Ott van a Mockman pld. két hóttprimitiv digitális inverter analog üzemben működtetésével ér el olyan hangzást, amit a mainstream gyártók csak egy valóságos alkatrésztemetővel tudnak elérni.
Egyszerű mint a faék, de másképp szól mint a mainstream pedálok. És nincsenek orange drop kondik sem, meg mittomén milyen bambusszál ellenállások, csak egy jó ötlet valamikor a nyolcvanas évek végén, kilencvenesek elején.
Még annyit, hogy figyelmedbe ajánlom a runoffgrove hangmintás oldalát. Ha érdekes és mainstreamtól eltérő valamint eltérő módon előállított torzított hangokat akarsz hallani, ez egy elég jó kiindulópont. A kapcsrajzok nyilvánosak, DIY kategória, szóval ha rábuksz valamelyikre, akkor könnyen megépítik neked a szakik.
Valószínűleg azért nem, mert ha nem is a legkommerszebb vonalon (Boss, Ibanez) mozogsz, de még eléggé a mainstreamon. A kommerszebb vonalon főleg a jel utólagos eq-zásával kavarnak ( főleg az ibanez), a fulltone lopkod mindenhonnan ( komolyan mondom semmilyen eredeti ötletet nem találtam a hozzáférhető effekt kapcsolásaikban). Ezek a finomságok inkább a kisebb butikpedálok cégeknél jelennek meg először, és onnan szűrődnek fel lassan a fulltone irányába, aztán előbb-utóbb eljut a kommerszekhez is.
Talán érdekel egy kis körkép a jelenlegi helyzetről:
Húsz éve kb a tech21 kijött az erősítőmodellező sansamppal, és mára ez odáig fajult, hogy szinte mindenütt az erősítők analóg modellezése körül megy a hype. Valőszínűleg a csöves erősítők reneszánsza miatt. Az amatőrök is beindultak persze és kb. most jutottunk oda, hogy a runoffgroove meg bsiab abszolút amatőr DIY kapcsolásai meg működési elvei kezdtek megjelenni a butikpedálokban.
A bsiab volt tán az első jó hangú plexi emulátor, és van benne egy spéci fetes kapcsolás ( nem az ocd-s, ez most másik). Ez egy gain stage-t két fettel valósít meg, nem akarok részletekbe menni, de elég egyedi kialakítás, és a csövek karakterisztikáját hozza. És az utóbbi időben két butik pedál kapcsolásban is ilyet láttam a freestompboxes.org-on.
Nem lennék meglepve, ha a fulltone is hamarosan kijönne eggyel.
Kommersz gyártóknál nagy technikai újítás már húsz éve nem történt. Általában a jelet eq-zgatják egy kicsit torzítás előtt meg után, esetleg több stage-et kötnek sorba, ennyiben különböznek a pedáljaik egymástól. De maga a torzítás előállítása a hetvenes években kialakult két módszerrel megy, overdrive vagy distortion alapon, diódákkal.
Ah, értem, és el is hiszem, hogy így van. Én mindenesetre beszoptam a marketing-dumát, valszeg mert igaz szerelemmel csüngök a cuccon.
Viszont azt hagy kérdezzem meg, hogy akkor mi lehet az oka, hogy még nem hallottam hasonló hangot? Főleg, hogy én mindig is overdrive arc voltam, és még soha egy distortion pedált nem tudtam megszeretni. Nincs is egy se, pedig egy csomót próbáltam, de mind ment. Csak overdrive pedáljaim vannak, miközben az OCD, a kedvencem, meg ezek szerint distortion.
Mi a titka akkor? Mitől érezhetem azt, hogy ez ennyire különlegesen egyedi, és hogy még sosem volt dolgom hasonlóval? Vagy ez egyszerűen tényleg ennyire szubjektív?
Semmi különös. Kétféle variáció van az ilyen vágókra. Hogy laikusoknak is érthető legyen, ha a műverősítő mellé ( a visszacsatolásba ) rakják a vágó elemeket (Ge vagy Si dióda, LED, tranyó, Mosfet) akkor a tubescreamert koppintod (vintage mániások szerint meg a bigmuffpít) és overdrive-ot kapsz, ha meg a műveleti erősítő után, akkor a klasszikus distortion kapcsolást kapod. Az OCD az klasszikus distortion kapcsolás, viszont mivel nem diódával, hanem mosfettel vág, ezért nem annyira sarkosan torzít, hanem puhábban, lágyabban, a csöves erősítőkhöz hasonlóbban.
Tibi, ez így ahogy van, konkrétan parasztvakítás. Ezt a Mosfetes vágást már jóval előttük kitalálták, igaz nem mainstream körökben, hanem DIY körökben, ami gyakorlatilag az a terep, ahonnan a mainstream körök is begyűjtik az inspirációt. Én a kilencvenes években voltam nagyon az effektépítésben, az első kapcsrajzok úgy 95-től kezdtek szivárogni az interneten, valamikor az évtized vége felé már annyira nem volt ez titok, hogy a hohner LP-mbe épített torzítóban én is kicseréltem a diódákat Mosfetekre.
Én aztán tényleg rohadtul nem értek a kapcsolási részéhez, és ezt készségesen el is ismerem azonnal. Az OCD manual-jából vettem ezt az egyedi kapcsolást, ahol az szerepel, hogy:
Ez persze úgy hangzik, mint az összes gyártónak a szabvány marketing dumája, csak én ebben az esetben elhittem, mert én tényleg azt tapasztaltam, hogy semmihez nem hasonlít az, amit az OCD csinál.
De mindez persze tényleg csak a saját, teljesen szubjektív véleményemen alapul, és nem a kapcsolásának a technikai elemzésén.
Mivel megbízható szaki rakja össze, gondolom azonos alkatrészekből, így nem hiszem, hogy észrevehető különbség lenne egy eredeti és a klón között. Persze egy A/B tesztre kíváncsi lennék.
Ráadásul egyszerre tudom kipróbálni a különböző variánsokat, és ha kell, tudok módosítást kérni. Ami azért gyári pedálnál neccesebb.
Ezeket a pedálokat nem nagyon szoktam eladni, mert az ízlésemhez lettek alakítva.
Az a nagyon különleges az OCD-ben, hogy Fulltone-ék valami teljesen új kapcsolást találtak ki hozzá, ami semmi korábbihoz nem hasonlít, és így teljesen egyedien szól.
Persze minden gyártó ugyanezt mondja a pedáljáról, de én eddig csak az OCD-nél éreztem azt, hogy ez tényleg igaz, és ez tényleg egy kicsit más, mint az összes többi pedál.
Főleg vintage arcoknak való, nyilván, de abban a világban világbajnok.
Épp most tesztelgetek egy OCD- és egy Timmy-klónt. Mind a kettő nagyon jó első blikkre, az OCD egy kicsit sokoldalúbbnak tűnik a szélesebb torzítási spektrum miatt.
Az OCD mindent visz. Erre mindig újra és újra rájövök, ha előszedem, és játszom rajta huzamosabb ideig.
Rengeteg iszonyat jó pedál van, de mind csak szóló boost-ra jó, és mind elvérezik, amikor amolyan crunchos overdrive hangot kéne csinálni tiszta hangból. Legalábbis én még nem hallottam jó torzítást pedálból kijönni, csak meghajtott csövi erősítőből.
Az OCD viszont tudja. Nagyon nagy pedál. Egy mindenek felett!
Persze, az a biztos, más gitár, más erősítő, lehet, hogy teljesen más következtetésre jutsz mint én.
Felépítésre nagyon masszív, elpusztíthatatlan, minőségi cucc!
Most hétvégén vettenm egy T-Rex Alberta-t. Egyátalán nem kerestem pedált, csak kipróbáltam egy párat egy hangszerboltban, ez meg valami olyan elképesztően kurvajól szólt, hogy nem bírtam otthagyni.
Őszintén szólva, egészen el vagyok képedve ezen a cuccon, annyira jó. Legutoljára talán a Fulltone FD-2 volt az, ami ekkora áll-leesést okozott nálam.
Van valamelyikőtöknek tapasztalatta ezzel? Én még senkiről nem hallottam, aki ilyenen tolná az ismerőseim között, pedig szerintem ez a pedál többet érdemel az ismeretlenségnél...
Arra értette, hogy olyan gagyi az mt2 hogy azt nem nehéz lemodellezni.
Így is van. Ráadásul a multiban rögtön egy kompresszora + erősítőmodellel még javíthatsz rajta.
Sziasztok!
Van egy Boss Me-50 multieffektem. Az lenne a kérdésem, hogy a benne lévő MT-2 mennyivel szól gyengébben mint egy sima MT-2 pedál? Van egyáltalán valamilyen különbség?
(nincs módom rá kipróbálni meg összehasonlítani, úgyhogy azt ne írjátok..:) )
Szerintetek az EHX English Muff'n-nak lehet baja, ha csak egy csővel szól? Ma bedugtam, nagyon furán szólt, megvizsgáltam és észrevettem, hogy az egyik (a jobb oldali) cső nincs rendesen bedugva. Bedugtam rendesen, szólt faszán. De mégis, sérülhetett a cucc vajon?
Nekem van English Muff'n-om
Ez a pedál tényleg full csöves.
A Blackstar pedálok sajnos nem teljesen csak a csöves technológián alapulnak hanem sok félvezetőt is használnak a hangzáshoz.
Ennek ellenére persze szólhatnak jól, annyira nem ismerem őket.
Az english muff'n-ban lehet használni 12AU7,12AY7 és 12AX7 csöveket a megfelelő torzítási szint eléréséhez. Eredetileg két darab 12AY7 van benne.
a Blackstar HT sorozat nem full csöves (1 cső van csak benne) de ettől még használható.
Ha tényleg brit csöves hangzás kell, akkor szerintem olyan erősítőt vegyél.
Gyárt a Vox, Laney és a Marshall is sok jó, akár kisebb teljesítményű erősítőket is...
Sziasztok!
Nemrég rátaláltam a Hiwatt Tube Overdrive-ra, nekem bejött, gondolkozom a vételén, aki használt ilyet vagy ismeri tudna véleményt mondani róla?
SEGÍTSÉG!!!
Hezitálok, hogy Blackstar HT-Dualt vagy EHX English muff'n-t vegyek. A Youtube-os minták nem oly meggyőzőek. Vélemény?!
Vagy ötlet, vmi jófajta csöves brit hangzású preamp pedál?
Thx
Én évekig tartó torzító keresgélés után vettem egy csöves fejet(home made),az összes addig összegyűlt
lomot eladtam a francba,és teljesen elégedett vagyok.Jóval 200 alatt volt a fej(60w),és szobahangerőn is
használható otthoni gyakorlásra.
A csövek általában duplák. Tehát két cső a nyákon, az 4 csövet jelent a kapcsrajzon.
A diódák meg egy egyszerű graetz híd, egyenirányítja a tápfeszt. Biztos hogy ezt egyedül akarod megépíteni?
Nem, sajnos nem érdekel. A diódás pedálok közül megvan nekem az egyik a legjobb, a Digitech Grunge, de sajnos nem szólnak olyan jól a diódás pedálok. Ezért kezdtek el érdekelni az elektroncsöves pedálok, amik közül a Muff'n tűnik a legjobbnak, már csak azért is, mert abban két cső van, míg a legtöbben csak egy. Valamint sok csöves pedálnál a csövek szerepe kétségbe vonható.
Még valami. Sokaknak bejön az, hogy egy overdrive pedált küldenek meg egy boosterrel. De az erősítőd előfokának boostolása is pengén tud szólni, ha van arra lehetőség, hogy az előfok hangerejét külön szabályozd.
Első körben az Ibanez pedálok között nézz körül. Szerintem sokkal jobb, mint a Boss, az Ibaneznél jobb hallású tervezők vannak. Van egy öreg DS7-esem tőlük, na az pld. nagy gainen speciel zizi kicsit, de kis gainen meg örülnék ha erősítőben lenne ilyen hangú, annyira fasza.
Aztán Tech21, Line 6, MXR, ezek jókat szoktak csinálni.
Egyébként a boss sokkal összeszedettebben szól, mint a Peavey. Az utóbbi széteső hangkép, alig érthető, összemosódik az intermodulációs torzítások miatt. Agresszív, de elég szar.
Ezt így nem lehet kijelenteni. Ugyanis többféle módon lehet bekötni a diódákat, s bizonyos módoknál zizeg, másoknál nem. pld tubescreamer nem zizeg, boss ds1 zizeg.
Ugyanott led nem zizeg, si dióda kicsit, ge dióda vagy igen vagy nem. Mesebugyiban meg pld zizeg a cső. fuzz face zizeg, pedig nincs benne dióda. Szal ez így téves megközelítés.