, mert nagy volt az arcom. Nem tudom miért gondolod így, hiszen én úgy érzem (visszaolvasva az egészet), nem igazán arcoskodtam. Sose említettem, hogy bárkinél jobb lennék, vagy, amit te sokszor felhoztál (és nem csak te), hogy felesleges lenne az elmélet teljes egészében és, hogy te is feleslegesen tanultad. Én tisztelem azokat az embereket akik megalkották az elméletet, mert anélkül nem fejlődhetett volna ide a zene ahova fejlődött. De úgy hiszem, hogy mostmár pl. nincs nagyon szükség a hagyományos kottára, mikor mindenkinek mindig alkalma van bármit digitálisan rögzíteni stb. És sajnálom, hogy nem tudtam, hogy a 440Hz nem a C, hanem az A hang, de láttad a fórumban, lehet erre normálisan is reagálni. Az igazság az, hogy a reakcióid nekem inkább hasonlítanak egy pukkadozó tiniére, mintsem egy felnőtt emberére, habár állításod szerint már jócskán felnőtt ember vagy. Amit én neked el is hiszek. Csak arra kérlek, mellőzd ezentúl a bántó gónyolódást, és próbálj meg egy kicsit empatikusabb módon írogatni. Mindazonáltal meg elnézést kérek, ha ennyrie a lelkedbe gázoltam a nézőpontom nem túl agresszív hangoztatásával, dehát ilyen ez a világ, mindenkinek van véleménye, és hálistennek lehet is.
Engedjétek meg hogy a készülő jazzelméletkönyvemből idézzek egy idevágó passzust, mint véleményt a vitában:
(Felmerül a kérdés hogy akkor mi a helyzet azokkal az autodidakta muzsikusokkal akik soha életükben nem tanulták ezeket az összefüggéseket és mégis jókat játszanak? Nos azért mert nem jártak iskolába attól még ők is tanultak, csak épp a megtapasztalás útján szerezték tapasztalataikat, és ebből állt össze számukra a kép, hogy mi az a mi jól szól, és mi az ami nem. Itt (is) nagy szerepe van a hallásnak és a muzikalitásnak. Tehát használni tudják, de megnevezni a dolgokat nem. Viszont az autodidakta módszernek megvan az a nagy hátránya, hogy korlátokhoz kötött, alapvetően akadályozza meg az adott témában való elmélyülést, és gátat szab a továbbfejlődésnek. Persze sok olyan zenész van és sztár, aki ezen a területen nem is kíván tovább lépni, fejlődni. 30-40-50 éve játssza ugyanazt remekül, és ez maximálisan kielégíti. A közönése ezt is várja tőle. (Jimi Hendrixtől akkor kezdett a közönsége elfordulni, amikor a tanulás, és a kisérletezés felé vette az irányt) Elég, ha azt végiggondoljátok, hogy vajon ezek a kedvencek forgattak e kezükben ilyen könyvet mint amit te most épp? Sok ilyen muzsikust szeretek, hallgatok, de ez elvezet bennünket egy másik alapkérdéshez: Nekünk mi a célunk a zenével? Mert hogy sokféle célja lehet a muzsikának. De ez túlmutat tárgykörünkön, ezért ebben a könyvben nem taglalnám ezt a kérdést, pedig megérne egy fejezetet…. Lezárva ezt a kis vargabetűt, csak annyit, hogy a zenében való nyitottság alapvető, és ez a megismeréshez, az az a tanuláshoz vezet el bennünket. Cserébe egy életre szóló programot kínál, ami önmagában csodálatos. Ezen a folyamaton keresztül saját magunkat értjük meg jobban és jobban. A tanulás az ismeretekben való elmélyülés lehet egy jó cél a zenében. De mint írtam a zenének sokféle célja van….)
Szerintem baj, hogy ezt alaptalan feltételezésnek gondolod, mert szerintem teljesen evidens. Abban egyetértek, hogy jól zenélni nemcsak a megfelelő elméleti tudás birtokában lehet, sőt az önmagában az nagyon kevés, mert ha valakinek nincs füle -csak halkan jegyzem meg, hogy a hallás is fejleszthető- és nem érzi akkor megette a fene, de hidd el, az elmélet nagyon sokat segít és rengeteg időt lehet megspórolni vele. Amúgy meg mi lenne a világgal, ha a zenélés csak a géniuszok kiváltsága lenne?
kicsit túlreagálod a dolgot nem gondolod?
minek a mártírkodás?
a zeneelmélet egyáltalán nem felesleges, de nem is az a legfontosabb. Volt, van és lesz is rá példa, hogy olyan zenészlegendák születnek, akik zsigerből jól játszanak. Nem kell a műbalhé.
Inkább mutass valamit, amit a zeneelmélettel kreáltál:)
és tud helyesen beszélni aki nem ismeri a nyelvtant?
IGEN
zenélhet jól aki nem ismeri a zeneelméletet?
IGEN
zenélhet rosszul aki ismeri?
IGEN
Terméstzetesen van összefüggés...de ugye azt is tudjuk, hogy nem attól lesz jó egy dal, hogy valaki oda vissza vágja az elméletét...sőt
Az ember valószínűleg hamarabb kezdett beszélni, mint hogy "feltalálta" volna a nyelvtant...
Sőt először talán csak makogott, meg mutogatott...
Az is az önkifejezés egy formája volt.
Aztán ott van a tűz, meg a kerék...
Kérdés:
Mi volt előbb, zeneelmélet vagy zene?
Először leírták, hogy mi a jó és utána kezdték el játszani? vagy először eljátszották a jót, majd jött valaki akinek baromi sok ideje volt, megfejtette és leírta?
Mindkét eshetőséget elfogadom megfelelő tényekkel alátámasztva
...bár az is igaz, hogy a drop hangolású zenéknél általában az elhangolt húron csak kettes hangzatokat játszanak, a többi meg marad standard, így ott az ujjrendek sem változnak. Mondjuk a tiszta kvart hangolásra azért rá kell gyúrni.
Nem!
Drop A#-ban még soha!
Volt egy tanítványom, drop F-ben.
Viszont ha "rákényszerülnék", akkor első dolgom az lenne, hogy megtanuljam a hangokat, skálákat, akkordokat az adott hangolásban.
Nekem e nélkül olyan vakrepülés lenne az egész!
Biztos öreg, meg maradi, meg konzervatív vagyok ebben a témában is.
Nullának szerintem senki nem nézett, a lehurrogás meg inkább az arc miatt lehetett...
Mivel minden ott van a kezedben, meg a füledben, és valóban lehetsz nagyon jó gitáros ahogy írtad, akkor nem értem hogy mit is akartál a kérdéseddel?
Ez egyébként a ZENEELMÉLET topik, ahol mi páran szívesen olvasunk, írogatunk a témával kapcsolatos hsz-okat!
A Tied olyan volt mint a "föld tányér alakú"...
Aztán ez az elmélet megdőlni látszott...
Ez a C4=440Hz, azért elég erősen kapufa, de ettől még igazán jól lehet improvizálni, nem olyan fontos dolog ez!
A zene pont egy olyan dolog, ami hosszú ideje komoly fejlődésen megy keresztül, mind a mai napig, de szerintem aki hozzátesz, azok mind TUDATOSAN teszik ezt!
( szerintem )
Azért ne ad fel!
Üdv: Tibi
Hali! Ne aggódj, ha páran inkább tudni szeretnék a zenét, nem érezni; és ezért beszólogatnak! Jó gitározást, élvezd a zenélést.
Az A hang rezeg 440 Hz-en, nem a C; itt van egyébként egy kis leírás arról, hogy hogyan változott az évek során ez: http://en.wikipedia.org/wiki/Concert_pitch.
Játszottatok már mondjuk drop Aiszban? Ha a kezetekbe adok egy drop Aiszba hangolt gitárt, tudnátok rajta improvizálni bármilyen zenei alapra? És ha igen, azt is meg tudnátok mondani konkrétan hogy épp melyik skálákban mozogtok? Amikor improvizálsz, ahogy lepengetsz egy hangot, a fejedben van, hogy az C volt? Nekem nagyon úgy hangzik, hogy közületek majdnem mindenki itt, akik így lehurrogtak, rá vagytok tapadva a standard E hangolásra, és el se tudjátok képzelni, hogy lehet így zenélni h nem tudsz mindent pontról pontra 100%osan. Nem vagyok síkhülye az elmélethez, csak egyszerűen nem vágom annyira iskolásan a dolgot. Mi a jó abban, ha én pontosan meg tudom neked mondani, hogy hogy megy a kvint és a kvart kör? Egyébként tudom, de mire jó ez szerintetek? Hogy tudjál kottát olvasni? Arra ott a tab. Meg egyébként mire való a füled? (Régen egyébként simán játszottam kottából, de hidd el annyira nem volt rá szükségem, hogy TELJESEN elfelejtettem kb. Rohadtul megszenvednék egy nehezebb dallal most, az biztos. De egyszerűen sokkal előbb hallom, hogy mit kell játszani, mint mire kibogarásznám a kottából.) És nyilván azt is tudom, mivel HALLOM, hogy mi hangzik jól, hogy mit mikor lehet játszani, még ha nem is tudom neked pontosan megmondani, hogy NA EZ most a dallamos mol skála volt. Nem tudom melyik volt, de tudom, hogy jól szólt. És meg tudom neked bármikor ismételni, mert benne van az ujjamban a séma. Kitapasztaltam mi szól jól, ennyi az egész. Nem mondom, nem árt az elmélet, és higgyétek el, hogy felnézek arra aki vágja az elméletet profi szinten, és én is szeretném majd megtanulni, de azért nem hiszem, hogy akkora nullának kéne nézni, mint ti tettétek, csak mert nem vagyok elmélet zseni. Már ne haragudj, de attól még lehetek nagyon jó gitáros.
Egyébként ha már itt tartunk, valaki meg tudja nekem mondani, miért pont azon a frekvencián vannak a hangok amin? Mondjuk a C4 miért 440 Hz? Ki határozta ezt meg, és mi alapján?
Szinte naponta olvasom, csak most éppen tanulós korszakom van (érettségi) és így inkább "read only" üzemmódban vagyok és nem nagyon kapcsolódok be a dolgokba.
Az a topik azt kell hogy mondjam, hogy egy kincs... kb. értelmetlen is lett a zeneelmélet topik miatta
Majd ha túl leszek az érettségin akkor aktivizálódok és remélem majd pár felvételen nyomon követhető lesz, hogy sikerül-e fejlődni vagy sem.
(egyébként még Tomi első közkincsé tett BT-jére én is impróztam egyet... bár oda nem kellettek hatalmas megfejtések, de így sem lett a legfényesebb. EZ az egyébként szóval innen kell fejlődni )
Javaslom hogy olvasgasd a Jónás Tomi topikját!!!
Nem kimondottan jazz, de elméleti dolgokban ott szinte mindent megtalálsz, és ha kérdésed van, Tamás biztos hogy segít!
Na ebben van valami. Ez a tudok improvizálni de a hangokat nem ismerem... ha improvizál az ember, akkor azért a saját érdekében csak tudja már, hogy hol jár. Egyébként erre nekem a számokban való gondolkodás tűnik effektívebbnek (bár beszélek én itt 18évesen, miközben sokan több ideje zenélnek itt, mint amennyi ideje én élek...) Szóval úgy próbálok játék közben gondolkodni, hogy ezek a hangok most éppen hanyadik fokai a skálának és megpróbálom őket számokként látni, már amennyire sikerül.
Ohh és ha bárkinek van Debrecenben olyan ismerőse, aki vállalna Jazz oktatást az kérem jelezze, mert rám férne!
Én is akkor ezek szerint csak elvesztegettem az időt a sok elmélettel meg a jazztanulással.Lehet ez a könnyebb módja,hogy megtanuljunk jól zenélni.Ez a jövő gyerekek.
Bizonyos zenekarokban, gyakran elhangzik a "tapaggyá" felszólítás...
A hangnemen kívül nem sok információval rendelkezik a delikvens!
A hiedelemmel ellentétben nem így születnek!
A kitűnő halláson, és muzikalitáson kívül, igen nagy elméleti, és gyakorlati tudással kell rendelkezni az ilyenfajta zenéléshez!
Kivételek persze biztos vannak, de én nem nagyon hiszek benne.
Amúgy meg ilyen kijelentést tenni hogy: "tudok improvizálni, csak nem tudom a hangokat...", balgaság!!!
Kicsit több alázat, kicsit nagyobb tudásvágy, és akkor kiderül hogy nincs kettő négy nélkül... ( vagy valami ilyesmi )
Persze ez így van
Én el sem tudnám képzelni a zenélést elmélet nélkül, csak hát a kollégának a saját zenéjéhez lehet elég az, hogy jól hall.
Bár én ciki vagyok, mert ha elém raknak egy kottát, akkor az hosszas bogarászást von maga után, de erre is rá kéne gyúrni... elvégre ez is olyasmi mint az iskolában megtanulni olvasni.
Elméletet ismerni nem ciki, és nem bűn. Inkább hasznos.
Lehet elméleti tudás nélkül boldogulni, sok híres zenész teszi ezt, viszont ehhez jó fül kell.
De tök mindegy ha ismeri az ember vagy nem, élvezze amit csinál, ha másik is élvezik az már faja. Én nem kérdeztem meg Dr Bri-t tudja-e a tritónusz behelyettesítéseket amikor a Tie Your Mother Downt tolta az arcomba.
Bár a zenéjéhez kellő zeneelmélettel tisztában van
Na azért én megnézném, hogy elmélet nélkül mit alkot az úriember, de ezt teljesen rosszindulattól mentesen mondom. Biztos vannak, akik érzik annyira a zenét, hogy nem kell hozzá elméletet tanulniuk, mert van olyan fülük, hogy képesek könnyedén visszajátszani azt, amit a fejükben hallanak.
Én legalábbis rettenetesen irigy vagyok rád, ha elmélet nélkül is tökéletesen el tudsz boldugulni
Jaj kedves Döncike!
Hamarabb is szólhattál volna!
Egy csomó időt elpocsékoltam az életemből, erre a hülye zeneelméletre.
Meg az a nem kevés pénz amit ilyesmire költöttem...
És még rajtam kívül az a sok szerencsétlen!
A tanárokról, meg az iskolákról nem is beszélve!
Jól kihasználták a jóhiszeműségemet.
Lehet hogy ez az atomfizika is csak egy nagy kamu.
Komolyan mondom, teljesen hülyének nézik az embert!
Hát azt azért én is tudom... Meg azt is tudom mikor játszok valamit, hogy következőleg merrefelé akarom elvinni. Meg vágom azért ezeket is, hogy sus2 meg sus4 meg stb... nem vagyok azért síkhülye a dologhoz. :P Csak én sokféle hangolásban játszok és nem tudom azért mindig, hogy pont melyik hangokat játszom, csak hallom az alapot és érzem, hogy mi illik rá egyszerűen...
Én max fél hanggal lejjebb, ha muszáj. Hogy név szerint mik a hangok szerintem nem fontos tudni, inkább azt, hogy az adott akkorddal milyen kapcsolatban van.
Elnézést akkor, azt hittem ennek a fórumnak a célja legalább annyira a dumálás, mint a linkelés... És mint mondtam, még nincsenek felvéve, ugyanis nem áll módomban felvenni őket, de időm és pénzem engedi, felveszem majd őket. Egyébként én is tettem fel egy kérdést... Ti játszatok alternatív hangolásokban? Vagy legalább lejjebb hangolt, netán drop hangolásokban? És mindig rögtön tudjátok, hogy melyik hangokat pengetitek mondjuk egy 200as bypassnál 16odokkal? Mert ha így van, esküszöm nekiülök zeneelméletet tanulni...
Majd meghallgatjátok a számokat amiket felveszek, és eldöntitek, hogy tudok-e improvizálni, vagy sem. :)
Egyébként meg, ha több gitárt használsz, mindenféle drop és más alternatív hangolásokban, te tudod mindig pontosan, hogy A-molt indítasz-e éppen, vagy mondjuk C-t? Én egyébként erre értettem... Tudom, hogy kell játszani egy dru skálát, ismerem az összes mol skálát, csak nem tudom melyiknek mi a neve, és ismerem a blues skálákat is...
Hááááát, szerintem is jó hülyén hangzik, amit írsz. Szivesen meghallgatnám, hogy hogyan játszol, mert azért szerintem az, hogy fel/le tekersz két skálát, amit ismersz, az nagyon nem improvizálás, hanem leginkább csak maszatolás.
Egyszer a Bírta Miki írt be egy nagyon jót arra a kérdésre, hogy mit is csinál, amikor improvizál. Azt írta, hogy az ember először megtanulja és kigyakorolja a különböző skálákat, amiket közlekedési útvonalaknak nevezett. Amikor ezek már biztosan megvannak és nem kell agyalni rajtuk menet közben, akkor az ember szabadon közlekedik ezeken az utakon, hogy eljusson oda, ahova szeretne.
Avagy Charlie Parke híres szavaival tulajdonképpen ugyanez: "You've got to learn your instrument. Then, you practice, practice, practice. And then, when you finally get up there on the bandstand, forget all that and just wail."
Úgyhogy az, szerintem, hogy valaki fel/alá száguldozik egyetlen utcában, amit ismer, az nagyon nem improvizáció...
Hát én, hogy őszinte legyek, normál kottát nem tudok olvasni, sőt, a skálákkal is gondban vagyok, főleg, hogy mindenféle alternatív hangolásban játszom mindig, de improvizálni szerény véleményem szerint tudok. Mindenféle tappinggel és arpeggiokkal megfűszerezve, gond nélkül, bármikor, bármilyen gitáron. És én csakis a hallásomra támaszkodok ilyenkor. Nyilván persze ismerem a blues skálák sablonjait, meg a mol és dur skálákét is, de nem tudnám neked megmondani, hogy melyik hangokat játszom, csak hallom, hogy oda az illik. :) Na de száz szónak is egy a vége, szerintem sok gyakorlás és mindenekelőtt jó hallás kell az improvizáláshoz. :)
miért nem hívjuk rögtön választás (megjegyz: az alternate messze esik az alternative-tól) és közgáz pengetésnek a jól bevált váltott/irányba pengetés szakszavak helyett?
Köszi a tippet, megerősítést.
Próbálgattam vegyíteni a két pengetést és még így is gazdaságosabb mintha végig alternatív lenne. Tök jó.
Viszont bele kell nyugodni, hogy pl. a terclépések, kvartlépések, stb. alternatívra jönnek ki jól.
Gambale oktatókon kívül, ismer még valaki economy pickingről szóló kiadványt? Kicsit skálacentrikusabb ötleteket kerestem. Úgy vettem észre, hogy ha különböző hangközöket ugrálva haladok egy skálában, akkor az inkább váltott pengetéssel természetes. Vagy akkor inkább csak arpeggiószerű játékra alkalmas az economy pöngetés?
Ha belegondolsz akkor egy Cmaj7 felfoghato ugy is, hogy egy E moll harmashangzat C-vel a basszusban. Ilyen modon gitaron foghatsz siman Cmaj7 helyere Emoll7-et pl. A kornyezete (vagy eppen a basszus) a "helyere fogja rakni" az akkordot. Kapsz egy Cmaj7/9 hangzast. Ennyi.
a d szűk úgy kerülhet ide hogy az nem más mint egy domináns akkord
ez nem más mint g dúr 7 9b (g basszusra egy d szűk.)ez sokszor előfordul hogy domináns akkordot használnak átvezetésnek,és így lesznek olyan akkordok amik nincsenek benn a skálán csak átvezető szerepet tőltenek be.
Sziasztok! Szeretnék kis segítséget kérni. Olvasgatok, tanulgatok zeneelméletet is magam, idehaza. Első önálló próbálkozásom ez a dal, ezen próbáltam kitalálni, hogy milyen hangnem, melyik mód. A következőképpen okoskodtam, és ebben szeretném hozzáértők segítségét kérni, jól okoskodtam-e vagy sem, és ha nem akkor hogyan kellett volna.
Az akkordokat tapiztam ki először, ezek így fülre Cmin, D szűkített(?), G, Fmin. Szűkített a dúr VII. fokán fokán van. Feltételeztem, hogy akkor a Cmin a VI. a D szűkített a VII. akkord. Ebből arra következtettem hogy ez az Eb dúr relatív moll párja. Ennek összes hangjára ráírtam a hármasokat, Cmin, Ddim, E bővített, Fmin, Gmin, Abmin, Bmin. Mivel a Gmin nem stimmelt, arra gondoltam, hogy nem természetes moll, hanem melodikus, erre kiigazodott az is. Fülre mintha a G lenne amihez az akkordok viszonyulnak (nem tudom ezt hogy kell mondani), meg az előzőekből is az jött le, hogy az Eb dúr harmadik módjáról, G frígről van szó.
Erre szeretném ha valaki elmondaná a véleményét. Köszönöm.
Azok néha mennek, néha nem.
Általában úgy vagyok vele, hogy először nem nagyon hallok különbséget néhány hangköz között, utána pl. addig nem tudtam a Metallica One c. szerzeményének basszustémáját, füleltem a zenére, majd nyomattam rá egy elég egyszerű témát (ez egy jammelés alkalmából történt, főállásban gitáros vagyok).
A hangközöket szoktad gyakorolni fülre?
Csak úgy mellesleg, szerintem tök poén hallásgyakorlatokat csinálni. Nem tudom ki hogyan van vele.
Hogy fejlődik -e tőle a hallás azt nem tudom, de mókás dolog.
Üdv,
Valaki tud ajánlani valami olvasmányt, ahol improvizálásról olvasgathatok? Szeretnék jobban belemerülni, érteni hogy mi alá mit lehet játszani, nem csak a hangnemeket és a skálákat tudni.. Nincs erre valami jó könyv, vagy valami? Az sem baj ha angol, csak legyen benne minden leírva amit tudni kell.
Előre is köszi
nagyon kedves vagy, köszönöm, de már lekagylóztam a harmóniamenetet. Cm, Cm maj7, Cm7, F, Fm, Cm, D7, G, G7, stb...
by the way viszont egy mézga géza kottája nincs véletlenül valakinek??
Én meg köszönöm ,hogy belinkelted .. Ezt én bevallom , hogy eredetiben mégsohasem halottam:D
Mindig vagy fateromtól halottam, vagy nagybáttyámmal játszottuk:D Úgy hogy THX:D
nagyon köszönöm a segítséget! elkezdtem fejtegetni, a közepét még nem teljesen értem, de most már tisztába tudom majd tenni remélem.
csorba köszörülésképp meg leszedtem ezt : )
Csak az első percet írtam hirtelen le, szaladnom kell. Transzponáld a helyére.
A D E D:II A D E A D E D E:II
Cism Fis Hm E A6Cis Fism H7 D D Hm Hm7
A D E A D A/cis Hm E9
(A6 és Cis között ritmus felezés van, / jelet a basszusfordításra értem)
Fél hanggal transzopnálva: az eleje A, D, F, A, / H, E, D, E aztán van benne egy hangnemváltás, ahol két akkord van ütemenként és ereszkedő, vmi ilyesmi: Db, F, H, Eb, A... aztán vissza az alaphangra. Jó bogarászást