Milyen mikrofon előfokod van?
Az legalább olyan fontos, hiába veszel 100 ezerért egy mikrofont, ha azt behringerbe dugod.
Shure SM7, ha olcsóbb kell Rode procaster. Nagymembrános kondi, jó akusztika nélkül felejtős, pláne ennyiért.
Sziasztok!
Otthonra keresek, ének felvételére olcsó mikrofont, de nem tudom, hogyan merre mennyit, egyáltalán ezt már stúdiómikrofon kategória alatt keressem-e vagy sem?
Max 80-100k-t szeretnék rászánni, a fő cél nyilván a tisztább, részletdúsabb felvétel, jelenleg c606-al csináltam a dolgokat több kevesebb sikerrel..
Mit tudtok ajánlani ebben a kategóriában, mi az amit mindenképp kerüljek el, mire kell figyeljek, illteve az is érdekelne, hogy mennyire hallható a különbség pl. egy 60 illetve 80ezres motyó között, vagy egy 80-100as árrés között?
Előre is köszi!
Ez eddig OK.
Értelmezhetem úgy is, hogy a készülék tudja az összes felsorolt frekvenciát, és csak rajtam áll, hogy mit használok.?.?.?
Viszont találtam a Thomann oldalán ahol külön hozza a freki csoportokat. pl.
Sennheiser XSw 35 Vocal Set C-Band
Sennheiser XSw 35 Vocal Set E-Band stb.
Tudna valaki tanácsokkal ellátni?? Még pedig túl vagyok már Audix, Shure és Audio-tecnica dinamikus mikrofonokon, de kipróbáltam egy Sennheiser mikrofont is, és nagyon tetszett. Arra lennék kíváncsi, hogy az e935 és az e945 mikrofon miben térnek el hangzásban, és ha esetleg valakinek van róluk tapasztalata, az kérem írjon!
Előre is Köszí!!
Rocktogonban gyakorlatilag nincs igazán értékelhető kontroll, viszont a fülmonitoromat ott is sikerült kb 3 perc alatt bekötni a monitorútba, és problem megoldva.
fiatal koromban és sem törődtem az ilyenekkel, a lényeg hogy jó hangosak legyünk, meg rákenról, de egy ideje már inkább az foglalkoztat, hogy ne csak zzzzzzssssssss halljak a buli alatt és után(!), ráadásul mindenkit úgy halljak (mind hangerőben, mind arányokban) mintha otthon hallgatnám fülesből a CD-nket, ezáltal minőségibb bulit adni anélkül hogy szétharcolnám a tokom és a fülem . biztos öregszem
A le/felpakolás+beállás alapból 10 perc...ha még külön kell szüttyögni fülmonitorral, az még 10.
A közönségnek jó buli kell, nem feltétlenül zámbódzsimi2-intonálás, magas C-vel.
Természetesen kontrollal játszunk, a múltkori eset technikai probléma miatt volt. És természetesen igyekszünk mindig úgy beállni, hogy a produkció valóban produkció legyen, és ne csak hangzavar. A fülmonitor azonban nem olcsó dolog, és ha nem sok helyen tudnak mit kezdeni vele (és itt olyan helyekre gondolok, mint a Rocktogon, a Vadvirág, a Westbahnhof és hasonló kis rock-kocsmák), akkor nem sok értelme van azt a pénzt ilyesmire költeni, inkább veszünk belőle egy jobb erősítőt vagy valamit.
Ha lenne pénzem, és nem lenne hirtelen mire költeni, akkor persze én is tennék egy próbát a fülmonitorral. De eléggé a lista végén szerepel..:).
Mindig az van bennem, minél inkább "fejlődik" a világ, annál több segédeszköz kell a koncertezéshez. Visszasírom a '60-as éveket, akkor csak rokk volt, agyalás nélkül...:DD (még nem éltem akkor, nyugi).
akinek jól esik kontroll nélkül énekelni, netán Istenadta abszolúthallású akinek nem is kell, annak nem gond ez. Azért nem árt felvenni a bulikat és visszanézni, pontosabban visszahallgatni, hogy mennyire volt rendben az ének pl intonáció szemponjából. Én pl inkább szánok 10 percet a beállásrta és játszok emiatt csak 50 percet de azt kontrollal, pontosan, amennyire csak lehet a saját szintemen minthogy játszak 60 percet minden kontroll nélkül, ahogy esik úgy puffan alapon.
Persze, a buli nem ezen múlik. A múltkori koncerten pl. egyáltalán nem volt kontroll, mert a keverős balfasz volt, nem ismerte a helyet. A terem falairól visszajövő hanggal kellett "dolgoznunk". A végére elfáradtam, de a hangulat ettől még jó volt, nem panaszkodott senki. De azért ha jól hallom magam koncerten, az jelentősen nagyobb önbizalmat ad, és ha meg lehet oldani (mert mondjuk csak pénz kérdése, az meg van szarásig... ), akkor miért ne? De asszem Ricsinek igaza van, kevesen akarnak ezzel szarakodni, amikor beállással, mindennel van egy zenekarnak egy órája.
Klubbulikról beszélek, nem pedig (valamikori) nagybanda előtti szereplésről.
Amikor van kb. 3 óra 3 bandára, akkor senki nem áldoz erre, teljesen érthetően. A buli amúgy sem ezen fog múlni.
"saját tapasztalatom az, hogy amikor több-bandás buli van, nem nagyon van idő fülmonitorral vacakolni. Sajnos."
Ha idejében érkezik/érkeznek a zenekarok a beállásra, akkor azért "meg lehet fűzni" a keverőst, hogy be legyen iktatva, a dolgot, nekem legalábbis sehol nem mondták eddig az országban (ahol szülksgé volt rá) hogy NEM! Egyetlen helyen nem sikerült csak beüzemelni, de az techikai jellegű volt (a keverősnek nem sikerült plusz kimenőcsatornát adnia, de nem is ismerte annyira még azz az új keverőt amivel dolgozott).
a dalok alatt úgy nem hallod a közönséget, de dalok közt a mikrofon is összeszed annyit (ha nem is olyan hangosan, mint füles nélkül) de azért hallod, ha van ováció. Nekem a Beta58 legalábbis a hipervese karakterisztika miatt a 180 fokból érkező (tehát a közönség felől) hangokat is veszi valamennyire. Persze én a basszusozás miatt állványon tartom a mikit (á'lá Tom Araya), így a másik váge mindíg a közönségre néz.
Nem tudom, milyen felállásban játszotok, mi gitár+ének, basszus+vokál, dob+vokál formációban. Nem nagyon volt még ilyen gondunk. Amikor pontosabb vokál kellett, neccesebb téma volt, beraktam egy mezei füldugót az egyik fülembe, így "belülről" hallottam magam. Nekem bevált.
saját tapasztalatom az, hogy amikor több-bandás buli van, nem nagyon van idő fülmonitorral vacakolni. Sajnos.
Alapvetően egyetértek, ugyanakkor a dobos ugye azért ad egy alapszintet, amihez kénytelen vagy a többi hangszert plusz az éneket állítani. És a gond pont az szokott lenni, hogy az éneket a kicsi színpad miatt nem tudjuk hozzáemelni a többi hangszerhez (pedig nálunk a dobos egészen visszafogott) Na itt gondoltam a fülmonitorra. De majd körbekérdezgetek azokon a helyeken is, ahol zenélünk. A másik gondom, hogy frontemberként azért a közönséget is kellene hallanom, az meg egy izolációs fülessel felejtős, illetve plusz mikrofonozás kellene a közönség felé.
A színpadi zaj elkerülésére ajánlatos az ésszerű hangerő-beállítás.
Ha gerjedésre gondolsz a monitoroknál, szerintem az is elkerülhető, monitor nélkül is. Legalábbis szerintem nagyobb macera ez a fülmonitoros-dolog (klubszinten), mint amekkora az előnye.
mindkettőre hatásos, amennyiben izolációs fülest használ. Teljesen magadnak szabályozod a hangerőt, kényelmesen. Az arányokat pedig ugyanúgy be kell állítatni a keverőssel, mintha lábmonitoroznál. Viszont nem kell szenvedni a színpadi zajtól.
Az ország legtöbb klubjában jó hasznát veheted a fülmonitornak, de a "csak az egyik fülbe" elvet felejtsd el. Még ott is, ahol látszólag van lábmonitor, de sokszor gyakorlatban használhatatlanok. Az nem szokott kunszt lenni, ha a monitorjelet a füles adójába kéred (a lábmonitor helyett). Engem sok helyen húzott ki a kakiból, hogy mindíg nálam van a PSM200
Jaja, csakhát mi kis klubokban játszunk csak. Inkább arra tippelek, hogy ahhoz, hogy halljam is a fülesből az éneket, ugyanolyan hangosra kell tekerni, mint amit a másik fülemmel hallok a színpadon. Akkor meg hallásvédelem szempontjából ott vagyok, ahol a part szakad :( Arról esetleg van tapasztalatotok, hogy fülmonitort mennyire tudnak kis klubokban kiszolgálni? Pl. anno a Vadvirágban az egyik velünk koncertező banda hozott saját monitorokat, hogy a dobosuk is hallja, mi történik, de még azt sem tudták beüzemelni, mert nem jött vissza annyi kábel a pultról. Szóval tartok tőle, hogy vegyesen (láb + fülmonitor) nemigen tudják megoldani.
Csak okoskodok, nem használtam soha fülmonitort. Ha az egyik füledbe 0 msec késéssel jön a direkt hang, a másikba meg pl. egy nagy színpadon 10méterről 30 msec késéssel, az elvileg elég zavaró lehet...
A legmegfelelőbb az lenne, ha megvennéd valamelyik Schertler hegedűpickupomat :), mindkettő bemutató példány volt, amikor Schertlerrel üzleteltem, azaz egyszer-kétszer lett kipróbálva. Számlázni természetesen tudom őket.
Hahó szakik!
Elhatároztam, hogy kellene valami fülmonitor megoldás. Lehet, hogy ez nem a legmegfelelőbb topic, de nem találtam jobbat (az énekesek nem válaszoltak, meg az nem is annyira technikai topic)... Szóval az az ötletem támadt, hogy veszek egy olcsó fülmonitor rendszert (pl. ezt itt: http://www.thomann.de/de/the_tbone_iem_100_863_mhz.htm) Az alapcucc, plusz egy vevő (ketten éneklünk) kijönne 100e alatt. Monó üzemmódban használnám, csak az egyik fülembe bedugva a fülest. Így az egyik fülem a hangszereké, a másik az éneké. Nyilván nem a legkényelmesebb, de így még a hangtechnikus segítsége sem kell, mert a miksik jelét ketté lehet venni, és egy kis keverőről magunk kezelhetnénk az ének fülmonitorozását a színpadon. Ez vajon mennyire lenne életképes szerintetek?
Még egy kérdésem lenne, mivel a DPA 160 ezer, (megkérdezve a nagyfőnököt nagyon húzta a száját, hogy 1 mikire ennyit...), a kérdésem az lenne hogy shure sm 11 vagy 93 lenne a megfelelőbb?
Köszönök mindent.
Köszönöm szépen!
Sajnos ez még nem az az árkategória amiben mi mozgunk, de lehet hogy inkább várunk , és ráhajtunk egy ilyen DPA -mikrofonra.
Köszönöm!
Sziasztok!
Lenne egy kérdésem. Adott egy hegedű, és ki kéne valahogyan hangosítani.
Kérdés: Csíptetős mikrofon, vagy hangszermikrofon(rendes amihez állvány kell)?
Persze jöhetnek márkák is, vagy akármi amin el tudnék indulni, de ami nagyon fontos hogy hegedűre kell.
Előre is köszönöm.
Sziasztok :)
Ennél sokkkal rosszabb lesz a helyzet, mert a bíróság szarik rá, hogy te mit mondasz az árnyékolásról és az érintésvédelmi földelésről, csakis és kizárólag a szakértői véleményekre hagyatkozik. Itt kezd kurva drága lenni a bíróságosdi, mert a szakértők elsősorban ahhoz értenek a legjobban, hogy miként lehet kurva vastagon a számlára vésni a szakértői díj összegét... Ezt sem a bíró fogja kifizetni:)
Jaja, én azt mondom, ha valami csipked, akkor le kell vonulni, amíg valami hozzáértő nem mondja azt felelősséggel, hogy hozzá lehet nyúlni a cájghoz. Adja Isten, hogy ne legyen senkinek baja, de ha mégis, akkor a vizsgálat során azért előjöhet ám az, hogy el kellett vágni egy árnyékolást ahhoz, hogy ne csípjen, akkor jön az, hogy: "Tehát maga tudta, hogy valami nincs rendben." A hely üzemeltetője azt fogja mondani, hogy fogalma se volt arról, hogy rossz a földelés, mutogat valami villanyszerelőre, meg a zenekar felszerelésére, csúnya dolgok kezdődhetnek.. Még ha vétlen vagy is, azért egy 7-8szor esetleg le kell utaznod egy 250km-re levő bíróságra.(Beletelik ennyi időbe, amíg az árnyékolás és az érintésvédelmi föld közötti különbséget felfogja a tisztelt bíróság..)
Értem amit mondasz, a hely üzemeltetőjének a kötelessége ezeket megoldani.
A fellépő zenész maximum jelzi a problémát, és esetleg úgy dönt, hogy nem lép fel az adott helyen, vagy talál valami átmeneti megoldást, hogy mégse kelljen lemondani a koncertet, persze csak akkor, ha ért is az erősáramhoz... :)
Persze, nyilvánvaló, hogy ha egy áramkört megszakítasz, akkor abban nem folyik áram. De ha ráz valami, nem ez a megoldás. Ezzel egy szereplőt ideiglenesen megvédesz, de a hibaforrás - a mixer, vagy az erősítő továbbra is feszültség alatt marad, tehát nagyon határozottan állítom, hogy nem a mikrofonkábel árnyékolásának a megszakítása a jó megoldás, ha ráz valami, sőt tudatosan fenntartod az életveszélyes helyzetet, tehát bűncselekmény. Arról nem beszélve, hogy valamiért árnyékolt, szimmetrikus kábelt szokás mikrofonokhoz használni, nem csak a fantom miatt, hanem az árnyékolási funkciója miatt is.
Mindez nem összekeverendő a gitár, vagy vonali jelek szimmetrizálásánál használt di boxok ground lift kapcsolójának a kapcsolgatásával.
Na mindegy, már ismétlem magam, ugyanezt olvashatod néhánnyal lejjebb.
Attól függ. Mondjuk, ha a gitárcucc nincs földelve és valamilyen potenciálon vannak a húrok, mondjuk csak annyira, hogy a mikrofonhoz hozzáérve szájjal bizserget, akkor a mikrofon jelföldjét meg lehetne szakítani, mivel az nem védőföld, és legalább nem rázna ének+gitár közben.
Van amelyiknek nagyobb, van amelyiknek nem. A DPA-k pl. kismembrános studómikrofonok, ez nem jellemző. Általában a kondimikrofonkról írtam, amit írtam. Persze, U87esbe nem szoktak szinpadon énekelni, de a Mitch Mitchell dobja körül ott vannak. Egyébként 10 centiről szoktak beleordítani stúdióban is. Pl a Bill hangnyomását is bírják.
Van még egy-két más szempont is. Egy u87et nem lehet kézbe fogni a jellegzetes gmipókos kosarával, nem beszélve arrók, hogy kb. 25ször drágább egy sm 58-nál - nem szívesen tettek volna ki egy ilyen értékű mikrofont a koncert közbeni határozottabbhatásoknak:) És hát természetesen nehezebb vele gerjedési szempontból is bánni. Végül: a közelség miatti mélyemelés - proximity effect - ugyanúgy megvan kondenzátormikrofonnál is, mint a dinamikusnál.
Nem vagyok ebben igazán szakértő, de úgy tudom, hogy a kondenzátor stúdió mikrofonoknak a membránja egész más méretű (nagyobb), mint a koncert kondenzátor mikrofonoknak. Emiatt van az, hogy a stúdió mikrofonokba nem közvetlen közelről énekelnek, mivel nem megy el a hang mély-tartománya, ha távolabbról énekelnek bele. Emiatt persze a színpadon nagyon gerjedékeny, és nem is arra való, hogy közvetlen közelről ordítsanak bele. A színpadi kondenzátor mikrofonokba meg közelről kell énekelni, és nem annyira érzékenyek, mint a stúdióba valók. A dobok fölé tett overhead mikrofonok a cineket veszik, itt egyértelmű, hogy jellemzően a magas frekvenciák dominálnak, és a cineket nem is kell annyira monitorozni sem, ott valóban feltűnnek a stúdió mikrofonokhoz hasonlító kondenzátor mikrofonok.
úristen, ennyi életveszélyes tanácsot hogy lehetett összehordani a paprikás miksikről?:)
Ha a védőföldet bárhol megszakítjuk, attól még nem hal meg senki, azonban BÁRMIKOR, BÁRMILYEN készülékhiba bekövetkezésekor nem véd meg attól, amire kitalálták. Amatőr szinten el lehet bénázni földeletlen hálózatú kultúrházakban, istenhátamögötti krimókban, de nem ajánlatos.
Bizonyos készülékek tápegységében ugyanis a hálózati trafó szekunder középkivezetése a földre, készülékházra van kötve. Ha ezen kütyüknél nincs védőföld bekötve, a házon megjelenhet esetenként 60-120 Voltos kóbor váltóáram, ami keverő esetén már rendesen pofán tudja b***i a mikrofonba éneklő gitárost. Ilyen esettel találkoztam már olyankor is, amikor szabályos védőföldelős hálózat volt ugyan, de a hosszabbítós elosztókban a védőföld két villája annyira benyomódott, hogy nem érintkezett a dugóval. Ez vadiúj elosztóknál is sűrűn (30-50 %-ban!!!) előfordulhat!
A tápegység csipkedésébe talán nem lehet belehalni, azonban készülékmeghibásodáskor minden borulhat, esetleg fázis kerülhet a készülékházra, ha ilyenkor nincs védőföld, már nem vicces a "csípés".
Szerintem egy multiméternek ott kell lenni a tütyőben, és buli előtt nem árt rámérni idegen helyen a védőföld meglétére. Az meg ugye természetes, hogy a saját cuccunk, elosztóink védőföldje rendben van.
Hogy nem használható, azt ilyen határozottan azért nem állítanám, tekintve hogy koncertvidókon elég sok kondit lehet látni főleg a dob és az énekmikrofonok táján.
Sziasztok! Korábban írtátok, hogy a kondenzátor stúdiómikrofonok nem használhatók élő hangosításra mivel nagyon érzékenyek, ezért gerjednek. Ez ok, de akkor mi a helyzet pl. a Shure SM86-tal. Ez is kondenzátor mikrofon! Mit kell ezekről tudni, élő hangosításkor?
Kipróbáltam két kamu SM58 miksit (baromi könnyűek, kb. 160 g, a netes képek alapján hamisítvány)a saját keverőerősítős énekcuccunkon. Elég gyengén szóltak, két másik olcsóbb (Shure C606, Audix OM-2) simán leszólta hangerőben, gerjedésben is gyengébben teljesített. Ráadásul valami mélyfrekis búgás is volt mindkettőnél, amit nem lehetett megszüntetni, sem csatorna-, sem kábelcserével. Ez az énekcucc már számtalan koncerten bizonyított, elég sok mikrofonnal amúgy...Az eladó cuccán (végfok+keverő) viszont teljesen egyformán szóltak, semmi búgás.
azt mondjuk nem tudom, hogy mióra használják ezt a hologramos azonosítást, így lehet, hogy régebbi shure termékek esetén lehet hogy nem lesz még rajra mégis eredeti, de az újakon mind rajta van így nem kell patikamérleg és hasonló. .
a Shure itthoni hivatalos disztibútora a Eurhythmics, az összes eredeti Shure termék rajtuk keresztül jön be, eleve úgy, hogy a mikrofonok hologramos pici matricákkal látják el, amit ugyan le lehet kapargatni, de nem tudsz egy másikra rátenni. Én is olyan Beta58-at vettem a nemrég hangmesternél, amin rajta van ez a hologram matrica, tehát elvileg eredeti. Ha már a hangmesternél is hamis shurcik lennének akkor ott komoly baj lenne, mivel ők is , ahogy minden kereskedő a Euritmics-től szerit be shure portékáit.
Nekem van (volt) valódi és hamis is. Mivel halál biztosan tudtam, hogy melyik a valódi, így apróra össze tudtam hasonlítani az egyébként kitűnő hamissal (boltban lett véve a hamis, azzal, hogy a boltos 100 százalékos bizonyossággal állította, hogy az egyébként használt mikrofon valódi...azóta a hamist eladtam azzal, hogy nem valódi, de a hangja annyira tetszett a vevőnek, hogy nem érdekelte, hogy hamis...). Bizton állítható, hogy hangra nem lehet megkülönböztetni. A legegyértelműbbnek továbbra is súlymérést tartom...
Nem lehet hangra megmondani, sőt adott körülmények között a hamisítvány még jobban is szól. Általában a hamisítvány hangja a-b tesztben valamivel fényesebb, tetszetősebb, mint a valódi. Emiatt némileg gerjedékenyebb is. Szerintem a súly teszt a legbiztosabb, de lehet, hogy ma már a hamisítványt is kellő súlyúra csinálják.
Mérd meg pontosan, grammra a súlyát. Vigyél magaddal egy pontos konyhai digitális mérleget. Nagyon kis híján 300 grammnak kell lennie. A hamisak ennél valamivel könnyebbek. (mondjuk a valódi 295 gramm, a hamis 265 gramm)
ha nem mész miki közelébe, nyilván nem csoda hogy eddig megúsztad azt amiről itt beszélünk.
Bocsi csak erről az a klasszikus jutott eszembe, mikor a parasztbácsi egyszer elmegy az állatkertbe, meglátja a zsiráfot és azt mondja
- Ilyen állat pedig nincs!
Tényleg zárszó, de hátha hisz nekem valaki és életmentő leszek.
Az igazi földhukot (pl. bass cájg direct out a pultba ) szakértő kollégák úgy szokták megszüntetni, hogy minden hálózati hosszabbító dugóján leragasztják a földelőérintkezőket. Na ilyenkor semmi nincs földelve - nincs is földhurok, nem búg semmi, mindenki boldog, csak éppen nincs érintésvédelem. Ezt profin elválasztótrafóval, vagy szimmetrikus direct outnál csak egy oldalon bekötött (forrásnál) árnyékolással illik megoldani.
Ezt meg szoktam nézni és nem egy helyen azzal kezdem a bepakolást, hogy 15 dugóról letépkedem a szigszalagdarabokat. Ezt javaslom mindenkinek, nem kell törődni azzal, hogy mit ugat a helyi erő, legfeljebb búgni fog valami, ha nem tudja szakszerűen megoldani.
(Ok, én tudom, hogy a bekötött árnyék is átviszi az életvédelmet az egyik cuccról a másikra, de ezt max akkor alkalmazom, ha egyedül szívok valami brummal és villámgyors megoldás kell. Zsüri jelenlétében tilos.)
Megvót, engem nem rázott, én elvből nem megyek mikrofon közelébe és nagyon vigyázok arra, hogy mit fogok meg. Más meg nem szólt a bandából, lehet, hogy jól bírják.
A 220 amúgy 230V, de attól azért nem kell parázni, mert annyi nem fog kiülni a mikrofonodra, ahhoz komolyan el kellene szállnia a keverőnek. Itt néhány voltos potenciálról beszélünk, ami elég kellemetlen lehet, mivel az is néhány mA-t jelent, ami kellemetlenséget okoz.
Annyit azért megtehetsz, hogy a gitárerősítőt és a keverőt egy! elosztóba/aljzatba/hosszabítóba dugd be.
Ezek után mérd meg digitális multiméterrel váltófeszültésg állásban, hogy az multiméter egyik vezetékét a mikforofház fém kosarába, a másik végét annak az elosztónak a FÖLD(!!)érintkezőjére teszed, akkor mér feszültséget?
Aztán ugyanezt a gitárod hídja és az hálózati elosztó földpontja között.
Nem rázhat a mikrofon. Ha ráz, akkor meg kell kerestetni az okát szakemberrel.
A tüneti kezelés - Metallik kolléga földér nélküli mikikábele - veszélyes, mert megnyugtatónak tűnik, miközben esetleg elfed valami komoly zűrt. Szerencsére többnyire csak a két készülékház közötti 1-3 voltos potenciálkülönbség csíp.
Na én most leszállok erről a témáról. mindenki azt csinál, amit akar.
Csóközön.
Na vazze', most egy kicsit besz@rtam ezt a topicot olvasva. A mi próbatermünkben is rendszerint csíp a mikrofon, már-már kibírhatatlanul. Eddig nem érdekelt, húztam a mikrofonra egy szivacsot és kész. Arra nem is gondoltam, hogy esetleg jól megrázhat az áram. Asszem be kéne ruháznom egy wireless-be. Szar úgy zenélni, hogy bármikor szájba vághat a 220. Tudom, ez csak tüneti kezelés...
Gazz kolléga szösszenetéből csak az azonos fázis a tutti, a többit ne fogadjuk el látatlanban - tehát a frankó földet és a hibátlan berendezéseket. Állítom, hogy elő lehet ott is idézni rázásmentes állapotot
az ellenállás nem fix, mert pl nedves kéznél nyilván kisebb, de egy felnőtt emberé száraz kézzel 2-3KOhm körül van elvileg.
A fáziseltoódából adódó különbség igaz, azonban ezeken a helyeken nincs több fázis, azt az egyet is jó ha tudja.
"Szerintem azonos fázisról és korrekt földről hajtott, hibátlan berendezéseknél nincs csipkedés." ELVILEG így lenne, pontosabban így kellene lennie, de ha egy picit visszaolvasod pl Gazz kolléga szösszeneteit, erre mégiscsak rácáfol, és nem ő az egyetlen aki hasnonló jelenséggel szembesül (írtam én is egy-két konkrét példát.)
"Az emberi test vezeti a villamos áramot, elektromos ellenállása 200-3000 Ω között változhat a körülményektől függően" - nem tévedtem nagyot, pedig csak utólag néztem meg.
Egy kicsit zavaros, ahogy elképzeled azt, hogy honnan kerül a mikrofonházra a feszültség. Nyilvánvalóan azonos a mikrofonház potenciálja a keverőd fémrészeivel. ( Még indukálódhatna a kábelben esetleg feszültség, de honnan?) Az egész keverőd van ilyenkor más potenciálon, mint a backline, ezért csipked a mikrofon, ha egyik kézzel fogod a gitárt és közben hozzáérsz a miksihez. Valami rémlik még a múltból, hogy, ha a cuccok különböző fázisokon vannak és nem azonos a fázisok terhelése, akkor eltolódhat a csillagpont - a nulla. Ilyenkor, ha nincs rendes földelés - de a nulla le van kötve a földelősínre, akkor a különböző fázisokba dugott cuccok teste más-más potenciálon van.
Na ebbe már nem mennék mélyebben bele, mert már félig blöffölök, nem emlékszem rá igazán.
Szerintem azonos fázisról és korrekt földről hajtott, hibátlan berendezéseknél nincs csipkedés.
50mA valóban halálos lehet, de 1kOmh-nál több ember ellenállása, ezt könnyen ki lehet otthon is pl digitmultival. kb 1mA az érzékküszöb, azt a kellemetlen rázó érzés, amiről itt beszélünk néhány mA, ami még nem halálos, de nagyon kellemetlen. Ezt NEM ismétlen NEM a keverőről szedi össze a mikrofon (valszeg a keverőnek semmi baja egyébként), hanem ez az a néhány voltos potenciál, ami az egész fölhurokban van és mivel ezt a hurkot a zenész zárja a száján (mint egyik legérzékenyebb és legkisebb ellenállású pont) érzi.
Hát ha a kábel egyik végén feszültség van az 1-es pin-en, akkor az ott van a másikon is, tehát a mixeren.
Fázisról senki nem beszélt, az mindegy. A feszültség értéke számít. Egy néhány volt nem sok vizet zavar, de 50 V egy 1 kohmos emberi testen keresztül már 50 mA áramot tol át már úgy a halálos érték körül mozog, ha jól emlékszem.
Ami lényeges: senki nem beszélt itt készülékházakon megjelenő feszültségekről, itt NEM a fázis kerül ki a földelésre, nem is értem honnan veszed hogy a keverő ráz? Amire Te gondolsz ha konrétan meghibásodik pl a keverő. De NEM, ismétlem NEM eről van szó. (akkor konkrétan agyonvágná a keverőst IS és a zenészt IS az áram).
Drága Kolléga Úr! Már ki akartam szállni a témából, de ettől a mikrofont DIboxba ötlettől ugrottam egy hátast. Tudja maga, mit csinál a DIbox a mikrofonjel szintjével és színével azaz az impedanciájával?
Azt javasolnám, gondolja át: ha valami készülék házon feszültség van egy másik házhoz képest, először is küldjön mindenkit el a szinpadtól, próáljon meg rájönni, mi lehet a baj, ha lehet, hárítsa el, ha nem, zavarjon mindenkit haza. Egy remélhetőleg soha elő nem forduló áramütéses helyzetben a vizsgáló szakértő első kérdése az lenne, hogy, ha tudta, hogy baj van, akkor miért próbált amatőr módszerekkel operálni, ahelyett, hogy azonnal leállított volna mindent.