Csak egy kicsit kotyogok hozzá a hangosítás témához. Jómagam éppen 20-dik éve játszom egy 6 fős country zenekarban... Fő profilunk a városi rendezvények, tehát nagyobb színpadok, de Pub-okban is megfordulunk.
A billentyű MINDIG vonalban megy. Ha van az embernek billentyű kombója, a PA felé akkor is a vonal jel van változatlanul tovább fűzve. Billentyűt nem mikrofonozunk kombóból!
A gitárosok azért szoktak ragaszkodni a kombó+mikrofonhoz, mert a gitár sound-hoz hozzá tartozik az erősítő fej és a hangszóró karaktere is... Ebben van reáció. De az sem ritka, hogy a kombó hangszóró bár szól, de az csak a gitáros komfortérzetét javítja, mert nem mikrofonozva van, hanem a gitár csak a fejig megy, amiből megkapja a megfelelő csöves karaktert, de a fejből már a gitár is vonalban megy tovább a PA felé.
Egy koncerten illik legalább 2 monitor útnak lenni, 4 hangszóróval, azaz 2 elöl, 2 hátul... így jut a dobosnak és a billentyűsnek is egy monitor út hátul, amibe megkapják amit kell. Ez ma már egy rendezvényen nem olyan nagy igény, sőt normális esetben mind a 4 monitorhangszórónak lehet(ne) saját útja. Kifelé a PA felé a zenésznek eszébe se jusson "keverni", vagy kombóból hangosítani, azért van ott a technikus, aki még a gitárkombókat is lehalkíttatja a zenésszel amennyire lehet és a PA-ba teszi bele amennyire kell a kimikrofonozott gitárt. A billenyűs DI-box-ba megy sztereóban és addig kér magából a monitorba, hogy hallja magát is és a többieket amennyire kell. Ha ez nem elég, akkor a billentyűs tehet magának plusz kombót, de szigorúan csak magának és nem kifelé... a hangot hozzá pedig vagy a szinti fülhallgató kimenetéből nyeri, vagy olyan kombót használ, amiből a sztereó vonaljelet tudja továbbfűzni a DI-box-ba.
Ez ma egy normális alap színpadi hangosítás, 2014-et írunk!!! 1994 óta zenélek, de ezt a szintet azóta mindenhol megütötték, illetve ahol nem, oda betettük a saját keverőnket és csak kimeneteket adtunk a PA és a monitorok felé, de az eredmény ugyanez lett.
A klubbozásnál már lehetnek furfangok. Rendszerint a gitárok kombóról tolják, a billentyű és az ének pedig PA-ra megy. A monitort pedig 1-2 monitorhangszóróból kell megoldani az ének és a billentyűs felé, a többi úgyis szól mint az állat. A sztereó billentyűkombó ez esetben szolgálhat monitornak ugyan, de valahogy az éneket akkor is meg kell kapnunk, ergó úgyis jön monitor, tehát a billentyű kombó felesleges. Megesett klubban, hogy magunk mögé kellett tenni a PA-t hogy halljuk mi magunk is... ennek a megoldásnak korlátot szab a mikrofon gerjedés, de egy elektromos dobnál ugye legalább 4-5 mikrofonnal kevesebb van a "színpadon" ami gerjedhet, egy énekmikrofonnal meg ki lehet játszani a gerjedést.
Ha az egész bulit kombóval kell hangosítani, az a legalja, de van ilyen is... Akkor megy mindenki kombóból, még a billentyűs is és rendszerint a billentyű kombón van hely az énekes számára is.
Összegezve: billentyű kombó kifelé max klubbokban szól, nagy színpadon max monitorként funkcionál csakis a billentyűs felé a saját komfortérzetét javítandó. Sőt nagy színpadon kifelé senkinek ne jusson eszébe hangosítani kombóról, sem billentyűsnek, sem gitárosnak.
Természetesen alapból is rengeteg holmi van benne, és rengeteg ritkán hallott sound. PROGRAM és MIX szinten is bármi kihozható belőle. Ha még az ember ráteszi, vagy eleve rajta találja a Hollow Sun készletet is - ami szinte alap felszereltség, de legalábbis rettenetesen könnyen beszerezhető -, akkor aztán tényleg sokrétű hangszer. Természetesen senki nem időmilliomos, ezért az a kijelentés, hogy bármit bele lehet tenni, csábító, de erősen időrabló folyamat. A titka, hogy nem kell agyba-főbe új dolgokat belerakni, hiszen a többezres elérhető készlet átnézése is hónapokba telhet, akkor minek azzal tölteni az időt, hogy konvertálgassak rá más készleteket, amikről nem is vagyok meggyőződve, hogy szükségem van-e rá, vagy nincs hasonló készlet a hangszerben.
Ettől függetlenül a lehetőség adott. Nekem a zenekaromban bevált a Kurzweil-re készült Steiway zongora sample pack, ezért konvertáltam és rátettem. Vagy egy full akusztikus banjo szett szintén Kurzweil-ből. De tettem bele saját doromb hangot is, sőt előfordult, hogy a gitárosunknak egyszerre kellett volna elektromosan kísérni és a sor elején egy tremolós lehúzást csinálni, hát odaállt a szintihez, bedugtuk, bemintáztam a tremolót és kiosztottam a legfölső billentyűre, onnantól én húztam be, de mégis a zenekarom hangszíne szólt és nem valami mű dolog.
Igaza van Jozsihome-nak. Hol szerettem a hangszert, hol nem, aztán lecseréltem, mert csereberélős vagyok, és legfőképpen türelmetlen. Most elmondom, mi volt a fő ok: a hangszernek van a szekvenszerben 32 MIDI és 8 AUDIO sávja... amikor elkezdünk egy SONG-ot, akkor üres a lap, nekünk kell létrehozni az egyes sávokat, aztán a MIDI sávokat linkelhetjük az AUDIO-kkal, hogy amikor egy midi szekvenszersávval meghajtok egy külső szintit, akkor egy adott audio sztereó páron szólaljon meg a hangszeren belül... ergó a hangszer használható egy komplett Midi központnak és keverőnek is, meg természetesen a saját szintimotorja is ott van a szekvenszer számára. Hogy ne kelljen minden alkalommal felépíteni ezeket a kapcsolatokat, sávszerkezeteket és audio linkeket, ezért készítettem egy SONG-ot, amit Template-nek kívántam használni, hogy minden munka kezdetekor ezt nyissam meg. Tökéletesen működött a hangszer, imádtam... Igen ám, de ha az elmentett SONG-ból próbáltam legközelebb behívni a Template-t, akkor az egész hangszer lefagyott. Kiderült, hogy ez is egy Bug... Nem lehet a Songban üres audió sáv... Semmi mást nem kellett volna tennem, csak újra felépíteni az alapállapotot és minden audio sáv elejére egy másodperc csendet felvennem és kész. De ez engem annyira felbosszantott, hogy építette újra a nyavaja, én ilyenkor meghirdet, elad, menjen a p...csába és kész. Pedig a probléma pofonegyszerűen orvosolható lett volna. Ezért emlegetem, hogy ha újra a kezeim közé kerülne, egy kis türelemmel többre vinné nálam.
A hangszer cseréről csakis a magam nevében nyilatkozhatok, egyáltalán nem biztos, hogy neked bejön a Fusion. De a magam nevében egy Korg TR-t már halálra unnék. Mondjuk az említett M50-nél már elgondolkoznék, de egy TR-el szemben a Fusiont választanám. Dacára annak, hogy Korg mániás vagyok és a Fusiont összetettebb kezelni... De azért azt is realizáljuk, hogy a Fusiont pont annyival összetettebb kezelni, amennyivel összetettebb maga a hangszer és a lehetőségei... Azért csak nézzünk rá a Fusion-ra: masszív alumínium ötvözet alul, felül az egész hangszer, 10(!) audio bemenet rajta, benne a winyó, plusz CF kártya, 4 szintimotor... például a Fusion VA szintije egy komlett Alesis Micron, de ott van még az FM és a Fizikai modellezés is. Amúgy a hangszert ha USB-n PC-re dugjuk, egy az egyben külső meghajtóként működik, vagyis winyóként rendszerezhetjük a teljes készletet rajta...
Végeredményben nem akarlak rábeszélni, csak tényeket közlök :) Mondom, egyáltalán nem biztos, hogy neked bejön... Nem ez lenne az első eset :)
A legegyszerűbb az lenne, ha csinálnál egy ALL.SET mentést, amivel kimented a szinti teljes tartalmát egy általad elnevezett SET könyvtárba. Majd onnan miután újra telepítetted a Korg oldalról letölthető Rerstore (Factory Backup) fájlt, és a gép visszaállt gyári állapotra, az általad elmentett SET könyvtárból az egyes elemeket (styl, prog, perf) vissza tudod tölteni a szintibe. Csak az a baj, hogy a felülírt gyári stílusokat nem olyan könnyű kimenteni a hangszerből! Hiába kapcsolod ki a gyári stílusvédelmet (Fact. Style Protect), az ALL.SET mentésnél nem menti ki azokat! Csak sziszifuszi módon, bankonként engedi kimenteni a következők szerint.
A gyári stílusvédelem kikapcsolása:
1. DISK gombot megnyom
2. MUNU gomb
3. Utilities-t a képernyőn kiválasztani
4. PAGE+ gombbal egyet lapozni az Util2 oldalra
5. Fact. Style Protect: Off-ra állítani
A felülírt gyári stílusbankok kimentése SET könyvtárba:
1. Egy üres floppy a szintibe
2. DISK gomb
3. MENU gomb
4. Save-t a képernyőn kiválasztani
5. Megjelenik a képernyőn az ALL.SET könyvtár
6. F3 (OPEN) gombbal megnyitni
7. A képernyőn kiválasztani a STYLE könyvtárt
8. F3 (OPEN) gombbal megnyitni
9. Ekkor meglátod a szinti 1-16 gyári (jelen esetben általad felülírt) és 1-3 user style bankjait
10. Kiválasztod mondjuk az 1-es gyári bankot
11. F2 (SAVE) gomb
12. F1 megnyomni, ha nincs fölötte az FD felirat
13. A képernyőn megjelenik egy NEW_NAME.SET könyvtár, amit ha akarod átnevezheted, de hagyhatod így is
14. F2 (SAVE) gomb
15. A képernyőn megjelenik a létrehozandó SET könyvtár BANK hely listája, ahol meghatározhatod, hogy melyik helyre mentse ki a 10-es pontban kiválasztott 1-es gyári bankot. Logikusan az 1-es helyet célszerű választani.
16. F2 (SAVE) gomb
17. ENTER gombbal le ok-ézni, és már ki is mentődött az 1-es gyári bank a SET könyvtár 1-es helyére
Ha többi bankot is ki szeretnél menteni, akkor a 2-es ponttól megint meg kell mindent ismételni. Csak mondjuk a 10-es pontban már a 2-es gyári bankot választod. A 13-as pontban ugyan azt, az előzőekben létrehozott SET könyvtárat választod ki. Valószínű más nem is lesz a floppyn. Mindig ebbe kell belementened az összes bankot. A 15-ös pontban logikusan a 2-es mentési helyet célszerű választani.
Ha minden szükséges stílus bankot kimentettél, ezután már újra telepítheted a Restore és az OS fájlokat. Majd ha a hangszered visszaállt az eredeti gyári értékekre, és már nem szól hamisan, kezdődhet a stílusbankok visszatöltése. De előtte ellenőrizd le, hogy a gyári stílusvédelem ki van e kapcsolva.
A kimentett stílusok visszatöltése:
1. A kimentett stílusokat tartalmazó floppyt a szintibe
2. DISK gomb
3. MENU gomb
4. Load-ot a képernyőn kiválasztani
5. A képernyőn kiválasztod a kimentett stílusokat tartalmazó SET könyvtárat
6. F2 (LOAD) gomb
7. ENTER gombbal le ok-ézni és már olvassa is az összes stílus bankot befelé
Szia!
Ezt nem igazán értem. Az eredeti gyári állapotra akarod a stílusokat visszaállítani, vagy a már általad felül írt állapotot akarod az újratelepítés után?
Tapasztalatom nincs, de azt mondják, hogy a Behringer,Alto, Phonic-nál gagyibb. Pedig azok sem nagy márkák. Bár azoknak azért egyes termékeik el vannak találva.
Aha így már értem. Na majd meglátjuk mit hoz az élet, egyelőre megpróbálok külön combó nélkül boldogulni.Mert ugye ha jól értem akkor így a billentyűkombó nem azt a célt szolgálja mint a gitárosoké mert az övéké mikrofonozva megy a PA rendszerbe míg az én esetemben a kombó csak nekem szolgál támasz gyanánt hogy halljam külön magam...
Maximálisan egyet értek, ideális körülmény nincs, legfeljebb közeliteni szokott hozzá amikor összeszokott hangositókkal dolgozunk és már ismerik adott esetben a szokásainkat is de amikor teljesen új helyen új gárdával akkor persze fel kell készülni a legextrémebb dolgokra is. Ezért van nálunk pl. mindig egy-két plusz monitor, kis keverő, füles meg saját tartalék kábelek. Tehát a lényeg, hogy tuti recept nem létezik! Persze ilyen szinten. A nagyszinpadi koncertek már egy más világ. Hát a próba az meg megint más lapra tartozik: A gitárosok visitanak mintha mindent ki kéne adni magukból én meg tologatom a hangerő potikat, ahogy csak birom!
Szia steriles, az alapfelállás tehát az, hogy van kombód és van monitorod is. Előbbin magadat hallod, a monitoron meg egy jó mixet (kevesebb billentyűvel, ahogy Vénkecske írta). Pont.
Extra: Mivel az én kombómnak sok bemenete van, meg tudom csinálni, hogy ha nincs saját monitorom (általában nem jut), akkor a szintiket adom a PA felé DI-boxszal, de tovább is megy a jel a kombómra. ÉS a legközelebbi monitorládából továbbfűzve kapok egy mixet, amit be tudok keverni a saját jelem mellé a saját kombómba is. Ez a mix nem ideális, de legalább hallom az énekest, és annyi plusz billentyűt keverek hozzá, amennyi nekem kell. Remélem, így érthető. Végül is a monitor és a kombó funkció egyesül ebben a felállásban. A mixben meg kell egyeznem a másik taggal, akinek továbbjövök a monitorjáról.
Ennek hátránya,hogy dob is lehet a mixben, és aggódtam már, hogy nagyobb hangerőnél a nagydobot ki fogja-e bírni a kombó - eddig kibírta "Pöcs" kategóriájú kombóval ezt nem is merném megtenni.
Természetesen egyetértünk, és gratula szupi ládádhoz Megint a tapasztalatok miatt erősítettem meg, hogy a PA cuccra kell a billentyű: amúgy nívós budai rockkocsmában nem tudtam rávenni többszöri próbálkozással sem a helyi embert, hogy adja ki a billentyűt a PA-ra. Mert hogy kicsi a hely (tényleg az), meg hogy ne volna elég a 120 wattos rolandom (tényleg állat amúgy). Na, természetesen szarul is szóltunk és nem lehetett hallani jól a billentyűt, a színpadon közben meg jó nagy hangzavar volt. Hangilag az egyik legrosszabb élményem volt az az este emiatt.
Igazad van, de egyrészt próbán így működöm, szóval keverek magamnak és nem is megy tovább a jel, másrészt jártam úgy beálláskor, hogy odadobtak 1 db jack-et, hogy ez a billentyűé, én meg ott álltam a két szintimmel, és nem tudtak adni még egy elég hosszú kábelt a stageboxig és pont nálam sem volt. Ahogy említettem, nem mindig ideálisak a körülmények, és az előzetes egyeztetés sem megy mindig olajozottan.
Mi zömében falunapokon, motoros találkozókon, rock fesztiválokon zenélünk és eszembe se jutott még csak véletlenül sem, hogy saját combóról menjek kifelé! Mindig vonalból megyek és monitorba azt kérem mindig ami kifelé megy. De ez persze lehet egyéni igény. De a vonal az szerintem nagyszínpadon is a legprofibb hangzást hozza. Bízzuk már rá a hangtechnikusra a keverést ne mi akarjunk már mixelgetni! Szerintem.
Egy szóval sem mondtam,hogy a PA cuccra nem mehet a keyboardból, csak annyit hogy ha kizárólag oda megy, és nincs se monitor sem egy saját kombó a bill. mellett, akkor könnyen elnyomhatja a saját játékod visszahallását a többiek nyomulása (ahogyan Jozsi is említette).
Ha pedig van egy izmos sztereo keyboard combo melletted, a PA cuccra már arányában jóval kevesebbet kell a keverősnek adni , ami nyilvánvalóan javítja a hangminőséget összességében.
Nem véletlen álltam neki barkácsolni én is végre a mindenféle kis pöcsláda kombók után egy saját sztereo vadállatot :)
Jó reggelt ! Köszönöm mindenkinek a tapasztalatokat,véleményeket... Ne haragudjatok de most már nem tiszta nekem ez a felállás amiről itt szó esett... Ha a combós megoldásról beszélgetünk akkor ha jól képzelem mellettem ott van a billentyűm combója CSAK a billentyűm hangjával ugye? De akkor hogyan hallom a többieket? Vagy még pluszba kapok monitort is amibe mindannyian szólunk? Az elektromos dob az nagyon szuper cucc ha jól emlékszem Roland TD-20 modul Padtech cucokkal.... Eddig ahol szerepelgettünk ott úgy volt hogy kaptam monitort amibe hallottam magamat is és a bandát is én pedig a két 6.3-as Jack-kel mentem a keverőbe.. (bár itt még a bassgitár is így tett)
Mi zömében falunapokon, motoros találkozókon, rock fesztiválokon zenélünk és eszembe se jutott még csak véletlenül sem, hogy saját combóról menjek kifelé! Mindig vonalból megyek és monitorba azt kérem mindig ami kifelé megy. De ez persze lehet egyéni igény. De a vonal az szerintem nagyszínpadon is a legprofibb hangzást hozza. Bízzuk már rá a hangtechnikusra a keverést ne mi akarjunk már mixelgetni! Szerintem.
Még valami: az elektromos dob (ha mechanikailag és a hangmintákat tekintve is minőségi (nem a Millenium vagy az Alesis alja), akkor istenkirályság, áldás és békesség . Sokkal, sokkal jobb, mint az akusztikus dobszerkó, sokkal jobban lehet keverni, hangosítani, végső soron a megszólaló zene jobb minőségű lesz általa.
Sziasztok, én ebben pont benne vagyok, és kell, de egyrészt inkább monitor és keverő célokra (ha több hangszert használsz), másrészt azért lehet nélküle élni. Próbáltam így is, úgy is. Az 5 fő az már zenekar, a falunap meg feltétlenül koncertnek tekintendő hangtechnikai szempontból. Nagyon fontos, hogy a billentyűt akkor is ki kell adni a PA-ra, ha van kombó, de persze jó vonalból, nem kell miksi. Csak kombóról NEM lesz jó, ez 100%. Ha saját cucc van és meg lehet tenni, meg felkészülni rá stb. akkor szteróban tenném meg ezt. Azért fogalmazok így, mert egy rock klubban idegen PA cuccal és monitorokkal korlátozottak lehetnek a körülmények, én inkább ilyen szituban voltam. Ha kombó is van meg PA-ra is megy a jel vonalból, akkor kötelező a DI-Box. Én mindig viszem a saját 2 csatornás DI-boxomat is, ennek örülnek a helyi hangtechnikusok.
A másik oldalról: akkor NEM szükséges a saját kombó, ha próbán és színpadon kapsz SAJÁT monitort és saját mixet bele. A közösen használt, előre, tőled jó távol lerakott monitor szívás, semmit nem fogsz hallani belőle az irány és a távolság miatt, miközben a gitár/basszus kombó üvölt melletted (nekem még ott a dob is).
Öt fős zenekarnál már eleve nem jut általában saját monitor, viszont ha van saját kombód, akkor az monitorjelet is fogadhat, ha van elég bemenete. Ez már picit összetettebb felállás, ebbe most nem megyek bele.
Gitárkombót csak kényszerből használj, mert nincs tetejük (legalábbis nekem nem voltak jók a tapasztalatok kölcsön gitárkombókkal). Nekem Roland KC350 van (hálás köszönet Pityunak a tippért). Ez jó nagy, de a keverő része sztereó és ez fontos volt nekem. Kisebb verziók is szuperek lehetnek. Ismerős körben van most eladó (teljesen érdek nélküli számomra), szólj, ha érdekelnek a részletek.
Jómagam is lagzis- bálos billentyűsként húztam le jó pár évet korábban egy duóban. Ott egy önkísérős hangszerrel és egy gitárossal, plusz énekkel kitűnően megfelelt egy PA rendszer. Gyakorlatilag egy 12 csatornás powermixerre, és a 2 hangfalára került a komplett kísérőautomatika, a gitár jele és a két mikrofon. Szépen kiszolgált bennünket szinte akármilyen zárt teremben a 2x300W (igaz az még békebeli 300W volt, meg a Peavey ládák is eredeti BlackWidow szórókkal!)
Azért egy 5 fős csapat már kicsit húzósabb és összetettebb jelet generál, mint az egyszem "dobgépes" szinti.
Egy kicsit javít a helyzeten hogy elektromos dobot használtok, mert azt azért könnyebben kordában tartható mint egy akusztikus. Viszont lehet már olyan dinamikus az is, hogy az ének alá keverve már komoly intermodulációs torzításokat okoz. Ha a 2-3 énekhang és a dob alá még bekeveritek a zongora , orgona basszushangját, ahhoz nagyon profi PA cuccnak kell lennie nagy erőtartalékokkal, hogy ne legyen belőle kása.
Nem egy akkora durranás beszerezni eleinte egy tranzis vagy icés 60-100W-os gitárkombót, már azon is el lehet indulni.
Az utóbbi időkben én is megfordultam hasonló 4-5 tagú csapatokban, ahol lájf dobszerkót püföltek - na ott már szinte kötelező hogy melletted ott duruzsoljon egy hangláda a saját játékodat visszahallgatandó. Különben egy idő után kénytelen leszel egy saját monitorládát kérni a keverőről hogy halljad magad. Akkor meg már majdnem mindegy hogy a saját kombód szól vagy a monitor.
De ezeket majd ha beindulnak a bulik, úgyis meg fogod tapasztalni .
Korántsem profi zenekarrol beszélünk hanem egy amatőr és vendéglátós csapatról.tehát szerintem "nagy koncert alatt max a falunap jöhet szóba,amugy lagzik,bálok a fő terület... ilyen körülmények mellett is vegyek combot?
Nem vagyok tapasztalt, de bizony combózni szokták... Ha meg nagyobb koncert, a kombó vonalkimenetéből lehet adni a keverősnek. Jobb helyeken DI-boxon keresztül veszik le a jelet a keverő felé a zajok és brummok megelőzése miatt.
De vannak itt nálam sokkal koncert-tapasztaltabb kollegák, hallgasd meg az Ő véleményüket is.
Sziasztok!
Adva van egy 5-tagú zenekar ének,ritmusgitár,basszusgitár,billentyű és elektromos dob felállással. A két gitárosunk beruházott egy-egy megfelelő combóra,hogy ugye a hangosítás során gitáralapról menne a mikrofonba a hangjuk... mondogatják nekem hogy a billentyűt is combóra "szokták" rakni.... Tapasztalt zenészeket kérdem,hogy valóban nekem is combózni kellene? Nem jó ez így hogy kettő darab 6,3-as jack-kel megyek a keverőbe???? Ki hogy szokta csinálni? Várom a javaslatokat,tapasztalatokat....
Szia Apelláta ! Köszi - újra telepőitem - igaz , hogy a gyári stilusokat felülirtam - azt hogyan lehet vissza tenni ? Vagy csak az óperációs rendszert telepitsem ?
Egyszer már én is jártam így a Pa80-al. Csak a Factory restore segített. Azt hiszem, az Op rendszert nem kellett újra telepíteni, de ha a Factory nem hoz megoldást, akkor arra is szükség lesz. Nekem ez megoldotta. Csak egyszer jártam így a 14 év alatt.
Sziasztok ! Kérdezni szereteném töletek,hogy valaki találkozott már ilyen jellegü hibával - Korg Pa 60 hangszerem van , bekapcsoltam reggel és hamisan szól, lehet hogy valami elállitodott - ha az F - dúr fogom le akkor hamisan hozza alap forditásban.Megnéztem a hangok külön - külön jól müködnek .Segitenétek, mi lehet az oka ?
Az a helyzet, hogy én is mániákus cserélgetős vagyok bár a Tr az tetszik mert "kezes jószág" és próbálom is lebeszélni magam a cseréről de ahányszor megnézek egy felvételt a fusionról mindig átbillenek most itt ülök és játszok a különböző alap combikon, hogy visszabillenjek! Kiváncsi leszek, hogy ki nyer!
Gyorsan brózoltam megint a témára, mert érdekel. Beszámolók szerint alapból, "soudwise", szóval a hangszínek minőségét tekintve elmarad a versenyben az azonos korú és kategóriájú társaival szemben. A "mit lehet kihozni belőle" más kérdés, de az emberi élet véges. És némi billegés után Korgcsa is csak eladta - pedig amikor legutóbb üzenetet váltottunk a témában vele, akkor épp megint beleszeretett . De ez régebben volt már.
Szia hreskonet, én ezt biztosan nem kapkodnám el. A TR atombiztos módon alkalmas a zenekari feladatokra, "bevetésen" is volt már nálad, ha jól vettem ki, akkor sikerrel. A Fusion egy rendkívül innovatív kombináció, én is megkívántam korábban, de az M50-et pl. semmiképp nem adnám fel érte.
De azért alapból gondolom tudom használni, fellépésen mondjuk egy 20-30 mix összeállitásal, egy gyors programozással? Igazából hosszabb távra terveznék vele az itthoni "akusztik bend" családi zenekar felvételeihez.
A Fusion, több türelmet és tanulást igényel mint a TR, de százszor összetettebb is. Ha összejön a Fusion, készülj fel hogy meg kell vele dolgozni. De meg is hálálja. Olyanoknak való, akik hajlandóak kitartani egy hangszer mellett amíg megtanulják minden csínyját-binyját. Akkor aztán igazi kreatív cuccá válik a több hangmotorjával. Olyan csereberélőseknek mint én, nincs idejük rendesen megtanulni :)
Helo Srácok!KORG is35 hangszerre cseréltem a Roland va3-at,ez a korg egy kicsit bonyolultabb,keresnék valakit akinek van kedve tanácsokat adni:vokál,stylus,adathordozó témában!Valamint vettem+cseréltem egy Ketro X1-et,ami hazavitel után 6 órás Örömzenélést követően,kiverte a biztit,már javítás alatt van,azért ajánlották ANDA ZOLIT,hogy vegyem fel vele a kapcsolatot,neki kéne :face,skype,e-mail címe!Ennyit szerettem volna!Előre is köszi!!!Szebb napokat!!!Üdv!
Én kérek elnézést, természetesen nem abszurd, és bármit meg lehet kérdezni, nekem a saját gyakorlatomban ez kevésbé merült fel témaként, ezért voltam csak értetlen.
Elnézést,hogy meg mertem kérdezni! Azért annyira talán mégsem abszurd gondolat,mivel más hangszereket ha transponálunk a split point ott marad ahol 0-nál volt.
Igen, volt Fusion 6HD-m. Nagyon jó cucc, eszméletlen hogy mit bele lehet rakosgatni. Még Kurzweil-re készült Steinway zongorát is gyömöszöltem bele, meg sokminden mást is. Aki az enyimet fogta ki, az több mint 4GB gatyába rázott készlettel jutott hozzá a hangszerhez, azt már nem is nagyon kell szerkesztgetni :)
Az én problémámat az okozta vele, hogy fullosan all-in-one hangszernek szántam. A 8 audió sávot, a 32 midi sávot, az összes effektet, mindent ki akartam benne használni egyszerre, minden más cuccomtól is megváltam. Ilyen összetettségben pedig nekem már beletört a bicskám. Voltak benne nehézségek, amik teljesen orvosolhatóak, megkerülhetőek, vagy megtanulhatóak lennének, a zenészbarátomnak akivel együtt vettük, még mindig megvan azóta is. Csak én szeretek egyszerűen és kreatívan hozzáállni a dolgokhoz, és ha egy hangszer bármilyen akadály gördít elém, akkor az a kedvemet szegi és már csereberélek is :)
Azt is írtam az írásomban, hogy 20 éves pályafutásom legkülönlegesebb hangszere és ha újra a kezem közé kerülne, adnék neki egy újabb esélyt és jobban megtanulnám kezelni. Ezt a kijelentésemet tartom :) csak mivel mániákusan csereberélem és próbálgatom a hangszereket, egyszerűbb volt lecserélni anno :)
Jól gondolod, Vénkecske.
Hreskonet, nem nagyon értem, miért olyan fontos ez a global transpose téma. Adott kombi aktív hangszíneit (ez nem mindig 16 lesz, gondolom) pár másodperc alatt át lehet transzponálni (timbre param, pitch fülön). Kétségkívül minden timbrére külön kell beállítani, de hát a szabadságnak ára van
Ennyire még nem mélyedtem bele, de az logikus és jogos, ha a Globalban transzponálsz, akkor az minden kombira igaz lesz egységesen és viszi splitestől mindenestől.
Ha transzponált hangszíneket akarsz akkor külön Combit kell szerkeszteni saját split és transzponálás beállításokkal.
Vagy rosszul gondolom?
Hello!
Megy nagyban az ismerkedés az M50-nel... Szóval az a gondom,hogy ha van egy COMBI-m és GLOBAL-ban eltolom a transpose-t akkor a COMBI splitjeit is viszi annyi félhanggal amennyi a global transpose... tehát 00-nál mondjuk a split point F de -2-nél már elviszi Es-re... ezt megtudom valahogy akadályozni?
http://www.looperman.com/
Itt találtam rengeteg loopolt hangmintát. A kérdésem a következő:Adott egy "piano.wav" amit mediakártyáról be is olvas a Korg Tr 61, ebből én nem tudok program hangot kreálni?
Na de visszatérve a korgos témához még mielőtt meg lennék fenyítve
Tr-esek, tritonosok tudtok forrásokat "supernatural" hangszínekhez? Zongora, zongora, zongora!
Azt nem mondanám, hogy gagyik voltak azok a hangszínek, nekem is volt egy qs6-osom és nem kezdtem volna el az őrült szinti keresgélést ha nem megy tönkre a kijelzője vagy ha lehetett volna hozzá szerezni. Azok a zongorák pl. akárhol, akármilyen "szövegkörnyezetben" szólaltak meg mindig zongorák voltak és 95-ös hangszer volt de tudta a 16 timbrés zónát!
Sziasztok Korg-osok!
Ha volt valakinek I30-a, akkor írjon nekem róla. Előnyök, hátrányok vonatkozásában, mert egy ilyet készülök beszerezni!
Előre is kösz.
120-ért már régebben is volt ez a hangszer, én is szemeztem vele, de aztán én is elolvastam azt a bizonyos cikket, és hittem neki.
Ha programozni kell, akkor az biztos kutyanehéz dolog lehet!
Viszont én használok alesis qs6.1-et. Egy rakás hangszín gagyi benne, pl: ac gitár, ac zongi, szaxi, stb...
Viszont van néhány hang ami embertelen combos, és ha a motif mellé teszem akkor sem kell szégyenkezni, pl rhodes, lead, stb...
Tehát az alesis ha nem is olyan népszerű mint egy korg, mégis csak amerikai vaskos, zsíros valami.
Ebből kiindulva ez a 6hd sem lehet egy gyenge hangszer! Youtube-on van 1-2 érdekes video.
Csak programozni ne kellene... :)
Nekem kellenek azok az eredeti zongorák meg orgonák! A Tr 61-es helyett keresnék kizárólag Roland juno G-t! A Tr-ben benne van a sampler kártya is 64 Mb rammal.
És most csaptam a homlokomra! Köszönöm az ötleteket a Tr MIDI vezérlős projektekhez! Pedig már használtam így szintit csak most mindenáron egy másik szinti járt a fejemben az orgonára!
Korgcsa! Ha jól tudom neked volt Alesis fusion 6Hd-d! Tényleg annyira borzasztó programozni, mint ahogy a blogodban írtál róla? Mert most lenne egy 120 ezerért.
Köszönöm! Komoly hangszínek de sajnos egyelőre minden megtakarításomat vitte ez az új jövevény de az tuti hogy benevezek majd rá.... Esetleg ilyen szerkesztett hangszíneket,combikat le lehet tölteni valami megbízható oldalról ingyen is?
Szia! Korábban segítettél a Korg T3-asom sysex file-jait visszaállítani midi kábelen keresztül számítógéppel mert a floppy-ja már rég óta nem működött. Meghalt a winchesterem amire rámentettem a sysex-file-t, és azt a kis programot aminek a segítségével ezt a hangszerre küldhetem. Meg tudnád adni ezeket az infokat mégegyszer? (korg t3 sysex file-t honnan tudom letőlteni? ill. annak a kis programnak a nevét?) Előre is köszönöm a segítséget! Üdv.: Feri
Megvan a megfejtés :) az zavart meg,hogy itt nem oktávban "méri" hanem transzponál de 60-ig :D Kegyetlen okos egy kütyü!!! Az M50 editor meg szuper hozzá..
Üdv mindenkinek!
Szeretném megköszönni a sok segítséget és jó tanácsot mindenkinek aki segített a hangszervásárlás előtt nekem feltérképezni hogy mi mennyi miért és mit tud... :D Szóval örömmel jelentem,hogy egy Korg M50 boldog tulaja lehetek Az lenne így az első kérdésem vele kapcsolatban hogy COMBI módban ugye 16 timbe áll rendelkezésre.Hogyan lehet az oktávot emelni egy timbrén? Például alulra szeretnék szőnyeg gyanánt az első másfél oktávra stringset és hogy ne brummogjon olyan mélyen hanem mintha 2 oktávval feljebb fognám? Előre is köszönöm a segítséget! (Ja és még mielőtt a kézikönyvre terelődne a szó hogy benne van: nincs magyar könyvem hozzá a németet meg mindíg is utáltam... )
Nekem KORG-os szinpadi felállásban pedig ez volt a megoldásom:
Egyik timbrén az alap szett (zongora, EP stb.). Második timbrén pedig orgona. Az első timbrét egy FATAR TMK-88 mesterbillentyűvel hajtottam meg, így ott 88 billentyűre lehetett spliteket kombinálni. A szinti saját billentyűjén pedig magával az orgonával játszottam. És mivel az orgona hangzásával van a problémád, elmondom, hogy nekem is ez volt a megszólalás sarkallatos pontja, és úgy oldottam meg, hogy a MASTER főkimeneten ment a zongora és minden más, az AUX kimenetre pedig kiküldtem csak az orgona hangszínt és rábiggyesztettem egy BOSS RT-20 Leslie szimulátort… az megoldott mindent :)
Én Korg X50-el játszottam, de ezt a TR-el is teljesen jól ki lehet vitelezni… sőt én a program hangszínbe pluszban beleprogramoztam még Key Clicket és egyéb finomságokat, például volume fade-et, hogy a felső tartomány ne visítson mint az állat, miközben alul alig hallani. Szóval nem vagyok benne biztos, hogy érdemes azokkal a Casio-kkal próbálkozni. :)
Szia, javaslom az én receptemet. Végy egy midi vezérlőt, legjobb, ha az is 61 bilus, mindjárt kiderül miért A vezérlőt splitteld/zónázd (mondjuk) kétfelé, felfelé 2 oktáv, alul 3. A 3 és 2 oktávos rész PONTOSAN ráállítható a Korg 5 oktáv (fizikai billentyűzet) alatti és feletti zónatartományaira. 1 midi kábel még kell hozzá persze. Ilyen módon van összesen 10 oktávod, ez már mindenre elég, a hammondra is hagyhatsz plusz oktávokat a "túrásokhoz" . A 10 oktávra 8 timbrét tudsz ugye kiosztani, az M50 esetében ez 16 timbre. Az alsó és felső tartományokban vadul kell persze pitchet korrigálni, de elérhető a használható tartomány (bár mintha a triton vonalon kevesebb lenne a tologatási lehetőség - az M50-nél +/- 60 félhang. Nekem ez bevált, adott esetben a kitűnő Novation Xstation billentyűvel, aminek a szintihangjait is használom egyébként leadként. Van egy copy állás is, amikor csak azért játszom fent, mert kényelmesebb vagy kell az aftertouch (ez persze a tr-nek alapból van, míg az M50 csak agyilag tudja.
Szia, javaslom az én receptemet. Végy egy midi vezérlőt, legjobb, ha az is 61 bilus, mindjárt kiderül miért A vezérlőt splitteld/zónázd (mondjuk) kétfelé, felfelé 2 oktáv, alul 3. A 3 és 2 oktávos rész PONTOSAN ráállítható a Korg 5 oktáv (fizikai billentyűzet) alatti és feletti zónatartományaira. 1 midi kábel még kell hozzá persze. Ilyen módon van összesen 10 oktávod, ez már mindenre elég, a hammondra is hagyhatsz plusz oktávokat a "túrásokhoz" . A 10 oktávra 8 timbrét tudsz ugye kiosztani, az M50 esetében ez 16 timbre. Az alsó és felső tartományokban vadul kell persze pitchet korrigálni, de elérhető a használható tartomány (bár mintha a triton vonalon kevesebb lenne a tologatási lehetőség - az M50-nél +/- 60 félhang. Nekem ez bevált, adott esetben a kitűnő Novation Xstation billentyűvel, aminek a szintihangjait is használom egyébként leadként. Van egy copy állás is, amikor csak azért játszom fent, mert kényelmesebb vagy kell az aftertouch (ez persze a tr-nek alapból van, míg az M50 csak agyilag tudja.
Szerintem megszokható, egyáltalán nem veszélyes a különbség, sőt sokszor még előnyös is lehet ha gyorsabb játékra van szükség... Itt nagyjából láthatod a méretarányokat
Na most ez, hogy kis billentyűs? Rövidebbek a billentyűi vagy keskenyebbek? Mert ha keskenyebb akkor azt nekem kinőtték az ujjaim! Meg elég zavaró átugrani a normálról a kicsire játék közben, vagy rosszul sejtem?
Akkor itt van eladósorban a kis Microstationom, megkapod jólárasítva.
Előnye hogy könnyű, picike, kisbillentyűi ellenére felső kiegészítőként kiválóan játszható, az M50
hangkészletével szinte azonosak a lehetőségei.
Na én sem a Tr-t akartam lecserélni, hanem egy fölső sor hammondot akarnék pakolni, mert bizony sokszor kell kompromisszumot kötnöm, hogy egy számban az orgonának már csak 1 oktáv jut a tetejére és azért az nem mindig ad teljes hangzást. Hammond SK1 meg nekem jelenleg sok a maga 300 ezrével!
Én nemrég adtam ismét egy esélyt a Casionak, az egyik legjobban reklámozott és már-már studio hangszerként
ajnározott XW-P1-et vettem meg. Egyik fő szempont nálam is az orgona hangzás volt, és mivel ezen a drawbarok
mind elérhetőek, meg hallottam néhány jónak tűnő orgona hangú demót vele a tecsőn, belevágtam.
Nem biztos hogy kellett volna, mert egy rahedli dzsumbuj szintihangon kívül nem sok örömömet leltem benne.
Az orgona hangszínei gyakorlatilag kimerültek a száraz szinusz-additiv felhangok keverési lehetőségében, meg egy
gyengécske rotary szimulációban, esetleg pár percussion-szerű rezzenet adagolásában. Akárhogy is effektezgettem, tekertem, egy nagyon halovány Hammond utánzat sem keveredett ki belőle.
Gondolom ennél sokkal többre a WK automatikásoknál sem sikerült nekik jutni.
Aztán sikerült lecserélnem egy Korg Microstationra , na ott beindultak bizony a hangszínek! Már-már hiányérzet nélkül lehet vele csodás Fender zongikat, vaskos stringseket, tekergős szinti padokat, és persze parádés Hammond variációkat alkotni vég nélkül.
Most meg hirtelen jött egy lehetőségem ezt is lecserélni egy M50-re. No eddig ez a csúcs nálam.
Bár lenne több időm vele foglalkozni, de ősztől belemélyedek szigorúan, aztán remélem tudunk itt a kollegákkal
eszmecserélkedni.
Szia!
Nekem jó pár éve volt saját tulajdonomban WK 3500-as(vagy 3800-as???). Emlékeim szerint egyetlen használható hangszínei az orgonák voltak, teljes körűen drawbar funkciókkal volt ellátva, kitéve minden kezelőszerv a frontpanelra. Meg nehéz hangszer volt, mint a sár....
Elég vékonyka hangja van a Casio hangszereknek, én hallottam már mindkettőt. Viszont árához képest elég sokat tudnak ezek a kezdőknek szánt masinák. Ízlések és pofonok... Nem olyan rosszak szerintem.
Sziasztok! Egy viszonylag hülyén hangzó kérdést tennék fel mindenki felé, ami első hangzásra nem is passzol a korgos témához...: Hallott már valaki élőben Casio ctk 7000-et vagy WK 7500-öt, elsősorban az orgona hangzásvilága érdekelne?
Sziasztok, volt itt már téma, KORG 50 VST-it szeretném használni, de win7 alatt nem megy. Valahol olvastam, hogy a yamisok is szívnak a win7 usb dolgok miatt, de ez kevéssé vigasztal... Nem tudom, melyik részével van gond, mert amúgy DAW-ból oda vissza elérhető midivel a hangszer, csak ez az editor nem látja. Most meg kéne egy projekthez. Tipp, tapasztalat valakinél? THX
Végülis a hangszer a neveltfiamé, a múlt évben még a gimiben egy kis zenekarosdira használta, de idén már nem vitte magával az egyetemre. Itt meg csak áll szomorúan a szobájában.
Beszéltem a gyerekkel, azt mondta ha 135-ért elviszik akkor mehet.
Ha érdekel , keress, itt van a hangszer Szombathelyen.
A Juno Di-n a Transpose ugyanúgy kint van a frontpanelen, mint az RS-50-en. A szintin a KEYBOARD szekciónál látható. Az egész hangszert transzponálja amíg vissza nem állítod.
A KROSS szuper cucc! Minden megvan benne ami az eddig tárgyalt Korg-okban, plusz vocoder és egy audio recorder is. A menüjét egy kicsit megkavarták az elődökhöz képest és még nem volt alkalmam komfortosan eligazodni benne. Annyit bizonyosan tudok tapasztalatból, hogy a szekvenszeres és effekt képességei nem a KROME-al és nem is az M-50-el rokon, hanem a MicroStation-al. Azaz Reverb csakis a Master FX2-n lehet, az Insert effektekhez nem lehet reverbet választani. A Global Key Transpose természetesen adott.
Tavaly tavasszal jelentették be, de itthon csak október-novemberben lehetett megvenni az első darabot, azaz kb. fél éve vásárolható, ezért még nehezen találsz itthon használtat.
A Roland RS-50 egyrészt merőben más mint az eddig tárgyalt Korg-ok, más a logikája, más a felépítése főleg COMBI-k terén egész mást mutat. Másrészt bizonyos körülmények, hangzások és ízlésvilág mentén én a jelenlegi színpadi igényeimmel sokkal jobban boldogulok a Roland RS-50-el, mint ez eddig tárgyalt Korg-okkal.
Nem véletlenül használok jelenleg is egy Roland RS-50-et a zeneiskolában és a zeneiskolás fellépéseken, meg Jam-session-ökben.
A Global Key Transpose az RS-50-en is megvan, csak azon még ki is van téve gombra a frontpanelre. Van 10 Favourite gomb, ez lehet elég, de lehet kevés is. Combi helyett Performance van benne, amiben mind a 16 timbrével rendelkezünk, de közepesen macerásabb mint egy Korg Combi-ja.
Ha viszont csoda-combi-s szintikölteményekre és otthoni kreatív munkaeszköznek kéne, akkor már bajban lennék vele. Így dedikált Coctail-Jazz-es motyónak kíváló.
Ha a "tényleg csak egy gombnyomás", meg a mentett global transpose fontos szempont, akkor nézz/hallgass meg egy Korg PS60-at, ezeket perfektül tudja. Igazi színpadra termett gyorsan és egyszerűen kezelhető fajta.
Ráadásul tudok is egyet tán használt megkímélt állapotban jó áron.
Azt hiszem végre megtaláltam a számomra legmegfelelőbb billentyűt! Csak az a gond vele hogy egyetlen egy használtat sem találok belőle kicsiny országunkban...
Pedig az eddig leírtak alapján azt hiszem,hogy minden szempontomnak megfelelne egy Korg Kross... Az új ára 210-körül van tehát használtan elérhető közelségbe kerülne.Nagyon tetszik hogy rendes hagyományos gombokra osztották a favourite mentéseket így ezzel tényleg csak egy gombnyomás ... és ha nem tévedek megvan rajta a Global Transpose Key is...
Köszi, látom lesz mit tanulnom a menüben matatva :) De már így is el lehetne menni vele bőven zenekarozni egy mukk programozás nélkül.
Nagyon teszik!
Ráadásul dobhatom a kukába az összes Leslie-próbálkozásomat, mert ebbe már ijesztően jól tudják imitálni a rotor soundot.
Higgyél Korgcsa-nak, az X5d egy nagyon jó és könnyen kezelhető hangszer azért az összegért.
Voltak olyan hangszínei, amitől a szőr felállt az ember hátán (stringsek, vokálok) egy megfelelő összerétegzés esetén, és a későbbi Korgokban sem találhatók olyanok.
A szerkesztést megkönnyítő programok még megvannak (nem könnyű a netről más összevadászgatni) , és XP alatt működnek szépen.
Ha esetleg mellette döntenél, szívesen elküldöm ezeket.